Zarządzanie przedsiębiorstwem: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 63: | Linia 63: | ||
{{a|Brygida Opyrchał}}. | {{a|Brygida Opyrchał}}. | ||
{{#metamaster:description|Zarządzanie przedsiębiorstwem - proces kierowania, administrowania i rządzenia. Dowiedz się więcej na stronie.}} |
Wersja z 07:23, 14 paź 2023
Zarządzanie przedsiębiorstwem |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie przedsiębiorstwem – jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z kierowaniem w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem”, np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13)
Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie przedsiębiorstwem lub w przedsiębiorstwie”, "zarządzanie szkołą lub w szkole” lub inną organizacją (instytucją), ale proces zależny jest zawsze poprzez działanie ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego. (S. Sudoł s. 15)
Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku zakłada zrozumienie i zaakceptowanie zmienności, wielokierunkowości oraz wieloaspektowości, gdzie kompetentność i jednostajność są standardowe, a nawet przyjmowane jako bezsprzeczność. (H. Dźwigoł s. 94)
Warunki zarządzania przedsiębiorstwem
- Nie jest związane z działalnością osobniczą, lecz dotyczy grupowej zawodowej działalności ludzi
- Jest procesem który jest dokonywany w organizacji, niezależnie od jej formy prawnej, wielkości, rodzaju działalności, który ma wspólny cel oraz potrzebne zasoby
- Organ władzy poprzez wykonanie funkcji kierowniczych, ma wpływ na przebieg i rozwój organizacji
(S. Sudoł s. 14-15)
Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem
Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem zależy m.in. od zarządzania wiedzą, jaką posiada firma o swoich klientach, kontrahentach, produktach, procedurach operacyjnych, a także od gatunkowości i osiągalności informacji w systemach informatycznych. Dominującą rolę będą mogły osiągnąć te przedsiębiorstwa, które nie tylko posiadają wiedzę, ale i są w stanie tą wiedzą kompetentnie zarządzać. Można stwierdzić więc, że sukces przedsiębiorstwa będzie zależeć od poziomu rozwoju technik i metod przekazywania informacji i wiedzy. (J. Patalas-Maliszewska s. 15)
Współczesne koncepcje i metody zarządzania przedsiębiorstwem
Dostrzegane aktualnie przemiany gospodarcze i społeczne, postępująca globalizacja i unifikacja rynku egzekwują innowacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wprowadzanie współczesnych koncepcji zarządzania udostępnia przeciwdziałanie zagrożeniom albo także wykorzystanie nieoczekiwanie pojawiających się możliwości. W działalności gospodarczej można zauważyć bardzo dużo zróżnicowanych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Do najczęściej stosowanych obecnie koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem to:
Koncepcje zorientowane na proces zarządzania przedsiębiorstwem:
- marketing – orientacja na rynek i klienta
- logistyka – zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management – kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas”
- human resources management – humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
- TQM (total quality management) – kompleksowa kontrola jakości
- controlling – integracja łańcucha tworzenia wartości
- time based management (TBM) – zarządzanie czynnikiem czasu
- benchmarking – analiza porównawcza
- outsourcing – orientacja na zaopatrzenie
Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami:
- lean management – "odchudzone” zarządzanie
- business process reengineering (reengineering) – radykalne przeprojektowanie procesów
Zorientowane na formy organizacji – organizacja ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista. (A. I. Szymańska s. 365)
- zarządzanie procesowe – metoda ta stanowi odpowiedź na wzrastającą turbulencję środowiska oraz wnętrza instytucji, wyodrębnianie potrzeb konsumentów oraz krótkie cykle życia produktów
- zarządzanie przez kompetencje - polega na użyciu pojęcia kompetencji i wyników analizy kompetencji w celach informacyjnych
- zarządzanie wiedzą – to proces, dający możliwość organizacji wytwarzanie wartości z aktywów intelektualnych lub innych zasób które opierają się na wiedzy
(M Hopej i in. s 159-193)
Bibliografia
- Dźwigoł H. (2014), Menedżerowie przyszłości a zarządzanie strategiczne, Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej nr 19[09]
- Hopej M., Kral Z. (2011), Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
- Patalas-Maliszewska J. (2012), Strategiczne zarządzanie kapitałem intelektualnym w innowacyjnym przedsiębiorstwie sektora MSP, Zarządzanie przedsiębiorstwem nr 2
- Sudoł S. (2014), Podstawowe problemy metodoliczne nauk o zarządzaniu, Organization and management nr 1161
- Szymańska A. I. (2012), Globalizacja a nowe koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem, Przedsiębiorczość – Edukacja nr 8
Autor: Brygida Opyrchał
.