Predyspozycje: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Predyspozycje''' są wrodzonymi zdolnościami i skłonnościami człowieka, o których decydują różne płaszczyzny. Wyróżnia się '''predyspozycje osobowościowe''', w których zawiera się typy osobowości - ekstrawertyk lub introwertyk oraz typy temperamentu - sangwinik, choleryk, flegmatyk, melancholik. To jaką posiada się predyspozycje osobowościową, decyduje o innych zdolnościach. Typy osobowości różnią się poziomem energetycznym. Ekstrawersję cechuje stały wyższy poziom tej energii, w przeciwieństwie do introwertyków, których charakteryzuje większy spokój, ponieważ ich energia rozładowywana jest stopniowo, co powoduje głębszą koncentrację i przemyślane decyzje. Dowiedziono również, iż efektywna nauka jest zdeterminowana przez poszczególne cechy układu nerwowego. "Duża ruchliwość tych procesów oraz ich równowaga sprzyjają efektywnemu uczeniu się"<ref>Janaszek K. 2013 s. 92</ref>. Inteligencja jest uważana za jeden z decydujących czynników, który wpływa na przyswajalność wiedzy i rozwijanie zdolności. Powszechnie wyróżnia się pięć rodzajów inteligencji<ref>Janaszek K. 2013 s. 91</ref>: | '''Predyspozycje''' są wrodzonymi zdolnościami i skłonnościami człowieka, o których decydują różne płaszczyzny. Wyróżnia się '''predyspozycje osobowościowe''', w których zawiera się [[typy osobowości]] - [[ekstrawertyk]] lub [[introwertyk]] oraz typy temperamentu - [[sangwinik]], [[choleryk]], [[flegmatyk]], [[melancholik]]. To jaką posiada się predyspozycje osobowościową, decyduje o innych zdolnościach. Typy osobowości różnią się poziomem energetycznym. Ekstrawersję cechuje stały wyższy poziom tej energii, w przeciwieństwie do introwertyków, których charakteryzuje większy spokój, ponieważ ich energia rozładowywana jest stopniowo, co powoduje głębszą koncentrację i przemyślane decyzje. Dowiedziono również, iż efektywna nauka jest zdeterminowana przez poszczególne cechy układu nerwowego. "Duża ruchliwość tych procesów oraz ich [[równowaga]] sprzyjają efektywnemu uczeniu się"<ref>Janaszek K. 2013 s. 92</ref>. Inteligencja jest uważana za jeden z decydujących czynników, który wpływa na przyswajalność wiedzy i rozwijanie [[zdolności]]. Powszechnie wyróżnia się pięć rodzajów inteligencji<ref>Janaszek K. 2013 s. 91</ref>: | ||
* językowa - zawiera umiejętne komunikowanie się, dobieranie właściwego słownictwa, tworzenie zdań, zasób słownictwa, | * językowa - zawiera umiejętne komunikowanie się, dobieranie właściwego słownictwa, tworzenie zdań, [[zasób]] słownictwa, | ||
* logiczno-matematyczna - pozwala zrozumieć pojęcia abstrakcyjne, | * logiczno-matematyczna - pozwala zrozumieć pojęcia abstrakcyjne, | ||
* interpersonalna – pojmowanie relacji międzyludzkich i umiejętność uczestniczenia w nich, | * interpersonalna – pojmowanie relacji międzyludzkich i umiejętność uczestniczenia w nich, | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
* realistyczne - zdolności praktyczne i techniczne, niezależność, szczerość | * realistyczne - zdolności praktyczne i techniczne, niezależność, szczerość | ||
* badawcze - umiejętności naukowe, sceptycyzm, intelektualizm, | * badawcze - [[umiejętności]] naukowe, sceptycyzm, intelektualizm, | ||
* społeczne - zdolność empatii, opiekuńczość, | * społeczne - [[zdolność]] empatii, opiekuńczość, | ||
* przedsiębiorcze - umiejętność perswazji, wysokie ambicje | * przedsiębiorcze - umiejętność perswazji, wysokie ambicje | ||
* konwencjonalne - konformizm, rutyna, przestrzeganie reguł | * konwencjonalne - [[konformizm]], rutyna, przestrzeganie reguł | ||
* artystyczne - impulsywność, otwartość i kreatywność | * artystyczne - impulsywność, otwartość i [[kreatywność]] | ||
W ramach tej koncepcji, uważa się, że każdy człowiek posiada wszystkie te predyspozycje, jednak są one rozwinięte w sposób zróżnicowany i dla każdego indywidualny. Wysoki poziom danej predyspozycji sprawia, że jednostka sprosta oczekiwaniom konkretnego środowiska pracy. "Zgodność typu predyspozycji jednostki z jej środowiskiem pracy związana jest z wyższą samooceną, większą efektywnością oraz poczuciem wspólnoty" <ref>Józefczyk A. 2015 s. 128</ref>. | W ramach tej koncepcji, uważa się, że każdy człowiek posiada wszystkie te predyspozycje, jednak są one rozwinięte w sposób zróżnicowany i dla każdego indywidualny. Wysoki poziom danej predyspozycji sprawia, że jednostka sprosta oczekiwaniom konkretnego środowiska pracy. "Zgodność typu predyspozycji jednostki z jej środowiskiem pracy związana jest z wyższą samooceną, większą efektywnością oraz poczuciem wspólnoty" <ref>Józefczyk A. 2015 s. 128</ref>. | ||
Do określenia dominujących predyspozycji jednostki wykorzystuje się kwestionariusze psychologiczne, m.in.; Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE), Wieloaspektowa Ocena Preferencji Zawodowych (WOPZ) oraz Inwentarz osobowości NEO-FFI<ref>Józefczyk A. 2015 s.132-133</ref>. | Do określenia dominujących predyspozycji jednostki wykorzystuje się kwestionariusze psychologiczne, m.in.; [[Kwestionariusz]] Inteligencji Emocjonalnej (INTE), Wieloaspektowa [[Ocena]] Preferencji Zawodowych (WOPZ) oraz [[Inwentarz]] osobowości NEO-FFI<ref>Józefczyk A. 2015 s.132-133</ref>. | ||
==Predyspozycje a kompetencje== | ==Predyspozycje a kompetencje== | ||
'''Kompetencje''' to umiejętności i zdolności nabyte w trakcie życia. Są one dynamiczne czyli ulegają zmianie. Można je doskonalić, jak również może nastąpić ich degradacja<ref>Filipowicz G. 2004 s. 65</ref>. Rozwija się je na podstawie wrodzonych predyspozycji. Kompetencje możemy podzielić na<ref>Bajcar, B. 2020 s. 4</ref>: | '''Kompetencje''' to umiejętności i zdolności nabyte w trakcie życia. Są one dynamiczne czyli ulegają zmianie. Można je doskonalić, jak również może nastąpić ich [[degradacja]]<ref>Filipowicz G. 2004 s. 65</ref>. Rozwija się je na podstawie wrodzonych predyspozycji. Kompetencje możemy podzielić na<ref>Bajcar, B. 2020 s. 4</ref>: | ||
* społeczne – ich poziom wpływa na skuteczność współpracy z innymi, porozumiewanie się, pracę zespołową, komunikatywność, budowanie relacji, otwartość, | * społeczne – ich poziom wpływa na [[skuteczność]] współpracy z innymi, porozumiewanie się, pracę zespołową, [[komunikatywność]], budowanie relacji, otwartość, | ||
* osobiste – określają sumienność, radzenie sobie ze stresem, pewność siebie, motywacje do działania, podejmowanie inicjatyw, | * osobiste – określają sumienność, radzenie sobie ze stresem, [[pewność siebie]], motywacje do działania, podejmowanie inicjatyw, | ||
* poznawcze – zawierają myślenie analityczne i globalne, umiejętność rozwiązywania problemów, kreatywność, elastyczne myślenie, zdolność szybkiego uczenia się, | * poznawcze – zawierają myślenie analityczne i globalne, umiejętność rozwiązywania problemów, kreatywność, elastyczne myślenie, zdolność szybkiego uczenia się, | ||
* menagerskie – polegają na umiejętnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, delegowaniu zadań, planowaniu i myśleniu strategicznym, skłonności do ryzyka, budowaniu zespołu i organizacji pracy, | * menagerskie – polegają na umiejętnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, delegowaniu zadań, planowaniu i myśleniu strategicznym, skłonności do ryzyka, budowaniu zespołu i organizacji pracy, | ||
* zawodowe i firmowe – posiadanie specyficznych zakresów wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie, znajomość branży, sprawność organizacyjna, przestrzeganie etyki i wartości oraz znajomość języków obcych. | * zawodowe i firmowe – [[posiadanie]] specyficznych zakresów wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie, znajomość branży, [[sprawność]] organizacyjna, przestrzeganie etyki i wartości oraz znajomość języków obcych. | ||
==Efektywny placement== | ==Efektywny placement== | ||
'''Efektywny placement''' polega na odpowiednim dopasowaniu pracownika do stanowiska tak, aby jego kompetencje były zgodne z wymaganiami. W efekcie organizacja umożliwi mu odpowiedni rozwój, a pracobiorca przyniesie zysk przedsiębiorstwu. Błąd na tym etapie, w przyszłości mógłby spowodować istotne straty przez frustrację pracownika. Do utworzenia kompletnego profilu pracownika, potrzeba również zbadać predyspozycje. Charakteryzują się one względną stałością parametrów, w odróżnieniu od kompetencji. Po przeprowadzeniu odpowiednich badań, pracodawca uzyskuje więc stosunkowo niezmienne informacje o elementach psychiki pracownika. Może rozwijać cechy, które są mocnymi stronami pracownika - przydatnymi na danym stanowisku. Pomiary predyspozycji mają istotne znaczenie przy stanowiskach, w których postawione są wysokie wymagania psychospołeczne, jak silna koncentracja czy odporność na stres<ref>Kozłowski M. 2012 s. 71-72</ref>. | '''Efektywny placement''' polega na odpowiednim dopasowaniu pracownika do stanowiska tak, aby jego kompetencje były zgodne z wymaganiami. W efekcie [[organizacja]] umożliwi mu odpowiedni [[rozwój]], a pracobiorca przyniesie [[zysk]] przedsiębiorstwu. [[Błąd]] na tym etapie, w przyszłości mógłby spowodować istotne straty przez frustrację pracownika. Do utworzenia kompletnego profilu pracownika, [[potrzeba]] również zbadać predyspozycje. Charakteryzują się one względną stałością parametrów, w odróżnieniu od kompetencji. Po przeprowadzeniu odpowiednich badań, [[pracodawca]] uzyskuje więc stosunkowo niezmienne [[informacje]] o elementach psychiki pracownika. Może rozwijać cechy, które są mocnymi stronami pracownika - przydatnymi na danym stanowisku. Pomiary predyspozycji mają istotne znaczenie przy stanowiskach, w których postawione są wysokie wymagania psychospołeczne, jak silna koncentracja czy [[odporność]] na [[stres]]<ref>Kozłowski M. 2012 s. 71-72</ref>. | ||
==Model kompetencji kierownika== | ==Model kompetencji kierownika== | ||
Model kompetencji IPMA definiuje jakie kompetencje kierownik projektu powinien posiadać rozróżniając je na trzy grupy; perspektywy, ludzkie i praktyczne. Kompetencje kierownika podlegają ocenie poprzez ''Kluczowe Wskaźniki Kompetencji'' (KCI). Uzyskane informacje określają czy kierownik posiada odpowiednie umiejętności i wiedzę na dane stanowisko oraz są istotne przy uzyskiwaniu certyfikatu IPMA. ''Kompetencje perspektywy'' określają metody techniki i narzędzia, których znajomość jest potrzebna do efektywnej współpracy z otoczeniem. Istotne są takie umiejętności jak: myślenie strategiczne, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów w aspektach kulturowych i analiza procesów psychologicznych. ''Kompetencje ludzkie'' dotyczą predyspozycji osobistych i społecznych, niezbędnych do realizacji projektu. Do ważniejszych należą: autorefleksja, rzetelność, praca zespołowa, komunikacja interpersonalna, realne i istotne cele osobiste, delegowanie zadań, przywództwo, przedsiębiorczość i kreatywność. ''Kompetencje praktyczne'' zawierają wiedzę i umiejętność technicznego planowania oraz realizacji projektu. Zawierają m.in.:definiowanie projektu, planowanie zasobów, oszacowanie czasów i kosztów, tworzenie struktur i podział pracy<ref>Marek-Kołodziej K. 2018 s.262-264</ref>. | [[Model]] kompetencji [[IPMA]] definiuje jakie kompetencje [[kierownik]] projektu powinien posiadać rozróżniając je na trzy grupy; perspektywy, ludzkie i praktyczne. Kompetencje kierownika podlegają ocenie poprzez ''Kluczowe Wskaźniki Kompetencji'' (KCI). Uzyskane informacje określają czy kierownik posiada odpowiednie umiejętności i wiedzę na [[dane]] stanowisko oraz są istotne przy uzyskiwaniu certyfikatu IPMA. ''Kompetencje perspektywy'' określają metody techniki i narzędzia, których znajomość jest potrzebna do efektywnej współpracy z otoczeniem. Istotne są takie umiejętności jak: myślenie strategiczne, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów w aspektach kulturowych i [[analiza procesów]] psychologicznych. ''Kompetencje ludzkie'' dotyczą predyspozycji osobistych i społecznych, niezbędnych do realizacji projektu. Do ważniejszych należą: autorefleksja, [[rzetelność]], [[praca]] zespołowa, [[komunikacja]] interpersonalna, realne i istotne [[cele]] osobiste, [[delegowanie]] zadań, [[przywództwo]], [[przedsiębiorczość]] i kreatywność. ''Kompetencje praktyczne'' zawierają wiedzę i umiejętność technicznego planowania oraz realizacji projektu. Zawierają m.in.:definiowanie projektu, [[planowanie]] zasobów, oszacowanie czasów i kosztów, tworzenie struktur i [[podział pracy]]<ref>Marek-Kołodziej K. 2018 s.262-264</ref>. | ||
==Kapitał kariery== | ==Kapitał kariery== | ||
'''Kapitał kariery''' to zgromadzone kompetencje, które człowiek zdobywa w trakcie edukacji, pracy, doświadczenia życiowego, społecznego i kulturowego. Zawiera również zainteresowania jednostki, predyspozycje osobiste, pozycję społeczną i ekonomiczną oraz sposoby spędzania czasu wolnego. "Kapitał kariery może narastać w różnym tempie, tracić na swojej wartości, jak też być wymieniony na tzw. świeży kapitał"<ref>Smolbik-Jęczmień A. 2016 s. 340</ref>. Akumulacja kapitału kariery kształtuje indywidualne portfolio kariery, które jednostka może przedstawiać w środowisku profesjonalnym i biznesowym. "Zatrudnialność" (''employability'') jest czynnikiem, który determinuje sposobność sukcesu w kształtowaniu kariery zawodowej. Jest to głównie szybka możliwość znalezienia pierwszej pracy, pozostania w niej bądź ponowne odszukanie pracy, przy jak najkrótszym okresie bezrobocia. Sposób inwestowania w kapitał kariery jest zależny od podejścia przez dane pokolenie. Współczesne pojmowanie kariery uwzględnia stałe doskonalenie posiadanych uprzednio kompetencji oraz rozwijanie nowych. Z kolei tradycyjny model opiera się na bezpieczeństwie i zatrudnieniu. | '''[[Kapitał]] kariery''' to zgromadzone kompetencje, które człowiek zdobywa w trakcie edukacji, pracy, doświadczenia życiowego, społecznego i kulturowego. Zawiera również zainteresowania jednostki, predyspozycje osobiste, pozycję społeczną i ekonomiczną oraz sposoby spędzania czasu wolnego. "Kapitał kariery może narastać w różnym tempie, tracić na swojej wartości, jak też być wymieniony na tzw. świeży kapitał"<ref>Smolbik-Jęczmień A. 2016 s. 340</ref>. [[Akumulacja]] kapitału kariery kształtuje indywidualne [[portfolio]] kariery, które jednostka może przedstawiać w środowisku profesjonalnym i biznesowym. "Zatrudnialność" (''employability'') jest czynnikiem, który determinuje sposobność sukcesu w kształtowaniu kariery zawodowej. Jest to głównie szybka możliwość znalezienia pierwszej pracy, pozostania w niej bądź ponowne odszukanie pracy, przy jak najkrótszym okresie bezrobocia. Sposób inwestowania w kapitał kariery jest zależny od podejścia przez dane pokolenie. Współczesne pojmowanie kariery uwzględnia stałe doskonalenie posiadanych uprzednio kompetencji oraz rozwijanie nowych. Z kolei tradycyjny model opiera się na bezpieczeństwie i zatrudnieniu. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bajcar, B. (2020), [http://ksz.pwr.edu.pl/wp-content/uploads/beabaj4458/pdf/W4-Psychologia-w-zarz%C4%85dzaniu-zima-2019.pdf''Psychologia w zarządzaniu''] | * Bajcar, B. (2020), [http://ksz.pwr.edu.pl/wp-content/uploads/beabaj4458/pdf/W4-Psychologia-w-zarz%C4%85dzaniu-zima-2019.pdf''Psychologia w zarządzaniu''] | ||
* Filipowicz G. (2004), ''Zarządzanie kompetencjami: Perspektywa firmowa i osobista'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Filipowicz G. (2004), ''[[Zarządzanie]] kompetencjami: Perspektywa firmowa i osobista'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Janaszek K. (2013), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Rossica_Posnaniensia/Studia_Rossica_Posnaniensia-r2013-t38/Studia_Rossica_Posnaniensia-r2013-t38-s89-99/Studia_Rossica_Posnaniensia-r2013-t38-s89-99.pdf''Predyspozycje indywidualne studentów wyróżniających się''], Studia Rossica Posnaniensia 38, s. 89-99 | * Janaszek K. (2013), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Rossica_Posnaniensia/Studia_Rossica_Posnaniensia-r2013-t38/Studia_Rossica_Posnaniensia-r2013-t38-s89-99/Studia_Rossica_Posnaniensia-r2013-t38-s89-99.pdf''Predyspozycje indywidualne studentów wyróżniających się''], Studia Rossica Posnaniensia 38, s. 89-99 | ||
* Józefczyk A., Kołakowska A., Świętochowski W. (2015), [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/18373/7-125_140-J%c3%b3zefczyk%2c%20Ko%c5%82akowska%2c%20%c5%9awi%c4%99tochowski.pdf?sequence=1&isAllowed=y''Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej''], Uniwerytet Łódzki, Acta Uniwersitatis Lodziensis, Folia Psychologica 19, s. 125-140 | * Józefczyk A., Kołakowska A., Świętochowski W. (2015), [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/18373/7-125_140-J%c3%b3zefczyk%2c%20Ko%c5%82akowska%2c%20%c5%9awi%c4%99tochowski.pdf?sequence=1&isAllowed=y''Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej''], Uniwerytet Łódzki, Acta Uniwersitatis Lodziensis, Folia Psychologica 19, s. 125-140 | ||
* Kozłowski M. (2012) ''Employer branding: Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Kozłowski M. (2012) ''Employer [[branding]]: Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Leśniewska G. (2012)[http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2012-t25/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2012-t25-s61-76/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2012-t25-s61-76.pdf''Wykształcenie jako element konkurencyjności na rynku pracy''], Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 25, s. 61-76 | * Leśniewska G. (2012)[http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2012-t25/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2012-t25-s61-76/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2012-t25-s61-76.pdf''Wykształcenie jako element konkurencyjności na rynku pracy''], Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 25, s. 61-76 | ||
* Marek-Kołodziej K., Łapuńka I., & Jagoda-Sobalak D. (2018), [https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=776532 ''Model kompetencji kierownika projektu według najnowszych wytycznych IPMA Project ExecellenceBaseline 4.0.''], Marketing i Zarządzanie, 51, 259-268 | * Marek-Kołodziej K., Łapuńka I., & Jagoda-Sobalak D. (2018), [https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=776532 ''Model kompetencji kierownika projektu według najnowszych wytycznych IPMA Project ExecellenceBaseline 4.0.''], [[Marketing]] i Zarządzanie, 51, 259-268 | ||
* Smolbik-Jęczmień A. (2016), [http://zif.wzr.pl/pim/2016_2_2_26.pdf''Akumulacja kapitału kariery jako istotny czynnik warunkujący osiągnięcie sukcesu w ksztaltowaniu własnej kariery zawodowej''], Zarządzanie i Finanse, Journal of Management and Finance Vol. 14 (2) | * Smolbik-Jęczmień A. (2016), [http://zif.wzr.pl/pim/2016_2_2_26.pdf''Akumulacja kapitału kariery jako istotny czynnik warunkujący osiągnięcie sukcesu w ksztaltowaniu własnej kariery zawodowej''], Zarządzanie i Finanse, Journal of Management and Finance Vol. 14 (2) | ||
{{a|Martyna Kaleta}} | {{a|Martyna Kaleta}} | ||
[[Kategoria:Psychologia]] | [[Kategoria:Psychologia]] |
Wersja z 04:22, 21 maj 2020
Predyspozycje |
---|
Polecane artykuły |
Predyspozycje są wrodzonymi zdolnościami i skłonnościami człowieka, o których decydują różne płaszczyzny. Wyróżnia się predyspozycje osobowościowe, w których zawiera się typy osobowości - ekstrawertyk lub introwertyk oraz typy temperamentu - sangwinik, choleryk, flegmatyk, melancholik. To jaką posiada się predyspozycje osobowościową, decyduje o innych zdolnościach. Typy osobowości różnią się poziomem energetycznym. Ekstrawersję cechuje stały wyższy poziom tej energii, w przeciwieństwie do introwertyków, których charakteryzuje większy spokój, ponieważ ich energia rozładowywana jest stopniowo, co powoduje głębszą koncentrację i przemyślane decyzje. Dowiedziono również, iż efektywna nauka jest zdeterminowana przez poszczególne cechy układu nerwowego. "Duża ruchliwość tych procesów oraz ich równowaga sprzyjają efektywnemu uczeniu się"[1]. Inteligencja jest uważana za jeden z decydujących czynników, który wpływa na przyswajalność wiedzy i rozwijanie zdolności. Powszechnie wyróżnia się pięć rodzajów inteligencji[2]:
- językowa - zawiera umiejętne komunikowanie się, dobieranie właściwego słownictwa, tworzenie zdań, zasób słownictwa,
- logiczno-matematyczna - pozwala zrozumieć pojęcia abstrakcyjne,
- interpersonalna – pojmowanie relacji międzyludzkich i umiejętność uczestniczenia w nich,
- intrapersonalna – rozróżnianie i rozumienie uczuć i emocji,
- muzyczna – umiejętne generowanie i rozumienie treści dźwiękowych.
Koncepcja predyspozycji zawodowych
Koncepcja została opracowana przez J. Holland i jest ona powszechna szczególnie w poradnictwie zawodowym. "Zakłada możliwość dopasowania osoby do danej pracy na podstawie kompatybilności czynników tkwiących w jednostce i w środowisku pracy"[3]. Predyspozycje dzieli się na:
- realistyczne - zdolności praktyczne i techniczne, niezależność, szczerość
- badawcze - umiejętności naukowe, sceptycyzm, intelektualizm,
- społeczne - zdolność empatii, opiekuńczość,
- przedsiębiorcze - umiejętność perswazji, wysokie ambicje
- konwencjonalne - konformizm, rutyna, przestrzeganie reguł
- artystyczne - impulsywność, otwartość i kreatywność
W ramach tej koncepcji, uważa się, że każdy człowiek posiada wszystkie te predyspozycje, jednak są one rozwinięte w sposób zróżnicowany i dla każdego indywidualny. Wysoki poziom danej predyspozycji sprawia, że jednostka sprosta oczekiwaniom konkretnego środowiska pracy. "Zgodność typu predyspozycji jednostki z jej środowiskiem pracy związana jest z wyższą samooceną, większą efektywnością oraz poczuciem wspólnoty" [4]. Do określenia dominujących predyspozycji jednostki wykorzystuje się kwestionariusze psychologiczne, m.in.; Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE), Wieloaspektowa Ocena Preferencji Zawodowych (WOPZ) oraz Inwentarz osobowości NEO-FFI[5].
Predyspozycje a kompetencje
Kompetencje to umiejętności i zdolności nabyte w trakcie życia. Są one dynamiczne czyli ulegają zmianie. Można je doskonalić, jak również może nastąpić ich degradacja[6]. Rozwija się je na podstawie wrodzonych predyspozycji. Kompetencje możemy podzielić na[7]:
- społeczne – ich poziom wpływa na skuteczność współpracy z innymi, porozumiewanie się, pracę zespołową, komunikatywność, budowanie relacji, otwartość,
- osobiste – określają sumienność, radzenie sobie ze stresem, pewność siebie, motywacje do działania, podejmowanie inicjatyw,
- poznawcze – zawierają myślenie analityczne i globalne, umiejętność rozwiązywania problemów, kreatywność, elastyczne myślenie, zdolność szybkiego uczenia się,
- menagerskie – polegają na umiejętnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, delegowaniu zadań, planowaniu i myśleniu strategicznym, skłonności do ryzyka, budowaniu zespołu i organizacji pracy,
- zawodowe i firmowe – posiadanie specyficznych zakresów wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie, znajomość branży, sprawność organizacyjna, przestrzeganie etyki i wartości oraz znajomość języków obcych.
Efektywny placement
Efektywny placement polega na odpowiednim dopasowaniu pracownika do stanowiska tak, aby jego kompetencje były zgodne z wymaganiami. W efekcie organizacja umożliwi mu odpowiedni rozwój, a pracobiorca przyniesie zysk przedsiębiorstwu. Błąd na tym etapie, w przyszłości mógłby spowodować istotne straty przez frustrację pracownika. Do utworzenia kompletnego profilu pracownika, potrzeba również zbadać predyspozycje. Charakteryzują się one względną stałością parametrów, w odróżnieniu od kompetencji. Po przeprowadzeniu odpowiednich badań, pracodawca uzyskuje więc stosunkowo niezmienne informacje o elementach psychiki pracownika. Może rozwijać cechy, które są mocnymi stronami pracownika - przydatnymi na danym stanowisku. Pomiary predyspozycji mają istotne znaczenie przy stanowiskach, w których postawione są wysokie wymagania psychospołeczne, jak silna koncentracja czy odporność na stres[8].
Model kompetencji kierownika
Model kompetencji IPMA definiuje jakie kompetencje kierownik projektu powinien posiadać rozróżniając je na trzy grupy; perspektywy, ludzkie i praktyczne. Kompetencje kierownika podlegają ocenie poprzez Kluczowe Wskaźniki Kompetencji (KCI). Uzyskane informacje określają czy kierownik posiada odpowiednie umiejętności i wiedzę na dane stanowisko oraz są istotne przy uzyskiwaniu certyfikatu IPMA. Kompetencje perspektywy określają metody techniki i narzędzia, których znajomość jest potrzebna do efektywnej współpracy z otoczeniem. Istotne są takie umiejętności jak: myślenie strategiczne, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów w aspektach kulturowych i analiza procesów psychologicznych. Kompetencje ludzkie dotyczą predyspozycji osobistych i społecznych, niezbędnych do realizacji projektu. Do ważniejszych należą: autorefleksja, rzetelność, praca zespołowa, komunikacja interpersonalna, realne i istotne cele osobiste, delegowanie zadań, przywództwo, przedsiębiorczość i kreatywność. Kompetencje praktyczne zawierają wiedzę i umiejętność technicznego planowania oraz realizacji projektu. Zawierają m.in.:definiowanie projektu, planowanie zasobów, oszacowanie czasów i kosztów, tworzenie struktur i podział pracy[9].
Kapitał kariery
Kapitał kariery to zgromadzone kompetencje, które człowiek zdobywa w trakcie edukacji, pracy, doświadczenia życiowego, społecznego i kulturowego. Zawiera również zainteresowania jednostki, predyspozycje osobiste, pozycję społeczną i ekonomiczną oraz sposoby spędzania czasu wolnego. "Kapitał kariery może narastać w różnym tempie, tracić na swojej wartości, jak też być wymieniony na tzw. świeży kapitał"[10]. Akumulacja kapitału kariery kształtuje indywidualne portfolio kariery, które jednostka może przedstawiać w środowisku profesjonalnym i biznesowym. "Zatrudnialność" (employability) jest czynnikiem, który determinuje sposobność sukcesu w kształtowaniu kariery zawodowej. Jest to głównie szybka możliwość znalezienia pierwszej pracy, pozostania w niej bądź ponowne odszukanie pracy, przy jak najkrótszym okresie bezrobocia. Sposób inwestowania w kapitał kariery jest zależny od podejścia przez dane pokolenie. Współczesne pojmowanie kariery uwzględnia stałe doskonalenie posiadanych uprzednio kompetencji oraz rozwijanie nowych. Z kolei tradycyjny model opiera się na bezpieczeństwie i zatrudnieniu.
Przypisy
Bibliografia
- Bajcar, B. (2020), Psychologia w zarządzaniu
- Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami: Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa
- Janaszek K. (2013), Predyspozycje indywidualne studentów wyróżniających się, Studia Rossica Posnaniensia 38, s. 89-99
- Józefczyk A., Kołakowska A., Świętochowski W. (2015), Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej, Uniwerytet Łódzki, Acta Uniwersitatis Lodziensis, Folia Psychologica 19, s. 125-140
- Kozłowski M. (2012) Employer branding: Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Wolters Kluwer, Warszawa
- Leśniewska G. (2012)Wykształcenie jako element konkurencyjności na rynku pracy, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 25, s. 61-76
- Marek-Kołodziej K., Łapuńka I., & Jagoda-Sobalak D. (2018), Model kompetencji kierownika projektu według najnowszych wytycznych IPMA Project ExecellenceBaseline 4.0., Marketing i Zarządzanie, 51, 259-268
- Smolbik-Jęczmień A. (2016), Akumulacja kapitału kariery jako istotny czynnik warunkujący osiągnięcie sukcesu w ksztaltowaniu własnej kariery zawodowej, Zarządzanie i Finanse, Journal of Management and Finance Vol. 14 (2)
Autor: Martyna Kaleta