Planowanie strategiczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Plan]]</li>
<li>[[Strategie funkcjonalne]]</li>
<li>[[Plan marketingowy]]</li>
<li>[[Biznes plan]]</li>
<li>[[Proces planowania strategicznego]]</li>
<li>[[Zarządzanie strategiczne]]</li>
<li>[[Planowanie zasobów ludzkich]]</li>
<li>[[Organizacja działu marketingu]]</li>
<li>[[Strategia biznesowa]]</li>
</ul>
}}
'''[[Planowanie]] strategiczne''' jest sformalizowanym [[Proces planowania strategicznego|procesem]] tworzenia długofalowej taktyki ukierunkowanej na określanie i realizację [[Cele organizacji|celów organizacji]]. Zazwyczaj opracowywane są na okres dłuższy niż 5 lat. Charakteryzuje się następującymi cechami (J.A. Stoner, C. Wankel 1994, s. 99-100):
'''[[Planowanie]] strategiczne''' jest sformalizowanym [[Proces planowania strategicznego|procesem]] tworzenia długofalowej taktyki ukierunkowanej na określanie i realizację [[Cele organizacji|celów organizacji]]. Zazwyczaj opracowywane są na okres dłuższy niż 5 lat. Charakteryzuje się następującymi cechami (J.A. Stoner, C. Wankel 1994, s. 99-100):
* Dotyczy zagadnień podstawowych. Planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: "czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować", "kim są, a kim powinni być nasi klienci?".
* Dotyczy zagadnień podstawowych. Planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: "czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować", "kim są, a kim powinni być nasi klienci?".
Linia 30: Linia 15:
* '''Realizacja strategiczna''' - Etap ten następuję po wyborze konkretnego planu i obejmuje szereg działań związanych z jego realizacją. Działania te są związane z planowaniem operacyjnym, które dotyczy bardziej szczegółowych zagadnień niż planowanie strategiczne i charakteryzuje się krótszym okresem planowania. Na tym etapie organizacja często boryka się z wieloma problemami wdrożeniowymi jak np.: spadek zaangażowania pracowników oraz brak utożsamiania się z celami firmy, brak środków finansowych, zmieniające się otoczenie, które wymusza modyfikacje planu.
* '''Realizacja strategiczna''' - Etap ten następuję po wyborze konkretnego planu i obejmuje szereg działań związanych z jego realizacją. Działania te są związane z planowaniem operacyjnym, które dotyczy bardziej szczegółowych zagadnień niż planowanie strategiczne i charakteryzuje się krótszym okresem planowania. Na tym etapie organizacja często boryka się z wieloma problemami wdrożeniowymi jak np.: spadek zaangażowania pracowników oraz brak utożsamiania się z celami firmy, brak środków finansowych, zmieniające się otoczenie, które wymusza modyfikacje planu.


<google>ban728t</google>
<google>n</google>


==Główne typy strategii==
==Główne typy strategii==
Linia 62: Linia 47:
* Niezdefiniowanie sposobu wdrażania obranych taktyk
* Niezdefiniowanie sposobu wdrażania obranych taktyk
* Mylenie wizji strategicznej z misją podmiotu planowania
* Mylenie wizji strategicznej z misją podmiotu planowania
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Plan]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategie funkcjonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan marketingowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Biznes plan]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces planowania strategicznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie strategiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie zasobów ludzkich]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja działu marketingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia biznesowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* A. Kaleta (2010), Studia i prace kolegium zarządzania i finansów. Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Zeszyt naukowy nr 98
* Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A. (2012), ''Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
* A. Sztando (2011), ''Istota i funkcje samorządowego planowania strategicznego w regionie'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 180
* Kaleta A. (2010), ''Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw'', SGH w Warszawie, Warszawa
* G. Radziejowska (2010) [http://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Documents/Kwartalnik_naukowy/KN10.pdf#page=73 Organizacja i zarządzania. Strategie logistyczne w innowacyjnym zarządzaniu przedsiębiorstwem], Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kwartalnik Naukowy nr 2(10)
* Krupski R. (2011), ''Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego'', Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczością, Wałbrzych
* M. Romanowska (2017), ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Penc J. (2001), ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Placet, Warszawa
* Penc J., ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001
* Radziejowska G. (2010), ''Strategie logistyczne w innowacyjnym zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kwartalnik Naukowy, nr 2(10)
* R. Krupski (2011), ''Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego'', Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczością, Wałbrzych
* Romanowska M. (2017), ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Stabryła A., ''Podstawy zarządzania firmą'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1995
* Stabryła A. (1995), ''Podstawy zarządzania firmą'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
* Stoner J., Wankel C., ''Kierowanie'', PWE, Warszawa 1992
* Stoner J., Wankel C. (1992), ''Kierowanie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* W. Dziemianowicz, K. Szmigiel-Rawska, P. Nowicka, A. Dąbrowska (2012), ''Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
* Sztando A. (2011), ''Istota i funkcje samorządowego planowania strategicznego w regionie'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 180
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Sylwia Szromnik}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Sylwia Szromnik}}
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Planowanie strategiczne]]
[[en:Strategic planning]]
[[en:Strategic planning]]


{{#metamaster:description|Planowanie strategiczne to proces tworzenia długofalowej taktyki i realizacji celów organizacji. Tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz koncentruje zasoby na najważniejszych działaniach. Wymaga zaangażowania kierownictwa naczelnego.}}
{{#metamaster:description|Planowanie strategiczne to proces tworzenia długofalowej taktyki i realizacji celów organizacji. Tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz koncentruje zasoby na najważniejszych działaniach. Wymaga zaangażowania kierownictwa naczelnego.}}

Aktualna wersja na dzień 23:41, 14 gru 2023

Planowanie strategiczne jest sformalizowanym procesem tworzenia długofalowej taktyki ukierunkowanej na określanie i realizację celów organizacji. Zazwyczaj opracowywane są na okres dłuższy niż 5 lat. Charakteryzuje się następującymi cechami (J.A. Stoner, C. Wankel 1994, s. 99-100):

  • Dotyczy zagadnień podstawowych. Planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: "czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować", "kim są, a kim powinni być nasi klienci?".
  • Tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz podstawy codziennych decyzji. Wobec konieczności podjęcia takiej decyzji, kierownik może zapytać: "który z możliwych kierunków działania będzie najlepiej odpowiadać naszej strategii?".
  • Wiąże się z dłuższym okresem niż inne rodzaje planowania.
  • Ułatwia koncentrację energii i zasobów organizacji na najważniejszych działaniach.
  • Jest działalnością najwyższego szczebla w tym znaczeniu, że musi w nim czynnie uczestniczyć kierownictwo naczelne, gdyż tylko ono ma dostateczne zasoby wiedzy i doświadczenia, aby uwzględnić wszystkie aspekty funkcjonowania danej organizacji. Jego zaangażowanie jest ponadto konieczne dla wywołania i podtrzymania zaangażowania na niższych szczeblach.

TL;DR

Planowanie strategiczne to proces tworzenia długofalowej taktyki organizacji, obejmujący analizę, planowanie i realizację. Główne typy strategii to agresywna, konserwatywna, konkurencyjna i defensywna. Wizja przedsiębiorstwa jest utożsamiana ze sformułowaną misją. Planowanie strategiczne jest związane z podejmowaniem decyzji i ma kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Jednakże, istnieją zagrożenia związane z planowaniem, takie jak błędne zastosowanie analizy SWOT czy zbyt wygórowane cele.

Proces planowania strategicznego

Na proces planowania strategicznego składają się trzy główne etapy:

  • Analiza strategiczna - opiera się na działaniach diagnostycznych, które mają na celu wskazanie aktualnych i przyszłych mocnych oraz rozwojowych obszarów organizacji, jej potencjału i zagrożeń. Określa także otoczenie, w którym znajduje się organizacja. Należy rzetelnie wykonać ten etap, ponieważ dobra analiza, dająca dokładny obraz sytuacji jest podstawą stworzenia odpowiedniego planu.
  • Planowanie strategiczne - Rozważanie rozmaitych opcji, jakie może przyjąć organizacja oraz metod ich wdrażania. Etap planowania powinien zakończyć się opracowaniem planu strategicznego, najczęściej zawierającego kilka scenariuszy przyszłości o różnym stopniu optymizmu i podjęciem decyzji o przyjęciu konkretnej strategii do realizacji.
  • Realizacja strategiczna - Etap ten następuję po wyborze konkretnego planu i obejmuje szereg działań związanych z jego realizacją. Działania te są związane z planowaniem operacyjnym, które dotyczy bardziej szczegółowych zagadnień niż planowanie strategiczne i charakteryzuje się krótszym okresem planowania. Na tym etapie organizacja często boryka się z wieloma problemami wdrożeniowymi jak np.: spadek zaangażowania pracowników oraz brak utożsamiania się z celami firmy, brak środków finansowych, zmieniające się otoczenie, które wymusza modyfikacje planu.

Główne typy strategii

  • Strategia agresywna - Polega na jak najlepszym wykorzystaniu swoich mocnych stron oraz szans wynikających z otoczenia, w jakim znajduje się organizacja. Charakteryzuje się odważnym postępowaniem, dominacjom i oferowaniem konkurencyjnych usług.
  • Strategia konserwatywna - Mniej ryzykowna od strategii agresywnej, działania nie są aż tak śmiałe, ale firma nadal opiera powodzenie swojego planu na mocnych stronach, starając się jednocześnie niwelować obszary problematyczne. Wiąże się z tym rozwijanie produktów i usług, redukcja kosztów i poszukiwanie nowych rynków.
  • Strategia konkurencyjna - Szczególną uwagę zwraca się na monitorowanie otoczenie organizacji wraz z jej konkurencją, ponieważ głównym założeniem tej strategii jest budowa przewagi konkurencyjnej. W związku z tym usługi są stale ulepszane, kładzie się nacisk na zwiększenie produktywności oraz powiększanie własnych zasobów.
  • Strategia defensywna - Głównym założeniem jest minimalizowanie słabych stron i zagrożeń w celu przetrwania. Charakteryzuje się redukcją kosztów, brakiem inwestycji w nowe produkty i usługi, powolnym wycofywaniem się z rynku. Przyjęcie takiej strategii może doprowadzić do połączenia firmy z inną, lub jej całkowitą likwidacją.

Wizja przedsiębiorstwa

Wizja przedsiębiorstwa często utożsamiana jest ze sformułowaną misją jego działalności. Misja jest pojęciem nadrzędnym w stosunku do filozofii czy strategii firmy bądź przedsięwzięcia. Ustala ona kierunek zasadniczych działań i integracji organizacji wokół rozwiązywania powstających problemów. Prawidłowo sformułowana misja powinna być (J.D.Antoszkiewicz 1998, s. 71):

  • łatwa do określenia i stosunkowo prosta do zakomunikowania,
  • tworzona dla korzyści, jakich wyszukuje klient, odbiorca, czyli potrzeb, które zaspokaja firma za pośrednictwem produktów i/lub usługusług dostarczanych na rynek,
  • zapisana w postaci wyczerpującej i nie dopuszczającej wątpliwości w odpowiedzi na pytania.

Planowanie a podejmowanie decyzji

Planowanie strategiczne pozostaje w ścisłym związku z funkcją decyzyjną procesu zarządzania (A. Stabryła 1995, s. 71). Związek ten występuje już na etapie formułowania celów działania firmy (a w przypadku zarządzania strategicznego: jej misji i wizji), następnie przy akceptacji wariantów różnych strategii (programów) i planów, wreszcie przy kontroli ich realizacji. Interakcje między tymi funkcjami są bardzo silne, tym niemniej w planowaniu - pojmowanym w sensie rachunkowym - przeważają działania preparacyjne, zaś podejmowanie decyzji dotyczy np. alokacji środków finansowych między poszczególne dziedziny gospodarowania (SJG - Strategiczne Jednostki Gospodarcze), ustalania struktury asortymentowej i skali produkcji, określania zakresu dywersyfikacji, kształtowania strategii cenowej.

Dokumentację analityczną stanowią dane źródłowe i porównawcze, jak również ekspertyzy, które wykorzystuje się przy opracowaniu planu. Dokumentacja planistyczna zaś obejmuje programy i plany długoterminowe oraz budżety (plany krótkoterminowe). Na szczeblu zarządzania strategicznego dokumentacja ta przedstawia - ogólnie rzecz ujmując - wykaz rodzajów zadań o znaczeniu kluczowym wraz z ich charakterystyką, a także opis potencjału strategicznego, jaki warunkuje wykonanie zamierzonych przedsięwzięć.

Rola planowania strategicznego

Planowanie strategiczne powinno być integralną częścią zarządzania przedsiębiorstwem, w związku z czym musi uwzględniać ograniczenia stawiane przez uwarunkowania takie jak: sprzeczne interesy grup wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, bariery finansowe, ograniczenia zasobowe, niedostatek informacji, potencjał strategicznych, braki kompetencji, przewidywane zmiany w otoczeniu, działania konkurencji.

Zagrożenia związane z planowaniem strategicznym

Planowanie strategiczne, opierające się w części na danych historycznych oraz w części na prognozach jest narażone na wiele zakłóceń jak np.:

  • Błędne zastosowanie analizy SWOT
  • Za bardzo wygórowane cele
  • Złe sformułowanie celów organizacji
  • Rotacja osób na stanowiskach, co wiąże się z nieznajomością planu
  • Brak elastyczności na zmiany w otoczeniu
  • Za duże scentralizowanie procesu planowania
  • Niezdefiniowanie sposobu wdrażania obranych taktyk
  • Mylenie wizji strategicznej z misją podmiotu planowania


Planowanie strategiczneartykuły polecane
PlanStrategie funkcjonalnePlan marketingowyBiznes planProces planowania strategicznegoZarządzanie strategicznePlanowanie zasobów ludzkichOrganizacja działu marketinguStrategia biznesowa

Bibliografia

  • Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A. (2012), Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
  • Kaleta A. (2010), Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw, SGH w Warszawie, Warszawa
  • Krupski R. (2011), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczością, Wałbrzych
  • Penc J. (2001), Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii, Placet, Warszawa
  • Radziejowska G. (2010), Strategie logistyczne w innowacyjnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kwartalnik Naukowy, nr 2(10)
  • Romanowska M. (2017), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Stabryła A. (1995), Podstawy zarządzania firmą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
  • Stoner J., Wankel C. (1992), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Sztando A. (2011), Istota i funkcje samorządowego planowania strategicznego w regionie, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 180
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak, Sylwia Szromnik