KYC: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''KYC - ''Know Your Customer'' ([[Program]] "Poznaj swojego klienta")''' to [[procedura]] '''należytej staranności''' oraz regulacja bankowa, jaką muszą przeprowadzać [[instytucje finansowe]] oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną.
|list1=
<ul>
<li>[[Gwarancje ubezpieczeniowe]]</li>
<li>[[Limit kredytowy]]</li>
<li>[[Audytor]]</li>
<li>[[Badanie sprawozdania finansowego]]</li>
<li>[[Badania kliniczne]]</li>
<li>[[Cross-selling]]</li>
<li>[[Wykonawca]]</li>
<li>[[Źródła informacji]]</li>
<li>[[Usługa bankowa]]</li>
</ul>
}}


 
Program KYC można określić jako "zbiór danych (elementów) składających się na aktualny stan wiedzy o kliencie w celu ustalenia jego wiarygodności i profilu transakcyjnego" [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Ma on na celu weryfikację tożsamości klientów, [[monitorowanie]] transakcji przeprowadzonych przez klienta pomimo udokumentowanego profilu czy historii rachunków. Podstawowym założeniem projektu jest '''[[zasada]] ograniczonego zaufania do nowego klienta''' [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. [[Polityka]] programu nabrała ogromnego, globalnego znaczenia w kontekście walki z [[oszustwo finansowe|oszustwami finansowymi]], [[pranie brudnych pieniędzy|praniem brudnych pieniędzy]] i finansowaniem terroryzmu. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa finansowego jednym z głównych użytkowników programu są banki, jednak jest on również stosowany przez firmy każdej wielkości na całym świecie takie jak firmy kredytowe, firmy inwestycyjne, agencje ubezpieczeniowe itp.
 
'''KYC - ''Know Your Customer'' ([[Program]] "Poznaj swojego klienta”)''' to [[procedura]] '''należytej staranności''' oraz regulacja bankowa, jaką muszą przeprowadzać [[instytucje finansowe]] oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną.
 
Program KYC można określić jako "zbiór danych (elementów) składających się na aktualny stan wiedzy o kliencie w celu ustalenia jego wiarygodności i profilu transakcyjnego” [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Ma on na celu weryfikację tożsamości klientów, [[monitorowanie]] transakcji przeprowadzonych przez klienta pomimo udokumentowanego profilu czy historii rachunków. Podstawowym założeniem projektu jest '''[[zasada]] ograniczonego zaufania do nowego klienta''' [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. [[Polityka]] programu nabrała ogromnego, globalnego znaczenia w kontekście walki z [[oszustwo finansowe|oszustwami finansowymi]], [[pranie brudnych pieniędzy|praniem brudnych pieniędzy]] i finansowaniem terroryzmu. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa finansowego jednym z głównych użytkowników programu są banki, jednak jest on również stosowany przez firmy każdej wielkości na całym świecie takie jak firmy kredytowe, firmy inwestycyjne, agencje ubezpieczeniowe itp.  
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Program KYC (Know Your Customer) to procedura i regulacja, które mają na celu identyfikację klientów i uzyskanie odpowiednich informacji. Jest stosowany głównie przez banki w celu zapewnienia bezpieczeństwa finansowego i walki z oszustwami. Procedury KYC mogą być czasochłonne i kosztowne, a niektórzy klienci mogą je uważać za natrętne. Istnieją również grupy podwyższonego ryzyka, które wymagają szczególnego monitorowania.
Program KYC (Know Your Customer) to procedura i regulacja, które mają na celu identyfikację klientów i uzyskanie odpowiednich informacji. Jest stosowany głównie przez banki w celu zapewnienia bezpieczeństwa finansowego i walki z oszustwami. Procedury KYC mogą być czasochłonne i kosztowne, a niektórzy klienci mogą je uważać za natrętne. Istnieją również grupy podwyższonego ryzyka, które wymagają szczególnego monitorowania.


== Cel i zakres czynności sprawdzających ==
==Cel i zakres czynności sprawdzających==
Z punktu widzenia banku stosowanie programu KYC pozwala przede wszystkim na prawidłowe działania marketingowe, ponieważ umożliwia to poprawne określenie profilu transakcyjnego klientów, jak również daje podstawy do długoterminowego planu zarządzania aktywami i pasywami banku. Głównym jednak celem programu KYC jest bezpieczeństwo zarówno klientów jak i dostawców produktów/usług. Dostawcy są chronieni poprzez szczegółowe [[informacje]] uzyskane w toku procedur programu, które są niezbędne do oszacowania potencjalnego ryzyka płynącego z pozyskania nowego, nieznanego dotąd klienta. Natomiast [[klient]] jest chroniony dzięki temu, że w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających [[dostawca]] produktu/usługi jest w stanie dobrze dopasować go do potrzeb klienta. Ponadto sam fakt stosowania przez instytucję programu KYC świadczy o jej profesjonalizmie i owocuje powszechnym uznaniem dobrych zwyczajów dbania o interesy swoich klientów oraz wyróżnia ją na tle konkurencji. Powody, które skłaniają wszelkiego rodzaju podmioty do korzystania z programu KYC obligują je do zachowania '''bezwzględnej staranności''' oraz '''maksymalnej czujności''' w trakcie czynności sprawdzających [Wójcik jw. 1996, s. 87-102].
Z punktu widzenia banku stosowanie programu KYC pozwala przede wszystkim na prawidłowe działania marketingowe, ponieważ umożliwia to poprawne określenie profilu transakcyjnego klientów, jak również daje podstawy do długoterminowego planu zarządzania aktywami i pasywami banku. Głównym jednak celem programu KYC jest bezpieczeństwo - zarówno klientów jak i dostawców produktów/usług. Dostawcy są chronieni poprzez szczegółowe [[informacje]] uzyskane w toku procedur programu, które są niezbędne do oszacowania potencjalnego ryzyka płynącego z pozyskania nowego, nieznanego dotąd klienta. Natomiast [[klient]] jest chroniony dzięki temu, że w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających [[dostawca]] produktu/usługi jest w stanie dobrze dopasować go do potrzeb klienta. Ponadto sam fakt stosowania przez instytucję programu KYC świadczy o jej profesjonalizmie i owocuje powszechnym uznaniem dobrych zwyczajów dbania o interesy swoich klientów oraz wyróżnia ją na tle konkurencji. Powody, które skłaniają wszelkiego rodzaju podmioty do korzystania z programu KYC obligują je do zachowania '''bezwzględnej staranności''' oraz '''maksymalnej czujności''' w trakcie czynności sprawdzających [Wójcik jw. 1996, s. 87-102].
Realizacja programu KYC w banku ma na celu:
Realizacja programu KYC w banku ma na celu:
* zapewnienie bezpieczeństwa świadczonych usług
* zapewnienie bezpieczeństwa świadczonych usług
* zapewnienie postępowania według obowiązujących przepisów np. w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
* zapewnienie postępowania według obowiązujących przepisów np. w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
* zmniejszenie prawdopodobieństwa potencjalnych strat banku  
* zmniejszenie prawdopodobieństwa potencjalnych strat banku
* ochronę wizerunku banku
* ochronę wizerunku banku
* utrzymanie i zwiększanie zaufania dla banku, prowadzącego interesy wiarygodnych klientów
* utrzymanie i zwiększanie zaufania dla banku, prowadzącego interesy wiarygodnych klientów
[[Obowiązek]] wnikliwego badania nowego klienta [[prawo]] nakłada dopiero w przypadku ubiegania się o [[kredyt]], natomiast bankowy program KYC obowiązywać powinien we wszystkich stosunkach prawno-finansowych banku z klientem. [[Zakres]] jego działań powinien obejmować okres od momentu złożenia wniosku o otwarcie rachunku bankowego oraz podstawowych czynności tj. spisanie danych personalnych i [[identyfikacja]] tożsamości, poprzez dokładne zaznajomienie się z rodzajem i specyfiką prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej, aż po [[zobowiązania]] finansowe klienta. Działania programu KYC powinny kończyć się dopiero w momencie ustania stosunków prawno-finansowych między stronami wliczając w to obowiązujący okres archiwizacji dokumentów [Wójcik jw. 1996, s. 87-102].
[[Obowiązek]] wnikliwego badania nowego klienta [[prawo]] nakłada dopiero w przypadku ubiegania się o [[kredyt]], natomiast bankowy program KYC obowiązywać powinien we wszystkich stosunkach prawno-finansowych banku z klientem. [[Zakres]] jego działań powinien obejmować okres od momentu złożenia wniosku o otwarcie rachunku bankowego oraz podstawowych czynności tj. spisanie danych personalnych i [[identyfikacja]] tożsamości, poprzez dokładne zaznajomienie się z rodzajem i specyfiką prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej, aż po [[zobowiązania]] finansowe klienta. Działania programu KYC powinny kończyć się dopiero w momencie ustania stosunków prawno-finansowych między stronami wliczając w to obowiązujący okres archiwizacji dokumentów [Wójcik jw. 1996, s. 87-102].
Zakres funkcjonowania programu KYC w bankach przede wszystkim uzależniony jest od:
Zakres funkcjonowania programu KYC w bankach przede wszystkim uzależniony jest od:
* poziomu poczucia bezpieczeństwa  
* poziomu poczucia bezpieczeństwa
* wielkości banku zazwyczaj mniejszy [[bank]] ma gorsze warunki do prowadzenia rozpoznania
* wielkości banku - zazwyczaj mniejszy [[bank]] ma gorsze warunki do prowadzenia rozpoznania
* dotychczasowych doświadczeń banki, które mają negatywne doświadczenia znacznie bardziej przykładają swoją uwagę do działań profilaktycznych  
* dotychczasowych doświadczeń - banki, które mają negatywne doświadczenia znacznie bardziej przykładają swoją uwagę do działań profilaktycznych
 
== Przebieg czynności sprawdzających ==
 
Wiele instytucji finansowych procedury KYC rozpoczyna zbierając podstawowe [[dane]] i informacje o swoich klientach, najlepiej za pomocą elektronicznej weryfikacji tożsamości. Elementy takie jak nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery ubezpieczenia społecznego mogą być bardzo przydatne przy ustalaniu, czy dana osoba jest zamieszana w przestępstwo finansowe. Następnie zebrane informacje bank porównuje z listami osób znanych z korupcji, sankcji, podejrzanych o przestępstwa, o wysokim ryzyku udziału w łapówkarstwie bądź praniu brudnych pieniędzy. Przydatne w tej sytuacji są również listy politycznie odsłoniętych osób lub PEP - osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (''politcally exposed person''). Po dokonaniu porównania bank określa, jakie [[ryzyko]] ponosi klient oraz na ile prawdopodobne jest, że zaangażuje się w działalność nielegalną. Następnie możliwe jest teoretyczne zobrazowanie, jak [[konto]] bankowe klienta powinno prezentować się w najbliższej przyszłości. Po uruchomieniu konta bank może konsekwentnie monitorować aktywność klienta i upewnić się czy jest ona zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami lub czy jest podejrzana. Takie działania skierowane do wielu podobnych podmiotów umożliwiają również porównywanie ich między sobą. Jeżeli bank posiada klientów z tej samej branży, o podobnym rozmiarze działalności czy innych wspólnych cechach, to można założyć, że ich konta bankowe będą wyglądać podobnie. Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonywane z '''należytą starannością''' lub '''zwiększoną należytą starannością'''. Z kolei '''ciągła [[należyta staranność]]''' dotyczy czynności sprawdzających obecnych klientów oraz ich aktywności w celu sprawdzenia, jak klient zmienia się w czasie.


== Wady KYC ==
<google>n</google>


Mimo, że program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunku prawno-finansowego, jego stosowanie niesie za sobą pewne ryzyko. Przestrzeganie procedur KYC znacznie wydłużyło [[proces]] wprowadzania nowych klientów. Wystąpiła również [[potrzeba]] otrzymania od potencjalnych klientów większej ilości informacji. Niektórzy z nich, mimo że nie mają nic do ukrycia, uważają taki proceder za [[zbyt]] natrętny. Czasami też posiadacze rachunków mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych departamentów w ramach tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto [[koszty]] prowadzonych działań z tytułu programu KYC są bardzo wysokie, a niekiedy zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Dla przykładu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, w 2017 r. za sprawą KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzaniem nowych klientów. Co do zasady program wymaga utrzymania aktualności informacji odzwierciedlając wszystkie istotne, zachodzące na przestrzeni lat zmiany takie jak np. [[fuzja]]. W niektórych przypadkach bywa to trudne, nawet do tego stopnia, że zniechęca to firmy do zgłaszania tych zmian. Jak podaje Thomson [[Reuters]], w dwuletnim okresie na średnio 6 istotnych zmian zachodzących w przeciętnej firmie, tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest również problem specjalistycznego szkolenia pracowników oraz wysokie koszty jego przeprowadzania. Nie bez znaczenia pozostaje również ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji skarbowych [Rysiński M. 2016, s. 57-81].  
==Przebieg czynności sprawdzających==
Wiele instytucji finansowych procedury KYC rozpoczyna zbierając podstawowe [[dane]] i informacje o swoich klientach, najlepiej za pomocą elektronicznej weryfikacji tożsamości. Elementy takie jak nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery ubezpieczenia społecznego mogą być bardzo przydatne przy ustalaniu, czy dana osoba jest zamieszana w przestępstwo finansowe. Następnie zebrane informacje bank porównuje z listami osób znanych z korupcji, sankcji, podejrzanych o przestępstwa, o wysokim ryzyku udziału w łapówkarstwie bądź praniu brudnych pieniędzy. Przydatne w tej sytuacji są również listy politycznie odsłoniętych osób lub PEP - osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (''politcally exposed person''). Po dokonaniu porównania bank określa, jakie [[ryzyko]] ponosi klient oraz na ile prawdopodobne jest, że zaangażuje się w działalność nielegalną. Następnie możliwe jest teoretyczne zobrazowanie, jak [[konto]] bankowe klienta powinno prezentować się w najbliższej przyszłości. Po uruchomieniu konta bank może konsekwentnie monitorować aktywność klienta i upewnić się czy jest ona zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami lub czy jest podejrzana. Takie działania skierowane do wielu podobnych podmiotów umożliwiają również porównywanie ich między sobą. Jeżeli bank posiada klientów z tej samej branży, o podobnym rozmiarze działalności czy innych wspólnych cechach, to można założyć, że ich konta bankowe będą wyglądać podobnie. Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonywane z '''należytą starannością''' lub '''zwiększoną należytą starannością'''. Z kolei '''ciągła [[należyta staranność]]''' dotyczy czynności sprawdzających obecnych klientów oraz ich aktywności w celu sprawdzenia, jak klient zmienia się w czasie.


== Grupy podwyższonego ryzyka ==
==Wady KYC==
Mimo, że program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunku prawno-finansowego, jego stosowanie niesie za sobą pewne ryzyko. Przestrzeganie procedur KYC znacznie wydłużyło [[proces]] wprowadzania nowych klientów. Wystąpiła również [[potrzeba]] otrzymania od potencjalnych klientów większej ilości informacji. Niektórzy z nich, mimo że nie mają nic do ukrycia, uważają taki proceder za [[zbyt]] natrętny. Czasami też posiadacze rachunków mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych departamentów w ramach tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto [[koszty]] prowadzonych działań z tytułu programu KYC są bardzo wysokie, a niekiedy zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Dla przykładu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, w 2017 r. za sprawą KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzaniem nowych klientów. Co do zasady program wymaga utrzymania aktualności informacji odzwierciedlając wszystkie istotne, zachodzące na przestrzeni lat zmiany takie jak np. [[fuzja]]. W niektórych przypadkach bywa to trudne, nawet do tego stopnia, że zniechęca to firmy do zgłaszania tych zmian. Jak podaje Thomson [[Reuters]], w dwuletnim okresie na średnio 6 istotnych zmian zachodzących w przeciętnej firmie, tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest również problem specjalistycznego szkolenia pracowników oraz wysokie koszty jego przeprowadzania. Nie bez znaczenia pozostaje również ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji skarbowych [Rysiński M. 2016, s. 57-81].


==Grupy podwyższonego ryzyka==
Przeprowadzone w USA już pod koniec ubiegłego wieku badania pokazują, że problem jest niezwykle trudny. Udowodniono, że 55 zawodów było wówczas zaangażowanych w czyszczenie brudnych pieniędzy. Jednak obszerne zróżnicowanie tych profesji wręcz uniemożliwia jednoznaczne określenie '''grupy ryzyka'''. Przydatna w sprawdzeniu podejrzanej firmy może być sprawdzona [[wywiadownia gospodarcza]] [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Raport ekspertów z [[FATF]] z 1991 r. prezentuje klasyfikację pomocną przy ewentualnym typowaniu grup podwyższonego ryzyka w szczególności uwzględniając:
Przeprowadzone w USA już pod koniec ubiegłego wieku badania pokazują, że problem jest niezwykle trudny. Udowodniono, że 55 zawodów było wówczas zaangażowanych w czyszczenie brudnych pieniędzy. Jednak obszerne zróżnicowanie tych profesji wręcz uniemożliwia jednoznaczne określenie '''grupy ryzyka'''. Przydatna w sprawdzeniu podejrzanej firmy może być sprawdzona [[wywiadownia gospodarcza]] [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Raport ekspertów z [[FATF]] z 1991 r. prezentuje klasyfikację pomocną przy ewentualnym typowaniu grup podwyższonego ryzyka w szczególności uwzględniając:
* instytucje świadczące [[usługi]] finansowe poza ściśle kontrolowaną działalnością sektora finansowego, nawet jeśli utrzymują stałą współprace z licencjonowanym bankiem np. kantory walutowe
* instytucje świadczące [[usługi]] finansowe poza ściśle kontrolowaną działalnością sektora finansowego, nawet jeśli utrzymują stałą współprace z licencjonowanym bankiem np. kantory walutowe
* instytucje zajmujące się grami hazardowymi np. wyścigami konnymi, loteriami i innymi grami losowymi
* instytucje zajmujące się grami hazardowymi np. wyścigami konnymi, loteriami i innymi grami losowymi
* osoby i instytucje zajmujące się obrotem towarami o wysokiej wartości jednostkowej np. biżuterią, samochodami, nieruchomościami  
* osoby i instytucje zajmujące się obrotem towarami o wysokiej wartości jednostkowej np. biżuterią, samochodami, nieruchomościami
* osoby, które z racji wykonywanych zawodów mogą być uprawnione do wykonywania, w sposób profesjonalny, w imieniu swoich klientów, niektórych czynności związanych z usługami finansowymi np. prawnicy, księgowi
* osoby, które z racji wykonywanych zawodów mogą być uprawnione do wykonywania, w sposób profesjonalny, w imieniu swoich klientów, niektórych czynności związanych z usługami finansowymi np. prawnicy, księgowi


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Gwarancje ubezpieczeniowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Limit kredytowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Audytor]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie sprawozdania finansowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania kliniczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cross-selling]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wykonawca]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Źródła informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Usługa bankowa]]}} }}
*[http://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/reports/1990%201991%20ENG.pdf ''Financial Action Task Force on Money Laundering Report, Paris 1990-1991'']
 
* Banaszczak-Soroka B. (2016) [http://pdf.helion.pl/e_07sy/e_07sy.pdf ''Rynek papierów wartościowych. Inwestorzy, instrumenty finansowe i metody ich wyceny''], Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
==Bibliografia==
* Rysiński M. (2016) [http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/150.pdf#page=57 ''Ocena metod przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy''], Zeszyt Naukowy nr 150, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa
<noautolinks>
* Smolak M. (2013) [https://www.abw.gov.pl/download/1/1292/Segregator21.pdf ''Formy zwalczania procederu prania brudnych pieniędzy''], [[Przegląd]] Bezpieczeństwa Wewnętrznego 9/13
* Banaszczak-Soroka U. (red.) (2016), ''Rynek papierów wartościowych'', C.H. Beck, Warszawa
* Wójcik jw. (1996) ''Kryminalistyczne problemy zapobiegania oszustwom zaliczkowym (nigeryjskim). Program "Poznaj swojego kienta”'', Wydawnictwo "Dom Organizatora”, Toruń
* FATF (1991), ''[https://www.fatf-gafi.org/content/dam/fatf-gafi/annual-reports/1990%201991%20ENG.pdf Financial Action Task Force on Money Laundering Report, Paris 1990-1991]'', Paris
* Rysiński M. (2016), ''Ocena metod przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy'', Zeszyt Naukowy nr 150, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów
* Smolak M. (2013), ''Formy zwalczania procederu prania brudnych pieniędzy'', Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nr 9/13
* Wójcik J. (1996), ''Kryminalistyczne problemy zapobiegania oszustwom zaliczkowym (nigeryjskim). Program Poznaj swojego klienta'', Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
</noautolinks>
 
{{a|Sylwia Jałowiec}}
{{a|Sylwia Jałowiec}}
[[Kategoria:Bankowość]]
[[Kategoria:Regulacje rynków finansowych]]
 
{{#metamaster:description|KYC - Procedura i regulacje bankowe mające na celu identyfikację klientów i uzyskanie informacji. Weryfikacja tożsamości, monitorowanie transakcji i walka z oszustwami.}}

Aktualna wersja na dzień 00:40, 9 gru 2023

KYC - Know Your Customer (Program "Poznaj swojego klienta") to procedura należytej staranności oraz regulacja bankowa, jaką muszą przeprowadzać instytucje finansowe oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną.

Program KYC można określić jako "zbiór danych (elementów) składających się na aktualny stan wiedzy o kliencie w celu ustalenia jego wiarygodności i profilu transakcyjnego" [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Ma on na celu weryfikację tożsamości klientów, monitorowanie transakcji przeprowadzonych przez klienta pomimo udokumentowanego profilu czy historii rachunków. Podstawowym założeniem projektu jest zasada ograniczonego zaufania do nowego klienta [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Polityka programu nabrała ogromnego, globalnego znaczenia w kontekście walki z oszustwami finansowymi, praniem brudnych pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa finansowego jednym z głównych użytkowników programu są banki, jednak jest on również stosowany przez firmy każdej wielkości na całym świecie takie jak firmy kredytowe, firmy inwestycyjne, agencje ubezpieczeniowe itp.

TL;DR

Program KYC (Know Your Customer) to procedura i regulacja, które mają na celu identyfikację klientów i uzyskanie odpowiednich informacji. Jest stosowany głównie przez banki w celu zapewnienia bezpieczeństwa finansowego i walki z oszustwami. Procedury KYC mogą być czasochłonne i kosztowne, a niektórzy klienci mogą je uważać za natrętne. Istnieją również grupy podwyższonego ryzyka, które wymagają szczególnego monitorowania.

Cel i zakres czynności sprawdzających

Z punktu widzenia banku stosowanie programu KYC pozwala przede wszystkim na prawidłowe działania marketingowe, ponieważ umożliwia to poprawne określenie profilu transakcyjnego klientów, jak również daje podstawy do długoterminowego planu zarządzania aktywami i pasywami banku. Głównym jednak celem programu KYC jest bezpieczeństwo - zarówno klientów jak i dostawców produktów/usług. Dostawcy są chronieni poprzez szczegółowe informacje uzyskane w toku procedur programu, które są niezbędne do oszacowania potencjalnego ryzyka płynącego z pozyskania nowego, nieznanego dotąd klienta. Natomiast klient jest chroniony dzięki temu, że w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających dostawca produktu/usługi jest w stanie dobrze dopasować go do potrzeb klienta. Ponadto sam fakt stosowania przez instytucję programu KYC świadczy o jej profesjonalizmie i owocuje powszechnym uznaniem dobrych zwyczajów dbania o interesy swoich klientów oraz wyróżnia ją na tle konkurencji. Powody, które skłaniają wszelkiego rodzaju podmioty do korzystania z programu KYC obligują je do zachowania bezwzględnej staranności oraz maksymalnej czujności w trakcie czynności sprawdzających [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Realizacja programu KYC w banku ma na celu:

  • zapewnienie bezpieczeństwa świadczonych usług
  • zapewnienie postępowania według obowiązujących przepisów np. w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
  • zmniejszenie prawdopodobieństwa potencjalnych strat banku
  • ochronę wizerunku banku
  • utrzymanie i zwiększanie zaufania dla banku, prowadzącego interesy wiarygodnych klientów

Obowiązek wnikliwego badania nowego klienta prawo nakłada dopiero w przypadku ubiegania się o kredyt, natomiast bankowy program KYC obowiązywać powinien we wszystkich stosunkach prawno-finansowych banku z klientem. Zakres jego działań powinien obejmować okres od momentu złożenia wniosku o otwarcie rachunku bankowego oraz podstawowych czynności tj. spisanie danych personalnych i identyfikacja tożsamości, poprzez dokładne zaznajomienie się z rodzajem i specyfiką prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej, aż po zobowiązania finansowe klienta. Działania programu KYC powinny kończyć się dopiero w momencie ustania stosunków prawno-finansowych między stronami wliczając w to obowiązujący okres archiwizacji dokumentów [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Zakres funkcjonowania programu KYC w bankach przede wszystkim uzależniony jest od:

  • poziomu poczucia bezpieczeństwa
  • wielkości banku - zazwyczaj mniejszy bank ma gorsze warunki do prowadzenia rozpoznania
  • dotychczasowych doświadczeń - banki, które mają negatywne doświadczenia znacznie bardziej przykładają swoją uwagę do działań profilaktycznych

Przebieg czynności sprawdzających

Wiele instytucji finansowych procedury KYC rozpoczyna zbierając podstawowe dane i informacje o swoich klientach, najlepiej za pomocą elektronicznej weryfikacji tożsamości. Elementy takie jak nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery ubezpieczenia społecznego mogą być bardzo przydatne przy ustalaniu, czy dana osoba jest zamieszana w przestępstwo finansowe. Następnie zebrane informacje bank porównuje z listami osób znanych z korupcji, sankcji, podejrzanych o przestępstwa, o wysokim ryzyku udziału w łapówkarstwie bądź praniu brudnych pieniędzy. Przydatne w tej sytuacji są również listy politycznie odsłoniętych osób lub PEP - osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (politcally exposed person). Po dokonaniu porównania bank określa, jakie ryzyko ponosi klient oraz na ile prawdopodobne jest, że zaangażuje się w działalność nielegalną. Następnie możliwe jest teoretyczne zobrazowanie, jak konto bankowe klienta powinno prezentować się w najbliższej przyszłości. Po uruchomieniu konta bank może konsekwentnie monitorować aktywność klienta i upewnić się czy jest ona zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami lub czy jest podejrzana. Takie działania skierowane do wielu podobnych podmiotów umożliwiają również porównywanie ich między sobą. Jeżeli bank posiada klientów z tej samej branży, o podobnym rozmiarze działalności czy innych wspólnych cechach, to można założyć, że ich konta bankowe będą wyglądać podobnie. Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonywane z należytą starannością lub zwiększoną należytą starannością. Z kolei ciągła należyta staranność dotyczy czynności sprawdzających obecnych klientów oraz ich aktywności w celu sprawdzenia, jak klient zmienia się w czasie.

Wady KYC

Mimo, że program KYC służy bezpieczeństwu obu stron stosunku prawno-finansowego, jego stosowanie niesie za sobą pewne ryzyko. Przestrzeganie procedur KYC znacznie wydłużyło proces wprowadzania nowych klientów. Wystąpiła również potrzeba otrzymania od potencjalnych klientów większej ilości informacji. Niektórzy z nich, mimo że nie mają nic do ukrycia, uważają taki proceder za zbyt natrętny. Czasami też posiadacze rachunków mogą otrzymywać powtarzające się prośby o te same informacje dla różnych departamentów w ramach tej samej instytucji. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że instytucje finansowe tracą klientów. Ponadto koszty prowadzonych działań z tytułu programu KYC są bardzo wysokie, a niekiedy zbyt wysokie dla niektórych instytucji. Dla przykładu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, w 2017 r. za sprawą KYC nastąpił 19% wzrost wszystkich kosztów związanych z wprowadzaniem nowych klientów. Co do zasady program wymaga utrzymania aktualności informacji odzwierciedlając wszystkie istotne, zachodzące na przestrzeni lat zmiany takie jak np. fuzja. W niektórych przypadkach bywa to trudne, nawet do tego stopnia, że zniechęca to firmy do zgłaszania tych zmian. Jak podaje Thomson Reuters, w dwuletnim okresie na średnio 6 istotnych zmian zachodzących w przeciętnej firmie, tylko 30% tych firm zgłosiło zmiany w instytucji finansowej. Jednym z kluczowych aspektów jest również problem specjalistycznego szkolenia pracowników oraz wysokie koszty jego przeprowadzania. Nie bez znaczenia pozostaje również ograniczony dostęp do międzynarodowych informacji skarbowych [Rysiński M. 2016, s. 57-81].

Grupy podwyższonego ryzyka

Przeprowadzone w USA już pod koniec ubiegłego wieku badania pokazują, że problem jest niezwykle trudny. Udowodniono, że 55 zawodów było wówczas zaangażowanych w czyszczenie brudnych pieniędzy. Jednak obszerne zróżnicowanie tych profesji wręcz uniemożliwia jednoznaczne określenie grupy ryzyka. Przydatna w sprawdzeniu podejrzanej firmy może być sprawdzona wywiadownia gospodarcza [Wójcik jw. 1996, s. 87-102]. Raport ekspertów z FATF z 1991 r. prezentuje klasyfikację pomocną przy ewentualnym typowaniu grup podwyższonego ryzyka w szczególności uwzględniając:

  • instytucje świadczące usługi finansowe poza ściśle kontrolowaną działalnością sektora finansowego, nawet jeśli utrzymują stałą współprace z licencjonowanym bankiem np. kantory walutowe
  • instytucje zajmujące się grami hazardowymi np. wyścigami konnymi, loteriami i innymi grami losowymi
  • osoby i instytucje zajmujące się obrotem towarami o wysokiej wartości jednostkowej np. biżuterią, samochodami, nieruchomościami
  • osoby, które z racji wykonywanych zawodów mogą być uprawnione do wykonywania, w sposób profesjonalny, w imieniu swoich klientów, niektórych czynności związanych z usługami finansowymi np. prawnicy, księgowi


KYCartykuły polecane
Gwarancje ubezpieczenioweLimit kredytowyAudytorBadanie sprawozdania finansowegoBadania kliniczneCross-sellingWykonawcaŹródła informacjiUsługa bankowa

Bibliografia

  • Banaszczak-Soroka U. (red.) (2016), Rynek papierów wartościowych, C.H. Beck, Warszawa
  • FATF (1991), Financial Action Task Force on Money Laundering Report, Paris 1990-1991, Paris
  • Rysiński M. (2016), Ocena metod przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, Zeszyt Naukowy nr 150, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów
  • Smolak M. (2013), Formy zwalczania procederu prania brudnych pieniędzy, Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nr 9/13
  • Wójcik J. (1996), Kryminalistyczne problemy zapobiegania oszustwom zaliczkowym (nigeryjskim). Program Poznaj swojego klienta, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń


Autor: Sylwia Jałowiec