Zasady zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
[[Zarządzanie]] to "zestaw działań (obejmujący planowanie i [[podejmowanie decyzji]], organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na [[zasoby]] organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.” [R.W. Griffin, 2012, s. 31] | [[Zarządzanie]] to "zestaw działań (obejmujący planowanie i [[podejmowanie decyzji]], organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na [[zasoby]] organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.” [R.W. Griffin, 2012, s. 31] | ||
Linia 25: | Linia 23: | ||
[[Henri Fayol]] był "najwybitniejszym rzecznikiem kierunku administracyjnego w zarządzaniu.” Zarządzanie administracyjne to podejście do zarządzania, koncentrujące się na zarządzaniu całą [[organizacja|organizacją]]. [R.W. Griffin, 2012, s. 31] | [[Henri Fayol]] był "najwybitniejszym rzecznikiem kierunku administracyjnego w zarządzaniu.” Zarządzanie administracyjne to podejście do zarządzania, koncentrujące się na zarządzaniu całą [[organizacja|organizacją]]. [R.W. Griffin, 2012, s. 31] | ||
To on jako pierwszy skonkretyzował funkcje kierownicze ([[planowanie]], [[organizowanie]], [[przewodzenie]] i [[kontrolowanie]]), które w sposób racjonalny opisują treść procesu zarządzania. | To on jako pierwszy skonkretyzował funkcje kierownicze ([[planowanie]], [[organizowanie]], [[przewodzenie]] i [[kontrolowanie]]), które w sposób racjonalny opisują treść procesu zarządzania. | ||
Na podstawie obserwacji dokonanych w czasie kierowania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], ustanowił czternaście zasad, które w większości związane są bezpośrednio z człowiekiem i stanowią podłoże sukcesu organizacji. Należy również pamiętać, jak sam autor podkreśla, że każda [[firma]] i każdy [[menedżer]] jest inny, dlatego każdy powinien ustalać zasady na swój własny sposób. [D. Jemielniak, 2005, s. 34-36] | Na podstawie obserwacji dokonanych w czasie kierowania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], ustanowił czternaście zasad, które w większości związane są bezpośrednio z człowiekiem i stanowią podłoże sukcesu organizacji. Należy również pamiętać, jak sam autor podkreśla, że każda [[firma]] i każdy [[menedżer]] jest inny, dlatego każdy powinien ustalać zasady na swój własny sposób. [D. Jemielniak, 2005, s. 34-36] | ||
Linia 39: | Linia 37: | ||
# '''[[Centralizacja]]''' – znalezienie "złotego środka” pomiędzy centralizacją (ograniczeniem roli podwładnych w podejmowaniu decyzji) i [[decentralizacja|decentralizacją]] (zwiększeniem ich roli), aby przyniosło to jak największą [[efektywność]], przy jak najlepszym wykorzystaniu [[zdolności]] personelu. | # '''[[Centralizacja]]''' – znalezienie "złotego środka” pomiędzy centralizacją (ograniczeniem roli podwładnych w podejmowaniu decyzji) i [[decentralizacja|decentralizacją]] (zwiększeniem ich roli), aby przyniosło to jak największą [[efektywność]], przy jak najlepszym wykorzystaniu [[zdolności]] personelu. | ||
#'''[[Hierarchia]]''' – liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania (od najwyższego do najniższego szczebla), które należy przestrzegać. Hierarchia ustala procedury wydawania poleceń i informacji tzw. drogą służbową, która powinna być jak najkrótsza. | #'''[[Hierarchia]]''' – liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania (od najwyższego do najniższego szczebla), które należy przestrzegać. Hierarchia ustala procedury wydawania poleceń i informacji tzw. drogą służbową, która powinna być jak najkrótsza. | ||
# '''Ład''' – [[zasoby ludzkie]] (pracownicy) i zasoby rzeczowe powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. Istotne jest, aby ludzie byli na najodpowiedniejszych dla nich stanowiskach w celu zapewnienia stabilności działania. | # '''Ład''' – [[zasoby ludzkie]] (pracownicy) i zasoby rzeczowe powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. Istotne jest, aby ludzie byli na najodpowiedniejszych dla nich stanowiskach w celu zapewnienia stabilności działania. | ||
# '''Sprawiedliwość''' (w stosunku do personelu) – od kierowników wymaga się uprzejmości i "ludzkiego” traktowania w stosunku do podwładnych. | # '''Sprawiedliwość''' (w stosunku do personelu) – od kierowników wymaga się uprzejmości i "ludzkiego” traktowania w stosunku do podwładnych. | ||
# '''Stabilność personelu''' – unikanie dużej [[fluktuacja|fluktuacji]] pracowników, która niekorzystnie wpływa na [[sprawność]] funkcjonowania organizacji. | # '''Stabilność personelu''' – unikanie dużej [[fluktuacja|fluktuacji]] pracowników, która niekorzystnie wpływa na [[sprawność]] funkcjonowania organizacji. | ||
Linia 49: | Linia 47: | ||
==Zasady zarządzania według Taylora== | ==Zasady zarządzania według Taylora== | ||
[[Frederick Winslow Taylor]] uważa się za prekursora naukowego zarządzania, czyli takiego podejścia, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności siły roboczej. [R.W. Griffin, 2012, s. 29] Najlepszym na to sposobem może być udoskonalenie podziału pracy, tak aby [[pracownik]] wykonywał tylko jedną czynność. Taylor wprowadził również akordowy [[system]] [[wynagrodzenie|wynagrodzeń]]. | [[Frederick Winslow Taylor]] uważa się za prekursora naukowego zarządzania, czyli takiego podejścia, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności siły roboczej. [R.W. Griffin, 2012, s. 29] Najlepszym na to sposobem może być udoskonalenie podziału pracy, tak aby [[pracownik]] wykonywał tylko jedną czynność. Taylor wprowadził również akordowy [[system]] [[wynagrodzenie|wynagrodzeń]]. | ||
Największą zaletą, wynikającą z naukowego zarządzania jest budowana na wzajemnym zaufaniu harmonia pomiędzy przełożonym (kierownikiem), a podwładnym (pracownikiem). | Największą zaletą, wynikającą z naukowego zarządzania jest budowana na wzajemnym zaufaniu harmonia pomiędzy przełożonym (kierownikiem), a podwładnym (pracownikiem). | ||
Linia 69: | Linia 67: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Griffin Ricky W., (2012), ''Podstawy zarządzania organizacjami'', PWN, Warszawa | <noautolinks> | ||
* Griffin Ricky W., (2012), ''Podstawy zarządzania organizacjami'', PWN, Warszawa | |||
* Jemielniak D., Latusek D., (2005), ''Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw'', Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa | * Jemielniak D., Latusek D., (2005), ''Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw'', Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa | ||
* Klincewicz K., (2016), ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie – | * Klincewicz K., (2016), ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych''., Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | ||
* Mioduszewski J., (2013), | * Mioduszewski J., (2013), ''Metody organizacji i zarządzania'', Olsztyn | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Anna Czarnecka}} | {{a|Anna Czarnecka}} |
Wersja z 09:35, 28 paź 2023
Zasady zarządzania |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie to "zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.” [R.W. Griffin, 2012, s. 31]
TL;DR
Artykuł omawia zasady zarządzania według trzech znanych teoretyków - Fayola, Taylora i Adamieckiego. Zasady Fayola obejmują podział pracy, autorytet, dyscyplinę, jedność rozkazodawstwa, jedność kierownictwa, podporządkowanie interesu ogółu, wynagrodzenie, centralizację, hierarchię, ład, sprawiedliwość, stabilność personelu, inicjatywę i harmonię personelu. Zasady Taylora skupiają się na naukowym zarządzaniu, zwiększaniu efektywności pracy poprzez podział zadań i akordowe wynagrodzenia. Zasady Adamieckiego dotyczą podziału pracy, koncentracji i harmonii w organizacji.
Zasady zarządzania według Fayola
Henri Fayol był "najwybitniejszym rzecznikiem kierunku administracyjnego w zarządzaniu.” Zarządzanie administracyjne to podejście do zarządzania, koncentrujące się na zarządzaniu całą organizacją. [R.W. Griffin, 2012, s. 31]
To on jako pierwszy skonkretyzował funkcje kierownicze (planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie), które w sposób racjonalny opisują treść procesu zarządzania.
Na podstawie obserwacji dokonanych w czasie kierowania przedsiębiorstwem, ustanowił czternaście zasad, które w większości związane są bezpośrednio z człowiekiem i stanowią podłoże sukcesu organizacji. Należy również pamiętać, jak sam autor podkreśla, że każda firma i każdy menedżer jest inny, dlatego każdy powinien ustalać zasady na swój własny sposób. [D. Jemielniak, 2005, s. 34-36]
Sugerowane przez Fayola zasady są jednymi z najbardziej znanych i uznawanych po dzień dzisiejszy zasad sprawnego zarządzania. Zasady te to:
- Podział pracy – umożliwia uzyskiwanie korzystniejszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. Specjalizacja zadań powinna spowodować wzrost efektywności. Podlega jej zarówno praca techniczna jak i praca kierownicza.
- Autorytet – jest niezbędny do prawidłowego wykonywania obowiązków kierowniczych. Dzielimy go na 2 kategorie: autorytet formalny (urzędowy) – wynikający z zajmowanego stanowiska, daje prawo do wydawania rozkazów oraz poleceń oraz autorytet osobisty – związany z indywidualnymi cechami i charakterem menadżera z jego pracownikami, wynika z wiedzy, doświadczenia, posłuszeństwa, umiejętności kierowania itd.
- Dyscyplina – pojmowana jako podporządkowanie się regułom oraz normom ustalonym przez pracodawcę. Objawia się przez posłuszeństwo i pracowitość w relacjach między kierownikami, a podwładnymi. Aby zasady panujące w organizacji były należycie respektowane, muszą istnieć sprawiedliwe układy, np. reguły wynagrodzenia bądź stosowna kara.
- Jedność rozkazodawstwa – zasada ta polega na tym, że każdy podwładny powinien otrzymywać polecenia wydawane tylko przez jedną osobę – przełożonego, kierownika. Wykluczone jest wykonywanie poleceń od dwóch przełożonych, ponieważ zaburza to organizację pracy, a tym samym funkcjonowanie organizacji.
- Jedność kierownictwa – w każdym zespole powinien być jeden kierownik i jeden cel działania, realizowany przez wszystkich. Nie powinno się łączyć zasady jedności rozkazodawstwa (podwładnym zawsze kieruje jeden przełożony) z zasadą jedności kierownictwa (jeden kierownik, jeden plan). Różnica bowiem polega na tym, iż jednolitość kierownictwa zapewnia sprawną organizację zespołu, a jednolitość rozkazodawstwa rzutuje na jego prawidłowe funkcjonowanie.
- Podporządkowanie interesu osobistego (jednostki) interesowi ogółu – interesy pracowników bądź grupy nie mogą dominować nad interesami organizacji jako całości.
- Wynagrodzenie – powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników (nagradzanie i motywowanie do dalszej pracy) jak i pracodawców. Uzależnione jest od efektów pracy oraz jest do nich proporcjonalne.
- Centralizacja – znalezienie "złotego środka” pomiędzy centralizacją (ograniczeniem roli podwładnych w podejmowaniu decyzji) i decentralizacją (zwiększeniem ich roli), aby przyniosło to jak największą efektywność, przy jak najlepszym wykorzystaniu zdolności personelu.
- Hierarchia – liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania (od najwyższego do najniższego szczebla), które należy przestrzegać. Hierarchia ustala procedury wydawania poleceń i informacji tzw. drogą służbową, która powinna być jak najkrótsza.
- Ład – zasoby ludzkie (pracownicy) i zasoby rzeczowe powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. Istotne jest, aby ludzie byli na najodpowiedniejszych dla nich stanowiskach w celu zapewnienia stabilności działania.
- Sprawiedliwość (w stosunku do personelu) – od kierowników wymaga się uprzejmości i "ludzkiego” traktowania w stosunku do podwładnych.
- Stabilność personelu – unikanie dużej fluktuacji pracowników, która niekorzystnie wpływa na sprawność funkcjonowania organizacji.
- Inicjatywa – podwładny powinien mieć możliwość udziału w tworzeniu swoich koncepcji i realizacji planów działania organizacji, nawet jeśli wypływałyby z tego błędy i pomyłki. Taka swoboda zwiększa zaangażowanie na wszystkich szczeblach zarządzania.
- Harmonia personelu (fr. esprit de corps) – poczucie wspólnoty personelu. Praca zespołowa, poczucie jedności i przynależności do jednej grupy powinno być akceptowane i podtrzymywane dla efektywności pracy. Zgranie personelu powinno się opierać na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa. Należy natomiast unikać wszelkich konfliktów i sporów między podwładnymi.
Zasady zarządzania według Taylora
Frederick Winslow Taylor uważa się za prekursora naukowego zarządzania, czyli takiego podejścia, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności siły roboczej. [R.W. Griffin, 2012, s. 29] Najlepszym na to sposobem może być udoskonalenie podziału pracy, tak aby pracownik wykonywał tylko jedną czynność. Taylor wprowadził również akordowy system wynagrodzeń.
Największą zaletą, wynikającą z naukowego zarządzania jest budowana na wzajemnym zaufaniu harmonia pomiędzy przełożonym (kierownikiem), a podwładnym (pracownikiem).
Kroki w naukowym zarządzaniu sugerowane przez Taylora to: [R.W. Griffin, 2012, s. 30]
- Naukowe opracowanie każdego elementu pracy na danym stanowisku.
- Naukowe dobranie pracowników, a następnie wyszkolenie ich do wykonywania pracy zgodnie z krokiem pierwszym.
- Nadzorowanie pracowników, w taki sposób, aby mieć pewność, że będą się stosować do przypisanych im metod wykonywania pracy.
- Dalsze planowanie pracy, ale wykorzystywać robotników do faktycznego wykonywania pracy.
Zasady zarządzania według Adamieckiego
Polski wkład w rozwój dziedziny naukowego zarządzania miały również prace Karola Adamieckiego. Zajmował się on podobnymi zagadnieniami co Taylor. Zależało mu bowiem również na usprawnieniu procesów zarządzania. [K. Klincewicz, 2016, s. 61]
Adamiecki sformułował trzy zasady zarządzania, które nazwał prawami:
- prawo podziału pracy - na wykonawczą i kierowniczą,
- prawo koncentracji lub integracji - każda komórka zajmuje się jedynie fragmentem pracy, które dopiero zbiorowo tworzą organizację,
- prawo harmonii (współpracujące ze sobą komórki organizacji powinny być do siebie dopasowane pod względem ilości pracy i jej jakości wykonania).
Bibliografia
- Griffin Ricky W., (2012), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa
- Jemielniak D., Latusek D., (2005), Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa
- Klincewicz K., (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych., Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Mioduszewski J., (2013), Metody organizacji i zarządzania, Olsztyn
Autor: Anna Czarnecka