Giełda pracy: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Giełda]] pracy''' to [[przedsięwzięcie]], które organizowane jest przez [[przedsiębiorstwo]], ewentualnie organizację i ma na celu zainicjowanie okazji w kontekście spotkania osób, które poszukują pracy z przedsiębiorstwami (organizacjami) poszukującymi pracowników [M. Polczyk 2007, s. 75-77]. | '''[[Giełda]] pracy''' to [[przedsięwzięcie]], które organizowane jest przez [[przedsiębiorstwo]], ewentualnie organizację i ma na celu zainicjowanie okazji w kontekście spotkania osób, które poszukują pracy z przedsiębiorstwami (organizacjami) poszukującymi pracowników [M. Polczyk 2007, s. 75-77]. | ||
'''Najczęściej organizatorami giełd pracy są''' ''[Giełda pracy...'' 2019]: | '''Najczęściej organizatorami giełd pracy są''' ''[Giełda pracy...'' 2019]: | ||
Linia 24: | Linia 10: | ||
* [[Ustawa]] z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ''[Ustawa z dnia 20 kwietnia...'' 2004]. | * [[Ustawa]] z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ''[Ustawa z dnia 20 kwietnia...'' 2004]. | ||
* [[Rozporządzenie]] Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy ''[Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z...'' 2014]. | * [[Rozporządzenie]] Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy ''[Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z...'' 2014]. | ||
==Korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy== | ==Korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy== | ||
Linia 35: | Linia 20: | ||
# możliwość szybkiej oceny, które z przedsiębiorstw, organizacji będzie odpowiadało naszym dążeniom w kontekście rozwoju kariery zawodowej, | # możliwość szybkiej oceny, które z przedsiębiorstw, organizacji będzie odpowiadało naszym dążeniom w kontekście rozwoju kariery zawodowej, | ||
# możliwość zgromadzenia w wyniku uczestnictwa w giełdzie pracy, w jednocześnie w stosunkowo krótkim czasie, dużej bazy danych potencjalnych pracodawców. | # możliwość zgromadzenia w wyniku uczestnictwa w giełdzie pracy, w jednocześnie w stosunkowo krótkim czasie, dużej bazy danych potencjalnych pracodawców. | ||
<google>n</google> | |||
==Korzyści z kontaktu pracodawcy z kandydatem== | ==Korzyści z kontaktu pracodawcy z kandydatem== | ||
Linia 86: | Linia 73: | ||
''' Employer [[branding]] '''. | ''' Employer [[branding]] '''. | ||
Budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy ma duże znaczenie na giełdzie pracy. Pracodawcy muszą dbać o atrakcyjność swojej firmy jako miejsca pracy, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów. Ważne czynniki to między innymi dobre warunki zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego, [[atmosfera w pracy]] czy korzyści pozapłacowe. Budowanie atrakcyjnego wizerunku firmy jako pracodawcy można osiągnąć poprzez odpowiednie promowanie jej wartości, kultury organizacyjnej i sukcesów. | Budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy ma duże znaczenie na giełdzie pracy. Pracodawcy muszą dbać o atrakcyjność swojej firmy jako miejsca pracy, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów. Ważne czynniki to między innymi dobre warunki zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego, [[atmosfera w pracy]] czy korzyści pozapłacowe. Budowanie atrakcyjnego wizerunku firmy jako pracodawcy można osiągnąć poprzez odpowiednie promowanie jej wartości, kultury organizacyjnej i sukcesów. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Targi pracy]]}} — {{i5link|a=[[Kandydat]]}} — {{i5link|a=[[Rekrutacja]]}} — {{i5link|a=[[List polecający]]}} — {{i5link|a=[[Headhunter]]}} — {{i5link|a=[[Co warto wiedzieć o pracodawcy]]}} — {{i5link|a=[[Networking]]}} — {{i5link|a=[[E-rekrutacja]]}} — {{i5link|a=[[Procedura doboru personelu]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Gębarowski M. (2010), ''Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej'', Regan Press, Gdańsk | |||
* Gębarowski M. (2010) | * Kukulak-Dolata I. (2008), ''Współpraca między urzędami pracy a agencjami zatrudnienia w obsłudze rynku pracy'', Polityka społeczna, nr 1 | ||
* Kukulak-Dolata I. (2008), ''Współpraca między urzędami pracy a agencjami zatrudnienia w obsłudze rynku pracy'', | |||
* Mazurek K. (2013), ''Jak dostać pracę i odnieść sukces w korporacji'', Wydawnictwo internetowe e-bookowo | * Mazurek K. (2013), ''Jak dostać pracę i odnieść sukces w korporacji'', Wydawnictwo internetowe e-bookowo | ||
* Polczyk M. (2007), ''Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Polczyk M. (2007), ''Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000667 Dz.U. z 2014 r. poz. 667] | * ''Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000667 Dz.U. z 2014 r. poz. 667] | ||
* Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/posrednictwo-pracy/gielda-pracy Giełda pracy]'', Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia prowadzony przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej | |||
* Strona internetowa: ''[https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/gielda-pracy-co-to-jest,korzysci-dla-pracodawcy-i-pracownika_pr-2395.html Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika]'', praca.pl | |||
* ''Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040991001 Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001] | * ''Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040991001 Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 18:48, 18 sty 2024
Giełda pracy to przedsięwzięcie, które organizowane jest przez przedsiębiorstwo, ewentualnie organizację i ma na celu zainicjowanie okazji w kontekście spotkania osób, które poszukują pracy z przedsiębiorstwami (organizacjami) poszukującymi pracowników [M. Polczyk 2007, s. 75-77]. Najczęściej organizatorami giełd pracy są [Giełda pracy... 2019]:
- powiatowe urzędy pracy,
- agencje zatrudnienia,
- akademickie biura karier,
- różnorodne organizacje studenckie.
Giełdy pracy organizowane są najczęściej stacjonarnie. Popularne są również radiowe giełdy pracy, w których lokalne rozgłośnie radiowe udostępniają swój czas antenowy zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Z roku na rok wzrasta rola internetowych giełd pracy. Jest to niewątpliwie wygodna i potrzebna dla kandydatów opcja poszukiwania pracy (np. dla tych, którzy interesują się znalezieniem pracy w innej części Polski i jednocześnie nie są zmuszeni do wyjazdu w kontekście aktywnego udziału w organizowanej giełdzie pracy [Departament Rynku Pracy 2021].
Podstawę prawną organizacji giełd pracy stanowią przede wszystkim:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy [Ustawa z dnia 20 kwietnia... 2004].
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy [Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z... 2014].
Korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy
Wymienić należy liczne korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy. Są to m.in [M. Gębarowski 2010, s.22]:
- możliwość nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwami (organizacjami) operującymi zarówno na europejskim, jak i międzynarodowym rynku,
- możliwość porównania różnorodnych przedsiębiorstw (organizacji) przede wszystkim pod względem atrakcyjności oferowanej przez nich pracy,
- możliwość przeprowadzania osobistej rozmowy z potencjalnym pracodawcą (poznanie klimatu oraz kultury danej organizacji, szczegółów związanych z oferowaną pracą) - obserwowanie przedstawicieli przedsiębiorstw i tego w jakich słowach wypowiadają się oni o atmosferze pracy, ewentualnie wartościach określonej firmy, dają wiedzę, której nie sposób wywnioskować np. z zamieszczonego ogłoszenia w Internecie,
- możliwość złożenia osobistego aplikacji u wybranych przedstawicieli firm (organizacji),
- możliwość oceny, jak wyglądają aktualne, rynkowe realia - daje to sposobność odpowiedniej weryfikacji, czy np. obrany kierunek kariery zawodowej jest słuszny,
- możliwość szybkiej oceny, które z przedsiębiorstw, organizacji będzie odpowiadało naszym dążeniom w kontekście rozwoju kariery zawodowej,
- możliwość zgromadzenia w wyniku uczestnictwa w giełdzie pracy, w jednocześnie w stosunkowo krótkim czasie, dużej bazy danych potencjalnych pracodawców.
Korzyści z kontaktu pracodawcy z kandydatem
Wymienić należy również korzyści giełd pracy związane z bezpośrednim kontaktem pracodawcy z potencjalnym pracownikiem. Niewątpliwie, giełda pracy to szansa na zapełnienie ewentualnych wakatów. Na organizowanej giełdzie można wstępnie porozmawiać z potencjalnymi kandydatami, a wybranych zaprosić na następny etap rekrutacji. Stoisko zorganizowane na giełdzie pracy, to dobra forma reklamy. Udział pracodawcy w giełdzie pracy umożliwia również budowanie wizerunku określonej firmy (organizacji) jako dobrego miejsca pracy [Departament Rynku Pracy 2021]. Podsumowując podkreślić należy, że rekrutacja oraz wdrażanie nowych osób do pracy to niewątpliwie proces kosztowny, bywa, że długotrwały. Dlatego też uczestnictwa w giełdach pracy i pozyskiwanie w ten sposób najlepszych kandydatów do pracy jest opłacalne.
Rodzaje giełd pracy
Giełdy branżowe . Giełdy branżowe są miejscem, gdzie najczęściej reprezentowane są konkretne branże. Pracodawcy z danej branży oraz osoby poszukujące pracy z nimi współpracują, co przynosi wiele korzyści obu stronom. Przede wszystkim, udział w giełdzie branżowej umożliwia pracodawcom znalezienie odpowiednich kandydatów, którzy posiadają specyficzną wiedzę i umiejętności związane z daną branżą. Dzięki temu mają pewność, że zatrudniani pracownicy będą dobrze przygotowani do wykonywania swoich obowiązków. Osoby poszukujące pracy z kolei mają szansę na znalezienie ofert pracy dostosowanych do ich umiejętności i zainteresowań. Mogą także nawiązać kontakt z innymi specjalistami z danej branży, co może przynieść długoterminowe korzyści w budowaniu kariery.
Giełdy regionalne . Giełdy regionalne skupiają oferty pracy z konkretnego obszaru geograficznego. Są szczególnie atrakcyjne dla osób, które poszukują zatrudnienia w określonej lokalizacji. Główną cechą tego typu giełd jest skupienie się na rynku pracy w danym regionie, co oznacza większą szansę na znalezienie ofert pracy dostosowanych do lokalnych potrzeb i wymagań. Dodatkowym atutem udziału w giełdzie regionalnej jest możliwość nawiązania kontaktów z lokalnymi pracodawcami, co może ułatwić proces rekrutacji. Ponadto, osoby poszukujące pracy mogą poznać specyfikę danej lokalizacji oraz zyskać więcej informacji na temat potencjalnych pracodawców.
Giełdy tematyczne . Giełdy tematyczne koncentrują się na konkretnych tematach lub dziedzinach, które są szczególnie popularne w kontekście rynku pracy. Mogą to być na przykład giełdy pracy dla specjalistów IT, medycyny, marketingu czy edukacji. Udział w tego typu giełdach może przynieść dodatkowe korzyści, jeśli osoba poszukująca pracy posiada specjalistyczną wiedzę lub umiejętności. Dzięki temu ma większe szanse na znalezienie ofert pracy zgodnych z jej kompetencjami. Ponadto, udział w giełdzie tematycznej umożliwia nawiązanie kontaktów z innymi specjalistami z danej dziedziny, co może prowadzić do ciekawych współprac zawodowych i rozwoju kariery.
Różnice między giełdami stacjonarnymi a giełdami internetowymi . Główną różnicą między tradycyjnymi giełdami pracy a giełdami internetowymi jest sposób, w jaki odbywa się proces poszukiwania pracy i rekrutacji. Na tradycyjnych giełdach stacjonarnych osoby poszukujące pracy mają możliwość bezpośredniego kontaktu z pracodawcami i dostępu do ofert pracy na miejscu. Natomiast giełdy internetowe umożliwiają przeglądanie ofert pracy online, składanie aplikacji przez internet oraz komunikację z pracodawcami za pomocą narzędzi elektronicznych. Obecnie giełdy internetowe są bardziej popularne, ponieważ zapewniają większą dostępność ofert pracy i ułatwiają proces rekrutacji zarówno pracodawcom, jak i osobom poszukującym pracy.
Udział w giełdzie pracy może przynieść wiele korzyści zarówno pracodawcom, jak i osobom poszukującym pracy. Pracodawcy mają możliwość znalezienia odpowiednich kandydatów, którzy spełniają wymagania danego stanowiska. Mogą także promować swoją firmę jako atrakcyjnego pracodawcę i budować pozytywny wizerunek marki. Osoby poszukujące pracy z kolei mają szansę na znalezienie ofert pracy dostosowanych do ich umiejętności, doświadczenia i oczekiwań. Mogą nawiązać kontakt z pracodawcami, którzy są zainteresowani ich profilami zawodowymi. Dodatkowo, udział w giełdzie pracy umożliwia rozwijanie umiejętności interpersonalnych, zdobywanie nowej wiedzy i doświadczenia zawodowego oraz budowanie sieci kontaktów, co może przynieść długoterminowe korzyści w karierze zawodowej. Przy wyborze giełdy pracy należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak zakres ofert pracy, popularność giełdy, jakość dostępnych informacji, a także opinie innych użytkowników.
Przygotowanie do udziału w giełdzie pracy
Tworzenie profesjonalnego CV . Profesjonalne CV jest kluczowym elementem przy udziale w giełdzie pracy. Powinno zawierać informacje o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach i osiągnięciach, które są istotne dla danej oferty pracy. Ważne jest dostosowanie CV do konkretnej oferty, tak aby podkreślić najważniejsze aspekty związane z danym stanowiskiem. Należy unikać błędów ortograficznych, a także przedstawiać informacje w sposób klarowny i czytelny.
Przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej . Przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu na giełdzie pracy. Należy zapoznać się z potencjalnymi pytaniami, które mogą zostać zadane podczas rozmowy. Warto dobrze poznać firmę i jej działalność, aby wykazać zainteresowanie pracą w danej organizacji. Podczas rozmowy należy przestrzegać zasad etykiety, być uprzejmym i profesjonalnym, a także zadawać pytania, które pomogą lepiej poznać pracodawcę i określić, czy oferta pracy jest odpowiednia.
Umiejętności i kompetencje ważne na giełdzie pracy . Podczas udziału w giełdzie pracy istotne są określone umiejętności i kompetencje, które mogą wyróżnić osobę poszukującą pracy. Oprócz kompetencji merytorycznych, takich jak wiedza z danej dziedziny, ważne są również umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, umiejętność pracy w zespole, zarządzanie czasem czy kreatywność. Osoba poszukująca pracy powinna podkreślić swoje mocne strony i udowodnić, że jest idealnym kandydatem na dane stanowisko.
Budowanie sieci kontaktów . Budowanie sieci kontaktów jest istotne na giełdzie pracy, ponieważ otwiera drzwi do nowych możliwości zawodowych. Warto nawiązywać kontakty zarówno z pracodawcami, jak i innymi osobami poszukującymi pracy. Można to robić poprzez uczestnictwo w branżowych wydarzeniach, seminariach, konferencjach czy szkoleniach. Budowanie solidnej sieci kontaktów może przynieść korzyści w przyszłości, na przykład poprzez polecanie dobrej oferty pracy lub uzyskiwanie cennych informacji z rynku pracy.
Samopromocja i budowanie marki osobistej . Podczas udziału w giełdzie pracy ważne jest umiejętne promowanie siebie i budowanie marki osobistej. Osoba poszukująca pracy powinna wyróżnić się spośród innych kandydatów poprzez podkreślenie swoich unikalnych cech i osiągnięć. Ważne jest także dbanie o swój wizerunek online, na przykład poprzez obecność na profesjonalnych portalach społecznościowych, publikację artykułów czy udzielanie się w branżowych grupach dyskusyjnych. Samopromocja i budowanie marki osobistej mogą przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności osoby poszukującej pracy w oczach pracodawców.
Trendy i innowacje w obszarze giełd pracy
Rozwój technologii w rekrutacji . Rozwój technologii ma duże znaczenie dla organizacji giełd pracy. Wpływa na sposób prezentacji ofert pracy i sposobu komunikacji z pracodawcami. Obecnie dostępne są liczne narzędzia i platformy internetowe, które ułatwiają znalezienie pracy i rekrutację. Przykłady to platformy rekrutacyjne, aplikacje mobilne, portale z ogłoszeniami o pracę czy systemy zarządzania kandydatami. Dzięki tym narzędziom rekrutacja staje się bardziej efektywna i dostępna dla większej liczby osób.
Sztuczna inteligencja w rekrutacji . Sztuczna inteligencja ma coraz większe zastosowanie w procesie rekrutacji. Może wspomagać pracodawców w selekcji kandydatów, analizując ich CV, listy motywacyjne i wyniki testów. Sztuczna inteligencja może także przewidywać sukces zawodowy kandydatów na podstawie analizy ich danych. Dzięki temu proces rekrutacji może być bardziej obiektywny i skuteczny.
Giełdy pracy online . Giełdy pracy online mają wiele cech i korzyści, które przyciągają zarówno pracodawców, jak i osoby poszukujące pracy. Dostępność ofert pracy jest większa, ponieważ można przeglądać je z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Osoby poszukujące pracy mogą składać aplikacje przez internet, co znacznie ułatwia i przyspiesza proces aplikowania. Giełdy pracy online umożliwiają także łatwiejsze porównywanie ofert pracy, dostęp do opinii innych użytkowników oraz szybką komunikację z pracodawcami.
Personalizacja rekrutacji . Personalizacja rekrutacji ma duże znaczenie na giełdzie pracy. Dzięki nowym metodom i narzędziom można lepiej dopasować oferty pracy do oczekiwań kandydatów. Przykłady to narzędzia do tworzenia profilu zawodowego, które pozwalają na precyzyjne określenie preferencji i umiejętności. Personalizacja rekrutacji umożliwia także bardziej skuteczną komunikację z kandydatami i zwiększa szanse na znalezienie idealnego zatrudnienia.
Employer branding . Budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy ma duże znaczenie na giełdzie pracy. Pracodawcy muszą dbać o atrakcyjność swojej firmy jako miejsca pracy, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów. Ważne czynniki to między innymi dobre warunki zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego, atmosfera w pracy czy korzyści pozapłacowe. Budowanie atrakcyjnego wizerunku firmy jako pracodawcy można osiągnąć poprzez odpowiednie promowanie jej wartości, kultury organizacyjnej i sukcesów.
Giełda pracy — artykuły polecane |
Targi pracy — Kandydat — Rekrutacja — List polecający — Headhunter — Co warto wiedzieć o pracodawcy — Networking — E-rekrutacja — Procedura doboru personelu |
Bibliografia
- Gębarowski M. (2010), Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Regan Press, Gdańsk
- Kukulak-Dolata I. (2008), Współpraca między urzędami pracy a agencjami zatrudnienia w obsłudze rynku pracy, Polityka społeczna, nr 1
- Mazurek K. (2013), Jak dostać pracę i odnieść sukces w korporacji, Wydawnictwo internetowe e-bookowo
- Polczyk M. (2007), Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?, Wolters Kluwer, Warszawa
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy Dz.U. z 2014 r. poz. 667
- Strona internetowa: Giełda pracy, Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia prowadzony przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
- Strona internetowa: Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika, praca.pl
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001
Autor: Oliwia Durek