Towary drogeryjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''[[Towary]] drogeryjne''' – są to artykuły chemiczne, kosmetyczne, parafarmaceutyczne stosowane głównie w gospodarstwie domowym. [Kaniewski J.,1994, s. 170]. | '''[[Towary]] drogeryjne''' – są to artykuły chemiczne, kosmetyczne, parafarmaceutyczne stosowane głównie w gospodarstwie domowym. [Kaniewski J.,1994, s. 170]. | ||
==Klasyfikacja towarów drogeryjnych== | |||
[[Towar]]y drogeryjne dzieli się według przeznaczenia na: | |||
* [[Wyroby]] chemii gospodarczej – są to wyroby, które ze względu na spełniane funkcje dzielą się na: środki do utrzymania czystości tkanin (np. środki piorące, czyli ciała powierzchniowo czynne, których wodne roztwory mają [[zdolność]] usuwania brudu [Nalepa W. 1986, s. 156], środki do płukania tkanin) oraz środki do utrzymania czystości sprzętu gospodarstwa domowego i wyposażenia mieszkań (np. środki do mycia naczyń kuchennych, urządzeń sanitarnych) [Sikora T., Giemza M., 2003, s. 116] | * [[Wyroby]] chemii gospodarczej – są to wyroby, które ze względu na spełniane funkcje dzielą się na: środki do utrzymania czystości tkanin (np. środki piorące, czyli ciała powierzchniowo czynne, których wodne roztwory mają [[zdolność]] usuwania brudu [Nalepa W. 1986, s. 156], środki do płukania tkanin) oraz środki do utrzymania czystości sprzętu gospodarstwa domowego i wyposażenia mieszkań (np. środki do mycia naczyń kuchennych, urządzeń sanitarnych) [Sikora T., Giemza M., 2003, s. 116] | ||
* Artykuły kosmetyczno-perfumeryjne – kosmetykami nazywamy liczną grupę [[towarów]] służących do poprawy, utrzymywania i podkreślania urody. W zależności od przeznaczenia dzieli się je na kosmetyki: do utrzymania higieny ciała, pielęgnacyjne, upiększające, oraz wyroby perfumeryjne. [Sikora T. Giemza M., 2003, s. 122]. Do grupy wyrobów perfumeryjnych zalicza się: perfumy, wodę perfumowaną wodę toaletową, wodę kolońską [Sikora T., Giemza M., 2003, s. 132]. | * Artykuły kosmetyczno-perfumeryjne – kosmetykami nazywamy liczną grupę [[towarów]] służących do poprawy, utrzymywania i podkreślania urody. W zależności od przeznaczenia dzieli się je na kosmetyki: do utrzymania higieny ciała, pielęgnacyjne, upiększające, oraz wyroby perfumeryjne. [Sikora T. Giemza M., 2003, s. 122]. Do grupy wyrobów perfumeryjnych zalicza się: perfumy, wodę perfumowaną wodę toaletową, wodę kolońską [Sikora T., Giemza M., 2003, s. 132]. | ||
* Artykuły zielarskie – są to wyroby gotowe, wykonane z surowców zielarskich i nadające się bezpośrednio do użytku. Mogą to być zioła paczkowane, mieszanki i granulaty ziołowe, tabletki, drażetki, proszki, | * Artykuły zielarskie – są to wyroby gotowe, wykonane z surowców zielarskich i nadające się bezpośrednio do użytku. Mogą to być zioła paczkowane, mieszanki i granulaty ziołowe, tabletki, drażetki, proszki, [[ekstrakt]]y, nalewki, wyciągi, syropy, miody, esencje, czopki, maści, mazidła, złożone specyfiki farmaceutyczne oraz fasowane soki i [[olej]]ki przygotowane w odpowiednich [[opakowania]]ch do detalicznej [[sprzedaż]]y [Drygas A., Śniegocki L., 1971 s. 78]. | ||
* Środki opatrunkowe – są to artykuły służące do opatrywania ran, stosowane w chirurgii i przy udzielaniu pierwszej pomocy.(...) Większość | * Środki opatrunkowe – są to artykuły służące do opatrywania ran, stosowane w chirurgii i przy udzielaniu pierwszej pomocy.(...) Większość [[materiał]]ów opatrunkowych wykonana jest z bawełny. W mniejszym stopniu stosuje się wełnę, len, jedwab lub celulozę. [Drygas A., Śniegocki L., 1971, s. 529]. | ||
* Środki lecznicze sprzedawane bez recepty lekarskiej. W handlu drogeryjnym występują trzy grupy leków: | * Środki lecznicze sprzedawane bez recepty lekarskiej. W handlu drogeryjnym występują trzy grupy leków: | ||
** leki płynne – roztwory, mieszanki, krople, mazidła, nalewki, wyciągi, soki i syropy | ** leki płynne – roztwory, mieszanki, krople, mazidła, nalewki, wyciągi, soki i syropy | ||
Linia 27: | Linia 30: | ||
* Artykuły gumowe | * Artykuły gumowe | ||
* Artykuły fotograficzne | * Artykuły fotograficzne | ||
<google>text</google> | |||
Podział ten jest ogólnie stosowany w sklepach drogeryjnych, magazynach i przedsiębiorstwach hurtu chemiczno-drogeryjnego. Nie przeszkadza to jednak wprowadzeniu przez sklep lub [[magazyn]] własnej klasyfikacji towarowej, uwzględniającej specyficzne [[warunki pracy]] i lokalne [[potrzeby]]. | |||
== Trendy i innowacje w dziedzinie towarów drogeryjnych == | |||
[[Branża]] drogeryjna nieustannie ewoluuje, a wraz z nią pojawiają się nowe [[trend]]y i [[innowacje]]. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na składniki używane w [[produkt]]ach oraz na ich wpływ na ś[[RODO|rodo]]wisko. Oto kilka najnowszych trendów i innowacji w dziedzinie towarów drogeryjnych. | |||
W ostatnich latach ogromną popularność zdobyły produkty drogeryjne oparte na naturalnych składnikach. Klienci coraz częściej wybierają produkty, które nie zawierają sztucznych substancji chemicznych i są zamiast tego oparte na naturalnych składnikach, takich jak olejki eteryczne, ekstrakty roślinne czy masła roślinne. Naturalne produkty drogeryjne są bardziej przyjazne dla skóry i środowiska, co przekłada się na ich rosnącą popularność. | |||
Wegańskie i cruelty-free produkty również zdobywają coraz większą popularność. Klienci coraz częściej szukają kosmetyków, które nie są testowane na zwierzętach i nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego. Wegańskie i cruelty-free produkty drogeryjne dają [[klient]]om możliwość pielęgnacji skóry i wyglądu w zgodzie z ich wartościami etycznymi. | |||
Innowacyjne technologie produkcji również mają duże znaczenie w branży drogeryjnej. [[Nanotechnologia]], mikroenkapsulacja czy [[technologia]] bezpiecznego konserwowania to tylko kilka przykładów technologii, które są wykorzystywane do produkcji nowoczesnych produktów drogeryjnych. Dzięki nim możliwe jest tworzenie produktów o lepszej jakości, dłuższym czasie trwałości czy bardziej efektywnym działaniu. | |||
[[Media społecznościowe]] i influencerzy odgrywają również ważną rolę w promocji i kreowaniu trendów w dziedzinie towarów drogeryjnych. Influencerzy często dzielą się swoimi opiniami na temat produktów drogeryjnych oraz pokazują różne techniki makijażu czy pielęgnacji skóry. Dzięki nim klienci mogą poznać nowe produkty i być na bieżąco z najnowszymi trendami. | |||
Warto również wspomnieć o [[firma]]ch, które wprowadzają innowacyjne produkty drogeryjne. Przykłady takich produktów to kosmetyki z filtrami UV, które chronią skórę przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, czy produkty antyoksydacyjne, które pomagają w walce z oznakami starzenia się skóry. Firmy te nie tylko wprowadzają nowe produkty, ale również przyczyniają się do rozwoju branży drogeryjnej poprzez swoje innowacje. | |||
Trendy i innowacje mają duży wpływ na [[rynek]] towarów drogeryjnych oraz preferencje klientów. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na składniki, [[jakość]] i etyczne aspekty produktów, co skłania [[producent]]ów do tworzenia nowych innowacyjnych produktów, które spełniają te oczekiwania. | |||
== Ekologiczne i zrównoważone towary drogeryjne == | |||
Ostatnio obserwujemy rosnącą świadomość społeczną na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W odpowiedzi na te zmiany, wiele firm z branży drogeryjnej skupia się na produkcji ekologicznych i zrównoważonych towarów drogeryjnych. | |||
Ekologiczne i zrównoważone produkty drogeryjne mają na celu minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Jednym z głównych aspektów ekologicznych produktów drogeryjnych jest wybór ekologicznych składników. Firmy starają się wybierać składniki pochodzące z upraw ekologicznych, które nie są szkodliwe dla środowiska i nie powodują zanieczyszczenia wód gruntowych czy gleby. | |||
Opakowania również odgrywają ważną rolę w ekologicznych i zrównoważonych produktach drogeryjnych. Firmy starają się wykorzystywać opakowania przyjazne dla środowiska, takie jak opakowania biodegradowalne czy opakowania z [[recykling]]u. Dzięki temu minimalizuje się ilość odpadów i zmniejsza negatywny wpływ na środowisko. | |||
[[Certyfikat]]y i standardy ekologiczne są również ważne w branży drogeryjnej. Certyfikaty organiczne, certyfikaty cruelty-free czy certyfikaty [[Fair Trade]] są wydawane przez niezależne organizacje i potwierdzają, że produkt spełnia określone standardy ekologiczne czy etyczne. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na takie certyfikaty i preferują produkty, które są w pełni zgodne z ekologicznymi wartościami. | |||
Warto również wspomnieć o firmach, które koncentrują się na produkcji ekologicznych i zrównoważonych produktów drogeryjnych. Takie firmy często podejmują działania na rzecz ochrony środowiska, na przykład poprzez [[inwestowanie]] w [[odnawialne źródła energii]], minimalizowanie ilości odpadów czy wsparcie dla lokalnych społeczności. Działania te przyczyniają się do ochrony środowiska i tworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości. | |||
Dla [[konsument]]ów ważne jest dokonywanie świadomych wyborów ekologicznych w [[zakres]]ie towarów drogeryjnych. Istnieje wiele sposobów, jak to zrobić, na przykład wybierając produkty w opakowaniach biodegradowalnych, recyklingując opakowania czy wybierając produkty oznaczone certyfikatami ekologicznymi. Każdy ma możliwość przyczynienia się do ochrony środowiska poprzez wybieranie ekologicznych i zrównoważonych towarów drogeryjnych. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Kaniewski J., Słownik pojęć towaroznawczych pod redakcją Ignacego Dudy, Wydawnictwo AE, Kraków 1994 | * Kaniewski J., Słownik pojęć towaroznawczych pod redakcją Ignacego Dudy, Wydawnictwo AE, Kraków 1994 | ||
* Towaroznawstwo artykułów chemiczno-drogeryjnych, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Włocławek 1972 | * [[Towaroznawstwo]] artykułów chemiczno-drogeryjnych, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Włocławek 1972 | ||
* Sikora T., Giemza M., [[Obsługa klienta]]. Elementy towaroznawstwa, WSIP, Warszawa 2003 | * Sikora T., Giemza M., [[Obsługa klienta]]. Elementy towaroznawstwa, WSIP, Warszawa 2003 | ||
* Drygas A. Śniegocki L. Towaroznawstwo zielarskie i środków leczniczych, PWSZ, Włocławek 1971 | * Drygas A. Śniegocki L. Towaroznawstwo zielarskie i środków leczniczych, PWSZ, Włocławek 1971 | ||
* Towaroznawstwo. Artykuły | * Towaroznawstwo. Artykuły [[przemysł]]owe, [[Praca]] zbiorowa pod redakcją Wiesława Nalepy, PWE, Warszawa 1986 | ||
{{a|Sztabkowska Anna }} | {{a|Sztabkowska Anna }} |
Wersja z 06:21, 23 paź 2023
Towary drogeryjne |
---|
Polecane artykuły |
Towary drogeryjne – są to artykuły chemiczne, kosmetyczne, parafarmaceutyczne stosowane głównie w gospodarstwie domowym. [Kaniewski J.,1994, s. 170].
Klasyfikacja towarów drogeryjnych
Towary drogeryjne dzieli się według przeznaczenia na:
- Wyroby chemii gospodarczej – są to wyroby, które ze względu na spełniane funkcje dzielą się na: środki do utrzymania czystości tkanin (np. środki piorące, czyli ciała powierzchniowo czynne, których wodne roztwory mają zdolność usuwania brudu [Nalepa W. 1986, s. 156], środki do płukania tkanin) oraz środki do utrzymania czystości sprzętu gospodarstwa domowego i wyposażenia mieszkań (np. środki do mycia naczyń kuchennych, urządzeń sanitarnych) [Sikora T., Giemza M., 2003, s. 116]
- Artykuły kosmetyczno-perfumeryjne – kosmetykami nazywamy liczną grupę towarów służących do poprawy, utrzymywania i podkreślania urody. W zależności od przeznaczenia dzieli się je na kosmetyki: do utrzymania higieny ciała, pielęgnacyjne, upiększające, oraz wyroby perfumeryjne. [Sikora T. Giemza M., 2003, s. 122]. Do grupy wyrobów perfumeryjnych zalicza się: perfumy, wodę perfumowaną wodę toaletową, wodę kolońską [Sikora T., Giemza M., 2003, s. 132].
- Artykuły zielarskie – są to wyroby gotowe, wykonane z surowców zielarskich i nadające się bezpośrednio do użytku. Mogą to być zioła paczkowane, mieszanki i granulaty ziołowe, tabletki, drażetki, proszki, ekstrakty, nalewki, wyciągi, syropy, miody, esencje, czopki, maści, mazidła, złożone specyfiki farmaceutyczne oraz fasowane soki i olejki przygotowane w odpowiednich opakowaniach do detalicznej sprzedaży [Drygas A., Śniegocki L., 1971 s. 78].
- Środki opatrunkowe – są to artykuły służące do opatrywania ran, stosowane w chirurgii i przy udzielaniu pierwszej pomocy.(...) Większość materiałów opatrunkowych wykonana jest z bawełny. W mniejszym stopniu stosuje się wełnę, len, jedwab lub celulozę. [Drygas A., Śniegocki L., 1971, s. 529].
- Środki lecznicze sprzedawane bez recepty lekarskiej. W handlu drogeryjnym występują trzy grupy leków:
- leki płynne – roztwory, mieszanki, krople, mazidła, nalewki, wyciągi, soki i syropy
- leki miękkie – maści, pasty, plastry, czopki
- leki stałe – proszki, tabletki, pigułki, drażetki, granulki, kapsułki żelatynowe i zioła [Drygas A., Śniegocki L., 1971, s. 476].
- Inne artykuły chemiczne.
- Artykuły gumowe
- Artykuły fotograficzne
Podział ten jest ogólnie stosowany w sklepach drogeryjnych, magazynach i przedsiębiorstwach hurtu chemiczno-drogeryjnego. Nie przeszkadza to jednak wprowadzeniu przez sklep lub magazyn własnej klasyfikacji towarowej, uwzględniającej specyficzne warunki pracy i lokalne potrzeby.
Trendy i innowacje w dziedzinie towarów drogeryjnych
Branża drogeryjna nieustannie ewoluuje, a wraz z nią pojawiają się nowe trendy i innowacje. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na składniki używane w produktach oraz na ich wpływ na środowisko. Oto kilka najnowszych trendów i innowacji w dziedzinie towarów drogeryjnych.
W ostatnich latach ogromną popularność zdobyły produkty drogeryjne oparte na naturalnych składnikach. Klienci coraz częściej wybierają produkty, które nie zawierają sztucznych substancji chemicznych i są zamiast tego oparte na naturalnych składnikach, takich jak olejki eteryczne, ekstrakty roślinne czy masła roślinne. Naturalne produkty drogeryjne są bardziej przyjazne dla skóry i środowiska, co przekłada się na ich rosnącą popularność.
Wegańskie i cruelty-free produkty również zdobywają coraz większą popularność. Klienci coraz częściej szukają kosmetyków, które nie są testowane na zwierzętach i nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego. Wegańskie i cruelty-free produkty drogeryjne dają klientom możliwość pielęgnacji skóry i wyglądu w zgodzie z ich wartościami etycznymi.
Innowacyjne technologie produkcji również mają duże znaczenie w branży drogeryjnej. Nanotechnologia, mikroenkapsulacja czy technologia bezpiecznego konserwowania to tylko kilka przykładów technologii, które są wykorzystywane do produkcji nowoczesnych produktów drogeryjnych. Dzięki nim możliwe jest tworzenie produktów o lepszej jakości, dłuższym czasie trwałości czy bardziej efektywnym działaniu.
Media społecznościowe i influencerzy odgrywają również ważną rolę w promocji i kreowaniu trendów w dziedzinie towarów drogeryjnych. Influencerzy często dzielą się swoimi opiniami na temat produktów drogeryjnych oraz pokazują różne techniki makijażu czy pielęgnacji skóry. Dzięki nim klienci mogą poznać nowe produkty i być na bieżąco z najnowszymi trendami.
Warto również wspomnieć o firmach, które wprowadzają innowacyjne produkty drogeryjne. Przykłady takich produktów to kosmetyki z filtrami UV, które chronią skórę przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, czy produkty antyoksydacyjne, które pomagają w walce z oznakami starzenia się skóry. Firmy te nie tylko wprowadzają nowe produkty, ale również przyczyniają się do rozwoju branży drogeryjnej poprzez swoje innowacje.
Trendy i innowacje mają duży wpływ na rynek towarów drogeryjnych oraz preferencje klientów. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na składniki, jakość i etyczne aspekty produktów, co skłania producentów do tworzenia nowych innowacyjnych produktów, które spełniają te oczekiwania.
Ekologiczne i zrównoważone towary drogeryjne
Ostatnio obserwujemy rosnącą świadomość społeczną na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W odpowiedzi na te zmiany, wiele firm z branży drogeryjnej skupia się na produkcji ekologicznych i zrównoważonych towarów drogeryjnych.
Ekologiczne i zrównoważone produkty drogeryjne mają na celu minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Jednym z głównych aspektów ekologicznych produktów drogeryjnych jest wybór ekologicznych składników. Firmy starają się wybierać składniki pochodzące z upraw ekologicznych, które nie są szkodliwe dla środowiska i nie powodują zanieczyszczenia wód gruntowych czy gleby.
Opakowania również odgrywają ważną rolę w ekologicznych i zrównoważonych produktach drogeryjnych. Firmy starają się wykorzystywać opakowania przyjazne dla środowiska, takie jak opakowania biodegradowalne czy opakowania z recyklingu. Dzięki temu minimalizuje się ilość odpadów i zmniejsza negatywny wpływ na środowisko.
Certyfikaty i standardy ekologiczne są również ważne w branży drogeryjnej. Certyfikaty organiczne, certyfikaty cruelty-free czy certyfikaty Fair Trade są wydawane przez niezależne organizacje i potwierdzają, że produkt spełnia określone standardy ekologiczne czy etyczne. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na takie certyfikaty i preferują produkty, które są w pełni zgodne z ekologicznymi wartościami.
Warto również wspomnieć o firmach, które koncentrują się na produkcji ekologicznych i zrównoważonych produktów drogeryjnych. Takie firmy często podejmują działania na rzecz ochrony środowiska, na przykład poprzez inwestowanie w odnawialne źródła energii, minimalizowanie ilości odpadów czy wsparcie dla lokalnych społeczności. Działania te przyczyniają się do ochrony środowiska i tworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości.
Dla konsumentów ważne jest dokonywanie świadomych wyborów ekologicznych w zakresie towarów drogeryjnych. Istnieje wiele sposobów, jak to zrobić, na przykład wybierając produkty w opakowaniach biodegradowalnych, recyklingując opakowania czy wybierając produkty oznaczone certyfikatami ekologicznymi. Każdy ma możliwość przyczynienia się do ochrony środowiska poprzez wybieranie ekologicznych i zrównoważonych towarów drogeryjnych.
Bibliografia
- Kaniewski J., Słownik pojęć towaroznawczych pod redakcją Ignacego Dudy, Wydawnictwo AE, Kraków 1994
- Towaroznawstwo artykułów chemiczno-drogeryjnych, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Włocławek 1972
- Sikora T., Giemza M., Obsługa klienta. Elementy towaroznawstwa, WSIP, Warszawa 2003
- Drygas A. Śniegocki L. Towaroznawstwo zielarskie i środków leczniczych, PWSZ, Włocławek 1971
- Towaroznawstwo. Artykuły przemysłowe, Praca zbiorowa pod redakcją Wiesława Nalepy, PWE, Warszawa 1986
Autor: Sztabkowska Anna