DEQ: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Delivered Ex Quay …named port of destination''' (dostarczone na nabrzeże … wymieniony z nazwy port przeznaczenia) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu ([[incoterms]]). Wraz z formułami [[DAF]], [[DES]], [[DDU]], [[DDP]] należy ona do grupy D. | '''Delivered Ex Quay …named port of destination''' (dostarczone na nabrzeże … wymieniony z nazwy port przeznaczenia) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu ([[incoterms]]). Wraz z formułami [[DAF]], [[DES]], [[DDU]], [[DDP]] należy ona do grupy D. | ||
Według tej formuły [[towar]] uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy [[cło|celnej]] w [[import|imporcie]] ([[obowiązek]] ten spoczywa na nabywcy). | Według tej formuły [[towar]] uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy [[cło|celnej]] w [[import|imporcie]] ([[obowiązek]] ten spoczywa na nabywcy). | ||
Linia 24: | Linia 9: | ||
* dostarczenie towaru wraz z [[faktura|fakturą]] handlową zgodnie z [[umowa|umową]] sprzedaży oraz innymi dokumentami zgodności, jakie wymaga umowa, | * dostarczenie towaru wraz z [[faktura|fakturą]] handlową zgodnie z [[umowa|umową]] sprzedaży oraz innymi dokumentami zgodności, jakie wymaga umowa, | ||
* uzyskuje na własne [[ryzyko]] i koszt oficjalne upoważnienia lub dokumenty niezbędne przy [[eksport|eksporcie]] towaru lub jego [[tranzyt|tranzycie]] przez inny kraj, | * uzyskuje na własne [[ryzyko]] i koszt oficjalne upoważnienia lub dokumenty niezbędne przy [[eksport|eksporcie]] towaru lub jego [[tranzyt|tranzycie]] przez inny kraj, | ||
* na własny koszt zawiera umowę [[transport|transportu]] towaru do wymienionego z nazwy nabrzeża, w wymienionym z nazwy porcie, (nie jest wymagana umowa [[ubezpieczenie|ubezpieczenia]] towaru podczas transportu), | * na własny koszt zawiera umowę [[transport|transportu]] towaru do wymienionego z nazwy nabrzeża, w wymienionym z nazwy porcie, (nie jest wymagana umowa [[ubezpieczenie|ubezpieczenia]] towaru podczas transportu), | ||
* musi dostarczyć towar do dyspozycji kupującego, w uzgodnione nabrzeże oraz uzgodnionym dniu lub okresie dostawy, | * musi dostarczyć towar do dyspozycji kupującego, w uzgodnione nabrzeże oraz uzgodnionym dniu lub okresie dostawy, | ||
Linia 33: | Linia 17: | ||
* ponosi wszystkie opłaty związane z czynnościami sprawdzającymi towar (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie), niezbędnych do postawienia towaru do dyspozycji kupującego, | * ponosi wszystkie opłaty związane z czynnościami sprawdzającymi towar (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie), niezbędnych do postawienia towaru do dyspozycji kupującego, | ||
* udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności [[import|importowych]]. | * udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności [[import|importowych]]. | ||
<google>n</google> | |||
==Obowiązki kupującego== | ==Obowiązki kupującego== | ||
Linia 81: | Linia 67: | ||
[[Umiejętności]] negocjacyjne odgrywają kluczową rolę w kontekście formuły DEQ. Negocjatorzy muszą być w stanie przedstawiać swoje interesy w sposób przekonujący, jednocześnie szanując interesy drugiej strony. Ważne jest również umiejętne rozwiązywanie ewentualnych sporów i konfliktów, które mogą wyniknąć w trakcie negocjacji. [[Posiadanie]] odpowiednich umiejętności negocjacyjnych pozwala na osiąganie korzystnych warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ. | [[Umiejętności]] negocjacyjne odgrywają kluczową rolę w kontekście formuły DEQ. Negocjatorzy muszą być w stanie przedstawiać swoje interesy w sposób przekonujący, jednocześnie szanując interesy drugiej strony. Ważne jest również umiejętne rozwiązywanie ewentualnych sporów i konfliktów, które mogą wyniknąć w trakcie negocjacji. [[Posiadanie]] odpowiednich umiejętności negocjacyjnych pozwala na osiąganie korzystnych warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[DAF]]}} — {{i5link|a=[[DDU]]}} — {{i5link|a=[[EXW]]}} — {{i5link|a=[[DES]]}} — {{i5link|a=[[FAS]]}} — {{i5link|a=[[DDP]]}} — {{i5link|a=[[CIF]]}} — {{i5link|a=[[CIP]]}} — {{i5link|a=[[CFR]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Białecki K., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007), ''Leksykon handlu zagranicznego'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |||
* Białecki K | * Hermanowski J. (2004), ''Handel Zagraniczny: poradnik'', Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra | ||
* Hermanowski J. ( | * Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | ||
* Kaczmarek | * Malfliet J. (2011), ''[https://biblio.ugent.be/publication/1212622/file/1212631 Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term]'', Ghent University, Belgium | ||
* Malfliet J. (2011) [https://biblio.ugent.be/publication/1212622/file/1212631 Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term], Ghent University, Belgium | * Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | ||
* | * Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | ||
* Ramberg J. (2011) [https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010], ICC Services Publications | * Wierzbicki W. (1992), ''Jak i za co płacić w handlu zagranicznym'', INFO-TRADE & Gdańska Grupa Promocyjna S.A, Gdańsk | ||
* Wierzbicki W. (1992) | * Witkowski J., Skowrońska A. (2015), ''Strategie i logistyka w warunkach kryzysu'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382 | ||
* Witkowski J., Skowrońska A. (2015) | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 17:57, 18 lis 2023
Delivered Ex Quay …named port of destination (dostarczone na nabrzeże … wymieniony z nazwy port przeznaczenia) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu (incoterms). Wraz z formułami DAF, DES, DDU, DDP należy ona do grupy D. Według tej formuły towar uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy celnej w imporcie (obowiązek ten spoczywa na nabywcy).
Moment dostarczenia towaru
Towar dostarczony jest na koszt i ryzyko sprzedającego. Moment dostarczenia towaru to ten w którym jest on udostępniony kupującemu w wyznaczonym miejscu na nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie, z tego wynika, że sprzedający jest odpowiedzialny za wyładunek towaru. Sprzedający może wybrać dogodne dla siebie nabrzeże w porcie przeznaczenia, jeżeli umowa nie wskazuje na żadne konkretne.
Obowiązki sprzedającego
Sprzedający ponosi wszelką odpowiedzialność i koszty za towar, aż do momentu jego udostępnienia kupującemu na nabrzeże, w porcie przeznaczenia.
- dostarczenie towaru wraz z fakturą handlową zgodnie z umową sprzedaży oraz innymi dokumentami zgodności, jakie wymaga umowa,
- uzyskuje na własne ryzyko i koszt oficjalne upoważnienia lub dokumenty niezbędne przy eksporcie towaru lub jego tranzycie przez inny kraj,
- na własny koszt zawiera umowę transportu towaru do wymienionego z nazwy nabrzeża, w wymienionym z nazwy porcie, (nie jest wymagana umowa ubezpieczenia towaru podczas transportu),
- musi dostarczyć towar do dyspozycji kupującego, w uzgodnione nabrzeże oraz uzgodnionym dniu lub okresie dostawy,
- ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru oraz koszty, aż do momentu jego dostarczenia w wyznaczone z nazwy miejsce oraz uzgodnionym dniu lub okresie,
- ponosi wszystkie koszty związane z towarem, aż do momentu jego dostarczenia (np. cła, podatki oraz inne opłaty związane z eksportem oraz tranzytem),
- zawiadomienie kupującego o terminie dostarczenia towaru, aby ten bez przeszkód mógł przyjąć dostawę,
- dostarczenie kupującemu zwyczajowego dokumentu transportowego (np. zbywalny konosament, niezbywalny morski list przewozowy czy inny dokument transportu kombinowanego),
- ponosi wszystkie opłaty związane z czynnościami sprawdzającymi towar (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie), niezbędnych do postawienia towaru do dyspozycji kupującego,
- udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności importowych.
Obowiązki kupującego
- zapłacenie za towar, cenę uzgodnioną w umowie,
- uzyskuje na własne ryzyko i koszt dokumentację niezbędną przy imporcie towaru,
- musi przyjąć towar, kiedy zostanie on dostarczony zgodnie z umową,
- ponosi wszelkie koszty i ryzyko związane z towarem od chwili jego dostarczenia zgodnie z umową (np. cła, podatki, inne opłaty związane z importem towaru),
- jeśli jest uprawniony, musi dostarczyć sprzedającemu informację o miejscu wymienionym z nazwy oraz o określonym czasie lub okresie w którym ma odbyć się dostawa,
- ponosi koszty za cła, podatki i inne opłaty, dodatkowo musi zwrócić sprzedającemu koszty które ten poniósł udzielając pomocy przy załatwianiu dokumentacji niezbędnej przy imporcie towaru,
- ponosi koszty kontroli przedwysyłkowej, jeśli kontrola wymagana jest przez kraj eksportu koszty ponosi sprzedający.
Formy transportu
Formuła ta może być wykorzystana tylko w transporcie morskim, wodnym śródlądowym lub kombinowanym, gdy towar ma być wyładowany na nabrzeżu w jego porcie przeznaczenia. Istnieje możliwość rozszerzenia obowiązków sprzedającego (jeżeli obie strony zgodzą się na taki krok) do transportu towaru w inne miejsce w porcie lub poza portem, w takim przypadku zaleca się stosowanie formuł DDU i DDP. Ubezpieczenie transportu nie jest wymagane w tej formule.
Koszty i ryzyko w formule DEQ
Brak ubezpieczenia transportu . W przypadku formuły DEQ (Delivered Ex Quay - dostarczone na nabrzeże), sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na określone nabrzeże w porcie przeznaczenia. Jednakże, istotnym aspektem tej formuły jest brak obowiązku ubezpieczenia transportu. Oznacza to, że kupujący ponosi ryzyko finansowe w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie transportu.
Brak ubezpieczenia transportu wiąże się z potencjalnymi kosztami dla kupującego. Jeśli towar zostanie utracony lub uszkodzony, kupujący może ponieść znaczne straty finansowe. W takiej sytuacji, kupujący musi samodzielnie ponieść koszty związane z odtworzeniem towaru lub jego naprawą. Ponadto, jeśli kupujący nie otrzyma towaru w terminie, może również ponieść straty z powodu opóźnienia w realizacji swoich zobowiązań wobec swoich klientów lub partnerów biznesowych.
Brak ubezpieczenia transportu w formule DEQ ma także wpływ na ryzyko transakcji handlowej. Kupujący może być mniej skłonny do podjęcia transakcji, gdyż brak ubezpieczenia zwiększa ryzyko finansowe dla niego. W rezultacie, sprzedawca może mieć trudności w znalezieniu nabywców zainteresowanych tego rodzaju transakcją.
Taki stan rzeczy może wpływać na negocjacje między stronami transakcji. Kupujący może wymagać niższej ceny, aby zrekompensować ryzyko finansowe związane z brakiem ubezpieczenia. Z drugiej strony, sprzedawca może ograniczać swoje zobowiązania w zakresie dostawy, aby zminimalizować ryzyko związanego z brakiem ubezpieczenia.
Koszty związane z importem towaru . W ramach formuły DEQ, kupujący ponosi także koszty związane z importem towaru. Oznacza to, że kupujący musi pokryć wszelkie koszty celne, podatki i inne opłaty związane z przekraczaniem granicy.
Koszty celne są często znaczącym obciążeniem dla kupującego. Mogą obejmować cło importowe, podatki VAT, opłaty celne oraz inne lokalne opłaty. W zależności od kraju docelowego, te koszty mogą się znacznie różnić i mieć wpływ na ogólną opłacalność transakcji.
Dodatkowym kosztem dla kupującego w formule DEQ są koszty związane z załatwianiem dokumentacji importowej. Kupujący musi skorzystać z usług firm lub specjalistów zajmujących się formalnościami związanymi z importem towaru, takimi jak agenci celni, brokerzy, czy firmy spedycyjne. Wszystkie te usługi generują dodatkowe koszty, które kupujący musi uwzględnić w swoim budżecie.
Koszty pomocy przy załatwianiu dokumentacji importowej mogą być znaczącym obciążeniem finansowym dla kupującego. Ponadto, proces załatwiania formalności może być czasochłonny i skomplikowany, co również może wpływać na ogólną opłacalność transakcji.
Wyzwania i korzyści związane z formułą DEQ
Handel międzynarodowy a formuła DEQ .
Formuła DEQ (Delivered Ex Quay) to jedno z wielu incoterms, czyli międzynarodowych zasad dotyczących umów handlowych. Stosowanie formuły DEQ ma wiele zalet dla przedsiębiorstw uczestniczących w handlu międzynarodowym. Po pierwsze, umożliwia dostarczenie towaru na konkretne miejsce na nabrzeżu, co ułatwia organizację transportu. Ponadto, formuła DEQ określa, że koszty związane z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia ponosi sprzedawca, co daje pewność kupującemu, że nie będzie musiał ponosić dodatkowych kosztów.
Jednym z głównych wyzwań związanych z organizacją transportu w obrębie różnych krajów jest konieczność dostosowania się do różnych przepisów i procedur celnych. Każdy kraj może mieć swoje własne wymogi dotyczące dokumentacji, oznakowania towarów, a także procedur odprawy celnej. Tym samym, przedsiębiorstwa korzystające z formuły DEQ muszą być odpowiednio przygotowane i świadome tych różnic, aby uniknąć opóźnień w dostawie towarów.
Konieczność przestrzegania kodeksów etycznych i standardów międzynarodowych . Przestrzeganie zasad etycznych i standardów międzynarodowych jest niezwykle istotne w kontekście formuły DEQ. W handlu międzynarodowym, gdzie przedsiębiorstwa współpracują z różnymi kulturami i systemami prawno-ekonomicznymi, ważne jest, aby działać zgodnie z wysokimi standardami etycznymi. Przestrzeganie tych zasad wpływa na budowanie zaufania i długotrwałe relacje biznesowe.
Przedsiębiorstwa, które przestrzegają zasad etycznych i standardów międzynarodowych, cieszą się lepszą reputacją wśród klientów, partnerów biznesowych i społeczności lokalnych. Wiarygodność i uczciwość są kluczowe dla utrzymania lojalności klientów oraz zdobycia nowych rynków. Przedsiębiorstwa, które nie przestrzegają tych zasad, mogą napotkać trudności w prowadzeniu działalności na międzynarodowym rynku, a ich reputacja może być poważnie nadszarpnięta.
Negocjacje handlowe w kontekście formuły DEQ . Negocjacje odgrywają kluczową rolę w ustalaniu warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ. W trakcie negocjacji sprzedawca i kupujący muszą osiągnąć porozumienie dotyczące m.in. ceny, terminu dostawy, odpowiedzialności za transport i ubezpieczenie towarów. Negocjacje mogą być czasochłonne i wymagające, ponieważ obie strony będą dążyły do osiągnięcia jak najlepszych warunków dla siebie.
Umiejętności negocjacyjne odgrywają kluczową rolę w kontekście formuły DEQ. Negocjatorzy muszą być w stanie przedstawiać swoje interesy w sposób przekonujący, jednocześnie szanując interesy drugiej strony. Ważne jest również umiejętne rozwiązywanie ewentualnych sporów i konfliktów, które mogą wyniknąć w trakcie negocjacji. Posiadanie odpowiednich umiejętności negocjacyjnych pozwala na osiąganie korzystnych warunków umowy sprzedaży w kontekście formuły DEQ.
DEQ — artykuły polecane |
DAF — DDU — EXW — DES — FAS — DDP — CIF — CIP — CFR |
Bibliografia
- Białecki K., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007), Leksykon handlu zagranicznego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Hermanowski J. (2004), Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra
- Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
- Malfliet J. (2011), Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term, Ghent University, Belgium
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Wierzbicki W. (1992), Jak i za co płacić w handlu zagranicznym, INFO-TRADE & Gdańska Grupa Promocyjna S.A, Gdańsk
- Witkowski J., Skowrońska A. (2015), Strategie i logistyka w warunkach kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382
Autor: Wojciech Stępień, Konrad Zawartka