Efekt synergii: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Efekt synergii''' (z greckiego “syn” oznaczające “razem”, oraz “ergon” — dzieło, [[działanie]]) oznacza taki [[proces]] współdziałania dwóch albo więcej czynników z uzyskaniem większego efektu od łącznej interakcji niż od efektu ich pojedynczego działania. Pojęcie to wykorzystywane jest głównie w kręgach menedżerskich w odniesieniu do [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], jak i jednostek działających w ich wnętrzu. To powoduje możliwość zwiększenia sukcesu i korzystnego rezultatu swojej pracy, tym samym podwyższa poziom wiedzy w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]. | '''Efekt synergii''' (z greckiego “syn” oznaczające “razem”, oraz “ergon” — dzieło, [[działanie]]) oznacza taki [[proces]] współdziałania dwóch albo więcej czynników z uzyskaniem większego efektu od łącznej interakcji niż od efektu ich pojedynczego działania. Pojęcie to wykorzystywane jest głównie w kręgach menedżerskich w odniesieniu do [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], jak i jednostek działających w ich wnętrzu. To powoduje możliwość zwiększenia sukcesu i korzystnego rezultatu swojej pracy, tym samym podwyższa poziom wiedzy w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]. | ||
Linia 57: | Linia 55: | ||
* Griffin W. (2013) ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Griffin W. (2013) ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Khair Q., Mohtsham Saeed M. (2011) ''[http://www.academicjournals.org/journal/AJBM/article-full-text-pdf/BEA099D19261 Different ways of synergistic effects of human resource management (HRM) practices on organizational performance: A method of 2+2=5]'', "African Journal of Business Management" nr 5(21). | * Khair Q., Mohtsham Saeed M. (2011) ''[http://www.academicjournals.org/journal/AJBM/article-full-text-pdf/BEA099D19261 Different ways of synergistic effects of human resource management (HRM) practices on organizational performance: A method of 2+2=5]'', "African Journal of Business Management" nr 5(21). | ||
{{a|Zięba Magdalena, Serhiienko Maiia}} | {{a|Zięba Magdalena, Serhiienko Maiia}} | ||
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] | [[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] | ||
[[en:Meaning of synergy]] | [[en:Meaning of synergy]] |
Wersja z 12:44, 2 lip 2023
Efekt synergii |
---|
Polecane artykuły |
Efekt synergii (z greckiego “syn” oznaczające “razem”, oraz “ergon” — dzieło, działanie) oznacza taki proces współdziałania dwóch albo więcej czynników z uzyskaniem większego efektu od łącznej interakcji niż od efektu ich pojedynczego działania. Pojęcie to wykorzystywane jest głównie w kręgach menedżerskich w odniesieniu do przedsiębiorstw, jak i jednostek działających w ich wnętrzu. To powoduje możliwość zwiększenia sukcesu i korzystnego rezultatu swojej pracy, tym samym podwyższa poziom wiedzy w przedsiębiorstwie.
Synergia współpracy rynkowej
Współpraca, kooperacja, współdziałanie są formami synergii wskazują na zalety wspólnego działania, wyrażone w zwiększonych efektach, a także dają możliwość zmniejszenia kosztów działalności. Gdy 2 firmy decydują się na współpracę przynosi im to efekty w postaci zwiększonego zasięgu rynkowego, ale także redukuje koszty w dziedzinie badań czy rozwoju. Również wewnątrz firmy dochodzi do zmniejszenia wydatków poprzez łączenie wydziałów.
Synergia a praca zespołowa
Efekt synergii jest głównym powodem tworzenia zespołów. Sytuacją w której efekt generowany przez zespół jest większy niż suma efektów wygenerowanych przez jednostki (2+2=5) możemy identyfikować jako efekt dodatniej synergii. Wraz uzyskujemy "wartość dodaną”, która wynika z połączenia starań, wiedzy, umiejętności i doświadczenia pojedynczych osób.
Istnieje również ujemny efekt synergii, sytuacja w której efekt generowany przez zespół jest mniejszy niż suma efektów wygenerowanych przez jednostki (2+2=3). Taki efekt może wynikać z nieskutecznych zespołów, jednostek organizacyjnych, które mają brak dopasowania strategicznego, źle funkcjonujących wspólnych wysiłków. Złe efekty są wynikiem braku zrozumienia między członkami zespołu. Nie są oni w stanie podjąć wspólnej decyzji, gdyż każdy chce przekonać resztę do swojej opinii. Uczestnicy zespołu podążają "własnymi ścieżkami" uznając swoją nieomylność, nie bacząc na opinie innych, przez co w zespole panuje nieład.
Grupa jest jednak w stanie osiągnąć pożądane efekty, jednakże wymaga to odpowiedniego doboru jej członków (eliminacja dominujących indywidualności) oraz właściwego kierownictwa zespołem. Synchronizacja pracy, odpowiedni podział ról i obowiązków pozwolą na prawidłowe funkcjonowanie zespołu.
Wykorzystanie synergii w zakresie menedżerskim
Przechodząc przez literaturę Strategicznego Zarządzania Zasobami Ludzkimi (SZZL) [angiel. Strategic Human Resource Management (SHRM)] znaleziono dwa rodzaje synergii które mają wpływ na wydajność organizacyjną.
- Pierwszy typ synergii pojawia się między systemami HR (Human Resources) i czynnikami zewnętrznymi, takimi jak strategia biznesowa i technologia. Ten typ synergii jest znany jako nadające się zewnętrznego dopasowania, pionowego lub uzgodnienia zewnętrznego w literaturze SZZL.
- Drugi rodzaj synergii to jest współzależność wśród praktyk ZZL lub ich składników. Ta współzależność jest znana jako poziomowe dopasowanie, grupowanie, dopasowanie wewnętrzne, uzgodnienie wewnętrzne, konfiguracja i komplementarność.
Dla menedżerów, szczególnie dla ZZL menedżerów, kluczem sukcesu wykorzystania interaktywnej synergii jest wysłanie scentralizowanych wskazówek dotyczących wszystkich praktyk ZZL w celu maksymalizacji ogólnego konfiguracyjnego wpływu HR grupowania.
Źródła i rodzaje efektu synergii
Efekty synergiczne wynikają z:
- Oszczędności: ekonomia kosztów dla organizacji.
- Usunięcia środków duplikacji
- Efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów.
Rodzaje efektu synergii mierzone względem efektów funkcjonalnej działalności:
- Synergia marketingu: występuje, gdy istniejące cena, miejsce, promocja wzajemnie się wspierają. Tworzy się zgodność istniejących już na rynku produktów z nowymi produktami.
- Synergia produkcji: występuje, gdy nowe wytwarzanie wykorzystuje możliwości, umiejętności technologiczne i zasoby ludzkie istniejących produktów.
- Synergia badania i rozwoju: występuje, gdy już istniejące ośrodki (zaplecze) badawczo-rozwojowe mogą być wykorzystane do tworzenia nowej produkcji.
- Synergia finansowa: występuje, gdy zwiększone przychody netto można uzyskać dla danego poziomu inwestycji lub spadek poziomu inwestycji jest wymagany dla danego poziomu wynagrodzenia.
Połączenie zasobów organizacyjnych, zachowań organizacyjnych, a także zalet i wad prowadzą do efektów synergicznych.
Podsumowując, synergia może mieć wymiar zarówno dodatni, jak i ujemny. Nie zawsze współdziałanie prowadzi do korzyści. Czasem odniesienie szybkich korzyści, powoduje długoterminowo straty. Np. jeśli dla szybkich korzyści współpracujemy z firmą, której ujawniamy nasze technologiczne know-how, to w długim czasie może nam wyrosnąć niebezpieczny konkurent.
Bibliografia
- Corning, P. (2000) The Synergism Hypothesis: On the Concept of Synergy and its Role in the Evolution of Complex Systems, "Journal of Social and Evolutionary Systems" nr 21(2).
- Griffin W. (2013) Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Khair Q., Mohtsham Saeed M. (2011) Different ways of synergistic effects of human resource management (HRM) practices on organizational performance: A method of 2+2=5, "African Journal of Business Management" nr 5(21).
Autor: Zięba Magdalena, Serhiienko Maiia