Proces transportu: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Diagram procesu: Podejście procesowe --> Zarządzanie procesami) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{proces}} | {{proces}} | ||
==Cele procesu== | |||
== Cele procesu == | |||
* Zapewnienie ciągłości i elastyczności w [[transport|transporcie]] [[produkt]]ów. | * Zapewnienie ciągłości i elastyczności w [[transport|transporcie]] [[produkt]]ów. | ||
* Wybranie jak najbardziej korzystnej drogi i środka transportu dla klienta. | * Wybranie jak najbardziej korzystnej drogi i środka transportu dla klienta. | ||
Linia 27: | Linia 8: | ||
* [[Optymalizacja]] tras (zmniejszenie czasu dostaw) o 10% czasu na każdej trasie. | * [[Optymalizacja]] tras (zmniejszenie czasu dostaw) o 10% czasu na każdej trasie. | ||
== Charakterystyka procesu== | ==Charakterystyka procesu== | ||
[[Proces]] transportu polega na dostarczeniu bądź odbieraniu ładunku na/z miejsce/a docelowe/go wskazane/go przez klienta. Proces ten składa się z szeregu etapów, od planowania ewentualnej drogi do wypisania [[faktura|faktury]]. | [[Proces]] transportu polega na dostarczeniu bądź odbieraniu ładunku na/z miejsce/a docelowe/go wskazane/go przez klienta. Proces ten składa się z szeregu etapów, od planowania ewentualnej drogi do wypisania [[faktura|faktury]]. | ||
Zlecenia otrzymywane są bezpośrednio od zainteresowanych [[klient]]ów, bądź też [[firma]] sama dociera do zleceniodawców przedstawiając im naszą ofertę, głównie za pośrednictwem tzw. giełd transportowych. | Zlecenia otrzymywane są bezpośrednio od zainteresowanych [[klient]]ów, bądź też [[firma]] sama dociera do zleceniodawców przedstawiając im naszą ofertę, głównie za pośrednictwem tzw. giełd transportowych. | ||
Nad zorganizowaniem procesu logistycznego i jego sprawnym przebiegiem czuwają specjaliści ds. logistyki oraz kontrolerzy. Każde zlecenie ma charakter indywidualny. | Nad zorganizowaniem procesu logistycznego i jego sprawnym przebiegiem czuwają specjaliści ds. logistyki oraz kontrolerzy. Każde zlecenie ma charakter indywidualny. | ||
==Zasoby (dane wejściowe)== | |||
===1. Uczestnicy procesu=== | |||
== Zasoby (dane wejściowe)== | |||
=== 1. Uczestnicy procesu === | |||
'''Specjalista ds. obsługi klienta '''- [[wykształcenie]] min. średnie, zorientowanie na Klienta ([[zdolność]] rozpoznawania i zaspokajania jego potrzeb oraz zapewnienia wysokiej jakości obsługi), zdolność efektywnego komunikowania się w różnych sytuacjach z osobami z różnych poziomów organizacji oraz umiejętność sprawnej identyfikacji decydentów, bardzo dobra [[organizacja]] czasu pracy, wysoka kultura osobista | '''Specjalista ds. obsługi klienta '''- [[wykształcenie]] min. średnie, zorientowanie na Klienta ([[zdolność]] rozpoznawania i zaspokajania jego potrzeb oraz zapewnienia wysokiej jakości obsługi), zdolność efektywnego komunikowania się w różnych sytuacjach z osobami z różnych poziomów organizacji oraz umiejętność sprawnej identyfikacji decydentów, bardzo dobra [[organizacja]] czasu pracy, wysoka kultura osobista | ||
'''Główny logistyk/Specjalista ds. koordynacji załadunku/przeładunku''' - wykształcenie wyższe, kierunek: [[logistyka]], [[odporność]] na [[stres]], [[komunikatywność]], [[kreatywność]], umiejętność pracy w zespole, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, zwłaszcza Excel, dobra znajomość j. angielskiego, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku. | '''Główny logistyk/Specjalista ds. koordynacji załadunku/przeładunku''' - wykształcenie wyższe, kierunek: [[logistyka]], [[odporność]] na [[stres]], [[komunikatywność]], [[kreatywność]], umiejętność pracy w zespole, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, zwłaszcza Excel, dobra znajomość j. angielskiego, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku. | ||
'''Specjalista ds. oceny i analizy kosztów transportu -''' wykształcenie wyższe, kierunek: [[ekonomia]], finanse lub pokrewne, [[zdolności]] analitycznego myślenia, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, umiejętność pracy w grupie, dobra ogranizacja pracy, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku | '''Specjalista ds. oceny i analizy kosztów transportu - ''' wykształcenie wyższe, kierunek: [[ekonomia]], finanse lub pokrewne, [[zdolności]] analitycznego myślenia, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, umiejętność pracy w grupie, dobra ogranizacja pracy, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku | ||
'''Specjalista ds. tworzenia analiz i raportów''' - wyższe wykształcenie, kierunek [[controlling]], bardzo dobra [[organizacja pracy]], bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, w szczególności Excel | '''Specjalista ds. tworzenia analiz i raportów''' - wyższe wykształcenie, kierunek [[controlling]], bardzo dobra [[organizacja pracy]], bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, w szczególności Excel | ||
Linia 50: | Linia 29: | ||
'''Operator wózka widłowego''' - [[uprawnienia]] na wózki widłowe, wykształcenie podstawowe, doświadczenie na podobnym stanowisku | '''Operator wózka widłowego''' - [[uprawnienia]] na wózki widłowe, wykształcenie podstawowe, doświadczenie na podobnym stanowisku | ||
'''Magazynier '''- wykształcenie średnie, książeczka sanepidu, obowiązkowość i [[dokładność]], dobra organizacja pracy, | '''Magazynier ''' - wykształcenie średnie, książeczka sanepidu, obowiązkowość i [[dokładność]], dobra organizacja pracy, | ||
'''Pakowacze '''- | '''Pakowacze '''- | ||
=== 2. Zasoby materialne === | <google>n</google> | ||
===2. Zasoby materialne=== | |||
* [[produkty gotowe]] | * [[produkty gotowe]] | ||
* [[wyposażenie]] | * [[wyposażenie]] | ||
Linia 65: | Linia 46: | ||
* oprogramowanie (logistyka) | * oprogramowanie (logistyka) | ||
=== 3. Zasoby informacyjne=== | ===3. Zasoby informacyjne=== | ||
* [[informacja]] ze strony magazynu o czekających do realizacji zleceniach | * [[informacja]] ze strony magazynu o czekających do realizacji zleceniach | ||
* otrzymanie specyfikacji zamówień (rodzaj produktu, adres, czas dostawy, itp.) | * otrzymanie specyfikacji zamówień (rodzaj produktu, adres, czas dostawy, itp.) | ||
Linia 73: | Linia 54: | ||
* noty obciążeniowe z systemu [[Viatoll]] | * noty obciążeniowe z systemu [[Viatoll]] | ||
===4. Narzędzia, metody i techniki === | ===4. Narzędzia, metody i techniki=== | ||
* Oprogramowanie | * Oprogramowanie | ||
* wykorzystanie nowoczesnej transmisji danych GPRS do sprawniejszej komunikacji | * wykorzystanie nowoczesnej transmisji danych GPRS do sprawniejszej komunikacji | ||
* Laptopy | * Laptopy | ||
* wyposażenie pracowników w telefony komórkowe/palmtopy z dostępem do Internetu | * wyposażenie pracowników w telefony komórkowe/palmtopy z dostępem do Internetu | ||
== Opis procesu== | ==Opis procesu== | ||
=== 1. Poradnictwo spedycyjne=== | ===1. Poradnictwo spedycyjne=== | ||
Poradnictwo spedycyjne przeprowadzane jest przez Głównego Logistyka (Specjalistę do Spraw Transportu). Główny logistyk ma za [[zadanie]] gromadzenie oraz [[przetwarzanie informacji]] dotyczących zdolności przewozowych naszej firmy oraz możliwości przewozowych innych zewnętrznych firm transportowych dostępnych na tzw. "giełdach transportowych" oraz różnego rodzaju forach dyskusyjnych, wyniki tych analiz przedstawiane są w postaci aktualnej oferty oraz informacjach o obowiązujących cenach. | Poradnictwo spedycyjne przeprowadzane jest przez Głównego Logistyka (Specjalistę do Spraw Transportu). Główny logistyk ma za [[zadanie]] gromadzenie oraz [[przetwarzanie informacji]] dotyczących zdolności przewozowych naszej firmy oraz możliwości przewozowych innych zewnętrznych firm transportowych dostępnych na tzw. "giełdach transportowych" oraz różnego rodzaju forach dyskusyjnych, wyniki tych analiz przedstawiane są w postaci aktualnej oferty oraz informacjach o obowiązujących cenach. | ||
=== 2. Zawarcie umowy === | ===2. Zawarcie umowy=== | ||
Specjalista ds. Kontaktu z Klientami przeprowadza rozmowę z potencjalnym zleceniodawcami starając poznać się ich [[potrzeby]] oraz oczekiwania, po czym przedstawia im ofertę firmy w oparciu o [[informacje]] uzyskane od specjalista do spraw oceny i analizy kosztów transportu z działu finansowo księgowego, który odpowiedzialny jest za opracowanie kosztorysu dotyczącego danej [[usługi]] transportowej oraz od głównego logistyka oraz specjalisty ds. Załadunku. Opracowanie działu finansowego przedstawione jest w postaci obowiązującego cennika.. W wyniku dalszych ustaleń oraz różnego typu negocjacji specjalista ds. Kontaktu z Klientami (posiada takie [[uprawnienie]]) i zleceniodawca podpisują umowę transportową. W rozmowie specjalista ds. Kontaktu z Klientami wykorzystuje ofertę, cennik, natomiast wynikiem rozmowy jest [[umowa]] (umowa (zlecenie transportu/zlecenie spedycji/zlecenie wyjazdu/trasówka, [[konosament]]) analizie podlega również [[list przewozowy]] oraz świadectwo pochodzenia [[towarów]]. Umowa zostaję przekazana do Głównego Księgowego w celu ewidencji. | Specjalista ds. Kontaktu z Klientami przeprowadza rozmowę z potencjalnym zleceniodawcami starając poznać się ich [[potrzeby]] oraz oczekiwania, po czym przedstawia im ofertę firmy w oparciu o [[informacje]] uzyskane od specjalista do spraw oceny i analizy kosztów transportu z działu finansowo księgowego, który odpowiedzialny jest za opracowanie kosztorysu dotyczącego danej [[usługi]] transportowej oraz od głównego logistyka oraz specjalisty ds. Załadunku. Opracowanie działu finansowego przedstawione jest w postaci obowiązującego cennika.. W wyniku dalszych ustaleń oraz różnego typu negocjacji specjalista ds. Kontaktu z Klientami (posiada takie [[uprawnienie]]) i zleceniodawca podpisują umowę transportową. W rozmowie specjalista ds. Kontaktu z Klientami wykorzystuje ofertę, cennik, natomiast wynikiem rozmowy jest [[umowa]] (umowa (zlecenie transportu/zlecenie spedycji/zlecenie wyjazdu/trasówka, [[konosament]]) analizie podlega również [[list przewozowy]] oraz świadectwo pochodzenia [[towarów]]. Umowa zostaję przekazana do Głównego Księgowego w celu ewidencji. | ||
=== 3. Koordynacja przepływu towarów oraz dyspozycja środkami transportu === | ===3. Koordynacja przepływu towarów oraz dyspozycja środkami transportu=== | ||
Główny Logistyk na podstawie informacji otrzymanych od specjalisty ds. Kontaktu z Klientami i Specjalisty ds. Oceny i Analizy Kosztów Transportu opracowuje [[harmonogram]] (czas, miejsce) załadowania/odbioru transportowanych towarów. Wytyczne przedstawione są w postaci specyfikacji zamówienia zgodnej z listem przewozowym. | Główny Logistyk na podstawie informacji otrzymanych od specjalisty ds. Kontaktu z Klientami i Specjalisty ds. Oceny i Analizy Kosztów Transportu opracowuje [[harmonogram]] (czas, miejsce) załadowania/odbioru transportowanych towarów. Wytyczne przedstawione są w postaci specyfikacji zamówienia zgodnej z listem przewozowym. | ||
Specjalista ds. Koordynacji załadunku/przeładunku dokładnie planuje podział miejsca w środkach transportu aby zmaksymalizować ilość ładunku jaki można zabrać z określonego miejsca oraz zminimalizować ilość pustych przebiegów. | Specjalista ds. Koordynacji załadunku/przeładunku dokładnie planuje podział miejsca w środkach transportu aby zmaksymalizować ilość ładunku jaki można zabrać z określonego miejsca oraz zminimalizować ilość pustych przebiegów. | ||
=== 4. Pakowanie === | ===4. Pakowanie=== | ||
Pakowacze zajmują się pakowaniem oraz zabezpieczeniem ładunku by nie uległ uszkodzeniu w czasie transportu bądź manipulacji. [[Pakowanie]] materiałów/towarów następuje bezpośrednio przed załadowaniem towarów na samochód dostawczy. | Pakowacze zajmują się pakowaniem oraz zabezpieczeniem ładunku by nie uległ uszkodzeniu w czasie transportu bądź manipulacji. [[Pakowanie]] materiałów/towarów następuje bezpośrednio przed załadowaniem towarów na samochód dostawczy. | ||
=== 5. Monitorowanie spraw związanych z załadunkiem, przeładunkiem i przewozem towarów === | ===5. Monitorowanie spraw związanych z załadunkiem, przeładunkiem i przewozem towarów=== | ||
Specjalista ds. Koordynacji załadunku/przeładunku z działu zaopatrzenia przegląda całą dokumentacje przewozu. Bacznie czuwa nad całym procesem załadunku/przeładunku i przewozu towarów, który wykonywany jest przez magazyniera i kierowcę wózka widłowego. Wychwytuje ewentualne niedociągnięcia i wprowadza udoskonalenia. | Specjalista ds. Koordynacji załadunku/przeładunku z działu zaopatrzenia przegląda całą dokumentacje przewozu. Bacznie czuwa nad całym procesem załadunku/przeładunku i przewozu towarów, który wykonywany jest przez magazyniera i kierowcę wózka widłowego. Wychwytuje ewentualne niedociągnięcia i wprowadza udoskonalenia. | ||
=== 6. Przygotowanie ładunku do przewozu === | ===6. Przygotowanie ładunku do przewozu=== | ||
Po dostarczeniu informacji z działu sprzedaży o dokładnej specyfikacji ładunku i po zarządzeniach Głównego Logistyka i Specjalisty ds. Koordynacji załadunku/przeładunku Magazynier i Operator Wózka Widłowego przygotowują dokładnie ładunek do przewozu, który następnie przy pomocy wózków widłowych zostaje załadowany na środki transportu (zadanie nr 8, proces: [[Magazynowanie]]). [[Ładunek]] musi być przygotowany do 30 minut przed planowanym przewozem, by był bezpośrednio możliwy do załadowania na samochód i do transportu. | Po dostarczeniu informacji z działu sprzedaży o dokładnej specyfikacji ładunku i po zarządzeniach Głównego Logistyka i Specjalisty ds. Koordynacji załadunku/przeładunku Magazynier i Operator Wózka Widłowego przygotowują dokładnie ładunek do przewozu, który następnie przy pomocy wózków widłowych zostaje załadowany na środki transportu (zadanie nr 8, proces: [[Magazynowanie]]). [[Ładunek]] musi być przygotowany do 30 minut przed planowanym przewozem, by był bezpośrednio możliwy do załadowania na samochód i do transportu. | ||
=== 7. Realizacja zamówienia klienta (transport) === | ===7. Realizacja zamówienia klienta (transport)=== | ||
Kierowca odpowiedzialny jest za dostarczenie/odebranie ładunku na/z miejsca wskazanego przez zleceniodawcę. Po wykonanej usłudze następuje podpisanie dokumentów potwierdzających odebranie/dostarczenie towarów. Kierowca dostarcza odbiorcy dokumentację transportową. | Kierowca odpowiedzialny jest za dostarczenie/odebranie ładunku na/z miejsca wskazanego przez zleceniodawcę. Po wykonanej usłudze następuje podpisanie dokumentów potwierdzających odebranie/dostarczenie towarów. Kierowca dostarcza odbiorcy dokumentację transportową. | ||
[[Koszty]] poniesione przez kierowcę (w tym rachunki za paliwo, nocleg itp) dostarczane są do Głównego Księgowego w celu rozliczenia. | [[Koszty]] poniesione przez kierowcę (w tym rachunki za paliwo, nocleg itp) dostarczane są do Głównego Księgowego w celu rozliczenia. | ||
=== 8. Rozliczanie oraz zamknięcie transakcji === | ===8. Rozliczanie oraz zamknięcie transakcji=== | ||
Kierowca po dostarczeniu/odebraniu towaru na/ze wskazane miejsce przekazuję zleceniodawcy wystawiona przez głównego księgowego fakturę/rachunek. Kierowca dostarcza do głównego księgowego dokumenty potwierdzające odebranie/dostarczenie towarów i podpisana kopie faktury/rachunku Po dostarczeniu/odebraniu ładunku i rozliczeniu się główny [[księgowy]] zaznacza w dokumentacji, że zlecenie zostało wykonane. Cała [[dokumentacja]] z wykonanego zlecenia przekazywana jest następnie do [[archiwum]]. | Kierowca po dostarczeniu/odebraniu towaru na/ze wskazane miejsce przekazuję zleceniodawcy wystawiona przez głównego księgowego fakturę/rachunek. Kierowca dostarcza do głównego księgowego dokumenty potwierdzające odebranie/dostarczenie towarów i podpisana kopie faktury/rachunku Po dostarczeniu/odebraniu ładunku i rozliczeniu się główny [[księgowy]] zaznacza w dokumentacji, że zlecenie zostało wykonane. Cała [[dokumentacja]] z wykonanego zlecenia przekazywana jest następnie do [[archiwum]]. | ||
=== 9. Tworzenie analiz oraz raportów === | ===9. Tworzenie analiz oraz raportów=== | ||
Specjaliści ds. Tworzenia Analiz i Raportów zajmują się gromadzeniem, analizowaniem oraz przetwarzaniem informacji w celu utworzenia reportów mających na celu kontrolę jakości świadczonych usług, przygotowywane raportów odnośnie bieżącej działalności firmy (ilość zamówień, rodzaj przewożonych towarów, ilość przejechanych kilometrów ogółem i w przeliczeniu na jeden samochód) oraz analiz dotyczących: | Specjaliści ds. Tworzenia Analiz i Raportów zajmują się gromadzeniem, analizowaniem oraz przetwarzaniem informacji w celu utworzenia reportów mających na celu kontrolę jakości świadczonych usług, przygotowywane raportów odnośnie bieżącej działalności firmy (ilość zamówień, rodzaj przewożonych towarów, ilość przejechanych kilometrów ogółem i w przeliczeniu na jeden samochód) oraz analiz dotyczących: | ||
* stanu rozliczeń dokumentów kosztowych, | * stanu rozliczeń dokumentów kosztowych, | ||
Linia 114: | Linia 95: | ||
* obrotów z przewoźnikami dla potrzeb zarządów, raporty z wykorzystania dostępnych środków transportowych. | * obrotów z przewoźnikami dla potrzeb zarządów, raporty z wykorzystania dostępnych środków transportowych. | ||
== Wyjścia (dane wyjściowe) == | ==Wyjścia (dane wyjściowe)== | ||
''Produkty'' | ''Produkty'' | ||
* dostarczone produkty | * dostarczone produkty | ||
Linia 120: | Linia 101: | ||
''informacje '' | ''informacje '' | ||
* przekazywanie potwierdzeń odbioru dostawy przez klienta | * przekazywanie potwierdzeń odbioru dostawy przez klienta | ||
* przekazywanie formularzy z rozliczeń wyjazdów służbowych | * przekazywanie formularzy z rozliczeń wyjazdów służbowych | ||
''produkty uboczne'' | ''produkty uboczne'' | ||
Linia 127: | Linia 108: | ||
* informacje dla działu kontroli jakości o produktach nie spełniających norm | * informacje dla działu kontroli jakości o produktach nie spełniających norm | ||
==Odpowiedzialność i uprawnienia == | ==Odpowiedzialność i uprawnienia== | ||
{| border=1 | {| border=1 | ||
! <center>Stanowisko</center> | ! <center>Stanowisko</center> | ||
Linia 185: | Linia 165: | ||
| rowspan=3 | Specjalista ds koordynacji załadunku/przeładunku | | rowspan=3 | Specjalista ds koordynacji załadunku/przeładunku | ||
| 3 | | 3 | ||
| - [[planowanie]] podziału miejsca w środkach transportu | | - [[planowanie]] podziału miejsca w środkach transportu | ||
| - rzetelne planowanie miejsca aby zmaksymalizować ilość ładunku jaki można zabrać z określonego miejsca | | - rzetelne planowanie miejsca aby zmaksymalizować ilość ładunku jaki można zabrać z określonego miejsca | ||
Linia 198: | Linia 178: | ||
* analiza dokumentacji transportowej. | * analiza dokumentacji transportowej. | ||
| - skrupulatne, sumienne badanie przebiegu procesu, | | - skrupulatne, sumienne badanie przebiegu procesu, | ||
* wychwytywanie problemów | * wychwytywanie problemów | ||
* wprowadzanie zmian oraz udoskonaleń | * wprowadzanie zmian oraz udoskonaleń | ||
Linia 216: | Linia 196: | ||
| Pakowacze | | Pakowacze | ||
| 4 | | 4 | ||
| - pakowania towarów | | - pakowania towarów | ||
| - odpowiednie [[zabezpieczenie]] towarów by nie uległy uszkodzeniu podczas transportu | | - odpowiednie [[zabezpieczenie]] towarów by nie uległy uszkodzeniu podczas transportu | ||
Linia 238: | Linia 218: | ||
| Specjaliści ds. tworzenia analiz i raportów | | Specjaliści ds. tworzenia analiz i raportów | ||
| 9 | | 9 | ||
| - gromadzenia, analizowania oraz przetwarzana informacji w celu utworzenia reportów mających na celu kontrolę jakości świadczonych usług, przygotowywane raportów odnośnie bieżącej działalności firmy | | - gromadzenia, analizowania oraz przetwarzana informacji w celu utworzenia reportów mających na celu kontrolę jakości świadczonych usług, przygotowywane raportów odnośnie bieżącej działalności firmy | ||
| - sumienna, szczegółowa [[kontrola]] nad całym procesem świadczenia usługi transportowej | | - sumienna, szczegółowa [[kontrola]] nad całym procesem świadczenia usługi transportowej | ||
|} | |} | ||
== Formularze == | ==Formularze== | ||
* [[Ewidencja]] przebiegu pojazdu | * [[Ewidencja]] przebiegu pojazdu | ||
* Wydatki służbowe | * Wydatki służbowe | ||
* List przewozowy | * List przewozowy | ||
==Diagram procesu== | |||
{| border=1 | {| border=1 | ||
| Zadania/ Uczestnicy | | Zadania/ Uczestnicy | ||
Linia 261: | Linia 240: | ||
ka widło-wego | ka widło-wego | ||
| Pako-wacze | | Pako-wacze | ||
| Księ-go-wość | | Księ-go-wość | ||
| Zarz-ąd | | Zarz-ąd | ||
|- | |- | ||
| 1 | | 1 | ||
| | | | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
| K | | K | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 286: | Linia 265: | ||
| I | | I | ||
| K | | K | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 300: | Linia 279: | ||
| W | | W | ||
| K | | K | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 4 | | 4 | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| I | | I | ||
| K | | K | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 5 | | 5 | ||
| | | | ||
| I | | I | ||
| | | | ||
| No | | No | ||
| K | | K | ||
| | | | ||
| N | | N | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 6 | | 6 | ||
| | | | ||
| Wyt | | Wyt | ||
| | | | ||
| Wyt | | Wyt | ||
| K | | K | ||
| | | | ||
| N | | N | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 7 | | 7 | ||
| | | | ||
| I | | I | ||
| | | | ||
| | | | ||
| K | | K | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 8 | | 8 | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| K | | K | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| Z | | Z | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 9 | | 9 | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| W | | W | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| Z | | Z | ||
|} | |} | ||
[[Kategoria:Przykłady procesów]] | |||
[[Kategoria: | |||
{{a|Ewa Walczyk, Grzegorz Śmieciuszewski}} | {{a|Ewa Walczyk, Grzegorz Śmieciuszewski}} | ||
{{#metamaster:description|Proces transportu to złożony mechanizm przenoszenia osób lub towarów z jednego miejsca do drugiego. Dowiedz się więcej o etapach i czynnikach wpływających na ten proces.}} | {{#metamaster:description|Proces transportu to złożony mechanizm przenoszenia osób lub towarów z jednego miejsca do drugiego. Dowiedz się więcej o etapach i czynnikach wpływających na ten proces.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:33, 18 lis 2023
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
Cele procesu
- Zapewnienie ciągłości i elastyczności w transporcie produktów.
- Wybranie jak najbardziej korzystnej drogi i środka transportu dla klienta.
- Obniżenie kosztów transportu w tym przypadającego na jednostkę towaru o 0,5% do 2009r.
- Minimalizacja pustych przebiegów o 12% w okresie do drugiego kwartału 2009r.
- Optymalizacja tras (zmniejszenie czasu dostaw) o 10% czasu na każdej trasie.
Charakterystyka procesu
Proces transportu polega na dostarczeniu bądź odbieraniu ładunku na/z miejsce/a docelowe/go wskazane/go przez klienta. Proces ten składa się z szeregu etapów, od planowania ewentualnej drogi do wypisania faktury.
Zlecenia otrzymywane są bezpośrednio od zainteresowanych klientów, bądź też firma sama dociera do zleceniodawców przedstawiając im naszą ofertę, głównie za pośrednictwem tzw. giełd transportowych.
Nad zorganizowaniem procesu logistycznego i jego sprawnym przebiegiem czuwają specjaliści ds. logistyki oraz kontrolerzy. Każde zlecenie ma charakter indywidualny.
Zasoby (dane wejściowe)
1. Uczestnicy procesu
Specjalista ds. obsługi klienta - wykształcenie min. średnie, zorientowanie na Klienta (zdolność rozpoznawania i zaspokajania jego potrzeb oraz zapewnienia wysokiej jakości obsługi), zdolność efektywnego komunikowania się w różnych sytuacjach z osobami z różnych poziomów organizacji oraz umiejętność sprawnej identyfikacji decydentów, bardzo dobra organizacja czasu pracy, wysoka kultura osobista
Główny logistyk/Specjalista ds. koordynacji załadunku/przeładunku - wykształcenie wyższe, kierunek: logistyka, odporność na stres, komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, zwłaszcza Excel, dobra znajomość j. angielskiego, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku.
Specjalista ds. oceny i analizy kosztów transportu - wykształcenie wyższe, kierunek: ekonomia, finanse lub pokrewne, zdolności analitycznego myślenia, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, umiejętność pracy w grupie, dobra ogranizacja pracy, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku
Specjalista ds. tworzenia analiz i raportów - wyższe wykształcenie, kierunek controlling, bardzo dobra organizacja pracy, bardzo dobra obsługa programów Microsoft Office, w szczególności Excel
Kierowcy - (wykształcenie min. zawodowe, długoletni staż (min 2 lata), doświadczenie w prowadzeniu pojazdów o ładowności pow. 3,5 t, doświadczenie w transporcie międzynarodowym samochodów, posiadający świadectwo kwalifikacji oraz kurs na przewóz rzeczy, prawo jazdy kat. C+E), niekaralni, zaangażowani, punktualni, dyspozycyjni, podstawowa znajomość j. angielskiego, umiejętność korzystania z GPS
Operator wózka widłowego - uprawnienia na wózki widłowe, wykształcenie podstawowe, doświadczenie na podobnym stanowisku
Magazynier - wykształcenie średnie, książeczka sanepidu, obowiązkowość i dokładność, dobra organizacja pracy,
Pakowacze -
2. Zasoby materialne
- produkty gotowe
- wyposażenie
- samochody dostawcze
- naczepy
- laptop/PC
- GPS
- palmtopy
- telefony komórkowe
- oprogramowanie (logistyka)
3. Zasoby informacyjne
- informacja ze strony magazynu o czekających do realizacji zleceniach
- otrzymanie specyfikacji zamówień (rodzaj produktu, adres, czas dostawy, itp.)
- dostarczanie produktów do różnych jednostek przedsiębiorstwa wg zapotrzebowania
- odbieranie produktów od hurtowników/producentów/wytwórców
- karta kierowcy
- noty obciążeniowe z systemu Viatoll
4. Narzędzia, metody i techniki
- Oprogramowanie
- wykorzystanie nowoczesnej transmisji danych GPRS do sprawniejszej komunikacji
- Laptopy
- wyposażenie pracowników w telefony komórkowe/palmtopy z dostępem do Internetu
Opis procesu
1. Poradnictwo spedycyjne
Poradnictwo spedycyjne przeprowadzane jest przez Głównego Logistyka (Specjalistę do Spraw Transportu). Główny logistyk ma za zadanie gromadzenie oraz przetwarzanie informacji dotyczących zdolności przewozowych naszej firmy oraz możliwości przewozowych innych zewnętrznych firm transportowych dostępnych na tzw. "giełdach transportowych" oraz różnego rodzaju forach dyskusyjnych, wyniki tych analiz przedstawiane są w postaci aktualnej oferty oraz informacjach o obowiązujących cenach.
2. Zawarcie umowy
Specjalista ds. Kontaktu z Klientami przeprowadza rozmowę z potencjalnym zleceniodawcami starając poznać się ich potrzeby oraz oczekiwania, po czym przedstawia im ofertę firmy w oparciu o informacje uzyskane od specjalista do spraw oceny i analizy kosztów transportu z działu finansowo księgowego, który odpowiedzialny jest za opracowanie kosztorysu dotyczącego danej usługi transportowej oraz od głównego logistyka oraz specjalisty ds. Załadunku. Opracowanie działu finansowego przedstawione jest w postaci obowiązującego cennika.. W wyniku dalszych ustaleń oraz różnego typu negocjacji specjalista ds. Kontaktu z Klientami (posiada takie uprawnienie) i zleceniodawca podpisują umowę transportową. W rozmowie specjalista ds. Kontaktu z Klientami wykorzystuje ofertę, cennik, natomiast wynikiem rozmowy jest umowa (umowa (zlecenie transportu/zlecenie spedycji/zlecenie wyjazdu/trasówka, konosament) analizie podlega również list przewozowy oraz świadectwo pochodzenia towarów. Umowa zostaję przekazana do Głównego Księgowego w celu ewidencji.
3. Koordynacja przepływu towarów oraz dyspozycja środkami transportu
Główny Logistyk na podstawie informacji otrzymanych od specjalisty ds. Kontaktu z Klientami i Specjalisty ds. Oceny i Analizy Kosztów Transportu opracowuje harmonogram (czas, miejsce) załadowania/odbioru transportowanych towarów. Wytyczne przedstawione są w postaci specyfikacji zamówienia zgodnej z listem przewozowym.
Specjalista ds. Koordynacji załadunku/przeładunku dokładnie planuje podział miejsca w środkach transportu aby zmaksymalizować ilość ładunku jaki można zabrać z określonego miejsca oraz zminimalizować ilość pustych przebiegów.
4. Pakowanie
Pakowacze zajmują się pakowaniem oraz zabezpieczeniem ładunku by nie uległ uszkodzeniu w czasie transportu bądź manipulacji. Pakowanie materiałów/towarów następuje bezpośrednio przed załadowaniem towarów na samochód dostawczy.
5. Monitorowanie spraw związanych z załadunkiem, przeładunkiem i przewozem towarów
Specjalista ds. Koordynacji załadunku/przeładunku z działu zaopatrzenia przegląda całą dokumentacje przewozu. Bacznie czuwa nad całym procesem załadunku/przeładunku i przewozu towarów, który wykonywany jest przez magazyniera i kierowcę wózka widłowego. Wychwytuje ewentualne niedociągnięcia i wprowadza udoskonalenia.
6. Przygotowanie ładunku do przewozu
Po dostarczeniu informacji z działu sprzedaży o dokładnej specyfikacji ładunku i po zarządzeniach Głównego Logistyka i Specjalisty ds. Koordynacji załadunku/przeładunku Magazynier i Operator Wózka Widłowego przygotowują dokładnie ładunek do przewozu, który następnie przy pomocy wózków widłowych zostaje załadowany na środki transportu (zadanie nr 8, proces: Magazynowanie). Ładunek musi być przygotowany do 30 minut przed planowanym przewozem, by był bezpośrednio możliwy do załadowania na samochód i do transportu.
7. Realizacja zamówienia klienta (transport)
Kierowca odpowiedzialny jest za dostarczenie/odebranie ładunku na/z miejsca wskazanego przez zleceniodawcę. Po wykonanej usłudze następuje podpisanie dokumentów potwierdzających odebranie/dostarczenie towarów. Kierowca dostarcza odbiorcy dokumentację transportową.
Koszty poniesione przez kierowcę (w tym rachunki za paliwo, nocleg itp) dostarczane są do Głównego Księgowego w celu rozliczenia.
8. Rozliczanie oraz zamknięcie transakcji
Kierowca po dostarczeniu/odebraniu towaru na/ze wskazane miejsce przekazuję zleceniodawcy wystawiona przez głównego księgowego fakturę/rachunek. Kierowca dostarcza do głównego księgowego dokumenty potwierdzające odebranie/dostarczenie towarów i podpisana kopie faktury/rachunku Po dostarczeniu/odebraniu ładunku i rozliczeniu się główny księgowy zaznacza w dokumentacji, że zlecenie zostało wykonane. Cała dokumentacja z wykonanego zlecenia przekazywana jest następnie do archiwum.
9. Tworzenie analiz oraz raportów
Specjaliści ds. Tworzenia Analiz i Raportów zajmują się gromadzeniem, analizowaniem oraz przetwarzaniem informacji w celu utworzenia reportów mających na celu kontrolę jakości świadczonych usług, przygotowywane raportów odnośnie bieżącej działalności firmy (ilość zamówień, rodzaj przewożonych towarów, ilość przejechanych kilometrów ogółem i w przeliczeniu na jeden samochód) oraz analiz dotyczących:
- stanu rozliczeń dokumentów kosztowych,
- obrotów ze zleceniodawcami,
- obrotów z przewoźnikami dla potrzeb zarządów, raporty z wykorzystania dostępnych środków transportowych.
Wyjścia (dane wyjściowe)
Produkty
- dostarczone produkty
informacje
- przekazywanie potwierdzeń odbioru dostawy przez klienta
- przekazywanie formularzy z rozliczeń wyjazdów służbowych
produkty uboczne
- informacje dla działu kontaktu z klientem o nieodebranych zamówieniach
- informacje dla działu finansowego o produktach, które uległy zniszczeniu
- informacje dla działu kontroli jakości o produktach nie spełniających norm
Odpowiedzialność i uprawnienia
Zadanie (numer) | Uprawniony do | Odpowiada za | |
---|---|---|---|
Główny logistyk | 1 | - przygotowanie oferty oraz informacji o cenach | - rzetelny i skrupulatne przygotowanie oferty |
3 | - opracowanie harmonogramu załadowania/odbioru towarów | - przeanalizowanie wszystkich możliwych dróg transportu i zgranie ich w czasie | |
6 | - przedstawienie harmonogramu załadunku/ odbioru towarów magazynierowi i kierowcy | - wysłanie odpowiednich informacji dotyczących specyfikacji przewozu towaru | |
Specjalista ds. obsługi klienta | 2 | - przeprowadzania rozmowy z potencjalnym klientem
|
- poznawanie potrzeb i oczekiwań klienta
|
specjalista do spraw oceny i analizy kosztów transportu | 2 | - opracowanie kosztorysu dotyczącego danej usługi transportowej | - wykonanie kosztorysu w bardzo skrupulatny sposób z uwzględnieniem wszystkich szczegółów |
Główny księgowy | 2 | - przyjmowanie podpisanej umowy z klientem | - umieszczanie podpisanej umowy w skoroszycie do ewidencji |
7 | - przyjmowanie rachunków od kierowców (paliwo, nocleg, itp) | - rozliczenie wydatków kierowców | |
8 | - przekazanie wystawionej faktury kierowcy w celu zebrania podpisu od klienta | - skrupulatne wypisanie faktury i rzetelne przedstawienie wszystkich kosztów | |
Specjalista ds koordynacji załadunku/przeładunku | 3 | - planowanie podziału miejsca w środkach transportu | - rzetelne planowanie miejsca aby zmaksymalizować ilość ładunku jaki można zabrać z określonego miejsca |
6 | - przekazanie specyfikacji dotyczącej załadunku lub ewentualnego przeładunku do magazyniera i kierowcy | - szybkie i sumienne wysłanie informacji do magazynierów i kierowców | |
5 | - nadzoru i kontroli procesu procesu załadunku/przeładunku i przewozu towarów,
|
- skrupulatne, sumienne badanie przebiegu procesu,
| |
Magazynier | 6 | - dokładne przygotowywanie ładunku do przewozu | - koordynowanie pracy pakowaczy i kierowcy wózka widłowego |
Kierowca wózka widłowego | 6 | - przewożenie towaru z magazynu na środki transportu | - bezpieczne układanie towarów w ściśle określony sposób na środkach transportu |
Pakowacze | 4 | - pakowania towarów | - odpowiednie zabezpieczenie towarów by nie uległy uszkodzeniu podczas transportu |
Kierowca | 7 | - transport/odbiór towarów,
|
- terminowe, bezpieczne świadczenie usług przewozowych,
|
8 | - przekazanie dokumentacji odnośnie zrealizowanego zlecenia do działu finansowo-księgowego,
|
- terminowe, rzetelne, sumienne rozliczanie zrealizowanych usług transportowych | |
Specjaliści ds. tworzenia analiz i raportów | 9 | - gromadzenia, analizowania oraz przetwarzana informacji w celu utworzenia reportów mających na celu kontrolę jakości świadczonych usług, przygotowywane raportów odnośnie bieżącej działalności firmy | - sumienna, szczegółowa kontrola nad całym procesem świadczenia usługi transportowej |
Formularze
- Ewidencja przebiegu pojazdu
- Wydatki służbowe
- List przewozowy
Diagram procesu
Zadania/ Uczestnicy | Spec-jalista ds. obsłu-gi klienta | Główny logistyk | Specjalis-ta do spraw oceny i analizy kosztów transportu | Specjalis-ta ds. koordyna-cji załadunku/przeładun-ku | Spec-jaliści ds. tworze-nia analiz i rapor-tów | Kiero-wca | Maga-zynier | Kiero-wca wóz-
ka widło-wego |
Pako-wacze | Księ-go-wość | Zarz-ąd |
1 | W | K | |||||||||
2 | W | I | I | I | K | ||||||
3 | I | W | I | W | K | ||||||
4 | I | K | W | ||||||||
5 | I | No | K | N | W | ||||||
6 | Wyt | Wyt | K | N | W | ||||||
7 | I | K | W | ||||||||
8 | K | W | Z | ||||||||
9 | W | Z |
Autor: Ewa Walczyk, Grzegorz Śmieciuszewski