Peter Drucker: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 58: | Linia 58: | ||
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007), ''Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna'', Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa | * Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007), ''Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna'', Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa | ||
* Watson G | * Watson G. (2002), ''Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers'', Quality Progress, nr 5 | ||
* Zahra S. (2003), ''The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book'', Academy of Management Executive, nr 3 | * Zahra S. (2003), ''The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book'', Academy of Management Executive, nr 3 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 00:05, 22 lis 2023
Peter Drucker - jeden z najważniejszych przedstawicieli i twórców nowożytnej myśli zarządzania, nauczyciel akademicki oraz autor wielu wartościowych opracowań naukowych (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68). Peter Drucker był także doradcą różnego rodzaju organizacji - firm działających zarówno globalnie jak i lokalnie oraz podmiotów publicznych, znany z odbiegającego od ówczesnych standardów sposobu robienia analiz, jego działania były związane głównie z badaniem sposobów zarządzania (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68).
TL;DR
Peter Drucker był ważnym przedstawicielem nowoczesnej myśli zarządzania. Jego poglądy różniły się od ówczesnych standardów. W swoich opracowaniach skupiał się na badaniu sposobów zarządzania, kładąc nacisk na kulturę organizacji, komunikację, kontrolę i satysfakcję klienta. Wprowadził koncepcję zarządzania przez cele i przedsiębiorczości. Zarządzanie przedsiębiorcze może mieć różny charakter w zależności od rodzaju organizacji.
Poglądy
Poglądy Petera Druckera znacznie odbiegały od ówcześnie panujących przekonań i zostały oparte o modyfikacje występujące w sferze społecznej - należy wyróżnić przede wszystkim:
- ideę mówiącą o kierowaniu przedsiębiorstwem z uwzględnieniem określonych wcześniej priorytetów
- wskazanie na modyfikacje zachodzące w teorii zarządzania na skutek zakończenia okresu dominacji przemysłu
- Peter Drucker określił jakie funkcje w przedsiębiorstwie powinny pełnić osoby zarządzające oraz wskazał ich wagę z punktu widzenia wpływu na firmę oraz ludzi
- pogląd mówiący o tym, że najbardziej istotnym zadaniem przedsiębiorstwa jest spełnienie oczekiwań jego klientów, co ma związek z orientacją marketingową
- Peter Drucker docenił również wiedzę zatrudnionych, którą określił jako istotną z punktu widzenia funkcjonowania firmy (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68)
Istota zarządzania
W swoich opracowaniach Peter Drucker próbując zdefiniować istotę zarządzania przedstawił najważniejsze jego wyróżniki:
- zarządzanie jest związane głównie z człowiekiem - osoby pracujące na rzecz przedsiębiorstwa są dla niego największą wartością, powinny one postępować w sposób gwarantujący jak najlepsze spożytkowanie ich pozytywnych cech
- kultura i zarządzanie są bardzo mocno ze sobą powiązane - w związku z tą zależnością menadżerowie powinni respektować obyczaje i zasady panujące wśród danej grupy osób oraz brać je pod uwagę w kontaktach ze wspomnianymi osobami; dotyczy to przede wszystkim sfery różnych kultur
- powinno się zarządzać uwzględniając konkretne idee i zamierzenia, które dzięki dużemu znaczeniu dla ludzi pracujących w przedsiębiorstwie zachęcą ich do efektywnego wykonywania swoich obowiązków
- dzięki zarządzaniu przedsiębiorstwo ma zwiększać swoją wiedzę, co wyraża się w zwiększaniu kwalifikacji i zdolności zaangażowanych osób, a także sprawnym dostosowywaniu się do zmodyfikowanej rzeczywistości
- bardzo ważne jest aby zarządzając porozumiewać się z innymi - dotyczy to zarówno przekazywania wiadomości między pracownikami firmy oraz porozumiewania się przedsiębiorstwa z zewnętrznymi podmiotami - istotna jest przy tym zarówno poprawna interpretacja otrzymanych informacji, jak i poprawne nadawanie informacji odpowiednim osobom w odpowiednim czasie
- w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować skuteczność poczynań w oparciu o określone symptomy - dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
- najbardziej istotne dla zarządzania powinno być usatysfakcjonowanie klienta - dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli obsługa klienta jest na wysokim poziomie a firma zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)
Znaczenie celów w zarządzaniu
Jednym z najbardziej cenionych i wartościowych dokonań Petera Druckera było opisanie koncepcji zarządzania przez cele, która znalazła zastosowanie w wielu przedsiębiorstwach (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Głównym zamierzeniem tego podejścia jest unikanie sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji kierują przedsiębiorstwem bez uwzględniania wyznaczonego dla siebie celu - Peter Drucker zwrócił więc uwagę na istotność określania priorytetów oraz przede wszystkim unikania błędów w kierowaniu daną organizacją (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72).
Według Petera Druckera dobrą praktyką jest wyznaczanie przez organizację celów na konkretny przedział czasowy w oparciu o zakres funkcjonowania przedsiębiorstwa - należy więc określić cele zarówno w odniesieniu do niedalekiego jak i dalekiego horyzontu czasowego, a także w odniesieniu do konkretnych jednostek oraz osób zatrudnionych w firmie (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Mając na myśli definiowanie celów oraz kontrolowanie ich realizacji Peter Drucker określił następujące płaszczyzny tego rodzaju działań:
- stopień wykorzystania wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej oraz stopień zwiększania ich kwalifikacji
- świadomość organizacji w zakresie odpowiadania za podejmowane działania
- zdolność do efektywnego wytwarzania dóbr
- miejsce organizacji wśród konkurentów
- ilość posiadanych pieniędzy oraz rzeczy
- opłacalność podejmowanych przedsięwzięć
- podejście osób zatrudnionych do obowiązków oraz efektywność ich wykonywania
- stopień wykorzystania nowoczesnych rozwiązań (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72)
Podejście do przedsiębiorczości
Przedsiębiorczość Peter Drucker określał jako umyślne działanie podejmowane z zastosowaniem zdolności do pewnych działań, posiadanych informacji, a także posiadanej praktyki (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 23). Analizując podejście Petera Druckera do przedsiębiorczości można dostrzec następujące wyróżniki:
- pojęcie to utożsamiał głównie z osobą prowadzącą działalność gospodarczą oraz podmiotem gospodarczym
- na określone sposoby postępowania ludzi prowadzących działalność gospodarczą wpływają między innymi zdolność do analizy bieżącej sytuacji, a także zbieg okoliczności
- według Petera Druckera przedsiębiorczość wiąże się z doskonaleniem za sprawą doświadczeń, zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 42, 90-91)
Zarządzanie przedsiębiorcze a typ przedsiębiorstwa
Peter Drucker zajmował się również badaniem działań związanych z pojęciem zarządzania przedsiębiorczego oraz jego wpływu na powstawanie nowatorskich rozwiązań (J. Korpysa 2016, s. 27). Zarządzanie przedsiębiorcze może mieć różny charakter w zależności od rodzaju zarządzanej organizacji - istnieje zatem zarządzanie przedsiębiorcze:
- w podmiotach państwowych - wprowadzanie w nich zarządzania przedsiębiorczego stanowi pewne trudności związane z niechęcią obywateli wobec wprowadzania dużych zmian oraz problemami ze wspieraniem nowych przedsięwzięć w formie pieniężnej, co jednak według Petera Druckera nie powinno powstrzymywać podmiotów państwowych przed wprowadzaniem ulepszeń, chociażby w metodach zarządzania
- w wysoce rozwiniętych firmach - ich atutem jest wysoka zdolność do wdrażania nowych rozwiązań dzięki posiadaniu dużego majątku, jednakże aby było to możliwe przedsiębiorstwo musi zdawać sobie sprawę z potencjału takich rozwiązań oraz musi posiadać odpowiednie jednostki organizacyjne, pozwalające wdrażać propozycje osób zatrudnionych
- w niedawno powstałych podmiotach gospodarczych niedużej wielkości - są one w stanie nieustannie wykrywać nowe możliwości a ich właściciele rozumieją wagę nowych rozwiązań, których wprowadzanie w tego typu jednostkach jest łatwiejsze za sprawą kadry gotowej do podejmowania nowych inicjatyw (J. Korpysa 2016, s. 27-28)
Peter Drucker — artykuły polecane |
Innowator — Nawyk — Marketing wewnętrzny — Paradygmaty zarządzania — Wymagane kwalifikacje kierownika — Misja i wizja — Empowerment — Agent zmiany — Komunikacja w zespole międzykulturowym |
Bibliografia
- Drucker P. F. (2005). Managing Oneself, "Harvard Business Review", nr 1
- Klincewicz K. (red.) (2016). Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Korpysa J. (2016). Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin off w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa
- Watson G. (2002), Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers, Quality Progress, nr 5
- Zahra S. (2003), The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book, Academy of Management Executive, nr 3
Autor: Adrian Burzec