Zarządzanie środowiskowe - efekty ekonomiczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
==Normy zarządzania środowiskowego== | ==Normy zarządzania środowiskowego== | ||
Międzynarodowa [[Organizacja]] Standaryzacji wydała [[zarządzanie środowiskowe|serię norm ISO 14000]], których celem jest dostarczenie organizacjom wytycznych w zakresie zarządzania wpływem ich [[produkt]]ów i [[proces]]ów na środowisko. Najważniejsza z nich to [[norma]] [[ISO 14001]], która specyfikuje wymaganie systemu zarządzania wpływem na środowisko. Norma ta ustala [[cele]] i zadania stawiane przed organizacją i zobowiązuje do realizacji prośrodowiskowej polityki oraz programu, wymaga prowadzenia działań kontrolnych oraz [[przegląd zarządzania|przeglądu zarządzania]]. Nie mówi natomiast nic o aspekcie ekonomicznym tych zagadnień. Jeden punkt tej normy w całości poświęcony jest korzyściom wynikającym z posiadania systemu zarządzania wpływem na środowisko. Sprawny [[system]] powinien, zdaniem normy, przynosić między innymi następujące korzyści: | Międzynarodowa [[Organizacja]] Standaryzacji wydała [[zarządzanie środowiskowe|serię norm ISO 14000]], których celem jest dostarczenie organizacjom wytycznych w zakresie zarządzania wpływem ich [[produkt]]ów i [[proces]]ów na środowisko. Najważniejsza z nich to [[norma]] [[ISO 14001]], która specyfikuje wymaganie systemu zarządzania wpływem na środowisko. Norma ta ustala [[cele]] i zadania stawiane przed organizacją i zobowiązuje do realizacji prośrodowiskowej polityki oraz programu, wymaga prowadzenia działań kontrolnych oraz [[przegląd zarządzania|przeglądu zarządzania]]. Nie mówi natomiast nic o aspekcie ekonomicznym tych zagadnień. Jeden punkt tej [[normy]] w całości poświęcony jest korzyściom wynikającym z posiadania systemu zarządzania wpływem na środowisko. Sprawny [[system]] powinien, zdaniem normy, przynosić między innymi następujące korzyści: | ||
* spełnienie środowiskowych oczekiwań klienta, | * spełnienie środowiskowych oczekiwań klienta, | ||
* utrzymanie dobrych stosunków publicznych, | * utrzymanie dobrych stosunków publicznych, | ||
* wypełnianie kryteriów [[inwestor]]ów i lepszy dostęp do [[kapitał]]u, | * wypełnianie kryteriów [[inwestor]]ów i lepszy dostęp do [[kapitał]]u, | ||
* utrzymanie racjonalnych [[koszt]]ów ubezpieczeń, | * utrzymanie racjonalnych [[koszt]]ów ubezpieczeń, | ||
* polepszanie image'u i zwiększanie [[udział]]u w rynku, | * polepszanie [[image]]'u i zwiększanie [[udział]]u w rynku, | ||
* spełnianie kryteriów organów certyfikujących, | * spełnianie kryteriów organów certyfikujących, | ||
* zdolność do usuwania odpadów, | * [[zdolność]] do usuwania odpadów, | ||
* [[kontrola kosztów]], | * [[kontrola kosztów]], | ||
* ograniczanie odpowiedzialności, | * ograniczanie odpowiedzialności, | ||
* demonstrowanie odpowiedniej pracowitości, | * demonstrowanie odpowiedniej pracowitości, | ||
* oszczędzanie materiałów wejściowych i energii, | * [[oszczędzanie]] materiałów wejściowych i energii, | ||
* łatwiejszy wybór położenia firmy i uzyskania pozwoleń, | * łatwiejszy wybór położenia firmy i uzyskania pozwoleń, | ||
* rozwój i transfer technologii, | * [[rozwój]] i transfer technologii, | ||
* rozwinięte dobre stosunki z rządem, | * rozwinięte dobre stosunki z rządem, | ||
* zaawansowana działalność na rzecz środowiska i dobry jego stan. | * zaawansowana działalność na rzecz środowiska i dobry jego stan. | ||
Wszystkie te potencjalne korzyści mają swój wymiar pieniężny oraz rodzą skutki finansowe. Ich poziom, w wyniku przeprowadzenia stosownych badań, poprzedzony właściwą ewidencją kosztów i korzyści pozwala na podejmowanie trafnych decyzji przez [[zarząd]] organizacji. Norma wyraźnie podkreśla, że wdrożenie prośrodowiskowego systemu zarządzania może umożliwić firmie osiągnięcie szczególnej konkurencyjnej przewagi. Jest ona osiągana przez wysiłki w produkcji, działaniu, eliminacji strat i wzrostu akceptacji wyrobów i usług na rynku. Organizacje nieprzyjazne środowisku są coraz częściej eliminowane przez społeczności lokalne i napotykają na poważne trudności ekonomiczne. Tak więc [[ochrona środowiska]] nie jest tylko dodatkowym kosztem ale warunkiem rozwoju, a często przetrwania organizacji. Wszystko to wymaga kompleksowego postrzegania jej na tle skutków rozwoju gospodarczego. Dlatego też norma [[ISO]] 14000 uważa, że powinny być znaczne korzyści ekonomiczne osiągnięte w wyniku jej wdrożenia, aby móc je ukazywać zainteresowanym (grupom, klubom, partiom, osobom) ochroną środowiska. [[Informacje]] o efektach ekonomicznych wdrożenia systemu zarządzania wpływem na środowisko powinny być przekazywane jej otoczeniu oraz udziałowcom, którzy powinni wiedzieć jakich strat unika zarząd oraz jakie korzyści zapewnia kierując organizacją zgodnie z wymogami normy ISO serii 14000. | Wszystkie te potencjalne korzyści mają swój wymiar pieniężny oraz rodzą skutki finansowe. Ich poziom, w wyniku przeprowadzenia stosownych badań, poprzedzony właściwą ewidencją kosztów i korzyści pozwala na podejmowanie trafnych decyzji przez [[zarząd]] organizacji. Norma wyraźnie podkreśla, że [[wdrożenie]] prośrodowiskowego systemu zarządzania może umożliwić firmie osiągnięcie szczególnej konkurencyjnej przewagi. Jest ona osiągana przez wysiłki w produkcji, działaniu, eliminacji strat i wzrostu akceptacji wyrobów i usług na rynku. Organizacje nieprzyjazne środowisku są coraz częściej eliminowane przez społeczności lokalne i napotykają na poważne trudności ekonomiczne. Tak więc [[ochrona środowiska]] nie jest tylko dodatkowym kosztem ale warunkiem rozwoju, a często przetrwania organizacji. Wszystko to wymaga kompleksowego postrzegania jej na tle skutków rozwoju gospodarczego. Dlatego też norma [[ISO]] 14000 uważa, że powinny być znaczne korzyści ekonomiczne osiągnięte w wyniku jej wdrożenia, aby móc je ukazywać zainteresowanym (grupom, klubom, partiom, osobom) ochroną środowiska. [[Informacje]] o efektach ekonomicznych wdrożenia systemu zarządzania wpływem na środowisko powinny być przekazywane jej otoczeniu oraz udziałowcom, którzy powinni wiedzieć jakich strat unika zarząd oraz jakie korzyści zapewnia kierując organizacją zgodnie z wymogami normy ISO serii 14000. | ||
==Efekty świadomego podejścia do środowiska== | ==Efekty świadomego podejścia do środowiska== | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
* prowadzenie rachunku nakładów i korzyści ekonomicznych, który pozwala na ustalenie miejsca, w którym aktualnie jesteśmy i wskazanie kierunków racjonalnego postępowania i optymalnej ścieżki dojścia do celu jaki chcemy zrealizować, np. maksymalizacja sprawności lub masy zysku w długim okresie czasu. | * prowadzenie rachunku nakładów i korzyści ekonomicznych, który pozwala na ustalenie miejsca, w którym aktualnie jesteśmy i wskazanie kierunków racjonalnego postępowania i optymalnej ścieżki dojścia do celu jaki chcemy zrealizować, np. maksymalizacja sprawności lub masy zysku w długim okresie czasu. | ||
W tab.1 przedstawiono uproszczony rachunek [[nakład]]ów finansowych (ISOP) i korzyści ekonomicznych (WZ) z wdrożeniem systemu zarządzania wpływem na środowisko [[ISO]] 14000. Po stronie [[koszt]]ów mamy tu [[nakłady]]: inwestycyjne, systemowe, oceny i przeciwdziałania a po stronie [[zysk]]ów korzyści ekonomiczne wewnętrzne i zewnętrzne, którym towarzyszą korzyści środowiskowe zachodzące w organizacji i jej otoczeniu. Między nakładami i korzyściami zachodzi ścisły związek oparty na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Korzyści ekonomiczne organizacji z wdrożenia systemu tworzą fundusz ochrony środowiska (FOŚ), który powinien służyć do finansowania nakładów poniesionych w związku z wdrożeniem systemu. Korzyści ekonomiczne stają się więc źródłem finansowania korzyści środowiskowych. Te zaś z kolei warunkują rozwój cywilizacyjny. Bez ochrony środowiska nie możliwy jest długofalowy rozwój gospodarczy. | W tab.1 przedstawiono uproszczony [[rachunek]] [[nakład]]ów finansowych (ISOP) i korzyści ekonomicznych (WZ) z wdrożeniem systemu zarządzania wpływem na środowisko [[ISO]] 14000. Po stronie [[koszt]]ów mamy tu [[nakłady]]: inwestycyjne, systemowe, oceny i przeciwdziałania a po stronie [[zysk]]ów korzyści ekonomiczne wewnętrzne i zewnętrzne, którym towarzyszą korzyści środowiskowe zachodzące w organizacji i jej otoczeniu. Między nakładami i korzyściami zachodzi ścisły związek oparty na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Korzyści ekonomiczne organizacji z wdrożenia systemu tworzą [[fundusz]] ochrony środowiska (FOŚ), który powinien służyć do finansowania nakładów poniesionych w związku z wdrożeniem systemu. Korzyści ekonomiczne stają się więc źródłem finansowania korzyści środowiskowych. Te zaś z kolei warunkują rozwój cywilizacyjny. Bez ochrony środowiska nie możliwy jest długofalowy [[rozwój gospodarczy]]. | ||
[[System zarządzania]] wpływem na środowisko może w części sam się finansować. Nie musi przynosić zysku ale działać tak by zwiększała się z okresu na okres jego sprawność i środowisko było lepiej chronione. | [[System zarządzania]] wpływem na środowisko może w części sam się finansować. Nie musi przynosić zysku ale działać tak by zwiększała się z okresu na okres jego [[sprawność]] i środowisko było lepiej chronione. | ||
'''Tab. 1. Rachunek nakładów i korzyści ekonomicznych z wdrożenia systemu zarządzania wpływem na środowisko ISO 14000''' | '''Tab. 1. Rachunek nakładów i korzyści ekonomicznych z wdrożenia systemu zarządzania wpływem na środowisko ISO 14000''' | ||
Linia 89: | Linia 89: | ||
Źródło: Opr. wł., na podst. PN-ISO 14004:1998 | Źródło: Opr. wł., na podst. PN-ISO 14004:1998 | ||
Prośrodowiskowe działanie nonprofit organizacji przynosi bardzo istotne korzyści mikro- i makroekonomiczne. Wszystko to prowadzi do zachowania i rozwoju cywilizacji. Rozwój produkcji musi wytworzyć [[system]] chroniący środowisko przed degradacją. W przeciwnym przypadku będzie on w przyszłości ograniczony a następnie nie możliwy. [[Gospodarka]] może się rozwijać na tyle na ile potrafi chronić własne środowisko. Umiędzynarodowienie gospodarowania powoduje, że problemy ochrony środowiska należy rozważać w skali światowej. [[Zasada]] 12 Deklaracji Konferencji Narodów Zjednoczonych, która odbyła się 3-14 czerwca 1992 w Rio de Janeiro na temat "Środowisko a rozwój" stwierdza: "Kraje powinny współpracować w promocji międzynarodowych systemów wspierających i ekonomicznych, które mogłyby prowadzić do wzrostu ekonomicznego i zrównoważonego rozwoju we wszystkich krajach w celu lepszego określenia problemów degradacji środowiska". Temu celowi służą normy ISO 14000 i [[dyrektywa]] Unii Europejskiej [[EMAS]]. | Prośrodowiskowe [[działanie]] nonprofit organizacji przynosi bardzo istotne korzyści mikro- i makroekonomiczne. Wszystko to prowadzi do zachowania i rozwoju cywilizacji. Rozwój produkcji musi wytworzyć [[system]] chroniący środowisko przed degradacją. W przeciwnym przypadku będzie on w przyszłości ograniczony a następnie nie możliwy. [[Gospodarka]] może się rozwijać na tyle na ile potrafi chronić własne środowisko. Umiędzynarodowienie gospodarowania powoduje, że problemy ochrony środowiska należy rozważać w skali światowej. [[Zasada]] 12 Deklaracji Konferencji Narodów Zjednoczonych, która odbyła się 3-14 czerwca 1992 w Rio de Janeiro na temat "Środowisko a rozwój" stwierdza: "Kraje powinny współpracować w promocji międzynarodowych systemów wspierających i ekonomicznych, które mogłyby prowadzić do wzrostu ekonomicznego i zrównoważonego rozwoju we wszystkich krajach w celu lepszego określenia problemów degradacji środowiska". Temu celowi służą normy ISO 14000 i [[dyrektywa]] Unii Europejskiej [[EMAS]]. | ||
{{msg:nofdl}} | {{msg:nofdl}} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* PN-EN [[ISO 14001]]:1998, ''Systemy zarządzania środowiskowego. Specyfikacja i wytyczne stosowania'', PKN, Uchwała Nr 40/98-o | * PN-EN [[ISO 14001]]:1998, ''Systemy zarządzania środowiskowego. [[Specyfikacja]] i wytyczne stosowania'', PKN, Uchwała Nr 40/98-o | ||
* PN-ISO 14004:1998, ''Systemy zarządzania środowiskowego. Ogólne wytyczne dotyczące zasad, systemów i technik wspomagających'', PKN, Uchwała Nr 38/98-o. | * PN-ISO 14004:1998, ''Systemy zarządzania środowiskowego. Ogólne wytyczne dotyczące zasad, systemów i technik wspomagających'', PKN, Uchwała Nr 38/98-o. | ||
Wersja z 18:38, 22 maj 2020
Działalność gospodarcza człowieka nie pozostaje bez negatywnego wpływu na środowisko. Ważne jest to, aby to niekorzystne w ostatecznym rozrachunku dla człowieka oddziaływanie ograniczyć i niepożądane skutki zminimalizować. Jednocześnie należy dążyć do wykorzystania szkodliwego produktu ubocznego z pożytkiem dla otoczenia. Właściwy system zarządzania organizacją powinien to zapewniać.
Normy zarządzania środowiskowego
Międzynarodowa Organizacja Standaryzacji wydała serię norm ISO 14000, których celem jest dostarczenie organizacjom wytycznych w zakresie zarządzania wpływem ich produktów i procesów na środowisko. Najważniejsza z nich to norma ISO 14001, która specyfikuje wymaganie systemu zarządzania wpływem na środowisko. Norma ta ustala cele i zadania stawiane przed organizacją i zobowiązuje do realizacji prośrodowiskowej polityki oraz programu, wymaga prowadzenia działań kontrolnych oraz przeglądu zarządzania. Nie mówi natomiast nic o aspekcie ekonomicznym tych zagadnień. Jeden punkt tej normy w całości poświęcony jest korzyściom wynikającym z posiadania systemu zarządzania wpływem na środowisko. Sprawny system powinien, zdaniem normy, przynosić między innymi następujące korzyści:
- spełnienie środowiskowych oczekiwań klienta,
- utrzymanie dobrych stosunków publicznych,
- wypełnianie kryteriów inwestorów i lepszy dostęp do kapitału,
- utrzymanie racjonalnych kosztów ubezpieczeń,
- polepszanie image'u i zwiększanie udziału w rynku,
- spełnianie kryteriów organów certyfikujących,
- zdolność do usuwania odpadów,
- kontrola kosztów,
- ograniczanie odpowiedzialności,
- demonstrowanie odpowiedniej pracowitości,
- oszczędzanie materiałów wejściowych i energii,
- łatwiejszy wybór położenia firmy i uzyskania pozwoleń,
- rozwój i transfer technologii,
- rozwinięte dobre stosunki z rządem,
- zaawansowana działalność na rzecz środowiska i dobry jego stan.
Wszystkie te potencjalne korzyści mają swój wymiar pieniężny oraz rodzą skutki finansowe. Ich poziom, w wyniku przeprowadzenia stosownych badań, poprzedzony właściwą ewidencją kosztów i korzyści pozwala na podejmowanie trafnych decyzji przez zarząd organizacji. Norma wyraźnie podkreśla, że wdrożenie prośrodowiskowego systemu zarządzania może umożliwić firmie osiągnięcie szczególnej konkurencyjnej przewagi. Jest ona osiągana przez wysiłki w produkcji, działaniu, eliminacji strat i wzrostu akceptacji wyrobów i usług na rynku. Organizacje nieprzyjazne środowisku są coraz częściej eliminowane przez społeczności lokalne i napotykają na poważne trudności ekonomiczne. Tak więc ochrona środowiska nie jest tylko dodatkowym kosztem ale warunkiem rozwoju, a często przetrwania organizacji. Wszystko to wymaga kompleksowego postrzegania jej na tle skutków rozwoju gospodarczego. Dlatego też norma ISO 14000 uważa, że powinny być znaczne korzyści ekonomiczne osiągnięte w wyniku jej wdrożenia, aby móc je ukazywać zainteresowanym (grupom, klubom, partiom, osobom) ochroną środowiska. Informacje o efektach ekonomicznych wdrożenia systemu zarządzania wpływem na środowisko powinny być przekazywane jej otoczeniu oraz udziałowcom, którzy powinni wiedzieć jakich strat unika zarząd oraz jakie korzyści zapewnia kierując organizacją zgodnie z wymogami normy ISO serii 14000.
Efekty świadomego podejścia do środowiska
Wdrożenie systemu zarządzania wpływem na środowisko umożliwia organizacji:
- identyfikację różnych aspektów środowiskowych swojej działalności, wyrobów lub usług, które mogą być kontrolowane, korygowane, mających znaczący wpływ na środowisko, a co za tym idzie, rodzących skutki ekonomiczne,
- wpływ na środowisko, czyli korektę korzystnych i niekorzystnych następstw swojej działalności lub produktów z pożytkiem dla środowiska i wyników finansowych organizacji,
- określenie celów i zadań realizowanych w ramach przyjętej polityki środowiskowej, objętych programem zarządzania wpływem na środowisko, które wymagają nakładów i przynoszą wymierne efekty,
- wybranie konkretnych przedsięwzięć i podjęcie decyzji pozwalających na identyfikację i eliminację potencjalnych zagrożeń i awarii, zapobieganie i usuwanie skutków środowiskowych, które mogą być związane z nimi i pociągać za sobą, niewspółmierne do kosztów prewencyjnych, straty,
- racjonalne wykorzystanie dóbr przyrody dla potrzeb człowieka, przy minimalnych stratach środowiskowych i optymalnym wykorzystaniu kapitału,
- prowadzenie rachunku nakładów i korzyści ekonomicznych, który pozwala na ustalenie miejsca, w którym aktualnie jesteśmy i wskazanie kierunków racjonalnego postępowania i optymalnej ścieżki dojścia do celu jaki chcemy zrealizować, np. maksymalizacja sprawności lub masy zysku w długim okresie czasu.
W tab.1 przedstawiono uproszczony rachunek nakładów finansowych (ISOP) i korzyści ekonomicznych (WZ) z wdrożeniem systemu zarządzania wpływem na środowisko ISO 14000. Po stronie kosztów mamy tu nakłady: inwestycyjne, systemowe, oceny i przeciwdziałania a po stronie zysków korzyści ekonomiczne wewnętrzne i zewnętrzne, którym towarzyszą korzyści środowiskowe zachodzące w organizacji i jej otoczeniu. Między nakładami i korzyściami zachodzi ścisły związek oparty na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Korzyści ekonomiczne organizacji z wdrożenia systemu tworzą fundusz ochrony środowiska (FOŚ), który powinien służyć do finansowania nakładów poniesionych w związku z wdrożeniem systemu. Korzyści ekonomiczne stają się więc źródłem finansowania korzyści środowiskowych. Te zaś z kolei warunkują rozwój cywilizacyjny. Bez ochrony środowiska nie możliwy jest długofalowy rozwój gospodarczy.
System zarządzania wpływem na środowisko może w części sam się finansować. Nie musi przynosić zysku ale działać tak by zwiększała się z okresu na okres jego sprawność i środowisko było lepiej chronione.
Tab. 1. Rachunek nakładów i korzyści ekonomicznych z wdrożenia systemu zarządzania wpływem na środowisko ISO 14000
NAKŁADY - ISOP | KORZYŚCI EKONOMICZNE - WZ |
---|---|
|
|
SALDO =ISOP - WZ = KORZYŚCI EKONOMICZNE NETTO SYSTEMU |
Źródło: Opr. wł., na podst. PN-ISO 14004:1998
Prośrodowiskowe działanie nonprofit organizacji przynosi bardzo istotne korzyści mikro- i makroekonomiczne. Wszystko to prowadzi do zachowania i rozwoju cywilizacji. Rozwój produkcji musi wytworzyć system chroniący środowisko przed degradacją. W przeciwnym przypadku będzie on w przyszłości ograniczony a następnie nie możliwy. Gospodarka może się rozwijać na tyle na ile potrafi chronić własne środowisko. Umiędzynarodowienie gospodarowania powoduje, że problemy ochrony środowiska należy rozważać w skali światowej. Zasada 12 Deklaracji Konferencji Narodów Zjednoczonych, która odbyła się 3-14 czerwca 1992 w Rio de Janeiro na temat "Środowisko a rozwój" stwierdza: "Kraje powinny współpracować w promocji międzynarodowych systemów wspierających i ekonomicznych, które mogłyby prowadzić do wzrostu ekonomicznego i zrównoważonego rozwoju we wszystkich krajach w celu lepszego określenia problemów degradacji środowiska". Temu celowi służą normy ISO 14000 i dyrektywa Unii Europejskiej EMAS.
Bibliografia
- PN-EN ISO 14001:1998, Systemy zarządzania środowiskowego. Specyfikacja i wytyczne stosowania, PKN, Uchwała Nr 40/98-o
- PN-ISO 14004:1998, Systemy zarządzania środowiskowego. Ogólne wytyczne dotyczące zasad, systemów i technik wspomagających, PKN, Uchwała Nr 38/98-o.
Autor: Tadeusz Wawak