Organizacja ucząca się: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Zdaniem P. Senge w '''organizacji uczącej się''' ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji [[system]]ów wspomagania decyzji z lat 50-tych.
|list1=
<ul>
<li>[[Zachowanie organizacyjne]]</li>
<li>[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]</li>
<li>[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]</li>
<li>[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]</li>
<li>[[Agent zmiany]]</li>
<li>[[System zarządzania wiedzą]]</li>
<li>[[Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Empowerment]]</li>
</ul>
}}


[[Organizacja]] ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań tworzenia, pozyskiwania i przekazywaniu wiedzy, oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nową wiedzą i doświadczenie (D.A. Garvin 1998, s. 51). Twórca powyższej definicji wskazuje na dwa zagadnienia występujące w obecnym stadium rozwoju koncepcji uczącej się organizacji. Mianowicie zwraca uwagę na brak jasnych zasad kierujących praktyką zarządzania uczącymi się organizacjami, charakteryzujących metody i techniki szczegółowe, którymi powinno posługiwać się kierownictwo firm, brak również narzędzi pomiarowych dla oceny organizacyjnego poziomu kompetencji i stopnia uczenia się. Narzędzia te są niezbędne, aby ocenić, jakie efekty ma zastosowanie koncepcji uczącej się organizacji w praktyce.


Zdaniem P. Senge w '''organizacji uczącej się''' ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji [[system]]ów wspomagania decyzji z lat 50-tych.  
Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. [[Innowacje]] są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129).
 
==TL;DR==
Organizacja ucząca się to taka, w której ludzie poszukują nowych sposobów osiągania celów, rozwijają się, uczą się na błędach i współpracują. Brakuje jednak jasnych zasad zarządzania i narzędzi oceny efektów. Koncepcja ta jest związana z realizacją strategii innowacyjnej. Kluczowe cechy organizacji uczącej się to uczenie się na błędach, ciągłe szkolenia, rozwój personelu i współpraca między wydziałami. Kompetencje potrzebne do stworzenia organizacji uczącej się to myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste, modele myślowe, budowa wspólnej wizji i zespołowe uczenie się. Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się, gdy uczy się powiększać wiedzę, doskonalić procesy i jest otwarte na otoczenie. Metody stosowane w organizacjach uczących się to m.in. CRM, analiza interesariuszy, coaching i benchmarking.


[[Organizacja]] ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań tworzenia, pozyskiwania i przekazywaniu wiedzy, oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nową wiedzą i doświadczenie (D.A. Garvin 1998, s. 51). Twórca powyższej definicji wskazuje na dwa zagadnienia występujące w obecnym stadium rozwoju koncepcji uczącej się organizacji. Mianowicie zwraca uwagę na brak jasnych zasad kierujących praktyką zarządzania uczącymi się organizacjami, charakteryzujących metody i techniki szczegółowe, którymi powinno posługiwać się kierownictwo firm, brak również narzędzi pomiarowych dla oceny organizacyjnego poziomu kompetencji i stopnia uczenia się. Narzędzia te są niezbędne, aby ocenić, jakie efekty ma zastosowanie koncepcji uczącej się organizacji w praktyce.
<google>n</google>


Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. [[Innowacje]] są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129).
<google>ban728t</google>
==Cechy wyróżniające organizacji uczącej się==
==Cechy wyróżniające organizacji uczącej się==
* uczenie się na błędach,
* uczenie się na błędach,
* ciągły [[trening]] personelu oraz planowe szkolenia,
* ciągły [[trening]] personelu oraz planowe szkolenia,
* rozwój personelu kierowany przez kierownictwo,
* [[rozwój]] personelu kierowany przez kierownictwo,
* delegowanie uprawnień i [[decentralizacja]],
* [[delegowanie]] uprawnień i [[decentralizacja]],
* podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
* podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
* częste przeglądy procedur działania,
* częste przeglądy procedur działania,
Linia 35: Linia 24:


==Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się==
==Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się==
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (B. Kaczmarek 2012, s. 468):
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące [[kompetencje]] (B. Kaczmarek 2012, s. 468):
# Myślenie systemowe- umiejętność postrzegania [[organizacja|organizacji]] w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
# [[Myślenie systemowe]] - umiejętność postrzegania [[organizacja|organizacji]] w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
# Mistrzostwo osobiste- stałe samodoskonalenie pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia [[wizja|wizji]] przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
# Mistrzostwo osobiste - stałe [[samodoskonalenie]] pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia [[wizja|wizji]] przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
# Modele myślowe- ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i zdolność do doskonalenia oddziałują na efektywność działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
# [[Modele]] myślowe - ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i [[zdolność]] do doskonalenia oddziałują na [[efektywność]] działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
# Budowa wspólnej wizji przyszłości- umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
# Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
# Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.
# Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.


==Kiedy przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się?==
==Kiedy przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się?==
[[Przedsiębiorstwo]] staje się organizacją uczącą się wtedy, gdy (K. Kudelska 2013, s. 24):  
[[Przedsiębiorstwo]] staje się organizacją uczącą się wtedy, gdy (K. Kudelska 2013, s. 24):
* "uczy się powiększać [[wiedza|wiedzę]] oraz ma mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
* "uczy się powiększać [[wiedza|wiedzę]] oraz ma mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
* uważa każdą nową działalność za okazję do uczenia się
* uważa każdą nową działalność za okazję do uczenia się
Linia 49: Linia 38:
* uczy się doskonalić procesy
* uczy się doskonalić procesy
* jest wrażliwe na zjawiska zewnętrzne
* jest wrażliwe na zjawiska zewnętrzne
* jest otwarte na otoczenie"  
* jest otwarte na otoczenie"


==Metody stosowane przez organizacje uczące się==
==Metody stosowane przez organizacje uczące się==
Linia 62: Linia 51:
* [[Coaching]],
* [[Coaching]],
* [[Mentoring]],
* [[Mentoring]],
* [[Groupware]],
* [[Outsourcing]],
* [[Outsourcing]],
* [[Reengineering]],
* [[Reengineering]],
Linia 71: Linia 59:
* [[Workflow|System workflow]],
* [[Workflow|System workflow]],
* [[MRP]].
* [[MRP]].
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zachowanie organizacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agent zmiany]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empowerment]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bakonyi J. (2012). ''[http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/bakonyi.pdf Doskonalenie jakości kształcenia szkoły wyższej jako organizacji uczącej się w świetle wymogów krajowych ram kwalifikacji.]'' "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas", Nr 2
<noautolinks>
* Czekaj J.(red.)(2007).''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
* Bakonyi J. (2012), ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/bakonyi.pdf Doskonalenie jakości kształcenia szkoły wyższej jako organizacji uczącej się w świetle wymogów krajowych ram kwalifikacji]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Nr 2
* Garvin D.A.(1998), ''Building a Learning Organization'', w: Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
* Czekaj J. (red.) (2007), ''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
* Kaczmarek B. (2012). ''Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy.'' "Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 737
* Garvin D. (1998), ''Building a Learning Organization'', [w:] Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
* Karaszewska H. (2010). ''[http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy.]'' " Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia", Nr 41
* Kaczmarek B. (2012), ''Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy.'' Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737
* Kudelska K. (2013). ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.''" Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne", Nr 3
* Karaszewska H. (2010), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia, Nr 41
* Kuźmicz K. A. (2010). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej.]'' " Ekonomia i Zarządzanie", Vol. 2, Nr 4
* Kudelska K. (2013), ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.'' Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, Nr 3
* Penc J. (2001), ''Strategiczny [[system zarządzania]]. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
* Kuźmicz K. (2010), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej]'', Ekonomia i Zarządzanie, Vol. 2, Nr 4
* Woźniak K. (2005), ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Penc J. (2001), ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Placet, Warszawa
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|[[Sławomir Wawak]],[[Krzysztof Woźniak]], Maria Płaczkiewicz}}
{{a|[[Sławomir Wawak]],[[Krzysztof Woźniak]], Maria Płaczkiewicz}}


[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[en:Learning organization]]
 
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[en:Learning organization]]
 
{{#metamaster:description|Organizacja ucząca się to koncepcja, w której ludzie stale się rozwijają i współpracują. Zmiana zachowań i zdobywanie wiedzy są kluczowe dla innowacyjnej strategii przedsiębiorstwa.}}

Aktualna wersja na dzień 21:15, 5 sty 2024

Zdaniem P. Senge w organizacji uczącej się ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji systemów wspomagania decyzji z lat 50-tych.

Organizacja ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań tworzenia, pozyskiwania i przekazywaniu wiedzy, oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nową wiedzą i doświadczenie (D.A. Garvin 1998, s. 51). Twórca powyższej definicji wskazuje na dwa zagadnienia występujące w obecnym stadium rozwoju koncepcji uczącej się organizacji. Mianowicie zwraca uwagę na brak jasnych zasad kierujących praktyką zarządzania uczącymi się organizacjami, charakteryzujących metody i techniki szczegółowe, którymi powinno posługiwać się kierownictwo firm, brak również narzędzi pomiarowych dla oceny organizacyjnego poziomu kompetencji i stopnia uczenia się. Narzędzia te są niezbędne, aby ocenić, jakie efekty ma zastosowanie koncepcji uczącej się organizacji w praktyce.

Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. Innowacje są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129).

TL;DR

Organizacja ucząca się to taka, w której ludzie poszukują nowych sposobów osiągania celów, rozwijają się, uczą się na błędach i współpracują. Brakuje jednak jasnych zasad zarządzania i narzędzi oceny efektów. Koncepcja ta jest związana z realizacją strategii innowacyjnej. Kluczowe cechy organizacji uczącej się to uczenie się na błędach, ciągłe szkolenia, rozwój personelu i współpraca między wydziałami. Kompetencje potrzebne do stworzenia organizacji uczącej się to myślenie systemowe, mistrzostwo osobiste, modele myślowe, budowa wspólnej wizji i zespołowe uczenie się. Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się, gdy uczy się powiększać wiedzę, doskonalić procesy i jest otwarte na otoczenie. Metody stosowane w organizacjach uczących się to m.in. CRM, analiza interesariuszy, coaching i benchmarking.

Cechy wyróżniające organizacji uczącej się

Kluczowe dla organizacji uczącej się jest przywództwo oraz właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym.

Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się

Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (B. Kaczmarek 2012, s. 468):

  1. Myślenie systemowe - umiejętność postrzegania organizacji w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
  2. Mistrzostwo osobiste - stałe samodoskonalenie pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia wizji przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
  3. Modele myślowe - ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i zdolność do doskonalenia oddziałują na efektywność działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
  4. Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
  5. Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.

Kiedy przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się?

Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się wtedy, gdy (K. Kudelska 2013, s. 24):

  • "uczy się powiększać wiedzę oraz ma mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
  • uważa każdą nową działalność za okazję do uczenia się
  • uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury
  • uczy się doskonalić procesy
  • jest wrażliwe na zjawiska zewnętrzne
  • jest otwarte na otoczenie"

Metody stosowane przez organizacje uczące się

Do metod stosowanych w organizacji uczącej się, zaliczyć można:


Organizacja ucząca sięartykuły polecane
Zachowanie organizacyjneZarządzanie zasobami ludzkimiWymagane kwalifikacje kierownikaRole menedżerów personalnego i liniowegoAgent zmianySystem zarządzania wiedząKultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakościąKoncepcje zarządzaniaEmpowerment

Bibliografia


Autor: Sławomir Wawak,Krzysztof Woźniak, Maria Płaczkiewicz