System SCM: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''System SCM''' (''Supply Chain Management'' – [[Zarządzanie]] łańcuchem dostaw)  to zaawansowany [[system]] planowania i optymalizowania [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]] (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu [[produkt|produktów]], [[informacja|informacji]] i [[usługa|usług]].
'''System SCM''' (''Supply Chain Management'' – [[Zarządzanie]] łańcuchem dostaw)  to zaawansowany [[system]] planowania i optymalizowania [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]] (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu [[produkt|produktów]], [[informacja|informacji]] i [[usługa|usług]].
Linia 21: Linia 20:


==Informacje ogólne==
==Informacje ogólne==
System SCM często określany jest jako rozwiązanie komplementarne [[systemy ERP|systemu ERP]], dlatego [[wdrożenie]] SCM nie można rozpatrywać bez wcześniejszej jego implementacji w środowisku [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] systemu ERP. [[System ERP]] integruje całość informacji w ramach jednej aplikacji, a poszczególne aplikacje systemu SCM wykorzystują go jako źródło aktualnych danych.  
System SCM często określany jest jako rozwiązanie komplementarne [[systemy ERP|systemu ERP]], dlatego [[wdrożenie]] SCM nie można rozpatrywać bez wcześniejszej jego implementacji w środowisku [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] systemu ERP. [[System ERP]] integruje całość informacji w ramach jednej aplikacji, a poszczególne aplikacje systemu SCM wykorzystują go jako źródło aktualnych danych.


Wyróżnia się dwa typy systemów SCM: wewnętrzne zajmujące się zaopatrzeniem, [[dystrybucja|dystrybucją]] i [[produkcja|produkcją]] oraz zewnętrzne integrujące [[przedsiębiorstwo]] z jego [[dostawca|dostawcami]] oraz [[klient|klientami]]. Dzięki systemowi SCM przedsiębiorcy mogą bardziej elastycznie i skutecznie oddziaływać na swoich dostawców i klientów, włączać ich do [[proces|procesów]] wykonawczych lub planowania. System SCM umożliwia im [[prognozowanie]] pojawiających się na rynku szans, odnalezienie w nim [[nisza rynkowa|nisz]], a także unikanie kosztownych pomyłek. W wyniku wdrażania systemu SCM przedsiębiorcy mogą również realizować korzyści z tytułu [[konkurencja|konkurencji]]. Dzieje się tak dzięki optymalizacji oferowanych usług logistycznych oraz jakości i poziomowi obsługi, powodujących wzrost zadowolenia klientów.
Wyróżnia się dwa typy systemów SCM: wewnętrzne zajmujące się zaopatrzeniem, [[dystrybucja|dystrybucją]] i [[produkcja|produkcją]] oraz zewnętrzne integrujące [[przedsiębiorstwo]] z jego [[dostawca|dostawcami]] oraz [[klient|klientami]]. Dzięki systemowi SCM przedsiębiorcy mogą bardziej elastycznie i skutecznie oddziaływać na swoich dostawców i klientów, włączać ich do [[proces|procesów]] wykonawczych lub planowania. System SCM umożliwia im [[prognozowanie]] pojawiających się na rynku szans, odnalezienie w nim [[nisza rynkowa|nisz]], a także unikanie kosztownych pomyłek. W wyniku wdrażania systemu SCM przedsiębiorcy mogą również realizować korzyści z tytułu [[konkurencja|konkurencji]]. Dzieje się tak dzięki optymalizacji oferowanych usług logistycznych oraz jakości i poziomowi obsługi, powodujących wzrost zadowolenia klientów.
Linia 27: Linia 26:
==Cele systemu SCM==
==Cele systemu SCM==
Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia [[wartość dodana|wartości dodanej]], z punktu operacyjnego – zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]]. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów [[towarów]], informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości.
Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia [[wartość dodana|wartości dodanej]], z punktu operacyjnego – zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]]. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów [[towarów]], informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości.
 
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
==Zalety systemu SCM==
==Zalety systemu SCM==
Wśród korzyści z zastosowania systemu SCM wyróżnić można:
Wśród korzyści z zastosowania systemu SCM wyróżnić można:
Linia 49: Linia 48:
* brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria;
* brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria;
* stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji.
* stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Chwesiuk K. (2011). [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/76606_d2c6b62c3f8009b1e2a98f2137e3d9ff Analiza porównawcza systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w logistyce dystrybucji], "[[Logistyka]] - nauka. Logistyka", nr 3
<noautolinks>
* Blaik P. (2015). ''[[Efektywność]] logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Bendkowski J., Kramarz M. (2011). ''Logistyka stosowana: metody, techniki, analizy. Cześć II'', Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
* Wieczerzycki W. (red.) (2012). ''E-logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Blaik P. (2015). ''Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Szymonik A. (2015). ''[[Informatyka]] dla potrzeb logistyka (I)'', Difin, Warszawa
* Blaik P. (2017). ''Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Blaik P. (2017). ''Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Bendkowski J., Kramarz M. (2011). ''Logistyka stosowana: metody, techniki, analizy. Cześć II'', Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
* Chwesiuk K. (2011). [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/76606_d2c6b62c3f8009b1e2a98f2137e3d9ff Analiza porównawcza systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w logistyce dystrybucji], "Logistyka - nauka. Logistyka", nr 3
* Łupicka A. (2006). ''Sieci logistyczne. Teorie, [[modele]], badania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 7
* Cudziło M. (2013). Wybrane problemy decyzyjne w zarządzaniu procesami logistycznymi, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 61
* Olszak C.M., Ziemba E. (2007). ''Strategie i modele gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 128-131
* Łupicka A. (2006). ''Sieci logistyczne. Teorie, modele, badania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 7
* Misra V., Khan M.I., Singh U.K. (2010) [http://www.na-businesspress.com/JSIS/MisraWeb.pdf Supply Chain Management Systems: Architecture, Design and Vision], Journal of Strategic Innovation and Sustainability, nr 6
* Misra V., Khan M.I., Singh U.K. (2010) [http://www.na-businesspress.com/JSIS/MisraWeb.pdf Supply Chain Management Systems: Architecture, Design and Vision], Journal of Strategic Innovation and Sustainability, nr 6
* Cudziło M. (2013). [http://www.zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_61_01.pdf Wybrane problemy decyzyjne w zarządzaniu procesami logistycznymi], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 61
* Olszak C.M., Ziemba E. (2007). ''Strategie i modele gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 128-131
 
* Szymonik A. (2015). ''Informatyka dla potrzeb logistyka (I)'', Difin, Warszawa
* Wieczerzycki W. (red.) (2012). ''E-logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Marcin Sanocki, Patrycja Jeż}}
{{a|Marcin Sanocki, Patrycja Jeż}}

Wersja z 09:34, 28 paź 2023

System SCM
Polecane artykuły

System SCM (Supply Chain ManagementZarządzanie łańcuchem dostaw) to zaawansowany system planowania i optymalizowania łańcucha dostaw (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu produktów, informacji i usług.

TL;DR

System SCM to zaawansowane narzędzie do planowania i optymalizacji łańcuchów dostaw. Integruje się z systemami ERP i umożliwia elastyczne oddziaływanie na dostawców i klientów. Celem systemu SCM jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia wartości. Zalety to optymalizacja procesów, szybka reakcja na zmiany, dokładne prognozy i oszczędności. Wady to wysoki koszt wdrożenia, trudność w zarządzaniu łańcuchem dostaw między organizacjami i brak automatycznego doboru kontrahentów.

Informacje ogólne

System SCM często określany jest jako rozwiązanie komplementarne systemu ERP, dlatego wdrożenie SCM nie można rozpatrywać bez wcześniejszej jego implementacji w środowisku przedsiębiorstwa systemu ERP. System ERP integruje całość informacji w ramach jednej aplikacji, a poszczególne aplikacje systemu SCM wykorzystują go jako źródło aktualnych danych.

Wyróżnia się dwa typy systemów SCM: wewnętrzne zajmujące się zaopatrzeniem, dystrybucją i produkcją oraz zewnętrzne integrujące przedsiębiorstwo z jego dostawcami oraz klientami. Dzięki systemowi SCM przedsiębiorcy mogą bardziej elastycznie i skutecznie oddziaływać na swoich dostawców i klientów, włączać ich do procesów wykonawczych lub planowania. System SCM umożliwia im prognozowanie pojawiających się na rynku szans, odnalezienie w nim nisz, a także unikanie kosztownych pomyłek. W wyniku wdrażania systemu SCM przedsiębiorcy mogą również realizować korzyści z tytułu konkurencji. Dzieje się tak dzięki optymalizacji oferowanych usług logistycznych oraz jakości i poziomowi obsługi, powodujących wzrost zadowolenia klientów.

Cele systemu SCM

Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia wartości dodanej, z punktu operacyjnego – zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości łańcucha dostaw. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów towarów, informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości.

Zalety systemu SCM

Wśród korzyści z zastosowania systemu SCM wyróżnić można:

  • optymalizację podstawowych procesów w przedsiębiorstwie,
  • uzyskiwanie szczegółowych i dokładnych informacji o wymaganiach i potrzebach klienta, popycie oraz rynku – dane napływające z różnych źródeł są zbierane i konsolidowane przez system, a następnie przetwarzane i udostępniane w postaci gotowych informacji podmiotom współpracującym w ramach konkretnego łańcucha dostaw, mogącym je natychmiast wykorzystać;
  • szybką reakcję – system SCM natychmiast informuje o wszelkich zmianach mających miejsce w łańcuchu dostaw, dając możliwość bezzwłocznego wprowadzenia niezbędnych korekt,
  • większą dokładność prognoz – uwzględniają one nie tylko dane historyczne, ale również bieżące czynniki,
  • możliwość tworzenia zbiorczych planów zaopatrzeniowych, magazynowych, produkcyjnych oraz transportowych wytwarzanych dóbr,
  • oszczędność – dzięki lepszemu planowaniu, minimalizowane są koszty w ramach łańcucha logistycznego oraz maksymalnie skracany czas trwania jego poszczególnych elementów,
  • jednoczesne wspomaganie procesów charakterystycznych dla e-biznesu (np. współpraca z klientami, partnerami czy dostawcami),
  • integrację z rynkami elektronicznymi,
  • większą satysfakcję klientów.

Wady systemu SCM

System SCM mimo wielu funkcji umożliwiających opracowanie modelu całej sieci przedsiębiorstw posiada kilka wad:

  • ograniczona dostępność systemu – małe podmioty gospodarcze ze względu na wysoki koszt wdrożenia i utrzymania systemu zazwyczaj nie mogą z niego korzystać;
  • trudność w zarządzaniu łańcuchem współdzielonym przez różne organizacje - stosowanie systemu zazwyczaj ogranicza się do zarządzania łańcuchem dostaw w jednej organizacji (międzynarodowym koncernie), rzadziej z kontrahentami, będącymi dalszymi dostawcami czy odbiorcami;
  • problemy z przeprowadzeniem przekrojowych symulacji w czasie rzeczywistym z powodu bardzo szybko zmieniających się warunków otoczenia;
  • brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria;
  • stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji.

Bibliografia

  • Bendkowski J., Kramarz M. (2011). Logistyka stosowana: metody, techniki, analizy. Cześć II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
  • Blaik P. (2015). Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Blaik P. (2017). Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Chwesiuk K. (2011). Analiza porównawcza systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w logistyce dystrybucji, "Logistyka - nauka. Logistyka", nr 3
  • Cudziło M. (2013). Wybrane problemy decyzyjne w zarządzaniu procesami logistycznymi, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 61
  • Łupicka A. (2006). Sieci logistyczne. Teorie, modele, badania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 7
  • Misra V., Khan M.I., Singh U.K. (2010) Supply Chain Management Systems: Architecture, Design and Vision, Journal of Strategic Innovation and Sustainability, nr 6
  • Olszak C.M., Ziemba E. (2007). Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 128-131
  • Szymonik A. (2015). Informatyka dla potrzeb logistyka (I), Difin, Warszawa
  • Wieczerzycki W. (red.) (2012). E-logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Marcin Sanocki, Patrycja Jeż