Wartość dodana (Logistyka): Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Wpływ podstawowych rodzajów działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla nabywcy Można określić wykorzystując koncepcję [[łańcuch wartości|łańcucha wartości]] [[Michael Porter|M. Portera]]. Użytecznym jest podejście przedstawione przez M. Christophera [2000]. Autor wykorzystał w tym zakresie schemat, który przedstawiono na rysunku. Obok rozróżnienia rodzajów działań związanych z wytworzeniem i przekazaniem produktu nabywcy w schemacie wyróżnione zostały także początkowe punkty realizacji poszczególnych działań. Przedstawione podejście dotyczy przede wszystkim łańcucha wartości w pojedynczym przedsiębiorstwie, w którym produkty przekazywane są do regionalnych [[centrum logistyczne|centrów dystrybucyjnych]]. | Wpływ podstawowych rodzajów działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla nabywcy Można określić wykorzystując koncepcję [[łańcuch wartości|łańcucha wartości]] [[Michael Porter|M. Portera]]. Użytecznym jest podejście przedstawione przez M. Christophera [2000]. Autor wykorzystał w tym zakresie schemat, który przedstawiono na rysunku. Obok rozróżnienia rodzajów działań związanych z wytworzeniem i przekazaniem produktu nabywcy w schemacie wyróżnione zostały także początkowe punkty realizacji poszczególnych działań. Przedstawione podejście dotyczy przede wszystkim łańcucha wartości w pojedynczym przedsiębiorstwie, w którym produkty przekazywane są do regionalnych [[centrum logistyczne|centrów dystrybucyjnych]]. | ||
Linia 20: | Linia 4: | ||
Warto jednak zwrócić uwagę, że zależnie od branży wpływ poszczególnych rodzajów zadań w przedsiębiorstwie na [[wartość]] [[produkt]]ów jest znacznie zróżnicowany. Wśród głównych czynników różnicujących znaczenie poszczególnych obszarów działalności wyróżnić można przede wszystkim charakterystykę produktów i związane z tym wymagania w zakresie wytwarzania, doboru sposobów aktywizacji [[sprzedaż]] oraz obsługi posprzedażowej (gwarancyjnej i pogwarancyjnej). | Warto jednak zwrócić uwagę, że zależnie od branży wpływ poszczególnych rodzajów zadań w przedsiębiorstwie na [[wartość]] [[produkt]]ów jest znacznie zróżnicowany. Wśród głównych czynników różnicujących znaczenie poszczególnych obszarów działalności wyróżnić można przede wszystkim charakterystykę produktów i związane z tym wymagania w zakresie wytwarzania, doboru sposobów aktywizacji [[sprzedaż]] oraz obsługi posprzedażowej (gwarancyjnej i pogwarancyjnej). | ||
[[Grafika:Tworzeniewartoscilogistyka.jpg|600px]] | [[Grafika:Tworzeniewartoscilogistyka.jpg|600px]] | ||
Linia 35: | Linia 18: | ||
Koniecznym jest doskonalenie dotychczasowych oraz poszukiwanie nowych bardziej [[efektywność|efektywnych]] rozwiązań logistycznych w obrębie przedsiębiorstwa, ale także [[koordynacja]] działań w tej dziedzinie pomiędzy współpracującymi partnerami. Podstawowym celem logistyki jest bowiem zapewnienie najwyższego możliwego poziomu obsługi klienta oraz najkrótszego możliwego czasu reagowania na [[zapotrzebowanie]] przy najniższych kosztach. | Koniecznym jest doskonalenie dotychczasowych oraz poszukiwanie nowych bardziej [[efektywność|efektywnych]] rozwiązań logistycznych w obrębie przedsiębiorstwa, ale także [[koordynacja]] działań w tej dziedzinie pomiędzy współpracującymi partnerami. Podstawowym celem logistyki jest bowiem zapewnienie najwyższego możliwego poziomu obsługi klienta oraz najkrótszego możliwego czasu reagowania na [[zapotrzebowanie]] przy najniższych kosztach. | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
W artykule omawia się wpływ działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla klientów. Autorzy wskazują na rozwój logistyki i jej coraz większe zaangażowanie w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia. Różne branże mają różny wpływ poszczególnych rodzajów działań logistycznych na wartość produktów. Warto zwrócić uwagę na obsługę logistyczną, która odgrywa coraz większą rolę w pakiecie obsługi oferowanej klientom. Konieczne jest doskonalenie rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie i koordynacja działań z partnerami w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta przy jak najniższych kosztach. | W artykule omawia się wpływ działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla klientów. Autorzy wskazują na rozwój logistyki i jej coraz większe zaangażowanie w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia. Różne branże mają różny wpływ poszczególnych rodzajów działań logistycznych na wartość produktów. Warto zwrócić uwagę na obsługę logistyczną, która odgrywa coraz większą rolę w pakiecie obsługi oferowanej klientom. Konieczne jest doskonalenie rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie i koordynacja działań z partnerami w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta przy jak najniższych kosztach. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Granice przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Funkcja integracyjna logistyki]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka dystrybucji]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka]]}} — {{i5link|a=[[System logistyczny przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Źródła informacji w działalności logistycznej]]}} — {{i5link|a=[[Optymalizacja powiązań transportowych]]}} — {{i5link|a=[[Rozszerzone przedsiębiorstwo]]}} — {{i5link|a=[[Operator logistyczny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Christopher | <noautolinks> | ||
* Langley | * Christopher M. (2000), ''Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług'', Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa | ||
* Muhlemann A | * Langley C., Holcomb M. (1992), ''Creating Logistics Customer Value'', Journal of Business Logistics, vol 13 | ||
* Porter M. | * Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (1995), ''Zarządzanie produkcja i usługi'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Witkowski J, O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją, | * Porter M. (1990), ''The competitive advantage of nations'', Free Press, New York | ||
* Witkowski J. (1999), ''O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją'', Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 10 | |||
</noautolinks> | |||
{{aa|Tomasz Małkus}} | {{aa|Tomasz Małkus}} |
Aktualna wersja na dzień 23:54, 21 gru 2023
Wpływ podstawowych rodzajów działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla nabywcy Można określić wykorzystując koncepcję łańcucha wartości M. Portera. Użytecznym jest podejście przedstawione przez M. Christophera [2000]. Autor wykorzystał w tym zakresie schemat, który przedstawiono na rysunku. Obok rozróżnienia rodzajów działań związanych z wytworzeniem i przekazaniem produktu nabywcy w schemacie wyróżnione zostały także początkowe punkty realizacji poszczególnych działań. Przedstawione podejście dotyczy przede wszystkim łańcucha wartości w pojedynczym przedsiębiorstwie, w którym produkty przekazywane są do regionalnych centrów dystrybucyjnych.
Określając miejsce logistyki w łańcuchu tworzenia wartości produktu dla nabywcy oraz występujące w tym zakresie zależności pomiędzy logistyką a wytwarzaniem warto wykorzystać także doświadczenia C. Langleya Jr. oraz M. Holcomb [1992]. Autorzy zwrócili uwagę, że w tradycyjnym ujęciu logistyka utożsamiana była z funkcjami transportu, tworzenia zapasów i magazynowania, co zostało określone jako orientacja "move - store" (przemieszczanie - składowanie). Wraz ze zmianami rynkowych warunków działania dostrzeżono potrzebę zwiększenia zaangażowania działalności logistycznej w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia [C. Langley Jr., M. Holcomb, 1992, s. 3]. Orientację taką określono mianem "move - make - store" (przemieszczanie - wytwarzanie - składowanie). Podobne podejście reprezentuje także w swoim artykule J. Witkowski [1999]. Powołując się na pracę A. Muhlemana, J. Oaklanda, K. Lockyera [1997] wskazuje na obszary działań, mieszczące się w kompetencjach jednostek produkcyjnych i logistycznych, do których należą: zarządzanie zapasami, organizacja i funkcjonowanie systemu zaopatrzenia, gospodarka magazynowa i transport wewnątrzzakładowy, lokalizacja zakładów produkcyjnych oraz wybór i rozmieszczenie wyposażenia produkcyjnego. Uzupełnić należy, że z punktu widzenia produkcji wymienione zakresy działań określono mianem pomocniczych, wyróżniając wśród innych spełniających taki warunek również obsługę eksploatacyjną obiektów i wyposażenia produkcyjnego. Działania określone pierwotnie przez M. Portera w schemacie łańcucha wartości jako usługi mieszczą w swoim zakresie obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną, co również stanowi w znacznej mierze przedmiot zainteresowania w obszarze logistyki.
Warto jednak zwrócić uwagę, że zależnie od branży wpływ poszczególnych rodzajów zadań w przedsiębiorstwie na wartość produktów jest znacznie zróżnicowany. Wśród głównych czynników różnicujących znaczenie poszczególnych obszarów działalności wyróżnić można przede wszystkim charakterystykę produktów i związane z tym wymagania w zakresie wytwarzania, doboru sposobów aktywizacji sprzedaż oraz obsługi posprzedażowej (gwarancyjnej i pogwarancyjnej).
Rys. Schemat tworzenia wartości produktu dla nabywcy
Źródło: [M. Christopher, 2000, s. 100]
Warto podkreślić, że aktualne, rynkowe warunki działania przedsiębiorstw powodują, że wartość oferty dla nabywcy określają już nie tylko zgodność fizycznych cech produktu z potrzebami tego nabywcy, ale także pakiet obsługi zaproponowany wraz z nabyciem produktu, co w dominującej mierze wchodzi w zakres zadań logistycznych. W pakiecie tym coraz ważniejszą rolę odgrywają takie elementy obsługi logistycznej jak np.:
- możliwość natychmiastowego dostarczenia poszukiwanych przez klienta towarów (dostępność towaru "na składzie"),
- czas realizacji dostawy,
- kompletność i bezpieczeństwo dostarczanego ładunku,
- możliwość realizacji dostaw awaryjnych,
- zakres usług posprzedażowych (dostawa do miejsca przeznaczenia, obsługa reklamacyjna, serwis pogwarancyjny itp.).
Koniecznym jest doskonalenie dotychczasowych oraz poszukiwanie nowych bardziej efektywnych rozwiązań logistycznych w obrębie przedsiębiorstwa, ale także koordynacja działań w tej dziedzinie pomiędzy współpracującymi partnerami. Podstawowym celem logistyki jest bowiem zapewnienie najwyższego możliwego poziomu obsługi klienta oraz najkrótszego możliwego czasu reagowania na zapotrzebowanie przy najniższych kosztach.
TL;DR
W artykule omawia się wpływ działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla klientów. Autorzy wskazują na rozwój logistyki i jej coraz większe zaangażowanie w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia. Różne branże mają różny wpływ poszczególnych rodzajów działań logistycznych na wartość produktów. Warto zwrócić uwagę na obsługę logistyczną, która odgrywa coraz większą rolę w pakiecie obsługi oferowanej klientom. Konieczne jest doskonalenie rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie i koordynacja działań z partnerami w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta przy jak najniższych kosztach.
Wartość dodana (Logistyka) — artykuły polecane |
Granice przedsiębiorstwa — Funkcja integracyjna logistyki — Logistyka dystrybucji — Logistyka — System logistyczny przedsiębiorstwa — Źródła informacji w działalności logistycznej — Optymalizacja powiązań transportowych — Rozszerzone przedsiębiorstwo — Operator logistyczny |
Bibliografia
- Christopher M. (2000), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa
- Langley C., Holcomb M. (1992), Creating Logistics Customer Value, Journal of Business Logistics, vol 13
- Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (1995), Zarządzanie produkcja i usługi, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Porter M. (1990), The competitive advantage of nations, Free Press, New York
- Witkowski J. (1999), O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 10
Autor: Tomasz Małkus