DEQ: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (Pozycjonowanie)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[DAF]]</li>
<li>[[DDU]]</li>
<li>[[EXW]]</li>
<li>[[DES]]</li>
<li>[[FAS]]</li>
<li>[[DDP]]</li>
<li>[[CIF]]</li>
<li>[[CIP]]</li>
<li>[[CFR]]</li>
</ul>
}}
'''Delivered Ex Quay …named port of destination''' (dostarczone na nabrzeże … wymieniony z nazwy port przeznaczenia) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu ([[incoterms]]). Wraz z formułami [[DAF]], [[DES]], [[DDU]], [[DDP]] należy ona do grupy D.
'''Delivered Ex Quay …named port of destination''' (dostarczone na nabrzeże … wymieniony z nazwy port przeznaczenia) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu ([[incoterms]]). Wraz z formułami [[DAF]], [[DES]], [[DDU]], [[DDP]] należy ona do grupy D.
Według tej formuły [[towar]] uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy [[cło|celnej]] w [[import|imporcie]] ([[obowiązek]] ten spoczywa na nabywcy).
Według tej formuły [[towar]] uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy [[cło|celnej]] w [[import|imporcie]] ([[obowiązek]] ten spoczywa na nabywcy).


==Moment dostarczenia towaru==
==Moment dostarczenia towaru==
[[Towar]] dostarczony jest na [[koszt]] i [[ryzyko]] sprzedającego. Moment dostarczenia towaru to ten w którym jest on udostępniony kupującemu w wyznaczonym miejscu na nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie, z tego wynika, że sprzedający jest odpowiedzialny za wyładunek towaru. Sprzedający może wybrać dogodne dla siebie nabrzeże w porcie przeznaczenia, jeżeli [[umowa]] nie wskazuje na żadne konkretne.
[[Towar]] dostarczony jest na [[koszt]] i [[ryzyko]] sprzedającego. Moment dostarczenia towaru to ten w którym jest on udostępniony kupującemu w wyznaczonym miejscu na nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie, z tego wynika, że sprzedający jest odpowiedzialny za wyładunek towaru. Sprzedający może wybrać dogodne dla siebie nabrzeże w porcie przeznaczenia, jeżeli [[umowa]] nie wskazuje na żadne konkretne.


==Obowiązki sprzedającego==
==Obowiązki sprzedającego==
[[Sprzedawca|Sprzedający]] ponosi wszelką [[odpowiedzialność]] i [[koszty]] za towar, aż do momentu jego udostępnienia kupującemu na nabrzeże, w porcie przeznaczenia.
[[Sprzedawca|Sprzedający]] ponosi wszelką [[odpowiedzialność]] i [[koszty]] za towar, aż do momentu jego udostępnienia kupującemu na nabrzeże, w porcie przeznaczenia.
* dostarczenie towaru wraz z [[faktura|fakturą]] handlową zgodnie z [[umowa|umową]] sprzedaży oraz innymi dokumentami zgodności, jakie wymaga umowa,
* dostarczenie towaru wraz z [[faktura|fakturą]] handlową zgodnie z [[umowa|umową]] sprzedaży oraz innymi dokumentami zgodności, jakie wymaga umowa,
* uzyskuje na własne [[ryzyko]] i koszt oficjalne upoważnienia lub dokumenty niezbędne przy [[eksport|eksporcie]] towaru lub jego [[tranzyt|tranzycie]] przez inny kraj,
* uzyskuje na własne [[ryzyko]] i koszt oficjalne upoważnienia lub dokumenty niezbędne przy [[eksport|eksporcie]] towaru lub jego [[tranzyt|tranzycie]] przez inny kraj,
<google>text</google>
* na własny koszt zawiera umowę [[transport|transportu]] towaru do wymienionego z nazwy nabrzeża, w wymienionym z nazwy porcie, (nie jest wymagana umowa [[ubezpieczenie|ubezpieczenia]] towaru podczas transportu),
* na własny koszt zawiera umowę [[transport|transportu]] towaru do wymienionego z nazwy nabrzeża, w wymienionym z nazwy porcie, (nie jest wymagana umowa [[ubezpieczenie|ubezpieczenia]] towaru podczas transportu),
* musi dostarczyć towar do dyspozycji kupującego, w uzgodnione nabrzeże oraz uzgodnionym dniu lub okresie dostawy,
* musi dostarczyć towar do dyspozycji kupującego, w uzgodnione nabrzeże oraz uzgodnionym dniu lub okresie dostawy,
Linia 38: Linia 17:
* ponosi wszystkie opłaty związane z czynnościami sprawdzającymi towar (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie), niezbędnych do postawienia towaru do dyspozycji kupującego,
* ponosi wszystkie opłaty związane z czynnościami sprawdzającymi towar (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie), niezbędnych do postawienia towaru do dyspozycji kupującego,
* udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności [[import|importowych]].
* udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności [[import|importowych]].
<google>n</google>


==Obowiązki kupującego==
==Obowiązki kupującego==
* zapłacenie za [[towar]], [[cena|cenę]] uzgodnioną w [[umowa|umowie]],  
* zapłacenie za [[towar]], [[cena|cenę]] uzgodnioną w [[umowa|umowie]],
* uzyskuje na własne [[ryzyko]] i [[koszt]] dokumentację niezbędną przy [[import|imporcie]] towaru,
* uzyskuje na własne [[ryzyko]] i [[koszt]] dokumentację niezbędną przy [[import|imporcie]] towaru,
* musi przyjąć towar, kiedy zostanie on dostarczony zgodnie z umową,
* musi przyjąć towar, kiedy zostanie on dostarczony zgodnie z umową,
Linia 49: Linia 30:


==Formy transportu==
==Formy transportu==
Formuła ta może być wykorzystana tylko w [[transport|transporcie]] morskim, wodnym śródlądowym lub kombinowanym, gdy towar ma być wyładowany na nabrzeżu w jego porcie przeznaczenia. Istnieje możliwość rozszerzenia obowiązków sprzedającego (jeżeli obie strony zgodzą się na taki krok) do transportu towaru w inne miejsce w porcie lub poza portem, w takim przypadku zaleca się stosowanie formuł [[DDU]] i [[DDP]]. [[Ubezpieczenie]] transportu nie jest wymagane w tej formule.
==Koszty i ryzyko w formule DEQ==
''' Brak ubezpieczenia transportu '''.
W przypadku formuły DEQ (Delivered Ex Quay - dostarczone na nabrzeże), [[sprzedawca]] jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na określone nabrzeże w porcie przeznaczenia. Jednakże, istotnym aspektem tej formuły jest brak obowiązku ubezpieczenia transportu. Oznacza to, że kupujący ponosi ryzyko finansowe w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie transportu.
Brak ubezpieczenia transportu wiąże się z potencjalnymi kosztami dla kupującego. Jeśli towar zostanie utracony lub uszkodzony, kupujący może ponieść znaczne straty finansowe. W takiej sytuacji, kupujący musi samodzielnie ponieść koszty związane z odtworzeniem towaru lub jego naprawą. Ponadto, jeśli kupujący nie otrzyma towaru w terminie, może również ponieść straty z powodu opóźnienia w realizacji swoich zobowiązań wobec swoich klientów lub partnerów biznesowych.
Brak ubezpieczenia transportu w formule DEQ ma także wpływ na ryzyko transakcji handlowej. Kupujący może być mniej skłonny do podjęcia transakcji, gdyż brak ubezpieczenia zwiększa ryzyko finansowe dla niego. W rezultacie, sprzedawca może mieć trudności w znalezieniu nabywców zainteresowanych tego rodzaju transakcją.


Formuła ta może być wykorzystana tylko w [[transport|transporcie]] morskim, wodnym śródlądowym lub kombinowanym, gdy towar ma być wyładowany na nabrzeżu w jego porcie przeznaczenia. Istnieje możliwość rozszerzenia obowiązków sprzedającego (jeżeli obie strony zgodzą się na taki krok) do transportu towaru w inne miejsce w porcie lub poza portem, w takim przypadku zaleca się stosowanie formuł [[DDU]] i [[DDP]]. [[Ubezpieczenie]] transportu nie jest wymagane w tej formule.
Taki stan rzeczy może wpływać na [[negocjacje]] między stronami transakcji. Kupujący może wymagać niższej ceny, aby zrekompensować ryzyko finansowe związane z brakiem ubezpieczenia. Z drugiej strony, sprzedawca może ograniczać swoje [[zobowiązania]] w zakresie dostawy, aby zminimalizować ryzyko związanego z brakiem ubezpieczenia.
 
''' Koszty związane z importem towaru '''.
W ramach formuły DEQ, kupujący ponosi także koszty związane z importem towaru. Oznacza to, że kupujący musi pokryć wszelkie koszty celne, podatki i inne opłaty związane z przekraczaniem granicy.
 
Koszty celne są często znaczącym obciążeniem dla kupującego. Mogą obejmować [[cło]] importowe, podatki VAT, opłaty celne oraz inne lokalne opłaty. W zależności od kraju docelowego, te koszty mogą się znacznie różnić i mieć wpływ na ogólną opłacalność transakcji.
 
Dodatkowym kosztem dla kupującego w formule DEQ są koszty związane z załatwianiem dokumentacji importowej. Kupujący musi skorzystać z usług firm lub specjalistów zajmujących się formalnościami związanymi z importem towaru, takimi jak agenci celni, brokerzy, czy firmy spedycyjne. Wszystkie te [[usługi]] generują dodatkowe koszty, które kupujący musi uwzględnić w swoim budżecie.
 
Koszty pomocy przy załatwianiu dokumentacji importowej mogą być znaczącym obciążeniem finansowym dla kupującego. Ponadto, [[proces]] załatwiania formalności może być czasochłonny i skomplikowany, co również może wpływać na ogólną opłacalność transakcji.
 
==Wyzwania i korzyści związane z formułą DEQ==
''' [[Handel międzynarodowy]] a formuła DEQ '''.
 
Formuła DEQ (Delivered Ex Quay) to jedno z wielu incoterms, czyli międzynarodowych zasad dotyczących umów handlowych. Stosowanie formuły DEQ ma wiele zalet dla przedsiębiorstw uczestniczących w handlu międzynarodowym. Po pierwsze, umożliwia dostarczenie towaru na konkretne miejsce na nabrzeżu, co ułatwia organizację transportu. Ponadto, formuła DEQ określa, że koszty związane z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia ponosi sprzedawca, co daje pewność kupującemu, że nie będzie musiał ponosić dodatkowych kosztów.
 
Jednym z głównych wyzwań związanych z organizacją transportu w obrębie różnych krajów jest konieczność dostosowania się do różnych przepisów i procedur celnych. Każdy kraj może mieć swoje własne wymogi dotyczące dokumentacji, oznakowania [[towarów]], a także procedur odprawy celnej. Tym samym, przedsiębiorstwa korzystające z formuły DEQ muszą być odpowiednio przygotowane i świadome tych różnic, aby uniknąć opóźnień w dostawie towarów.
 
''' Konieczność przestrzegania kodeksów etycznych i standardów międzynarodowych '''.
Przestrzeganie zasad etycznych i standardów międzynarodowych jest niezwykle istotne w kontekście formuły DEQ. W handlu międzynarodowym, gdzie przedsiębiorstwa współpracują z różnymi kulturami i systemami prawno-ekonomicznymi, ważne jest, aby działać zgodnie z wysokimi standardami etycznymi. Przestrzeganie tych zasad wpływa na budowanie zaufania i długotrwałe relacje biznesowe.
 
Przedsiębiorstwa, które przestrzegają zasad etycznych i standardów międzynarodowych, cieszą się lepszą reputacją wśród klientów, partnerów biznesowych i społeczności lokalnych. [[Wiarygodność]] i uczciwość są kluczowe dla utrzymania lojalności klientów oraz zdobycia nowych rynków. Przedsiębiorstwa, które nie przestrzegają tych zasad, mogą napotkać trudności w prowadzeniu działalności na międzynarodowym rynku, a ich [[reputacja]] może być poważnie nadszarpnięta.
 
''' [[Negocjacje handlowe]] w kontekście formuły DEQ '''.
Negocjacje odgrywają kluczową rolę w ustalaniu warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ. W trakcie negocjacji sprzedawca i kupujący muszą osiągnąć porozumienie dotyczące m.in. ceny, terminu dostawy, odpowiedzialności za [[transport]] i ubezpieczenie towarów. Negocjacje mogą być czasochłonne i wymagające, ponieważ obie strony będą dążyły do osiągnięcia jak najlepszych warunków dla siebie.
 
[[Umiejętności]] negocjacyjne odgrywają kluczową rolę w kontekście formuły DEQ. Negocjatorzy muszą być w stanie przedstawiać swoje interesy w sposób przekonujący, jednocześnie szanując interesy drugiej strony. Ważne jest również umiejętne rozwiązywanie ewentualnych sporów i konfliktów, które mogą wyniknąć w trakcie negocjacji. [[Posiadanie]] odpowiednich umiejętności negocjacyjnych pozwala na osiąganie korzystnych warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[DAF]]}} &mdash; {{i5link|a=[[DDU]]}} &mdash; {{i5link|a=[[EXW]]}} &mdash; {{i5link|a=[[DES]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FAS]]}} &mdash; {{i5link|a=[[DDP]]}} &mdash; {{i5link|a=[[CIF]]}} &mdash; {{i5link|a=[[CIP]]}} &mdash; {{i5link|a=[[CFR]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Białecki K. P., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007). Leksykon handlu zagranicznego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 67
<noautolinks>
* Hermanowski J. (2001). [[Handel]] Zagraniczny: poradnik, [[Przedsiębiorstwo]] Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Zielona Góra, s. 95
* Białecki K., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007), ''Leksykon handlu zagranicznego'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kaczmarek T.T., Zarzycki M. (2005) Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz
* Hermanowski J. (2004), ''Handel Zagraniczny: poradnik'', Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra
* Malfliet J. (2011) [https://biblio.ugent.be/publication/1212622/file/1212631 Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term], Ghent University, Belgium
* Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa
* [[Materiały]] pochodzące z opracowań Międzynarodowej Organizacji Handlu, w tym:
* Malfliet J. (2011), ''[https://biblio.ugent.be/publication/1212622/file/1212631 Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term]'', Ghent University, Belgium
** https://iccwbo.org/publication/incoterms-rules-2010/
* Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E
* Ramberg J. (2011) [http://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010], ICC Services Publications,
* Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E
* Witkowski J., Skowrońska A. (2015). Strategie i [[logistyka]] w warunkach kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382, s. 251
* Wierzbicki W. (1992), ''Jak i za co płacić w handlu zagranicznym'', INFO-TRADE & Gdańska Grupa Promocyjna S.A, Gdańsk
* Wierzbicki W. (1992). Jak i za co płacić w handlu zagranicznym, INFO-TRADE & Gdańska [[Grupa]] Promocyjna S.A, Gdańsk
* Witkowski J., Skowrońska A. (2015), ''Strategie i logistyka w warunkach kryzysu'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382
</noautolinks>


{{a|Wojciech Stępień, Konrad Zawartka}}
{{a|Wojciech Stępień, Konrad Zawartka}}
[[Kategoria:Incoterms]]
[[Kategoria:Incoterms]]
{{#metamaster:description|DEQ - formuła handlowa, dostarczenie towarów na określonym nabrzeżu, bez odprawy celnej.}}

Aktualna wersja na dzień 18:57, 18 lis 2023

Delivered Ex Quay …named port of destination (dostarczone na nabrzeże … wymieniony z nazwy port przeznaczenia) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu (incoterms). Wraz z formułami DAFDESDDUDDP należy ona do grupy D. Według tej formuły towar uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy celnej w imporcie (obowiązek ten spoczywa na nabywcy).

Moment dostarczenia towaru

Towar dostarczony jest na koszt i ryzyko sprzedającego. Moment dostarczenia towaru to ten w którym jest on udostępniony kupującemu w wyznaczonym miejscu na nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie, z tego wynika, że sprzedający jest odpowiedzialny za wyładunek towaru. Sprzedający może wybrać dogodne dla siebie nabrzeże w porcie przeznaczenia, jeżeli umowa nie wskazuje na żadne konkretne.

Obowiązki sprzedającego

Sprzedający ponosi wszelką odpowiedzialność i koszty za towar, aż do momentu jego udostępnienia kupującemu na nabrzeże, w porcie przeznaczenia.

  • dostarczenie towaru wraz z fakturą handlową zgodnie z umową sprzedaży oraz innymi dokumentami zgodności, jakie wymaga umowa,
  • uzyskuje na własne ryzyko i koszt oficjalne upoważnienia lub dokumenty niezbędne przy eksporcie towaru lub jego tranzycie przez inny kraj,
  • na własny koszt zawiera umowę transportu towaru do wymienionego z nazwy nabrzeża, w wymienionym z nazwy porcie, (nie jest wymagana umowa ubezpieczenia towaru podczas transportu),
  • musi dostarczyć towar do dyspozycji kupującego, w uzgodnione nabrzeże oraz uzgodnionym dniu lub okresie dostawy,
  • ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru oraz koszty, aż do momentu jego dostarczenia w wyznaczone z nazwy miejsce oraz uzgodnionym dniu lub okresie,
  • ponosi wszystkie koszty związane z towarem, aż do momentu jego dostarczenia (np. cłapodatki oraz inne opłaty związane z eksportem oraz tranzytem),
  • zawiadomienie kupującego o terminie dostarczenia towaru, aby ten bez przeszkód mógł przyjąć dostawę,
  • dostarczenie kupującemu zwyczajowego dokumentu transportowego (np. zbywalny konosament, niezbywalny morski list przewozowy czy inny dokument transportu kombinowanego),
  • ponosi wszystkie opłaty związane z czynnościami sprawdzającymi towar (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie), niezbędnych do postawienia towaru do dyspozycji kupującego,
  • udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności importowych.

Obowiązki kupującego

  • zapłacenie za towarcenę uzgodnioną w umowie,
  • uzyskuje na własne ryzyko i koszt dokumentację niezbędną przy imporcie towaru,
  • musi przyjąć towar, kiedy zostanie on dostarczony zgodnie z umową,
  • ponosi wszelkie koszty i ryzyko związane z towarem od chwili jego dostarczenia zgodnie z umową (np. cła, podatki, inne opłaty związane z importem towaru),
  • jeśli jest uprawniony, musi dostarczyć sprzedającemu informację o miejscu wymienionym z nazwy oraz o określonym czasie lub okresie w którym ma odbyć się dostawa,
  • ponosi koszty za cła, podatki i inne opłaty, dodatkowo musi zwrócić sprzedającemu koszty które ten poniósł udzielając pomocy przy załatwianiu dokumentacji niezbędnej przy imporcie towaru,
  • ponosi koszty kontroli przedwysyłkowej, jeśli kontrola wymagana jest przez kraj eksportu koszty ponosi sprzedający.

Formy transportu

Formuła ta może być wykorzystana tylko w transporcie morskim, wodnym śródlądowym lub kombinowanym, gdy towar ma być wyładowany na nabrzeżu w jego porcie przeznaczenia. Istnieje możliwość rozszerzenia obowiązków sprzedającego (jeżeli obie strony zgodzą się na taki krok) do transportu towaru w inne miejsce w porcie lub poza portem, w takim przypadku zaleca się stosowanie formuł DDU i DDP. Ubezpieczenie transportu nie jest wymagane w tej formule.

Koszty i ryzyko w formule DEQ

Brak ubezpieczenia transportu . W przypadku formuły DEQ (Delivered Ex Quay - dostarczone na nabrzeże), sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na określone nabrzeże w porcie przeznaczenia. Jednakże, istotnym aspektem tej formuły jest brak obowiązku ubezpieczenia transportu. Oznacza to, że kupujący ponosi ryzyko finansowe w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie transportu.

Brak ubezpieczenia transportu wiąże się z potencjalnymi kosztami dla kupującego. Jeśli towar zostanie utracony lub uszkodzony, kupujący może ponieść znaczne straty finansowe. W takiej sytuacji, kupujący musi samodzielnie ponieść koszty związane z odtworzeniem towaru lub jego naprawą. Ponadto, jeśli kupujący nie otrzyma towaru w terminie, może również ponieść straty z powodu opóźnienia w realizacji swoich zobowiązań wobec swoich klientów lub partnerów biznesowych.

Brak ubezpieczenia transportu w formule DEQ ma także wpływ na ryzyko transakcji handlowej. Kupujący może być mniej skłonny do podjęcia transakcji, gdyż brak ubezpieczenia zwiększa ryzyko finansowe dla niego. W rezultacie, sprzedawca może mieć trudności w znalezieniu nabywców zainteresowanych tego rodzaju transakcją.

Taki stan rzeczy może wpływać na negocjacje między stronami transakcji. Kupujący może wymagać niższej ceny, aby zrekompensować ryzyko finansowe związane z brakiem ubezpieczenia. Z drugiej strony, sprzedawca może ograniczać swoje zobowiązania w zakresie dostawy, aby zminimalizować ryzyko związanego z brakiem ubezpieczenia.

Koszty związane z importem towaru . W ramach formuły DEQ, kupujący ponosi także koszty związane z importem towaru. Oznacza to, że kupujący musi pokryć wszelkie koszty celne, podatki i inne opłaty związane z przekraczaniem granicy.

Koszty celne są często znaczącym obciążeniem dla kupującego. Mogą obejmować cło importowe, podatki VAT, opłaty celne oraz inne lokalne opłaty. W zależności od kraju docelowego, te koszty mogą się znacznie różnić i mieć wpływ na ogólną opłacalność transakcji.

Dodatkowym kosztem dla kupującego w formule DEQ są koszty związane z załatwianiem dokumentacji importowej. Kupujący musi skorzystać z usług firm lub specjalistów zajmujących się formalnościami związanymi z importem towaru, takimi jak agenci celni, brokerzy, czy firmy spedycyjne. Wszystkie te usługi generują dodatkowe koszty, które kupujący musi uwzględnić w swoim budżecie.

Koszty pomocy przy załatwianiu dokumentacji importowej mogą być znaczącym obciążeniem finansowym dla kupującego. Ponadto, proces załatwiania formalności może być czasochłonny i skomplikowany, co również może wpływać na ogólną opłacalność transakcji.

Wyzwania i korzyści związane z formułą DEQ

Handel międzynarodowy a formuła DEQ .

Formuła DEQ (Delivered Ex Quay) to jedno z wielu incoterms, czyli międzynarodowych zasad dotyczących umów handlowych. Stosowanie formuły DEQ ma wiele zalet dla przedsiębiorstw uczestniczących w handlu międzynarodowym. Po pierwsze, umożliwia dostarczenie towaru na konkretne miejsce na nabrzeżu, co ułatwia organizację transportu. Ponadto, formuła DEQ określa, że koszty związane z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia ponosi sprzedawca, co daje pewność kupującemu, że nie będzie musiał ponosić dodatkowych kosztów.

Jednym z głównych wyzwań związanych z organizacją transportu w obrębie różnych krajów jest konieczność dostosowania się do różnych przepisów i procedur celnych. Każdy kraj może mieć swoje własne wymogi dotyczące dokumentacji, oznakowania towarów, a także procedur odprawy celnej. Tym samym, przedsiębiorstwa korzystające z formuły DEQ muszą być odpowiednio przygotowane i świadome tych różnic, aby uniknąć opóźnień w dostawie towarów.

Konieczność przestrzegania kodeksów etycznych i standardów międzynarodowych . Przestrzeganie zasad etycznych i standardów międzynarodowych jest niezwykle istotne w kontekście formuły DEQ. W handlu międzynarodowym, gdzie przedsiębiorstwa współpracują z różnymi kulturami i systemami prawno-ekonomicznymi, ważne jest, aby działać zgodnie z wysokimi standardami etycznymi. Przestrzeganie tych zasad wpływa na budowanie zaufania i długotrwałe relacje biznesowe.

Przedsiębiorstwa, które przestrzegają zasad etycznych i standardów międzynarodowych, cieszą się lepszą reputacją wśród klientów, partnerów biznesowych i społeczności lokalnych. Wiarygodność i uczciwość są kluczowe dla utrzymania lojalności klientów oraz zdobycia nowych rynków. Przedsiębiorstwa, które nie przestrzegają tych zasad, mogą napotkać trudności w prowadzeniu działalności na międzynarodowym rynku, a ich reputacja może być poważnie nadszarpnięta.

Negocjacje handlowe w kontekście formuły DEQ . Negocjacje odgrywają kluczową rolę w ustalaniu warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ. W trakcie negocjacji sprzedawca i kupujący muszą osiągnąć porozumienie dotyczące m.in. ceny, terminu dostawy, odpowiedzialności za transport i ubezpieczenie towarów. Negocjacje mogą być czasochłonne i wymagające, ponieważ obie strony będą dążyły do osiągnięcia jak najlepszych warunków dla siebie.

Umiejętności negocjacyjne odgrywają kluczową rolę w kontekście formuły DEQ. Negocjatorzy muszą być w stanie przedstawiać swoje interesy w sposób przekonujący, jednocześnie szanując interesy drugiej strony. Ważne jest również umiejętne rozwiązywanie ewentualnych sporów i konfliktów, które mogą wyniknąć w trakcie negocjacji. Posiadanie odpowiednich umiejętności negocjacyjnych pozwala na osiąganie korzystnych warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ.


DEQartykuły polecane
DAFDDUEXWDESFASDDPCIFCIPCFR

Bibliografia

  • Białecki K., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007), Leksykon handlu zagranicznego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Hermanowski J. (2004), Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra
  • Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
  • Malfliet J. (2011), Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term, Ghent University, Belgium
  • Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
  • Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
  • Wierzbicki W. (1992), Jak i za co płacić w handlu zagranicznym, INFO-TRADE & Gdańska Grupa Promocyjna S.A, Gdańsk
  • Witkowski J., Skowrońska A. (2015), Strategie i logistyka w warunkach kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382


Autor: Wojciech Stępień, Konrad Zawartka