Zarządzanie marketingowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Marketing]]
'''[[Zarządzanie]] marketingowe''' jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób [[zarządzanie|zarządzania]] poprzez wytyczone wcześniej [[cele]], gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] systemów oraz instrumentów marketingowych, a [[cele operacyjne]] i zadania przedsiębiorstwa w tym również maksymalizowanie zysku i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia. (T. Wojciechowski 2009 s. 241)
'''[[Zarządzanie]] marketingowe''' - jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób [[zarządzanie|zarządzania]] poprzez wytyczone wcześniej [[cele]], gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] systemów oraz instrumentów marketingowych, a [[cele operacyjne]] i zadania przedsiębiorstwa - w tym również maksymalizowanie zysku - i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia (T. Wojciechowski 2009 s. 241)
Zarządzanie marketingiem a zarządzanie marketingowe w literaturze można spotkać dwa terminy, pierwszy '''zarządzanie marketingiem''' można określić jako [[kierowanie]] ogółem działalności marketingowej, wykonywanej przez cały [[zespół]] jednostki ale i także przez kadrę pracowniczą dalszych działów firmy, którzy zajmują się określonymi zadaniami dotyczącymi czynności z zakresu marketingu. Drugi termin '''zarządzanie marketingowe''' można definiować jako tok postępowania stosownie z powszechnie przyjętymi teoriami marketingowymi.
Zarządzanie marketingiem a zarządzanie marketingowe - w literaturze można spotkać dwa terminy, pierwszy '''zarządzanie marketingiem''' można określić jako [[kierowanie]] ogółem działalności marketingowej, wykonywanej przez cały [[zespół]] jednostki ale i także przez kadrę pracowniczą dalszych działów firmy, którzy zajmują się określonymi zadaniami dotyczącymi czynności z zakresu marketingu. Drugi termin '''zarządzanie marketingowe''' można definiować jako tok postępowania stosownie z powszechnie przyjętymi teoriami marketingowymi.
Wyodrębnia się trzy zasadnicze elementy zgodne dla wszelkich koncepcji marketingowych:
Wyodrębnia się trzy zasadnicze elementy zgodne dla wszelkich koncepcji marketingowych:
# znajomość nabywcy
# znajomość nabywcy
Linia 26: Linia 25:
'''Konkretyzacja''' przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić:
'''Konkretyzacja''' przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić:
* Analizowanie, ma na celu oszacowanie możliwości i ryzyka na rynku, które wiąże się z [[działalność gospodarcza|działalnością gospodarczą]].
* Analizowanie, ma na celu oszacowanie możliwości i ryzyka na rynku, które wiąże się z [[działalność gospodarcza|działalnością gospodarczą]].
*[[Planowanie]], a więc wytyczanie planów, określanie strategii oraz rokowanie zasobów niezastąpione do osiągnięcia celów.
* [[Planowanie]], a więc wytyczanie planów, określanie strategii oraz rokowanie zasobów niezastąpione do osiągnięcia celów.
*[[Organizowanie]], czyli stwarzanie układu organizacyjnego, gdzie ludzie wykonują określone plany.
* [[Organizowanie]], czyli stwarzanie układu organizacyjnego, gdzie ludzie wykonują określone plany.
* Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele.
* Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele.
*[[Kontrolowanie]], czyli regularne sprawdzanie oraz [[ocena]] działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38)
* [[Kontrolowanie]], czyli regularne sprawdzanie oraz [[ocena]] działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38)


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 41: Linia 40:
# opracowywania planów marketingowych
# opracowywania planów marketingowych
# przygotowywania i nadzorowania działalności marketingowej (T. Wojciechowski 2009 s. 242)
# przygotowywania i nadzorowania działalności marketingowej (T. Wojciechowski 2009 s. 242)
Zarządzanie marketingowe dotyczy więc takich zagadnień jak planowanie i analizowanie, które jest ukierunkowane na selekcję zadań rynkowych, tworzenie stosownej z nimi koncepcji, a także wdrażanie i nadzorowanie dla uzyskania określonych wartości i idei. Zarządzanie marketingowe zmierza więc w kierunku podtrzymywania satysfakcjonującej konwersji z finalnymi odbiorcami, co w konieczności skutkuje uzyskaniem pozytywnych korzyści i przychodów. (G. Rosa s. 43)
Zarządzanie marketingowe dotyczy więc takich zagadnień jak planowanie i analizowanie, które jest ukierunkowane na selekcję zadań rynkowych, tworzenie stosownej z nimi koncepcji, a także wdrażanie i nadzorowanie dla uzyskania określonych wartości i idei. Zarządzanie marketingowe zmierza więc w kierunku podtrzymywania satysfakcjonującej konwersji z finalnymi odbiorcami, co w konieczności skutkuje uzyskaniem pozytywnych korzyści i przychodów (G. Rosa s. 43)


Zarządzanie marketingowe jest jedną z mnóstwa dostępnych form zarządzania [[organizacja|organizacją]]. Według jednego z najbardziej niebywałych i doświadczonych autorytetów Philipa Kotlera w dziale marketingu, zarządzanie marketingowe to gatunek z dziedziny sztuki i dyscypliny, a także [[wiedza]], która dąży do pozyskiwania nowych klientów na rynku a także do podtrzymywania z nimi kontaktów.
Zarządzanie marketingowe jest jedną z mnóstwa dostępnych form zarządzania [[organizacja|organizacją]]. Według jednego z najbardziej niebywałych i doświadczonych autorytetów Philipa Kotlera w dziale marketingu, zarządzanie marketingowe to gatunek z dziedziny sztuki i dyscypliny, a także [[wiedza]], która dąży do pozyskiwania nowych klientów na rynku a także do podtrzymywania z nimi kontaktów.
W obecnym więc zarządzaniu marketingowym, [[kontrahent]] usytuowany jest w ośrodku zainteresowania. Zasadnicze stało się zatem to, aby zaspokoić jego żądania. [[Badania marketingowe]] mają więc dosyć dużą istotność dla zagwarantowania zadowolenia grupie nabywców w celu określenia ich potrzeb oraz oczekiwań. (B. Wąsikowska s. 145)
W obecnym więc zarządzaniu marketingowym, [[kontrahent]] usytuowany jest w ośrodku zainteresowania. Zasadnicze stało się zatem to, aby zaspokoić jego żądania. [[Badania marketingowe]] mają więc dosyć dużą istotność dla zagwarantowania zadowolenia grupie nabywców w celu określenia ich potrzeb oraz oczekiwań. (B. Wąsikowska s. 145)
'''[[Proces]] zarządzania marketingowego''' jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania. (G.Rosa s. 43)
'''[[Proces]] zarządzania marketingowego''' jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania (G.Rosa s. 43)
W przesłankach obecnego rynku [[marketing]], który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca [[sektor]] specjalistycznego zarządzania. (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem. (S. Kaczmarczyk s. 205)
W przesłankach obecnego rynku [[marketing]], który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca [[sektor]] specjalistycznego zarządzania (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem (S. Kaczmarczyk s. 205)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 55: Linia 54:
* Wąsikowska B. (2015). [https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-fb1f7bc5-1a7e-46ae-94fd-98d9e7b6596d/c/145-156.pdf ''Zastosowanie technik neuronauki poznawczej w zarządzaniu marketingowym''], Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 13[62]
* Wąsikowska B. (2015). [https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-fb1f7bc5-1a7e-46ae-94fd-98d9e7b6596d/c/145-156.pdf ''Zastosowanie technik neuronauki poznawczej w zarządzaniu marketingowym''], Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 13[62]
* Wojciechowski T. (2009). ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Wydawnictwo PLACET, Warszawa
* Wojciechowski T. (2009). ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Wydawnictwo PLACET, Warszawa
* Zajkowska M. (2015). [https://www.wzieu.pl/zn/875/29Zajkowska.pdf ''Marketing zrównoważony od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarządzania''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 41, t. 2
* Zajkowska M. (2015). [https://www.wzieu.pl/zn/875/29Zajkowska.pdf ''Marketing zrównoważony - od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarządzania''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 41, t. 2
</noautolinks>
</noautolinks>



Wersja z 13:17, 2 lis 2023

Zarządzanie marketingowe
Polecane artykuły

Zarządzanie marketingowe - jest to szeroko rozumiane pojęcie, wówczas gdy traktujemy je jako sposób zarządzania poprzez wytyczone wcześniej cele, gdzie celem jest niewykluczone wielostronne i maksymalne wykorzystanie w przedsiębiorstwie systemów oraz instrumentów marketingowych, a cele operacyjne i zadania przedsiębiorstwa - w tym również maksymalizowanie zysku - i forma postępowania firmy w obszarze rynkowym, zostają pod zasadniczą formą marketingowego myślenia (T. Wojciechowski 2009 s. 241) Zarządzanie marketingiem a zarządzanie marketingowe - w literaturze można spotkać dwa terminy, pierwszy zarządzanie marketingiem można określić jako kierowanie ogółem działalności marketingowej, wykonywanej przez cały zespół jednostki ale i także przez kadrę pracowniczą dalszych działów firmy, którzy zajmują się określonymi zadaniami dotyczącymi czynności z zakresu marketingu. Drugi termin zarządzanie marketingowe można definiować jako tok postępowania stosownie z powszechnie przyjętymi teoriami marketingowymi. Wyodrębnia się trzy zasadnicze elementy zgodne dla wszelkich koncepcji marketingowych:

  1. znajomość nabywcy
  2. konsolidacja przedsięwzięć marketingowych
  3. uzyskiwanie profitów w długim czasie

(J. Radkowska i in. 2009 s. 36-37)

Konkretyzacja przebiegu zarządzania marketingowego w firmie wiąże się z realizowaniem określonych funkcji zarządzania marketingowego, między którymi możemy wyodrębnić:

  • Analizowanie, ma na celu oszacowanie możliwości i ryzyka na rynku, które wiąże się z działalnością gospodarczą.
  • Planowanie, a więc wytyczanie planów, określanie strategii oraz rokowanie zasobów niezastąpione do osiągnięcia celów.
  • Organizowanie, czyli stwarzanie układu organizacyjnego, gdzie ludzie wykonują określone plany.
  • Wdrażanie, które opiera się na wyznaczaniu zadań kadrze pracowniczej, a także na zarządzaniu i dominowaniu ludźmi, po to aby uzyskać wytyczone wcześniej cele.
  • Kontrolowanie, czyli regularne sprawdzanie oraz ocena działalności marketingowej.(J. Radkowska i in. 2009 s. 38)

TL;DR

Zarządzanie marketingowe to sposób zarządzania poprzez wykorzystanie systemów i instrumentów marketingowych w celu osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Składa się z analizy, planowania, organizowania, wdrażania i kontrolowania działań marketingowych. Przebieg zarządzania marketingowego składa się z pięciu faz. Badania marketingowe mają duże znaczenie dla zaspokojenia potrzeb klientów. Zarządzanie marketingowe jest jedną z wielu form zarządzania organizacją.

Przebieg zarządzania marketingowego

Przebieg zarządzania marketingowego składa się z pięciu faz:

  1. badania efektywności marketingowych
  2. analizy oraz wyboru finalnych rynków działania
  3. tworzenia perspektyw marketingowych
  4. opracowywania planów marketingowych
  5. przygotowywania i nadzorowania działalności marketingowej (T. Wojciechowski 2009 s. 242)

Zarządzanie marketingowe dotyczy więc takich zagadnień jak planowanie i analizowanie, które jest ukierunkowane na selekcję zadań rynkowych, tworzenie stosownej z nimi koncepcji, a także wdrażanie i nadzorowanie dla uzyskania określonych wartości i idei. Zarządzanie marketingowe zmierza więc w kierunku podtrzymywania satysfakcjonującej konwersji z finalnymi odbiorcami, co w konieczności skutkuje uzyskaniem pozytywnych korzyści i przychodów (G. Rosa s. 43)

Zarządzanie marketingowe jest jedną z mnóstwa dostępnych form zarządzania organizacją. Według jednego z najbardziej niebywałych i doświadczonych autorytetów Philipa Kotlera w dziale marketingu, zarządzanie marketingowe to gatunek z dziedziny sztuki i dyscypliny, a także wiedza, która dąży do pozyskiwania nowych klientów na rynku a także do podtrzymywania z nimi kontaktów. W obecnym więc zarządzaniu marketingowym, kontrahent usytuowany jest w ośrodku zainteresowania. Zasadnicze stało się zatem to, aby zaspokoić jego żądania. Badania marketingowe mają więc dosyć dużą istotność dla zagwarantowania zadowolenia grupie nabywców w celu określenia ich potrzeb oraz oczekiwań. (B. Wąsikowska s. 145) Proces zarządzania marketingowego jest to przebieg postępowań oraz uzgodnień, które zmierzają do uzgodnienia wydajnego zdobycia celów rynkowych, zachodzące stosownie z zasadami postępowania marketingowego, opisującymi sedno marketingowej preferencji zarządzania (G.Rosa s. 43) W przesłankach obecnego rynku marketing, który jest asortymentem norm toku postępowania opisujących powszechną filozofię funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest zarówno jedną z wielu ról organizacyjnych, stanowiąca sektor specjalistycznego zarządzania (M. Zajkowska s. 360) Zarządzanie marketingowe należy więc uwzględnić jako powszechnie stosowaną koncepcję kierowania przedsiębiorstwem (S. Kaczmarczyk s. 205)

Bibliografia


Autor: Brygida Opyrchał

.