Planowanie negocjacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Plan]]owanie negocjacji''' można zdefiniować jako [[proces]], w którym [[negocjator]]zy analizują swoje cele, oczekiwania, [[zasoby]] oraz możliwości, aby opracować strategię, taktykę i plan działania. Jest to proces, który obejmuje przemyślane i staranne rozważenie wszystkich istotnych czynników, które mogą wpływać na negocjacje.
|list1=
 
<ul>
[[Planowanie]] negocjacji obejmuje również identyfikację potencjalnych zagrożeń, wyzwań i alternatywnych rozwiązań, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji. Negocjatorzy muszą uwzględnić różne scenariusze i być przygotowani na różne możliwości, aby móc szybko reagować i dostosowywać swoje działania w trakcie negocjacji.
<li>[[Strategia koalicji (negocjacje)]]</li>
<li>[[Otwarcie negocjacji]]</li>
<li>[[Fazy negocjacji]]</li>
<li>[[Negocjacje]]</li>
<li>[[Partnerstwo strategiczne a negocjacje]]</li>
<li>[[PCM - Etap identyfikacji]]</li>
<li>[[Rozwiązywanie sporów zbiorowych]]</li>
<li>[[Strategia BATNA]]</li>
<li>[[Analiza interesariuszy w zarządzaniu projektami]]</li>
</ul>
}}


W fazie [[Zasady planowania|planowania]] negocjacji strony przyjmują stanowiska i [[Strategia|strategie]]. W przygotowaniach skoncentrować uwagę należy na pięciu obszarach:
W fazie [[Zasady planowania|planowania]] negocjacji strony przyjmują stanowiska i [[Strategia|strategie]]. W przygotowaniach skoncentrować uwagę należy na pięciu obszarach:
Linia 38: Linia 27:
* czas w negocjacjach - niewskazany pośpiech, nocne lub poranne godziny,
* czas w negocjacjach - niewskazany pośpiech, nocne lub poranne godziny,
* uwarunkowania kulturowe - zapoznanie się wcześniejsze z zasadą kultury organizacyjnej. Należy poznać [[różnice kulturowe]], * obyczaje, zwyczaje, mentalność narodową.
* uwarunkowania kulturowe - zapoznanie się wcześniejsze z zasadą kultury organizacyjnej. Należy poznać [[różnice kulturowe]], * obyczaje, zwyczaje, mentalność narodową.
<google>ban728t</google>
'''Cel'''
'''Cel'''


Określenie pożądanego wyniku. Czym więcej celów wyznaczasz sobie na etapie przygotowania, tym łatwiej jest prowadzić negocjacje.
<google>n</google>
 
Określenie pożą[[dane]]go [[wynik]]u. Czym więcej celów wyznaczasz sobie na etapie przygotowania, tym łatwiej jest prowadzić negocjacje.


'''Procedury'''
'''Procedury'''
Przygotowanie taktyczne i strategiczne. Najważniejszym elementami są tu:
Przygotowanie taktyczne i strategiczne. Najważniejszym elementami są tu:
* wypracowanie wariantów pozwalających na zachowanie elastyczności,
* wypracowanie [[wariant]]ów pozwalających na zachowanie elastyczności,
* przygotowanie taktycznego zestawu ruchów początkowych,
* przygotowanie taktycznego zestawu ruchów początkowych,
* sformułowanie ogólnego [[Planowanie strategiczne|planu strategicznego]].
* sformułowanie ogólnego [[Planowanie strategiczne|planu strategicznego]].
Linia 54: Linia 44:
* Jakie oferty wyjściowe zamierzamy przedstawić ? Do jakiego poziomu jesteśmy skłonni czynić ustępstwa ?
* Jakie oferty wyjściowe zamierzamy przedstawić ? Do jakiego poziomu jesteśmy skłonni czynić ustępstwa ?
* Gdzie zamierzamy prowadzić negocjacje, w jakim miejscu? (nasze terytorium czy strony przeciwnej).
* Gdzie zamierzamy prowadzić negocjacje, w jakim miejscu? (nasze terytorium czy strony przeciwnej).
* Jak długo zamierzamy prowadzić rozmowy ? Ile czasu możemy poświęcić ?
* Jak [[dług]]o zamierzamy prowadzić rozmowy ? Ile czasu możemy poświęcić ?


Dobre wyniki w negocjacjach osiąga się przede wszystkim dzięki dobremu przygotowaniu. Jeśli jedna ze stron negocjacyjnych jest lepiej przygotowana to uzyska więcej.
Dobre wyniki w negocjacjach osiąga się przede wszystkim dzięki dobremu przygotowaniu. Jeśli jedna ze stron negocjacyjnych jest lepiej przygotowana to uzyska więcej.
Linia 67: Linia 57:


Zazwyczaj przewodniczący nie uczestniczy w tych wewnętrznych rozmowach. Jeżeli już do tego dojdzie powinien chronić obie strony do przyjmowanie tylko jednego stanowiska, dowiadywać się, jakie są ich interesy i ostateczne [[cele]], oraz zachęcać do formułowania wielu wariantów porozumienia.
Zazwyczaj przewodniczący nie uczestniczy w tych wewnętrznych rozmowach. Jeżeli już do tego dojdzie powinien chronić obie strony do przyjmowanie tylko jednego stanowiska, dowiadywać się, jakie są ich interesy i ostateczne [[cele]], oraz zachęcać do formułowania wielu wariantów porozumienia.
==Istotność planowania w osiąganiu pożądanych wyników negocjacyjnych==
Planowanie jest niezwykle istotne w osiąganiu pożądanych wyników negocjacyjnych. Przede wszystkim, dobrze opracowany plan pozwala negocjatorom na zwiększenie swojej skuteczności i efektywności w trakcie negocjacji. Dzięki planowi negocjatorzy mają jasno określone cele i strategie, co ułatwia im [[podejmowanie decyzji]] i podejście do negocjacji.
Planowanie negocjacji umożliwia również identyfikację potencjalnych problemów, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji. Dzięki temu negocjatorzy mogą wcześniej opracować strategie radzenia sobie z tymi problemami i być lepiej przygotowani na nie. Planowanie pozwala również negocjatorom na analizę i ocenę alternatywnych rozwiązań, co może prowadzić do znalezienia bardziej korzystnego porozumienia.
Ponadto, planowanie negocjacji umożliwia również skuteczną kontrolę nad przebiegiem negocjacji. Negocjatorzy mogą śledzić postępy, monitorować zmiany w sytuacji i dostosowywać swoje działania w zależności od potrzeb. Dzięki temu mają większą kontrolę nad procesem negocjacyjnym i mogą skuteczniej wpływać na osiągnięcie pożądanych wyników.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Strategia koalicji (negocjacje)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Otwarcie negocjacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Fazy negocjacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Negocjacje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Partnerstwo strategiczne a negocjacje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[PCM - Etap identyfikacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwiązywanie sporów zbiorowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia BATNA]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza interesariuszy w zarządzaniu projektami]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bjorn Lunden i Lennart Rosell " Techniki negocjacji - jak odnieść sukces w negocjacjach", Wydawnictwo BL Info Polska, Gdańsk 2003
* Donaldson M., Donaldson M. (1999), ''Negocjacje'', Wydawnictwo RM, Warszawa
* Donaldson M.C., Donaldson M". Negocjacje", Wydawnictwo RM 1999
* Lunden B., Rosell L. (2006), ''Techniki negocjacji - jak odnieść sukces w negocjacjach'', BL Info, Gdańsk
* Lidia ZBIEGIEŃ-MACIĄG "Taktyki i techniki negocjacyjne", Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003
* Mastenbroek W. (2000), ''Negocjowanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Mastenbroek W. (2000), ''Negocjowanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Zbiegień-Maciąg L. (2003), ''Taktyka i techniki negocjacyjne'', Wydawnictwo AGH, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 20:27, 1 gru 2023

Planowanie negocjacji można zdefiniować jako proces, w którym negocjatorzy analizują swoje cele, oczekiwania, zasoby oraz możliwości, aby opracować strategię, taktykę i plan działania. Jest to proces, który obejmuje przemyślane i staranne rozważenie wszystkich istotnych czynników, które mogą wpływać na negocjacje.

Planowanie negocjacji obejmuje również identyfikację potencjalnych zagrożeń, wyzwań i alternatywnych rozwiązań, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji. Negocjatorzy muszą uwzględnić różne scenariusze i być przygotowani na różne możliwości, aby móc szybko reagować i dostosowywać swoje działania w trakcie negocjacji.

W fazie planowania negocjacji strony przyjmują stanowiska i strategie. W przygotowaniach skoncentrować uwagę należy na pięciu obszarach:

Kluczowe kroki

Diagnoza

  • skompletowanie zespołu negocjacyjnego,
  • zebranie informacji,
  • analiza celów - czyli utworzenia listy celów, określenie maksimum wymagań oraz minimum wymagań,
  • analiza trudności i korzyści,
  • analiza argumentów,
  • wybór strategii działania - jaki styl negocjowania preferujemy,
  • przewidywanie trudności i ich przełamywanie,
  • analiza pułapek - obmyślenie środków zaradczych,
  • warunki powodzenia negocjacji: terytorialne i przestrzenne usytuowanie negocjatorów, czas w negocjacjach,
  • terytorialne i przestrzenne usytuowanie negocjatorów - negocjacje mogą odbywać się: na własnym terytorium, partnera, neutralnym. Najlepsze kontakty zawiera się wtedy gdy obie strony ulokowane są wygodnie. Nie należy narzucać miejsca.
    • na własnym terenie - jesteśmy z góry dominujący, czujemy się bezpieczniejsi,
    • na terenie partnera -przeniesienie sprawia, ze wywierana jest presja lub rozproszona uwaga,
    • neutralne - dla profesjonalistów: kawiarnia, wynajęta sala, restauracja.
  • czas w negocjacjach - niewskazany pośpiech, nocne lub poranne godziny,
  • uwarunkowania kulturowe - zapoznanie się wcześniejsze z zasadą kultury organizacyjnej. Należy poznać różnice kulturowe, * obyczaje, zwyczaje, mentalność narodową.

Cel

Określenie pożądanego wyniku. Czym więcej celów wyznaczasz sobie na etapie przygotowania, tym łatwiej jest prowadzić negocjacje.

Procedury Przygotowanie taktyczne i strategiczne. Najważniejszym elementami są tu:

  • wypracowanie wariantów pozwalających na zachowanie elastyczności,
  • przygotowanie taktycznego zestawu ruchów początkowych,
  • sformułowanie ogólnego planu strategicznego.

Przed przystąpieniem do negocjacji należy odpowiedzieć na wiele pytań, z których najważniejsze brzmią:

  • Dlaczego rozpoczynamy negocjacje i czego one mają dotyczyć ?
  • Kto będzie naszym przeciwnikiem ? Jaki przyjmie styl ?
  • Jakie oferty wyjściowe zamierzamy przedstawić ? Do jakiego poziomu jesteśmy skłonni czynić ustępstwa ?
  • Gdzie zamierzamy prowadzić negocjacje, w jakim miejscu? (nasze terytorium czy strony przeciwnej).
  • Jak długo zamierzamy prowadzić rozmowy ? Ile czasu możemy poświęcić ?

Dobre wyniki w negocjacjach osiąga się przede wszystkim dzięki dobremu przygotowaniu. Jeśli jedna ze stron negocjacyjnych jest lepiej przygotowana to uzyska więcej.

Przygotowanie do negocjacji jest procesem obejmującym kilka ważniejszych elementów:

  • analizę interesów własnych i drugiej strony,
  • analizę alternatyw; co zrobisz, jeżeli negocjacje nie zakończą się powodzeniem,
  • zdefiniowanie kwestii negocjacyjnych; temat rozmowy; w jakich sprawach chcecie podjąć wspólną decyzję,
  • opracowanie obiektywnych kryteriów dla oceny każdej z omawianych kwestii,
  • przygotowanie propozycji rozwiązania problemu, w tym oferty wstępnej składanej drugiej stronie.

Zazwyczaj przewodniczący nie uczestniczy w tych wewnętrznych rozmowach. Jeżeli już do tego dojdzie powinien chronić obie strony do przyjmowanie tylko jednego stanowiska, dowiadywać się, jakie są ich interesy i ostateczne cele, oraz zachęcać do formułowania wielu wariantów porozumienia.

Istotność planowania w osiąganiu pożądanych wyników negocjacyjnych

Planowanie jest niezwykle istotne w osiąganiu pożądanych wyników negocjacyjnych. Przede wszystkim, dobrze opracowany plan pozwala negocjatorom na zwiększenie swojej skuteczności i efektywności w trakcie negocjacji. Dzięki planowi negocjatorzy mają jasno określone cele i strategie, co ułatwia im podejmowanie decyzji i podejście do negocjacji.

Planowanie negocjacji umożliwia również identyfikację potencjalnych problemów, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji. Dzięki temu negocjatorzy mogą wcześniej opracować strategie radzenia sobie z tymi problemami i być lepiej przygotowani na nie. Planowanie pozwala również negocjatorom na analizę i ocenę alternatywnych rozwiązań, co może prowadzić do znalezienia bardziej korzystnego porozumienia.

Ponadto, planowanie negocjacji umożliwia również skuteczną kontrolę nad przebiegiem negocjacji. Negocjatorzy mogą śledzić postępy, monitorować zmiany w sytuacji i dostosowywać swoje działania w zależności od potrzeb. Dzięki temu mają większą kontrolę nad procesem negocjacyjnym i mogą skuteczniej wpływać na osiągnięcie pożądanych wyników.


Planowanie negocjacjiartykuły polecane
Strategia koalicji (negocjacje)Otwarcie negocjacjiFazy negocjacjiNegocjacjePartnerstwo strategiczne a negocjacjePCM - Etap identyfikacjiRozwiązywanie sporów zbiorowychStrategia BATNAAnaliza interesariuszy w zarządzaniu projektami

Bibliografia

  • Donaldson M., Donaldson M. (1999), Negocjacje, Wydawnictwo RM, Warszawa
  • Lunden B., Rosell L. (2006), Techniki negocjacji - jak odnieść sukces w negocjacjach, BL Info, Gdańsk
  • Mastenbroek W. (2000), Negocjowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Zbiegień-Maciąg L. (2003), Taktyka i techniki negocjacyjne, Wydawnictwo AGH, Kraków


Autor: Magdalena Buczak