Zarządzanie innowacjami
Zarządzanie innowacjami |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie innowacjami jest to całokształt czynności, które są niezbędne do opracowania nowoczesnych i praktycznych rozwiązań technicznych. Wybór nowej techniki, organizacji pracy oraz całą gammę innowacyjnych możliwości należy wykorzystywać z uwzględnieniem aspektów finansowych, społecznych, prawnych, administracyjnych, środowiskowych, strategicznych a także strukturalno-procesowych. Odpowiedni dobrana strategia innowacyjna pozwala na zdobycie uznania w rynku, przez co firma staje się coraz większą konkurencją dla innych przedsiębiorstw., a także przynosi zyski. „ Według Cambell-Allena zarządzanie innowacjami to także dbałość o rozwój kultury, mający na celu kreowanie, modyfikowanie oraz stosowanie procesów, dóbr/lub usług, powstałych w wyniku kreatywności i realizacji nowych pomysłów w organizacji.”[1]
System zarządzania innowacjami
System zarządzania innowacjami – jest to całokształt struktur, a także działań, które są niezbędne do przygotowania i praktycznego zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych za pomocą określenia produktów produktów. Na całość systemu zarządzania składa się „* podsystem zarządzania potencjałem twórczym,
- podsystem zarządzania potencjałem technicznym,
- podsystem zarządzania technikami wytwarzania,
- podsystem zarządzania procesami tworzenia i wdrażania innowacji,
- podsystem zarządzania finansami ,
- podsystem zarządzania systemem dystrybucji,
- podsystem zarządzania systemem informacyjnym.” [2]
Każdy system zarządzania powinien spełniać warunki, które obowiązujących regulacjach prawnych kraju. Ważne jest też to, aby doprowadzał do celu – wdrążenia innowacji produktowych bądź procesowych utrzymując przy tym wyznaczone nakłady. Konieczne jest także wybranie odpowiedniego przepływu informacji, którego źródłem jest sfera rynku zbytu i nauki.
Typy strategii innowacyjnych
- strategia defensywna – brak rozwiązań innowacyjnych wprowadzanych przez przedsiębiorstwo,
- strategia ofensywna – tworzenie warunków do kreowania a także opracowania przez pracowników nowych rozwiązań,
- strategia pozyskania firm – przejmowanie przez przedsiębiorstwo innej działalności bądź połączenie się z nią,
- strategia kreowania rynku – występuje niewielu konkurentów na danym obszarze rynkowym,
- strategia zakupu licencji – możliwość zakupienia licencji technologicznych od innych przedsiębiorstw, co pozwala osiągnąć zysk,
- strategia niezależna – ulepszanie produktów istniejących już na rynku a także zwiększanie ich udziałów,
- strategia pozyskania specjalistów – pozyskanie specjalistów od firm konkurencyjnych,
- strategia chodzenia w niszę – stosując tą strategię firma unika konkurencji z branży.
Etapy procesu zarządzanie innowacjami
Poszukiwanie - to odbieranie z zewnętrznego jak i wewnętrznego otoczenia, wykorzystanie pojawiających się okazji do zmian i technologii a także znalezienie zagrożeń. Natomiast wybór to dokonanie selekcji wśród okazji technologicznych. Przy pomocy obranej strategii należy wybrać taką, która będzie potrzebna w kolejnych etapach realizacji projektu.
Proces planowania – występuje ona w pierwszej fazie zarządzania innowacjami. Gwarantuje, że między strategią przedsiębiorstwa a działaniami będzie zachowana spójność a także zapewnia produktywny podział zasobów. Planowanie innowacji to okres 3-5 lat z uwzględnieniem przeglądu i budżetu corocznego. Jest także wyznaczeniem kreślonych celów i metod realizacji. Proces planowania zarządzania innowacjami składa się z etapów: programowanie, prognozowanie oraz tworzenie planu.
Etap wdrażania – wprowadzenie wżycie pomysłu poprzez wytworzenie nowego produktu bądź usługi. Nie tylko ten etap może wiązać się z wprowadzaniem nowości na rynek, może to być także zmiana procesu technologicznego. Dzięki analizom technologicznym oraz rynkowym można stwierdzić czy innowacja: wzbudza zainteresowanie klientów, czy jest realna.
Proces dyfuzji i doskonalenia – dyfuzja to długotrwały proces przyswajania innowacji w systemach społecznych, dzięki przekazywaniu odpowiednimi kanałami, o określonym czasie do uczestników systemu społecznego, czyli jest to rozprzestrzenianie się informacji o danej usłudze/produkcie na rynku. Natomiast dyskontowanie wiąże się z celem innowacyjności. Wdrążenie ich odbywa się w postaci sukcesu rynkowego, obniżeniem kosztów czy też zwiększenie udziałów w rynku.
Kontrolowanie – obserwowanie działań wprowadzania innowacji na rynek. Daje to możliwość zmian w projekcie innowacji w przypadku popełnienia błędu przez pracowników. Do ważnych zadań kontrolowania należy także dodać ocenę działania – stopnień skuteczności celu a także zlikwidowanie powstałych nieprawidłowości.
Modele zarządzania innowacjami
Według Y.Tarana, H. Boreya i P. Lindgrena kierując się kryteriami: radykalności, złożoności innowacji i zasięgu, istniejąc cztery rodzaje modeli:
- model otwarty/ proaktywny – wyróżnia się on wysokim stopnie radykalności a także zasięgu innowacji przy równolegle niskiej złożoności,
- model zamknięty/proaktywny – charakteryzuje się wysokimi stopniami w trzech obszarach innowacyjności,
- model otwarty/reaktywny – posiada wysoki stopnień zasięgu innowacyjności, jednak niski stopnień złożoności i radykalności innowacyjności,
- model zamknięty/ reaktywny – odznacza się niskim stopniem zasięgu i radykalności, a wysoką złożonością innowacyjności.
Ograniczenia w zarządzaniu innowacją[4]
Jeśli innowacji postrzegana jest tylko jako… | … jest rezultatem może być |
---|---|
Duży potencjał badawczo – rozwojowy | Technologia, która nie spełnia oczekiwań klientów, co przełoży się na brak akceptacji na rynku. |
Domena działania specjalistów | Brak zaangażowania innych pracowników oraz brak w dziale badawczo- rozwojowym kluczowej wiedzy i doświadczenia z innych obszarów działalności |
Dostrzeganie i dążenie do zaspokojenia potrzeb klientów | Brak dostępu technicznego, prowadzący do utraty przewagi konkurencyjnej |
Przełamywanie granic rozwoju technologii | Wytwarzanie produktów lub usług, których nie potrzebuje rynek lub projektowanie procesów, które nie spełniają wymogów użytkowników i występuje opór przed wdrążeniem ich |
Obszar działania wyłącznie dużych firm | Słabość małych firm zbytnio zależnych od dużych klientów |
Przełomowe zmiany | Niedocenianie znaczenia innowacji zachowawczych. Utrata zdolności do zabezpieczenia i wspierania efektów innowacji przełomowych |
Projekt o znaczeniu strategicznym | Niedostrzeganie szans wynikających ze spontanicznych innowacji |
Działalność oparta na kluczowych jednostkach | Utrata możliwości wykorzystania kreatywności pozostałych pracowników i możliwości rozwoju innowacji |
Wewnętrzna działalność firmy | Odrzucenie rozwiązań powstałych poza przedsiębiorstwem |
Wynik zewnętrznej działalności firmy | Postrzeganie innowacji, jako zasobów dla działalności firmy, co skutkuje niskim poziomem uczenia się i rozwoju kompetencji technologicznych innowacji. |
Działalność jednej firmy | Wykluczenie możliwości nawiązania różnych form kooperacji przedsiębiorstw w celu tworzenia nowych produktów, doskonalenia procesów |
Przypisy
- ↑ Kurek Z. (2015). Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe WSIiZ, Olsztyn, s. 65
- ↑ Kurek Z. (2015). Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe WSIiZ, Olsztyn, s. 67
- ↑ Trzepizur P. (2016). Zarządzanie innowacjami w małych i średnich przedsiębiorstwach, ‘Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie” nr. 24, s.54.
- ↑ Cyfert S., Mielcarek P. (2010). Proces kształtowania systemu zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwie, S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Zarządzanie wiedzą i innowacjami we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź. s. 212-225.
Bibliografia
- Cyfert S., Mielcarek P. (2010). Proces kształtowania systemu zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwie,S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Zarządzanie wiedzą i innowacjami we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
- Ćwiklicki M. (2015). Klasyfikacja modeli zarządzania innowacjami, ‘’Management forum” nr. 4 pp. (27-31)
- Kurek K. (2015). Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe WSIiZ, Olsztyn
- Łunarski J. (red). (2007). Zarządzanie innowacjami. Podstawy zarządzania innowacjami , Oficjalne wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów
- Patalas-Maliszewska J., Cicha M. (2009). Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwach sektora MSP,(red.) R. Bzdyra, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin
- Szatkowski K. (2016). Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa
- Trzepizur P. (2016). Zarządzanie innowacjami w małych i średnich przedsiębiorstwach, ‘Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie” nr. 24
Autor: Krzysztof Woźniak, Paulina Skomro