Grupa docelowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:




'''Grupa docelowa''' stanowi zbiór konkretnych [[odbiorca|odbiorców]], do których kierowany jest dany [[reklama|przekaz reklamowy]]. Trafny dobór adresatów reklamy oraz stworzenie kampanii dostosowanej do ich preferencji stanowi jedno z najważniejszych zadań dla pracowników agencji reklamowych oraz działów [[marketing|marketingu]] w przedsiębiorstwach (Doliński D. 2005, s.50).  
'''[[Grupa]] docelowa''' stanowi zbiór konkretnych [[odbiorca|odbiorców]], do których kierowany jest dany [[reklama|przekaz reklamowy]]. Trafny dobór adresatów reklamy oraz stworzenie kampanii dostosowanej do ich preferencji stanowi jedno z najważniejszych zadań dla pracowników agencji reklamowych oraz działów [[marketing|marketingu]] w przedsiębiorstwach (Doliński D. 2005, s.50).  


==Profil przedstawiciela grupy docelowej==
==Profil przedstawiciela grupy docelowej==
Wybór grupy docelowej warto poprzedzić [[badania marketingowe|badaniami marketingowymi]], które wskażą kto najchętniej sięga po dany [[produkt]]. Wykorzysta można tutaj kryteria demograficzne (na przykład: płeć, wiek, stan cywilny), społeczne (takie jak wykształcenie, zawód, grupa społeczna), ekonomicznych (status materialny, przychody, wydatki), geograficzne (miejsce zamieszkania, kraj pochodzenia itp.)(Szymańska A. 2007, s. 2) oraz behawioralne (co, gdzie i dlaczego kupuje konsument). Pozwala to na określenie profilu [[klient|klienta]], do którego kierowana będzie [[reklama]] (Doliński D. 2005, s.52). Dobre poznanie preferencji, stylu życia i zwyczajów zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów, pozwala to skuteczniej oddziaływać na nich za pomocą dobrze przemyślanych działań marketingowych (Szymańska A. 2007, s.2).
Wybór grupy docelowej warto poprzedzić [[badania marketingowe|badaniami marketingowymi]], które wskażą kto najchętniej sięga po dany [[produkt]]. Wykorzysta można tutaj kryteria demograficzne (na przykład: płeć, wiek, stan cywilny), społeczne (takie jak [[wykształcenie]], [[zawód]], [[grupa społeczna]]), ekonomicznych (status materialny, [[przychody]], wydatki), geograficzne (miejsce zamieszkania, [[kraj pochodzenia]] itp.)(Szymańska A. 2007, s. 2) oraz behawioralne (co, gdzie i dlaczego kupuje [[konsument]]). Pozwala to na określenie profilu [[klient|klienta]], do którego kierowana będzie [[reklama]] (Doliński D. 2005, s.52). Dobre poznanie preferencji, stylu życia i zwyczajów zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów, pozwala to skuteczniej oddziaływać na nich za pomocą dobrze przemyślanych działań marketingowych (Szymańska A. 2007, s.2).
<google>t</google>
<google>t</google>


==Określanie cech przedstawicieli grupy docelowej==
==Określanie cech przedstawicieli grupy docelowej==
Nieznajomość klienta docelowego utrudnia [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwu]] nie tylko prowadzenie odpowiedniej [[kampania reklamowa|kampanii reklamowej]], ale również dostosowywanie produktu do potrzeb odbiorcy. Tworząc obraz grupy docelowej warto traktować ją jak pojedynczy organizm, a nie jako zbiorowość (Majewski P. 2007, s.49). Proces ten ułatwiają [[badania marketingowe]] i analiza profili potencjalnych klientów pozwalające na poznanie takich danych jak na przykład (Majewski P. 2007, s. 49):
Nieznajomość klienta docelowego utrudnia [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwu]] nie tylko prowadzenie odpowiedniej [[kampania reklamowa|kampanii reklamowej]], ale również dostosowywanie produktu do potrzeb odbiorcy. Tworząc obraz grupy docelowej warto traktować ją jak pojedynczy organizm, a nie jako zbiorowość (Majewski P. 2007, s.49). [[Proces]] ten ułatwiają [[badania marketingowe]] i analiza profili potencjalnych klientów pozwalające na poznanie takich danych jak na przykład (Majewski P. 2007, s. 49):
* dane demograficzne,
* [[dane]] demograficzne,
* zasięg geograficzny,
* zasięg geograficzny,
* wykształcenie,  
* wykształcenie,  
Linia 37: Linia 37:


==Promocja a preferencje konsumentów grupy docelowej==
==Promocja a preferencje konsumentów grupy docelowej==
Szczególnie ważne w aspekcie zarządzania kampaniami promocyjnymi jest kształtowanie ich w oparciu o preferencje [[konsument|konsumentów]]. Umiejętne wykorzystanie takiej wiedzy przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]]. Niejednokrotnie w wybranym wcześniej segmencie rynku istnieją wewnętrznie zróżnicowane preferencje [[konsument|konsumentów]] (Dziechciarz-Duda M., Król A. 2016, s. 102). Ich znajomość umożliwia skuteczne kierowanie [[promocja|działań promocyjnych]], poprzez logiczne połączenie skłonności [[konsument|konsumentów]] w obszarze jednej kampanii reklamowej lub utworzenie kilku kampanii reklamowych, w oparciu o największe lub najlepiej rokujące , wyodrębnione spośród segmentu odbiorców,  grupy o podobnych preferencjach.
Szczególnie ważne w aspekcie zarządzania kampaniami promocyjnymi jest kształtowanie ich w oparciu o preferencje [[konsument|konsumentów]]. Umiejętne wykorzystanie takiej wiedzy przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]]. Niejednokrotnie w wybranym wcześniej segmencie rynku istnieją wewnętrznie zróżnicowane preferencje [[konsument|konsumentów]] (Dziechciarz-Duda M., Król A. 2016, s. 102). Ich znajomość umożliwia skuteczne [[kierowanie]] [[promocja|działań promocyjnych]], poprzez logiczne połączenie skłonności [[konsument|konsumentów]] w obszarze jednej kampanii reklamowej lub utworzenie kilku kampanii reklamowych, w oparciu o największe lub najlepiej rokujące , wyodrębnione spośród segmentu odbiorców,  grupy o podobnych preferencjach.


==6 faz przygotowania procesu polityki komunikacji marketingowej==
==6 faz przygotowania procesu polityki komunikacji marketingowej==
Linia 43: Linia 43:
# określenie grupy docelowej, będącej odbiorcami [[komunikacja marketingowa|komunikatów marketingowych]],
# określenie grupy docelowej, będącej odbiorcami [[komunikacja marketingowa|komunikatów marketingowych]],
# sprecyzowanie pożądanych reakcji grupy docelowej na zaprezentowany komunikat (odpowiedź konsumentów),
# sprecyzowanie pożądanych reakcji grupy docelowej na zaprezentowany komunikat (odpowiedź konsumentów),
# wybór najwłaściwszej formy komunikatu (treść i wizerunek),
# wybór najwłaściwszej formy komunikatu (treść i [[wizerunek]]),
# wybór najważniejszych cech [[produkt|produktu]] dla grupy docelowej komunikatu,
# wybór najważniejszych cech [[produkt|produktu]] dla grupy docelowej komunikatu,
# zebranie informacji i analiza efektów – ocena skuteczności podjętych działań z zakresu [[komunikacja marketingowa|komunikacji marketingowej]].
# zebranie informacji i analiza efektów – [[ocena]] skuteczności podjętych działań z zakresu [[komunikacja marketingowa|komunikacji marketingowej]].


==Grupa docelowa a promocja internetowa==
==Grupa docelowa a promocja internetowa==
Linia 54: Linia 54:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Brzozowska-Woś M., [https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Brzozowska-Wos/publication/309913946_Inbound_marketing_a_skuteczna_komunikacja_marketingowa/links/5826581a08aecfd7b8be89f4/Inbound-marketing-a-skuteczna-komunikacja-marketingowa.pdf ''Inbound marketing a skuteczna komunikacja marketingowa''], „Marketing i Rynek” 2014, nr 8, s. 39-45.  
*Brzozowska-Woś M., [https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Brzozowska-Wos/publication/309913946_Inbound_marketing_a_skuteczna_komunikacja_marketingowa/links/5826581a08aecfd7b8be89f4/Inbound-marketing-a-skuteczna-komunikacja-marketingowa.pdf ''Inbound marketing a skuteczna komunikacja marketingowa''], „[[Marketing]] i Rynek” 2014, nr 8, s. 39-45.  
* Doliński D., ''Psychologiczne mechanizmy reklamy'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
* Doliński D., ''Psychologiczne mechanizmy reklamy'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
* Dziechciarz-Duda M., Król A., [http://direct.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=33155&from=publication ''Segmentacja konsumentów na podstawie preferencji wyrażonych''], ,,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 427, s. 94-102.
* Dziechciarz-Duda M., Król A., [http://direct.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=33155&from=publication ''Segmentacja konsumentów na podstawie preferencji wyrażonych''], ,,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 427, s. 94-102.
* Królewski J., Sala P., ''E-marketing - Współczesne trendy. Pakiet startowy'', PWN, Warszawa 2016.
* Królewski J., Sala P., ''E-marketing - Współczesne trendy. [[Pakiet]] startowy'', PWN, Warszawa 2016.
* Majewski P., ''Czas na e-biznes'', Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
* Majewski P., ''Czas na e-[[biznes]]'', Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
* Szymańska A., [http://old.up.krakow.pl/geo/cyber/szymanska_-_metodyczne_problemy.pdf, ''Metodyczne problemy badań preferencji konsumenckich''], „Zeszyty Naukowe AE w Krakowie” 2007, nr.729, s. 1-18.
* Szymańska A., [http://old.up.krakow.pl/geo/cyber/szymanska_-_metodyczne_problemy.pdf, ''Metodyczne problemy badań preferencji konsumenckich''], „Zeszyty Naukowe AE w Krakowie” 2007, nr.729, s. 1-18.



Wersja z 21:33, 19 maj 2020

Grupa docelowa
Polecane artykuły



Grupa docelowa stanowi zbiór konkretnych odbiorców, do których kierowany jest dany przekaz reklamowy. Trafny dobór adresatów reklamy oraz stworzenie kampanii dostosowanej do ich preferencji stanowi jedno z najważniejszych zadań dla pracowników agencji reklamowych oraz działów marketingu w przedsiębiorstwach (Doliński D. 2005, s.50).

Profil przedstawiciela grupy docelowej

Wybór grupy docelowej warto poprzedzić badaniami marketingowymi, które wskażą kto najchętniej sięga po dany produkt. Wykorzysta można tutaj kryteria demograficzne (na przykład: płeć, wiek, stan cywilny), społeczne (takie jak wykształcenie, zawód, grupa społeczna), ekonomicznych (status materialny, przychody, wydatki), geograficzne (miejsce zamieszkania, kraj pochodzenia itp.)(Szymańska A. 2007, s. 2) oraz behawioralne (co, gdzie i dlaczego kupuje konsument). Pozwala to na określenie profilu klienta, do którego kierowana będzie reklama (Doliński D. 2005, s.52). Dobre poznanie preferencji, stylu życia i zwyczajów zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów, pozwala to skuteczniej oddziaływać na nich za pomocą dobrze przemyślanych działań marketingowych (Szymańska A. 2007, s.2).

Określanie cech przedstawicieli grupy docelowej

Nieznajomość klienta docelowego utrudnia przedsiębiorstwu nie tylko prowadzenie odpowiedniej kampanii reklamowej, ale również dostosowywanie produktu do potrzeb odbiorcy. Tworząc obraz grupy docelowej warto traktować ją jak pojedynczy organizm, a nie jako zbiorowość (Majewski P. 2007, s.49). Proces ten ułatwiają badania marketingowe i analiza profili potencjalnych klientów pozwalające na poznanie takich danych jak na przykład (Majewski P. 2007, s. 49):

  • dane demograficzne,
  • zasięg geograficzny,
  • wykształcenie,
  • życie zawodowe
  • status materialny,
  • sytuacja życiowa,
  • wyznawane wartości,
  • poziom znajomości branży,
  • oczekiwania względem produktu,
  • korzyści, jakie chce osiągnąć za pomocą produktu.

Promocja a preferencje konsumentów grupy docelowej

Szczególnie ważne w aspekcie zarządzania kampaniami promocyjnymi jest kształtowanie ich w oparciu o preferencje konsumentów. Umiejętne wykorzystanie takiej wiedzy przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie w wybranym wcześniej segmencie rynku istnieją wewnętrznie zróżnicowane preferencje konsumentów (Dziechciarz-Duda M., Król A. 2016, s. 102). Ich znajomość umożliwia skuteczne kierowanie działań promocyjnych, poprzez logiczne połączenie skłonności konsumentów w obszarze jednej kampanii reklamowej lub utworzenie kilku kampanii reklamowych, w oparciu o największe lub najlepiej rokujące , wyodrębnione spośród segmentu odbiorców, grupy o podobnych preferencjach.

6 faz przygotowania procesu polityki komunikacji marketingowej

Skuteczna komunikacja marketingowa z konsumentem powinna zostać oparta na znajomości preferencji klientów, jako grupy docelowej prowadzonych działań. Według J.Blythe’a wyróżnia się w tej materii 6 faz przygotowania procesu polityki komunikacji marketingowej, do których należą (Brzozowska-Woś M. 2014, s.39-40):

  1. określenie grupy docelowej, będącej odbiorcami komunikatów marketingowych,
  2. sprecyzowanie pożądanych reakcji grupy docelowej na zaprezentowany komunikat (odpowiedź konsumentów),
  3. wybór najwłaściwszej formy komunikatu (treść i wizerunek),
  4. wybór najważniejszych cech produktu dla grupy docelowej komunikatu,
  5. zebranie informacji i analiza efektów – ocena skuteczności podjętych działań z zakresu komunikacji marketingowej.

Grupa docelowa a promocja internetowa

W dzisiejszych czasach Internet stanowi jeden z najważniejszych obszarów działań marketingowych. Umiejętność określenia grupy docelowej jest w nim równie ważna, jak w przypadku tradycyjnej reklamy. Do zdefiniowania grupy docelowej dla działań e-marketingowych wykorzystać można strategię STP, która składa się z (Królewski J., Sala P. 2016, s. 26):

  1. Segmentacji według czynników demograficznych, geograficznych, ekonomicznych, społecznych oraz behawioralnych.
  2. Targetowania, polegającego na określeniu rynku docelowego i wyborze w jego ramach co najmniej jednego segmentu użytkowników produktu, którzy mają być odbiorcami przekazu.
  3. Pozycjonowania, mające na celu osiągnięcie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania.

Bibliografia


Autor: Kamila Stożek