Strategia personalna - rodzaje: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




[[Strategia personalna]] jest to długofalowa koncepcja dotycząca zasobów pracowniczych, zmierzająca do właściwego ich ukształtowania i zaangażowania, celem wsparcia organizacji w osiągnięciu powodzenia. Chodzi tutaj o strategię funkcjonalną - składową strategii firmy, powiązaną z innymi strategiami funkcjonalnymi, np.: produkcyjną, marketingową i finansową. Może być określana jako swoisty wzorzec, według którego podejmowane są decyzje kadrowe. Powinna stanowić wyraz intencji właścicieli bądź zarządu przedsiębiorstwa odnośnie sposobu, w jaki należy kierować zatrudnionymi ludźmi
[[Strategia personalna]] jest to długofalowa koncepcja dotycząca zasobów pracowniczych, zmierzająca do właściwego ich ukształtowania i zaangażowania, celem wsparcia organizacji w osiągnięciu powodzenia. Chodzi tutaj o strategię funkcjonalną - składową strategii firmy, powiązaną z innymi strategiami funkcjonalnymi, np.: produkcyjną, marketingową i finansową. Może być określana jako swoisty [[wzorzec]], według którego podejmowane są decyzje kadrowe. Powinna stanowić wyraz intencji właścicieli bądź zarządu przedsiębiorstwa odnośnie sposobu, w jaki należy kierować zatrudnionymi ludźmi


==Klasyfikacje==
==Klasyfikacje==
Linia 26: Linia 26:
* defensywną
* defensywną


Strategia ofensywna odnosi się do firm o dynamicznym wzroście, zatrudniających [[pracownik]]ów kreatywnych, innowacyjnych i gotowych do ryzyka. Z rynku pracy rekrutowani są dla nich liczni kandydaci o takich kwalifikacjach, aby zaspokoić [[potrzeby]] wzrostu. Dokonywana ocena jest oparta bardziej na wynikach, niż na cechach osobowych. Istnieje nastawienie na sukces w dłuższym przedziale czasu. Bardziej powszechne w wynagradzaniu są gratyfikacje z tytułu udziałów w zyskach, akcji oraz nagrody, niż płace podstawowe.
[[Strategia]] ofensywna odnosi się do firm o dynamicznym wzroście, zatrudniających [[pracownik]]ów kreatywnych, innowacyjnych i gotowych do ryzyka. Z rynku pracy rekrutowani są dla nich liczni kandydaci o takich kwalifikacjach, aby zaspokoić [[potrzeby]] wzrostu. Dokonywana [[ocena]] jest oparta bardziej na wynikach, niż na cechach osobowych. Istnieje nastawienie na [[sukces]] w dłuższym przedziale czasu. Bardziej powszechne w wynagradzaniu są gratyfikacje z tytułu udziałów w zyskach, akcji oraz nagrody, niż płace podstawowe.


Strategia defensywna wyraża się w innych działaniach personalnych. [[Rekrutacja]] i promocje dokonywane są raczej spośród pracowników z wewnątrz organizacji. Firmy nastawione są na bieżące, wymierne (ilościowe) wyniki i według tego oceniani są pracownicy. Wyżej jednak ceni się staż pracy i lojalność, niż [[wydajność pracy]]. [[Wynagrodzenie]] oparte jest na hierarchicznej strukturze płac, określonej przez [[wartościowanie pracy]].
[[Strategia defensywna]] wyraża się w innych działaniach personalnych. [[Rekrutacja]] i promocje dokonywane są raczej spośród pracowników z wewnątrz organizacji. Firmy nastawione są na bieżące, wymierne (ilościowe) wyniki i według tego oceniani są pracownicy. Wyżej jednak ceni się [[staż pracy]] i [[lojalność]], niż [[wydajność pracy]]. [[Wynagrodzenie]] oparte jest na hierarchicznej strukturze płac, określonej przez [[wartościowanie pracy]].
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
===Wg. Brunsteina===
===Wg. Brunsteina===
Linia 37: Linia 37:
Strategia ilościowa koncentruje się głównie na obsadzie stanowisk i obejmuje dostosowanie potrzeb personalnych firmy do rynku. Wyraża się to głównie w planowaniu kadr i wiązaniu go z planem biznesu. Ta strategia rozpatruje [[zasoby]] ludzkie głównie jako [[koszt]], który jest obniżany przez ograniczenie działalności firmy i substytucję pracy przez kapitał.
Strategia ilościowa koncentruje się głównie na obsadzie stanowisk i obejmuje dostosowanie potrzeb personalnych firmy do rynku. Wyraża się to głównie w planowaniu kadr i wiązaniu go z planem biznesu. Ta strategia rozpatruje [[zasoby]] ludzkie głównie jako [[koszt]], który jest obniżany przez ograniczenie działalności firmy i substytucję pracy przez kapitał.


Strategia jakościowa zmierza przez oddziaływanie motywacyjne do takiego uruchomienia zasobów ludzkich, aby uzyskać optymalny wynik. Operuje ona w perspektywie opartej na zasobach o dobrych cechach jakościowych.
Strategia jakościowa zmierza przez oddziaływanie motywacyjne do takiego uruchomienia zasobów ludzkich, aby uzyskać optymalny [[wynik]]. Operuje ona w perspektywie opartej na zasobach o dobrych cechach jakościowych.


===Systemu otwartego===
===Systemu otwartego===
Klasyfikacja strategii personalnych, która opiera się na ujęciu organizacji jako systemu otwartego, będącej w interakcji z podmiotami otoczenia i stanowiącej miejsce przekształcania zasobów ludzkich:
Klasyfikacja strategii personalnych, która opiera się na ujęciu organizacji jako systemu otwartego, będącej w interakcji z podmiotami otoczenia i stanowiącej miejsce przekształcania zasobów ludzkich:
* strategia zorientowana na wejście,
* strategia zorientowana na wejście,
* strategia zorientowana na rozwój i aktywizowanie, czyli przejście,
* strategia zorientowana na [[rozwój]] i aktywizowanie, czyli przejście,
* strategia zorientowana na wyjście.
* strategia zorientowana na wyjście.


Linia 53: Linia 53:
* [[downsizing]] odnosi się do ograniczenia działalności firmy i redukcji zatrudnienia, którym towarzyszy zbiór czynności zmierzających do usprawnienia funkcjonowania firmy, np. poprzez zmianę metod pracy, struktury organizacyjnej, sposobu komunikowania się itp.,
* [[downsizing]] odnosi się do ograniczenia działalności firmy i redukcji zatrudnienia, którym towarzyszy zbiór czynności zmierzających do usprawnienia funkcjonowania firmy, np. poprzez zmianę metod pracy, struktury organizacyjnej, sposobu komunikowania się itp.,
* [[Leasing pracowniczy]] polega na czasowym - przeważnie do 6 miesięcy - wypożyczeniu (udostępnieniu) innej organizacji pracowników firmy, przy zachowaniu stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą,
* [[Leasing pracowniczy]] polega na czasowym - przeważnie do 6 miesięcy - wypożyczeniu (udostępnieniu) innej organizacji pracowników firmy, przy zachowaniu stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą,
* Lay off workers oznacza czasowe zwolnienie pracowników z pracy, tj. do czasu pojawienia się możliwości ponownego ich zatrudnienia.
* Lay off workers oznacza czasowe [[zwolnienie]] pracowników z pracy, tj. do czasu pojawienia się możliwości ponownego ich zatrudnienia.


===Wg. formuł===
===Wg. formuł===
Linia 62: Linia 62:
Formuła sita oparta jest na założeniu niezmienności człowieka i traktuje selekcję jako podstawowa działalność działów pracowniczych. Selekcji podlegają wszyscy kandydaci zachęceni w ramach prowadzonej rekrutacji, zatrudnieni pracownicy. [[Model]] ten zakłada otwartość na zewnętrzny [[rynek pracy]], a [[konkurencja]] jest mechanizmem selekcji i alokacji personelu. Jednakże model ten nie sprzyja poczuciu bezpieczeństwa pracy, lojalności i integracji z pracodawcą. Formuła ta jest realizowana głównie jako strategia obniżki kosztów.
Formuła sita oparta jest na założeniu niezmienności człowieka i traktuje selekcję jako podstawowa działalność działów pracowniczych. Selekcji podlegają wszyscy kandydaci zachęceni w ramach prowadzonej rekrutacji, zatrudnieni pracownicy. [[Model]] ten zakłada otwartość na zewnętrzny [[rynek pracy]], a [[konkurencja]] jest mechanizmem selekcji i alokacji personelu. Jednakże model ten nie sprzyja poczuciu bezpieczeństwa pracy, lojalności i integracji z pracodawcą. Formuła ta jest realizowana głównie jako strategia obniżki kosztów.


Formuła kapitału ludzkiego oparta jest na założeniu zdolności człowieka do uczenia się oraz na jego emocjonalnym przywiązaniu do miejsca pracy i na jego lojalności. Model ten zakłada znaczne zamknięcie na zewnętrzny [[rynek]] pracy. Rekrutacja realizowana jest na samym początku kariery zawodowej, a [[pracodawca]] kładzie nacisk na [[zatrudnienie]] długookresowe i traktuje personel jako [[zasób]], w który można i należy inwestować. Formuła ta jest wyrazem jakościowego aspektu zasobów ludzkich.
Formuła kapitału ludzkiego oparta jest na założeniu [[zdolności]] człowieka do uczenia się oraz na jego emocjonalnym przywiązaniu do miejsca pracy i na jego lojalności. Model ten zakłada znaczne zamknięcie na zewnętrzny [[rynek]] pracy. Rekrutacja realizowana jest na samym początku kariery zawodowej, a [[pracodawca]] kładzie nacisk na [[zatrudnienie]] długookresowe i traktuje personel jako [[zasób]], w który można i należy inwestować. Formuła ta jest wyrazem jakościowego aspektu zasobów ludzkich.


===Wg. Bińczyckiego i Tyrańskiej===
===Wg. Bińczyckiego i Tyrańskiej===
Linia 71: Linia 71:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Armstrong M., (1996), ''[[Zarządzanie]] Zasobami Ludzkimi Strategia i działanie'', Biblioteka Menedżera, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, str. 56,
* Armstrong M., (1996), ''[[Zarządzanie]] Zasobami Ludzkimi Strategia i [[działanie]]'', Biblioteka Menedżera, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, str. 56,
* Armstrong M., (przeł. Władysław Bibrowski), (2010), ''Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
* Armstrong M., (przeł. Władysław Bibrowski), (2010), ''Strategiczne [[zarządzanie zasobami ludzkimi]]'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
* Bińczycki B., Tyrańska M., (2003), [https://bazekon.uek.krakow.pl/zeszyty/57079503 ''Analiza strategii personalnej na przykładzie przedsiębiorstwa Tabor SA''], "Zeszyty naukowe nr 627", Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Bińczycki B., Tyrańska M., (2003), [https://bazekon.uek.krakow.pl/zeszyty/57079503 ''Analiza strategii personalnej na przykładzie przedsiębiorstwa Tabor SA''], "Zeszyty naukowe nr 627", Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Listwan T., (2002), ''Zarządzanie kadrami'', Studia Ekonomiczne, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa, str. 41 - 44,
* Listwan T., (2002), ''Zarządzanie kadrami'', Studia Ekonomiczne, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa, str. 41 - 44,
Linia 78: Linia 78:
* Reilly P., Williams T., (przeł. Kaja Wacowska), (2009), ''Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi: rozwijanie potencjału organizacji dzięki funkcji personalnej'', Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków
* Reilly P., Williams T., (przeł. Kaja Wacowska), (2009), ''Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi: rozwijanie potencjału organizacji dzięki funkcji personalnej'', Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków
* Stańczyk-Hugiet E., Stor M., Wąsowicz M., (2013), [http://www.silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/finalny/06_Strategie_zarzadzania.pdf ''Strategie zarządzania zasobami ludzkimi z elementami zarządzania wiedzą''], "Doświadczony pracownik", cz. 6, Wrocław
* Stańczyk-Hugiet E., Stor M., Wąsowicz M., (2013), [http://www.silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/finalny/06_Strategie_zarzadzania.pdf ''Strategie zarządzania zasobami ludzkimi z elementami zarządzania wiedzą''], "Doświadczony pracownik", cz. 6, Wrocław
* Tyrańska M., Walas-Trębacz J., (2005), [http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-3/zn-nr-3-pte08tyranska-trebacz.pdf ''Strategiczne aspekty analizy zasobów ludzkich organizacji''], "Zeszyty Naukowe nr 3", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków
* Tyrańska M., Walas-Trębacz J., (2005), [http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-3/zn-nr-3-pte08tyranska-trebacz.pdf ''Strategiczne aspekty analizy zasobów ludzkich organizacji''], "Zeszyty Naukowe nr 3", [[Polskie Towarzystwo Ekonomiczne]], Kraków


{{a|Agnieszka Górecka, Pola Maj}}
{{a|Agnieszka Górecka, Pola Maj}}
[[Kategoria:Strategie personalne]]
[[Kategoria:Strategie personalne]]
[[en:Personnel strategy]]
[[en:Personnel strategy]]

Wersja z 01:47, 22 maj 2020

Strategia personalna - rodzaje
Polecane artykuły


Strategia personalna jest to długofalowa koncepcja dotycząca zasobów pracowniczych, zmierzająca do właściwego ich ukształtowania i zaangażowania, celem wsparcia organizacji w osiągnięciu powodzenia. Chodzi tutaj o strategię funkcjonalną - składową strategii firmy, powiązaną z innymi strategiami funkcjonalnymi, np.: produkcyjną, marketingową i finansową. Może być określana jako swoisty wzorzec, według którego podejmowane są decyzje kadrowe. Powinna stanowić wyraz intencji właścicieli bądź zarządu przedsiębiorstwa odnośnie sposobu, w jaki należy kierować zatrudnionymi ludźmi

Klasyfikacje

Poniżej przedstawiono różne klasyfikacje strategii personalnych.

Wg. Fishera

C. Fisher (1989) wymienia strategie:

  • ofensywną
  • defensywną

Strategia ofensywna odnosi się do firm o dynamicznym wzroście, zatrudniających pracowników kreatywnych, innowacyjnych i gotowych do ryzyka. Z rynku pracy rekrutowani są dla nich liczni kandydaci o takich kwalifikacjach, aby zaspokoić potrzeby wzrostu. Dokonywana ocena jest oparta bardziej na wynikach, niż na cechach osobowych. Istnieje nastawienie na sukces w dłuższym przedziale czasu. Bardziej powszechne w wynagradzaniu są gratyfikacje z tytułu udziałów w zyskach, akcji oraz nagrody, niż płace podstawowe.

Strategia defensywna wyraża się w innych działaniach personalnych. Rekrutacja i promocje dokonywane są raczej spośród pracowników z wewnątrz organizacji. Firmy nastawione są na bieżące, wymierne (ilościowe) wyniki i według tego oceniani są pracownicy. Wyżej jednak ceni się staż pracy i lojalność, niż wydajność pracy. Wynagrodzenie oparte jest na hierarchicznej strukturze płac, określonej przez wartościowanie pracy.

Wg. Brunsteina

Następna klasyfikacja (Brunstein 1995) obejmuje podział na:

  • strategię ilościową
  • strategię jakościową.

Strategia ilościowa koncentruje się głównie na obsadzie stanowisk i obejmuje dostosowanie potrzeb personalnych firmy do rynku. Wyraża się to głównie w planowaniu kadr i wiązaniu go z planem biznesu. Ta strategia rozpatruje zasoby ludzkie głównie jako koszt, który jest obniżany przez ograniczenie działalności firmy i substytucję pracy przez kapitał.

Strategia jakościowa zmierza przez oddziaływanie motywacyjne do takiego uruchomienia zasobów ludzkich, aby uzyskać optymalny wynik. Operuje ona w perspektywie opartej na zasobach o dobrych cechach jakościowych.

Systemu otwartego

Klasyfikacja strategii personalnych, która opiera się na ujęciu organizacji jako systemu otwartego, będącej w interakcji z podmiotami otoczenia i stanowiącej miejsce przekształcania zasobów ludzkich:

  • strategia zorientowana na wejście,
  • strategia zorientowana na rozwój i aktywizowanie, czyli przejście,
  • strategia zorientowana na wyjście.

Strategia zorientowana na wejście obejmuje działania zmierzające do przyciągnięcia pożądanej grupy pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Mieszczą się tu głównie działania z zakresu marketingu kadrowego i doboru kadr.

Strategia zorientowana na rozwój i aktywizowanie, czyli przejście, przyjmuje postać wielu działań, które skierowane są na indywidualne doskonalenie i rozwój pracowników oraz podniesienie ich sprawności. Dąży się do ukształtowania zespołów pracowniczych. Niezmiernie ważnym i integralnym składnikiem tej strategii jest wypracowanie systemu motywacyjnego.

Strategia zorientowana na wyjście z organizacji dotyczy sposobu rozwiązywania stosunku pracy, ograniczenia liczby osób zatrudnionych. Powinna być związana z oceną całej funkcji personalnej i przybierać możliwie bezkonfliktowe decyzje kadrowe. Służy temu wiele form:

  • outplacement oznacza zwolnienia (odejścia) pracowników, którym towarzyszą podejmowane przez organizację działania, służące pomocą odchodzącym pracownikom (doradztwo, przekwalifikowanie, poszukiwanie nowego miejsca pracy itp.),
  • downsizing odnosi się do ograniczenia działalności firmy i redukcji zatrudnienia, którym towarzyszy zbiór czynności zmierzających do usprawnienia funkcjonowania firmy, np. poprzez zmianę metod pracy, struktury organizacyjnej, sposobu komunikowania się itp.,
  • Leasing pracowniczy polega na czasowym - przeważnie do 6 miesięcy - wypożyczeniu (udostępnieniu) innej organizacji pracowników firmy, przy zachowaniu stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą,
  • Lay off workers oznacza czasowe zwolnienie pracowników z pracy, tj. do czasu pojawienia się możliwości ponownego ich zatrudnienia.

Wg. formuł

Strategie personalne oparte na:

Formuła sita oparta jest na założeniu niezmienności człowieka i traktuje selekcję jako podstawowa działalność działów pracowniczych. Selekcji podlegają wszyscy kandydaci zachęceni w ramach prowadzonej rekrutacji, zatrudnieni pracownicy. Model ten zakłada otwartość na zewnętrzny rynek pracy, a konkurencja jest mechanizmem selekcji i alokacji personelu. Jednakże model ten nie sprzyja poczuciu bezpieczeństwa pracy, lojalności i integracji z pracodawcą. Formuła ta jest realizowana głównie jako strategia obniżki kosztów.

Formuła kapitału ludzkiego oparta jest na założeniu zdolności człowieka do uczenia się oraz na jego emocjonalnym przywiązaniu do miejsca pracy i na jego lojalności. Model ten zakłada znaczne zamknięcie na zewnętrzny rynek pracy. Rekrutacja realizowana jest na samym początku kariery zawodowej, a pracodawca kładzie nacisk na zatrudnienie długookresowe i traktuje personel jako zasób, w który można i należy inwestować. Formuła ta jest wyrazem jakościowego aspektu zasobów ludzkich.

Wg. Bińczyckiego i Tyrańskiej

Bińczycki i Tyrańska dzielą strategie na:

  • strategie rozwoju
  • strategie utrzymania i obrony pozycji
  • strategie redukcji kosztów (B. Bińczycki, M. Tyrańska 2003, str. 3)

Bibliografia

Autor: Agnieszka Górecka, Pola Maj