Zarządzanie przedsiębiorstwem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
Linia 38: Linia 37:


Koncepcje zorientowane na [[proces]] zarządzania przedsiębiorstwem:
Koncepcje zorientowane na [[proces]] zarządzania przedsiębiorstwem:
* [[marketing]] – orientacja na [[rynek]] i klienta  
* [[marketing]] – orientacja na [[rynek]] i klienta
* [[logistyka]] – zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management – kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas”
* [[logistyka]] – zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management – kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas”
* human resources management – humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
* human resources management – humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
* TQM (total quality management) – kompleksowa [[kontrola]] jakości  
* TQM (total quality management) – kompleksowa [[kontrola]] jakości
* [[controlling]] – integracja łańcucha tworzenia wartości
* [[controlling]] – integracja łańcucha tworzenia wartości
* time based management (TBM) – zarządzanie czynnikiem czasu
* time based management (TBM) – zarządzanie czynnikiem czasu
Linia 51: Linia 50:
Zorientowane na formy organizacji – [[organizacja]] ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista. (A. I. Szymańska s. 365)
Zorientowane na formy organizacji – [[organizacja]] ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista. (A. I. Szymańska s. 365)
*[[zarządzanie procesowe|zarządzanie procesowe]] – [[metoda]] ta stanowi odpowiedź na wzrastającą turbulencję środowiska oraz wnętrza instytucji, wyodrębnianie potrzeb konsumentów oraz krótkie cykle życia produktów
*[[zarządzanie procesowe|zarządzanie procesowe]] – [[metoda]] ta stanowi odpowiedź na wzrastającą turbulencję środowiska oraz wnętrza instytucji, wyodrębnianie potrzeb konsumentów oraz krótkie cykle życia produktów
* zarządzanie przez [[kompetencje]] - polega na użyciu pojęcia kompetencji i wyników analizy kompetencji w celach informacyjnych  
* zarządzanie przez [[kompetencje]] - polega na użyciu pojęcia kompetencji i wyników analizy kompetencji w celach informacyjnych
*[[zarządzanie wiedzą|zarządzanie wiedzą]] – to proces, dający możliwość organizacji wytwarzanie wartości z aktywów intelektualnych lub innych [[zasób]] które opierają się na wiedzy  
*[[zarządzanie wiedzą|zarządzanie wiedzą]] – to proces, dający możliwość organizacji wytwarzanie wartości z aktywów intelektualnych lub innych [[zasób]] które opierają się na wiedzy
(M Hopej i in. s 159-193)
(M Hopej i in. s 159-193)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Dźwigoł H. (2014), [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-4867415a-b8dc-418f-b57b-edc137a416b3/c/Dzwigol_OiZ_70_2014.pdf ''Menedżerowie przyszłości a zarządzanie strategiczne''], Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej nr 19[09]
* Dźwigoł H. (2014), [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-4867415a-b8dc-418f-b57b-edc137a416b3/c/Dzwigol_OiZ_70_2014.pdf ''Menedżerowie przyszłości a zarządzanie strategiczne''], Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej nr 19[09]
* Hopej M., Kral Z. (2011), ''Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce'', Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
* Hopej M., Kral Z. (2011), ''Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce'', Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
* Patalas-Maliszewska J. (2012), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD9-0030-0006/c/httpwww_ptzp_org_plzpimagesstorieszptekstfullzp122012zp22patalas.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem intelektualnym w innowacyjnym przedsiębiorstwie sektora MSP''], Zarządzanie przedsiębiorstwem nr 2
* Patalas-Maliszewska J. (2012), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-LOD9-0030-0006/c/httpwww_ptzp_org_plzpimagesstorieszptekstfullzp122012zp22patalas.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem intelektualnym w innowacyjnym przedsiębiorstwie sektora MSP''], Zarządzanie przedsiębiorstwem nr 2
* Sudoł S. (2014), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2014-iid-161-art-000000000002/c/2014_NR_1161.pdf ''Podstawowe problemy metodoliczne nauk o zarządzaniu''], Organization and management nr 1161
* Sudoł S. (2014), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2014-iid-161-art-000000000002/c/2014_NR_1161.pdf ''Podstawowe problemy metodoliczne nauk o zarządzaniu''], Organization and management nr 1161
* Szymańska A. I. (2012), [http://uatacz.up.krakow.pl/~wwwaupc/index.php/p-e/article/viewFile/133/71 ''Globalizacja a nowe koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem''], [[Przedsiębiorczość]] – Edukacja nr 8
* Szymańska A. I. (2012), ''Globalizacja a nowe koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem'', Przedsiębiorczość – Edukacja nr 8
</noautolinks>


{{a|Brygida Opyrchał}}.
{{a|Brygida Opyrchał}}.


{{#metamaster:description|Zarządzanie przedsiębiorstwem - proces kierowania, administrowania i rządzenia. Dowiedz się więcej na stronie.}}
{{#metamaster:description|Zarządzanie przedsiębiorstwem - proces kierowania, administrowania i rządzenia. Dowiedz się więcej na stronie.}}

Wersja z 09:41, 28 paź 2023

Zarządzanie przedsiębiorstwem
Polecane artykuły

Zarządzanie przedsiębiorstwem – jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z kierowaniem w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem”, np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13)

Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie przedsiębiorstwem lub w przedsiębiorstwie”, "zarządzanie szkołą lub w szkole” lub inną organizacją (instytucją), ale proces zależny jest zawsze poprzez działanie ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego. (S. Sudoł s. 15)

Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku zakłada zrozumienie i zaakceptowanie zmienności, wielokierunkowości oraz wieloaspektowości, gdzie kompetentność i jednostajność są standardowe, a nawet przyjmowane jako bezsprzeczność. (H. Dźwigoł s. 94)

Warunki zarządzania przedsiębiorstwem

  1. Nie jest związane z działalnością osobniczą, lecz dotyczy grupowej zawodowej działalności ludzi
  2. Jest procesem który jest dokonywany w organizacji, niezależnie od jej formy prawnej, wielkości, rodzaju działalności, który ma wspólny cel oraz potrzebne zasoby
  3. Organ władzy poprzez wykonanie funkcji kierowniczych, ma wpływ na przebieg i rozwój organizacji

(S. Sudoł s. 14-15)

Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem

Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem zależy m.in. od zarządzania wiedzą, jaką posiada firma o swoich klientach, kontrahentach, produktach, procedurach operacyjnych, a także od gatunkowości i osiągalności informacji w systemach informatycznych. Dominującą rolę będą mogły osiągnąć te przedsiębiorstwa, które nie tylko posiadają wiedzę, ale i są w stanie tą wiedzą kompetentnie zarządzać. Można stwierdzić więc, że sukces przedsiębiorstwa będzie zależeć od poziomu rozwoju technik i metod przekazywania informacji i wiedzy. (J. Patalas-Maliszewska s. 15)

Współczesne koncepcje i metody zarządzania przedsiębiorstwem

Dostrzegane aktualnie przemiany gospodarcze i społeczne, postępująca globalizacja i unifikacja rynku egzekwują innowacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wprowadzanie współczesnych koncepcji zarządzania udostępnia przeciwdziałanie zagrożeniom albo także wykorzystanie nieoczekiwanie pojawiających się możliwości. W działalności gospodarczej można zauważyć bardzo dużo zróżnicowanych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Do najczęściej stosowanych obecnie koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem to:

Koncepcje zorientowane na proces zarządzania przedsiębiorstwem:

  • marketing – orientacja na rynek i klienta
  • logistyka – zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management – kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas”
  • human resources management – humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
  • TQM (total quality management) – kompleksowa kontrola jakości
  • controlling – integracja łańcucha tworzenia wartości
  • time based management (TBM) – zarządzanie czynnikiem czasu
  • benchmarkinganaliza porównawcza
  • outsourcing – orientacja na zaopatrzenie

Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami:

Zorientowane na formy organizacji – organizacja ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista. (A. I. Szymańska s. 365)

  • zarządzanie procesowemetoda ta stanowi odpowiedź na wzrastającą turbulencję środowiska oraz wnętrza instytucji, wyodrębnianie potrzeb konsumentów oraz krótkie cykle życia produktów
  • zarządzanie przez kompetencje - polega na użyciu pojęcia kompetencji i wyników analizy kompetencji w celach informacyjnych
  • zarządzanie wiedzą – to proces, dający możliwość organizacji wytwarzanie wartości z aktywów intelektualnych lub innych zasób które opierają się na wiedzy

(M Hopej i in. s 159-193)

Bibliografia


Autor: Brygida Opyrchał

.