Controlling operacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Controlling]] operacyjny''' nastawiony jest na regulację wewnętrznych procesów potrzebnych do kontroli i sterowania [[zysk]]iem [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] w krótkim okresie. Decyzje te dotyczą bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Do głównych zadań [[Definicja controllingu|controllingu]] operacyjnego należą:
'''[[Controlling]] operacyjny''' nastawiony jest na regulację wewnętrznych procesów potrzebnych do kontroli i sterowania [[zysk]]iem [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] w krótkim okresie. Decyzje te dotyczą bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Do głównych zadań [[Definicja controllingu|controllingu]] operacyjnego należą:
Linia 22: Linia 20:
* poprawa wykorzystania istniejących [[Zasób|zasobów]].
* poprawa wykorzystania istniejących [[Zasób|zasobów]].


[[Proces]] controllingu operacyjnego polega na przekształceniu najważniejszych planów strategicznych w plany operacyjne. [[Plan]]y te muszą być odpowiednio dopasowane do części z których składa się [[przedsiębiorstwo]]. Cały ten proces odbywa się w tzw. procesie budżetowania.  
[[Proces]] controllingu operacyjnego polega na przekształceniu najważniejszych planów strategicznych w plany operacyjne. [[Plan]]y te muszą być odpowiednio dopasowane do części z których składa się [[przedsiębiorstwo]]. Cały ten proces odbywa się w tzw. procesie budżetowania.


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 34: Linia 32:


Kontrola operacyjna ma postać zazwyczaj kontroli budżetowej i polega na porównywaniu w krótkim czasie wyników działalności jednostek organizacyjnych z wynikami założonymi w [[Budżet|budżecie]] (planie operacyjnym). Następnie analizuje się odchylenia wartości rzeczywistych od pożądanych badanych mierników przedsiębiorstwa.
Kontrola operacyjna ma postać zazwyczaj kontroli budżetowej i polega na porównywaniu w krótkim czasie wyników działalności jednostek organizacyjnych z wynikami założonymi w [[Budżet|budżecie]] (planie operacyjnym). Następnie analizuje się odchylenia wartości rzeczywistych od pożądanych badanych mierników przedsiębiorstwa.
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
==Rola planowania operacyjnego==
==Rola planowania operacyjnego==
Planowanie operacyjne ma charakter planowania wykonawczego w porównaniu z [[Planowanie strategiczne|planowaniem strategicznym]]. Polega na określeniu [[cel]]ów pośrednich w stosunku do celów określonych w planowaniu strategicznym. Planowanie operacyjne uwzględnia:
Planowanie operacyjne ma charakter planowania wykonawczego w porównaniu z [[Planowanie strategiczne|planowaniem strategicznym]]. Polega na określeniu [[cel]]ów pośrednich w stosunku do celów określonych w planowaniu strategicznym. Planowanie operacyjne uwzględnia:
Linia 42: Linia 40:
* małą liczbę zmiennych,
* małą liczbę zmiennych,
* osiągnięcie założonych celów i wykonania zadań,
* osiągnięcie założonych celów i wykonania zadań,
* bilansujący i odtwórczy charakter czynności planistycznych,  
* bilansujący i odtwórczy charakter czynności planistycznych,
* małą agregację [[Informacja|informacji]],
* małą agregację [[Informacja|informacji]],
* krótki horyzont planowania.
* krótki horyzont planowania.
Linia 87: Linia 85:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Chmielowiec-Lewczuk M., Kowalak R., Markowski P., Nieplowicz M., Nita B., Nowak E., Nowak M., Piechota R., Sysło M., Wierzbiński M. (2004), ''Controlling w działalności przedsiębiorstwa'', PWE, Warszawa, s. 21-25
* Chmielowiec-Lewczuk M., Kowalak R., Markowski P., Nieplowicz M., Nita B., Nowak E., Nowak M., Piechota R., Sysło M., Wierzbiński M. (2004), ''Controlling w działalności przedsiębiorstwa'', PWE, Warszawa, s. 21-25
* Lew G. (2004), ''Controlling przedsiębiorstw handlowych'', Difin, Warszawa, s. 16
* Lew G. (2004), ''Controlling przedsiębiorstw handlowych'', Difin, Warszawa, s. 16
* Marciniak S. (2004), ''Controlling filozofia [[projektowanie]]'', Difin, Warszawa, s. 13-14, 120-121
* Marciniak S. (2004), ''Controlling filozofia projektowanie'', Difin, Warszawa, s. 13-14, 120-121
* Nesterak J. (2015) ''Controlling zarządczy - projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Nesterak J. (2015) ''Controlling zarządczy - projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Nesterak, J. [http://webmatic.pl/controll/22.pdf Controllingowy rachunek marż pokrycia w centrach odpowiedzialności.]
* Nesterak, J. Controllingowy rachunek marż pokrycia w centrach odpowiedzialności.
* Niedbała B., Sierpińska M. (2003) ''Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie'', PWN, Warszawa
* Niedbała B., Sierpińska M. (2003) ''Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie'', PWN, Warszawa
* Rapacz, A., & Jaremen, D. E. (2013). [https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/manment.2013.17.issue-1/manment-2013-0020/manment-2013-0020.xml Management instruments in the process focused on improving the results of organizations functioning in economic crisis–based on the research of opinions presented by managers of tourist enterprises/Instrumenty zarządzania w procesie poprawy rezultatów działania organizacji w czasie kryzysu gospodarczego–w świetle badań opinii menedżerów przedsiębiorstw turystycznych.] Management, 17(1), 291-304.
* Rapacz, A., & Jaremen, D. E. (2013). Management instruments in the process focused on improving the results of organizations functioning in economic crisis–based on the research of opinions presented by managers of tourist enterprises/Instrumenty zarządzania w procesie poprawy rezultatów działania organizacji w czasie kryzysu gospodarczego–w świetle badań opinii menedżerów przedsiębiorstw turystycznych. Management, 17(1), 291-304
</noautolinks>


{{a|Magdalena Węgrzyn, Bartłomiej Szewczyk}}
{{a|Magdalena Węgrzyn, Bartłomiej Szewczyk}}

Wersja z 11:16, 27 paź 2023

Controlling operacyjny
Polecane artykuły

Controlling operacyjny nastawiony jest na regulację wewnętrznych procesów potrzebnych do kontroli i sterowania zyskiem przedsiębiorstwa w krótkim okresie. Decyzje te dotyczą bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Do głównych zadań controllingu operacyjnego należą:

Proces controllingu operacyjnego polega na przekształceniu najważniejszych planów strategicznych w plany operacyjne. Plany te muszą być odpowiednio dopasowane do części z których składa się przedsiębiorstwo. Cały ten proces odbywa się w tzw. procesie budżetowania.

TL;DR

Controlling operacyjny to proces regulacji i kontroli wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa w krótkim okresie. Składa się on z systemu sprawozdawczości wewnętrznej, kontroli budżetowej i planowania operacyjnego. Planowanie operacyjne obejmuje określenie celów pośrednich i ma charakter wykonawczy. Projektowanie systemu controllingu operacyjnego wymaga określenia czasu, zakresu i pola działania, przygotowania celów i planów operacyjnych oraz ustalenia procedur i struktur procesów decyzyjnych. W controllingu operacyjnym wykorzystuje się różne metody i techniki, takie jak analiza ABC, marketing mix, analiza sprzedaży, budżetowanie, analiza trendu i wiele innych.

Elementy systemu controllingu operacyjnego

W skład controllingu operacyjnego wchodzą:

Kontrola operacyjna ma postać zazwyczaj kontroli budżetowej i polega na porównywaniu w krótkim czasie wyników działalności jednostek organizacyjnych z wynikami założonymi w budżecie (planie operacyjnym). Następnie analizuje się odchylenia wartości rzeczywistych od pożądanych badanych mierników przedsiębiorstwa.

Rola planowania operacyjnego

Planowanie operacyjne ma charakter planowania wykonawczego w porównaniu z planowaniem strategicznym. Polega na określeniu celów pośrednich w stosunku do celów określonych w planowaniu strategicznym. Planowanie operacyjne uwzględnia:

  • pojedyncze zdarzenia lub działania,
  • małą liczbę zmiennych,
  • osiągnięcie założonych celów i wykonania zadań,
  • bilansujący i odtwórczy charakter czynności planistycznych,
  • małą agregację informacji,
  • krótki horyzont planowania.

Projektowanie systemu controllingu operacyjnego

Szczegółowy proces projektowania controllingu operacyjnego:

  • Określenie czasu, zakresu i pola controllingu.
  • Przygotowanie - cele i plany operacyjne.
  • Wybór parametrów, mierników bazy planistycznej.
  • Zabezpieczenia informacyjno - organizacyjne (zbiór danych, ich selekcja, przetwarzanie i szybki przepływ informacji).
  • Określenie procedury ustalania odchyleń parametrów sterujących.
  • Ustalenie zasad i struktur procesu decyzyjnego.
  • Weryfikacja funkcjonowania systemu.
  • Podjęcie decyzji dotyczącej wdrożenia systemu.
  • Określenie szczegółowego harmonogramu czasowego i finansowego realizacji poszczególnych etapów projektowania.

Controlling operacyjny jest nastawiony na zapewnienie informacji niezbędnych do sterowania przebiegiem procesów gospodarczych. Informacje te dotyczą przede wszystkim teraźniejszej działalności przedsiębiorstwa, wykonania zadań oraz wykorzystania zasobów. Controlling operacyjny i controlling strategiczny składają się na jeden, ściśle ze sobą powiązany i zintegrowany system.

Metody i techniki wspomagające controlling operacyjny

W controllingu operacyjnym stosuje się szeroką gamę metod i technik zwiększających jego skuteczność. Poniżej przedstawiono wybrane metody, nastawione na działania krótkookresowe, które w znacznym stopniu przyczyniają się do realizacji jego założeń.

Bibliografia

  • Chmielowiec-Lewczuk M., Kowalak R., Markowski P., Nieplowicz M., Nita B., Nowak E., Nowak M., Piechota R., Sysło M., Wierzbiński M. (2004), Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, s. 21-25
  • Lew G. (2004), Controlling przedsiębiorstw handlowych, Difin, Warszawa, s. 16
  • Marciniak S. (2004), Controlling filozofia projektowanie, Difin, Warszawa, s. 13-14, 120-121
  • Nesterak J. (2015) Controlling zarządczy - projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Nesterak, J. Controllingowy rachunek marż pokrycia w centrach odpowiedzialności.
  • Niedbała B., Sierpińska M. (2003) Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa
  • Rapacz, A., & Jaremen, D. E. (2013). Management instruments in the process focused on improving the results of organizations functioning in economic crisis–based on the research of opinions presented by managers of tourist enterprises/Instrumenty zarządzania w procesie poprawy rezultatów działania organizacji w czasie kryzysu gospodarczego–w świetle badań opinii menedżerów przedsiębiorstw turystycznych. Management, 17(1), 291-304


Autor: Magdalena Węgrzyn, Bartłomiej Szewczyk