Macierz McKinsey: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 21: Linia 21:


==Geneza macierzy McKinsey'a==
==Geneza macierzy McKinsey'a==
Początkiem lat 70 XX w. została utworzona koncepcja tej macierzy. Była opracowana przez firmę konsultingową McKinsey współpracującą z General Electric. Uznaje się ją jako rozbudowaną [[metoda|metodę]] BCG (Boston Consulting Group). Podczas analizy macierzy McKinsey'a podjęto próbę likwidacji słabych stron, które występowały w macierzy BCG (przede wszystkim dotyczyło to używanych w niej uproszczeń). Stosowane w [[macierz BCG|macierzy BCG]] zmienne jednowymiarowe zamieniono zmiennymi, które opisują czynniki rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa: atrakcyjność przemysłu (rynku), a także pozycję konkurencyjną wewnątrz danego przemysłu. Umożliwiło to obszerniejszą analizę portfela produkcji przedsiębiorstwa w stosunku do określonego przemysłu lub sektora. Zauważono też ograniczoną przydatność metody BCG w przypadku analizy portfela firm zdywersyfikowanych. Jeśli przedsiębiorstwo jednocześnie funkcjonowało w wielu przemysłach i oferowało kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, niemożliwe było korzystanie z metod, za pomocą których każdy wyrób był osobno poddawany analizie i pozycjonowaniu. Pomocne okazały się [[strategiczna jednostka gospodarcza|strategiczne jednostki organizacyjne - SBU]]. (G. Gierszewska, M. Romanowska, 2017, s. 173-174)
Początkiem lat 70 XX w. została utworzona koncepcja tej macierzy. Była opracowana przez firmę konsultingową McKinsey współpracującą z General Electric. Uznaje się ją jako rozbudowaną [[metoda|metodę]] BCG (Boston [[Consulting]] Group). Podczas analizy macierzy McKinsey'a podjęto próbę likwidacji słabych stron, które występowały w macierzy BCG (przede wszystkim dotyczyło to używanych w niej uproszczeń). Stosowane w [[macierz BCG|macierzy BCG]] zmienne jednowymiarowe zamieniono zmiennymi, które opisują czynniki rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa: atrakcyjność przemysłu (rynku), a także pozycję konkurencyjną wewnątrz danego przemysłu. Umożliwiło to obszerniejszą analizę portfela produkcji przedsiębiorstwa w stosunku do określonego przemysłu lub sektora. Zauważono też ograniczoną [[przydatność]] metody BCG w przypadku analizy portfela firm zdywersyfikowanych. Jeśli [[przedsiębiorstwo]] jednocześnie funkcjonowało w wielu przemysłach i oferowało kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, niemożliwe było korzystanie z metod, za pomocą których każdy [[wyrób]] był osobno poddawany analizie i pozycjonowaniu. Pomocne okazały się [[strategiczna jednostka gospodarcza|strategiczne jednostki organizacyjne - SBU]]. (G. Gierszewska, M. Romanowska, 2017, s. 173-174)
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 29: Linia 29:


Strategiczne jednostki biznesu charakteryzuje:
Strategiczne jednostki biznesu charakteryzuje:
* Przedmiot działalności ma być jednoznacznie określony "według triady produkt – technologia - segmenty odbiorców (swoistość zadań rynkowych)” (E. Urbanowska–Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, 2007, s. 189)
* [[Przedmiot działalności]] ma być jednoznacznie określony "według triady produkt – [[technologia]] - segmenty odbiorców (swoistość zadań rynkowych)” (E. Urbanowska–Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, 2007, s. 189)
* Względna samodzielność podczas decyzji w sprawie rozwoju i działań rynkowych.  
* Względna samodzielność podczas decyzji w sprawie rozwoju i działań rynkowych.  


Linia 41: Linia 41:


===Etapy oceny atrakcyjności przemysłu===
===Etapy oceny atrakcyjności przemysłu===
# Identyfikacja kryteriów, które determinują atrakcyjność przemysłu.
# [[Identyfikacja]] kryteriów, które determinują atrakcyjność przemysłu.
# Ważenie ocen (suma wag ocenionych kryteriów=1).
# Ważenie ocen (suma wag ocenionych kryteriów=1).
# Ocena atrakcyjności każdego z przemysłów z perspektywy danych kryteriów (skala ocen: 1-5, 1 - nieatrakcyjny, 5 - bardzo atrakcyjny).
# [[Ocena]] atrakcyjności każdego z przemysłów z perspektywy danych kryteriów ([[skala]] ocen: 1-5, 1 - nieatrakcyjny, 5 - bardzo atrakcyjny).
# Ustalenie wyniku wartościowania kryteriów (zsumowanie ocen ważonych).
# Ustalenie wyniku wartościowania kryteriów (zsumowanie ocen ważonych).


Linia 49: Linia 49:
# Ustalenie czynników sukcesu dla badanego przedsiębiorstwa.
# Ustalenie czynników sukcesu dla badanego przedsiębiorstwa.
# Przypisanie wag danym czynnikom sukcesu.
# Przypisanie wag danym czynnikom sukcesu.
# Ustalenie stopnia [[konkurencyjność|konkurencyjności]] (skala: 1-5, 1 – słaba pozycja konkurencyjna, 5-mocna).
# Ustalenie stopnia [[konkurencyjność|konkurencyjności]] (skala: 1-5, 1 – słaba [[pozycja]] konkurencyjna, 5-mocna).
# Suma ocen ważonych.
# Suma ocen ważonych.


Linia 56: Linia 56:
| Waga [0-1]
| Waga [0-1]
| Ocena [1-5]
| Ocena [1-5]
| Wartość [waga x ocena]
| [[Wartość]] [waga x ocena]
|-
|-
|_ _ _  
|_ _ _  
Linia 80: Linia 80:
'''Rys. 1 Etapy przygotowywania oceny'''
'''Rys. 1 Etapy przygotowywania oceny'''


Jeśli posiadamy powyższe informacje, możemy rozpocząć konstrukcję macierzy McKinsey'a. Na osi rzędnych (określającej poziom atrakcyjności sektora) umieszczamy wyniki z pomiaru atrakcyjności każdego przemysłu, czyli SBU (SJB). Natomiast na osi odciętych, opierając się na badaniu czynników sukcesu dla poszczególnych przemysłów, ustalamy pozycję strategiczną, którą zajmuje w nim firma. W miejscu skrzyżowania tych dwóch wymiarów występuje punkt – to środek koła ilustrujący dany sektor działalności, analizowanego przez nas przedsiębiorstwa. Wielkość koła powinna mówić o rozmiarze tego sektora, a zakreślone wycinki kół świadczą o wielkości udziału produkcji badanej firmy w całym sektorze.  
Jeśli posiadamy powyższe [[informacje]], możemy rozpocząć konstrukcję macierzy McKinsey'a. Na osi rzędnych (określającej poziom atrakcyjności sektora) umieszczamy wyniki z pomiaru atrakcyjności każdego przemysłu, czyli SBU (SJB). Natomiast na osi odciętych, opierając się na badaniu czynników sukcesu dla poszczególnych przemysłów, ustalamy pozycję strategiczną, którą zajmuje w nim [[firma]]. W miejscu skrzyżowania tych dwóch wymiarów występuje punkt – to środek koła ilustrujący dany [[sektor]] działalności, analizowanego przez nas przedsiębiorstwa. Wielkość koła powinna mówić o rozmiarze tego sektora, a zakreślone wycinki kół świadczą o wielkości udziału produkcji badanej firmy w całym sektorze.  


Najwyżej oceniamy sektory atrakcyjne, gdzie przedsiębiorstwo równocześnie posiada mocną pozycję konkurencyjną, natomiast najniżej nieatrakcyjne sektory o słabej pozycji konkurencyjnej.  
Najwyżej oceniamy sektory atrakcyjne, gdzie przedsiębiorstwo równocześnie posiada mocną pozycję konkurencyjną, natomiast najniżej nieatrakcyjne sektory o słabej pozycji konkurencyjnej.  
Linia 86: Linia 86:
Stosując macierz McKinsey'a możemy wyróżnić silne strony portfela produktów. Także jest wytyczną, która pomaga w planowaniu strategii rozwojowej firmy.
Stosując macierz McKinsey'a możemy wyróżnić silne strony portfela produktów. Także jest wytyczną, która pomaga w planowaniu strategii rozwojowej firmy.


'''Rys. 2 Interpretacja pozycji przedsiębiorstwa w macierzy'''
'''Rys. 2 [[Interpretacja]] pozycji przedsiębiorstwa w macierzy'''
{| class="wikitable" style="float:left; margin-right: 50px;"
{| class="wikitable" style="float:left; margin-right: 50px;"
|- style="vertical-align:top;"
|- style="vertical-align:top;"
Linia 111: Linia 111:
==Skuteczność macierzy McKinsey'a==
==Skuteczność macierzy McKinsey'a==
===Mocne strony===
===Mocne strony===
* oba kryteria tej macierzy (atrakcyjność sektora i pozycja konkurencyjna w sektorze) są wieloczynnikowe – kompleksowość metody,  
* oba kryteria tej macierzy (atrakcyjność sektora i [[pozycja konkurencyjna]] w sektorze) są wieloczynnikowe – kompleksowość metody,  
* dzięki zastosowaniu tej macierzy zwiększamy możliwość zróżnicowania portfela produkcji przedsiębiorstwa, a także inwestowania w jednostki biznesu posiadające największe prawdopodobieństwo opłacalności,
* dzięki zastosowaniu tej macierzy zwiększamy możliwość zróżnicowania portfela produkcji przedsiębiorstwa, a także inwestowania w jednostki biznesu posiadające największe [[prawdopodobieństwo]] opłacalności,
===Słabe strony===
===Słabe strony===
* subiektywne kryteria oceny,
* subiektywne [[kryteria oceny]],
* mało przydatna w przypadku, gdy w ofercie posiadamy produkty na etapach: wprowadzenia, wczesnego wzrostu i schyłku.
* mało przydatna w przypadku, gdy w ofercie posiadamy produkty na etapach: wprowadzenia, wczesnego wzrostu i schyłku.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Ehrlich A. (tłumaczenie) (2010), ''Podstawy strategii'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Ehrlich A. (tłumaczenie) (2010), ''Podstawy strategii'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Gierszewska G., Romanowska M. (2017), ''Analiza strategiczna przedsiębiorstwa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Gierszewska G., Romanowska M. (2017), ''[[Analiza strategiczna]] przedsiębiorstwa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Starczewski J. (2013), [http://www.ziwgib.ahe.lodz.pl/sites/default/files/ZIwGiBnr1-16-2013.pdf#page=108.pdf ''Satysfakcja klienta a pozycja konkurencyjna firmy''] Zarządzanie innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr.1/(16)
* Starczewski J. (2013), [http://www.ziwgib.ahe.lodz.pl/sites/default/files/ZIwGiBnr1-16-2013.pdf#page=108.pdf ''Satysfakcja klienta a pozycja konkurencyjna firmy''] [[Zarządzanie]] innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr.1/(16)
* Strużycki M. (red.) (2004), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Difin, Warszawa
* Strużycki M. (red.) (2004), ''[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]]'', Difin, Warszawa
* Urbanowska–Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), ''Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Urbanowska–Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), ''[[Zarządzanie strategiczne]] przedsiębiorstwem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Żabiński R. (2013 nr.1), [http://ojs.edukacja.wroc.pl/index.php/GRE/article/view/60/68.pdf ''Wykorzystanie macierzy McKinsey'a do budowy strategii grupy medialnej''] Gospodarka. Rynek. Edukacja, Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", Wrocław
* Żabiński R. (2013 nr.1), [http://ojs.edukacja.wroc.pl/index.php/GRE/article/view/60/68.pdf ''Wykorzystanie macierzy McKinsey'a do budowy strategii grupy medialnej''] [[Gospodarka]]. [[Rynek]]. Edukacja, Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", Wrocław


{{a|Katarzyna Kułach, Małgorzata Myjak}}
{{a|Katarzyna Kułach, Małgorzata Myjak}}

Wersja z 06:02, 20 maj 2020

Macierz McKinsey
Polecane artykuły


Macierz McKinsey - inaczej jest określana jako macierz atrakcyjności produktu lub atrakcyjności sektora, a także macierz GE. Konstrukcja tej macierzy bazuje na dwóch założeniach:

  1. Należy działać w sektorach, które cechują się największą atrakcyjnością, z mniej atrakcyjnych sektorów produkty usuwamy.
  2. Powinniśmy inwestować w produkty posiadające mocną pozycję konkurencyjną, jednocześnie wycofując się z tych produktów, u których jest ona słaba.

Użycie macierzy atrakcyjności sektora umożliwia nam określenie kierunku rozwoju firmy prowadzącej zdywersyfikowaną działalność. Oznacza to, że dzięki rozkładowi produktów w macierzy potrafimy określić, w stosunku do których produktów zastosować strategie wzrostowe, do których strategie podtrzymywania wraz z dofinansowaniem, a które wyeliminować korzystając z strategii schodzenia z rynku.

Geneza macierzy McKinsey'a

Początkiem lat 70 XX w. została utworzona koncepcja tej macierzy. Była opracowana przez firmę konsultingową McKinsey współpracującą z General Electric. Uznaje się ją jako rozbudowaną metodę BCG (Boston Consulting Group). Podczas analizy macierzy McKinsey'a podjęto próbę likwidacji słabych stron, które występowały w macierzy BCG (przede wszystkim dotyczyło to używanych w niej uproszczeń). Stosowane w macierzy BCG zmienne jednowymiarowe zamieniono zmiennymi, które opisują czynniki rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa: atrakcyjność przemysłu (rynku), a także pozycję konkurencyjną wewnątrz danego przemysłu. Umożliwiło to obszerniejszą analizę portfela produkcji przedsiębiorstwa w stosunku do określonego przemysłu lub sektora. Zauważono też ograniczoną przydatność metody BCG w przypadku analizy portfela firm zdywersyfikowanych. Jeśli przedsiębiorstwo jednocześnie funkcjonowało w wielu przemysłach i oferowało kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, niemożliwe było korzystanie z metod, za pomocą których każdy wyrób był osobno poddawany analizie i pozycjonowaniu. Pomocne okazały się strategiczne jednostki organizacyjne - SBU. (G. Gierszewska, M. Romanowska, 2017, s. 173-174)

Strategiczne jednostki organizacyjne -SBU (inaczej strategiczne jednostki biznesu - SJB)

Są to wydzielone części organizacji, które mają zidentyfikowanych zarówno dostawców jak i konkurentów, działają na wyodrębnionych rynkach i posiadają swoje strategie konkurencji. Dzięki SBU mamy możliwość w jednej strukturze połączyć tak wiele różnych form działalności, ile potrzebujemy w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Strategiczne jednostki biznesu charakteryzuje:

  • Przedmiot działalności ma być jednoznacznie określony "według triady produkt – technologia - segmenty odbiorców (swoistość zadań rynkowych)” (E. Urbanowska–Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, 2007, s. 189)
  • Względna samodzielność podczas decyzji w sprawie rozwoju i działań rynkowych.

Struktura macierzy McKinsey'a

Jest to dziewięciopolowa macierz zbudowana w oparciu o dwie zmienne: atrakcyjność sektora - tego, w którym funkcjonuje ta jednostka strategiczna (atrakcyjność sektora możemy określić na trzech różnych poziomach: wysoka, przeciętna oraz niska) i pozycję konkurencyjną tej jednostki w sektorze (oceniamy jako mocną, przeciętną i słabą).

Konstrukcja macierzy McKinsey'a

Do skonstruowania macierzy McKinsey'a konieczne jest ustalenie zestawu kryteriów do:

  • oceny atrakcyjności sektora,
  • oceny pozycji konkurencyjnej danej jednostki.

Etapy oceny atrakcyjności przemysłu

  1. Identyfikacja kryteriów, które determinują atrakcyjność przemysłu.
  2. Ważenie ocen (suma wag ocenionych kryteriów=1).
  3. Ocena atrakcyjności każdego z przemysłów z perspektywy danych kryteriów (skala ocen: 1-5, 1 - nieatrakcyjny, 5 - bardzo atrakcyjny).
  4. Ustalenie wyniku wartościowania kryteriów (zsumowanie ocen ważonych).

Etapy umożliwiające ocenę pozycji konkurencyjnej firmy są zbliżone. Polegają na:

  1. Ustalenie czynników sukcesu dla badanego przedsiębiorstwa.
  2. Przypisanie wag danym czynnikom sukcesu.
  3. Ustalenie stopnia konkurencyjności (skala: 1-5, 1 – słaba pozycja konkurencyjna, 5-mocna).
  4. Suma ocen ważonych.
Kryterium oceny Waga [0-1] Ocena [1-5] Wartość [waga x ocena]
_ _ _
_ _ _
_ _ _
RAZEM 1,00 XXX _ _ _

Rys. 1 Etapy przygotowywania oceny

Jeśli posiadamy powyższe informacje, możemy rozpocząć konstrukcję macierzy McKinsey'a. Na osi rzędnych (określającej poziom atrakcyjności sektora) umieszczamy wyniki z pomiaru atrakcyjności każdego przemysłu, czyli SBU (SJB). Natomiast na osi odciętych, opierając się na badaniu czynników sukcesu dla poszczególnych przemysłów, ustalamy pozycję strategiczną, którą zajmuje w nim firma. W miejscu skrzyżowania tych dwóch wymiarów występuje punkt – to środek koła ilustrujący dany sektor działalności, analizowanego przez nas przedsiębiorstwa. Wielkość koła powinna mówić o rozmiarze tego sektora, a zakreślone wycinki kół świadczą o wielkości udziału produkcji badanej firmy w całym sektorze.

Najwyżej oceniamy sektory atrakcyjne, gdzie przedsiębiorstwo równocześnie posiada mocną pozycję konkurencyjną, natomiast najniżej nieatrakcyjne sektory o słabej pozycji konkurencyjnej.

Stosując macierz McKinsey'a możemy wyróżnić silne strony portfela produktów. Także jest wytyczną, która pomaga w planowaniu strategii rozwojowej firmy.

Rys. 2 Interpretacja pozycji przedsiębiorstwa w macierzy

A A B
A B C
B C C


Wyodrębniamy trzy obszary:

  • A – strategia ekspansji oraz wzrostu, intensywnych inwestycji
  • B – strategia selektywnego rozwoju - podtrzymywania
  • C – strategia eksploatacji pozycji rynkowej, wycofania się

Skuteczność macierzy McKinsey'a

Mocne strony

  • oba kryteria tej macierzy (atrakcyjność sektora i pozycja konkurencyjna w sektorze) są wieloczynnikowe – kompleksowość metody,
  • dzięki zastosowaniu tej macierzy zwiększamy możliwość zróżnicowania portfela produkcji przedsiębiorstwa, a także inwestowania w jednostki biznesu posiadające największe prawdopodobieństwo opłacalności,

Słabe strony

  • subiektywne kryteria oceny,
  • mało przydatna w przypadku, gdy w ofercie posiadamy produkty na etapach: wprowadzenia, wczesnego wzrostu i schyłku.

Bibliografia

Autor: Katarzyna Kułach, Małgorzata Myjak