Modelowanie rozwoju produkcji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodawanie osieroconych) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 64: | Linia 64: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Munhlemann A | * Munhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (2001), ''Zarządzanie produkcją i usługami'', PWN, Warszawa | ||
* Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), ''Kompendium wiedzy o marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), ''Kompendium wiedzy o marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 23:20, 24 lis 2023
Proces rozwoju nowych produktów składa się z:
- planowanie linii produktu: analiza dotychczasowego portfela produktów,
- formułowanie strategii rozwoju produktu: określanie rynku docelowego, identyfikacja potrzeb użytkowników oraz atrakcyjności rynku,
- kreowanie pomysłów - identyfikacja możliwości, generowanie rozwiązań,
- selekcja pomysłów- przegląd rozwiązań, eliminacja nieodpowiednich
- opracowanie koncepcji produktu- projektowanie, testowanie.
TL;DR
Proces rozwoju nowych produktów składa się z planowania linii produktu, formułowania strategii rozwoju produktu, kreowania i selekcji pomysłów oraz opracowania koncepcji produktu. Proces projektowania składa się z etapów: koncepcji, akceptacji, wykonania, przetworzenia i czynności pilotowych. Przyczynami niepowodzeń nowych produktów są brak badań rynku, problemy techniczne, nieodpowiedni czas wprowadzenia na rynek, brak zaangażowania zarządu, błędna segmentacja rynku, niedocenianie konkurencji i zła kalkulacja kosztów. Czynniki sukcesu nowego produktu to identyfikowanie potrzeb nabywców, wartość użytkowa w stosunku do kosztu, wcześniejsze wprowadzenie na rynek, szacowany zysk, racjonalne wykorzystanie zasobów, umiejętność przeprowadzania badań marketingowych i technicznych, efektywna współpraca, przekazywanie informacji o produkcie i zgodna postawa pracowników i zarządu.
Wykonywane działania
Przekształcenie potrzeb w projekty wymaga następujących działań:
- Badania-znajdowanie nowych wyrobów, usług, technik informacji i systemów. Do tych badań należy badanie rynku.
- Rozwój-ulepszanie istniejących wyrobów, usług, technik i systemów. Występuje on od momentu pojawienia się pomysłu do jego realizacji.
- Projektowanie - przełożenie wymagań, na język zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych w postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania. W tym procesie dokonuje się również poprawek i uzupełnień w celu ułatwienia dalszych działań związanych z projektem.
- Funkcja projektowania znajduje się między funkcjami marketingowymi a produkcyjnymi. Jej zadaniem jest przetworzenie potrzeb i wymagań rynku zebranych przez dział marketingu w postaci klarownej dla działów produkcyjnych.
Etapy procesu projektowania
Proces projektowania składa się z następujących etapów:
- Koncepcja-wyszczególnione są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub usługi, określające wymagania przyszłego użytkownika. Decyzje dotyczące parametrów posejmowe są przez zespoły składające się z konsumentów i projektantów. Zespoły projektujące powinny uzyskać następujące minimum informacji:
- wymagania techniczne i użytkowe zawierające szczegółowe określenie poziomu jakości i niezawodności,
- wymagania dotyczące wyglądu zewnętrznego i obowiązującej mody,
- cena sprzedaży lub koszt wytworzenia
- termin, w jakim produkt powinien znaleźć się na rynku
- przewidywany popyt i poniesione koszty,
- koszt wykonania projektu,
- określenie aktualnej sytuacji prawnej.
- Akceptacja - ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do realizacji, zatwierdzenie parametrów będących kompromisem między wymaganiami a możliwościami. Na tym etapie omawiane są koszty związane z projektem oraz określane możliwości wytwórcze organizacji.
- Wykonanie - przygotowanie modeli produktów do testowania, powinny one zawierać wszystkie wymagania, zarówno praktyczne jak i teoretyczne dotyczące wcześniej przyjętych parametrów. Wykonanie prób powinno udzielić odpowiedzi na pytanie czy możliwe jest wytworzenie produktu zaspakajającego przyjęte wymagania.
- Przetworzenie - tu odbywa się przekazanie projektu wykonawcom, którzy współpracują z jego twórcami. Pod koniec tego etapu należy przygotować raport podsumowujący dotychczasowe działania.
- Czynności pilotowe - wytworzona zostaje określona liczba wyrobów, potrzebnych do sprawdzenia poprawności projektu i przyjętych parametrów. Ponadto należy przeprowadzić badanie wymagań i oczekiwań klienta. Badanie to powinno objąć:
- informacje operacyjne,
- środki operacyjne,
- techniki działania i przybliżone wyniki,
- wymagania i oczekiwania.
- Zatwierdzenie projektu
Przyczyny niepowodzeń nowych produktów
- brak badań rynku,
- problemy techniczne,
- nieodpowiedni czas wprowadzenia nowego produktu na rynek,
- nieodpowiednie zaangażowanie się zarządu firmy,
- błędne dokonanie segmentacji rynku,
- niedocenianie reakcji konkurencji,
- zbyt dalekie odejście od technicznych i marketingowych ekspertyz,
- zła kalkulacja kosztów.
Czynniki sukcesu nowego produktu
Sukces nowego produktu jest definiowany jako osiągniecie lub przekroczenie progu rentowności i jest większy, gdy:
- większa jest zdolność firmy do identyfikowania potrzeb nabywców,
- wyższy jest stosunek wartości użytkowej do kosztu,
- produkt zostanie wprowadzony wcześniej w stosunku do konkurencji,
- wyższy jest szacowany zysk przy sprzedaży produktu,
- zasoby firmy i know-how są racjonalne wykorzystywane,
- firma ma odpowiednie umiejętności przeprowadzania badań marketingowych i technicznych produktu,
- efektywna współpraca działów i pracowników,
- zostaną przeprowadzone odpowiednie środki na przekazywanie informacji o produkcie
- postawa pracowników i zarządu jest zgodna.
Modelowanie rozwoju produkcji — artykuły polecane |
Zarządzanie zleceniami wg PMBOK — Techniki oceny eksperckiej — Proces zaopatrzenia — Badania rynku — Procedura rozwoju nowego produktu — Cykl życia projektu — SCOR — Perspektywa procesów wewnętrznych — Rachunek kosztów docelowych — Oscylator stochastyczny |
Bibliografia
- Munhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (2001), Zarządzanie produkcją i usługami, PWN, Warszawa
- Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), Kompendium wiedzy o marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Ewelina Bełzowska