System wspomagania decyzji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
[[Systemy wspomagania decyzji]] - SWD ([[DSS]] - Decision Support Systems) powstały jako rozwinięcie [[system]]ów wspomagania kierownictwa (MIS, EIS, ESS) i są niejako ich nadbudową, uzupełnieniem. | |||
W odróżnieniu od [[system]]ów wspomagania kierownictwa, SWD służy przede wszystkim do rozwiązywania problemów nieustrukturalizowanych lub słabo ustrukturalizowanych, wspiera [[proces]] rozumowania nie eliminując go, podnosi [[skuteczność]] decyzji, a nie [[sprawność]] i szybkość jej podejmowania. | |||
W odróżnieniu od [[system]]ów wspomagania kierownictwa, SWD służy przede wszystkim do rozwiązywania problemów nieustrukturalizowanych lub słabo ustrukturalizowanych, wspiera [[proces]] rozumowania nie eliminując go, podnosi [[skuteczność]] decyzji, a nie [[sprawność]] i szybkość jej podejmowania. | |||
Skomputeryzowany system wspomagania decyzji pozwala decydentowi wykorzystać [[dane]] i [[modele]] dla rozpoznania, zrozumienia i sformułowania problemu. Wspomaga także tworzenie [[projekt]]ów rozwiązań, umożliwia wielokierunkowe prognozy i analizy ich efektywności, niezbędne do oceny wariantów i wyboru wariantu optymalnego - podjęcia decyzji. | Skomputeryzowany system wspomagania decyzji pozwala decydentowi wykorzystać [[dane]] i [[modele]] dla rozpoznania, zrozumienia i sformułowania problemu. Wspomaga także tworzenie [[projekt]]ów rozwiązań, umożliwia wielokierunkowe prognozy i analizy ich efektywności, niezbędne do oceny wariantów i wyboru wariantu optymalnego - podjęcia decyzji. | ||
Linia 33: | Linia 31: | ||
* budowę modelu matematycznego rozwiązań problemu, | * budowę modelu matematycznego rozwiązań problemu, | ||
* techniki i modele statystyczne, | * techniki i modele statystyczne, | ||
* modele prognostyczne i symulacyjne, | * modele prognostyczne i symulacyjne, | ||
* uczenie się - zachowywanie utworzonych modeli i rozwiązań problemów | * uczenie się - zachowywanie utworzonych modeli i rozwiązań problemów | ||
Linia 40: | Linia 38: | ||
==Uwarunkowania sukcesu wdrożenia systemu== | ==Uwarunkowania sukcesu wdrożenia systemu== | ||
Duży wpływ na '''skuteczne [[wdrożenie]] systemu''' ma zaangażowanie [[kadry]] kierowniczej przedsiębiorstwa, [[jakość]] realizacji, a także późniejszy [[nadzór]] nad działaniem systemu. | Duży wpływ na '''skuteczne [[wdrożenie]] systemu''' ma zaangażowanie [[kadry]] kierowniczej przedsiębiorstwa, [[jakość]] realizacji, a także późniejszy [[nadzór]] nad działaniem systemu. | ||
Bardzo istotne przy realizacji projektu wspomagania decyzji jest całkowite zrozumienie ze strony kadry menedżerskiej oraz analityków biznesowych. Podczas tworzenia opisu wymagań oraz analizy funkcjonalnej rozwiązania niezbędny jest aktywny [[udział]] zespołu ekspertów (K. Rączka i in. 2007, s. 209). | Bardzo istotne przy realizacji projektu wspomagania decyzji jest całkowite zrozumienie ze strony kadry menedżerskiej oraz analityków biznesowych. Podczas tworzenia opisu wymagań oraz analizy funkcjonalnej rozwiązania niezbędny jest aktywny [[udział]] zespołu ekspertów (K. Rączka i in. 2007, s. 209). | ||
Linia 51: | Linia 49: | ||
* zorientowane na komunikację- głównym założeniem jest szybka i sprawna [[komunikacja]] warunkująca efektywność podejmowanych decyzji. W systemie wykorzystywane są procedury wspomagające, między innymi komunikacja między ekspertami, [[wymiana]] myśli, wspólna praca nad dokumentami. | * zorientowane na komunikację- głównym założeniem jest szybka i sprawna [[komunikacja]] warunkująca efektywność podejmowanych decyzji. W systemie wykorzystywane są procedury wspomagające, między innymi komunikacja między ekspertami, [[wymiana]] myśli, wspólna praca nad dokumentami. | ||
==Czynniki rozwoju systemów wspomagania decyzji== | ==Czynniki rozwoju systemów wspomagania decyzji== | ||
Działania które należy podjąć w celu rozwoju systemu (T. Matuszewski 2012, s. 94): | Działania które należy podjąć w celu rozwoju systemu (T. Matuszewski 2012, s. 94): | ||
* tworzenie sieci czujników w sektorze operacyjnym przedsiębiorstwa (w celu możliwości kontrolowania stanów i optymalizacji wykorzystywania ograniczonych zasobów); | * tworzenie sieci czujników w sektorze operacyjnym przedsiębiorstwa (w celu możliwości kontrolowania stanów i optymalizacji wykorzystywania ograniczonych zasobów); | ||
* tworzenie baz zbierających dane w bieżącym czasie, z informacjami o: miejscu pobytu pracowników, wykonywanych czynnościach, a także przeciążeniach stanowisk pracy (bez naruszania prywatności pracowników); | * tworzenie baz zbierających dane w bieżącym czasie, z informacjami o: miejscu pobytu pracowników, wykonywanych czynnościach, a także przeciążeniach stanowisk pracy (bez naruszania prywatności pracowników); | ||
* rozbudowa funkcji skierowanych na udostępnienie osobą decyzyjnym baz wiedzy i danych; | * rozbudowa funkcji skierowanych na udostępnienie osobą decyzyjnym baz wiedzy i danych; | ||
* postęp interfejsów przeznaczonych dla przenośnych urządzeń łączących się bezprzewodowo z SWD. | * postęp interfejsów przeznaczonych dla przenośnych urządzeń łączących się bezprzewodowo z SWD. | ||
==Zalety systemu wspomagania decyzji== | ==Zalety systemu wspomagania decyzji== | ||
Jako '''zalety systemu wspomagania decyzji''' można wyróżnić (Francik K. & Pudło M. 2016, s. 26-27): | Jako '''zalety systemu wspomagania decyzji''' można wyróżnić (Francik K. & Pudło M. 2016, s. 26-27): | ||
* proste i szybkie [[przetwarzanie danych]], dzięki rozwiniętym narzędziom informatycznym, | * proste i szybkie [[przetwarzanie danych]], dzięki rozwiniętym narzędziom informatycznym, | ||
* zintegrowanie z rozproszonymi bazami danych, | * zintegrowanie z rozproszonymi bazami danych, | ||
* wyszukiwanie dokładnych i celnych rozwiązań za pomocą narzędzi inteligentnych, | * wyszukiwanie dokładnych i celnych rozwiązań za pomocą narzędzi inteligentnych, | ||
Linia 66: | Linia 64: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Francik K. & Pudło M. (2016). [ | <noautolinks> | ||
* Francik K. & Pudło M. (2016). [https://www.zim.pcz.czest.pl/znwz/files/Systemy-wspomagania-decyzji-w-aspekcie-zarz-dzania-ryzykiem-w-przedsi-biorstwie.pdf''Systemy wspomagania decyzji w aspekcie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie.''] Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (22), 23-32 | |||
* Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999 | * Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999 | ||
* Matuszewski T. (2012) [ | * Matuszewski T. (2012) [https://ue.poznan.pl/data/upload/articles_download/22813/20140921/Znaczenie%20klastr%C3%B3w%20w%20kreowaniu%20przewagi%20konkurencyjnej%20gospodarki%20lokalnej%20i%20regionu.pdf#page=89''Perspektywy i uwarunkowania rozwoju komputerowych systemów wspomagania decyzji.''] PRACE INSTYTUTU EKONOMICZNEGO, 89 | ||
* Rączka K., Kowalski M. & Gąsiorek S. (2007). [ | * Rączka K., Kowalski M. & Gąsiorek S. (2007). [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BAR0-0038-0027/c/httpir_ptir_orgartykulypl94ir941890pl.pdf''Systemy wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie.''] Inżynieria Rolnicza, 11, 205-212 | ||
* Woźniak K., '' | * Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Agnieszka Grzymkowska}} | {{a|[[Krzysztof Woźniak]], Agnieszka Grzymkowska}} |
Wersja z 09:42, 29 paź 2023
System wspomagania decyzji |
---|
Polecane artykuły |
Systemy wspomagania decyzji - SWD (DSS - Decision Support Systems) powstały jako rozwinięcie systemów wspomagania kierownictwa (MIS, EIS, ESS) i są niejako ich nadbudową, uzupełnieniem.
W odróżnieniu od systemów wspomagania kierownictwa, SWD służy przede wszystkim do rozwiązywania problemów nieustrukturalizowanych lub słabo ustrukturalizowanych, wspiera proces rozumowania nie eliminując go, podnosi skuteczność decyzji, a nie sprawność i szybkość jej podejmowania.
Skomputeryzowany system wspomagania decyzji pozwala decydentowi wykorzystać dane i modele dla rozpoznania, zrozumienia i sformułowania problemu. Wspomaga także tworzenie projektów rozwiązań, umożliwia wielokierunkowe prognozy i analizy ich efektywności, niezbędne do oceny wariantów i wyboru wariantu optymalnego - podjęcia decyzji.
TL;DR
Systemy wspomagania decyzji (SWD) są rozwinięciem systemów wspomagania kierownictwa i służą do rozwiązywania problemów nieustrukturalizowanych. SWD umożliwiają wykorzystanie danych i modeli do rozpoznania i rozwiązania problemu, tworzenia projektów rozwiązań oraz analizy efektywności różnych wariantów decyzji. Skuteczne wdrożenie systemu wymaga zaangażowania kadry kierowniczej i zrozumienia ze strony analityków biznesowych. SWD dzielą się na zorientowane na modele, dane, dokumentację, wiedzę i komunikację. Rozwój systemów wspomagania decyzji może obejmować tworzenie sieci czujników, baz danych w czasie rzeczywistym i rozbudowę funkcji udostępniających bazę wiedzy i danych. Zaletami SWD są szybkie przetwarzanie danych, zintegrowanie z bazami danych, wyszukiwanie celnych rozwiązań i zwiększenie jakości informacji.
Funkcje systemów wspomagania decyzji
Do podstawowych funkcji systemów wspomagania decyzji zalicza się:
- zarządzanie bazami danych,
- prezentowanie wyników - w odpowiedniej formie (najczęściej graficznej),
- analizę i strukturalizację modelu,
- budowę modelu matematycznego rozwiązań problemu,
- techniki i modele statystyczne,
- modele prognostyczne i symulacyjne,
- uczenie się - zachowywanie utworzonych modeli i rozwiązań problemów
Efekty stosowania
Systemy wspomagania decyzji zwiększają efektywność decyzji, pozwalają kierownikowi uzyskać szersze spojrzenie na problem, umożliwiają wykonywanie symulacji efektów różnych wariantów decyzji, wpływu różnych scenariuszy rozwoju sytuacji w otoczeniu przedsiębiorstwa na efekty uzyskane poprzez podjęte decyzje.
Uwarunkowania sukcesu wdrożenia systemu
Duży wpływ na skuteczne wdrożenie systemu ma zaangażowanie kadry kierowniczej przedsiębiorstwa, jakość realizacji, a także późniejszy nadzór nad działaniem systemu. Bardzo istotne przy realizacji projektu wspomagania decyzji jest całkowite zrozumienie ze strony kadry menedżerskiej oraz analityków biznesowych. Podczas tworzenia opisu wymagań oraz analizy funkcjonalnej rozwiązania niezbędny jest aktywny udział zespołu ekspertów (K. Rączka i in. 2007, s. 209).
Podział SWD ze względu na funkcje
System wspomagania decyzji ze względu na pełnione funkcje dzieli się na (T. Matuszewski 2012, s. 92-94):
- zorientowane na modele- podstawą systemu jest model przedstawiający sposób postępowania w danej sytuacji decyzyjnej. Efektem działania tego systemu jest propozycja wariantu decyzyjnego lub wynik komputerowej symulacji. Podejmowane działania: identyfikacja problemu decyzyjnego → wybór modelu → wprowadzenie danych → rozwiązanie,
- zorientowane na dane- polega na tym, że model nie jest dany, lecz tworzony poprzez analizę odpowiedniego zbioru danych. Celem jest wspomaganie menedżerów w wyszukiwaniu i odkrywaniu pewnych wzorców, a także zależności występujących między danymi oraz łączeniu dużych zbiorów danych. Przykładem rozwoju SWD zorientowanych na dane są systemy Business Intelligence,
- zorientowane na dokumentację- mają na celu ułatwienie pozyskiwania informacji na potrzeby podejmowanych decyzji oraz wspomaganie zarządzania dokumentami oraz stronami internetowymi,
- zorientowane na wiedzę- mają za zadanie przedstawianie sugestii i rekomendacji oferowanych możliwości działań menedżerom oraz odkrywanie nowej wiedzy,
- zorientowane na komunikację- głównym założeniem jest szybka i sprawna komunikacja warunkująca efektywność podejmowanych decyzji. W systemie wykorzystywane są procedury wspomagające, między innymi komunikacja między ekspertami, wymiana myśli, wspólna praca nad dokumentami.
Czynniki rozwoju systemów wspomagania decyzji
Działania które należy podjąć w celu rozwoju systemu (T. Matuszewski 2012, s. 94):
- tworzenie sieci czujników w sektorze operacyjnym przedsiębiorstwa (w celu możliwości kontrolowania stanów i optymalizacji wykorzystywania ograniczonych zasobów);
- tworzenie baz zbierających dane w bieżącym czasie, z informacjami o: miejscu pobytu pracowników, wykonywanych czynnościach, a także przeciążeniach stanowisk pracy (bez naruszania prywatności pracowników);
- rozbudowa funkcji skierowanych na udostępnienie osobą decyzyjnym baz wiedzy i danych;
- postęp interfejsów przeznaczonych dla przenośnych urządzeń łączących się bezprzewodowo z SWD.
Zalety systemu wspomagania decyzji
Jako zalety systemu wspomagania decyzji można wyróżnić (Francik K. & Pudło M. 2016, s. 26-27):
- proste i szybkie przetwarzanie danych, dzięki rozwiniętym narzędziom informatycznym,
- zintegrowanie z rozproszonymi bazami danych,
- wyszukiwanie dokładnych i celnych rozwiązań za pomocą narzędzi inteligentnych,
- zwiększenie się jakości przetworzonych informacji.
Bibliografia
- Francik K. & Pudło M. (2016). Systemy wspomagania decyzji w aspekcie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (22), 23-32
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
- Matuszewski T. (2012) Perspektywy i uwarunkowania rozwoju komputerowych systemów wspomagania decyzji. PRACE INSTYTUTU EKONOMICZNEGO, 89
- Rączka K., Kowalski M. & Gąsiorek S. (2007). Systemy wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie. Inżynieria Rolnicza, 11, 205-212
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak, Agnieszka Grzymkowska