KYC: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''KYC - ''Know Your Customer'' (Program "Poznaj swojego klienta”)''' to procedura '''należytej staranności''' oraz regulacja bankowa, jaką muszą przeprowadzać instytucje finansowe oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną. | '''KYC - ''Know Your Customer'' ([[Program]] "Poznaj swojego klienta”)''' to [[procedura]] '''należytej staranności''' oraz regulacja bankowa, jaką muszą przeprowadzać [[instytucje finansowe]] oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną. | ||
Program KYC można określić jako "zbiór danych (elementów) składających się na aktualny stan wiedzy o kliencie w celu ustalenia jego wiarygodności i profilu transakcyjnego” [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Ma on na celu weryfikację tożsamości klientów, monitorowanie transakcji przeprowadzonych przez klienta pomimo udokumentowanego profilu czy historii rachunków. Podstawowym założeniem projektu jest '''zasada ograniczonego zaufania do nowego klienta''' [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Polityka programu nabrała ogromnego, globalnego znaczenia w kontekście walki z [[oszustwo finansowe|oszustwami finansowymi]], [[pranie brudnych pieniędzy|praniem brudnych pieniędzy]] i finansowaniem terroryzmu. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa finansowego jednym z głównych użytkowników programu są banki, jednak jest on również stosowany przez firmy każdej wielkości na całym świecie takie jak firmy kredytowe, firmy inwestycyjne, agencje ubezpieczeniowe itp. | Program KYC można określić jako "zbiór danych (elementów) składających się na aktualny stan wiedzy o kliencie w celu ustalenia jego wiarygodności i profilu transakcyjnego” [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Ma on na celu weryfikację tożsamości klientów, [[monitorowanie]] transakcji przeprowadzonych przez klienta pomimo udokumentowanego profilu czy historii rachunków. Podstawowym założeniem projektu jest '''[[zasada]] ograniczonego zaufania do nowego klienta''' [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. [[Polityka]] programu nabrała ogromnego, globalnego znaczenia w kontekście walki z [[oszustwo finansowe|oszustwami finansowymi]], [[pranie brudnych pieniędzy|praniem brudnych pieniędzy]] i finansowaniem terroryzmu. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa finansowego jednym z głównych użytkowników programu są banki, jednak jest on również stosowany przez firmy każdej wielkości na całym świecie takie jak firmy kredytowe, firmy inwestycyjne, agencje ubezpieczeniowe itp. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
== Cel i zakres czynności sprawdzających == | == Cel i zakres czynności sprawdzających == | ||
Z punktu widzenia banku stosowanie programu KYC pozwala przede wszystkim na prawidłowe działania marketingowe, ponieważ umożliwia to poprawne określenie profilu transakcyjnego klientów, jak również daje podstawy do długoterminowego planu zarządzania aktywami i pasywami banku. Głównym jednak celem programu KYC jest bezpieczeństwo – zarówno klientów jak i dostawców produktów/usług. Dostawcy są chronieni poprzez szczegółowe informacje uzyskane w toku procedur programu, które są niezbędne do oszacowania potencjalnego ryzyka płynącego z pozyskania nowego, nieznanego dotąd klienta. Natomiast klient jest chroniony dzięki temu, że w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających dostawca produktu/usługi jest w stanie dobrze dopasować go do potrzeb klienta. Ponadto sam fakt stosowania przez instytucję programu KYC świadczy o jej profesjonalizmie i owocuje powszechnym uznaniem dobrych zwyczajów dbania o interesy swoich klientów oraz wyróżnia ją na tle konkurencji. Powody, które skłaniają wszelkiego rodzaju podmioty do korzystania z programu KYC obligują je do zachowania '''bezwzględnej staranności''' oraz '''maksymalnej czujności''' w trakcie czynności sprawdzających [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. | Z punktu widzenia banku stosowanie programu KYC pozwala przede wszystkim na prawidłowe działania marketingowe, ponieważ umożliwia to poprawne określenie profilu transakcyjnego klientów, jak również daje podstawy do długoterminowego planu zarządzania aktywami i pasywami banku. Głównym jednak celem programu KYC jest bezpieczeństwo – zarówno klientów jak i dostawców produktów/usług. Dostawcy są chronieni poprzez szczegółowe [[informacje]] uzyskane w toku procedur programu, które są niezbędne do oszacowania potencjalnego ryzyka płynącego z pozyskania nowego, nieznanego dotąd klienta. Natomiast [[klient]] jest chroniony dzięki temu, że w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających [[dostawca]] produktu/usługi jest w stanie dobrze dopasować go do potrzeb klienta. Ponadto sam fakt stosowania przez instytucję programu KYC świadczy o jej profesjonalizmie i owocuje powszechnym uznaniem dobrych zwyczajów dbania o interesy swoich klientów oraz wyróżnia ją na tle konkurencji. Powody, które skłaniają wszelkiego rodzaju podmioty do korzystania z programu KYC obligują je do zachowania '''bezwzględnej staranności''' oraz '''maksymalnej czujności''' w trakcie czynności sprawdzających [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. | ||
Realizacja programu KYC w banku ma na celu: | Realizacja programu KYC w banku ma na celu: | ||
* zapewnienie bezpieczeństwa świadczonych usług | * zapewnienie bezpieczeństwa świadczonych usług | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
* ochronę wizerunku banku | * ochronę wizerunku banku | ||
* utrzymanie i zwiększanie zaufania dla banku, prowadzącego interesy wiarygodnych klientów | * utrzymanie i zwiększanie zaufania dla banku, prowadzącego interesy wiarygodnych klientów | ||
Obowiązek wnikliwego badania nowego klienta prawo nakłada dopiero w przypadku ubiegania się o kredyt, natomiast bankowy program KYC obowiązywać powinien we wszystkich stosunkach prawno-finansowych banku z klientem. Zakres jego działań powinien obejmować okres od momentu złożenia wniosku o otwarcie rachunku bankowego oraz podstawowych czynności tj. spisanie danych personalnych i identyfikacja tożsamości, poprzez dokładne zaznajomienie się z rodzajem i specyfiką prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej, aż po zobowiązania finansowe klienta. Działania programu KYC powinny kończyć się dopiero w momencie ustania stosunków prawno-finansowych między stronami wliczając w to obowiązujący okres archiwizacji dokumentów [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. | [[Obowiązek]] wnikliwego badania nowego klienta [[prawo]] nakłada dopiero w przypadku ubiegania się o [[kredyt]], natomiast bankowy program KYC obowiązywać powinien we wszystkich stosunkach prawno-finansowych banku z klientem. [[Zakres]] jego działań powinien obejmować okres od momentu złożenia wniosku o otwarcie rachunku bankowego oraz podstawowych czynności tj. spisanie danych personalnych i [[identyfikacja]] tożsamości, poprzez dokładne zaznajomienie się z rodzajem i specyfiką prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej, aż po [[zobowiązania]] finansowe klienta. Działania programu KYC powinny kończyć się dopiero w momencie ustania stosunków prawno-finansowych między stronami wliczając w to obowiązujący okres archiwizacji dokumentów [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. | ||
Zakres funkcjonowania programu KYC w bankach przede wszystkim uzależniony jest od: | Zakres funkcjonowania programu KYC w bankach przede wszystkim uzależniony jest od: | ||
* poziomu poczucia bezpieczeństwa | * poziomu poczucia bezpieczeństwa | ||
* wielkości banku – zazwyczaj mniejszy bank ma gorsze warunki do prowadzenia rozpoznania | * wielkości banku – zazwyczaj mniejszy [[bank]] ma gorsze warunki do prowadzenia rozpoznania | ||
* dotychczasowych doświadczeń – banki, które mają negatywne doświadczenia znacznie bardziej przykładają swoją uwagę do działań profilaktycznych | * dotychczasowych doświadczeń – banki, które mają negatywne doświadczenia znacznie bardziej przykładają swoją uwagę do działań profilaktycznych | ||
== Przebieg czynności sprawdzających == | == Przebieg czynności sprawdzających == | ||
Wiele instytucji finansowych procedury KYC rozpoczyna zbierając podstawowe dane i informacje o swoich klientach, najlepiej za pomocą elektronicznej weryfikacji tożsamości. Elementy takie jak nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery ubezpieczenia społecznego mogą być bardzo przydatne przy ustalaniu, czy dana osoba jest zamieszana w przestępstwo finansowe. Następnie zebrane informacje bank porównuje z listami osób znanych z korupcji, sankcji, podejrzanych o przestępstwa, o wysokim ryzyku udziału w łapówkarstwie bądź praniu brudnych pieniędzy. Przydatne w tej sytuacji są również listy politycznie odsłoniętych osób lub PEP - osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (''politcally exposed person''). Po dokonaniu porównania bank określa, jakie ryzyko ponosi klient oraz na ile prawdopodobne jest, że zaangażuje się w działalność nielegalną. Następnie możliwe jest teoretyczne zobrazowanie, jak konto bankowe klienta powinno prezentować się w najbliższej przyszłości. Po uruchomieniu konta bank może konsekwentnie monitorować aktywność klienta i upewnić się czy jest ona zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami lub czy jest podejrzana. Takie działania skierowane do wielu podobnych podmiotów umożliwiają również porównywanie ich między sobą. Jeżeli bank posiada klientów z tej samej branży, o podobnym rozmiarze działalności czy innych wspólnych cechach, to można założyć, że ich konta bankowe będą wyglądać podobnie. Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonywane z '''należytą starannością''' lub '''zwiększoną należytą starannością'''. Z kolei '''ciągła należyta staranność''' dotyczy czynności sprawdzających obecnych klientów oraz ich aktywności w celu sprawdzenia, jak klient zmienia się w czasie. | Wiele instytucji finansowych procedury KYC rozpoczyna zbierając podstawowe [[dane]] i informacje o swoich klientach, najlepiej za pomocą elektronicznej weryfikacji tożsamości. Elementy takie jak nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery ubezpieczenia społecznego mogą być bardzo przydatne przy ustalaniu, czy dana osoba jest zamieszana w przestępstwo finansowe. Następnie zebrane informacje bank porównuje z listami osób znanych z korupcji, sankcji, podejrzanych o przestępstwa, o wysokim ryzyku udziału w łapówkarstwie bądź praniu brudnych pieniędzy. Przydatne w tej sytuacji są również listy politycznie odsłoniętych osób lub PEP - osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (''politcally exposed person''). Po dokonaniu porównania bank określa, jakie [[ryzyko]] ponosi klient oraz na ile prawdopodobne jest, że zaangażuje się w działalność nielegalną. Następnie możliwe jest teoretyczne zobrazowanie, jak [[konto]] bankowe klienta powinno prezentować się w najbliższej przyszłości. Po uruchomieniu konta bank może konsekwentnie monitorować aktywność klienta i upewnić się czy jest ona zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami lub czy jest podejrzana. Takie działania skierowane do wielu podobnych podmiotów umożliwiają również porównywanie ich między sobą. Jeżeli bank posiada klientów z tej samej branży, o podobnym rozmiarze działalności czy innych wspólnych cechach, to można założyć, że ich konta bankowe będą wyglądać podobnie. Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonywane z '''należytą starannością''' lub '''zwiększoną należytą starannością'''. Z kolei '''ciągła [[należyta staranność]]''' dotyczy czynności sprawdzających obecnych klientów oraz ich aktywności w celu sprawdzenia, jak klient zmienia się w czasie. | ||
== Wady KYC == | == Wady KYC == | ||
Mimo, że program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunku prawno-finansowego, jego stosowanie niesie za sobą pewne ryzyko. Przestrzeganie procedur KYC znacznie wydłużyło proces wprowadzania nowych klientów. Wystąpiła również potrzeba otrzymania od potencjalnych klientów większej ilości informacji. Niektórzy z nich, mimo że nie mają nic do ukrycia, uważają taki proceder za zbyt natrętny. Czasami też posiadacze rachunków mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych departamentów w ramach tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto koszty prowadzonych działań z tytułu programu KYC są bardzo wysokie, a niekiedy zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Dla przykładu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, w 2017 r. za sprawą KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzaniem nowych klientów. Co do zasady program wymaga utrzymania aktualności informacji odzwierciedlając wszystkie istotne, zachodzące na przestrzeni lat zmiany takie jak np. fuzja. W niektórych przypadkach bywa to trudne, nawet do tego stopnia, że zniechęca to firmy do zgłaszania tych zmian. Jak podaje Thomson Reuters, w dwuletnim okresie na średnio 6 istotnych zmian zachodzących w przeciętnej firmie, tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest również problem specjalistycznego szkolenia pracowników oraz wysokie koszty jego przeprowadzania. Nie bez znaczenia pozostaje również ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji skarbowych [Rysiński M. 2016, s. 57-81]. | Mimo, że program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunku prawno-finansowego, jego stosowanie niesie za sobą pewne ryzyko. Przestrzeganie procedur KYC znacznie wydłużyło [[proces]] wprowadzania nowych klientów. Wystąpiła również [[potrzeba]] otrzymania od potencjalnych klientów większej ilości informacji. Niektórzy z nich, mimo że nie mają nic do ukrycia, uważają taki proceder za [[zbyt]] natrętny. Czasami też posiadacze rachunków mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych departamentów w ramach tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto [[koszty]] prowadzonych działań z tytułu programu KYC są bardzo wysokie, a niekiedy zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Dla przykładu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, w 2017 r. za sprawą KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzaniem nowych klientów. Co do zasady program wymaga utrzymania aktualności informacji odzwierciedlając wszystkie istotne, zachodzące na przestrzeni lat zmiany takie jak np. [[fuzja]]. W niektórych przypadkach bywa to trudne, nawet do tego stopnia, że zniechęca to firmy do zgłaszania tych zmian. Jak podaje Thomson [[Reuters]], w dwuletnim okresie na średnio 6 istotnych zmian zachodzących w przeciętnej firmie, tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest również problem specjalistycznego szkolenia pracowników oraz wysokie koszty jego przeprowadzania. Nie bez znaczenia pozostaje również ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji skarbowych [Rysiński M. 2016, s. 57-81]. | ||
== Grupy podwyższonego ryzyka == | == Grupy podwyższonego ryzyka == | ||
Przeprowadzone w USA już pod koniec ubiegłego wieku badania pokazują, że problem jest niezwykle trudny. Udowodniono, że 55 zawodów było wówczas zaangażowanych w czyszczenie brudnych pieniędzy. Jednak obszerne zróżnicowanie tych profesji wręcz uniemożliwia jednoznaczne określenie '''grupy ryzyka'''. Przydatna w sprawdzeniu podejrzanej firmy może być sprawdzona [[wywiadownia gospodarcza]] [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Raport ekspertów z [[FATF]] z 1991 r. prezentuje klasyfikację pomocną przy ewentualnym typowaniu grup podwyższonego ryzyka w szczególności uwzględniając: | Przeprowadzone w USA już pod koniec ubiegłego wieku badania pokazują, że problem jest niezwykle trudny. Udowodniono, że 55 zawodów było wówczas zaangażowanych w czyszczenie brudnych pieniędzy. Jednak obszerne zróżnicowanie tych profesji wręcz uniemożliwia jednoznaczne określenie '''grupy ryzyka'''. Przydatna w sprawdzeniu podejrzanej firmy może być sprawdzona [[wywiadownia gospodarcza]] [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Raport ekspertów z [[FATF]] z 1991 r. prezentuje klasyfikację pomocną przy ewentualnym typowaniu grup podwyższonego ryzyka w szczególności uwzględniając: | ||
* instytucje świadczące usługi finansowe poza ściśle kontrolowaną działalnością sektora finansowego, nawet jeśli utrzymują stałą współprace z licencjonowanym bankiem np. kantory walutowe | * instytucje świadczące [[usługi]] finansowe poza ściśle kontrolowaną działalnością sektora finansowego, nawet jeśli utrzymują stałą współprace z licencjonowanym bankiem np. kantory walutowe | ||
* instytucje zajmujące się grami hazardowymi np. wyścigami konnymi, loteriami i innymi grami losowymi | * instytucje zajmujące się grami hazardowymi np. wyścigami konnymi, loteriami i innymi grami losowymi | ||
* osoby i instytucje zajmujące się obrotem towarami o wysokiej wartości jednostkowej np. biżuterią, samochodami, nieruchomościami | * osoby i instytucje zajmujące się obrotem towarami o wysokiej wartości jednostkowej np. biżuterią, samochodami, nieruchomościami | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
* Banaszczak-Soroka B. (2016) [http://pdf.helion.pl/e_07sy/e_07sy.pdf ''Rynek papierów wartościowych. Inwestorzy, instrumenty finansowe i metody ich wyceny''], Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa | * Banaszczak-Soroka B. (2016) [http://pdf.helion.pl/e_07sy/e_07sy.pdf ''Rynek papierów wartościowych. Inwestorzy, instrumenty finansowe i metody ich wyceny''], Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa | ||
* Rysiński M. (2016) [http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/150.pdf#page=57 ''Ocena metod przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy''], Zeszyt Naukowy nr 150, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa | * Rysiński M. (2016) [http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/150.pdf#page=57 ''Ocena metod przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy''], Zeszyt Naukowy nr 150, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa | ||
* Smolak M. (2013) [https://www.abw.gov.pl/download/1/1292/Segregator21.pdf ''Formy zwalczania procederu prania brudnych pieniędzy''], Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego 9/13 | * Smolak M. (2013) [https://www.abw.gov.pl/download/1/1292/Segregator21.pdf ''Formy zwalczania procederu prania brudnych pieniędzy''], [[Przegląd]] Bezpieczeństwa Wewnętrznego 9/13 | ||
* Wójcik jw. (1996) ''Kryminalistyczne problemy zapobiegania oszustwom zaliczkowym (nigeryjskim). Program "Poznaj swojego kienta”'', Wydawnictwo "Dom Organizatora”, Toruń | * Wójcik jw. (1996) ''Kryminalistyczne problemy zapobiegania oszustwom zaliczkowym (nigeryjskim). Program "Poznaj swojego kienta”'', Wydawnictwo "Dom Organizatora”, Toruń | ||
{{a|Sylwia Jałowiec}} | {{a|Sylwia Jałowiec}} | ||
[[Kategoria:Bankowość]] | [[Kategoria:Bankowość]] |
Wersja z 00:18, 20 maj 2020
KYC |
---|
Polecane artykuły |
KYC - Know Your Customer (Program "Poznaj swojego klienta”) to procedura należytej staranności oraz regulacja bankowa, jaką muszą przeprowadzać instytucje finansowe oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną.
Program KYC można określić jako "zbiór danych (elementów) składających się na aktualny stan wiedzy o kliencie w celu ustalenia jego wiarygodności i profilu transakcyjnego” [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Ma on na celu weryfikację tożsamości klientów, monitorowanie transakcji przeprowadzonych przez klienta pomimo udokumentowanego profilu czy historii rachunków. Podstawowym założeniem projektu jest zasada ograniczonego zaufania do nowego klienta [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Polityka programu nabrała ogromnego, globalnego znaczenia w kontekście walki z oszustwami finansowymi, praniem brudnych pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa finansowego jednym z głównych użytkowników programu są banki, jednak jest on również stosowany przez firmy każdej wielkości na całym świecie takie jak firmy kredytowe, firmy inwestycyjne, agencje ubezpieczeniowe itp.
Cel i zakres czynności sprawdzających
Z punktu widzenia banku stosowanie programu KYC pozwala przede wszystkim na prawidłowe działania marketingowe, ponieważ umożliwia to poprawne określenie profilu transakcyjnego klientów, jak również daje podstawy do długoterminowego planu zarządzania aktywami i pasywami banku. Głównym jednak celem programu KYC jest bezpieczeństwo – zarówno klientów jak i dostawców produktów/usług. Dostawcy są chronieni poprzez szczegółowe informacje uzyskane w toku procedur programu, które są niezbędne do oszacowania potencjalnego ryzyka płynącego z pozyskania nowego, nieznanego dotąd klienta. Natomiast klient jest chroniony dzięki temu, że w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających dostawca produktu/usługi jest w stanie dobrze dopasować go do potrzeb klienta. Ponadto sam fakt stosowania przez instytucję programu KYC świadczy o jej profesjonalizmie i owocuje powszechnym uznaniem dobrych zwyczajów dbania o interesy swoich klientów oraz wyróżnia ją na tle konkurencji. Powody, które skłaniają wszelkiego rodzaju podmioty do korzystania z programu KYC obligują je do zachowania bezwzględnej staranności oraz maksymalnej czujności w trakcie czynności sprawdzających [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Realizacja programu KYC w banku ma na celu:
- zapewnienie bezpieczeństwa świadczonych usług
- zapewnienie postępowania według obowiązujących przepisów np. w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
- zmniejszenie prawdopodobieństwa potencjalnych strat banku
- ochronę wizerunku banku
- utrzymanie i zwiększanie zaufania dla banku, prowadzącego interesy wiarygodnych klientów
Obowiązek wnikliwego badania nowego klienta prawo nakłada dopiero w przypadku ubiegania się o kredyt, natomiast bankowy program KYC obowiązywać powinien we wszystkich stosunkach prawno-finansowych banku z klientem. Zakres jego działań powinien obejmować okres od momentu złożenia wniosku o otwarcie rachunku bankowego oraz podstawowych czynności tj. spisanie danych personalnych i identyfikacja tożsamości, poprzez dokładne zaznajomienie się z rodzajem i specyfiką prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej, aż po zobowiązania finansowe klienta. Działania programu KYC powinny kończyć się dopiero w momencie ustania stosunków prawno-finansowych między stronami wliczając w to obowiązujący okres archiwizacji dokumentów [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Zakres funkcjonowania programu KYC w bankach przede wszystkim uzależniony jest od:
- poziomu poczucia bezpieczeństwa
- wielkości banku – zazwyczaj mniejszy bank ma gorsze warunki do prowadzenia rozpoznania
- dotychczasowych doświadczeń – banki, które mają negatywne doświadczenia znacznie bardziej przykładają swoją uwagę do działań profilaktycznych
Przebieg czynności sprawdzających
Wiele instytucji finansowych procedury KYC rozpoczyna zbierając podstawowe dane i informacje o swoich klientach, najlepiej za pomocą elektronicznej weryfikacji tożsamości. Elementy takie jak nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery ubezpieczenia społecznego mogą być bardzo przydatne przy ustalaniu, czy dana osoba jest zamieszana w przestępstwo finansowe. Następnie zebrane informacje bank porównuje z listami osób znanych z korupcji, sankcji, podejrzanych o przestępstwa, o wysokim ryzyku udziału w łapówkarstwie bądź praniu brudnych pieniędzy. Przydatne w tej sytuacji są również listy politycznie odsłoniętych osób lub PEP - osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (politcally exposed person). Po dokonaniu porównania bank określa, jakie ryzyko ponosi klient oraz na ile prawdopodobne jest, że zaangażuje się w działalność nielegalną. Następnie możliwe jest teoretyczne zobrazowanie, jak konto bankowe klienta powinno prezentować się w najbliższej przyszłości. Po uruchomieniu konta bank może konsekwentnie monitorować aktywność klienta i upewnić się czy jest ona zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami lub czy jest podejrzana. Takie działania skierowane do wielu podobnych podmiotów umożliwiają również porównywanie ich między sobą. Jeżeli bank posiada klientów z tej samej branży, o podobnym rozmiarze działalności czy innych wspólnych cechach, to można założyć, że ich konta bankowe będą wyglądać podobnie. Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonywane z należytą starannością lub zwiększoną należytą starannością. Z kolei ciągła należyta staranność dotyczy czynności sprawdzających obecnych klientów oraz ich aktywności w celu sprawdzenia, jak klient zmienia się w czasie.
Wady KYC
Mimo, że program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunku prawno-finansowego, jego stosowanie niesie za sobą pewne ryzyko. Przestrzeganie procedur KYC znacznie wydłużyło proces wprowadzania nowych klientów. Wystąpiła również potrzeba otrzymania od potencjalnych klientów większej ilości informacji. Niektórzy z nich, mimo że nie mają nic do ukrycia, uważają taki proceder za zbyt natrętny. Czasami też posiadacze rachunków mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych departamentów w ramach tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto koszty prowadzonych działań z tytułu programu KYC są bardzo wysokie, a niekiedy zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Dla przykładu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, w 2017 r. za sprawą KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzaniem nowych klientów. Co do zasady program wymaga utrzymania aktualności informacji odzwierciedlając wszystkie istotne, zachodzące na przestrzeni lat zmiany takie jak np. fuzja. W niektórych przypadkach bywa to trudne, nawet do tego stopnia, że zniechęca to firmy do zgłaszania tych zmian. Jak podaje Thomson Reuters, w dwuletnim okresie na średnio 6 istotnych zmian zachodzących w przeciętnej firmie, tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest również problem specjalistycznego szkolenia pracowników oraz wysokie koszty jego przeprowadzania. Nie bez znaczenia pozostaje również ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji skarbowych [Rysiński M. 2016, s. 57-81].
Grupy podwyższonego ryzyka
Przeprowadzone w USA już pod koniec ubiegłego wieku badania pokazują, że problem jest niezwykle trudny. Udowodniono, że 55 zawodów było wówczas zaangażowanych w czyszczenie brudnych pieniędzy. Jednak obszerne zróżnicowanie tych profesji wręcz uniemożliwia jednoznaczne określenie grupy ryzyka. Przydatna w sprawdzeniu podejrzanej firmy może być sprawdzona wywiadownia gospodarcza [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Raport ekspertów z FATF z 1991 r. prezentuje klasyfikację pomocną przy ewentualnym typowaniu grup podwyższonego ryzyka w szczególności uwzględniając:
- instytucje świadczące usługi finansowe poza ściśle kontrolowaną działalnością sektora finansowego, nawet jeśli utrzymują stałą współprace z licencjonowanym bankiem np. kantory walutowe
- instytucje zajmujące się grami hazardowymi np. wyścigami konnymi, loteriami i innymi grami losowymi
- osoby i instytucje zajmujące się obrotem towarami o wysokiej wartości jednostkowej np. biżuterią, samochodami, nieruchomościami
- osoby, które z racji wykonywanych zawodów mogą być uprawnione do wykonywania, w sposób profesjonalny, w imieniu swoich klientów, niektórych czynności związanych z usługami finansowymi np. prawnicy, księgowi
Bibliografia
- Financial Action Task Force on Money Laundering Report, Paris 1990-1991
- Banaszczak-Soroka B. (2016) Rynek papierów wartościowych. Inwestorzy, instrumenty finansowe i metody ich wyceny, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
- Rysiński M. (2016) Ocena metod przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, Zeszyt Naukowy nr 150, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa
- Smolak M. (2013) Formy zwalczania procederu prania brudnych pieniędzy, Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego 9/13
- Wójcik jw. (1996) Kryminalistyczne problemy zapobiegania oszustwom zaliczkowym (nigeryjskim). Program "Poznaj swojego kienta”, Wydawnictwo "Dom Organizatora”, Toruń
Autor: Sylwia Jałowiec