Modelowanie rozwoju produkcji

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacja, szukaj

Proces rozwoju nowych produktów składa się z:

  • planowanie linii produktu: analiza dotychczasowego portfela produktów,
  • formułowanie strategii rozwoju produktu: określanie rynku docelowego, identyfikacja potrzeb użytkowników oraz atrakcyjności rynku,
  • kreowanie pomysłów- identyfikacja możliwości, generowanie rozwiązań,
  • selekcja pomysłów- przegląd rozwiązań, eliminacja nieodpowiednich
  • opracowanie koncepcji produktu- projektowanie, testowanie.

Wykonywane działania

Przekształcenie potrzeb w projekty wymaga następujących działań:

  • Badania-znajdowanie nowych wyrobów, usług, technik informacji i systemów. Do tych badań należy badanie rynku.
  • Rozwój-ulepszanie istniejących wyrobów, usług, technik i systemów. Występuje on od momentu pojawienia się pomysłu do jego realizacji.
  • Projektowanie- przełożenie wymagań, na język zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych w postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania. W tym procesie dokonuje się również poprawek i uzupełnień w celu ułatwienia dalszych działań związanych z projektem.
  • Funkcja projektowania znajduje się między funkcjami marketingowymi a produkcyjnymi. Jej zadaniem jest przetworzenie potrzeb i wymagań rynku zebranych przez dział marketingu w postaci klarownej dla działów produkcyjnych.

Etapy procesu projektowania

Proces projektowania składa się z następujących etapów:

  1. Koncepcja-wyszczególnione są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub usługi, określające wymagania przyszłego użytkownika. Decyzje dotyczące parametrów posejmowe są przez zespoły składające się z konsumentów i projektantów. Zespoły projektujące powinny uzyskać następujące minimum informacji:
    • wymagania techniczne i użytkowe zawierające szczegółowe określenie poziomu jakości i niezawodności,
    • wymagania dotyczące wyglądu zewnętrznego i obowiązującej mody,
    • cena sprzedaży lub koszt wytworzenia
    • termin, w jakim produkt powinien znaleźć się na rynku
    • przewidywany popyt i poniesione koszty,
    • koszt wykonania projektu,
    • określenie aktualnej sytuacji prawnej.
  2. Akceptacja- ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do realizacji, zatwierdzenie parametrów będących kompromisem między wymaganiami a możliwościami. Na tym etapie omawiane są koszty związane z projektem oraz określane możliwości wytwórcze organizacji.
  3. Wykonanie- przygotowanie modeli produktów do testowania, powinny one zawierać wszystkie wymagania, zarówno praktyczne jak i teoretyczne dotyczące wcześniej przyjętych parametrów. Wykonanie prób powinno udzielić odpowiedzi na pytanie czy możliwe jest wytworzenie produktu zaspakajającego przyjęte wymagania.
  4. Przetworzenie- tu odbywa się przekazanie projektu wykonawcom, którzy współpracują z jego twórcami. Pod koniec tego etapu należy przygotować raport podsumowujący dotychczasowe działania.
  5. Czynności pilotowe- wytworzona zostaje określona liczba wyrobów, potrzebnych do sprawdzenia poprawności projektu i przyjętych parametrów. Ponadto należy przeprowadzić badanie wymagań i oczekiwań klienta. Badanie to powinno objąć:
    • informacje operacyjne,
    • środki operacyjne,
    • techniki działania i przybliżone wyniki,
    • wymagania i oczekiwania.
  6. Zatwierdzenie projektu

Przyczyny niepowodzeń nowych produktów

  • brak badań rynku,
  • problemy techniczne,
  • nieodpowiedni czas wprowadzenia nowego produktu na rynek,
  • nieodpowiednie zaangażowanie się zarządu firmy,
  • błędne dokonanie segmentacji rynku,
  • niedocenianie reakcji konkurencji,
  • zbyt dalekie odejście od technicznych i marketingowych ekspertyz,
  • zła kalkulacja kosztów.

Czynniki sukcesu nowego produktu

Sukces nowego produktu jest definiowany jako osiągniecie lub przekroczenie progu rentowności i jest większy, gdy:

  • większa jest zdolność firmy do identyfikowania potrzeb nabywców,
  • wyższy jest stosunek wartości użytkowej do kosztu,
  • produkt zostanie wprowadzony wcześniej w stosunku do konkurencji,
  • wyższy jest szacowany zysk przy sprzedaży produktu,
  • zasoby firmy i know-how są racjonalne wykorzystywane,
  • firma ma odpowiednie umiejętności przeprowadzania badań marketingowych i technicznych produktu,
  • efektywna współpraca działów i pracowników,
  • zostaną przeprowadzone odpowiednie środki na przekazywanie informacji o produkcie
  • postawa pracowników i zarządu jest zgodna.

Bibliografia

  • Munhlemann A. P., J.S. Oakland, K. G. Lockyer, Zarządzanie produkcją i usługi, PWN Warszawa 2001, str. 43 oraz str. 85-89.
  • Pisarczyk B., Mruk H., Kompendium wiedzy o marketingu, PWN Warszawa 2006, str. 140-153.

Autor: Ewelina Bełzowska