Zarządzanie przez partycypację: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Zarządzanie]] przez partycypację''' (zarządzanie uczestniczące) jest jedną z technik motywacyjnych mającą na celu zaktywizowanie podwładnych i realizację potrzeb wyższego rzędu. [[Pracownik]] jest włączony do procesu zarządzania i ma wpływ na podejmowane decyzje. [[Partycypacja]] pracownicza może mieć również wymiar finansowy.
'''[[Zarządzanie]] przez partycypację''' (zarządzanie uczestniczące) jest jedną z technik motywacyjnych mającą na celu zaktywizowanie podwładnych i realizację potrzeb wyższego rzędu. [[Pracownik]] jest włączony do procesu zarządzania i ma wpływ na podejmowane decyzje. [[Partycypacja]] pracownicza może mieć również wymiar finansowy.
W zależności od przyjętego kryterium wyróżnia się partycypację formalną, nieformalną, bezpośrednią, pośrednią, czynną i bierną.  
W zależności od przyjętego kryterium wyróżnia się partycypację formalną, nieformalną, bezpośrednią, pośrednią, czynną i bierną.
W teorii zarządzania wyróżnia się dwa rodzaje modeli - amerykański i niemiecki. Dla pierwszego charakterystyczne są [[zaufanie]] i [[tolerancja]], dominacja [[menadżer]]ów i mniejszy stopień formalizacji kontaktów. W modelu niemieckim natomiast ważną rolę odgrywają współdecydowanie, [[negocjacje]] i regulacje prawne.
W teorii zarządzania wyróżnia się dwa rodzaje modeli - amerykański i niemiecki. Dla pierwszego charakterystyczne są [[zaufanie]] i [[tolerancja]], dominacja [[menadżer]]ów i mniejszy stopień formalizacji kontaktów. W modelu niemieckim natomiast ważną rolę odgrywają współdecydowanie, [[negocjacje]] i regulacje prawne.


==Role kierownika w kreowaniu partycypacji==  
==Role kierownika w kreowaniu partycypacji==
# wywieranie wpływu,
# wywieranie wpływu,
# interakcje (współ[[praca]] i szukanie zgodności),  
# interakcje (współ[[praca]] i szukanie zgodności),
# [[wymiana]] informacji,
# [[wymiana]] informacji,
# [[zmiana]] orientacji kierownictwa,
# [[zmiana]] orientacji kierownictwa,
# eksponowanie zaufania i tolerancji.
# eksponowanie zaufania i tolerancji.
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
==Rola pracowników w zarządzaniu przez partycypację==
==Rola pracowników w zarządzaniu przez partycypację==
# [[udział]] w głosowaniu,
# [[udział]] w głosowaniu,
Linia 38: Linia 36:


==Poziomy partycypacji==
==Poziomy partycypacji==
Tegmeier wyróżnia osiem poziomów partycypacji. Poniższe poziomy odpowiadają stopniowi dopuszczenia podwładnych do zarządzania.  
Tegmeier wyróżnia osiem poziomów partycypacji. Poniższe poziomy odpowiadają stopniowi dopuszczenia podwładnych do zarządzania.
# [[prawo]] do informacji,
# [[prawo]] do informacji,
# prawo do wysłuchiwania,
# prawo do wysłuchiwania,
Linia 45: Linia 43:
# prawo wyrażania sprzeciwu,
# prawo wyrażania sprzeciwu,
# prawo wyrażania zgody,
# prawo wyrażania zgody,
# prawo wspólnego rozstrzygania,  
# prawo wspólnego rozstrzygania,
# prawo wyłącznego rozstrzygania.
# prawo wyłącznego rozstrzygania.


==Czynniki wpływające na możliwość implementacji zarządzania przez partycypację==  
==Czynniki wpływające na możliwość implementacji zarządzania przez partycypację==
(K. Perechuda 2000, s. 183):  
(K. Perechuda 2000, s. 183):
* liczba pracowników,
* liczba pracowników,
* wielkość przedsiębiorstwa,
* wielkość przedsiębiorstwa,
* obszar działalności przedsiębiorstwa – czym się zajmuje,
* obszar działalności przedsiębiorstwa – czym się zajmuje,
* [[otoczenie przedsiębiorstwa]],
* [[otoczenie przedsiębiorstwa]],
* stosowane technologie,  
* stosowane technologie,
* [[umowa]], [[statut]] itp. przedsiębiorstwa, które określają zasady jego działania i zarządzania nim.  
* [[umowa]], [[statut]] itp. przedsiębiorstwa, które określają zasady jego działania i zarządzania nim.


==Bariery przy implementacji partycypacji==
==Bariery przy implementacji partycypacji==
Linia 66: Linia 64:
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):
* współzarządzanie nie jest rzeczywistością - tak naprawdę pracownicy nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji, partycypacja jest tylko formalna,
* współzarządzanie nie jest rzeczywistością - tak naprawdę pracownicy nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji, partycypacja jest tylko formalna,
* pracownicy mają prawo decyzji jedynie w niektórych kwestiach, nie jest to realna partycypacja,  
* pracownicy mają prawo decyzji jedynie w niektórych kwestiach, nie jest to realna partycypacja,
* pracownicy nie posiadają właściwych kwalifikacji i kompetencji do podejmowania danych decyzji,
* pracownicy nie posiadają właściwych kwalifikacji i kompetencji do podejmowania danych decyzji,
* współzarządzanie pracowników jest ograniczone czasowo, nie jest to partycypacja na dłuższy okres.
* współzarządzanie pracowników jest ograniczone czasowo, nie jest to partycypacja na dłuższy okres.
Linia 76: Linia 74:
* niebezpieczeństwo podejmowania decyzji w wyniku kompromisu, a nie decyzji, które będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa,
* niebezpieczeństwo podejmowania decyzji w wyniku kompromisu, a nie decyzji, które będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa,
* obawy pracowników przed zwiększeniem zakresu ich odpowiedzialności.
* obawy pracowników przed zwiększeniem zakresu ich odpowiedzialności.
 
==Wady i zalety zarządzania przez partycypację==
==Wady i zalety zarządzania przez partycypację==
Zalety:
Zalety:
Linia 92: Linia 90:
* konieczność wielu konsultacji, negocjacji, które zajmują dużo czasu,
* konieczność wielu konsultacji, negocjacji, które zajmują dużo czasu,
* [[ryzyko]] wystąpienia sporów wśród współdecydujących, problemy we wzajemnym zrozumieniu się.
* [[ryzyko]] wystąpienia sporów wśród współdecydujących, problemy we wzajemnym zrozumieniu się.


'''Patrz także:'''
'''Patrz także:'''
Linia 99: Linia 96:
* [[Zarządzanie przez spacerowanie]]
* [[Zarządzanie przez spacerowanie]]


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Chyłek M. (2011). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/835/Chylek_Wspolczesne_zarzadzanie_przedsiebiorstwem.pdf?sequence=1 ''Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 90
<noautolinks>
* Gawroński H. [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/viewFile/945/833 ''Efektywność partycypacyjnych instrumentów zarządzania miastem'']  
* Chyłek M. (2011). ''Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 90
* Kaleta A., Moszkowicz K. (red.) (2012). ''[[Zarządzanie strategiczne]] w praktyce i teorii'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Gawroński H. [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/viewFile/945/833 ''Efektywność partycypacyjnych instrumentów zarządzania miastem'']
* Łochnicka D. (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-63774f26-e1d4-48e3-8d8c-2fd5ae9da02c/content/partContents/7a3a0835-711b-3f97-a5ef-d898a6426d7b ''Zakres i efekty stosowania bezpośredniej partycypacji pracowniczej w polskich przedsiębiorstwach''], "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 4 (36)
* Kaleta A., Moszkowicz K. (red.) (2012). ''Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Perechuda K. (red.) (2000). ''[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]] przyszłości. Koncepcje, [[modele]], metody'', Wydawnictwo Placet, Warszawa
* Łochnicka D. (2013). ''Zakres i efekty stosowania bezpośredniej partycypacji pracowniczej w polskich przedsiębiorstwach'', "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 4 (36)
* Stocki R., Prokopowicz P., Ż[[muda]] G. (2008). ''Pełna partycypacja w zarządzaniu'', Wolters Kulwer, Warszawa
* Perechuda K. (red.) (2000). ''Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody'', Wydawnictwo Placet, Warszawa
* Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G. (2008). ''Pełna partycypacja w zarządzaniu'', Wolters Kulwer, Warszawa
* Zimniewicz K. (1990). ''Nauka o organizacji i zarządzaniu'', PWN, Warszawa
* Zimniewicz K. (1990). ''Nauka o organizacji i zarządzaniu'', PWN, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie przez...]]
[[Kategoria:Zarządzanie przez...]]

Wersja z 10:05, 27 paź 2023

Zarządzanie przez partycypację
Polecane artykuły

Zarządzanie przez partycypację (zarządzanie uczestniczące) jest jedną z technik motywacyjnych mającą na celu zaktywizowanie podwładnych i realizację potrzeb wyższego rzędu. Pracownik jest włączony do procesu zarządzania i ma wpływ na podejmowane decyzje. Partycypacja pracownicza może mieć również wymiar finansowy. W zależności od przyjętego kryterium wyróżnia się partycypację formalną, nieformalną, bezpośrednią, pośrednią, czynną i bierną. W teorii zarządzania wyróżnia się dwa rodzaje modeli - amerykański i niemiecki. Dla pierwszego charakterystyczne są zaufanie i tolerancja, dominacja menadżerów i mniejszy stopień formalizacji kontaktów. W modelu niemieckim natomiast ważną rolę odgrywają współdecydowanie, negocjacje i regulacje prawne.

Role kierownika w kreowaniu partycypacji

  1. wywieranie wpływu,
  2. interakcje (współpraca i szukanie zgodności),
  3. wymiana informacji,
  4. zmiana orientacji kierownictwa,
  5. eksponowanie zaufania i tolerancji.

Rola pracowników w zarządzaniu przez partycypację

  1. udział w głosowaniu,
  2. członkostwo w radzie pracowniczej i radzie nadzorczej,
  3. zapewnienie pracownikom informacji i aktywnych form komunikacji,
  4. udział w zyskach,
  5. udział w korzyściach,
  6. udział w kapitale zakładowym i akcyjnym.

Poziomy partycypacji

Tegmeier wyróżnia osiem poziomów partycypacji. Poniższe poziomy odpowiadają stopniowi dopuszczenia podwładnych do zarządzania.

  1. prawo do informacji,
  2. prawo do wysłuchiwania,
  3. prawo do wypowiadania się,
  4. prawo do doradzania,
  5. prawo wyrażania sprzeciwu,
  6. prawo wyrażania zgody,
  7. prawo wspólnego rozstrzygania,
  8. prawo wyłącznego rozstrzygania.

Czynniki wpływające na możliwość implementacji zarządzania przez partycypację

(K. Perechuda 2000, s. 183):

  • liczba pracowników,
  • wielkość przedsiębiorstwa,
  • obszar działalności przedsiębiorstwa – czym się zajmuje,
  • otoczenie przedsiębiorstwa,
  • stosowane technologie,
  • umowa, statut itp. przedsiębiorstwa, które określają zasady jego działania i zarządzania nim.

Bariery przy implementacji partycypacji

(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):

  • przeszkody organizacyjne (charakterystyka organizacji – misja, cele, strategie działania, hierarchia, struktura organizacyjna, proces podejmowania decyzji),
  • przeszkody ze strony kierownictwa (przywiązanie do starej struktury organizacyjnej, brak zrozumienia sensu partycypacji, strach przed utratą pozycji i stanowiska),
  • przeszkody ze strony pracowników (niechęć do zmian, nieodpowiednie kwalifikacje, brak potrzeb wyższego rzędu).

Czynniki, przez które partycypacja może okazać się nieskuteczna i przynieść więcej strat niż korzyści

(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):

  • współzarządzanie nie jest rzeczywistością - tak naprawdę pracownicy nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji, partycypacja jest tylko formalna,
  • pracownicy mają prawo decyzji jedynie w niektórych kwestiach, nie jest to realna partycypacja,
  • pracownicy nie posiadają właściwych kwalifikacji i kompetencji do podejmowania danych decyzji,
  • współzarządzanie pracowników jest ograniczone czasowo, nie jest to partycypacja na dłuższy okres.

Koszty wprowadzenia partycypacji pracowników

(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 399):

  • wyższe wynagrodzenia dla pracowników,
  • koszty szkoleń,
  • niebezpieczeństwo podejmowania decyzji w wyniku kompromisu, a nie decyzji, które będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa,
  • obawy pracowników przed zwiększeniem zakresu ich odpowiedzialności.

Wady i zalety zarządzania przez partycypację

Zalety:

  • charakter motywacyjny,
  • poprawa relacji przełożony-podwładny,
  • stworzenie pracownikom szans na rozwój,
  • wzrost efektywności,
  • umiejętność redukowania zjawiska powstawania niepokojów społecznych.

Wady:

  • rozmycie odpowiedzialności za podjęte decyzji,
  • napotykanie trudności w uzyskaniu wymaganej odpowiedzialności i wiążąca się z tym ociężałość decyzyjna,
  • bariera w postaci nieodpowiedniego przygotowania pracowników i kadry kierowniczej do wykonywanych działań,

(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):

  • konieczność wielu konsultacji, negocjacji, które zajmują dużo czasu,
  • ryzyko wystąpienia sporów wśród współdecydujących, problemy we wzajemnym zrozumieniu się.

Patrz także:

Bibliografia

  • Chyłek M. (2011). Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 90
  • Gawroński H. Efektywność partycypacyjnych instrumentów zarządzania miastem
  • Kaleta A., Moszkowicz K. (red.) (2012). Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  • Łochnicka D. (2013). Zakres i efekty stosowania bezpośredniej partycypacji pracowniczej w polskich przedsiębiorstwach, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 4 (36)
  • Perechuda K. (red.) (2000). Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Wydawnictwo Placet, Warszawa
  • Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G. (2008). Pełna partycypacja w zarządzaniu, Wolters Kulwer, Warszawa
  • Zimniewicz K. (1990). Nauka o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa

Autor: Katarzyna Szymańska, Justyna Tokarska