System SCM: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''System SCM''' (''Supply Chain Management'' - [[Zarządzanie]] łańcuchem dostaw) to zaawansowany [[system]] planowania i optymalizowania [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]] (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu [[produkt|produktów]], [[informacja|informacji]] i [[usługa|usług]]. | '''System SCM''' (''Supply Chain Management'' - [[Zarządzanie]] łańcuchem dostaw) to zaawansowany [[system]] planowania i optymalizowania [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]] (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu [[produkt|produktów]], [[informacja|informacji]] i [[usługa|usług]]. | ||
Linia 26: | Linia 11: | ||
==Cele systemu SCM== | ==Cele systemu SCM== | ||
Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia [[wartość dodana|wartości dodanej]], z punktu operacyjnego - zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]]. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów [[towarów]], informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości. | Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia [[wartość dodana|wartości dodanej]], z punktu operacyjnego - zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości [[łańcuch dostaw|łańcucha dostaw]]. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów [[towarów]], informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Zalety systemu SCM== | ==Zalety systemu SCM== | ||
Linia 47: | Linia 33: | ||
* brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria; | * brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria; | ||
* stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji. | * stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Systemy DRP]]}} — {{i5link|a=[[System APS]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie sieciami dostaw]]}} — {{i5link|a=[[E-logistyka]]}} — {{i5link|a=[[Tworzenie sieci dostaw]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie zapasami przez dostawcę]]}} — {{i5link|a=[[System informacji logistycznej]]}} — {{i5link|a=[[System WMS]]}} — {{i5link|a=[[Model łańcucha wartości]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bendkowski J., | * Bendkowski J., Matusek M. (2013), ''Logistyka stosowana: metody, techniki, analizy'', Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice | ||
* Blaik P. (2015) | * Blaik P. (2015), ''Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Blaik P. (2017) | * Blaik P. (2017), ''Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Chwesiuk K. (2011) | * Chwesiuk K. (2011), ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/76606_d2c6b62c3f8009b1e2a98f2137e3d9ff Analiza porównawcza systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w logistyce dystrybucji]'', Logistyka - nauka. Logistyka, nr 3 | ||
* Cudziło M. (2013) | * Cudziło M. (2013), ''Wybrane problemy decyzyjne w zarządzaniu procesami logistycznymi'', Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 61 | ||
* Łupicka A. (2006) | * Łupicka A. (2006), ''Sieci logistyczne. Teorie, modele, badania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań | ||
* Misra V., Khan M | * Misra V., Khan M., Singh U. (2010), ''[http://www.na-businesspress.com/JSIS/MisraWeb.pdf Supply Chain Management Systems: Architecture, Design and Vision]'', Journal of Strategic Innovation and Sustainability, nr 6 | ||
* Olszak C., Ziemba E. (2007), ''Strategie i modele gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | * Olszak C., Ziemba E. (2007), ''Strategie i modele gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Szymonik A. (2015) | * Szymonik A. (2015), ''Informatyka dla potrzeb logistyka'', Difin, Warszawa | ||
* Wieczerzycki W. (red.) (2012) | * Wieczerzycki W. (red.) (2012), ''E-logistyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 22:45, 9 sty 2024
System SCM (Supply Chain Management - Zarządzanie łańcuchem dostaw) to zaawansowany system planowania i optymalizowania łańcucha dostaw (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu produktów, informacji i usług.
TL;DR
System SCM to zaawansowane narzędzie do planowania i optymalizacji łańcuchów dostaw. Integruje się z systemami ERP i umożliwia elastyczne oddziaływanie na dostawców i klientów. Celem systemu SCM jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia wartości. Zalety to optymalizacja procesów, szybka reakcja na zmiany, dokładne prognozy i oszczędności. Wady to wysoki koszt wdrożenia, trudność w zarządzaniu łańcuchem dostaw między organizacjami i brak automatycznego doboru kontrahentów.
Informacje ogólne
System SCM często określany jest jako rozwiązanie komplementarne systemu ERP, dlatego wdrożenie SCM nie można rozpatrywać bez wcześniejszej jego implementacji w środowisku przedsiębiorstwa systemu ERP. System ERP integruje całość informacji w ramach jednej aplikacji, a poszczególne aplikacje systemu SCM wykorzystują go jako źródło aktualnych danych.
Wyróżnia się dwa typy systemów SCM: wewnętrzne zajmujące się zaopatrzeniem, dystrybucją i produkcją oraz zewnętrzne integrujące przedsiębiorstwo z jego dostawcami oraz klientami. Dzięki systemowi SCM przedsiębiorcy mogą bardziej elastycznie i skutecznie oddziaływać na swoich dostawców i klientów, włączać ich do procesów wykonawczych lub planowania. System SCM umożliwia im prognozowanie pojawiających się na rynku szans, odnalezienie w nim nisz, a także unikanie kosztownych pomyłek. W wyniku wdrażania systemu SCM przedsiębiorcy mogą również realizować korzyści z tytułu konkurencji. Dzieje się tak dzięki optymalizacji oferowanych usług logistycznych oraz jakości i poziomowi obsługi, powodujących wzrost zadowolenia klientów.
Cele systemu SCM
Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia wartości dodanej, z punktu operacyjnego - zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości łańcucha dostaw. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów towarów, informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości.
Zalety systemu SCM
Wśród korzyści z zastosowania systemu SCM wyróżnić można:
- optymalizację podstawowych procesów w przedsiębiorstwie,
- uzyskiwanie szczegółowych i dokładnych informacji o wymaganiach i potrzebach klienta, popycie oraz rynku - dane napływające z różnych źródeł są zbierane i konsolidowane przez system, a następnie przetwarzane i udostępniane w postaci gotowych informacji podmiotom współpracującym w ramach konkretnego łańcucha dostaw, mogącym je natychmiast wykorzystać;
- szybką reakcję - system SCM natychmiast informuje o wszelkich zmianach mających miejsce w łańcuchu dostaw, dając możliwość bezzwłocznego wprowadzenia niezbędnych korekt,
- większą dokładność prognoz - uwzględniają one nie tylko dane historyczne, ale również bieżące czynniki,
- możliwość tworzenia zbiorczych planów zaopatrzeniowych, magazynowych, produkcyjnych oraz transportowych wytwarzanych dóbr,
- oszczędność - dzięki lepszemu planowaniu, minimalizowane są koszty w ramach łańcucha logistycznego oraz maksymalnie skracany czas trwania jego poszczególnych elementów,
- jednoczesne wspomaganie procesów charakterystycznych dla e-biznesu (np. współpraca z klientami, partnerami czy dostawcami),
- integrację z rynkami elektronicznymi,
- większą satysfakcję klientów.
Wady systemu SCM
System SCM mimo wielu funkcji umożliwiających opracowanie modelu całej sieci przedsiębiorstw posiada kilka wad:
- ograniczona dostępność systemu - małe podmioty gospodarcze ze względu na wysoki koszt wdrożenia i utrzymania systemu zazwyczaj nie mogą z niego korzystać;
- trudność w zarządzaniu łańcuchem współdzielonym przez różne organizacje - stosowanie systemu zazwyczaj ogranicza się do zarządzania łańcuchem dostaw w jednej organizacji (międzynarodowym koncernie), rzadziej z kontrahentami, będącymi dalszymi dostawcami czy odbiorcami;
- problemy z przeprowadzeniem przekrojowych symulacji w czasie rzeczywistym z powodu bardzo szybko zmieniających się warunków otoczenia;
- brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria;
- stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji.
System SCM — artykuły polecane |
Systemy DRP — System APS — Zarządzanie sieciami dostaw — E-logistyka — Tworzenie sieci dostaw — Zarządzanie zapasami przez dostawcę — System informacji logistycznej — System WMS — Model łańcucha wartości |
Bibliografia
- Bendkowski J., Matusek M. (2013), Logistyka stosowana: metody, techniki, analizy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
- Blaik P. (2015), Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Blaik P. (2017), Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Chwesiuk K. (2011), Analiza porównawcza systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w logistyce dystrybucji, Logistyka - nauka. Logistyka, nr 3
- Cudziło M. (2013), Wybrane problemy decyzyjne w zarządzaniu procesami logistycznymi, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 61
- Łupicka A. (2006), Sieci logistyczne. Teorie, modele, badania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
- Misra V., Khan M., Singh U. (2010), Supply Chain Management Systems: Architecture, Design and Vision, Journal of Strategic Innovation and Sustainability, nr 6
- Olszak C., Ziemba E. (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Szymonik A. (2015), Informatyka dla potrzeb logistyka, Difin, Warszawa
- Wieczerzycki W. (red.) (2012), E-logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Marcin Sanocki, Patrycja Jeż