Wartość dodana (Logistyka): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Granice przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Funkcja integracyjna logistyki]]</li>
<li>[[Logistyka dystrybucji]]</li>
<li>[[Logistyka]]</li>
<li>[[System logistyczny przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Źródła informacji w działalności logistycznej]]</li>
<li>[[Optymalizacja powiązań transportowych]]</li>
<li>[[Rozszerzone przedsiębiorstwo]]</li>
<li>[[Operator logistyczny]]</li>
</ul>
}}
Wpływ podstawowych rodzajów działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla nabywcy Można określić wykorzystując koncepcję [[łańcuch wartości|łańcucha wartości]] [[Michael Porter|M. Portera]]. Użytecznym jest podejście przedstawione przez M. Christophera [2000]. Autor wykorzystał w tym zakresie schemat, który przedstawiono na rysunku. Obok rozróżnienia rodzajów działań związanych z wytworzeniem i przekazaniem produktu nabywcy w schemacie wyróżnione zostały także początkowe punkty realizacji poszczególnych działań. Przedstawione podejście dotyczy przede wszystkim łańcucha wartości w pojedynczym przedsiębiorstwie, w którym produkty przekazywane są do regionalnych [[centrum logistyczne|centrów dystrybucyjnych]].
Wpływ podstawowych rodzajów działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla nabywcy Można określić wykorzystując koncepcję [[łańcuch wartości|łańcucha wartości]] [[Michael Porter|M. Portera]]. Użytecznym jest podejście przedstawione przez M. Christophera [2000]. Autor wykorzystał w tym zakresie schemat, który przedstawiono na rysunku. Obok rozróżnienia rodzajów działań związanych z wytworzeniem i przekazaniem produktu nabywcy w schemacie wyróżnione zostały także początkowe punkty realizacji poszczególnych działań. Przedstawione podejście dotyczy przede wszystkim łańcucha wartości w pojedynczym przedsiębiorstwie, w którym produkty przekazywane są do regionalnych [[centrum logistyczne|centrów dystrybucyjnych]].


Linia 20: Linia 4:


Warto jednak zwrócić uwagę, że zależnie od branży wpływ poszczególnych rodzajów zadań w przedsiębiorstwie na [[wartość]] [[produkt]]ów jest znacznie zróżnicowany. Wśród głównych czynników różnicujących znaczenie poszczególnych obszarów działalności wyróżnić można przede wszystkim charakterystykę produktów i związane z tym wymagania w zakresie wytwarzania, doboru sposobów aktywizacji [[sprzedaż]] oraz obsługi posprzedażowej (gwarancyjnej i pogwarancyjnej).
Warto jednak zwrócić uwagę, że zależnie od branży wpływ poszczególnych rodzajów zadań w przedsiębiorstwie na [[wartość]] [[produkt]]ów jest znacznie zróżnicowany. Wśród głównych czynników różnicujących znaczenie poszczególnych obszarów działalności wyróżnić można przede wszystkim charakterystykę produktów i związane z tym wymagania w zakresie wytwarzania, doboru sposobów aktywizacji [[sprzedaż]] oraz obsługi posprzedażowej (gwarancyjnej i pogwarancyjnej).
<google>ban728t</google>
[[Grafika:Tworzeniewartoscilogistyka.jpg|600px]]
[[Grafika:Tworzeniewartoscilogistyka.jpg|600px]]


Linia 35: Linia 18:


Koniecznym jest doskonalenie dotychczasowych oraz poszukiwanie nowych bardziej [[efektywność|efektywnych]] rozwiązań logistycznych w obrębie przedsiębiorstwa, ale także [[koordynacja]] działań w tej dziedzinie pomiędzy współpracującymi partnerami. Podstawowym celem logistyki jest bowiem zapewnienie najwyższego możliwego poziomu obsługi klienta oraz najkrótszego możliwego czasu reagowania na [[zapotrzebowanie]] przy najniższych kosztach.
Koniecznym jest doskonalenie dotychczasowych oraz poszukiwanie nowych bardziej [[efektywność|efektywnych]] rozwiązań logistycznych w obrębie przedsiębiorstwa, ale także [[koordynacja]] działań w tej dziedzinie pomiędzy współpracującymi partnerami. Podstawowym celem logistyki jest bowiem zapewnienie najwyższego możliwego poziomu obsługi klienta oraz najkrótszego możliwego czasu reagowania na [[zapotrzebowanie]] przy najniższych kosztach.
<google>n</google>
==TL;DR==
W artykule omawia się wpływ działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla klientów. Autorzy wskazują na rozwój logistyki i jej coraz większe zaangażowanie w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia. Różne branże mają różny wpływ poszczególnych rodzajów działań logistycznych na wartość produktów. Warto zwrócić uwagę na obsługę logistyczną, która odgrywa coraz większą rolę w pakiecie obsługi oferowanej klientom. Konieczne jest doskonalenie rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie i koordynacja działań z partnerami w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta przy jak najniższych kosztach.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Granice przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja integracyjna logistyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System logistyczny przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Źródła informacji w działalności logistycznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Optymalizacja powiązań transportowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozszerzone przedsiębiorstwo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Operator logistyczny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Christopher, M., Logistyka i [[zarządzanie]] łańcuchem dostaw. Strategie obniżki [[koszt]]ów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, wydanie II, Warszawa 2000
<noautolinks>
* Langley Jr C. J., Holcomb M. C., Creating Logistics Customer Value, Journal of Business Logistics, vol. 13, np. 2, 1992
* Christopher M. (2000), ''Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług'', Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa
* Muhlemann A. P., Oakland J. S., Lockyer K. G., Zarządzanie. [[Produkcja]] i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997
* Langley C., Holcomb M. (1992), ''Creating Logistics Customer Value'', Journal of Business Logistics, vol 13
* Porter M. E., The competitive advantage of nations, Free Press, New York, 1990
* Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (1995), ''Zarządzanie produkcja i usługi'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
* Witkowski J, O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją, [[Gospodarka]] Materiałowa i Logistyka, nr 10/1999
* Porter M. (1990), ''The competitive advantage of nations'', Free Press, New York
* Witkowski J. (1999), ''O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją'', Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 10
</noautolinks>


{{aa|Tomasz Małkus}}
{{aa|Tomasz Małkus}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
[[en:Added value (logistics)]]
[[en:Added value (logistics)]]
{{#metamaster:description|Wartość dodana to strona omawiająca wpływ działań logistycznych na wartość produktu dla nabywcy. Przedstawione są koncepcje łańcucha wartości i podejścia logistyczne.}}

Aktualna wersja na dzień 23:54, 21 gru 2023

Wpływ podstawowych rodzajów działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla nabywcy Można określić wykorzystując koncepcję łańcucha wartości M. Portera. Użytecznym jest podejście przedstawione przez M. Christophera [2000]. Autor wykorzystał w tym zakresie schemat, który przedstawiono na rysunku. Obok rozróżnienia rodzajów działań związanych z wytworzeniem i przekazaniem produktu nabywcy w schemacie wyróżnione zostały także początkowe punkty realizacji poszczególnych działań. Przedstawione podejście dotyczy przede wszystkim łańcucha wartości w pojedynczym przedsiębiorstwie, w którym produkty przekazywane są do regionalnych centrów dystrybucyjnych.

Określając miejsce logistyki w łańcuchu tworzenia wartości produktu dla nabywcy oraz występujące w tym zakresie zależności pomiędzy logistyką a wytwarzaniem warto wykorzystać także doświadczenia C. Langleya Jr. oraz M. Holcomb [1992]. Autorzy zwrócili uwagę, że w tradycyjnym ujęciu logistyka utożsamiana była z funkcjami transportu, tworzenia zapasów i magazynowania, co zostało określone jako orientacja "move - store" (przemieszczanie - składowanie). Wraz ze zmianami rynkowych warunków działania dostrzeżono potrzebę zwiększenia zaangażowania działalności logistycznej w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia [C. Langley Jr., M. Holcomb, 1992, s. 3]. Orientację taką określono mianem "move - make - store" (przemieszczanie - wytwarzanie - składowanie). Podobne podejście reprezentuje także w swoim artykule J. Witkowski [1999]. Powołując się na pracę A. Muhlemana, J. Oaklanda, K. Lockyera [1997] wskazuje na obszary działań, mieszczące się w kompetencjach jednostek produkcyjnych i logistycznych, do których należą: zarządzanie zapasami, organizacja i funkcjonowanie systemu zaopatrzenia, gospodarka magazynowa i transport wewnątrzzakładowy, lokalizacja zakładów produkcyjnych oraz wybór i rozmieszczenie wyposażenia produkcyjnego. Uzupełnić należy, że z punktu widzenia produkcji wymienione zakresy działań określono mianem pomocniczych, wyróżniając wśród innych spełniających taki warunek również obsługę eksploatacyjną obiektów i wyposażenia produkcyjnego. Działania określone pierwotnie przez M. Portera w schemacie łańcucha wartości jako usługi mieszczą w swoim zakresie obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną, co również stanowi w znacznej mierze przedmiot zainteresowania w obszarze logistyki.

Warto jednak zwrócić uwagę, że zależnie od branży wpływ poszczególnych rodzajów zadań w przedsiębiorstwie na wartość produktów jest znacznie zróżnicowany. Wśród głównych czynników różnicujących znaczenie poszczególnych obszarów działalności wyróżnić można przede wszystkim charakterystykę produktów i związane z tym wymagania w zakresie wytwarzania, doboru sposobów aktywizacji sprzedaż oraz obsługi posprzedażowej (gwarancyjnej i pogwarancyjnej). Tworzeniewartoscilogistyka.jpg

Rys. Schemat tworzenia wartości produktu dla nabywcy

Źródło: [M. Christopher, 2000, s. 100]

Warto podkreślić, że aktualne, rynkowe warunki działania przedsiębiorstw powodują, że wartość oferty dla nabywcy określają już nie tylko zgodność fizycznych cech produktu z potrzebami tego nabywcy, ale także pakiet obsługi zaproponowany wraz z nabyciem produktu, co w dominującej mierze wchodzi w zakres zadań logistycznych. W pakiecie tym coraz ważniejszą rolę odgrywają takie elementy obsługi logistycznej jak np.:

  • możliwość natychmiastowego dostarczenia poszukiwanych przez klienta towarów (dostępność towaru "na składzie"),
  • czas realizacji dostawy,
  • kompletność i bezpieczeństwo dostarczanego ładunku,
  • możliwość realizacji dostaw awaryjnych,
  • zakres usług posprzedażowych (dostawa do miejsca przeznaczenia, obsługa reklamacyjna, serwis pogwarancyjny itp.).

Koniecznym jest doskonalenie dotychczasowych oraz poszukiwanie nowych bardziej efektywnych rozwiązań logistycznych w obrębie przedsiębiorstwa, ale także koordynacja działań w tej dziedzinie pomiędzy współpracującymi partnerami. Podstawowym celem logistyki jest bowiem zapewnienie najwyższego możliwego poziomu obsługi klienta oraz najkrótszego możliwego czasu reagowania na zapotrzebowanie przy najniższych kosztach.

TL;DR

W artykule omawia się wpływ działań logistycznych na tworzenie wartości produktu dla klientów. Autorzy wskazują na rozwój logistyki i jej coraz większe zaangażowanie w procesy harmonogramowania produkcji, składania zamówień i zaopatrzenia. Różne branże mają różny wpływ poszczególnych rodzajów działań logistycznych na wartość produktów. Warto zwrócić uwagę na obsługę logistyczną, która odgrywa coraz większą rolę w pakiecie obsługi oferowanej klientom. Konieczne jest doskonalenie rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie i koordynacja działań z partnerami w celu zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta przy jak najniższych kosztach.


Wartość dodana (Logistyka)artykuły polecane
Granice przedsiębiorstwaFunkcja integracyjna logistykiLogistyka dystrybucjiLogistykaSystem logistyczny przedsiębiorstwaŹródła informacji w działalności logistycznejOptymalizacja powiązań transportowychRozszerzone przedsiębiorstwoOperator logistyczny

Bibliografia

  • Christopher M. (2000), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa
  • Langley C., Holcomb M. (1992), Creating Logistics Customer Value, Journal of Business Logistics, vol 13
  • Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (1995), Zarządzanie produkcja i usługi, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
  • Porter M. (1990), The competitive advantage of nations, Free Press, New York
  • Witkowski J. (1999), O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 10


Autor: Tomasz Małkus