Zadania kierownika projektu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Kierownik projektu''' (PM - Project Manager) – to członek [[Zespół projektowy|zespołu projektowego]], który jest specjalistą z dziedziny [[zarządzanie projektem|zarządzania projektami]]. Project Manager posiada odpowiednio wysokie przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe. Odgrywa najważniejszą rolę w zarządzaniu projektami i budowie zespołów realizatorskich. Jest osobą mającą największy wpływ na powstanie, realizację oraz efekt końcowy projektu. Ciąży na nim odpowiedzialność za jego sukces. Jako lidera przedsięwzięcia, głównym zadaniem jest kontrola i utrzymanie przyjętych założeń dotyczących: budżetu, komunikacji w zespole, liczby zasobów, harmonogramu oraz utrzymania równowagi pomiędzy przyjętymi założeniami. Kierownik projektu powinien posiadać odpowiednie cechy charakteru – charyzmę, siłę przebicia i poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania – warunkujące efektywne zarządzanie projektem. (M.Trocki 2012, s. 122-123)
'''[[Kierownik]] projektu''' (PM - Project [[Manager]]) – to członek [[Zespół projektowy|zespołu projektowego]], który jest specjalistą z dziedziny [[zarządzanie projektem|zarządzania projektami]]. Project Manager posiada odpowiednio wysokie przygotowanie merytoryczne oraz [[doświadczenie zawodowe]]. Odgrywa najważniejszą rolę w zarządzaniu projektami i budowie zespołów realizatorskich. Jest osobą mającą największy wpływ na powstanie, realizację oraz efekt końcowy projektu. Ciąży na nim [[odpowiedzialność]] za jego [[sukces]]. Jako lidera przedsięwzięcia, głównym zadaniem jest [[kontrola]] i utrzymanie przyjętych założeń dotyczących: budżetu, komunikacji w zespole, liczby zasobów, harmonogramu oraz utrzymania równowagi pomiędzy przyjętymi założeniami. Kierownik projektu powinien posiadać odpowiednie [[cechy charakteru]] – charyzmę, siłę przebicia i poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania – warunkujące efektywne [[zarządzanie]] projektem. (M.Trocki 2012, s. 122-123)


==Zadania kierownika projektu wynikające z roli w projekcie==
==Zadania kierownika projektu wynikające z roli w projekcie==
Do zadań kierownika projektu, wynikających z jego roli w projekcje należą:  
Do zadań kierownika projektu, wynikających z jego roli w projekcje należą:  
*'''Monitoring otoczenia'''. PM powinien jak najszybciej wykrywać sygnały o możliwościach oraz zagrożeniach swojej działalności. Ważną umiejętnością jest przekształcanie zagrożeń w możliwości.  
*'''[[Monitoring]] otoczenia'''. PM powinien jak najszybciej wykrywać sygnały o możliwościach oraz zagrożeniach swojej działalności. Ważną umiejętnością jest przekształcanie zagrożeń w możliwości.  
*'''Inspiracja pracowników'''. Kierownik projektu musi umieć wyzwalać ludzką energię i pozytywne cechy charakteru oraz rozumieć, iż sukces zależy od wszystkich pracowników.
*'''Inspiracja pracowników'''. Kierownik projektu musi umieć wyzwalać ludzką energię i pozytywne cechy charakteru oraz rozumieć, iż sukces zależy od wszystkich pracowników.
*'''Stworzenie misji'''. Powinien byś twórcą odważnej misji, która da bodziec do przebudowy i opracowania długofalowej strategii.  
*'''Stworzenie misji'''. Powinien byś twórcą odważnej misji, która da [[bodziec]] do przebudowy i opracowania długofalowej strategii.  
*'''Szybkie działania'''. Project Manager musi być osobą zdecydowaną i potrafiącą szybko podejmować decyzje. Szybsze działanie, czasem powodujące również pomyłki, daje lepsze efekty, niż dokładność - spowalniająca działanie. Koszty opóźnionego działania bywają wyższe niż sporadyczne pomyłki. Najważniejsze, by dostrzec relacje pomiędzy różnymi czynnikami i podjąć optymalne decyzje. (J. Kisielnicki, 2014, s. 185)
*'''Szybkie działania'''. Project Manager musi być osobą zdecydowaną i potrafiącą szybko podejmować decyzje. Szybsze [[działanie]], czasem powodujące również pomyłki, daje lepsze efekty, niż [[dokładność]] - spowalniająca działanie. [[Koszty]] opóźnionego działania bywają wyższe niż sporadyczne pomyłki. Najważniejsze, by dostrzec relacje pomiędzy różnymi czynnikami i podjąć optymalne decyzje. (J. Kisielnicki, 2014, s. 185)


<google>t</google>
<google>t</google>
Linia 29: Linia 29:
==Zadania kierownika na poszczególnych etapach projektu==
==Zadania kierownika na poszczególnych etapach projektu==
{{#ev:youtube|3v3WCiaSypg|480|right|Role w zespołach projektowych (Sławomir Wawak)|frame}}
{{#ev:youtube|3v3WCiaSypg|480|right|Role w zespołach projektowych (Sławomir Wawak)|frame}}
Cykl zarządzania projektem obejmuje kilka etapów. W każdym z nich kierownik projektu pełni inną rolę.  
[[Cykl]] zarządzania projektem obejmuje kilka etapów. W każdym z nich kierownik projektu pełni inną rolę.  


Na etapie '''planowania''' projektu kierownik ma za zadanie:
Na etapie '''planowania''' projektu kierownik ma za [[zadanie]]:
* zdefiniować cel i założenia projektu
* zdefiniować cel i założenia projektu
* wyznaczyć zakres projektu
* wyznaczyć [[zakres]] projektu
* określić skutki projektu
* określić skutki projektu
* opracować harmonogram i budżet projektu
* opracować [[harmonogram]] i [[budżet]] projektu
* przeanalizować ryzyko projektu
* przeanalizować [[ryzyko]] projektu
Na etapie '''tworzenia zespołu projektowego''':  
Na etapie '''tworzenia zespołu projektowego''':  
* przeprowadzić analizę wymaganych zasobów ludzkich
* przeprowadzić analizę wymaganych zasobów ludzkich
* zaplanować sposób pozyskania potrzebnych zasobów
* zaplanować sposób pozyskania potrzebnych zasobów
* opracować konkretny plan organizacyjny
* opracować konkretny [[plan]] organizacyjny
* motywować i koordynować pracę zespołu projektowego
* motywować i koordynować pracę zespołu projektowego
* szkolić i doskonalić jego członków
* szkolić i doskonalić jego członków
Linia 49: Linia 49:
*śledzić wykonanie budżetu
*śledzić wykonanie budżetu
* delegować zadania członkom zespołu
* delegować zadania członkom zespołu
* kontrolować jakość wykonywanych zadań
* kontrolować [[jakość]] wykonywanych zadań
* zarządzać kosztami projektu  
* zarządzać kosztami projektu  
Na etapie '''zamykania projektu''':  
Na etapie '''zamykania projektu''':  
* sporządzić sprawozdanie z wykonania projektu
* sporządzić [[sprawozdanie]] z wykonania projektu
* rozliczyć projekt
* rozliczyć [[projekt]]
* opracować dokumentację eksploatacyjną
* opracować dokumentację eksploatacyjną
* rozwiązać zespół projektowy
* rozwiązać [[zespół]] projektowy
(M.Trocki 2012, s. 81-267)
(M.Trocki 2012, s. 81-267)


==Zakres odpowiedzialności kierownika projektu==
==Zakres odpowiedzialności kierownika projektu==


Jako główne zadanie kierownika projektu można uznać dostarczenie produktu końcowego, bez przekraczania wyznaczonego budżetu i terminów oraz zgodnie ze specyfiką techniczną i zapewnieniem odpowiedniego zysku - w przypadku gdy jest to wymagane. Pozostałe zadania są zróżnicowane, w zależności od kwalifikacji i umiejętności kierownika, wielkości projektu, wymogów i uprawnień. (J.M. Nicholas, (2015), s. 733).
Jako główne zadanie kierownika projektu można uznać dostarczenie produktu końcowego, bez przekraczania wyznaczonego budżetu i terminów oraz zgodnie ze specyfiką techniczną i zapewnieniem odpowiedniego zysku - w przypadku gdy jest to wymagane. Pozostałe zadania są zróżnicowane, w zależności od kwalifikacji i [[umiejętności]] kierownika, wielkości projektu, wymogów i uprawnień. (J.M. Nicholas, (2015), s. 733).
   
   
Zakres odpowiedzialności Project Managera najczęściej obejmuje:  
Zakres odpowiedzialności Project Managera najczęściej obejmuje:  
Linia 74: Linia 74:
# wskazywanie sposobów na ich rozwiązywanie
# wskazywanie sposobów na ich rozwiązywanie
# prowadzenie negocjacji z wykonawcami, kierownikami funkcjonalnymi i dyrektorami wyższego szczebla
# prowadzenie negocjacji z wykonawcami, kierownikami funkcjonalnymi i dyrektorami wyższego szczebla
# planowanie zadań i rezultatów projektu (tworzenie struktur podziału pracy, harmonogramów i budżetów)
# [[planowanie]] zadań i rezultatów projektu (tworzenie struktur podziału pracy, harmonogramów i budżetów)


Oprócz wymienionych wyżej zadań, PM ponosi odpowiedzialność za integrację i koordynację wszystkich elementów i etapów projektu. Koordynuje działania jednostek funkcjonalnych, podwykonawców, a także innych uczestników projektu. Do zadań kierownika projektu, należy również tworzenie planów i harmonogramów, ułatwiających integrację zadań. Odpowiada on za monitorowanie i kontrolę postępów, wykrywając przy tym powstające problemy.  
Oprócz wymienionych wyżej zadań, PM ponosi odpowiedzialność za integrację i koordynację wszystkich elementów i etapów projektu. Koordynuje działania jednostek funkcjonalnych, podwykonawców, a także innych uczestników projektu. Do zadań kierownika projektu, należy również tworzenie planów i harmonogramów, ułatwiających integrację zadań. Odpowiada on za [[monitorowanie]] i kontrolę postępów, wykrywając przy tym powstające problemy.  
W zarządzaniu projektami, nie ma możliwości uniknięcia pewnego ryzyka. Kierownik projektu, planując wszystko z wyprzedzeniem, ułatwia sobie przewidywanie i unikanie kryzysowych sytuacji.  
W zarządzaniu projektami, nie ma możliwości uniknięcia pewnego ryzyka. Kierownik projektu, planując wszystko z wyprzedzeniem, ułatwia sobie przewidywanie i unikanie kryzysowych sytuacji.  
   
   
Linia 83: Linia 83:
==Kompetencje kierownika projektu==
==Kompetencje kierownika projektu==


Kierownicy projektów pracują między technologami, a kierownictwem wyższego szczebla. Powinni zatem posiadać, nie tylko umiejętności menadżerskie, ale i techniczne. Muszą czuć się dobrze w każdym miejscu, zarówno w biurze, jak i fabryce. Wiedza Project Managera, winna być bardzo wszechstronna. PM nie musi być ekspertem we wszystkich dziedzinach, lecz powinien znać każdą z nich w sposób pozwalający na ocenę pomysłów i podejmowanie decyzji.
Kierownicy projektów pracują między technologami, a kierownictwem wyższego szczebla. Powinni zatem posiadać, nie tylko umiejętności menadżerskie, ale i techniczne. Muszą czuć się dobrze w każdym miejscu, zarówno w biurze, jak i fabryce. [[Wiedza]] Project Managera, winna być bardzo wszechstronna. PM nie musi być ekspertem we wszystkich dziedzinach, lecz powinien znać każdą z nich w sposób pozwalający na ocenę pomysłów i [[podejmowanie decyzji]].
   
   
Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje umiejętności, jakie powinien posiadać kierownik projektu, by móc realizować swoje zadania:
Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje umiejętności, jakie powinien posiadać kierownik projektu, by móc realizować swoje zadania:
Linia 92: Linia 92:
'''Umiejętności techniczne''', to umiejętności posługiwania się narzędziami, metodami i technologią danej specjalności, np. znajomość języków, w przypadku współpracy z organizacjami międzynarodowymi.
'''Umiejętności techniczne''', to umiejętności posługiwania się narzędziami, metodami i technologią danej specjalności, np. znajomość języków, w przypadku współpracy z organizacjami międzynarodowymi.


'''Umiejętności społeczne''' - zdolność współpracy z innymi, dotycząca zarówno poszczególnych osób jak i grup ludzi. Do najważniejszych umiejętności w tym zakresie, należy umiejętność negocjacji.
'''Umiejętności społeczne''' - [[zdolność]] współpracy z innymi, dotycząca zarówno poszczególnych osób jak i grup ludzi. Do najważniejszych umiejętności w tym zakresie, należy umiejętność negocjacji.


'''Umiejętności koncepcyjne''' oznaczają zdolność kierownika do integrowania wszystkich działań, realizowanych w jego polu działania. (J.M. Nicholas, (2015), s. 735)
'''Umiejętności koncepcyjne''' oznaczają zdolność kierownika do integrowania wszystkich działań, realizowanych w jego polu działania. (J.M. Nicholas, (2015), s. 735)
Linia 100: Linia 100:
* umiejętność działania w wielokulturowym otoczeniu
* umiejętność działania w wielokulturowym otoczeniu
* gotowość do ustawicznej nauki
* gotowość do ustawicznej nauki
* pozytywne cechy osobowości
* pozytywne [[cechy osobowości]]


Według autora, Project Manager powinien poszukiwać powiązań między różnymi sferami życia, a organizacją. Musi również znać języki obce i historię innych krajów, by umiejętnie działać na rynku międzynarodowym. Ważną cechą jest także otwartość na zmiany i umiejętność przystosowania się do nich. PM powinien charakteryzować się wysokimi standardami zachowań, pozwalającymi na profesjonalne i kulturalne kontakty z innymi ludźmi. (J. Kisielnicki, 2014, s. 186)
Według autora, Project Manager powinien poszukiwać powiązań między różnymi sferami życia, a organizacją. Musi również znać języki obce i historię innych krajów, by umiejętnie działać na rynku międzynarodowym. Ważną cechą jest także otwartość na zmiany i umiejętność przystosowania się do nich. PM powinien charakteryzować się wysokimi standardami zachowań, pozwalającymi na profesjonalne i kulturalne kontakty z innymi ludźmi. (J. Kisielnicki, 2014, s. 186)
Linia 106: Linia 106:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Betta J. (2012). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPW6-0031-0015''Ludzie największą wartością projektu''], "Zeszyty Naukowe WSOWL", Nr 4  
* Betta J. (2012). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPW6-0031-0015''Ludzie największą wartością projektu''], "Zeszyty Naukowe WSOWL", Nr 4  
* Kisielnicki J. (2014). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
* Kisielnicki J. (2014). [[Zarządzanie projektami]], Wolters Kluwer, Warszawa
* Klimiuk J. (2009). [http://czytelnia.cnbop.pl/czytelnia/13/161''Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami""],"Organizacja i zarządzanie strategiczne", Nr 3
* Klimiuk J. (2009). [http://czytelnia.cnbop.pl/czytelnia/13/161''Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami""],"[[Organizacja]] i [[zarządzanie strategiczne]]", Nr 3
* Kopczyński T. (2014). [http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202014/soep_9_2014.pdf#page=101''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami''], "Studia Oeconomica Posnaniensia", nr 9 (270)
* Kopczyński T. (2014). [http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202014/soep_9_2014.pdf#page=101''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami''], "Studia Oeconomica Posnaniensia", nr 9 (270)
* Nicholas J. (2015). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
* Nicholas J. (2015). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
* Trocki M. (2012). Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Trocki M. (2012). Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Wachowiak P., Gregorczyk S., Grucza B., Ogonek K. (2004). ''Kierowanie zespołem projektowym'', Difin, Warszawa
* Wachowiak P., Gregorczyk S., Grucza B., Ogonek K. (2004). ''[[Kierowanie]] zespołem projektowym'', Difin, Warszawa


{{a|Marcin Kempkiewicz}}
{{a|Marcin Kempkiewicz}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]

Wersja z 18:27, 22 maj 2020

Zadania kierownika projektu
Polecane artykuły


Kierownik projektu (PM - Project Manager) – to członek zespołu projektowego, który jest specjalistą z dziedziny zarządzania projektami. Project Manager posiada odpowiednio wysokie przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe. Odgrywa najważniejszą rolę w zarządzaniu projektami i budowie zespołów realizatorskich. Jest osobą mającą największy wpływ na powstanie, realizację oraz efekt końcowy projektu. Ciąży na nim odpowiedzialność za jego sukces. Jako lidera przedsięwzięcia, głównym zadaniem jest kontrola i utrzymanie przyjętych założeń dotyczących: budżetu, komunikacji w zespole, liczby zasobów, harmonogramu oraz utrzymania równowagi pomiędzy przyjętymi założeniami. Kierownik projektu powinien posiadać odpowiednie cechy charakteru – charyzmę, siłę przebicia i poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania – warunkujące efektywne zarządzanie projektem. (M.Trocki 2012, s. 122-123)

Zadania kierownika projektu wynikające z roli w projekcie

Do zadań kierownika projektu, wynikających z jego roli w projekcje należą:

  • Monitoring otoczenia. PM powinien jak najszybciej wykrywać sygnały o możliwościach oraz zagrożeniach swojej działalności. Ważną umiejętnością jest przekształcanie zagrożeń w możliwości.
  • Inspiracja pracowników. Kierownik projektu musi umieć wyzwalać ludzką energię i pozytywne cechy charakteru oraz rozumieć, iż sukces zależy od wszystkich pracowników.
  • Stworzenie misji. Powinien byś twórcą odważnej misji, która da bodziec do przebudowy i opracowania długofalowej strategii.
  • Szybkie działania. Project Manager musi być osobą zdecydowaną i potrafiącą szybko podejmować decyzje. Szybsze działanie, czasem powodujące również pomyłki, daje lepsze efekty, niż dokładność - spowalniająca działanie. Koszty opóźnionego działania bywają wyższe niż sporadyczne pomyłki. Najważniejsze, by dostrzec relacje pomiędzy różnymi czynnikami i podjąć optymalne decyzje. (J. Kisielnicki, 2014, s. 185)

Zadania kierownika na poszczególnych etapach projektu

{{#ev:youtube|3v3WCiaSypg|480|right|Role w zespołach projektowych (Sławomir Wawak)|frame}} Cykl zarządzania projektem obejmuje kilka etapów. W każdym z nich kierownik projektu pełni inną rolę.

Na etapie planowania projektu kierownik ma za zadanie:

  • zdefiniować cel i założenia projektu
  • wyznaczyć zakres projektu
  • określić skutki projektu
  • opracować harmonogram i budżet projektu
  • przeanalizować ryzyko projektu

Na etapie tworzenia zespołu projektowego:

  • przeprowadzić analizę wymaganych zasobów ludzkich
  • zaplanować sposób pozyskania potrzebnych zasobów
  • opracować konkretny plan organizacyjny
  • motywować i koordynować pracę zespołu projektowego
  • szkolić i doskonalić jego członków
  • opracować strategię rozwiązywania konfliktów
  • zbudować odpowiednią strategię komunikacji

Na etapie nadzorowania i kontroli:

  • sprawdzać zgodność przebiegu projektu z harmonogramem
  • śledzić wykonanie budżetu
  • delegować zadania członkom zespołu
  • kontrolować jakość wykonywanych zadań
  • zarządzać kosztami projektu

Na etapie zamykania projektu:

  • sporządzić sprawozdanie z wykonania projektu
  • rozliczyć projekt
  • opracować dokumentację eksploatacyjną
  • rozwiązać zespół projektowy

(M.Trocki 2012, s. 81-267)

Zakres odpowiedzialności kierownika projektu

Jako główne zadanie kierownika projektu można uznać dostarczenie produktu końcowego, bez przekraczania wyznaczonego budżetu i terminów oraz zgodnie ze specyfiką techniczną i zapewnieniem odpowiedniego zysku - w przypadku gdy jest to wymagane. Pozostałe zadania są zróżnicowane, w zależności od kwalifikacji i umiejętności kierownika, wielkości projektu, wymogów i uprawnień. (J.M. Nicholas, (2015), s. 733).

Zakres odpowiedzialności Project Managera najczęściej obejmuje:

  1. wybór członków zespołu
  2. organizację pracy zespołu
  3. utrzymywanie dobrych relacji z interesariuszami projektu
  4. kontrolę statusu projektu
  5. utrzymywanie kontaktów z klientami
  6. wykrywanie problemów, zarówno technicznych, jak i funkcjonalnych
  7. podejmowanie ważnych decyzji, dotyczących np. zakończenia działań czy zmiany charakteru, w przypadku braku możliwości zrealizowania celów projektu
  8. decyzyjność w sytuacjach kryzysowych
  9. bezpośrednie rozwiązywanie problemów
  10. wskazywanie sposobów na ich rozwiązywanie
  11. prowadzenie negocjacji z wykonawcami, kierownikami funkcjonalnymi i dyrektorami wyższego szczebla
  12. planowanie zadań i rezultatów projektu (tworzenie struktur podziału pracy, harmonogramów i budżetów)

Oprócz wymienionych wyżej zadań, PM ponosi odpowiedzialność za integrację i koordynację wszystkich elementów i etapów projektu. Koordynuje działania jednostek funkcjonalnych, podwykonawców, a także innych uczestników projektu. Do zadań kierownika projektu, należy również tworzenie planów i harmonogramów, ułatwiających integrację zadań. Odpowiada on za monitorowanie i kontrolę postępów, wykrywając przy tym powstające problemy. W zarządzaniu projektami, nie ma możliwości uniknięcia pewnego ryzyka. Kierownik projektu, planując wszystko z wyprzedzeniem, ułatwia sobie przewidywanie i unikanie kryzysowych sytuacji.

Kierownik zazwyczaj podlega bezpośrednio dyrektorowi wyższego szczebla, oczekującego, monitorowania statusu technicznego i finansowego projektu oraz składania w związku z nim raportów. (J.M. Nicholas, (2015), s. 734)

Kompetencje kierownika projektu

Kierownicy projektów pracują między technologami, a kierownictwem wyższego szczebla. Powinni zatem posiadać, nie tylko umiejętności menadżerskie, ale i techniczne. Muszą czuć się dobrze w każdym miejscu, zarówno w biurze, jak i fabryce. Wiedza Project Managera, winna być bardzo wszechstronna. PM nie musi być ekspertem we wszystkich dziedzinach, lecz powinien znać każdą z nich w sposób pozwalający na ocenę pomysłów i podejmowanie decyzji.

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje umiejętności, jakie powinien posiadać kierownik projektu, by móc realizować swoje zadania:

  • umiejętności techniczne
  • umiejętności społeczne
  • umiejętności koncepcyjne

Umiejętności techniczne, to umiejętności posługiwania się narzędziami, metodami i technologią danej specjalności, np. znajomość języków, w przypadku współpracy z organizacjami międzynarodowymi.

Umiejętności społeczne - zdolność współpracy z innymi, dotycząca zarówno poszczególnych osób jak i grup ludzi. Do najważniejszych umiejętności w tym zakresie, należy umiejętność negocjacji.

Umiejętności koncepcyjne oznaczają zdolność kierownika do integrowania wszystkich działań, realizowanych w jego polu działania. (J.M. Nicholas, (2015), s. 735)

B. Kuce z kolei, wymienia cztery grupy umiejętności:

  • umiejętność myślenia systemowego
  • umiejętność działania w wielokulturowym otoczeniu
  • gotowość do ustawicznej nauki
  • pozytywne cechy osobowości

Według autora, Project Manager powinien poszukiwać powiązań między różnymi sferami życia, a organizacją. Musi również znać języki obce i historię innych krajów, by umiejętnie działać na rynku międzynarodowym. Ważną cechą jest także otwartość na zmiany i umiejętność przystosowania się do nich. PM powinien charakteryzować się wysokimi standardami zachowań, pozwalającymi na profesjonalne i kulturalne kontakty z innymi ludźmi. (J. Kisielnicki, 2014, s. 186)

Bibliografia

Autor: Marcin Kempkiewicz