Warunki pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Bezpieczeństwo i higiena pracy]]</li>
<li>[[Praca w domu]]</li>
<li>[[Absencja]]</li>
<li>[[Jakość usług hotelarskich]]</li>
<li>[[Wypadek]]</li>
<li>[[Aktywizacja zawodowa]]</li>
<li>[[Wymagania gości hotelowych]]</li>
<li>[[Pakiety medyczne]]</li>
<li>[[Humanizacja pracy]]</li>
</ul>
}}
'''Warunki pracy''' ogół czynników występujących w organizacji, które związane są z charakterem pracy i otoczeniem, w którym jest ona wykonywana. Swoim zakresem obejmują one m.in.: lokalizację firmy, treść pracy, materialne środowisko pracy, [[czas pracy]], urządzenia socjalne. Inny pogląd na tą kwestię przedstawia S. Borkowska. Według niej warunki pracy obejmują:
'''Warunki pracy''' ogół czynników występujących w organizacji, które związane są z charakterem pracy i otoczeniem, w którym jest ona wykonywana. Swoim zakresem obejmują one m.in.: lokalizację firmy, treść pracy, materialne środowisko pracy, [[czas pracy]], urządzenia socjalne. Inny pogląd na tą kwestię przedstawia S. Borkowska. Według niej warunki pracy obejmują:
* higienę pracy (środki czystości, urządzenia sanitarne itp.),
* higienę pracy (środki czystości, urządzenia sanitarne itp.),
Linia 27: Linia 12:
* działalność socjalno-bytowa przedsiębiorstwa,
* działalność socjalno-bytowa przedsiębiorstwa,
* stosunki pracy
* stosunki pracy
<google>ban728t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 38: Linia 22:
* [[wzbogacanie pracy|wzbogacanie treści pracy]] (job enrichment),
* [[wzbogacanie pracy|wzbogacanie treści pracy]] (job enrichment),
* stosowanie [[zespoły zadaniowe|autonomicznych zespołów]] (grup) pracowniczych.
* stosowanie [[zespoły zadaniowe|autonomicznych zespołów]] (grup) pracowniczych.
<google>n</google>


==Środowisko pracy==
==Środowisko pracy==
Linia 112: Linia 98:
* W porównaniu do średniej europejskiej pracownicy w Polsce rzadziej są nieobecni w pracy z powodu problemów zdrowotnych.
* W porównaniu do średniej europejskiej pracownicy w Polsce rzadziej są nieobecni w pracy z powodu problemów zdrowotnych.
* Zadowolenie z warunków w pracy w Polsce wzrasta (w 2000 r. 75% badanych było zadowolonych z warunków pracy, w 2005r. 80% i prawie 85% w 2010r.)
* Zadowolenie z warunków w pracy w Polsce wzrasta (w 2000 r. 75% badanych było zadowolonych z warunków pracy, w 2005r. 80% i prawie 85% w 2010r.)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Bezpieczeństwo i higiena pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Praca w domu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Absencja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jakość usług hotelarskich]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wypadek]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Aktywizacja zawodowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagania gości hotelowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pakiety medyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Humanizacja pracy]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 118: Linia 106:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Antoniak M.(2011),[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPC1-0002-0012 ''Warunki pracy w Polsce na tle krajów UE - Wyniki Europejskiego Badania Warunków Pracy''] Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
* Antoniak M. (2011), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPC1-0002-0012 Warunki pracy w Polsce na tle krajów UE - Wyniki Europejskiego Badania Warunków Pracy]'', Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
* Knapik A., Paradowski M. (2013)[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-5a640fb1-d83d-440e-883e-ff54d4d61964 ''BHP w warunkach pracy umysłowej''] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1(9)
* Knapik A., Paradowski M. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-5a640fb1-d83d-440e-883e-ff54d4d61964 BHP w warunkach pracy umysłowej]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1(9)
* Listwan T. (red.) (2004), ''Zarządzanie kadrami'', C.H. Beck, Warszawa
* Listwan T. (red.) (2004), ''Zarządzanie kadrami'', C.H. Beck, Warszawa
* Pocztowski A. (1998), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod'', Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków
* Pocztowski A. (1998), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod'', Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków

Aktualna wersja na dzień 17:05, 25 gru 2023

Warunki pracy ogół czynników występujących w organizacji, które związane są z charakterem pracy i otoczeniem, w którym jest ona wykonywana. Swoim zakresem obejmują one m.in.: lokalizację firmy, treść pracy, materialne środowisko pracy, czas pracy, urządzenia socjalne. Inny pogląd na tą kwestię przedstawia S. Borkowska. Według niej warunki pracy obejmują:

  • higienę pracy (środki czystości, urządzenia sanitarne itp.),
  • eliminowanie warunków szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia i życia:
  • kształtowanie środowiska pracy,
  • zapobieganie wypadkom przy pracy, w tym środki ochrony, szkolenia itp.,
  • działalność bytową lub socjalno-bytową(dopłaty do obiadów, posiłki regeneracyjne itd.) [1]

Powyższe typologie warunków pracy pozwalają wyróżnić podstawowe elementy składające się na to pojęcie:

  • treść pracy,
  • materialne środowisko pracy,
  • czas pracy,
  • działalność socjalno-bytowa przedsiębiorstwa,
  • stosunki pracy

TL;DR

Artykuł omawia różne aspekty warunków pracy, takie jak treść pracy, środowisko pracy, czas pracy, działalność socjalno-bytowa i stosunki pracy. Przedstawia również skutki uboczne pracy umysłowej oraz zasady BHP w takich warunkach. Opisuje także nadzór nad warunkami pracy w Polsce i porównuje warunki pracy w Polsce z innymi krajami UE.

Treść pracy

Oznacza ogół czynności i funkcji spełnianych przez określonego pracownika lub grupę pracowników na powierzonych im stanowiskach pracy. Kategoria ta dostarcza informacji o stopniu złożoności i uciążliwości danej pracy, zakresie odpowiedzialności związanej z jej wykonywaniem, stopniu samodzielności pracowników. Dostrzegając liczne problemy związane z wykonywaną pracą(m.in. wzrost absencji, pogorszenie się atmosfery w firmie, spadek wydajności), liczne grono badaczy i doradców postuluje stosowanie innowacyjnych form kształtowania treści pracy. Do najczęściej zalecanych zalicza się:

Środowisko pracy

Kolejnym obszarem analizy warunków pracy jest środowisko pracy, które obejmuje ogół czynników materialnych i społecznych, z którymi pracownik styka się podczas wykonywania pracy, i które to czynniki mogą stanowić zagrożenie dla jego zdrowia, a nawet życia. Do czynników materialnych w środowisku pracy zalicza się elementy zasobów rzeczowych organizacji, m.in.: teren fabryczny, maszyny, narzędzia, urządzenia, budynki, pomieszczenia oraz czynniki o charakterze fizycznym i chemicznym np.: warunki meteorologiczne (mikroklimat) i oświetlenie, drgania akustyczne (hałas) oraz mechaniczne (wibracje, wstrząsy), substancje chemiczne, metale przemysłowe, gazy, smary, oleje. Zobacz także: warunki pracy - fizyczno-chemiczne.

Czas pracy

Druga grupa czynników związanych z warunkami pracy "to tzw. społeczne warunki pracy, czyli stosunki międzyludzkie, warunki socjalno-bytowe oraz partycypacja pracowników w życiu organizacji. Jednym z istotniejszych czynników decydującym o postrzeganiu warunków pracy jest czas pracy, jego długość i organizacja czasu pracy, która polega na ustaleniu chronologicznych i chronometrycznych wymiarów czasu, w którym pracownik stawia do dyspozycji przedsiębiorstwa swój potencjał pracy. Zagadnienia związane z czasem pracy reguluje Kodeks pracy. Co do zasady tygodniowa norma czasu pracy w Polsce wynosi 40 godzin a maksymalna liczba godzin nadliczbowych w ciągu roku nie może przekroczyć 150 godzin. Najczęściej spotykane nowe formy organizacji czasu pracy to:

Zobacz także: warunki pracy - społeczne.

Działalność socjalno-bytowa

Z punktu widzenia pojedynczego pracownika kolejnym ważnym zagadnieniem jest działalność socjalno-bytowa zakładu pracy. Prowadzenie takiej działalności uświadamia osobom zatrudnionym, że dany pracodawca troszczy się nie tylko o osiągnięcie zysku, ale też uwzględnia i realizuje potrzeby pracowników, którzy widząc większą dbałość firmy o zaspokojenie ich potrzeb, bardziej starają się o efektywność swojej pracy. Ewentualność utraty pewnych przywilejów i jednocześnie zaspokojenia swoich potrzeb socjalno-bytowych wpływa z reguły mobilizująco na postawy, zachowania oraz wyniki w pracy. Przedmiotowy zakres usług, świadczeń i pomocy z działalności socjalnej może być szeroki i obejmować:

  • udzielanie pomocy materialnej lub finansowej na leczenie bądź rehabilitację
  • zapomogi i pomoc dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej oraz dotkniętych wypadkami losowymi
  • finansowanie i dofinansowanie pobytu na koloniach, obozach i wczasach
  • imprezy okolicznościowe, upominki i poczęstunki z okazji różnych świąt branżowych, zawodowych typu Dzień Dziecka, Dzień Kobiet, Dzień Emeryta, Nowy Rok itp.

Stosunki pracy

Kształtowanie odpowiednich warunków pracy w istniejącej rzeczywistości gospodarczej jest zagadnieniem bardzo ważnym. Przepisy kodeksu pracy dają pracownikowi prawo powstrzymania się od wykonywania pracy, jak również zapewnienia mu przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków wykonywania pracy, w tym np. dostarczania środków ochrony indywidualnej, zapewnienia badań lekarskich, szkolenia w dziedzinie BHP. W celu poprawy bezpieczeństwa oraz standardów pracy coraz więcej przedsiębiorstw organizuje w ramach godzin pracy spotkania, na których poruszane są te kwestie. Mają one na celu usprawnienie pojawiających się problemów w pracy, poprawę jakości produkowanych wyrobów czy usług oraz poprawę bezpieczeństwa pracy. Spotkania takie pozwalają w znacznym stopniu ograniczyć w przyszłości wypadki przy pracy.

Skutki uboczne w warunkach pracy umysłowej[2]

Wykonywanie pracy umysłowej przed monitorem komputera, rzutnika bądź ekranu telewizyjnego stanowi ryzyko dla zdrowia wynikające z obciążenia układów i narządów człowieka. Pod wpływem wysiłku statycznego przyjmowana pozycja ciała zostaje wymuszona, doprowadzając organizm człowieka do nieprawidłowego funkcjonowania. Do najczęstszych konsekwencji zdrowotnych pracy umysłowej przed monitorem komputera należy zakwalifikować:

  • pogarszający się wzrok,
  • obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego,
  • pogłębiające się wady postawy,
  • upośledzenie przewodnictwa nerwowego oraz zaburzenie ukrwienia nerwów
  • wystąpienie bądź nasilenie chorób skórnych,

BHP w warunkach pracy umysłowej[3]

Pracownik powinien być przeszkolony z instrukcji korzystania z urządzeń biurowych. Brak świadomości doprowadzi organizm człowieka do złych nawyków oraz pogłębiającej się rutyny, która z biegiem czasu będzie negatywnym skutkiem zwyrodnień oraz trwałych urazów organizmu. Najczęstsze zalecenia:

  • prawidłowe dostosowanie ekranu monitora pod względem odległości oraz wysokości,
  • funkcjonalna klawiatura zapewniająca wydajność oraz wygodę pracy,
  • dopasowana do wielkości dłoni mysz komputera,
  • prawidłowe ułożenie kończyn górnych w stosunku do blatu, zachowanie tak zwanego kąta prostego między ramieniem a przedramieniem,
  • duża przestrzeń blatu, która zapewni swobodę w posługiwaniu się urządzeniami (mysz, klawiatura komputera),
  • odpowiednio dopasowana wysokość biurka względem wysokości danego pracownika,
  • dobre wyposażenie stanowiska pracy składa się również z profesjonalnie dostosowanego krzesła, stołu/biurka jak również podnóżka. Są to trzy nie zbędne elementy, które współgrają i przeciwdziałają urazom na które jest narażony pracownik umysłowy poprzez siedzącą pracę przed monitorem komputera.

Nadzór na warunkami pracy w Polsce[4]

Nad warunkami pracy w Polsce państwowy nadzór sprawują między innymi:

Społeczny nadzór:

Warunki pracy w Polsce na tle krajów UE[5]

Od 1990 Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy w Dublinie (EUROFUND)przeprowadza badania warunków pracy w krajach Unii Europejskiej.

W 2010 r. badania obejmowały następujące zagadnienia:

Wyniki:

  • Stwierdzono,że w niektórych krajach bałkańskich (tj. Grecja, Bułgaria, Słowenia) oraz w Łotwie, w Szwecji, Estonii, Hiszpanii i w Polsce pracownicy czują się bardziej zagrożeni warunkami pracy w porównaniu z zatrudnionymi w Krajach Europy Zachodniej i Centralnej.
  • Polacy czują się bardziej zagrożeni na hałas i drgania mechaniczne niż pracownicy w innych Krajach Europejskich.
  • Polska zalicza się do krajów w której pracownicy pracują najdłużej.Średnio 1/3 Polaków spędza w pracy więcej niż 40 godzin tygodniowo (Średnia europejska to około 1/4 zatrudnionych)
  • Zatrudnieni w Polsce odczuwają niski poziom wsparcia ze strony kadry zarządzającej i współpracowników.
  • W porównaniu do średniej europejskiej pracownicy w Polsce rzadziej są nieobecni w pracy z powodu problemów zdrowotnych.
  • Zadowolenie z warunków w pracy w Polsce wzrasta (w 2000 r. 75% badanych było zadowolonych z warunków pracy, w 2005r. 80% i prawie 85% w 2010r.)


Warunki pracyartykuły polecane
Bezpieczeństwo i higiena pracyPraca w domuAbsencjaJakość usług hotelarskichWypadekAktywizacja zawodowaWymagania gości hotelowychPakiety medyczneHumanizacja pracy

Przypisy

  1. S. Borkowska 1997, s. 102)
  2. Kanpik A, Paradowski M. (2013) "BHP w warunkach pracy umysłowej", Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1(9), s. 140-141
  3. Knapik A., Paradowski M. (2013) "BHP w warunkach pracy umysłowej", Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1(9), s. 142-143
  4. Rączkowski B.(2014),BHP w Praktyce, ODDK, Gdańsk.
  5. Warunki pracy w Polsce na tle krajów UE - Wyniki Europejskiego Badania Warunków Pracy] Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy

Bibliografia

  • Antoniak M. (2011), Warunki pracy w Polsce na tle krajów UE - Wyniki Europejskiego Badania Warunków Pracy, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
  • Knapik A., Paradowski M. (2013), BHP w warunkach pracy umysłowej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1(9)
  • Listwan T. (red.) (2004), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa
  • Pocztowski A. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków
  • Rączkowski B. (2014), BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk
  • Szałkowski A. (red.) (2002), Rozwój pracowników. Przesłanki, cele, instrumenty, Poltext, Warszawa


Autor: Barbara Bylica, Adrian Bugaj