Samorząd terytorialny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Rozbudowa artykułu)
(The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (<a target="_blank" rel="noreferrer noopener" class="external free" href="https://github.com/bovender/LinkTitles">https://github.com/bovender/LinkTitles</a>).)
Linia 71: Linia 71:


==Samorząd terytorialny - przykłady==
==Samorząd terytorialny - przykłady==
* Samorząd Gminny - jest to najniższy szczebel samorządowy. W jego skład wchodzą władze wybierane przez lokalną społeczność w wyborach powszechnych. Do ich zadań należy m.in. utrzymanie dróg, oświetlenia, szpitali, szkół, świetlic, gospodarowanie środkami finansowymi, planowanie przestrzenne oraz wspieranie lokalnej gospodarki. Przykładem samorządu gminnego jest Gmina Czerwionka-Leszczyny w województwie śląskim.
* Samorząd Gminny - jest to najniższy szczebel samorządowy. W jego skład wchodzą władze wybierane przez lokalną społeczność w wyborach powszechnych. Do ich zadań należy m.in. utrzymanie dróg, oświetlenia, szpitali, szkół, świetlic, gospodarowanie środkami finansowymi, [[planowanie]] przestrzenne oraz wspieranie lokalnej gospodarki. Przykładem samorządu gminnego jest Gmina Czerwionka-Leszczyny w województwie śląskim.
* Samorząd Powiatowy - jest to drugi poziom samorządu terytorialnego. Jego zadania obejmują m.in. tworzenie i utrzymanie dróg powiatowych, planowanie i wspieranie rozwoju przemysłu, zarządzanie publicznymi szpitalami i placówkami oświatowymi, wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie programów społecznych, a także kontrola i wsparcie działalności gmin. Przykładem samorządu powiatowego jest Powiat Bielski w województwie śląskim.
* Samorząd Powiatowy - jest to drugi poziom samorządu terytorialnego. Jego zadania obejmują m.in. tworzenie i utrzymanie dróg powiatowych, planowanie i wspieranie rozwoju przemysłu, zarządzanie publicznymi szpitalami i placówkami oświatowymi, wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie programów społecznych, a także [[kontrola]] i wsparcie działalności gmin. Przykładem samorządu powiatowego jest Powiat Bielski w województwie śląskim.
* Samorząd Wojewódzki - jest to trzeci i najwyższy szczebel samorządowy. Do jego zadań należy m.in. zarządzanie szpitalami wojewódzkimi, kontrola działalności gmin i powiatów, tworzenie i wspieranie programów społecznych i edukacyjnych, wspieranie przedsiębiorczości, a także kreowanie i wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. Przykładem samorządu wojewódzkiego jest Województwo Śląskie.
* Samorząd Wojewódzki - jest to trzeci i najwyższy szczebel samorządowy. Do jego zadań należy m.in. zarządzanie szpitalami wojewódzkimi, kontrola działalności gmin i powiatów, tworzenie i wspieranie programów społecznych i edukacyjnych, wspieranie przedsiębiorczości, a także kreowanie i wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. Przykładem samorządu wojewódzkiego jest Województwo Śląskie.


Linia 79: Linia 79:
* '''Większa bliskość z obywatelami''': samorząd terytorialny oferuje obywatelom bezpośrednią kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich społeczności. Obywatele mają możliwość bezpośredniego udziału w decyzjach dotyczących ich społeczności, co zapewnia zwiększoną odpowiedzialność i zaangażowanie.
* '''Większa bliskość z obywatelami''': samorząd terytorialny oferuje obywatelom bezpośrednią kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich społeczności. Obywatele mają możliwość bezpośredniego udziału w decyzjach dotyczących ich społeczności, co zapewnia zwiększoną odpowiedzialność i zaangażowanie.
* '''Lepsze zrozumienie i wsparcie''': Samorząd terytorialny jest w stanie lepiej zrozumieć i wesprzeć lokalne potrzeby i interesy, ponieważ jest on bliżej lokalnych społeczności.
* '''Lepsze zrozumienie i wsparcie''': Samorząd terytorialny jest w stanie lepiej zrozumieć i wesprzeć lokalne potrzeby i interesy, ponieważ jest on bliżej lokalnych społeczności.
* '''Zwiększony poziom odpowiedzialności''': obywatele są w stanie śledzić działanie władz samorządowych i wywierać na nich presję, jeśli są one niewłaściwe. Samorząd terytorialny odpowiada za swoje decyzje i odpowiada za swoje działania.
* '''Zwiększony poziom odpowiedzialności''': obywatele są w stanie śledzić [[działanie]] władz samorządowych i wywierać na nich presję, jeśli są one niewłaściwe. Samorząd terytorialny odpowiada za swoje decyzje i odpowiada za swoje działania.
* '''Większa efektywność''': Samorząd terytorialny jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i problemy społeczności, ponieważ jest on bliżej obywateli.
* '''Większa [[efektywność]]''': Samorząd terytorialny jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i problemy społeczności, ponieważ jest on bliżej obywateli.
* '''Większa władza w lokalnych rękach''': samorząd terytorialny pozwala obywatelom wzmocnić swoją władzę nad lokalnymi sprawami i sprawić, by lokalna społeczność miała większy wpływ na swoją przyszłość.
* '''Większa [[władza]] w lokalnych rękach''': samorząd terytorialny pozwala obywatelom wzmocnić swoją władzę nad lokalnymi sprawami i sprawić, by lokalna społeczność miała większy wpływ na swoją przyszłość.


==Samorząd terytorialny - ograniczenia==
==Samorząd terytorialny - ograniczenia==
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, ale wraz z nimi istnieją również pewne ograniczenia i słabe strony. Oto niektóre z nich:  
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, ale wraz z nimi istnieją również pewne ograniczenia i [[słabe strony]]. Oto niektóre z nich:  
* '''Brak adekwatnego budżetu i ograniczone środki finansowe''': Samorząd terytorialny, w przeciwieństwie do państwa, nie ma możliwości emisji obligacji lub obniżania podatków, aby zwiększyć swoje środki finansowe. Oznacza to, że jest zmuszony do wybierania spośród wielu żądań, z którymi do niego zwracają się różne interesy społeczne, w zależności od dostępnego budżetu.  
* '''Brak adekwatnego budżetu i ograniczone środki finansowe''': Samorząd terytorialny, w przeciwieństwie do państwa, nie ma możliwości emisji obligacji lub obniżania podatków, aby zwiększyć swoje środki finansowe. Oznacza to, że jest zmuszony do wybierania spośród wielu żądań, z którymi do niego zwracają się różne interesy społeczne, w zależności od dostępnego budżetu.  
* '''Ograniczona zdolność do podejmowania decyzji''': Samorząd terytorialny nie może samodzielnie podejmować wszystkich decyzji. Jest on zależny od państwa i musi przestrzegać przepisów i zasad określonych przez władzę centralną. Nie może również samodzielnie wprowadzać zmian w systemie prawnym.  
* '''Ograniczona zdolność do podejmowania decyzji''': Samorząd terytorialny nie może samodzielnie podejmować wszystkich decyzji. Jest on zależny od państwa i musi przestrzegać przepisów i zasad określonych przez władzę centralną. Nie może również samodzielnie wprowadzać zmian w systemie prawnym.  
* '''Brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy''': Samorząd terytorialny jest często niedoświadczony w podejmowaniu odpowiednich decyzji w sprawach finansowych i społecznych. Ponadto, nie ma dostępu do pełnej wiedzy i informacji, które mogą być niezbędne do podejmowania prawidłowych decyzji.  
* '''Brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy''': Samorząd terytorialny jest często niedoświadczony w podejmowaniu odpowiednich decyzji w sprawach finansowych i społecznych. Ponadto, nie ma dostępu do pełnej wiedzy i informacji, które mogą być niezbędne do podejmowania prawidłowych decyzji.  
* '''Niepewność polityczna''': Samorząd terytorialny jest zależny od wyników wyborów, dlatego często musi dostosowywać swoje działania do aktualnie obowiązujących polityków. Może to wpływać na jakość i wydajność wykonywanej pracy.
* '''[[Niepewność]] polityczna''': Samorząd terytorialny jest zależny od wyników wyborów, dlatego często musi dostosowywać swoje działania do aktualnie obowiązujących polityków. Może to wpływać na [[jakość]] i [[wydajność]] wykonywanej pracy.


==Samorząd terytorialny - inne związane podejścia==
==Samorząd terytorialny - inne związane podejścia==
Podejście do samorządu terytorialnego może obejmować wiele różnych metod lub podejść, w tym:  
Podejście do samorządu terytorialnego może obejmować wiele różnych metod lub podejść, w tym:  
* '''Budowanie relacji''': Relacje między organami samorządowymi a obywatelami są niezbędne do tworzenia skutecznego i efektywnego samorządu terytorialnego. Władze lokalne muszą wypracować relacje zwrotne z mieszkańcami, aby wiedzieć, co jest dla nich ważne, i wspólnie tworzyć zasady dla społeczności.
* '''Budowanie relacji''': Relacje między organami samorządowymi a obywatelami są niezbędne do tworzenia skutecznego i efektywnego samorządu terytorialnego. Władze lokalne muszą wypracować relacje zwrotne z mieszkańcami, aby wiedzieć, co jest dla nich ważne, i wspólnie tworzyć zasady dla społeczności.
* '''Upowszechnianie wiedzy''': Organy samorządowe muszą wspierać wiedzę na temat samorządu terytorialnego, aby zwiększyć świadomość i zaangażowanie obywateli. W celu zwiększenia poziomu wiedzy, władze lokalne mogą wykorzystać media społecznościowe, aby informować obywateli o swoich działaniach, a także tworzyć programy edukacyjne, aby uczyć obywateli o samorządzie terytorialnym.
* '''Upowszechnianie wiedzy''': Organy samorządowe muszą wspierać wiedzę na temat samorządu terytorialnego, aby zwiększyć świadomość i zaangażowanie obywateli. W celu zwiększenia poziomu wiedzy, władze lokalne mogą wykorzystać [[media społecznościowe]], aby informować obywateli o swoich działaniach, a także tworzyć programy edukacyjne, aby uczyć obywateli o samorządzie terytorialnym.
* '''Przestrzeganie praw''': Samorząd terytorialny powinien również przestrzegać praw obywateli i dążyć do ochrony ich praw. Władze lokalne mogą wykorzystać mechanizmy kontroli, takie jak inspekcje i audyty, aby zapewnić, że prawa obywateli są przestrzegane.
* '''Przestrzeganie praw''': Samorząd terytorialny powinien również przestrzegać praw obywateli i dążyć do ochrony ich praw. Władze lokalne mogą wykorzystać mechanizmy kontroli, takie jak inspekcje i audyty, aby zapewnić, że prawa obywateli są przestrzegane.
* '''Korzystanie z technologii''': Technologia może być wykorzystywana do zwiększenia wydajności władz lokalnych i usprawnienia samorządu terytorialnego. Władze lokalne mogą wykorzystywać technologię do śledzenia i monitorowania działań samorządowych, a także do tworzenia platform społecznych, aby zwiększyć zaangażowanie obywateli.
* '''Korzystanie z technologii''': [[Technologia]] może być wykorzystywana do zwiększenia wydajności władz lokalnych i usprawnienia samorządu terytorialnego. Władze lokalne mogą wykorzystywać technologię do śledzenia i monitorowania działań samorządowych, a także do tworzenia platform społecznych, aby zwiększyć zaangażowanie obywateli.


Podsumowując, samorząd terytorialny może wykorzystać szereg metod lub podejść, w tym budowanie relacji, upowszechnianie wiedzy, przestrzeganie praw oraz korzystanie z technologii, w celu zwiększenia efektywności i wydajności.
Podsumowując, samorząd terytorialny może wykorzystać szereg metod lub podejść, w tym budowanie relacji, upowszechnianie wiedzy, przestrzeganie praw oraz korzystanie z technologii, w celu zwiększenia efektywności i wydajności.

Wersja z 12:43, 30 sty 2023

Samorząd terytorialny
Polecane artykuły


Samorząd terytorialny jest wynikiem decentralizacji finansów publicznych do szczebla lokalnego, w wyniku której następują zmiany jakościowe chronione najwyższym aktem prawnym - Konstytucją. Jest podstawą formą organizacji władz lokalnych. W ogólnym znaczeniu, istotą samorządu jest powierzenie zarządu sprawami publicznymi samym zainteresowanym - czyli, z mocy prawa, odpowiednio zorganizowanemu zrzeszeniu obywateli. W odniesieniu do samorządu terytorialnego polega to na utworzeniu i akceptacji przez państwo, autonomicznego względem niego, systemu organów i wyposażenie ich w odpowiednie kompetencje władcze. Istotnym warunkiem powstania takich organów jest akceptacja przez państwo odrębności sfery interesów społeczności lokalnej i regionalnej, przy jednoczesnym istnieniu interesów całego społeczeństwa. Ta odrębność interesów ma wyraz prawny, w postaci nadania związkom samorządowym osobowości prawnej oraz ekonomicznej, w postaci ich uwłaszczenia. Samorząd terytorialny jest, zatem wyodrębnionym w strukturze państwa związkiem terytorialnej społeczności, powoływanym do samodzielnego wykonywania administracji publicznej, wyposażonym w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych nań zadań. Z faktu wyodrębnienia terytorialnych związków samorządowych wynika ich względna niezależność od innych części aparatu państwowego (organów rządowych), a w konsekwencji możliwość kształtowania własnej, wewnętrznej organizacji, wybór organów przedstawicielskich oraz uprawnienia do stanowienia prawa miejscowego.

Definicje samorządu terytorialnego

Nie da się wskazać na jedną, dobrą i akceptowaną przez wszystkich definicję samorządu terytorialnego. Istnieje wiele określeń i różnią się one w szczegółach.

W literaturze polskiej:

  1. "Zdaniem Jerzego Panejki: samorząd jest opartą na przepisach ustawy, zdecentralizowaną administracją państwową, wykonywaną przez lokalne organy, niepodległe hierarchicznie innym organom i samodzielnie w granicach ustawy i ogólnego porządku prawnego.
  2. Według Bohdana Wasiutyńskiego samorząd jest: wykonywaniem części administracji państwowej przez organizacje obdarzone osobowością prawną, działające we własnym imieniu z mocy przyznanego im prawa pod określonym nadzorem państwa.
  3. Tadeusz Bigo przez pojęcie "samorząd terytorialny" rozumiał korporacje będące osobami prawnymi (podmiotami), zdecentralizowanymi i odrębnymi od państwa, powołane przez ustawy do wykonywania obowiązków i praw (publicznych) z zakresu administracji publicznej z wykorzystaniem władztwa administracyjnego.
  4. Teresa Rabska, według niej: samorządem jest wyodrębniona grupa społeczna, określona przez prawo, której członkostwo powstaje z mocy prawa, powołana do wykonywania zadań administracji państwowej, w granicach przez prawo określonych, w sposób samodzielny, w formach właściwych dla administracji państwowej, posiadająca własną organizację, ustaloną w przepisach prawnych, o charakterze przedstawicielskim, pozostającą pod kontrolą tej grupy społecznej, która ją wybrała. Organizacja samorządu zbudowana jest na zasadzie decentralizacji; działając na podstawie prawa pozostaje tylko pod nadzorem organów państwowych.
  5. Bogdan Dolnicki przyjmuje, że samorząd terytorialny jest to: jednostka o charakterze korporacyjnym, wyposażona w osobowość prawną o charakterze publicznym i prywatnym, wypełniająca poprzez wyłonienie w drodze wyborów organy zadania administracji publicznej na zasadach określomej prawnie niezależności i podlegająca przy tym nadzorowi państwowemu.
  6. W art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (EKST), można znaleźć, że samorząd terytorialny oznacza: prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców." (Bandarzewski K. 2006, s. 22-24)

Misja

Misja samorządu terytorialnego jest tożsama z:

  • Realizacją idei samorządności, która wyzwala w społeczności zmiany w mentalności, polegające na utożsamianiu się społeczności z władzą samorządową. Jest to wynik demokratycznego trybu wyłaniającego odpowiednie organy integrujące społeczność terytorialną,
  • Aktywizacją społeczności terytorialnej, oznaczającą inspirację dla społeczności do działań na rzecz swojego lokalnego środowiska,
  • Racjonalizację działania władz publicznych, które muszą mieć na uwadze potrzeby społeczności, a których spełnienie jest ograniczone w możliwościach ich zaspokajania na szczeblu jednostek podziału terytorialnego.

Zadania

W zakresie:

  • Infrastruktury społecznej:
  1. pomoc społeczna,
  2. zabiegi zapobiegające bezrobociu,
  3. dynamizacja lokalnego rynku pracy,
  4. polityka socjalna (prorodzinna),
  5. pomoc osobom niepełnosprawnym,
  6. ochrona zdrowia (przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii i nikotynizmowi),
  • Infrastruktury technicznej:
  1. dostarczanie wody,
  2. usuwanie ścieków komunalnych,
  3. zaopatrzenie w energię elektryczną, cieplną oraz gaz,
  4. utrzymywanie porządku,
  5. transport publiczny,
  6. budowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg oraz zarządzanie nimi,
  1. zabiegi związane z ochroną środowiska i przyrody,
  2. ochrona gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
  3. usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych
  4. unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
  • Porządku i bezpieczeństwa publicznego:
  1. zapobieganie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
  2. zadania związane z sytuacjami kryzysowymi,
  • Rozwoju regionalnego:
  1. zaspakajanie potrzeb zbiorowych społeczności.

Władze samorządowe i publiczne tworzą system władzy i pewną kategorię własności w odniesieniu do otoczenia, z której wynikają ważne konsekwencje:

W Polsce funkcjonują dwa rodzaje samorządu lokalnego (gmina i powiat), oraz samorząd województwa (samorząd regionalny). Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej traktuje samorząd terytorialny jako element organizacji państwa, odrębny i niezależny od administracji rządowej.

Samorząd terytorialny - przykłady

  • Samorząd Gminny - jest to najniższy szczebel samorządowy. W jego skład wchodzą władze wybierane przez lokalną społeczność w wyborach powszechnych. Do ich zadań należy m.in. utrzymanie dróg, oświetlenia, szpitali, szkół, świetlic, gospodarowanie środkami finansowymi, planowanie przestrzenne oraz wspieranie lokalnej gospodarki. Przykładem samorządu gminnego jest Gmina Czerwionka-Leszczyny w województwie śląskim.
  • Samorząd Powiatowy - jest to drugi poziom samorządu terytorialnego. Jego zadania obejmują m.in. tworzenie i utrzymanie dróg powiatowych, planowanie i wspieranie rozwoju przemysłu, zarządzanie publicznymi szpitalami i placówkami oświatowymi, wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie programów społecznych, a także kontrola i wsparcie działalności gmin. Przykładem samorządu powiatowego jest Powiat Bielski w województwie śląskim.
  • Samorząd Wojewódzki - jest to trzeci i najwyższy szczebel samorządowy. Do jego zadań należy m.in. zarządzanie szpitalami wojewódzkimi, kontrola działalności gmin i powiatów, tworzenie i wspieranie programów społecznych i edukacyjnych, wspieranie przedsiębiorczości, a także kreowanie i wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. Przykładem samorządu wojewódzkiego jest Województwo Śląskie.

Samorząd terytorialny - mocne strony

Samorząd terytorialny ma wiele zalet, które są ważne dla zdrowej demokracji. Są to:

  • Większa bliskość z obywatelami: samorząd terytorialny oferuje obywatelom bezpośrednią kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich społeczności. Obywatele mają możliwość bezpośredniego udziału w decyzjach dotyczących ich społeczności, co zapewnia zwiększoną odpowiedzialność i zaangażowanie.
  • Lepsze zrozumienie i wsparcie: Samorząd terytorialny jest w stanie lepiej zrozumieć i wesprzeć lokalne potrzeby i interesy, ponieważ jest on bliżej lokalnych społeczności.
  • Zwiększony poziom odpowiedzialności: obywatele są w stanie śledzić działanie władz samorządowych i wywierać na nich presję, jeśli są one niewłaściwe. Samorząd terytorialny odpowiada za swoje decyzje i odpowiada za swoje działania.
  • Większa efektywność: Samorząd terytorialny jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i problemy społeczności, ponieważ jest on bliżej obywateli.
  • Większa władza w lokalnych rękach: samorząd terytorialny pozwala obywatelom wzmocnić swoją władzę nad lokalnymi sprawami i sprawić, by lokalna społeczność miała większy wpływ na swoją przyszłość.

Samorząd terytorialny - ograniczenia

Samorząd terytorialny ma wiele zalet, ale wraz z nimi istnieją również pewne ograniczenia i słabe strony. Oto niektóre z nich:

  • Brak adekwatnego budżetu i ograniczone środki finansowe: Samorząd terytorialny, w przeciwieństwie do państwa, nie ma możliwości emisji obligacji lub obniżania podatków, aby zwiększyć swoje środki finansowe. Oznacza to, że jest zmuszony do wybierania spośród wielu żądań, z którymi do niego zwracają się różne interesy społeczne, w zależności od dostępnego budżetu.
  • Ograniczona zdolność do podejmowania decyzji: Samorząd terytorialny nie może samodzielnie podejmować wszystkich decyzji. Jest on zależny od państwa i musi przestrzegać przepisów i zasad określonych przez władzę centralną. Nie może również samodzielnie wprowadzać zmian w systemie prawnym.
  • Brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy: Samorząd terytorialny jest często niedoświadczony w podejmowaniu odpowiednich decyzji w sprawach finansowych i społecznych. Ponadto, nie ma dostępu do pełnej wiedzy i informacji, które mogą być niezbędne do podejmowania prawidłowych decyzji.
  • Niepewność polityczna: Samorząd terytorialny jest zależny od wyników wyborów, dlatego często musi dostosowywać swoje działania do aktualnie obowiązujących polityków. Może to wpływać na jakość i wydajność wykonywanej pracy.

Samorząd terytorialny - inne związane podejścia

Podejście do samorządu terytorialnego może obejmować wiele różnych metod lub podejść, w tym:

  • Budowanie relacji: Relacje między organami samorządowymi a obywatelami są niezbędne do tworzenia skutecznego i efektywnego samorządu terytorialnego. Władze lokalne muszą wypracować relacje zwrotne z mieszkańcami, aby wiedzieć, co jest dla nich ważne, i wspólnie tworzyć zasady dla społeczności.
  • Upowszechnianie wiedzy: Organy samorządowe muszą wspierać wiedzę na temat samorządu terytorialnego, aby zwiększyć świadomość i zaangażowanie obywateli. W celu zwiększenia poziomu wiedzy, władze lokalne mogą wykorzystać media społecznościowe, aby informować obywateli o swoich działaniach, a także tworzyć programy edukacyjne, aby uczyć obywateli o samorządzie terytorialnym.
  • Przestrzeganie praw: Samorząd terytorialny powinien również przestrzegać praw obywateli i dążyć do ochrony ich praw. Władze lokalne mogą wykorzystać mechanizmy kontroli, takie jak inspekcje i audyty, aby zapewnić, że prawa obywateli są przestrzegane.
  • Korzystanie z technologii: Technologia może być wykorzystywana do zwiększenia wydajności władz lokalnych i usprawnienia samorządu terytorialnego. Władze lokalne mogą wykorzystywać technologię do śledzenia i monitorowania działań samorządowych, a także do tworzenia platform społecznych, aby zwiększyć zaangażowanie obywateli.

Podsumowując, samorząd terytorialny może wykorzystać szereg metod lub podejść, w tym budowanie relacji, upowszechnianie wiedzy, przestrzeganie praw oraz korzystanie z technologii, w celu zwiększenia efektywności i wydajności.

Bibliografia

Autor: Agata Migdał, Natalia Hulbój

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.