Przedsiębiorstwo turystyczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Przedsiębiorstwo]] turystyczne''' to wyspecjalizowana jednostka działalności gospodarczej zajmująca się obsługą ruchu turystycznego i zaspokajaniem potrzeb zgłaszanych przez turystów.
|list1=
<ul>
<li>[[Przemysł turystyczny]]</li>
<li>[[Usługa gastronomiczna]]</li>
<li>[[Rodzaje usług turystycznych]]</li>
<li>[[Rynek usług turystycznych]]</li>
<li>[[Infrastruktura rekreacyjna]]</li>
<li>[[Gospodarka turystyczna]]</li>
<li>[[Centrum logistyczne]]</li>
<li>[[Usługi informacji turystycznej]]</li>
<li>[[Sektor usług turystycznych]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''[[Przedsiębiorstwo]] turystyczne''' to wyspecjalizowana jednostka działalności gospodarczej zajmująca się obsługą ruchu turystycznego i zaspokajaniem potrzeb zgłaszanych przez turystów.  


Według J. Sikory "przedsiębiorstwo turystyczne zajmuje się świadczeniem usług turystycznych, jednakże istnieje pewna część jednostek gospodarczych prowadzących działalność produkcyjną lub handlową, pośrednio związanych z turystyką. Wynika to ze specyfiki produktu turystycznego, który charakteryzuje się komplementarnością i zdolnością do substytucji i jest on pewnym pakietem dóbr i usług oferowanych turyście". (Sikora J. 2012, s. 28)
Według J. Sikory "przedsiębiorstwo turystyczne zajmuje się świadczeniem usług turystycznych, jednakże istnieje pewna część jednostek gospodarczych prowadzących działalność produkcyjną lub handlową, pośrednio związanych z turystyką. Wynika to ze specyfiki produktu turystycznego, który charakteryzuje się komplementarnością i zdolnością do substytucji i jest on pewnym pakietem dóbr i usług oferowanych turyście". (Sikora J. 2012, s. 28)
Linia 26: Linia 9:


==Rodzaje przedsiębiorstw turystycznych==
==Rodzaje przedsiębiorstw turystycznych==
<google>text</google>


Za najważniejsze cechy służące do podziału i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych uważa się:
Za najważniejsze cechy służące do podziału i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych uważa się:
# [[przedmiot działalności]] usługowej  
# [[przedmiot działalności]] usługowej
# obszar działania  
# obszar działania
# rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji
# rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji
# formę własności
# formę własności
Linia 47: Linia 28:
* agencje promocji i reklamy turystyki,
* agencje promocji i reklamy turystyki,
* towarzystwa ubezpieczeniowe zajmujące się ubezpieczeniami turystycznymi,
* towarzystwa ubezpieczeniowe zajmujące się ubezpieczeniami turystycznymi,
* instytucje badawcze turystyki. (Sikora J. 2012, s. 28)
* instytucje badawcze turystyki (Sikora J. 2012, s. 28)


Możemy również wyodrębnić podział ze względu na:
Możemy również wyodrębnić podział ze względu na:
* pełnioną funkcję– [[hotel]] jako zakład noclegowy, restauracja jako zakład żywieniowy, [[biuro turystyczne]] jako [[pośrednik]] i organizator,
* pełnioną funkcję- [[hotel]] jako zakład noclegowy, restauracja jako zakład żywieniowy, [[biuro turystyczne]] jako [[pośrednik]] i organizator,
* lokalizację- hotel miejski, gospoda wiejska,
* lokalizację- hotel miejski, gospoda wiejska,
* [[jakość]]- [[kategoryzacja]] hoteli, gospodarstw agroturystycznych. (Sikora J. 2012, s. 28)
* [[jakość]]- [[kategoryzacja]] hoteli, gospodarstw agroturystycznych (Sikora J. 2012, s. 28)
 
<google>n</google>


==Przykłady przedsiębiorstw turystycznych==
==Przykłady przedsiębiorstw turystycznych==
'''Przedsiębiorstwo hotelarskie''' dostarcza usługi, które można zdefiniować jako "[[zespół]] świadczeń (działań osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie hotelarskim, rozumianych jako [[obsługa klienta]]) i usług zaspokajających zarówno podstawowe [[potrzeby]] bytowe, jak i potrzeby osób podróżujących (np. nocleg, wyżywienie, higiena osobista, odpoczynek, [[regeneracja]] sił), przebywających poza miejscem swego zamieszkania".  
'''Przedsiębiorstwo hotelarskie''' dostarcza usługi, które można zdefiniować jako "[[zespół]] świadczeń (działań osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie hotelarskim, rozumianych jako [[obsługa klienta]]) i usług zaspokajających zarówno podstawowe [[potrzeby]] bytowe, jak i potrzeby osób podróżujących (np. nocleg, wyżywienie, higiena osobista, odpoczynek, [[regeneracja]] sił), przebywających poza miejscem swego zamieszkania".
Wyróżniamy: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska i pola biwakowe.
Wyróżniamy: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska i pola biwakowe.
Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie muszą spełniać następujące warunki:
Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie muszą spełniać następujące warunki:
* wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany,  
* wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany,
* wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnym przepisami.  
* wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnym przepisami.


'''Przedsiębiorstwa gastronomiczne''' przede wszystkim zaspokajają potrzeby żywieniowe ludności miejscowej oraz turystów.  
'''Przedsiębiorstwa gastronomiczne''' przede wszystkim zaspokajają potrzeby żywieniowe ludności miejscowej oraz turystów.
Wyróżniamy:
Wyróżniamy:
* Zakłady gastronomii otwartej:
* Zakłady gastronomii otwartej:
# typu żywieniowego (restauracje, jadłodajnie, zakłady szybkiego żywienia, [[sprzedaż]] z automatów, bary),
# typu żywieniowego (restauracje, jadłodajnie, zakłady szybkiego żywienia, [[sprzedaż]] z automatów, bary),
# oferujące napoje (puby, winiarnie, cocktail-bary),
# oferujące napoje (puby, winiarnie, cocktail-bary),
# rozrywkowe (kawiarnie, kluby nocne, dyskoteki),  
# rozrywkowe (kawiarnie, kluby nocne, dyskoteki),
# w środkach transportu,
# w środkach transportu,
* zakłady gastronomii zamkniętej (np. stołówki, kantyny, żywienie w szpitalach),  
* zakłady gastronomii zamkniętej (np. stołówki, kantyny, żywienie w szpitalach),
* zakłady gastronomii hotelowej (w hotelach, na campingach, w pensjonatach, w domach wczasowych).
* zakłady gastronomii hotelowej (w hotelach, na campingach, w pensjonatach, w domach wczasowych).


Wyróżnia się również usługi cateringowe, które mają na celu produkcje i dostarczanie gotowych dań i napojów. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 49-50)
Wyróżnia się również usługi cateringowe, które mają na celu produkcje i dostarczanie gotowych dań i napojów (Panasiuk A. i in. 2013, s. 49-50)


'''Przedsiębiorstwa transportu turystycznego''' zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Usługi transportowe dostarczane są przez: kolej, [[transport]] drogowy, lotnictwo cywilne oraz żeglugę morską i śródlądową.  
'''Przedsiębiorstwa transportu turystycznego''' zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Usługi transportowe dostarczane są przez: kolej, [[transport]] drogowy, lotnictwo cywilne oraz żeglugę morską i śródlądową.


'''Przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych''' celem jest [[rozwój]] aktywności fizycznej i ruchowej u turystów.
'''Przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych''' - celem jest [[rozwój]] aktywności fizycznej i ruchowej u turystów.


'''Przedsiębiorstwa sanatoryjno uzdrowiskowe''' są ściśle związane z określonymi walorami uzdrowiskowymi i daną przestrzenią geograficzną. Świadczą również usługi turystyczne połączone z zaspokajaniem potrzeb leczniczych turystów.  
'''Przedsiębiorstwa sanatoryjno - uzdrowiskowe''' są ściśle związane z określonymi walorami uzdrowiskowymi i daną przestrzenią geograficzną. Świadczą również usługi turystyczne połączone z zaspokajaniem potrzeb leczniczych turystów.


'''Przedsiębiorstwa zajmujące się informacją i promocją turystyczną'''. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50)
'''Przedsiębiorstwa zajmujące się informacją i promocją turystyczną'''. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50)
Linia 87: Linia 70:
* [[Ośrodek SPA]]
* [[Ośrodek SPA]]
* [[Pilot wycieczek]]
* [[Pilot wycieczek]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Przemysł turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Usługa gastronomiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje usług turystycznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rynek usług turystycznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Infrastruktura rekreacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka turystyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum logistyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Usługi informacji turystycznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sektor usług turystycznych]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Derek M. (2007). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-0e1ab8dd-6afd-4c90-9157-0fada487f72b/c/2007_2_derek.pdf Od wioski rybackiej do turystycznej enklawy? Turystyka a rozwój lokalny na przykładzie Mikołajek]'', "Studia Regionalne i Lokalne", nr 2(28)
<noautolinks>
* Gancarczyk J. (2012). ''[http://www.wzieu.pl/zn/715/ZN_715.pdf#page=105 Innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach turystycznych]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 715
* Derek M. (2007), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-0e1ab8dd-6afd-4c90-9157-0fada487f72b/c/2007_2_derek.pdf Od wioski rybackiej do turystycznej enklawy? Turystyka a rozwój lokalny na przykładzie Mikołajek]'', Studia Regionalne i Lokalne, nr 2(28)
* Panasiuk A. (red.) (2013). ''[[Marketing]] w turystyce i rekreacji'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
* Panasiuk A. (red.) (2013), ''Marketing w turystyce i rekreacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Puciato D., Żmigrodzki M. (2009). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-b510c117-5e91-4201-94d5-e444d4191a19/c/Zmiany_w_makrootoczeniu.pdf Zmiany w makrootoczeniu a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich]'', "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr 3(14)
* Puciato D., Żmigrodzki M. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-b510c117-5e91-4201-94d5-e444d4191a19/c/Zmiany_w_makrootoczeniu.pdf Zmiany w makrootoczeniu a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich]'', Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 3(14)
* Sikora J. (2012). ''[[Agroturystyka]]. [[Przedsiębiorczość]] na obszarach wiejskich'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
* Sikora J. (2012), ''Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich'', C.H. Beck, Warszawa
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971330884/U/D19970884Lj.pdf Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych]'', Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884]
</noautolinks>


[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Gospodarka turystyczna]]


{{a|Katarzyna Rzepka}}
{{a|Katarzyna Rzepka}}

Aktualna wersja na dzień 18:47, 18 sty 2024

Przedsiębiorstwo turystyczne to wyspecjalizowana jednostka działalności gospodarczej zajmująca się obsługą ruchu turystycznego i zaspokajaniem potrzeb zgłaszanych przez turystów.

Według J. Sikory "przedsiębiorstwo turystyczne zajmuje się świadczeniem usług turystycznych, jednakże istnieje pewna część jednostek gospodarczych prowadzących działalność produkcyjną lub handlową, pośrednio związanych z turystyką. Wynika to ze specyfiki produktu turystycznego, który charakteryzuje się komplementarnością i zdolnością do substytucji i jest on pewnym pakietem dóbr i usług oferowanych turyście". (Sikora J. 2012, s. 28)

Na rynku obserwuje się wiele przedsiębiorstw, które są określane przedsiębiorstwa turystyczno-rekreacyjne lub przedsiębiorstwa organizacji turystyki rekreacji i sportu, ponieważ pełnią zarówno funkcje turystyczną jak i rekreacyjną (np. obiekt noclegowy z zapleczem sportowo-rekreacyjnym). (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50-51)

TL;DR

Przedsiębiorstwo turystyczne to firma, która obsługuje ruch turystyczny i spełnia potrzeby turystów. Istnieją różne rodzaje takich firm, takie jak biura podróży, hotele, restauracje, firmy transportowe, usługi sportowo-rekreacyjne, sanatoria i uzdrowiska oraz firmy zajmujące się informacją i promocją turystyczną. Każdy rodzaj przedsiębiorstwa ma swoje cechy i funkcje.

Rodzaje przedsiębiorstw turystycznych

Za najważniejsze cechy służące do podziału i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych uważa się:

  1. przedmiot działalności usługowej
  2. obszar działania
  3. rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji
  4. formę własności
  5. wielkość przedsiębiorstwa

Z pierwszego kryterium wynika następujący podział przedsiębiorstw turystycznych:

  • Biura podróży, występujące w roli pośrednika między jednostkami oferującymi usługi a turystami, organizatora imprez turystycznych oraz podmiotu świadczącego własne usługi,
  • przedsiębiorstwa prowadzące zakłady hotelarskie i gastronomiczne,
  • przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmujące się przemieszczaniem turystów do miejsc ich pobytu turystycznego i z powrotem oraz w różnym zakresie w ramach danego obszaru recepcji turystycznej,
  • przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych, których działalność pozwala na rozwijanie (nie tylko wśród turystów) aktywności fizycznej w zakresie wynikającym z charakteru (walorów) i funkcji określonego obszaru turystycznego,
  • przedsiębiorstwa uzdrowiskowe
  • jednostki zajmujące się informacja i pomocą turystyczną. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 47-48)

Natomiast jeśli chodzi o kryterium podmiotowe to przedsiębiorstwa turystyczne dzielimy na:

  • agencje promocji i reklamy turystyki,
  • towarzystwa ubezpieczeniowe zajmujące się ubezpieczeniami turystycznymi,
  • instytucje badawcze turystyki (Sikora J. 2012, s. 28)

Możemy również wyodrębnić podział ze względu na:

  • pełnioną funkcję- hotel jako zakład noclegowy, restauracja jako zakład żywieniowy, biuro turystyczne jako pośrednik i organizator,
  • lokalizację- hotel miejski, gospoda wiejska,
  • jakość- kategoryzacja hoteli, gospodarstw agroturystycznych (Sikora J. 2012, s. 28)

Przykłady przedsiębiorstw turystycznych

Przedsiębiorstwo hotelarskie dostarcza usługi, które można zdefiniować jako "zespół świadczeń (działań osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie hotelarskim, rozumianych jako obsługa klienta) i usług zaspokajających zarówno podstawowe potrzeby bytowe, jak i potrzeby osób podróżujących (np. nocleg, wyżywienie, higiena osobista, odpoczynek, regeneracja sił), przebywających poza miejscem swego zamieszkania". Wyróżniamy: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska i pola biwakowe. Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie muszą spełniać następujące warunki:

  • wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany,
  • wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnym przepisami.

Przedsiębiorstwa gastronomiczne przede wszystkim zaspokajają potrzeby żywieniowe ludności miejscowej oraz turystów. Wyróżniamy:

  • Zakłady gastronomii otwartej:
  1. typu żywieniowego (restauracje, jadłodajnie, zakłady szybkiego żywienia, sprzedaż z automatów, bary),
  2. oferujące napoje (puby, winiarnie, cocktail-bary),
  3. rozrywkowe (kawiarnie, kluby nocne, dyskoteki),
  4. w środkach transportu,
  • zakłady gastronomii zamkniętej (np. stołówki, kantyny, żywienie w szpitalach),
  • zakłady gastronomii hotelowej (w hotelach, na campingach, w pensjonatach, w domach wczasowych).

Wyróżnia się również usługi cateringowe, które mają na celu produkcje i dostarczanie gotowych dań i napojów (Panasiuk A. i in. 2013, s. 49-50)

Przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Usługi transportowe dostarczane są przez: kolej, transport drogowy, lotnictwo cywilne oraz żeglugę morską i śródlądową.

Przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych - celem jest rozwój aktywności fizycznej i ruchowej u turystów.

Przedsiębiorstwa sanatoryjno - uzdrowiskowe są ściśle związane z określonymi walorami uzdrowiskowymi i daną przestrzenią geograficzną. Świadczą również usługi turystyczne połączone z zaspokajaniem potrzeb leczniczych turystów.

Przedsiębiorstwa zajmujące się informacją i promocją turystyczną. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50)

Patrz także:


Przedsiębiorstwo turystyczneartykuły polecane
Przemysł turystycznyUsługa gastronomicznaRodzaje usług turystycznychRynek usług turystycznychInfrastruktura rekreacyjnaGospodarka turystycznaCentrum logistyczneUsługi informacji turystycznejSektor usług turystycznych

Bibliografia


Autor: Katarzyna Rzepka

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.