Kompetencje społeczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Kompetencje społeczne''' (ang. ''social competencies'') - udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) [[zdolność]] samodzielnego stosowania posiadanych [[umiejętności]] z uwzględnieniem zinternalizowanego systemu wartości.
|list1=
<ul>
<li>[[Rozwój osobisty]]</li>
<li>[[Profesjonalizm]]</li>
<li>[[Kompetencje]]</li>
<li>[[Zarządzanie talentami]]</li>
<li>[[Ścieżka kariery]]</li>
<li>[[System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Potencjał społeczny firmy]]</li>
<li>[[Zadowolenie pracowników]]</li>
<li>[[Raport Konrada]]</li>
</ul>
}}


Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych.
W skład kompetencji społecznych wchodzą procesy obejmujące różnorodne zachowania człowieka i w ich następstwie wynikające z niego odczucia, antypatie bądź sympatię.


Kompetencje społeczne stanowią przedmiot rozważań wielu nauk społecznych m.in. psychologii, zarządzania, socjologii, psychiatrii. Zgodnie z definicją ujętą w Słowniku Języka Polskiego stanowią one [[zakres]] nabytej wiedzy, doświadczenia i umiejętności posiadane w danym momencie czasu.


'''Kompetencje społeczne''' (ang. ''social competencies'') – udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) zdolność samodzielnego stosowania posiadanych umiejętności z uwzględnieniem zinternalizowanego systemu wartości.  
W literaturze przedmiotu kompetencje społeczne definiowane są również jako łączna suma umiejętności i wiedzy danej osoby. Jest ona szacowana przez [[jakość]] społecznie odpowiedniego zachowania. [[Złożoność]] umiejętności przejawia się w sposobie postępowania jednostki w określonych sytuacjach.


Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych.  
Według Sęk kompetencje stanowią jedną z części psychologii społecznych i są określane jako kompetencje społeczne i interpersonalne. Należą one do kategorii tzw. kompetencji miękkich. W życiu codziennym ułatwiają nawiązywanie a następnie utrzymywanie pozytywnych relacji międzyludzkich. Rozpatrywane kompetencje społeczne w tym oto znaczeniu są więc rozumiane jako umiejętności relacyjne poprzez które człowiek zdolny jest do inicjowania, negocjowania, przekształcania a także likwidowania różnorodnych związków interpersonalnych.
W skład kompetencji społecznych wchodzą procesy obejmujące różnorodne zachowania człowieka i w ich następstwie wynikające z niego odczucia, antypatie bądź sympatię.


Kompetencje społeczne stanowią przedmiot rozważań wielu nauk społecznych m.in psychologii, zarządzania, socjologii, psychiatrii. Zgodnie z definicją ujętą w Słowniku Języka Polskiego stanowią one zakres nabytej wiedzy, doświadczenia i umiejętności posiadane w danym momencie czasu.  
Zbliżoną definicję prezentuje M. Argyle w 1999 r. tłumacząc kompetencje społeczne jako zdolność opanowania umiejętności pozwalających generować pożą[[dane]] efekty w relacjach interpersonalnych. Autor w przedstawionym modelu ''The Argyle’s Method'' wyróżnia następujące umiejętności:
* nagradzanie
* [[asertywność|Asertywność]]
* samoprezentacja
* [[komunikacja]] werbalna
* [[komunikacja niewerbalna|Komunikacja niewerbalna]]
* [[empatia|Empatia]]
* znajomość reguł życia społecznego, czyli tzw. inteligencja społeczna.


W literaturze przedmiotu kompetencje społeczne definiowane są również jako łączna suma umiejętności i wiedzy danej osoby. Jest ona szacowana przez jakość społecznie odpowiedniego zachowania. Złożoność umiejętności przejawia się w sposobie postępowania jednostki w określonych sytuacjach.
Prawidłowo rozwinięte kompetencje wg. Schneidera pozwalają jednostce silniej angażować się w zachowania społeczne, a dzięki temu tworzyć trwałe związki międzyludzkie.


Według Sęk kompetencje stanowią jedną z części psychologii społecznych i są określane jako kompetencje społeczne i interpersonalne. Należą one do kategorii tzw. kompetencji miękkich. W życiu codziennym ułatwiają nawiązywanie a następnie utrzymywanie pozytywnych relacji międzyludzkich. Rozpatrywane kompetencje społeczne w tym oto znaczeniu są więc rozumiane jako umiejętności relacyjne poprzez które człowiek zdolny jest do inicjowania, negocjowania, przekształcania a także likwidowania różnorodnych związków interpersonalnych.
<google>n</google>


Zbliżoną definicję prezentuje M. Argyle w 1999 r. tłumacząc kompetencje społeczne jako zdolność opanowania umiejętności pozwalających generować pożądane efekty w relacjach interpersonalnych. Autor w przedstawionym modelu ''The Argyle’s Method'' wyróżnia następujące umiejętności:
==TL;DR==
 
Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych. Są one ważne w zarządzaniu i pracy zawodowej, ponieważ pomagają budować relacje międzyludzkie i osiągać sukces. Brak kompetencji społecznych może ograniczać efektywność zarówno kierowników, jak i organizacji. Rozwój tych umiejętności jest możliwy poprzez specjalistyczne szkolenia i coaching.
<google>text</google>
 
*nagradzanie
*[[asertywność|Asertywność]]
*samoprezentacja
*komunikacja werbalna
*[[komunikacja niewerbalna|Komunikacja niewerbalna]]
*[[empatia|Empatia]]
*znajomość reguł życia społecznego, czyli tzw. inteligencja społeczna.  
 
Prawidłowo rozwinięte kompetencje wg. Schneidera pozwalają jednostce silniej angażować się w zachowania społeczne, a dzięki temu tworzyć trwałe związki międzyludzkie.  


==Kompetencje społeczne w zarządzaniu==
==Kompetencje społeczne w zarządzaniu==
P. Smółka definiuje kompetencje społeczne jako ''umiejętności warunkujące sprawne [[zarządzanie]] sobą i wysoką [[skuteczność]] interpersonalną''. Według autora w czasie nieustannie zachodzących zmian w świecie biznesu, w sposobie zarządzania ludźmi oraz w trakcie kierowania własną karierą zawodową kompetencje społeczne stanowią element [[portfolio]] pracowników.
[[Rozwój]] i stałe doskonalenie kompetencji społecznych z punktu widzenia pracownika jest koniecznością w drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku pracy. Rozpatrywane natomiast z punktu widzenia organizacji stanowią sposób do budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej w globalizującym się świecie.


P. Smółka definiuje kompetencje społeczne jako ''umiejętności warunkujące sprawne zarządzanie sobą i wysoką skuteczność interpersonalną''. Według autora w czasie nieustannie zachodzących zmian w świecie biznesu, w sposobie zarządzania ludźmi oraz w trakcie kierowania własną karierą zawodową kompetencje społeczne stanowią element portfolio pracowników.  
W celu prawidłowego zrozumienia roli kompetencji społecznych w pracy zawodowej należy nakreślić kilka faktów:
Rozwój i stałe doskonalenie kompetencji społecznych z punktu widzenia pracownika jest koniecznością w drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku pracy. Rozpatrywane natomiast z punktu widzenia organizacji stanowią sposób do budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej w globalizującym się świecie.  
* Około 80% czasu pracy menedżera i właściciela przedsiębiorstwa zostaje poświęcona na komunikację z klientami, kooperantami oraz współpracownikami. Dlatego [[posiadanie]] właściwych umiejętności społecznych jest niezbędne do prawidłowego sprawowania tychże ról zawodowych. Brak kompetencji społecznych skutkuje ograniczeniem efektywnego funkcjonowania zarówno kierowników jak i organizacji w całości.
* Kompetencje społeczne stanowią około 70% umiejętności potrzebnych do wykonywania ponadprzeciętnej pracy. Szczególny ich rozwój wymagany jest u osób zajmujących wyższe stanowiska w przedsiębiorstwie, menedżerów i kierownictwo ze względu na wykonywany przez nich [[networking|Networking]], czyli [[proces]] pozyskiwania nowych i podtrzymywania już nabytych kontaktów biznesowych i zawodowych które przyczyniają się do dalszego rozwoju firmy.
* Obok kompetencji twardych (takich jak [[wiedza]] oraz [[umiejętności zawodowe]]) [[umiejętności interpersonalne]] stanowią podstawę w drodze do uzyskania awansu z pozycji specjalistycznej na pozycje menedżerskie.
* Kompetencje społeczne, które powinien posiadać każdy [[menedżer]] firmy to m.in. umiejętność budowania autorytetu, [[sprawność]] w zarządzaniu zespołem, odwaga kierownicza, umiejętność motywowania pracowników do efektywnego wykonywania pracy oraz ciągłego uczenia się.
* Ze względu na nowe sposoby organizacji pracy w przedsiębiorstwach jak m.in. coraz częściej spotykana [[praca]] zespołowa [[deficyt]] umiejętności interpersonalnych wśród pracowników jest niemile postrzegany. Brak umiejętności dzielenia się wiedzą z pozostałymi członkami zespołu skutkuje zmniejszeniem efektywności z pracy.
* W wypadku osób, które posiadają odpowiednie kompetencje społeczne [[rentowność]] przeprowadzonych szkoleń (miękkich i twardych) jest znacznie wyższa. Umiejętność zarządzania sobą pozwala szybciej przyswoić nową wiedzę i efektywniej ją wykorzystać w wykonywanej pracy.
* Zdobyte kompetencje społeczne przyczyniają się do prawidłowego przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, sprawności w wykonywanej pracy a także są ułatwieniem na drodze do pozyskania statusu zawodowego. Przełamują one bowiem barierę związaną z prezentacją posiadanych umiejętności i pozwalają zdobyć [[zaufanie]] i [[wiarygodność]].


W celu prawidłowego zrozumienia roli kompetencji społecznych w pracy zawodowej należy nakreślić kilka faktów:
Rozwój kompetencji społecznych uzależniony jest od tzw. procesu uczenia się jednostki. Jednym ze sposobów na eskalację posiadanych kompetencji są specjalistyczne szkolenia. [[Partycypacja]] w interaktywnym procesie ma na celu doskonalenie już nabytych umiejętności, nabywanie nowych kompetencji oraz redukcje złych nawyków.
*Około 80% czasu pracy menedżera i właściciela przedsiębiorstwa zostaje poświęcona na komunikację z klientami, kooperantami oraz współpracownikami. Dlatego posiadanie właściwych umiejętności społecznych jest niezbędne do prawidłowego sprawowania tychże ról zawodowych. Brak kompetencji społecznych skutkuje ograniczeniem efektywnego funkcjonowania zarówno kierowników jak i organizacji w całości.  
Menedżerowie w celu podniesienia swych kwalifikacji coraz częściej wybierają metodę jaką jest [[coaching]] umiejętności miękkich. Podczas sesji coachingu nacisk kładziony jest na rozwijanie skuteczności działań oraz [[wzmocnienie]] satysfakcji z aktywności odczuwanej przez menedżera.
*Kompetencje społeczne stanowią około 70% umiejętności potrzebnych do wykonywania ponadprzeciętnej pracy. Szczególny ich rozwój wymagany jest u osób zajmujących wyższe stanowiska w przedsiębiorstwie, menedżerów i kierownictwo ze względu na wykonywany przez nich [[networking|Networking]], czyli proces pozyskiwania nowych i podtrzymywania już nabytych kontaktów biznesowych i zawodowych które przyczyniają się do dalszego rozwoju firmy.
*Obok kompetencji twardych (takich jak wiedza oraz umiejętności zawodowe) umiejętności interpersonalne stanowią podstawę w drodze do uzyskania awansu z pozycji specjalistycznej na pozycje menedżerskie.
*Kompetencje społeczne, które powinien posiadać każdy menedżer firmy to m.in umiejętność budowania autorytetu, sprawność w zarządzaniu zespołem, odwaga kierownicza, umiejętność motywowania pracowników do efektywnego wykonywania pracy oraz ciągłego uczenia się.  
*Ze względu na nowe sposoby organizacji pracy w przedsiębiorstwach jak m.in coraz częściej spotykana praca zespołowa deficyt umiejętności interpersonalnych wśród pracowników jest niemile postrzegany. Brak umiejętności dzielenia się wiedzą z pozostałymi członkami zespołu skutkuje zmniejszeniem efektywności z pracy.  
*W wypadku osób, które posiadają odpowiednie kompetencje społeczne rentowność przeprowadzonych szkoleń (miękkich i twardych) jest znacznie wyższa. Umiejętność zarządzania sobą pozwala szybciej przyswoić nową wiedzę i efektywniej ją wykorzystać w wykonywanej pracy.
*Zdobyte kompetencje społeczne przyczyniają się do prawidłowego przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, sprawności w wykonywanej pracy a także są ułatwieniem na drodze do pozyskania statusu zawodowego. Przełamują one bowiem barierę związaną z prezentacją posiadanych umiejętności i pozwalają zdobyć zaufanie i wiarygodność.  


Rozwój kompetencji społecznych uzależniony jest od tzw. procesu uczenia się jednostki. Jednym ze sposobów na eskalację posiadanych kompetencji są specjalistyczne szkolenia. Partycypacja w interaktywnym procesie ma na celu doskonalenie już nabytych umiejętności, nabywanie nowych kompetencji oraz redukcje złych nawyków.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozwój osobisty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Profesjonalizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kompetencje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie talentami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ścieżka kariery]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Raport Konrada]]}} }}
Menedżerowie w celu podniesienia swych kwalifikacji coraz częściej wybierają metodę jaką jest  coaching umiejętności miękkich. Podczas sesji coachingu nacisk kładziony jest na rozwijanie skuteczności działań oraz wzmocnienie satysfakcji z aktywności odczuwanej przez menedżera.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Smółka P. (2008) ''Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych.'' Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa, s.15-17.  
<noautolinks>
*Polański. E. (2005) ''Słownik Języka Polskiego.'' Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Bieniek I. (2012), ''Interdyscyplinarność kompetencji społecznych oraz znaczenie ich rozwoju w kontekście pracy menedżera'', Zeszyty Naukowe Organizacja i zarządzanie Politechniki Śląskiej, Nr 1891
*Stump K. N., Ratliff J. M., Wu Y. P., Hawley P. H. (2009) ''[https://www.researchgate.net/profile/Ph_Hawley/publication/226580212_Theories_of_Social_Competence_from_the_Top-Down_to_the_Bottom-Up_A_Case_for_Considering_Foundational_Human_Needs/links/0a85e5338553d83f0d000000.pdf Theories of Social Competence from the Top-Down to the Bottom-Up: A Case for Considering Foundational Human Needs].'' Wydawnictwo Springer.
* Drabik L. (red.) (2019), ''Słownik języka polskiego PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
*Zsolnai A. ''[http://herj.lib.unideb.hu/file/3/554a6feb1c360/szerzo/Zsolnai_0402.pdf Social and emotional competence].'' University of Szeged, Faculty of Arts, Institute of Education University of Szeged.
* Kaczmarek R., Żabicki P. (2007), ''Psychologia biznesu.'' Wydawnictwo Rebis, Poznań
*Szołtysek J., Jeż R., Twaróg S., ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-900ebdc6-0dd1-44b0-8678-a1d29f362f0b/content/partContents/47c7907c-926c-3500-875a-263902b01db9 Kompetencje społeczne w okresie kształcenia zawodowego na potrzeby logistyki społecznej].'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ISSN 2083-8611 Nr 249, Katowice 2015.
* Smółka P. (2008), ''Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych'', Wolters Kluwer, Kraków
*Bieniek I., ''Interdyscyplinarność kompetencji społecznych oraz znaczenie ich rozwoju w kontekście pracy menedżera.'' Zeszyty Naukowe Organizacja i zarządzanie Politechniki Śląskiej, Nr kol. 1891, Gliwice 2012.
* Stump K., Ratliff J., Wu Y., Hawley P. (2009), ''Theories of Social Competence from the Top-Down to the Bottom-Up: A Case for Considering Foundational Human Needs'', Wydawnictwo Springer
*Kaczmarek R., Żabicki P., ''Psychologia biznesu.'' Wydawnictwo Rebis, Poznań 2007, 157-173.
* Szołtysek J., Jeż R., Twaróg S. (2015), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-900ebdc6-0dd1-44b0-8678-a1d29f362f0b/content/partContents/47c7907c-926c-3500-875a-263902b01db9 Kompetencje społeczne w okresie kształcenia zawodowego na potrzeby logistyki społecznej]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 249
* Zsolnai A. (2016), ''Social and emotional competence. University of Szeged, Faculty of Arts, Institute of Education University of Szeged'', Social Competence Research Group, nr 2015.01
</noautolinks>


{{a|Kinga Gniadek}}
[[Kategoria:Psychologia społeczna]]


{{a|Kinga Gniadek}}
{{#metamaster:description|Kompetencje społeczne to umiejętność rozumienia i nawiązywania relacji międzyludzkich. Rozwinięte kompetencje społeczne pozwolą na lepsze zaangażowanie w życie społeczne i tworzenie trwałych związków.}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Psychologia]]

Aktualna wersja na dzień 23:15, 5 gru 2023

Kompetencje społeczne (ang. social competencies) - udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) zdolność samodzielnego stosowania posiadanych umiejętności z uwzględnieniem zinternalizowanego systemu wartości.

Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych. W skład kompetencji społecznych wchodzą procesy obejmujące różnorodne zachowania człowieka i w ich następstwie wynikające z niego odczucia, antypatie bądź sympatię.

Kompetencje społeczne stanowią przedmiot rozważań wielu nauk społecznych m.in. psychologii, zarządzania, socjologii, psychiatrii. Zgodnie z definicją ujętą w Słowniku Języka Polskiego stanowią one zakres nabytej wiedzy, doświadczenia i umiejętności posiadane w danym momencie czasu.

W literaturze przedmiotu kompetencje społeczne definiowane są również jako łączna suma umiejętności i wiedzy danej osoby. Jest ona szacowana przez jakość społecznie odpowiedniego zachowania. Złożoność umiejętności przejawia się w sposobie postępowania jednostki w określonych sytuacjach.

Według Sęk kompetencje stanowią jedną z części psychologii społecznych i są określane jako kompetencje społeczne i interpersonalne. Należą one do kategorii tzw. kompetencji miękkich. W życiu codziennym ułatwiają nawiązywanie a następnie utrzymywanie pozytywnych relacji międzyludzkich. Rozpatrywane kompetencje społeczne w tym oto znaczeniu są więc rozumiane jako umiejętności relacyjne poprzez które człowiek zdolny jest do inicjowania, negocjowania, przekształcania a także likwidowania różnorodnych związków interpersonalnych.

Zbliżoną definicję prezentuje M. Argyle w 1999 r. tłumacząc kompetencje społeczne jako zdolność opanowania umiejętności pozwalających generować pożądane efekty w relacjach interpersonalnych. Autor w przedstawionym modelu The Argyle’s Method wyróżnia następujące umiejętności:

Prawidłowo rozwinięte kompetencje wg. Schneidera pozwalają jednostce silniej angażować się w zachowania społeczne, a dzięki temu tworzyć trwałe związki międzyludzkie.

TL;DR

Kompetencje społeczne to umiejętność postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych. Są one ważne w zarządzaniu i pracy zawodowej, ponieważ pomagają budować relacje międzyludzkie i osiągać sukces. Brak kompetencji społecznych może ograniczać efektywność zarówno kierowników, jak i organizacji. Rozwój tych umiejętności jest możliwy poprzez specjalistyczne szkolenia i coaching.

Kompetencje społeczne w zarządzaniu

P. Smółka definiuje kompetencje społeczne jako umiejętności warunkujące sprawne zarządzanie sobą i wysoką skuteczność interpersonalną. Według autora w czasie nieustannie zachodzących zmian w świecie biznesu, w sposobie zarządzania ludźmi oraz w trakcie kierowania własną karierą zawodową kompetencje społeczne stanowią element portfolio pracowników. Rozwój i stałe doskonalenie kompetencji społecznych z punktu widzenia pracownika jest koniecznością w drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku pracy. Rozpatrywane natomiast z punktu widzenia organizacji stanowią sposób do budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej w globalizującym się świecie.

W celu prawidłowego zrozumienia roli kompetencji społecznych w pracy zawodowej należy nakreślić kilka faktów:

  • Około 80% czasu pracy menedżera i właściciela przedsiębiorstwa zostaje poświęcona na komunikację z klientami, kooperantami oraz współpracownikami. Dlatego posiadanie właściwych umiejętności społecznych jest niezbędne do prawidłowego sprawowania tychże ról zawodowych. Brak kompetencji społecznych skutkuje ograniczeniem efektywnego funkcjonowania zarówno kierowników jak i organizacji w całości.
  • Kompetencje społeczne stanowią około 70% umiejętności potrzebnych do wykonywania ponadprzeciętnej pracy. Szczególny ich rozwój wymagany jest u osób zajmujących wyższe stanowiska w przedsiębiorstwie, menedżerów i kierownictwo ze względu na wykonywany przez nich Networking, czyli proces pozyskiwania nowych i podtrzymywania już nabytych kontaktów biznesowych i zawodowych które przyczyniają się do dalszego rozwoju firmy.
  • Obok kompetencji twardych (takich jak wiedza oraz umiejętności zawodowe) umiejętności interpersonalne stanowią podstawę w drodze do uzyskania awansu z pozycji specjalistycznej na pozycje menedżerskie.
  • Kompetencje społeczne, które powinien posiadać każdy menedżer firmy to m.in. umiejętność budowania autorytetu, sprawność w zarządzaniu zespołem, odwaga kierownicza, umiejętność motywowania pracowników do efektywnego wykonywania pracy oraz ciągłego uczenia się.
  • Ze względu na nowe sposoby organizacji pracy w przedsiębiorstwach jak m.in. coraz częściej spotykana praca zespołowa deficyt umiejętności interpersonalnych wśród pracowników jest niemile postrzegany. Brak umiejętności dzielenia się wiedzą z pozostałymi członkami zespołu skutkuje zmniejszeniem efektywności z pracy.
  • W wypadku osób, które posiadają odpowiednie kompetencje społeczne rentowność przeprowadzonych szkoleń (miękkich i twardych) jest znacznie wyższa. Umiejętność zarządzania sobą pozwala szybciej przyswoić nową wiedzę i efektywniej ją wykorzystać w wykonywanej pracy.
  • Zdobyte kompetencje społeczne przyczyniają się do prawidłowego przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, sprawności w wykonywanej pracy a także są ułatwieniem na drodze do pozyskania statusu zawodowego. Przełamują one bowiem barierę związaną z prezentacją posiadanych umiejętności i pozwalają zdobyć zaufanie i wiarygodność.

Rozwój kompetencji społecznych uzależniony jest od tzw. procesu uczenia się jednostki. Jednym ze sposobów na eskalację posiadanych kompetencji są specjalistyczne szkolenia. Partycypacja w interaktywnym procesie ma na celu doskonalenie już nabytych umiejętności, nabywanie nowych kompetencji oraz redukcje złych nawyków. Menedżerowie w celu podniesienia swych kwalifikacji coraz częściej wybierają metodę jaką jest coaching umiejętności miękkich. Podczas sesji coachingu nacisk kładziony jest na rozwijanie skuteczności działań oraz wzmocnienie satysfakcji z aktywności odczuwanej przez menedżera.


Kompetencje społeczneartykuły polecane
Rozwój osobistyProfesjonalizmKompetencjeZarządzanie talentamiŚcieżka karierySystem motywacyjny w kontekście zarządzania jakościąPotencjał społeczny firmyZadowolenie pracownikówRaport Konrada

Bibliografia

  • Bieniek I. (2012), Interdyscyplinarność kompetencji społecznych oraz znaczenie ich rozwoju w kontekście pracy menedżera, Zeszyty Naukowe Organizacja i zarządzanie Politechniki Śląskiej, Nr 1891
  • Drabik L. (red.) (2019), Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kaczmarek R., Żabicki P. (2007), Psychologia biznesu. Wydawnictwo Rebis, Poznań
  • Smółka P. (2008), Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Wolters Kluwer, Kraków
  • Stump K., Ratliff J., Wu Y., Hawley P. (2009), Theories of Social Competence from the Top-Down to the Bottom-Up: A Case for Considering Foundational Human Needs, Wydawnictwo Springer
  • Szołtysek J., Jeż R., Twaróg S. (2015), Kompetencje społeczne w okresie kształcenia zawodowego na potrzeby logistyki społecznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 249
  • Zsolnai A. (2016), Social and emotional competence. University of Szeged, Faculty of Arts, Institute of Education University of Szeged, Social Competence Research Group, nr 2015.01


Autor: Kinga Gniadek