Przedsiębiorstwo turystyczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 75: | Linia 75: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Derek M. (2007) | * Derek M. (2007), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-0e1ab8dd-6afd-4c90-9157-0fada487f72b/c/2007_2_derek.pdf Od wioski rybackiej do turystycznej enklawy? Turystyka a rozwój lokalny na przykładzie Mikołajek]'', Studia Regionalne i Lokalne, nr 2(28) | ||
* Panasiuk A. (red.) (2013), ''Marketing w turystyce i rekreacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Panasiuk A. (red.) (2013), ''Marketing w turystyce i rekreacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Puciato D., Żmigrodzki M. (2009) | * Puciato D., Żmigrodzki M. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-b510c117-5e91-4201-94d5-e444d4191a19/c/Zmiany_w_makrootoczeniu.pdf Zmiany w makrootoczeniu a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 3(14) | ||
* Sikora J. (2012), ''Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich'', C.H. Beck, Warszawa | * Sikora J. (2012), ''Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] | * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Gospodarka turystyczna]] | [[Kategoria:Gospodarka turystyczna]] | ||
Aktualna wersja na dzień 18:47, 18 sty 2024
Przedsiębiorstwo turystyczne to wyspecjalizowana jednostka działalności gospodarczej zajmująca się obsługą ruchu turystycznego i zaspokajaniem potrzeb zgłaszanych przez turystów.
Według J. Sikory "przedsiębiorstwo turystyczne zajmuje się świadczeniem usług turystycznych, jednakże istnieje pewna część jednostek gospodarczych prowadzących działalność produkcyjną lub handlową, pośrednio związanych z turystyką. Wynika to ze specyfiki produktu turystycznego, który charakteryzuje się komplementarnością i zdolnością do substytucji i jest on pewnym pakietem dóbr i usług oferowanych turyście". (Sikora J. 2012, s. 28)
Na rynku obserwuje się wiele przedsiębiorstw, które są określane przedsiębiorstwa turystyczno-rekreacyjne lub przedsiębiorstwa organizacji turystyki rekreacji i sportu, ponieważ pełnią zarówno funkcje turystyczną jak i rekreacyjną (np. obiekt noclegowy z zapleczem sportowo-rekreacyjnym). (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50-51)
TL;DR
Przedsiębiorstwo turystyczne to firma, która obsługuje ruch turystyczny i spełnia potrzeby turystów. Istnieją różne rodzaje takich firm, takie jak biura podróży, hotele, restauracje, firmy transportowe, usługi sportowo-rekreacyjne, sanatoria i uzdrowiska oraz firmy zajmujące się informacją i promocją turystyczną. Każdy rodzaj przedsiębiorstwa ma swoje cechy i funkcje.
Rodzaje przedsiębiorstw turystycznych
Za najważniejsze cechy służące do podziału i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych uważa się:
- przedmiot działalności usługowej
- obszar działania
- rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji
- formę własności
- wielkość przedsiębiorstwa
Z pierwszego kryterium wynika następujący podział przedsiębiorstw turystycznych:
- Biura podróży, występujące w roli pośrednika między jednostkami oferującymi usługi a turystami, organizatora imprez turystycznych oraz podmiotu świadczącego własne usługi,
- przedsiębiorstwa prowadzące zakłady hotelarskie i gastronomiczne,
- przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmujące się przemieszczaniem turystów do miejsc ich pobytu turystycznego i z powrotem oraz w różnym zakresie w ramach danego obszaru recepcji turystycznej,
- przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych, których działalność pozwala na rozwijanie (nie tylko wśród turystów) aktywności fizycznej w zakresie wynikającym z charakteru (walorów) i funkcji określonego obszaru turystycznego,
- przedsiębiorstwa uzdrowiskowe
- jednostki zajmujące się informacja i pomocą turystyczną. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 47-48)
Natomiast jeśli chodzi o kryterium podmiotowe to przedsiębiorstwa turystyczne dzielimy na:
- agencje promocji i reklamy turystyki,
- towarzystwa ubezpieczeniowe zajmujące się ubezpieczeniami turystycznymi,
- instytucje badawcze turystyki (Sikora J. 2012, s. 28)
Możemy również wyodrębnić podział ze względu na:
- pełnioną funkcję- hotel jako zakład noclegowy, restauracja jako zakład żywieniowy, biuro turystyczne jako pośrednik i organizator,
- lokalizację- hotel miejski, gospoda wiejska,
- jakość- kategoryzacja hoteli, gospodarstw agroturystycznych (Sikora J. 2012, s. 28)
Przykłady przedsiębiorstw turystycznych
Przedsiębiorstwo hotelarskie dostarcza usługi, które można zdefiniować jako "zespół świadczeń (działań osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie hotelarskim, rozumianych jako obsługa klienta) i usług zaspokajających zarówno podstawowe potrzeby bytowe, jak i potrzeby osób podróżujących (np. nocleg, wyżywienie, higiena osobista, odpoczynek, regeneracja sił), przebywających poza miejscem swego zamieszkania". Wyróżniamy: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska i pola biwakowe. Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie muszą spełniać następujące warunki:
- wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany,
- wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnym przepisami.
Przedsiębiorstwa gastronomiczne przede wszystkim zaspokajają potrzeby żywieniowe ludności miejscowej oraz turystów. Wyróżniamy:
- Zakłady gastronomii otwartej:
- typu żywieniowego (restauracje, jadłodajnie, zakłady szybkiego żywienia, sprzedaż z automatów, bary),
- oferujące napoje (puby, winiarnie, cocktail-bary),
- rozrywkowe (kawiarnie, kluby nocne, dyskoteki),
- w środkach transportu,
- zakłady gastronomii zamkniętej (np. stołówki, kantyny, żywienie w szpitalach),
- zakłady gastronomii hotelowej (w hotelach, na campingach, w pensjonatach, w domach wczasowych).
Wyróżnia się również usługi cateringowe, które mają na celu produkcje i dostarczanie gotowych dań i napojów (Panasiuk A. i in. 2013, s. 49-50)
Przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Usługi transportowe dostarczane są przez: kolej, transport drogowy, lotnictwo cywilne oraz żeglugę morską i śródlądową.
Przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych - celem jest rozwój aktywności fizycznej i ruchowej u turystów.
Przedsiębiorstwa sanatoryjno - uzdrowiskowe są ściśle związane z określonymi walorami uzdrowiskowymi i daną przestrzenią geograficzną. Świadczą również usługi turystyczne połączone z zaspokajaniem potrzeb leczniczych turystów.
Przedsiębiorstwa zajmujące się informacją i promocją turystyczną. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50)
Patrz także:
Przedsiębiorstwo turystyczne — artykuły polecane |
Przemysł turystyczny — Usługa gastronomiczna — Rodzaje usług turystycznych — Rynek usług turystycznych — Infrastruktura rekreacyjna — Gospodarka turystyczna — Centrum logistyczne — Usługi informacji turystycznej — Sektor usług turystycznych |
Bibliografia
- Derek M. (2007), Od wioski rybackiej do turystycznej enklawy? Turystyka a rozwój lokalny na przykładzie Mikołajek, Studia Regionalne i Lokalne, nr 2(28)
- Panasiuk A. (red.) (2013), Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Puciato D., Żmigrodzki M. (2009), Zmiany w makrootoczeniu a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 3(14)
- Sikora J. (2012), Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, C.H. Beck, Warszawa
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
Autor: Katarzyna Rzepka
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |