Zarządzanie przez partycypację: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Zarządzanie]] przez partycypację''' (zarządzanie uczestniczące) jest jedną z technik motywacyjnych mającą na celu zaktywizowanie podwładnych i realizację potrzeb wyższego rzędu. [[Pracownik]] jest włączony do procesu zarządzania i ma wpływ na podejmowane decyzje. [[Partycypacja]] pracownicza może mieć również wymiar finansowy. | '''[[Zarządzanie]] przez partycypację''' (zarządzanie uczestniczące) jest jedną z technik motywacyjnych mającą na celu zaktywizowanie podwładnych i realizację potrzeb wyższego rzędu. [[Pracownik]] jest włączony do procesu zarządzania i ma wpływ na podejmowane decyzje. [[Partycypacja]] pracownicza może mieć również wymiar finansowy. | ||
W zależności od przyjętego kryterium wyróżnia się partycypację formalną, nieformalną, bezpośrednią, pośrednią, czynną i bierną. | W zależności od przyjętego kryterium wyróżnia się partycypację formalną, nieformalną, bezpośrednią, pośrednią, czynną i bierną. | ||
W teorii zarządzania wyróżnia się dwa rodzaje modeli - amerykański i niemiecki. Dla pierwszego charakterystyczne są [[zaufanie]] i [[tolerancja]], dominacja [[menadżer]]ów i mniejszy stopień formalizacji kontaktów. W modelu niemieckim natomiast ważną rolę odgrywają współdecydowanie, [[negocjacje]] i regulacje prawne. | W teorii zarządzania wyróżnia się dwa rodzaje modeli - amerykański i niemiecki. Dla pierwszego charakterystyczne są [[zaufanie]] i [[tolerancja]], dominacja [[menadżer]]ów i mniejszy stopień formalizacji kontaktów. W modelu niemieckim natomiast ważną rolę odgrywają współdecydowanie, [[negocjacje]] i regulacje prawne. | ||
==Role kierownika w kreowaniu partycypacji== | ==Role kierownika w kreowaniu partycypacji== | ||
# wywieranie wpływu, | # wywieranie wpływu, | ||
# interakcje (współ[[praca]] i szukanie zgodności), | # interakcje (współ[[praca]] i szukanie zgodności), | ||
# [[wymiana]] informacji, | # [[wymiana]] informacji, | ||
# [[zmiana]] orientacji kierownictwa, | # [[zmiana]] orientacji kierownictwa, | ||
# eksponowanie zaufania i tolerancji. | # eksponowanie zaufania i tolerancji. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
==Rola pracowników w zarządzaniu przez partycypację== | ==Rola pracowników w zarządzaniu przez partycypację== | ||
# [[udział]] w głosowaniu, | # [[udział]] w głosowaniu, | ||
Linia 38: | Linia 36: | ||
==Poziomy partycypacji== | ==Poziomy partycypacji== | ||
Tegmeier wyróżnia osiem poziomów partycypacji. Poniższe poziomy odpowiadają stopniowi dopuszczenia podwładnych do zarządzania. | Tegmeier wyróżnia osiem poziomów partycypacji. Poniższe poziomy odpowiadają stopniowi dopuszczenia podwładnych do zarządzania. | ||
# [[prawo]] do informacji, | # [[prawo]] do informacji, | ||
# prawo do wysłuchiwania, | # prawo do wysłuchiwania, | ||
Linia 45: | Linia 43: | ||
# prawo wyrażania sprzeciwu, | # prawo wyrażania sprzeciwu, | ||
# prawo wyrażania zgody, | # prawo wyrażania zgody, | ||
# prawo wspólnego rozstrzygania, | # prawo wspólnego rozstrzygania, | ||
# prawo wyłącznego rozstrzygania. | # prawo wyłącznego rozstrzygania. | ||
==Czynniki wpływające na możliwość implementacji zarządzania przez partycypację== | ==Czynniki wpływające na możliwość implementacji zarządzania przez partycypację== | ||
(K. Perechuda 2000, s. 183): | (K. Perechuda 2000, s. 183): | ||
* liczba pracowników, | * liczba pracowników, | ||
* wielkość przedsiębiorstwa, | * wielkość przedsiębiorstwa, | ||
* obszar działalności przedsiębiorstwa – czym się zajmuje, | * obszar działalności przedsiębiorstwa – czym się zajmuje, | ||
* [[otoczenie przedsiębiorstwa]], | * [[otoczenie przedsiębiorstwa]], | ||
* stosowane technologie, | * stosowane technologie, | ||
* [[umowa]], [[statut]] itp. przedsiębiorstwa, które określają zasady jego działania i zarządzania nim. | * [[umowa]], [[statut]] itp. przedsiębiorstwa, które określają zasady jego działania i zarządzania nim. | ||
==Bariery przy implementacji partycypacji== | ==Bariery przy implementacji partycypacji== | ||
Linia 66: | Linia 64: | ||
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398): | (Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398): | ||
* współzarządzanie nie jest rzeczywistością - tak naprawdę pracownicy nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji, partycypacja jest tylko formalna, | * współzarządzanie nie jest rzeczywistością - tak naprawdę pracownicy nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji, partycypacja jest tylko formalna, | ||
* pracownicy mają prawo decyzji jedynie w niektórych kwestiach, nie jest to realna partycypacja, | * pracownicy mają prawo decyzji jedynie w niektórych kwestiach, nie jest to realna partycypacja, | ||
* pracownicy nie posiadają właściwych kwalifikacji i kompetencji do podejmowania danych decyzji, | * pracownicy nie posiadają właściwych kwalifikacji i kompetencji do podejmowania danych decyzji, | ||
* współzarządzanie pracowników jest ograniczone czasowo, nie jest to partycypacja na dłuższy okres. | * współzarządzanie pracowników jest ograniczone czasowo, nie jest to partycypacja na dłuższy okres. | ||
Linia 76: | Linia 74: | ||
* niebezpieczeństwo podejmowania decyzji w wyniku kompromisu, a nie decyzji, które będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa, | * niebezpieczeństwo podejmowania decyzji w wyniku kompromisu, a nie decyzji, które będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa, | ||
* obawy pracowników przed zwiększeniem zakresu ich odpowiedzialności. | * obawy pracowników przed zwiększeniem zakresu ich odpowiedzialności. | ||
==Wady i zalety zarządzania przez partycypację== | ==Wady i zalety zarządzania przez partycypację== | ||
Zalety: | Zalety: | ||
Linia 92: | Linia 90: | ||
* konieczność wielu konsultacji, negocjacji, które zajmują dużo czasu, | * konieczność wielu konsultacji, negocjacji, które zajmują dużo czasu, | ||
* [[ryzyko]] wystąpienia sporów wśród współdecydujących, problemy we wzajemnym zrozumieniu się. | * [[ryzyko]] wystąpienia sporów wśród współdecydujących, problemy we wzajemnym zrozumieniu się. | ||
'''Patrz także:''' | '''Patrz także:''' | ||
Linia 99: | Linia 96: | ||
* [[Zarządzanie przez spacerowanie]] | * [[Zarządzanie przez spacerowanie]] | ||
== Bibliografia == | ==Bibliografia== | ||
* Chyłek M. (2011). | <noautolinks> | ||
* Gawroński H. [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/viewFile/945/833 ''Efektywność partycypacyjnych instrumentów zarządzania miastem''] | * Chyłek M. (2011). ''Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 90 | ||
* Kaleta A., Moszkowicz K. (red.) (2012). '' | * Gawroński H. [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/viewFile/945/833 ''Efektywność partycypacyjnych instrumentów zarządzania miastem''] | ||
* Łochnicka D. (2013). | * Kaleta A., Moszkowicz K. (red.) (2012). ''Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Perechuda K. (red.) (2000). '' | * Łochnicka D. (2013). ''Zakres i efekty stosowania bezpośredniej partycypacji pracowniczej w polskich przedsiębiorstwach'', "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 4 (36) | ||
* Stocki R., Prokopowicz P., | * Perechuda K. (red.) (2000). ''Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody'', Wydawnictwo Placet, Warszawa | ||
* Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G. (2008). ''Pełna partycypacja w zarządzaniu'', Wolters Kulwer, Warszawa | |||
* Zimniewicz K. (1990). ''Nauka o organizacji i zarządzaniu'', PWN, Warszawa | * Zimniewicz K. (1990). ''Nauka o organizacji i zarządzaniu'', PWN, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Zarządzanie przez...]] | [[Kategoria:Zarządzanie przez...]] |
Wersja z 10:05, 27 paź 2023
Zarządzanie przez partycypację |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie przez partycypację (zarządzanie uczestniczące) jest jedną z technik motywacyjnych mającą na celu zaktywizowanie podwładnych i realizację potrzeb wyższego rzędu. Pracownik jest włączony do procesu zarządzania i ma wpływ na podejmowane decyzje. Partycypacja pracownicza może mieć również wymiar finansowy. W zależności od przyjętego kryterium wyróżnia się partycypację formalną, nieformalną, bezpośrednią, pośrednią, czynną i bierną. W teorii zarządzania wyróżnia się dwa rodzaje modeli - amerykański i niemiecki. Dla pierwszego charakterystyczne są zaufanie i tolerancja, dominacja menadżerów i mniejszy stopień formalizacji kontaktów. W modelu niemieckim natomiast ważną rolę odgrywają współdecydowanie, negocjacje i regulacje prawne.
Role kierownika w kreowaniu partycypacji
- wywieranie wpływu,
- interakcje (współpraca i szukanie zgodności),
- wymiana informacji,
- zmiana orientacji kierownictwa,
- eksponowanie zaufania i tolerancji.
Rola pracowników w zarządzaniu przez partycypację
- udział w głosowaniu,
- członkostwo w radzie pracowniczej i radzie nadzorczej,
- zapewnienie pracownikom informacji i aktywnych form komunikacji,
- udział w zyskach,
- udział w korzyściach,
- udział w kapitale zakładowym i akcyjnym.
Poziomy partycypacji
Tegmeier wyróżnia osiem poziomów partycypacji. Poniższe poziomy odpowiadają stopniowi dopuszczenia podwładnych do zarządzania.
- prawo do informacji,
- prawo do wysłuchiwania,
- prawo do wypowiadania się,
- prawo do doradzania,
- prawo wyrażania sprzeciwu,
- prawo wyrażania zgody,
- prawo wspólnego rozstrzygania,
- prawo wyłącznego rozstrzygania.
Czynniki wpływające na możliwość implementacji zarządzania przez partycypację
(K. Perechuda 2000, s. 183):
- liczba pracowników,
- wielkość przedsiębiorstwa,
- obszar działalności przedsiębiorstwa – czym się zajmuje,
- otoczenie przedsiębiorstwa,
- stosowane technologie,
- umowa, statut itp. przedsiębiorstwa, które określają zasady jego działania i zarządzania nim.
Bariery przy implementacji partycypacji
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):
- przeszkody organizacyjne (charakterystyka organizacji – misja, cele, strategie działania, hierarchia, struktura organizacyjna, proces podejmowania decyzji),
- przeszkody ze strony kierownictwa (przywiązanie do starej struktury organizacyjnej, brak zrozumienia sensu partycypacji, strach przed utratą pozycji i stanowiska),
- przeszkody ze strony pracowników (niechęć do zmian, nieodpowiednie kwalifikacje, brak potrzeb wyższego rzędu).
Czynniki, przez które partycypacja może okazać się nieskuteczna i przynieść więcej strat niż korzyści
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):
- współzarządzanie nie jest rzeczywistością - tak naprawdę pracownicy nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji, partycypacja jest tylko formalna,
- pracownicy mają prawo decyzji jedynie w niektórych kwestiach, nie jest to realna partycypacja,
- pracownicy nie posiadają właściwych kwalifikacji i kompetencji do podejmowania danych decyzji,
- współzarządzanie pracowników jest ograniczone czasowo, nie jest to partycypacja na dłuższy okres.
Koszty wprowadzenia partycypacji pracowników
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 399):
- wyższe wynagrodzenia dla pracowników,
- koszty szkoleń,
- niebezpieczeństwo podejmowania decyzji w wyniku kompromisu, a nie decyzji, które będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa,
- obawy pracowników przed zwiększeniem zakresu ich odpowiedzialności.
Wady i zalety zarządzania przez partycypację
Zalety:
- charakter motywacyjny,
- poprawa relacji przełożony-podwładny,
- stworzenie pracownikom szans na rozwój,
- wzrost efektywności,
- umiejętność redukowania zjawiska powstawania niepokojów społecznych.
Wady:
- rozmycie odpowiedzialności za podjęte decyzji,
- napotykanie trudności w uzyskaniu wymaganej odpowiedzialności i wiążąca się z tym ociężałość decyzyjna,
- bariera w postaci nieodpowiedniego przygotowania pracowników i kadry kierowniczej do wykonywanych działań,
(Kaleta A., Moszkowicz K. 2012, s. 398):
- konieczność wielu konsultacji, negocjacji, które zajmują dużo czasu,
- ryzyko wystąpienia sporów wśród współdecydujących, problemy we wzajemnym zrozumieniu się.
Patrz także:
- Zarządzanie przez informacje i komunikację
- Zarządzanie przez kontrolę
- Zarządzanie przez spacerowanie
Bibliografia
- Chyłek M. (2011). Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 90
- Gawroński H. Efektywność partycypacyjnych instrumentów zarządzania miastem
- Kaleta A., Moszkowicz K. (red.) (2012). Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Łochnicka D. (2013). Zakres i efekty stosowania bezpośredniej partycypacji pracowniczej w polskich przedsiębiorstwach, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 4 (36)
- Perechuda K. (red.) (2000). Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Wydawnictwo Placet, Warszawa
- Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G. (2008). Pełna partycypacja w zarządzaniu, Wolters Kulwer, Warszawa
- Zimniewicz K. (1990). Nauka o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa
Autor: Katarzyna Szymańska, Justyna Tokarska