Marketing terytorialny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Marketing]] terytorialny''' pojęcie można zdefiniować w dwojaki sposób. Jeżeli przyjmiemy, że [[marketing|definicja marketingu]] jest sposobem obmyślania sukcesu w dzisiejszym świecie to wtedy marketing terytorialny możemy określić jako '''filozofię osiągnięcia stworzonych celów''' przez jednostki osadnicze przy konkurencji o ograniczone [[zasoby]], w której kluczowym przekonaniem jest orientacja na "klientów-partnerów". Według tego podejścia dopuszcza się myślenie, że [[sukces]] '''jednostki terytorialnej''' uzależniony jest od jej opcji na konkretną grupę odniesienia poprzez podporządkowanie działań jej interesom i zaleceniom. Z innej strony marketing ujmowany jest jako '''[[proces]] [[zarządzanie|zarządzania]]'''. Przy takim założeniu marketing terytorialny można przedstawić jako pomysł zarządzania jednostką osadniczą- [[zarządzanie]], którego celem jest zrealizowanie pragnień i potrzeb mieszkańców przez ich poznanie i analizowanie zmian<ref> Gregor B. pod redakcją Markowski T. (2006). ''Marketing terytorialny'', Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa s. 36</ref> | |||
'''[[Marketing]] terytorialny''' pojęcie można zdefiniować w dwojaki sposób. Jeżeli przyjmiemy, że [[marketing|definicja marketingu]] jest sposobem obmyślania sukcesu w dzisiejszym świecie to wtedy marketing terytorialny możemy określić jako '''filozofię osiągnięcia stworzonych celów''' przez jednostki osadnicze przy konkurencji o ograniczone [[zasoby]], w której kluczowym przekonaniem jest orientacja na "klientów-partnerów". Według tego podejścia dopuszcza się myślenie, że [[sukces]] '''jednostki terytorialnej''' uzależniony jest od jej opcji na konkretną grupę odniesienia poprzez podporządkowanie działań jej interesom i zaleceniom. Z innej strony marketing ujmowany jest jako '''[[proces]] [[zarządzanie|zarządzania]]'''. Przy takim założeniu marketing terytorialny można przedstawić jako pomysł zarządzania jednostką osadniczą- [[zarządzanie]], którego celem jest zrealizowanie pragnień i potrzeb mieszkańców przez ich poznanie i analizowanie zmian | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 21: | Linia 5: | ||
==Marketing terytorialny według A.Basdereffa i V.Girard== | ==Marketing terytorialny według A.Basdereffa i V.Girard== | ||
Marketing terytorialny według Basdereffa i Girard | Marketing terytorialny według Basdereffa i Girard | ||
:* Według '''A.Basdereffa''' marketing terytorialny zawiera wszystkie '''podejścia techniczne i strategiczne''', które są używane przez [[organizacja|organizacje]]([[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], jednostki publiczne) celem uzyskania nowych zasobów oraz uskutecznienia projektu skierowanego na zaspokojenie '''potrzeb publicznych''' zachowując zasady [[etyka w marketingu|etyki]]. <ref>Szromik A. (2012). | :* Według '''A.Basdereffa''' marketing terytorialny zawiera wszystkie '''podejścia techniczne i strategiczne''', które są używane przez [[organizacja|organizacje]]([[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], jednostki publiczne) celem uzyskania nowych zasobów oraz uskutecznienia projektu skierowanego na zaspokojenie '''potrzeb publicznych''' zachowując zasady [[etyka w marketingu|etyki]]. <ref>Szromik A. (2012). s. 30,31 </ref> | ||
:* '''V.Girard''' zdefiniowała marketing terytorialny jako '''[[zespół]] technik i działań''' wykorzystanych przez [[organizacja|organizacje]] i '''społeczność lokalną''' podczas procesu [[planowanie|planowania]] projektu np.rozwoju ekonomicznego, społecznego czy kulturowego. Dodaje również, że badanie potrzeb jednostek lub organizacji, analiza tzw. [[marketing mix|mixu terytorialnego]] stanowi część wspierającą określone wyżej działania | :* '''V.Girard''' zdefiniowała marketing terytorialny jako '''[[zespół]] technik i działań''' wykorzystanych przez [[organizacja|organizacje]] i '''społeczność lokalną''' podczas procesu [[planowanie|planowania]] projektu np.rozwoju ekonomicznego, społecznego czy kulturowego. Dodaje również, że badanie potrzeb jednostek lub organizacji, analiza tzw. [[marketing mix|mixu terytorialnego]] stanowi część wspierającą określone wyżej działania<ref>Szromik A. (2012). s. 30,31 </ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Geneza marketingu terytorialnego== | ==Geneza marketingu terytorialnego== | ||
Początek marketingu terytorialnego w Polsce przypada na wczesne lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku po powstaniu w 1989 r. pierwszych '''jednostek [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]]''' czyli gmin. Inne czynniki, które miały wpływ na umocnienie i rozbudowę marketingu można zakwalifikować do trzech grup nazwanych:<ref>Sekuła A. (2005). | Początek marketingu terytorialnego w Polsce przypada na wczesne lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku po powstaniu w 1989 r. pierwszych '''jednostek [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]]''' czyli gmin. Inne czynniki, które miały wpływ na umocnienie i rozbudowę marketingu można zakwalifikować do trzech grup nazwanych:<ref>Sekuła A. (2005)., s. 216-217</ref> | ||
:* ustrojowymi | :* ustrojowymi | ||
Linia 33: | Linia 18: | ||
:* gospodarczymi | :* gospodarczymi | ||
Do czynników '''ustrojowych''' zaliczamy: <ref>Sekuła A. (2005). | Do czynników '''ustrojowych''' zaliczamy: <ref>Sekuła A. (2005). s. 218</ref> | ||
:* uchwalenie '''jednostek samorządowych''' na szczeblu gminnym (1990 r.) a potem powiatowym i wojewódzkim (1999 r.) oraz przypisanie im autonomii finansowej, czyli przygotowywanie i wykonywanie aktów w zakresie finansów na własną [[odpowiedzialność]] | :* uchwalenie '''jednostek samorządowych''' na szczeblu gminnym (1990 r.) a potem powiatowym i wojewódzkim (1999 r.) oraz przypisanie im autonomii finansowej, czyli przygotowywanie i wykonywanie aktów w zakresie finansów na własną [[odpowiedzialność]] | ||
:* wzrost wagi '''jednostek terytorialnych''' | :* wzrost wagi '''jednostek terytorialnych''' | ||
:* zwiększenie '''świadomości ludności lokalnej''' danego terytorium w związku z przynależnością do danej wspólnoty i możliwością wpływu na [[rozwój]] terytorium poprzez wybór władzy | :* zwiększenie '''świadomości ludności lokalnej''' danego terytorium w związku z przynależnością do danej wspólnoty i możliwością wpływu na [[rozwój]] terytorium poprzez wybór władzy | ||
Czynniki marketingowe to głównie ewolucja koncepcji marketingowych a szczególnie zdefiniowanie''' [[marketing społeczny|marketingu społecznego]]'''. Drugim elementem jest coraz częstsze zastosowanie marketingu nie tylko na rynku dóbr inwestycyjnych czy konsumpcyjnych ale także w firmach zajmujących się usługami | Czynniki marketingowe to głównie ewolucja koncepcji marketingowych a szczególnie zdefiniowanie''' [[marketing społeczny|marketingu społecznego]]'''. Drugim elementem jest coraz częstsze zastosowanie marketingu nie tylko na rynku dóbr inwestycyjnych czy konsumpcyjnych ale także w firmach zajmujących się usługami<ref>Sekuła A. (2005)., s. 217</ref> | ||
W skład czynników gospodarczych wchodzą między innymi: | W skład czynników gospodarczych wchodzą między innymi: | ||
Linia 44: | Linia 29: | ||
:* przekształcenie '''struktury gospodarki''', gdzie coraz większą rolę pełni [[sektor]] [[usługa|usług]] | :* przekształcenie '''struktury gospodarki''', gdzie coraz większą rolę pełni [[sektor]] [[usługa|usług]] | ||
:* małą ilość środków, którymi dysponuje [[samorząd terytorialny|samorząd]] względem ilości zadań do zrealizowania a co za tym idzie brak możliwości zaspokojenia wszystkich '''potrzeb jednostki terytorialnej''' | :* małą ilość środków, którymi dysponuje [[samorząd terytorialny|samorząd]] względem ilości zadań do zrealizowania a co za tym idzie brak możliwości zaspokojenia wszystkich '''potrzeb jednostki terytorialnej''' | ||
Przedstawione zmiany stały się powodem wyodrębnienia marketingu terytorialnego. Innowatorami koncepcji marketingu terytorialnego w Polsce byli''' A.Szromik, R.Domański, T.Markowski, J.Komorowski i J.Marak'''. Pierwsze publikacje na ten temat pojawiły się 25 lat temu | Przedstawione zmiany stały się powodem wyodrębnienia marketingu terytorialnego. Innowatorami koncepcji marketingu terytorialnego w Polsce byli''' A.Szromik, R.Domański, T.Markowski, J.Komorowski i J.Marak'''. Pierwsze publikacje na ten temat pojawiły się 25 lat temu<ref>Sekuła A. (2005)., s. 217</ref> | ||
==Istota marketingu terytorialnego== | ==Istota marketingu terytorialnego== | ||
Marketing terytorialny związany jest z działaniami, które podejmują '''[[samorząd terytorialny|samorządy terytorialne]]'''.Definiuje się je jako związek mieszkańców gmin, powiatów czy województw powstały na mocy prawa obligatoryjnego w celu realizacji zadań dla potrzeb [[społeczeństwo|społeczności lokalnej]]. Aby uszeregować nazwy marketingu poszczególnych obszarów można wydzielić:<ref>Sekuła A. (2005). | Marketing terytorialny związany jest z działaniami, które podejmują '''[[samorząd terytorialny|samorządy terytorialne]]'''.Definiuje się je jako związek mieszkańców gmin, powiatów czy województw powstały na mocy prawa obligatoryjnego w celu realizacji zadań dla potrzeb [[społeczeństwo|społeczności lokalnej]]. Aby uszeregować nazwy marketingu poszczególnych obszarów można wydzielić:<ref>Sekuła A. (2005)., s. 219,220</ref> | ||
#''' marketing miasta''' | # ''' marketing miasta''' | ||
# '''marketing komunalny''', który odnosi się do wszystkich rodzajów gmin. W Polsce mamy trzy rodzaje gmin: wiejskie (z wójtem na czele)-w ich skład wchodzą tylko wsie; miejsko-wiejskie gdzie siedziba gminy jest w mieście, a w ich skład wchodzą otaczające ją wsie, gmina miejska to jedynie [[miasto]] (władzę wykonawczą sprawuje [[burmistrz]]) a powyżej 100 ty. mieszkańców- [[prezydent]] miasta | # '''marketing komunalny''', który odnosi się do wszystkich rodzajów gmin. W Polsce mamy trzy rodzaje gmin: wiejskie (z wójtem na czele)-w ich skład wchodzą tylko wsie; miejsko-wiejskie gdzie siedziba gminy jest w mieście, a w ich skład wchodzą otaczające ją wsie, gmina miejska to jedynie [[miasto]] (władzę wykonawczą sprawuje [[burmistrz]]) a powyżej 100 ty. mieszkańców- [[prezydent]] miasta | ||
# '''marketing lokalny''', który obejmuje część samorządu lokalnego (np. powiaty i gminy) | # '''marketing lokalny''', który obejmuje część samorządu lokalnego (np. powiaty i gminy) | ||
# '''marketing regionalny'''- administracyjnie region porównywany jest do województwa, ale może być też analizowany w stosunku do gmin) | # '''marketing regionalny''' - administracyjnie region porównywany jest do województwa, ale może być też analizowany w stosunku do gmin) | ||
#''' marketing terytorialny'''odnosi się do każdego obszary niezależnie od wielkości czy przynależności administracyjnej | # ''' marketing terytorialny'''odnosi się do każdego obszary niezależnie od wielkości czy przynależności administracyjnej | ||
Marketing terytorialny jest pojęciem najszerszym. W jego skład wchodzą wymienione wyżej poszczególne typy marketingu. | Marketing terytorialny jest pojęciem najszerszym. W jego skład wchodzą wymienione wyżej poszczególne typy marketingu. | ||
==Cele marketingu terytorialnego== | ==Cele marketingu terytorialnego== | ||
Głównym celem marketingu terytorialnego jest '''wpływ na opinie, postawy i metody''' zachowania się wewnętrznych i zewnętrznych grup klientów przez formowanie odpowiednich środków i narzędzi pobudzania relacji wymiennych. Najistotniejsze jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów, aby zmaksymalizować [[zysk]]. Najważniejsze [[cele]] marketingu terytorialnego poza ujęciem ogólnym można ukazać w formie trzech celów kierunkowych w charakterze strategicznym:<ref>Szromik A. (2012). | Głównym celem marketingu terytorialnego jest '''wpływ na opinie, postawy i metody''' zachowania się wewnętrznych i zewnętrznych grup klientów przez formowanie odpowiednich środków i narzędzi pobudzania relacji wymiennych. Najistotniejsze jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów, aby zmaksymalizować [[zysk]]. Najważniejsze [[cele]] marketingu terytorialnego poza ujęciem ogólnym można ukazać w formie trzech celów kierunkowych w charakterze strategicznym:<ref>Szromik A. (2012). s. 34 </ref> | ||
:* [[Modelowanie]] pozytywnego obrazu regionu, jednostek lokalnych i gmin | :* [[Modelowanie]] pozytywnego obrazu regionu, jednostek lokalnych i gmin | ||
:* Ulepszenie i poszerzenie atrakcyjności pozycji konkurujących ze sobą gmin, regionów itp. | :* Ulepszenie i poszerzenie atrakcyjności pozycji konkurujących ze sobą gmin, regionów itp. | ||
:*'''Rozwój''' i podbudowa usług świadczonych przez instytucje publiczne gdzie występuje trudność korzystania dla podmiotów gospodarczych i mieszkańców. | :* '''Rozwój''' i podbudowa usług świadczonych przez instytucje publiczne gdzie występuje trudność korzystania dla podmiotów gospodarczych i mieszkańców. | ||
Realizowanie głównych celów jest związana z realizacją celów bardziej szczegółowych, które są celami określonych przedsięwzięć. Wśród nich można wyszczególnić [[cele operacyjne]] marketingu terytorialnego, które dotyczą '''środowiska wewnętrznego''' określonej jednostki osadniczej:<ref> Gregor B. pod redakcją Markowski T. (2006). | Realizowanie głównych celów jest związana z realizacją celów bardziej szczegółowych, które są celami określonych przedsięwzięć. Wśród nich można wyszczególnić [[cele operacyjne]] marketingu terytorialnego, które dotyczą '''środowiska wewnętrznego''' określonej jednostki osadniczej:<ref> Gregor B. pod redakcją Markowski T. (2006). s. 41,42</ref> | ||
:* rozpoznanie pragnień i potrzeb mieszkańców w ramach '''usług komunalnych''', które są świadczone przez '''organy lokalne''' | :* rozpoznanie pragnień i potrzeb mieszkańców w ramach '''usług komunalnych''', które są świadczone przez '''organy lokalne''' | ||
:* zapewnienie lokalnym organizacjom, społeczeństwu sprzyjających warunków do korzystania z '''usług publicznych ''' | :* zapewnienie lokalnym organizacjom, społeczeństwu sprzyjających warunków do korzystania z '''usług publicznych ''' | ||
:* zwiększenie wartości '''oferty komunalnej''' kierowanej do [[społeczeństwo}społeczeństwa]] | :* zwiększenie wartości '''oferty komunalnej''' kierowanej do [[społeczeństwo}społeczeństwa]] | ||
:* ulepszenie jakości usług '''[[administracja samorządowa|administracji miejscowej]]''' | :* ulepszenie jakości usług '''[[administracja samorządowa|administracji miejscowej]]''' | ||
Linia 72: | Linia 57: | ||
:* potęgowanie zadowolenia społeczeństwa z '''[[warunki pracy|warunków pracy]]''', '''życia''' i '''rozwoju''' na terenie określonej jednostki terytorialnej. | :* potęgowanie zadowolenia społeczeństwa z '''[[warunki pracy|warunków pracy]]''', '''życia''' i '''rozwoju''' na terenie określonej jednostki terytorialnej. | ||
:* oszacowanie poziomu przywiązania [[przedsiębiorca|przedsiębiorców]] i ludności do określonej '''jednostki osadniczej''' | :* oszacowanie poziomu przywiązania [[przedsiębiorca|przedsiębiorców]] i ludności do określonej '''jednostki osadniczej''' | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ekonomia społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Polityka turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Zagospodarowanie przestrzenne]]}} — {{i5link|a=[[Usługa społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Public relations]]}} — {{i5link|a=[[Analiza interesariuszy]]}} — {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]}} — {{i5link|a=[[Etyka biznesu]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka zrównoważona]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* | <noautolinks> | ||
* Gregor B | * Brelik A. (2010), ''Marketing terytorialny a kreowanie regionów'', Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52) | ||
* | * Duczkowska-Piasecka M. (2013), ''Marketing terytorialny. Jak podejść do rozwoju z korzyścią dla wszystkich'', Difin, Warszawa | ||
* | * Gregor B. (2006), ''Marketing terytorialny'', Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa | ||
* | * Pogorzelski J. (2012), ''Praktyczny marketing miast i regionów'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Sekuła A. (2005), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2989/Marketing%20terytorialny.pdf?sequence=1&isAllowed=y Marketing. Ujęcie systemowe]'', Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej | |||
* Szromnik A. (2012), ''Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku'', Wolters Kluwer Sp z o.o., Warszawa | |||
* Szromnik A. (red.) (2015), ''Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia'', Wydawnictwo edu-Libri, Kraków | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Estera Skiba}} | {{a|Estera Skiba}} | ||
[[ | [[Kategoria:Rodzaje marketingu]] | ||
{{#metamaster:description|Marketing terytorialny to filozofia osiągania celów jednostek osadniczych przy konkurencji o ograniczone zasoby. Obejmuje zarządzanie i analizowanie potrzeb mieszkańców w celu realizacji ich pragnień.}} | {{#metamaster:description|Marketing terytorialny to filozofia osiągania celów jednostek osadniczych przy konkurencji o ograniczone zasoby. Obejmuje zarządzanie i analizowanie potrzeb mieszkańców w celu realizacji ich pragnień.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:51, 7 sty 2024
Marketing terytorialny pojęcie można zdefiniować w dwojaki sposób. Jeżeli przyjmiemy, że definicja marketingu jest sposobem obmyślania sukcesu w dzisiejszym świecie to wtedy marketing terytorialny możemy określić jako filozofię osiągnięcia stworzonych celów przez jednostki osadnicze przy konkurencji o ograniczone zasoby, w której kluczowym przekonaniem jest orientacja na "klientów-partnerów". Według tego podejścia dopuszcza się myślenie, że sukces jednostki terytorialnej uzależniony jest od jej opcji na konkretną grupę odniesienia poprzez podporządkowanie działań jej interesom i zaleceniom. Z innej strony marketing ujmowany jest jako proces zarządzania. Przy takim założeniu marketing terytorialny można przedstawić jako pomysł zarządzania jednostką osadniczą- zarządzanie, którego celem jest zrealizowanie pragnień i potrzeb mieszkańców przez ich poznanie i analizowanie zmian[1]
TL;DR
Marketing terytorialny to filozofia osiągania celów przez jednostki osadnicze w warunkach konkurencji o ograniczone zasoby. Może być definiowany jako zarządzanie jednostką osadniczą w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Geneza marketingu terytorialnego w Polsce przypada na lata 90. XX wieku. Istotą marketingu terytorialnego jest wpływ na opinie i zachowania klientów poprzez tworzenie odpowiednich narzędzi. Cele marketingu terytorialnego to m.in. modelowanie pozytywnego obrazu regionu i rozwoju usług publicznych.
Marketing terytorialny według A.Basdereffa i V.Girard
Marketing terytorialny według Basdereffa i Girard
- Według A.Basdereffa marketing terytorialny zawiera wszystkie podejścia techniczne i strategiczne, które są używane przez organizacje(przedsiębiorstwa, jednostki publiczne) celem uzyskania nowych zasobów oraz uskutecznienia projektu skierowanego na zaspokojenie potrzeb publicznych zachowując zasady etyki. [2]
- V.Girard zdefiniowała marketing terytorialny jako zespół technik i działań wykorzystanych przez organizacje i społeczność lokalną podczas procesu planowania projektu np.rozwoju ekonomicznego, społecznego czy kulturowego. Dodaje również, że badanie potrzeb jednostek lub organizacji, analiza tzw. mixu terytorialnego stanowi część wspierającą określone wyżej działania[3]
Geneza marketingu terytorialnego
Początek marketingu terytorialnego w Polsce przypada na wczesne lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku po powstaniu w 1989 r. pierwszych jednostek samorządu terytorialnego czyli gmin. Inne czynniki, które miały wpływ na umocnienie i rozbudowę marketingu można zakwalifikować do trzech grup nazwanych:[4]
- ustrojowymi
- marketingowymi
- gospodarczymi
Do czynników ustrojowych zaliczamy: [5]
- uchwalenie jednostek samorządowych na szczeblu gminnym (1990 r.) a potem powiatowym i wojewódzkim (1999 r.) oraz przypisanie im autonomii finansowej, czyli przygotowywanie i wykonywanie aktów w zakresie finansów na własną odpowiedzialność
- wzrost wagi jednostek terytorialnych
- zwiększenie świadomości ludności lokalnej danego terytorium w związku z przynależnością do danej wspólnoty i możliwością wpływu na rozwój terytorium poprzez wybór władzy
Czynniki marketingowe to głównie ewolucja koncepcji marketingowych a szczególnie zdefiniowanie marketingu społecznego. Drugim elementem jest coraz częstsze zastosowanie marketingu nie tylko na rynku dóbr inwestycyjnych czy konsumpcyjnych ale także w firmach zajmujących się usługami[6]
W skład czynników gospodarczych wchodzą między innymi:
- zmiana w zarządzaniu jednostkami terytorialnymi poprzez skupienie się na rozwoju w długim czasie zamiast rozwiązywania wyłącznie bieżących problemów
- przekształcenie struktury gospodarki, gdzie coraz większą rolę pełni sektor usług
- małą ilość środków, którymi dysponuje samorząd względem ilości zadań do zrealizowania a co za tym idzie brak możliwości zaspokojenia wszystkich potrzeb jednostki terytorialnej
Przedstawione zmiany stały się powodem wyodrębnienia marketingu terytorialnego. Innowatorami koncepcji marketingu terytorialnego w Polsce byli A.Szromik, R.Domański, T.Markowski, J.Komorowski i J.Marak. Pierwsze publikacje na ten temat pojawiły się 25 lat temu[7]
Istota marketingu terytorialnego
Marketing terytorialny związany jest z działaniami, które podejmują samorządy terytorialne.Definiuje się je jako związek mieszkańców gmin, powiatów czy województw powstały na mocy prawa obligatoryjnego w celu realizacji zadań dla potrzeb społeczności lokalnej. Aby uszeregować nazwy marketingu poszczególnych obszarów można wydzielić:[8]
- marketing miasta
- marketing komunalny, który odnosi się do wszystkich rodzajów gmin. W Polsce mamy trzy rodzaje gmin: wiejskie (z wójtem na czele)-w ich skład wchodzą tylko wsie; miejsko-wiejskie gdzie siedziba gminy jest w mieście, a w ich skład wchodzą otaczające ją wsie, gmina miejska to jedynie miasto (władzę wykonawczą sprawuje burmistrz) a powyżej 100 ty. mieszkańców- prezydent miasta
- marketing lokalny, który obejmuje część samorządu lokalnego (np. powiaty i gminy)
- marketing regionalny - administracyjnie region porównywany jest do województwa, ale może być też analizowany w stosunku do gmin)
- marketing terytorialnyodnosi się do każdego obszary niezależnie od wielkości czy przynależności administracyjnej
Marketing terytorialny jest pojęciem najszerszym. W jego skład wchodzą wymienione wyżej poszczególne typy marketingu.
Cele marketingu terytorialnego
Głównym celem marketingu terytorialnego jest wpływ na opinie, postawy i metody zachowania się wewnętrznych i zewnętrznych grup klientów przez formowanie odpowiednich środków i narzędzi pobudzania relacji wymiennych. Najistotniejsze jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów, aby zmaksymalizować zysk. Najważniejsze cele marketingu terytorialnego poza ujęciem ogólnym można ukazać w formie trzech celów kierunkowych w charakterze strategicznym:[9]
- Modelowanie pozytywnego obrazu regionu, jednostek lokalnych i gmin
- Ulepszenie i poszerzenie atrakcyjności pozycji konkurujących ze sobą gmin, regionów itp.
- Rozwój i podbudowa usług świadczonych przez instytucje publiczne gdzie występuje trudność korzystania dla podmiotów gospodarczych i mieszkańców.
Realizowanie głównych celów jest związana z realizacją celów bardziej szczegółowych, które są celami określonych przedsięwzięć. Wśród nich można wyszczególnić cele operacyjne marketingu terytorialnego, które dotyczą środowiska wewnętrznego określonej jednostki osadniczej:[10]
- rozpoznanie pragnień i potrzeb mieszkańców w ramach usług komunalnych, które są świadczone przez organy lokalne
- zapewnienie lokalnym organizacjom, społeczeństwu sprzyjających warunków do korzystania z usług publicznych
- zwiększenie wartości oferty komunalnej kierowanej do [[społeczeństwo}społeczeństwa]]
- ulepszenie jakości usług administracji miejscowej
- uskutecznienie komunikacji pomiędzy władzami społecznością lokalną
- ustalenie akceptacji środowiska lokalnego na temat kierunków polityki społeczno-gospodarczej stosowanej przez organy samorządowe
- potęgowanie zadowolenia społeczeństwa z warunków pracy, życia i rozwoju na terenie określonej jednostki terytorialnej.
- oszacowanie poziomu przywiązania przedsiębiorców i ludności do określonej jednostki osadniczej
Marketing terytorialny — artykuły polecane |
Ekonomia społeczna — Polityka turystyczna — Zagospodarowanie przestrzenne — Usługa społeczna — Public relations — Analiza interesariuszy — Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami — Etyka biznesu — Turystyka zrównoważona |
Przypisy
- ↑ Gregor B. pod redakcją Markowski T. (2006). Marketing terytorialny, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa s. 36
- ↑ Szromik A. (2012). s. 30,31
- ↑ Szromik A. (2012). s. 30,31
- ↑ Sekuła A. (2005)., s. 216-217
- ↑ Sekuła A. (2005). s. 218
- ↑ Sekuła A. (2005)., s. 217
- ↑ Sekuła A. (2005)., s. 217
- ↑ Sekuła A. (2005)., s. 219,220
- ↑ Szromik A. (2012). s. 34
- ↑ Gregor B. pod redakcją Markowski T. (2006). s. 41,42
Bibliografia
- Brelik A. (2010), Marketing terytorialny a kreowanie regionów, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52)
- Duczkowska-Piasecka M. (2013), Marketing terytorialny. Jak podejść do rozwoju z korzyścią dla wszystkich, Difin, Warszawa
- Gregor B. (2006), Marketing terytorialny, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa
- Pogorzelski J. (2012), Praktyczny marketing miast i regionów, Wolters Kluwer, Warszawa
- Sekuła A. (2005), Marketing. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
- Szromnik A. (2012), Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Sp z o.o., Warszawa
- Szromnik A. (red.) (2015), Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków
Autor: Estera Skiba