Ryzyko wg PRINCE2: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Ryzyko''' jest zdarzeniem lub ich zbiorem, które w sytuacji wystąpienia mogą mieć wpływ na osiągnięcie celów projektu. Oznacz ono wprost niepewność wyniku. [[Metodyka PRINCE II]] rozróżnia dwa typy ryzyka:
'''Ryzyko''' jest zdarzeniem lub ich zbiorem, które w sytuacji wystąpienia mogą mieć wpływ na osiągnięcie celów projektu. Oznacz ono wprost [[niepewność]] wyniku. [[Metodyka PRINCE II]] rozróżnia dwa typy ryzyka:
* "Zagrożenie - prawdopodobne zdarzenie mające negatywny wpływ na realizację celów.
* "[[Zagrożenie]] - prawdopodobne [[zdarzenie]] mające negatywny wpływ na realizację celów.
* Szansa/okazja - prawdopodobne zdarzenie, mające pozytywny wpływ na realizację założonych celów.<ref>Wyrozębski P, Metodyka PRINCE2 [w] Metodyki zarządzania projektami, wyd. Bizarre, Warszawa 2011, s. 105.</ref>
* Szansa/okazja - prawdopodobne zdarzenie, mające pozytywny wpływ na realizację założonych celów.<ref>Wyrozębski P, [[Metodyka]] [[PRINCE2]] [w] Metodyki zarządzania projektami, wyd. Bizarre, Warszawa 2011, s. 105.</ref>


[[Zarządzanie ryzykiem]] ma na celu utrzymanie ryzyka w akceptowalnych granicach w sposób opłacalny oraz efektywny.
[[Zarządzanie ryzykiem]] ma na celu utrzymanie ryzyka w akceptowalnych granicach w sposób opłacalny oraz efektywny.


[[Ryzyko]] ma swoją miarę a jest nią iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia zauważonego zagrożenia lub szansy, jak również wpływ wielkości zagrożenia na cele projektu.  
[[Ryzyko]] ma swoją miarę a jest nią iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia zauważonego zagrożenia lub szansy, jak również wpływ wielkości zagrożenia na [[cele]] projektu.  


==Zarządzanie ryzykiem ==
==Zarządzanie ryzykiem ==
[[Ryzyko]] w kontekście podejmowanych projektów, jest zjawiskiem nieuniknionym. Wdrażanie projektu prowadzi do zmian, a każdej zmianie towarzyszy niepewność oraz ryzyko. Zarządzanie ryzykiem nie może być przypadkowe, aby było skuteczne musi być procesem systematycznym i kontrolowanym. Bardzo istotne jest bieżące identyfikowanie, ocenianie oraz sterowanie możliwych do wystąpienia ryzyk. Każdy [[projekt]] powinien mieć ustaloną procedurę zarządzania ryzykiem. Wczesne zdefiniowanie możliwych do wystąpienia niepożądanych zjawisk, wpływa na podejmowanie lepszych decyzji w toku trwania projektu.  
[[Ryzyko]] w kontekście podejmowanych projektów, jest zjawiskiem nieuniknionym. Wdrażanie projektu prowadzi do zmian, a każdej zmianie towarzyszy niepewność oraz ryzyko. Zarządzanie ryzykiem nie może być przypadkowe, aby było skuteczne musi być procesem systematycznym i kontrolowanym. Bardzo istotne jest bieżące identyfikowanie, ocenianie oraz sterowanie możliwych do wystąpienia ryzyk. Każdy [[projekt]] powinien mieć ustaloną procedurę zarządzania ryzykiem. Wczesne zdefiniowanie możliwych do wystąpienia niepożądanych zjawisk, wpływa na podejmowanie lepszych decyzji w toku trwania projektu.  


[[Zarządzanie]] ryzykiem ma charakter ciągły, co oznacza, że jest to [[proces]] trwający przez cały [[cykl życia projektu]]. Patrząc przez pryzmat utrzymania ciągłej zasadności biznesowej projektu, jest to element kluczowy. Wynika to z faktu, że bez bieżącej i efektywnej procedury zarządzania ryzykiem nie da się określić, czy uda się osiągnąć cele, a co za tym idzie nie można określić czy warto kontynuować [[projekt]]. Warto przypomnieć w tym miejscu, że jedną z głównych zasad opisywanej metodyki zarządzania projektami jest takie zarządzanie projektem aby zakończył się on sukcesem.
[[Zarządzanie]] ryzykiem ma charakter ciągły, co oznacza, że jest to [[proces]] trwający przez cały [[cykl życia projektu]]. Patrząc przez pryzmat utrzymania ciągłej zasadności biznesowej projektu, jest to element kluczowy. Wynika to z faktu, że bez bieżącej i efektywnej procedury zarządzania ryzykiem nie da się określić, czy uda się osiągnąć cele, a co za tym idzie nie można określić czy warto kontynuować [[projekt]]. Warto przypomnieć w tym miejscu, że jedną z głównych zasad opisywanej metodyki zarządzania projektami jest takie [[zarządzanie projektem]] aby zakończył się on sukcesem.
[[Zarządzanie ryzykiem]] opiera się na trzech głównych filarach:
[[Zarządzanie ryzykiem]] opiera się na trzech głównych filarach:
* Tolerancja na [[ryzyko]].
* [[Tolerancja]] na [[ryzyko]].
* Odpowiedzialności za [[ryzyko]].
* Odpowiedzialności za [[ryzyko]].
* Właściwości ryzyka.
* Właściwości ryzyka.
Linia 38: Linia 38:
Zarządzanie ryzykiem jest skuteczne gdy ryzyko spełnia 3 następujące warunki:
Zarządzanie ryzykiem jest skuteczne gdy ryzyko spełnia 3 następujące warunki:
* Jest '''zidentyfikowane''', czyli jasno zdefiniowane i opisane w sposób zrozumiały dla wszystkich interesariuszy projektu.
* Jest '''zidentyfikowane''', czyli jasno zdefiniowane i opisane w sposób zrozumiały dla wszystkich interesariuszy projektu.
* Jest '''ocenione''', czyli sklasyfikowane, mierzalne, i ocenione w kontekście prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Istotnym jest również by zrozumieć, jak ryzyko może wpłynąć na cały [[projekt]].
* Jest '''ocenione''', czyli sklasyfikowane, mierzalne, i ocenione w kontekście [[prawdopodobieństwo]] jego wystąpienia. Istotnym jest również by zrozumieć, jak ryzyko może wpłynąć na cały [[projekt]].
* Jest '''sterowane''', czyli ustalono odpowiednie reakcje na wypadek wystąpienia danego ryzyka. Należy również pamiętać by określić właściciela tego ryzyka, sposób jego monitorowania oraz kontrolowania reakcji.<ref>Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 81.</ref>
* Jest '''sterowane''', czyli ustalono odpowiednie reakcje na [[wypadek]] wystąpienia danego ryzyka. Należy również pamiętać by określić właściciela tego ryzyka, sposób jego monitorowania oraz kontrolowania reakcji.<ref>[[Praca]] zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne [[zarządzanie projektami]], The Stationery Office, Great Britain, s. 81.</ref>


Działając według metodyki PRINCE2 należy pamiętać, że zalecane jest by każdy [[projekt]] posiadał własną strategię zarządzania ryzykiem oraz narzędzia jego kontroli.
Działając według metodyki PRINCE2 należy pamiętać, że zalecane jest by każdy [[projekt]] posiadał własną strategię zarządzania ryzykiem oraz narzędzia jego kontroli.
Linia 52: Linia 52:
* Jasne zdefiniowanie ról i obowiązków.
* Jasne zdefiniowanie ról i obowiązków.
* Ustalenie struktury wsparcia oraz środowiska wspierającego zarządzanie ryzykiem.
* Ustalenie struktury wsparcia oraz środowiska wspierającego zarządzanie ryzykiem.
* Monitorowanie wskaźników wczesnego ostrzegania.
* [[Monitorowanie]] wskaźników wczesnego ostrzegania.
* Ustalenie cyklu przeglądów i dążenie do ciągłego ulepszenia."<ref>Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 82.</ref>
* Ustalenie cyklu przeglądów i dążenie do ciągłego ulepszenia."<ref>Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 82.</ref>


== Rejestr ryzyka ==
== Rejestr ryzyka ==
Elementem odróżniającym opisywaną metodykę od innych w kontekście zarządzania ryzykiem jest Rejestr Ryzyk. Jest to zbiór informacji dotyczący wszystkich zidentyfikowanych potencjalnych zagrożeń, które mogą wystąpić w trakcie trwania projektu. Każde zdefiniowane [[ryzyko]] posiada indywidualny identyfikator oraz powinno zawierać następujące elementy:
Elementem odróżniającym opisywaną metodykę od innych w kontekście zarządzania ryzykiem jest Rejestr Ryzyk. Jest to zbiór informacji dotyczący wszystkich zidentyfikowanych potencjalnych zagrożeń, które mogą wystąpić w trakcie trwania projektu. Każde zdefiniowane [[ryzyko]] posiada indywidualny [[identyfikator]] oraz powinno zawierać następujące elementy:
* Dane osoby zgłaszającej ryzyko.
* [[Dane]] osoby zgłaszającej ryzyko.
* Informację o dacie zgłoszenia ryzyka.
* Informację o dacie zgłoszenia ryzyka.
* Kategorie ryzyka.
* Kategorie ryzyka.
Linia 68: Linia 68:
* Osobę reagującą na ryzyko w momencie jego wystąpienia.
* Osobę reagującą na ryzyko w momencie jego wystąpienia.


Dwoma kluczowymi elementami są: Właściciel ryzyka oraz wykonawca ryzyka. Omawiana metodyka cechuję się tym, że każda osoba ma jasno określony zakres odpowiedzialności, co skutkuje konkretną informacją kto jest odpowiedzialny za dany obszar oraz czynności.
Dwoma kluczowymi elementami są: [[Właściciel]] ryzyka oraz [[wykonawca]] ryzyka. Omawiana metodyka cechuję się tym, że każda osoba ma jasno określony [[zakres]] odpowiedzialności, co skutkuje konkretną informacją kto jest odpowiedzialny za dany obszar oraz czynności.
   
   
==Procedura zarządzania ryzykiem ==
==Procedura zarządzania ryzykiem ==


Zalecana procedura zarządzania ryzykiem, obejmujące pięć następujących kroków:
Zalecana [[procedura]] zarządzania ryzykiem, obejmujące pięć następujących kroków:
:* '''Identyfikuj''' Należy rozpoznać i określić potencjalne [[ryzyko]] oraz szanse, które mogą wpłynąć na osiągnięcie celów projektu. (W celu identyfikacji ryzyka można użyć następujących technik: Diagram struktury podziału ryzyka, lista kontrolna ryzyka, przegląd doświadczeń, [[burza mózgów]]).
:* '''Identyfikuj''' Należy rozpoznać i określić potencjalne [[ryzyko]] oraz szanse, które mogą wpłynąć na osiągnięcie celów projektu. (W celu identyfikacji ryzyka można użyć następujących technik: Diagram struktury podziału ryzyka, [[lista kontrolna]] ryzyka, [[przegląd]] doświadczeń, [[burza mózgów]]).
:* '''Oceniaj''' Celem tego etapu jest ocena zarówno zagrożeń jak i szans w kontekście prawdopodobieństwa wpływu tych czynników na projekt. (W celu ocenienia ryzyka można użyć następujących technik: Drzewo prawdopodobieństwa, pieniężna wartość oczekiwana, macierz prawdopodobieństwa, [[diagram Pareto]]).
:* '''Oceniaj''' Celem tego etapu jest [[ocena]] zarówno zagrożeń jak i szans w kontekście prawdopodobieństwa wpływu tych czynników na projekt. (W celu ocenienia ryzyka można użyć następujących technik: Drzewo prawdopodobieństwa, pieniężna [[wartość]] oczekiwana, macierz prawdopodobieństwa, [[diagram Pareto]]).
:* '''Planuj''' Planowanie rozumiane jako jasne określenie konkretnych reakcji zarządczych na występujące [[zagrożenia]] lub [[szanse]]. Reakcje powinny zmierzać do zminimalizowania lub usunięcia [[zagrożenia]], oraz do maksymalizacji szans.
:* '''Planuj''' Planowanie rozumiane jako jasne określenie konkretnych reakcji zarządczych na występujące [[zagrożenia]] lub [[szanse]]. Reakcje powinny zmierzać do zminimalizowania lub usunięcia [[zagrożenia]], oraz do maksymalizacji szans.
:* '''Wdrażaj''' Celem tego kroku jest osiągnięcie pewności, że zaplanowane w wypadku ryzyka reakcje zostaną zrealizowane. Ważne by skuteczność reakcji była na bieżąco monitorowana. W sytuacji gdy reakcje nie spełniają zaplanowanych oczekiwań należy je odpowiednio skorygować.  
:* '''Wdrażaj''' Celem tego kroku jest osiągnięcie pewności, że zaplanowane w wypadku ryzyka reakcje zostaną zrealizowane. Ważne by [[skuteczność]] reakcji była na bieżąco monitorowana. W sytuacji gdy reakcje nie spełniają zaplanowanych oczekiwań należy je odpowiednio skorygować.  
:* '''Komunikuj''' Należy pamiętać, że chcąc osiągnąć efektywną Strategię Zarządzania Ryzykiem należy na bieżąco przekazywać informacje. Dotyczy to zarówno przepływu informacji wewnątrz projektu jak i do zewnętrznych interesariuszy. (W celu skutecznego komunikowania można użyć następujących technik: Raporty z punktów kontrolowanych, raporty okresowe, raporty doświadczeń, raporty końcowe etapów, raporty końcowe projektu).<ref>Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 84.</ref>
:* '''Komunikuj''' Należy pamiętać, że chcąc osiągnąć efektywną Strategię Zarządzania Ryzykiem należy na bieżąco przekazywać [[informacje]]. Dotyczy to zarówno przepływu informacji wewnątrz projektu jak i do zewnętrznych interesariuszy. (W celu skutecznego komunikowania można użyć następujących technik: Raporty z punktów kontrolowanych, raporty okresowe, raporty doświadczeń, raporty końcowe etapów, raporty końcowe projektu).<ref>Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 84.</ref>


Dodatkowym zabezpieczeniem projektu przed ryzykiem jest określenie w budżecie projektu Budżetu ryzyka. Jest to określona kwota, którą można wykorzystać w trakcie trwania projektu w celu pokrycia wydatków związanych z planami rezerwowymi, w momencie kiedy zaistnieje konieczność ich wdrożenia.
Dodatkowym zabezpieczeniem projektu przed ryzykiem jest określenie w budżecie projektu Budżetu ryzyka. Jest to określona kwota, którą można wykorzystać w trakcie trwania projektu w celu pokrycia wydatków związanych z planami rezerwowymi, w momencie kiedy zaistnieje konieczność ich wdrożenia.
Linia 86: Linia 86:
== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* Górny P. (2013). [http://www.ctpartners.pl/wp-content/uploads/2015/10/ITProfessional_PRINCE2_2013.pdf ''PRINCE2, czyli praktyka i doświadczenie''], "IT Professional". nr 233, s. 63
* Górny P. (2013). [http://www.ctpartners.pl/wp-content/uploads/2015/10/ITProfessional_PRINCE2_2013.pdf ''PRINCE2, czyli praktyka i doświadczenie''], "IT Professional". nr 233, s. 63
* Bryndza J. (2007). [http://www-isp.miks.uj.edu.pl/pliki/dydaktyczne/sasak/wiedza/tom10.pdf#page=5 Proces zarządzania ryzykiem w projekcie informatycznym], "Identyfikacja ryzyka projektu infromatycznego", s. 5
* Bryndza J. (2007). [http://www-isp.miks.uj.edu.pl/pliki/dydaktyczne/sasak/wiedza/tom10.pdf#page=5 Proces zarządzania ryzykiem w projekcie informatycznym], "[[Identyfikacja]] ryzyka projektu infromatycznego", s. 5
* Kieruzel M. (2010). [http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t028_pszw_2010_kieruzel_-_zarzadzanie_i_pomiar_ryzyka_w_projekcie_informatycznym.pdf Cykl zarządzania ryzykiem na przykładzie metodyki PRINCE2], "Zarządzanie i pomiar ryzyka w projekcie informatycznym", s. 116
* Kieruzel M. (2010). [http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t028_pszw_2010_kieruzel_-_zarzadzanie_i_pomiar_ryzyka_w_projekcie_informatycznym.pdf Cykl zarządzania ryzykiem na przykładzie metodyki PRINCE2], "Zarządzanie i [[pomiar]] ryzyka w projekcie informatycznym", s. 116
* Kulejewski J. (2009). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BTB2-0052-0088/c/Kulejewski_Zarzadzanie_6_2009.pdf Zarządzanie projektem według PRINCE2], "Przegląd Budowlany 6/2009", s. 48
* Kulejewski J. (2009). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BTB2-0052-0088/c/Kulejewski_Zarzadzanie_6_2009.pdf Zarządzanie projektem według PRINCE2], "Przegląd Budowlany 6/2009", s. 48
* Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office. Great Britain.
* Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office. Great Britain.
* Wyrozębski P. (2012). [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/publikacje/Zeszyty%20Naukowe%20KZiF/Documents/113.pdf#page=80 Metodyka PRINCE2], "Analiza działań ukierunkowanych na zarządzanie wiedzą projektową w metodyce PRINCE2- zeszyt naukowy 113", s. 82
* Wyrozębski P. (2012). [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/publikacje/Zeszyty%20Naukowe%20KZiF/Documents/113.pdf#page=80 Metodyka PRINCE2], "Analiza działań ukierunkowanych na [[zarządzanie wiedzą]] projektową w metodyce PRINCE2- zeszyt naukowy 113", s. 82


[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]


{{a|Jakub Chamielec}}
{{a|Jakub Chamielec}}

Wersja z 00:03, 22 maj 2020

Ryzyko wg PRINCE2
Polecane artykuły


Ryzyko jest zdarzeniem lub ich zbiorem, które w sytuacji wystąpienia mogą mieć wpływ na osiągnięcie celów projektu. Oznacz ono wprost niepewność wyniku. Metodyka PRINCE II rozróżnia dwa typy ryzyka:

  • "Zagrożenie - prawdopodobne zdarzenie mające negatywny wpływ na realizację celów.
  • Szansa/okazja - prawdopodobne zdarzenie, mające pozytywny wpływ na realizację założonych celów.[1]

Zarządzanie ryzykiem ma na celu utrzymanie ryzyka w akceptowalnych granicach w sposób opłacalny oraz efektywny.

Ryzyko ma swoją miarę a jest nią iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia zauważonego zagrożenia lub szansy, jak również wpływ wielkości zagrożenia na cele projektu.

Zarządzanie ryzykiem

Ryzyko w kontekście podejmowanych projektów, jest zjawiskiem nieuniknionym. Wdrażanie projektu prowadzi do zmian, a każdej zmianie towarzyszy niepewność oraz ryzyko. Zarządzanie ryzykiem nie może być przypadkowe, aby było skuteczne musi być procesem systematycznym i kontrolowanym. Bardzo istotne jest bieżące identyfikowanie, ocenianie oraz sterowanie możliwych do wystąpienia ryzyk. Każdy projekt powinien mieć ustaloną procedurę zarządzania ryzykiem. Wczesne zdefiniowanie możliwych do wystąpienia niepożądanych zjawisk, wpływa na podejmowanie lepszych decyzji w toku trwania projektu.

Zarządzanie ryzykiem ma charakter ciągły, co oznacza, że jest to proces trwający przez cały cykl życia projektu. Patrząc przez pryzmat utrzymania ciągłej zasadności biznesowej projektu, jest to element kluczowy. Wynika to z faktu, że bez bieżącej i efektywnej procedury zarządzania ryzykiem nie da się określić, czy uda się osiągnąć cele, a co za tym idzie nie można określić czy warto kontynuować projekt. Warto przypomnieć w tym miejscu, że jedną z głównych zasad opisywanej metodyki zarządzania projektami jest takie zarządzanie projektem aby zakończył się on sukcesem. Zarządzanie ryzykiem opiera się na trzech głównych filarach:

Warunki skutecznego zarządzania ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem jest skuteczne gdy ryzyko spełnia 3 następujące warunki:

  • Jest zidentyfikowane, czyli jasno zdefiniowane i opisane w sposób zrozumiały dla wszystkich interesariuszy projektu.
  • Jest ocenione, czyli sklasyfikowane, mierzalne, i ocenione w kontekście prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Istotnym jest również by zrozumieć, jak ryzyko może wpłynąć na cały projekt.
  • Jest sterowane, czyli ustalono odpowiednie reakcje na wypadek wystąpienia danego ryzyka. Należy również pamiętać by określić właściciela tego ryzyka, sposób jego monitorowania oraz kontrolowania reakcji.[2]

Działając według metodyki PRINCE2 należy pamiętać, że zalecane jest by każdy projekt posiadał własną strategię zarządzania ryzykiem oraz narzędzia jego kontroli.

Pryncypia zarządzania ryzykiem

Omawiana metodologia kładzie szczególny nacisk na grupie konkretnych i jasno zdefiniowanych zasad:

  • "Zrozumienie kontekstu projektu.
  • Zaangażowanie interesariuszy.
  • Ustalenie jasnych celów projektu.
  • Opracowanie podejścia do zarządzania ryzykiem w projekcie.
  • Regularne rejestrowanie ryzyka.
  • Jasne zdefiniowanie ról i obowiązków.
  • Ustalenie struktury wsparcia oraz środowiska wspierającego zarządzanie ryzykiem.
  • Monitorowanie wskaźników wczesnego ostrzegania.
  • Ustalenie cyklu przeglądów i dążenie do ciągłego ulepszenia."[3]

Rejestr ryzyka

Elementem odróżniającym opisywaną metodykę od innych w kontekście zarządzania ryzykiem jest Rejestr Ryzyk. Jest to zbiór informacji dotyczący wszystkich zidentyfikowanych potencjalnych zagrożeń, które mogą wystąpić w trakcie trwania projektu. Każde zdefiniowane ryzyko posiada indywidualny identyfikator oraz powinno zawierać następujące elementy:

  • Dane osoby zgłaszającej ryzyko.
  • Informację o dacie zgłoszenia ryzyka.
  • Kategorie ryzyka.
  • Dokładny opis zapisanego ryzyka.
  • Informację o prawdopodobieństwie jego wystąpienia oraz wpływu na projekt.
  • Opis kategorii zapisanego ryzyka.
  • Działania związane z danym ryzykiem.
  • Status ryzyka.
  • Właściciela ryzyka.
  • Osobę reagującą na ryzyko w momencie jego wystąpienia.

Dwoma kluczowymi elementami są: Właściciel ryzyka oraz wykonawca ryzyka. Omawiana metodyka cechuję się tym, że każda osoba ma jasno określony zakres odpowiedzialności, co skutkuje konkretną informacją kto jest odpowiedzialny za dany obszar oraz czynności.

Procedura zarządzania ryzykiem

Zalecana procedura zarządzania ryzykiem, obejmujące pięć następujących kroków:

  • Identyfikuj Należy rozpoznać i określić potencjalne ryzyko oraz szanse, które mogą wpłynąć na osiągnięcie celów projektu. (W celu identyfikacji ryzyka można użyć następujących technik: Diagram struktury podziału ryzyka, lista kontrolna ryzyka, przegląd doświadczeń, burza mózgów).
  • Oceniaj Celem tego etapu jest ocena zarówno zagrożeń jak i szans w kontekście prawdopodobieństwa wpływu tych czynników na projekt. (W celu ocenienia ryzyka można użyć następujących technik: Drzewo prawdopodobieństwa, pieniężna wartość oczekiwana, macierz prawdopodobieństwa, diagram Pareto).
  • Planuj Planowanie rozumiane jako jasne określenie konkretnych reakcji zarządczych na występujące zagrożenia lub szanse. Reakcje powinny zmierzać do zminimalizowania lub usunięcia zagrożenia, oraz do maksymalizacji szans.
  • Wdrażaj Celem tego kroku jest osiągnięcie pewności, że zaplanowane w wypadku ryzyka reakcje zostaną zrealizowane. Ważne by skuteczność reakcji była na bieżąco monitorowana. W sytuacji gdy reakcje nie spełniają zaplanowanych oczekiwań należy je odpowiednio skorygować.
  • Komunikuj Należy pamiętać, że chcąc osiągnąć efektywną Strategię Zarządzania Ryzykiem należy na bieżąco przekazywać informacje. Dotyczy to zarówno przepływu informacji wewnątrz projektu jak i do zewnętrznych interesariuszy. (W celu skutecznego komunikowania można użyć następujących technik: Raporty z punktów kontrolowanych, raporty okresowe, raporty doświadczeń, raporty końcowe etapów, raporty końcowe projektu).[4]

Dodatkowym zabezpieczeniem projektu przed ryzykiem jest określenie w budżecie projektu Budżetu ryzyka. Jest to określona kwota, którą można wykorzystać w trakcie trwania projektu w celu pokrycia wydatków związanych z planami rezerwowymi, w momencie kiedy zaistnieje konieczność ich wdrożenia.

Przypisy

  1. Wyrozębski P, Metodyka PRINCE2 [w] Metodyki zarządzania projektami, wyd. Bizarre, Warszawa 2011, s. 105.
  2. Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 81.
  3. Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 82.
  4. Praca zbiorowa. (2009). PRINCE2™- Skuteczne zarządzanie projektami, The Stationery Office, Great Britain, s. 84.

Bibliografia

Autor: Jakub Chamielec