Podaż turystyczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Podaż]] turystyczna''' -  to suma wszystkich oferowanych dóbr i usług na rynku, przez [[przedsiębiorstwo turystyczne|przedsiębiorstwa turystyczne]], w określonym miejscu, czasie i po danej cenie. Podobnie jak [[popyt turystyczny]], podaż turystyczna jest relacją miedzy ceną, a ilością, a nie jedynie ilością. (J. Altkorn 2006, s. 28)
'''[[Podaż]] turystyczna''' -  to suma wszystkich oferowanych dóbr i usług na rynku, przez [[przedsiębiorstwo turystyczne|przedsiębiorstwa turystyczne]], w określonym miejscu, czasie i po danej cenie. Podobnie jak [[popyt turystyczny]], podaż turystyczna jest relacją miedzy ceną, a ilością, a nie jedynie ilością. (J. Altkorn 2006, s. 28)
Linia 25: Linia 23:
==Cechy i struktura podaży turystycznej==
==Cechy i struktura podaży turystycznej==
Ze względu na [[złożoność]] produktu turystycznego, podaż turystyczną dzieli się na: (A. Panasiuk 2007, s. 104)
Ze względu na [[złożoność]] produktu turystycznego, podaż turystyczną dzieli się na: (A. Panasiuk 2007, s. 104)
*'''pierwotną''' – obejmującą przyrodniczce i naturalne [[walory]] turystyczne, transport, zabytki i język.  
*'''pierwotną''' – obejmującą przyrodniczce i naturalne [[walory]] turystyczne, transport, zabytki i język.
*'''wtórną''' – do której zalicza się m.in. obiekty hotelarskie, gastronomiczne, urządzenia wypoczynkowe oraz pośredników w organizacji podróży.  
*'''wtórną''' – do której zalicza się m.in. obiekty hotelarskie, gastronomiczne, urządzenia wypoczynkowe oraz pośredników w organizacji podróży.


Cechą szczególną dla podaży turystycznej, jest jej związek z miejscem, w którym jest świadczona. Podaż turystyczną tworzą zatem następujące elementy: (W. Gawocercki 2010, s. 220)
Cechą szczególną dla podaży turystycznej, jest jej związek z miejscem, w którym jest świadczona. Podaż turystyczną tworzą zatem następujące elementy: (W. Gawocercki 2010, s. 220)
Linia 38: Linia 36:
*'''Dobra turystyczne'''
*'''Dobra turystyczne'''
:*Podstawowe
:*Podstawowe
::*[[Walory turystyczne]]  
::*[[Walory turystyczne]]
:::* Naturalne
:::* Naturalne
:::* Kulturowe
:::* Kulturowe
Linia 46: Linia 44:
::* Baza gastronomiczna
::* Baza gastronomiczna
*'''Usługi turystyczne'''
*'''Usługi turystyczne'''
:*Podstawowe  
:*Podstawowe
::* Usługi hotelarskie i [[usługa gastronomiczna|gastronomiczne]]
::* Usługi hotelarskie i [[usługa gastronomiczna|gastronomiczne]]
::* Usługi telekomunikacyjne
::* Usługi telekomunikacyjne
Linia 59: Linia 57:
# Określona chłonność i pojemność turystyczna bazy noclegowej, społecznej oraz walorów turystycznych danych regionów i miejsc atrakcyjnych dla turystów.
# Określona chłonność i pojemność turystyczna bazy noclegowej, społecznej oraz walorów turystycznych danych regionów i miejsc atrakcyjnych dla turystów.
# [[Komplementarność]] niektórych produktów turystycznych.
# [[Komplementarność]] niektórych produktów turystycznych.
# Zmiany w natężeniu popytu turystycznego wpływają na sezonowość podaży turystycznej na określonych obszarach turystycznych, co może rodzić negatywne skutki w postaci np. braku możliwości wykorzystania obiektów turystycznych w okresie spadku popytu.  
# Zmiany w natężeniu popytu turystycznego wpływają na sezonowość podaży turystycznej na określonych obszarach turystycznych, co może rodzić negatywne skutki w postaci np. braku możliwości wykorzystania obiektów turystycznych w okresie spadku popytu.
# Podaż turystyczna jest cenowo nieelastyczna i składają się na nią  głównie [[koszty]] stałe oraz kapitałochłonność, z uwagi na wysokie koszty związane z m.in. budową bazy noclegowej.
# Podaż turystyczna jest cenowo nieelastyczna i składają się na nią  głównie [[koszty]] stałe oraz kapitałochłonność, z uwagi na wysokie koszty związane z m.in. budową bazy noclegowej.
# Z uwagi na niematerialny charakter usług, nie istnieje możliwość ich magazynowania.
# Z uwagi na niematerialny charakter usług, nie istnieje możliwość ich magazynowania.
Linia 75: Linia 73:
==Pomiar podaży turystycznej==
==Pomiar podaży turystycznej==
Badania podaży turystycznej mogą być prowadzone w skali lokalnej, regionalnej, krajowej lub międzynarodowej, lecz zawsze z uwzględnieniem tych samych elementów – walorów turystycznych oraz dóbr i usług turystycznych określonego rejonu. Wskaźniki podaży turystycznej powinny dostarczać informacji o: (E. Dziedzic, T. Skalska 2012, s. 28)
Badania podaży turystycznej mogą być prowadzone w skali lokalnej, regionalnej, krajowej lub międzynarodowej, lecz zawsze z uwzględnieniem tych samych elementów – walorów turystycznych oraz dóbr i usług turystycznych określonego rejonu. Wskaźniki podaży turystycznej powinny dostarczać informacji o: (E. Dziedzic, T. Skalska 2012, s. 28)
* wielkości podaży  
* wielkości podaży
* wartości sprzedaży
* wartości sprzedaży
* [[wartość dodana|wartości dodanej]]
* [[wartość dodana|wartości dodanej]]
Linia 90: Linia 88:
*'''Baza gastronomiczna'''
*'''Baza gastronomiczna'''
:* liczba obiektów gastronomicznych (restauracji, barów, kawiarnii)
:* liczba obiektów gastronomicznych (restauracji, barów, kawiarnii)
:* liczba dostępnych miejsc w obiektach gastronomicznych  
:* liczba dostępnych miejsc w obiektach gastronomicznych
*'''[[Transport]]'''
*'''[[Transport]]'''
:* sieć transportowa np. koleje, linie lotnicze, porty, [[komunikacja]] autobusowa i tramwajowa
:* sieć transportowa np. koleje, linie lotnicze, porty, [[komunikacja]] autobusowa i tramwajowa
Linia 100: Linia 98:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Altkorn J. (2006). ''[[Marketing]] w turystyce'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 28-31
<noautolinks>
* Bosiacki S., Hołderna-Mielcarek B. (2014). ''[https://www.researchgate.net/profile/Bartlomiej_Walas/publication/303199782_Ewolucja_podazy_i_popytu_w_turystyce_-monografia_naukowa_wieloautorska_ISBN_978-83-926999-2-7/links/5738d46b08ae9ace840cfc83/Ewolucja-podazy-i-popytu-w-turystyce-monografia-naukowa-wieloautorska-ISBN-978-83-926999-2-7.pdf Konkurencyjność polskich firm turystycznych w Unii Europejskiej]'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka, s. 135-148
* Altkorn J. (2006). ''Marketing w turystyce'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 28-31
* Dziedzic E., Skalska T. (2012). ''Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce'', [[Stowarzyszenie]] na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki, Warszawa, s.20-29
* Bosiacki S., Hołderna-Mielcarek B. (2014). ''Konkurencyjność polskich firm turystycznych w Unii Europejskiej'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka, s. 135-148
* Gaworecki W. (2010). ''[[Marketing usług]] turystycznych'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 220-222
* Dziedzic E., Skalska T. (2012). ''Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce'', Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki, Warszawa, s.20-29
* Gaworecki W. (2010), ''Marketing usług turystycznych'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kachniewska. (2014). ''[http://www.wzieu.pl/zn/805/ZN_805.pdf Polaryzacja podaży turystycznej jako stymulanta rozwoju sieciowych produktów turystycznych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1, s. 27-43
* Kachniewska. (2014). ''[http://www.wzieu.pl/zn/805/ZN_805.pdf Polaryzacja podaży turystycznej jako stymulanta rozwoju sieciowych produktów turystycznych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1, s. 27-43
* Niemczyk A. (2010). ''[[Zachowania konsumentów]] na rynku turystycznym'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 10-12
* Niemczyk A. (2010). ''Zachowania konsumentów na rynku turystycznym'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 10-12
* Panasiuk A. (2006). ''[[Ekonomika]] turystyki'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 104-124
* Panasiuk A. (2006). ''Ekonomika turystyki'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 104-124
* Panasiuk A. (2014). ''[http://www.wzieu.pl/zn/805/ZN_805.pdf Relacje na rynku turystycznym]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1, s. 101-115
* Panasiuk A. (2014). ''[http://www.wzieu.pl/zn/805/ZN_805.pdf Relacje na rynku turystycznym]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1, s. 101-115
</noautolinks>


{{a|Aleksandra Pietruszka}}
{{a|Aleksandra Pietruszka}}

Wersja z 10:52, 28 paź 2023

Podaż turystyczna
Polecane artykuły

Podaż turystyczna - to suma wszystkich oferowanych dóbr i usług na rynku, przez przedsiębiorstwa turystyczne, w określonym miejscu, czasie i po danej cenie. Podobnie jak popyt turystyczny, podaż turystyczna jest relacją miedzy ceną, a ilością, a nie jedynie ilością. (J. Altkorn 2006, s. 28)

Podaż turystyczna, z marketingowego punku widzenia, wyraża się w produktach turystycznych, czyli dostępnych na rynku dobrach i usługach, które nabywają konsumenci, w związku z udziałem w podróży turystycznej oraz korzyści, będące jej rezultatem. (W. Gaworecki 2010, s. 220)

TL;DR

Podaż turystyczna to suma oferowanych dóbr i usług na rynku turystycznym. Składa się z pierwotnej (np. walory turystyczne i transport) i wtórnej (np. hotele i restauracje) podaży. Podaż turystyczna zależy od atrakcyjności miejsca, kosztów produkcji, liczby producentów i rozwoju technologii. Pomiar podaży turystycznej obejmuje ocenę walorów turystycznych, bazy noclegowej, gastronomicznej, transportowej i innych elementów.

Cechy i struktura podaży turystycznej

Ze względu na złożoność produktu turystycznego, podaż turystyczną dzieli się na: (A. Panasiuk 2007, s. 104)

  • pierwotną – obejmującą przyrodniczce i naturalne walory turystyczne, transport, zabytki i język.
  • wtórną – do której zalicza się m.in. obiekty hotelarskie, gastronomiczne, urządzenia wypoczynkowe oraz pośredników w organizacji podróży.

Cechą szczególną dla podaży turystycznej, jest jej związek z miejscem, w którym jest świadczona. Podaż turystyczną tworzą zatem następujące elementy: (W. Gawocercki 2010, s. 220)

Strukturę podaży turystycznej tworzą następujące elementy: (A. Niemczyk 2010, s. 11)

  • Dobra turystyczne
  • Podstawowe
  • Naturalne
  • Kulturowe
  • Komplementarne
  • Transport
  • Baza noclegowa
  • Baza gastronomiczna
  • Usługi turystyczne
  • Podstawowe
  • Usługi hotelarskie i gastronomiczne
  • Usługi telekomunikacyjne
  • Usługi informacyjne
  • Komplementarne

Podaż turystyczna występuje na obszarach atrakcyjnych dla turystów pod wieloma względami. Na atrakcyjność miejsca turystycznego ma wpływ wiele czynników. Do głównych właściwości podaży turystycznej zalicza się: (A. Panasiuk 2007, s. 105-106)

  1. Silny związek z miejscem występowania atrakcyjnych walorów turystycznych np. walorów krajoznawczych, wypoczynkowych lub specjalistycznych.
  2. Na podaż turystyczną mają wpływ czynniki nie związane bezpośrednio z turystyką np. transport oraz sytuacja gospodarcza państwa.
  3. Określona chłonność i pojemność turystyczna bazy noclegowej, społecznej oraz walorów turystycznych danych regionów i miejsc atrakcyjnych dla turystów.
  4. Komplementarność niektórych produktów turystycznych.
  5. Zmiany w natężeniu popytu turystycznego wpływają na sezonowość podaży turystycznej na określonych obszarach turystycznych, co może rodzić negatywne skutki w postaci np. braku możliwości wykorzystania obiektów turystycznych w okresie spadku popytu.
  6. Podaż turystyczna jest cenowo nieelastyczna i składają się na nią głównie koszty stałe oraz kapitałochłonność, z uwagi na wysokie koszty związane z m.in. budową bazy noclegowej.
  7. Z uwagi na niematerialny charakter usług, nie istnieje możliwość ich magazynowania.

Determinanty podaży turystycznej

Podaż turystyczna kształtuje się w miejscach, uznawanych przez turystów, jako atrakcyjne. Popyt turystyczny przemieszcza się do miejsca występowania podaży turystycznej, z uwagi na nieprzenośny charakter podaży. (A. Panasiuk 2007 s. 106) Do podstawowych determinantów podaży turystycznej zalicza się: (J. Altkorn 2006, s. 28)

  • cena produktów turystycznych,
  • dostęp do czynników wytwórczych, takich jak praca i kapitał,
  • zmiany opłacalności wytwarzania innych dóbr,
  • zmiany produktywności, na które wpływa zmiana sposobów wytwarzania,
  • liczba producentów na rynku,
  • rozwój technologii.

Pomiar podaży turystycznej

Badania podaży turystycznej mogą być prowadzone w skali lokalnej, regionalnej, krajowej lub międzynarodowej, lecz zawsze z uwzględnieniem tych samych elementów – walorów turystycznych oraz dóbr i usług turystycznych określonego rejonu. Wskaźniki podaży turystycznej powinny dostarczać informacji o: (E. Dziedzic, T. Skalska 2012, s. 28)

Atrakcyjność turystyczną można zmierzyć przy wykorzystaniu mierników podaży turystycznej. Pomiar podaży jest zbiorem subiektywnych i obiektywnych ocen poszczególnych produktów turystycznych danego obszaru. Do pomiaru podaży turystycznej służą następujące mierniki: (A. Panasiuk 2007, s. 123)

  • Walory turystyczne obszaru
  • liczba walorów naturalnych i antropogenicznych np. rezerwaty przyrody, zabytki, obiekty architektury, muzea, targi, festiwale, imprez kulturalne
  • Baza noclegowa
  • liczba obiektów noclegowych (hoteli, hosteli, moteli, pensjonatów, domów wycieczkowych)
  • liczba dostępnych miejsc w obiektach noclegowych
  • Baza gastronomiczna
  • liczba obiektów gastronomicznych (restauracji, barów, kawiarnii)
  • liczba dostępnych miejsc w obiektach gastronomicznych
  • sieć transportowa np. koleje, linie lotnicze, porty, komunikacja autobusowa i tramwajowa
  • rodzaj i liczba środków transportu
  • jakość dróg
  • częstotliwość połączeń
  • Baza uzupełniająca
  • liczba i rodzaj obiektów towarzyszących np. wypożyczalni sprzętu turystycznego, sklepów z pamiątkami, pól golfowych, kompleksów handlowych i innych.

Bibliografia

  • Altkorn J. (2006). Marketing w turystyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 28-31
  • Bosiacki S., Hołderna-Mielcarek B. (2014). Konkurencyjność polskich firm turystycznych w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka, s. 135-148
  • Dziedzic E., Skalska T. (2012). Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce, Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki, Warszawa, s.20-29
  • Gaworecki W. (2010), Marketing usług turystycznych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kachniewska. (2014). Polaryzacja podaży turystycznej jako stymulanta rozwoju sieciowych produktów turystycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1, s. 27-43
  • Niemczyk A. (2010). Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 10-12
  • Panasiuk A. (2006). Ekonomika turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 104-124
  • Panasiuk A. (2014). Relacje na rynku turystycznym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1, s. 101-115


Autor: Aleksandra Pietruszka