Controlling strategiczny
W ramach controllingu strategicznego podejmuje się decyzje na temat najważniejszych zagadnień związanych z tym co przedsiębiorstwo powinno zrobić aby osiągnąć swe cele. To monitorowanie, analiza i ocena procesów w celu skierowania ich przebiegu we właściwym kierunku.
Koncepcja controllingu strategicznego powstała w celu poszerzenia planowania strategicznego, właściwe wyznaczanie zadań, sterowanie procesem ich realizacji oraz kontrolę ich wykonania.
Przedmiotem jego zadań jest określenie szans i zagrożeń generowanych przez otoczenie w konfrontacji z identyfikacja słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa
Controlling strategiczny tworzy warunki zapewniające długotrwałą egzystencje i rozwój przedsiębiorstwa oraz generowanie nowego potencjału zysków
TL;DR
Controlling strategiczny to proces monitorowania, analizy i oceny procesów w celu osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Zadania controllingu strategicznego obejmują analizę celów i zadań, pomoc w planowaniu i kontroli, analizę wykorzystania informacji oraz ocenę możliwości i zagrożeń. Metody controllingu strategicznego obejmują m.in. analizę SWOT, zrównoważoną kartę wyników i metody scenariuszowe. Implementacja controllingu strategicznego wymaga określenia zakresu, przygotowania planów i wyboru parametrów sterujących.
Zadania
Do zadań controlling strategicznego należy:
- analiza realności długofalowych celów przedsiębiorstwa
- badanie poprawności podziału zadań na etapy
- pomoc w doborze metod, technik, norm i innych narzędzi, które maja zastosowanie w planowaniu i kontroli
- nadzór pomoc w opracowaniu planów
- pomoc w tworzeniu systemu informacji dla kierowników
- analiza źródeł źródeł jakości wykorzystania informacji
- prowadzenie kontroli i oceny wyprzedzającej w zakresie możliwości, szans i zagrożeń realizacji zadań w poszczególnych etapach
- ustalenie odchyleń od planowanych wyników z podziałem na istotne, zależne i niezależne
- pomoc w projektowaniu niezbędnych działań dostosowawczych związanych z korekta celów, eliminacja zakłóceń w otoczeniu oraz w dostosowaniu otoczenia do celów strategicznych
Cechy
Controlling strategiczny identyfikują następujące cechy:
- strategiczna baza planistyczna (oparta na planach strategicznych),
- strategiczne zarządzanie podmiotem gospodarczym (oparte na strategicznych metodach organizacji i zarządzania),
- metody ustalania odchyleń wskaźników strategicznych,
- informacja o charakterze długookresowym,
- metody decyzyjne dotyczące procesów (przedsięwzięć) o horyzoncie czasu ponad jeden rok.
Etapy projektowania controllingu strategicznego
- Określenie zakresu, pola oraz horyzontu czasowego controllingu.
- Przygotowanie - przegląd celów i planów strategicznych podmiotu gospodarczego.
- Wybór parametrów sterujących systemu - mierniki bazy planistycznej.
- Zabezpieczenie organizacyjno-informacyjne funkcjonowania strategicznego controllingu - odpowiedni zbiór danych, możliwości selekcji, przetwarzania oraz szybki przepływ informacji.
- Zbudowanie procedury określania odchyleń parametrów sterujących i ich obliczania wykorzystujące specyficzne metody ze względu na horyzont czasu, zakres i pole.
- Określenie zasad i struktury procesu decyzyjnego.
- Weryfikacja funkcjonowania zaprojektowanego systemu (ewentualne zamiany adaptacyjne do istniejącego stanu).
- Podjęcie decyzji o wdrożeniu systemu, jako ponad funkcjonalnego instrumentu wspomagającego strategiczne zarządzanie.
- Określenie szczegółowego harmonogramu czasowego i finansowego realizacji wszystkich etapów projektowania.
Długookresowe metody controllingu
Controlling wykorzystuje różne metody i techniki organizatorskie. Bardzo ważny jest dobór narzędzi pozwalających na zbudowanie bazy planistycznej. Ponieważ controlling strategiczny dotyczy dłuższego okresu czasu, niepewność przebiegu procesów jest duża. Poniżej przedstawione zostały długookresowe metody przydatne w controllingu strategicznym
- Hoshin kanri
- BPR (Business Process Reengineering)
- Analiza krzywej doświadczeń
- Analiza konkurencji
- Analiza SWOT
- Analizy portfelowe - Przykładowo macierz BCG (od nazwy firmy Boston Consulting Group). Określana również jako macierz wzrostu, macierz udziału w rynku. Uniwersalna, prosta w użyciu, składa się z dwóch wskaźników: udziału sprzedaży w rynku oraz dynamiki wzrostu rynku.
- Zrównoważona Karta Wyników (Balanced Scorecard)
- Benchmarking
- Lean management
- Make or buy - Polega na określeniu czy przedsiębiorstwo uzyska więcej korzyści z wytwarzania we własnym zakresie sprzedawanego produktu czy rozsądniejszym z ekonomicznego punktu widzenia jest wybór zlecenia tej czynności podwykonawcom.
- Metoda scenariuszowa
- Outsourcing
- System wczesnego ostrzegania
- Performance prism
- Skandia navigator - Metoda ta ma za zadanie określić kierunek ku któremu zmierza przedsiębiorstwo. Składa się z 5 perspektyw zawierających odpowiednie wskaźniki:
Perspektywa finansowa (mierniki finansowe), perspektywa procesów i klientów (procesy wewnątrz przedsiębiorstwa oraz informacje o odbiorcach), perspektywa rozwoju (skupienie na przekształceniach zachodzących w firmie), perspektywa ludzka (zainteresowanie kapitałem ludzkim w firmie oraz w relacjach z otoczeniem)
Z podanych perspektyw bezapelacyjnie najważniejszą jest perspektywa ludzka i kapitał intelektualny.
- Tableau de bord - Jedna z najczęściej wykorzystywanych metod wspomagających wdrażanie strategii. Istotą Tableau de bord jest połączenie przyczynowo-skutkowo miar z różnych obszarów przedsiębiorstwa. Umożliwia to stworzenie schematu funkcjonowania firmy pod kątem realizacji określonych celów. Głównie stosowane są mierniki finansowe i wewnętrzne. Informacje uzyskiwane z tablic są przydatne zarówno dla pracowników niższych jak i wyższych szczebli.
Implementacja tablic:
- Zdefiniowanie celów
- Określenie kluczowych czynników
- Dobór wskaźników
- Graficzna prezentacja
Wartym uwagi aspektem tablic jest ich wielość w zależności od upodobań użytkowników. Należy jednak pamiętać o wzajemnym ich powiązaniu.
Controlling strategiczny — artykuły polecane |
Zarządzanie strategiczne — Analiza procesów — Plan marketingowy — Controlling operacyjny — Mapa drogowa — Badania rynku — Plan — Wywiad gospodarczy — Metody analizy strategicznej |
Bibliografia
- Gwiaździński E., Wadlewski A., Modliński A. (2015), Innowacyjne działania w obszarze zarządzania i marketingu, Publikacja Studenckiego Koła Naukowego Manage Team
- Marciniak S. (2004), Controlling-filozofia, projektowanie, Difin, Warszawa
- Nesterak J. (2004), Controlling - system oceny centrów odpowiedzialności, ANVIX, Kraków
- Nesterak J. (2015), Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
- Owsiak E. (2004), Controlling w działalności przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Sierpińska M. (red.) (2004), Controlling funkcyjny w przedsiębiorstwie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
Autor: Magdalena Barysz, Bartłomiej Szewczyk