Peter Drucker: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Innowator]]</li>
<li>[[Nawyk]]</li>
<li>[[Marketing wewnętrzny]]</li>
<li>[[Paradygmaty zarządzania]]</li>
<li>[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]</li>
<li>[[Misja i wizja]]</li>
<li>[[Empowerment]]</li>
<li>[[Agent zmiany]]</li>
<li>[[Komunikacja w zespole międzykulturowym]]</li>
</ul>
}}
'''Peter Drucker''' - jeden z najważniejszych przedstawicieli i twórców '''nowożytnej myśli''' [[zarządzanie|zarządzania]], '''nauczyciel akademicki''' oraz '''autor wielu wartościowych opracowań naukowych''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68). Peter Drucker był także doradcą różnego rodzaju [[organizacja|organizacji]] - [[firma|firm]] działających zarówno globalnie jak i lokalnie oraz podmiotów publicznych, znany z odbiegającego od ówczesnych standardów sposobu robienia analiz, jego działania były związane głównie z '''badaniem sposobów zarządzania''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68).
'''Peter Drucker''' - jeden z najważniejszych przedstawicieli i twórców '''nowożytnej myśli''' [[zarządzanie|zarządzania]], '''nauczyciel akademicki''' oraz '''autor wielu wartościowych opracowań naukowych''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68). Peter Drucker był także doradcą różnego rodzaju [[organizacja|organizacji]] - [[firma|firm]] działających zarówno globalnie jak i lokalnie oraz podmiotów publicznych, znany z odbiegającego od ówczesnych standardów sposobu robienia analiz, jego działania były związane głównie z '''badaniem sposobów zarządzania''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68).


Linia 26: Linia 11:
* pogląd mówiący o tym, że '''najbardziej istotnym zadaniem przedsiębiorstwa jest spełnienie oczekiwań jego''' [[klient|klientów]], co ma związek z [[orientacje przedsiębiorstw w marketingu|orientacją]] marketingową
* pogląd mówiący o tym, że '''najbardziej istotnym zadaniem przedsiębiorstwa jest spełnienie oczekiwań jego''' [[klient|klientów]], co ma związek z [[orientacje przedsiębiorstw w marketingu|orientacją]] marketingową
* Peter Drucker docenił również [[wiedza|wiedzę]] zatrudnionych, którą określił jako istotną z punktu widzenia funkcjonowania firmy (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68)
* Peter Drucker docenił również [[wiedza|wiedzę]] zatrudnionych, którą określił jako istotną z punktu widzenia funkcjonowania firmy (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68)
<google>t</google>


==Istota zarządzania==
==Istota zarządzania==
Linia 37: Linia 21:
* w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco '''kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować [[skuteczność]] poczynań''' w oparciu o określone symptomy - dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
* w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco '''kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować [[skuteczność]] poczynań''' w oparciu o określone symptomy - dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
* najbardziej istotne dla zarządzania powinno być '''usatysfakcjonowanie klienta''' - dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli [[obsługa klienta]] jest na wysokim poziomie a [[firma]] zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)
* najbardziej istotne dla zarządzania powinno być '''usatysfakcjonowanie klienta''' - dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli [[obsługa klienta]] jest na wysokim poziomie a [[firma]] zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)
<google>n</google>


==Znaczenie celów w zarządzaniu==
==Znaczenie celów w zarządzaniu==
Linia 62: Linia 48:
* '''w wysoce rozwiniętych firmach''' - ich atutem jest wysoka zdolność do wdrażania nowych rozwiązań dzięki posiadaniu dużego majątku, jednakże aby było to możliwe przedsiębiorstwo musi zdawać sobie sprawę z potencjału takich rozwiązań oraz musi posiadać odpowiednie [[jednostka organizacyjna|jednostki organizacyjne]], pozwalające wdrażać propozycje osób zatrudnionych
* '''w wysoce rozwiniętych firmach''' - ich atutem jest wysoka zdolność do wdrażania nowych rozwiązań dzięki posiadaniu dużego majątku, jednakże aby było to możliwe przedsiębiorstwo musi zdawać sobie sprawę z potencjału takich rozwiązań oraz musi posiadać odpowiednie [[jednostka organizacyjna|jednostki organizacyjne]], pozwalające wdrażać propozycje osób zatrudnionych
* '''w niedawno powstałych podmiotach gospodarczych niedużej wielkości''' - są one w stanie nieustannie wykrywać nowe możliwości a ich właściciele rozumieją wagę nowych rozwiązań, których wprowadzanie w tego typu jednostkach jest łatwiejsze za sprawą kadry gotowej do podejmowania nowych inicjatyw (J. Korpysa 2016, s. 27-28)
* '''w niedawno powstałych podmiotach gospodarczych niedużej wielkości''' - są one w stanie nieustannie wykrywać nowe możliwości a ich właściciele rozumieją wagę nowych rozwiązań, których wprowadzanie w tego typu jednostkach jest łatwiejsze za sprawą kadry gotowej do podejmowania nowych inicjatyw (J. Korpysa 2016, s. 27-28)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Innowator]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nawyk]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing wewnętrzny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Paradygmaty zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Misja i wizja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empowerment]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agent zmiany]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja w zespole międzykulturowym]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Drucker P. F. (2005). [https://www.newseasonlifecoaching.com/Managing%20Oneself%20-%20Drucker%20Article.pdf ''Managing Oneself''], "Harvard Business Review", nr 1
* Drucker P. (2005), ''[https://www.newseasonlifecoaching.com/Managing%20Oneself%20-%20Drucker%20Article.pdf Managing Oneself]'', Harvard Business Review, nr 1
* Klincewicz K. (red.) (2016). ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Klincewicz K. (red.) (2016), ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Korpysa J. (2016). ''Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin off w Polsce'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Korpysa J. (2016), ''Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin off w Polsce'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Piotrowski W., Koźmiński A. K. (red.) (2010). ''Zarządzanie. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007). ''Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna'', Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa
* Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007), ''Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna'', Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa
* Watson G. H. (2002). ''Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers'', "Quality Progress", nr 5
* Watson G. (2002), ''Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers'', Quality Progress, nr 5
* Zahra S. A. (2003). ''The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book'', "Academy of Management Executive", nr 3
* Zahra S. (2003), ''The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book'', Academy of Management Executive, nr 3
</noautolinks>
</noautolinks>
{{a|Adrian Burzec}}
{{a|Adrian Burzec}}
[[Kategoria:Prekursorzy nauk o zarządzaniu]]
[[Kategoria:Znani praktycy i badacze]]


{{#metamaster:description|Peter Drucker - twórca nowoczesnej myśli zarządzania, autor opracowań naukowych i doradca organizacji. Jego analizy i badania zmieniły standardy zarządzania.}}
{{#metamaster:description|Peter Drucker - twórca nowoczesnej myśli zarządzania, autor opracowań naukowych i doradca organizacji. Jego analizy i badania zmieniły standardy zarządzania.}}

Aktualna wersja na dzień 22:26, 20 gru 2023

Peter Drucker - jeden z najważniejszych przedstawicieli i twórców nowożytnej myśli zarządzania, nauczyciel akademicki oraz autor wielu wartościowych opracowań naukowych (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68). Peter Drucker był także doradcą różnego rodzaju organizacji - firm działających zarówno globalnie jak i lokalnie oraz podmiotów publicznych, znany z odbiegającego od ówczesnych standardów sposobu robienia analiz, jego działania były związane głównie z badaniem sposobów zarządzania (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68).

TL;DR

Peter Drucker był ważnym przedstawicielem nowoczesnej myśli zarządzania. Jego poglądy różniły się od ówczesnych standardów. W swoich opracowaniach skupiał się na badaniu sposobów zarządzania, kładąc nacisk na kulturę organizacji, komunikację, kontrolę i satysfakcję klienta. Wprowadził koncepcję zarządzania przez cele i przedsiębiorczości. Zarządzanie przedsiębiorcze może mieć różny charakter w zależności od rodzaju organizacji.

Poglądy

Poglądy Petera Druckera znacznie odbiegały od ówcześnie panujących przekonań i zostały oparte o modyfikacje występujące w sferze społecznej - należy wyróżnić przede wszystkim:

  • ideę mówiącą o kierowaniu przedsiębiorstwem z uwzględnieniem określonych wcześniej priorytetów
  • wskazanie na modyfikacje zachodzące w teorii zarządzania na skutek zakończenia okresu dominacji przemysłu
  • Peter Drucker określił jakie funkcje w przedsiębiorstwie powinny pełnić osoby zarządzające oraz wskazał ich wagę z punktu widzenia wpływu na firmę oraz ludzi
  • pogląd mówiący o tym, że najbardziej istotnym zadaniem przedsiębiorstwa jest spełnienie oczekiwań jego klientów, co ma związek z orientacją marketingową
  • Peter Drucker docenił również wiedzę zatrudnionych, którą określił jako istotną z punktu widzenia funkcjonowania firmy (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68)

Istota zarządzania

W swoich opracowaniach Peter Drucker próbując zdefiniować istotę zarządzania przedstawił najważniejsze jego wyróżniki:

  • zarządzanie jest związane głównie z człowiekiem - osoby pracujące na rzecz przedsiębiorstwa są dla niego największą wartością, powinny one postępować w sposób gwarantujący jak najlepsze spożytkowanie ich pozytywnych cech
  • kultura i zarządzanie są bardzo mocno ze sobą powiązane - w związku z tą zależnością menadżerowie powinni respektować obyczaje i zasady panujące wśród danej grupy osób oraz brać je pod uwagę w kontaktach ze wspomnianymi osobami; dotyczy to przede wszystkim sfery różnych kultur
  • powinno się zarządzać uwzględniając konkretne idee i zamierzenia, które dzięki dużemu znaczeniu dla ludzi pracujących w przedsiębiorstwie zachęcą ich do efektywnego wykonywania swoich obowiązków
  • dzięki zarządzaniu przedsiębiorstwo ma zwiększać swoją wiedzę, co wyraża się w zwiększaniu kwalifikacji i zdolności zaangażowanych osób, a także sprawnym dostosowywaniu się do zmodyfikowanej rzeczywistości
  • bardzo ważne jest aby zarządzając porozumiewać się z innymi - dotyczy to zarówno przekazywania wiadomości między pracownikami firmy oraz porozumiewania się przedsiębiorstwa z zewnętrznymi podmiotami - istotna jest przy tym zarówno poprawna interpretacja otrzymanych informacji, jak i poprawne nadawanie informacji odpowiednim osobom w odpowiednim czasie
  • w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować skuteczność poczynań w oparciu o określone symptomy - dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
  • najbardziej istotne dla zarządzania powinno być usatysfakcjonowanie klienta - dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli obsługa klienta jest na wysokim poziomie a firma zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)

Znaczenie celów w zarządzaniu

Jednym z najbardziej cenionych i wartościowych dokonań Petera Druckera było opisanie koncepcji zarządzania przez cele, która znalazła zastosowanie w wielu przedsiębiorstwach (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Głównym zamierzeniem tego podejścia jest unikanie sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji kierują przedsiębiorstwem bez uwzględniania wyznaczonego dla siebie celu - Peter Drucker zwrócił więc uwagę na istotność określania priorytetów oraz przede wszystkim unikania błędów w kierowaniu daną organizacją (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72).

Według Petera Druckera dobrą praktyką jest wyznaczanie przez organizację celów na konkretny przedział czasowy w oparciu o zakres funkcjonowania przedsiębiorstwa - należy więc określić cele zarówno w odniesieniu do niedalekiego jak i dalekiego horyzontu czasowego, a także w odniesieniu do konkretnych jednostek oraz osób zatrudnionych w firmie (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Mając na myśli definiowanie celów oraz kontrolowanie ich realizacji Peter Drucker określił następujące płaszczyzny tego rodzaju działań:

  • stopień wykorzystania wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej oraz stopień zwiększania ich kwalifikacji
  • świadomość organizacji w zakresie odpowiadania za podejmowane działania
  • zdolność do efektywnego wytwarzania dóbr
  • miejsce organizacji wśród konkurentów
  • ilość posiadanych pieniędzy oraz rzeczy
  • opłacalność podejmowanych przedsięwzięć
  • podejście osób zatrudnionych do obowiązków oraz efektywność ich wykonywania
  • stopień wykorzystania nowoczesnych rozwiązań (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72)

Podejście do przedsiębiorczości

Przedsiębiorczość Peter Drucker określał jako umyślne działanie podejmowane z zastosowaniem zdolności do pewnych działań, posiadanych informacji, a także posiadanej praktyki (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 23). Analizując podejście Petera Druckera do przedsiębiorczości można dostrzec następujące wyróżniki:

  • pojęcie to utożsamiał głównie z osobą prowadzącą działalność gospodarczą oraz podmiotem gospodarczym
  • na określone sposoby postępowania ludzi prowadzących działalność gospodarczą wpływają między innymi zdolność do analizy bieżącej sytuacji, a także zbieg okoliczności
  • według Petera Druckera przedsiębiorczość wiąże się z doskonaleniem za sprawą doświadczeń, zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 42, 90-91)

Zarządzanie przedsiębiorcze a typ przedsiębiorstwa

Peter Drucker zajmował się również badaniem działań związanych z pojęciem zarządzania przedsiębiorczego oraz jego wpływu na powstawanie nowatorskich rozwiązań (J. Korpysa 2016, s. 27). Zarządzanie przedsiębiorcze może mieć różny charakter w zależności od rodzaju zarządzanej organizacji - istnieje zatem zarządzanie przedsiębiorcze:

  • w podmiotach państwowych - wprowadzanie w nich zarządzania przedsiębiorczego stanowi pewne trudności związane z niechęcią obywateli wobec wprowadzania dużych zmian oraz problemami ze wspieraniem nowych przedsięwzięć w formie pieniężnej, co jednak według Petera Druckera nie powinno powstrzymywać podmiotów państwowych przed wprowadzaniem ulepszeń, chociażby w metodach zarządzania
  • w wysoce rozwiniętych firmach - ich atutem jest wysoka zdolność do wdrażania nowych rozwiązań dzięki posiadaniu dużego majątku, jednakże aby było to możliwe przedsiębiorstwo musi zdawać sobie sprawę z potencjału takich rozwiązań oraz musi posiadać odpowiednie jednostki organizacyjne, pozwalające wdrażać propozycje osób zatrudnionych
  • w niedawno powstałych podmiotach gospodarczych niedużej wielkości - są one w stanie nieustannie wykrywać nowe możliwości a ich właściciele rozumieją wagę nowych rozwiązań, których wprowadzanie w tego typu jednostkach jest łatwiejsze za sprawą kadry gotowej do podejmowania nowych inicjatyw (J. Korpysa 2016, s. 27-28)


Peter Druckerartykuły polecane
InnowatorNawykMarketing wewnętrznyParadygmaty zarządzaniaWymagane kwalifikacje kierownikaMisja i wizjaEmpowermentAgent zmianyKomunikacja w zespole międzykulturowym

Bibliografia

  • Drucker P. (2005), Managing Oneself, Harvard Business Review, nr 1
  • Klincewicz K. (red.) (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Korpysa J. (2016), Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin off w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa
  • Watson G. (2002), Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers, Quality Progress, nr 5
  • Zahra S. (2003), The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book, Academy of Management Executive, nr 3

Autor: Adrian Burzec