Planowanie negocjacji: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 69: | Linia 69: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Donaldson M | * Donaldson M., Donaldson M. (1999), ''Negocjacje'', Wydawnictwo RM, Warszawa | ||
* Lunden B., Rosell L. (2006), ''Techniki negocjacji - jak odnieść sukces w negocjacjach'', BL Info, Gdańsk | * Lunden B., Rosell L. (2006), ''Techniki negocjacji - jak odnieść sukces w negocjacjach'', BL Info, Gdańsk | ||
* Mastenbroek W. (2000), ''Negocjowanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Mastenbroek W. (2000), ''Negocjowanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 20:27, 1 gru 2023
Planowanie negocjacji można zdefiniować jako proces, w którym negocjatorzy analizują swoje cele, oczekiwania, zasoby oraz możliwości, aby opracować strategię, taktykę i plan działania. Jest to proces, który obejmuje przemyślane i staranne rozważenie wszystkich istotnych czynników, które mogą wpływać na negocjacje.
Planowanie negocjacji obejmuje również identyfikację potencjalnych zagrożeń, wyzwań i alternatywnych rozwiązań, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji. Negocjatorzy muszą uwzględnić różne scenariusze i być przygotowani na różne możliwości, aby móc szybko reagować i dostosowywać swoje działania w trakcie negocjacji.
W fazie planowania negocjacji strony przyjmują stanowiska i strategie. W przygotowaniach skoncentrować uwagę należy na pięciu obszarach:
- przedmiocie negocjacji,
- klimacie,
- układzie sił,
- mocodawcach,
- procedurach postępowania.
Kluczowe kroki
- skompletowanie zespołu negocjacyjnego,
- zebranie informacji,
- analiza celów - czyli utworzenia listy celów, określenie maksimum wymagań oraz minimum wymagań,
- analiza trudności i korzyści,
- analiza argumentów,
- wybór strategii działania - jaki styl negocjowania preferujemy,
- przewidywanie trudności i ich przełamywanie,
- analiza pułapek - obmyślenie środków zaradczych,
- warunki powodzenia negocjacji: terytorialne i przestrzenne usytuowanie negocjatorów, czas w negocjacjach,
- terytorialne i przestrzenne usytuowanie negocjatorów - negocjacje mogą odbywać się: na własnym terytorium, partnera, neutralnym. Najlepsze kontakty zawiera się wtedy gdy obie strony ulokowane są wygodnie. Nie należy narzucać miejsca.
- na własnym terenie - jesteśmy z góry dominujący, czujemy się bezpieczniejsi,
- na terenie partnera -przeniesienie sprawia, ze wywierana jest presja lub rozproszona uwaga,
- neutralne - dla profesjonalistów: kawiarnia, wynajęta sala, restauracja.
- czas w negocjacjach - niewskazany pośpiech, nocne lub poranne godziny,
- uwarunkowania kulturowe - zapoznanie się wcześniejsze z zasadą kultury organizacyjnej. Należy poznać różnice kulturowe, * obyczaje, zwyczaje, mentalność narodową.
Cel
Określenie pożądanego wyniku. Czym więcej celów wyznaczasz sobie na etapie przygotowania, tym łatwiej jest prowadzić negocjacje.
Procedury Przygotowanie taktyczne i strategiczne. Najważniejszym elementami są tu:
- wypracowanie wariantów pozwalających na zachowanie elastyczności,
- przygotowanie taktycznego zestawu ruchów początkowych,
- sformułowanie ogólnego planu strategicznego.
Przed przystąpieniem do negocjacji należy odpowiedzieć na wiele pytań, z których najważniejsze brzmią:
- Dlaczego rozpoczynamy negocjacje i czego one mają dotyczyć ?
- Kto będzie naszym przeciwnikiem ? Jaki przyjmie styl ?
- Jakie oferty wyjściowe zamierzamy przedstawić ? Do jakiego poziomu jesteśmy skłonni czynić ustępstwa ?
- Gdzie zamierzamy prowadzić negocjacje, w jakim miejscu? (nasze terytorium czy strony przeciwnej).
- Jak długo zamierzamy prowadzić rozmowy ? Ile czasu możemy poświęcić ?
Dobre wyniki w negocjacjach osiąga się przede wszystkim dzięki dobremu przygotowaniu. Jeśli jedna ze stron negocjacyjnych jest lepiej przygotowana to uzyska więcej.
Przygotowanie do negocjacji jest procesem obejmującym kilka ważniejszych elementów:
- analizę interesów własnych i drugiej strony,
- analizę alternatyw; co zrobisz, jeżeli negocjacje nie zakończą się powodzeniem,
- zdefiniowanie kwestii negocjacyjnych; temat rozmowy; w jakich sprawach chcecie podjąć wspólną decyzję,
- opracowanie obiektywnych kryteriów dla oceny każdej z omawianych kwestii,
- przygotowanie propozycji rozwiązania problemu, w tym oferty wstępnej składanej drugiej stronie.
Zazwyczaj przewodniczący nie uczestniczy w tych wewnętrznych rozmowach. Jeżeli już do tego dojdzie powinien chronić obie strony do przyjmowanie tylko jednego stanowiska, dowiadywać się, jakie są ich interesy i ostateczne cele, oraz zachęcać do formułowania wielu wariantów porozumienia.
Istotność planowania w osiąganiu pożądanych wyników negocjacyjnych
Planowanie jest niezwykle istotne w osiąganiu pożądanych wyników negocjacyjnych. Przede wszystkim, dobrze opracowany plan pozwala negocjatorom na zwiększenie swojej skuteczności i efektywności w trakcie negocjacji. Dzięki planowi negocjatorzy mają jasno określone cele i strategie, co ułatwia im podejmowanie decyzji i podejście do negocjacji.
Planowanie negocjacji umożliwia również identyfikację potencjalnych problemów, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji. Dzięki temu negocjatorzy mogą wcześniej opracować strategie radzenia sobie z tymi problemami i być lepiej przygotowani na nie. Planowanie pozwala również negocjatorom na analizę i ocenę alternatywnych rozwiązań, co może prowadzić do znalezienia bardziej korzystnego porozumienia.
Ponadto, planowanie negocjacji umożliwia również skuteczną kontrolę nad przebiegiem negocjacji. Negocjatorzy mogą śledzić postępy, monitorować zmiany w sytuacji i dostosowywać swoje działania w zależności od potrzeb. Dzięki temu mają większą kontrolę nad procesem negocjacyjnym i mogą skuteczniej wpływać na osiągnięcie pożądanych wyników.
Planowanie negocjacji — artykuły polecane |
Strategia koalicji (negocjacje) — Otwarcie negocjacji — Fazy negocjacji — Negocjacje — Partnerstwo strategiczne a negocjacje — PCM - Etap identyfikacji — Rozwiązywanie sporów zbiorowych — Strategia BATNA — Analiza interesariuszy w zarządzaniu projektami |
Bibliografia
- Donaldson M., Donaldson M. (1999), Negocjacje, Wydawnictwo RM, Warszawa
- Lunden B., Rosell L. (2006), Techniki negocjacji - jak odnieść sukces w negocjacjach, BL Info, Gdańsk
- Mastenbroek W. (2000), Negocjowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Zbiegień-Maciąg L. (2003), Taktyka i techniki negocjacyjne, Wydawnictwo AGH, Kraków
Autor: Magdalena Buczak