Zasady zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Zarządzanie]] to "zestaw działań (obejmujący planowanie i [[podejmowanie decyzji]], organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na [[zasoby]] organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny". [R.W. Griffin, 2012, s. 31] | |||
[[Zarządzanie]] to "zestaw działań (obejmujący planowanie i [[podejmowanie decyzji]], organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na [[zasoby]] organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 20: | Linia 5: | ||
==Zasady zarządzania według Fayola== | ==Zasady zarządzania według Fayola== | ||
[[Henri Fayol]] był "najwybitniejszym rzecznikiem kierunku administracyjnego w zarządzaniu". Zarządzanie administracyjne to podejście do zarządzania, koncentrujące się na zarządzaniu całą [[organizacja|organizacją]]. [R.W. Griffin, 2012, s. 31] | |||
[[Henri Fayol]] był "najwybitniejszym rzecznikiem kierunku administracyjnego w zarządzaniu. | |||
To on jako pierwszy skonkretyzował funkcje kierownicze ([[planowanie]], [[organizowanie]], [[przewodzenie]] i [[kontrolowanie]]), które w sposób racjonalny opisują treść procesu zarządzania. | To on jako pierwszy skonkretyzował funkcje kierownicze ([[planowanie]], [[organizowanie]], [[przewodzenie]] i [[kontrolowanie]]), które w sposób racjonalny opisują treść procesu zarządzania. | ||
Na podstawie obserwacji dokonanych w czasie kierowania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], ustanowił czternaście zasad, które w większości związane są bezpośrednio z człowiekiem i stanowią podłoże sukcesu organizacji. Należy również pamiętać, jak sam autor podkreśla, że każda [[firma]] i każdy [[menedżer]] jest inny, dlatego każdy powinien ustalać zasady na swój własny sposób | Na podstawie obserwacji dokonanych w czasie kierowania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], ustanowił czternaście zasad, które w większości związane są bezpośrednio z człowiekiem i stanowią podłoże sukcesu organizacji. Należy również pamiętać, jak sam autor podkreśla, że każda [[firma]] i każdy [[menedżer]] jest inny, dlatego każdy powinien ustalać zasady na swój własny sposób [D. Jemielniak, 2005, s. 34-36] | ||
Sugerowane przez Fayola zasady są jednymi z najbardziej znanych i uznawanych po dzień dzisiejszy zasad sprawnego zarządzania. Zasady te to: | Sugerowane przez Fayola zasady są jednymi z najbardziej znanych i uznawanych po dzień dzisiejszy zasad sprawnego zarządzania. Zasady te to: | ||
# '''[[Podział pracy]]''' | # '''[[Podział pracy]]''' - umożliwia uzyskiwanie korzystniejszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. [[Specjalizacja]] zadań powinna spowodować wzrost [[efektywność|efektywności]]. Podlega jej zarówno [[praca]] techniczna jak i praca kierownicza. | ||
# '''[[Autorytet]]''' | # '''[[Autorytet]]''' - jest niezbędny do prawidłowego wykonywania obowiązków kierowniczych. Dzielimy go na 2 kategorie: autorytet formalny (urzędowy) - wynikający z zajmowanego stanowiska, daje [[prawo]] do wydawania rozkazów oraz poleceń oraz autorytet osobisty - związany z indywidualnymi cechami i charakterem menadżera z jego pracownikami, wynika z wiedzy, doświadczenia, posłuszeństwa, [[umiejętności]] kierowania itd. | ||
# '''[[Dyscyplina]]''' | # '''[[Dyscyplina]]''' - pojmowana jako podporządkowanie się regułom oraz normom ustalonym przez [[pracodawca|pracodawcę]]. Objawia się przez posłuszeństwo i pracowitość w relacjach między [[kierownik|kierownikami]], a podwładnymi. Aby zasady panujące w organizacji były należycie respektowane, muszą istnieć sprawiedliwe układy, np. reguły wynagrodzenia bądź stosowna kara. | ||
# '''Jedność rozkazodawstwa''' | # '''Jedność rozkazodawstwa''' - [[zasada]] ta polega na tym, że każdy podwładny powinien otrzymywać polecenia wydawane tylko przez jedną osobę - przełożonego, kierownika. Wykluczone jest wykonywanie poleceń od dwóch przełożonych, ponieważ zaburza to organizację pracy, a tym samym funkcjonowanie organizacji. | ||
# '''Jedność kierownictwa''' | # '''Jedność kierownictwa''' - w każdym zespole powinien być jeden [[kierownik]] i jeden cel działania, realizowany przez wszystkich. Nie powinno się łączyć zasady jedności rozkazodawstwa (podwładnym zawsze kieruje jeden [[przełożony]]) z zasadą jedności kierownictwa (jeden kierownik, jeden [[plan]]). Różnica bowiem polega na tym, iż jednolitość kierownictwa zapewnia sprawną organizację zespołu, a jednolitość rozkazodawstwa rzutuje na jego prawidłowe funkcjonowanie. | ||
# '''Podporządkowanie interesu osobistego (jednostki) interesowi ogółu''' | # '''Podporządkowanie interesu osobistego (jednostki) interesowi ogółu''' - interesy pracowników bądź grupy nie mogą dominować nad interesami organizacji jako całości. | ||
# '''[[Wynagrodzenie]]''' | # '''[[Wynagrodzenie]]''' - powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników (nagradzanie i [[motywowanie]] do dalszej pracy) jak i pracodawców. Uzależnione jest od efektów pracy oraz jest do nich proporcjonalne. | ||
# '''[[Centralizacja]]''' | # '''[[Centralizacja]]''' - znalezienie "złotego środka" pomiędzy centralizacją (ograniczeniem roli podwładnych w podejmowaniu decyzji) i [[decentralizacja|decentralizacją]] (zwiększeniem ich roli), aby przyniosło to jak największą [[efektywność]], przy jak najlepszym wykorzystaniu [[zdolności]] personelu. | ||
#'''[[Hierarchia]]''' | # '''[[Hierarchia]]''' - liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania (od najwyższego do najniższego szczebla), które należy przestrzegać. Hierarchia ustala procedury wydawania poleceń i informacji tzw. drogą służbową, która powinna być jak najkrótsza. | ||
# '''Ład''' | # '''Ład''' - [[zasoby ludzkie]] (pracownicy) i zasoby rzeczowe powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. Istotne jest, aby ludzie byli na najodpowiedniejszych dla nich stanowiskach w celu zapewnienia stabilności działania. | ||
# '''Sprawiedliwość''' (w stosunku do personelu) | # '''Sprawiedliwość''' (w stosunku do personelu) - od kierowników wymaga się uprzejmości i "ludzkiego" traktowania w stosunku do podwładnych. | ||
# '''Stabilność personelu''' | # '''Stabilność personelu''' - unikanie dużej [[fluktuacja|fluktuacji]] pracowników, która niekorzystnie wpływa na [[sprawność]] funkcjonowania organizacji. | ||
# '''[[Inicjatywa]]''' | # '''[[Inicjatywa]]''' - podwładny powinien mieć możliwość udziału w tworzeniu swoich koncepcji i realizacji planów działania organizacji, nawet jeśli wypływałyby z tego błędy i pomyłki. Taka swoboda zwiększa zaangażowanie na wszystkich szczeblach zarządzania. | ||
# '''Harmonia personelu''' ''(fr. esprit de corps)'' | # '''Harmonia personelu''' ''(fr. esprit de corps)'' - poczucie wspólnoty personelu. [[Praca zespołowa]], poczucie jedności i przynależności do jednej grupy powinno być akceptowane i podtrzymywane dla efektywności pracy. Zgranie personelu powinno się opierać na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa. Należy natomiast unikać wszelkich [[konflikt|konfliktów]] i sporów między podwładnymi. | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Zasady zarządzania według Taylora== | ==Zasady zarządzania według Taylora== | ||
[[Frederick Winslow Taylor]] uważa się za prekursora naukowego zarządzania, czyli takiego podejścia, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności siły roboczej [R.W. Griffin, 2012, s. 29] Najlepszym na to sposobem może być udoskonalenie podziału pracy, tak aby [[pracownik]] wykonywał tylko jedną czynność. Taylor wprowadził również akordowy [[system]] [[wynagrodzenie|wynagrodzeń]]. | |||
[[Frederick Winslow Taylor]] uważa się za prekursora naukowego zarządzania, czyli takiego podejścia, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności siły roboczej | |||
Największą zaletą, wynikającą z naukowego zarządzania jest budowana na wzajemnym zaufaniu harmonia pomiędzy przełożonym (kierownikiem), a podwładnym (pracownikiem). | Największą zaletą, wynikającą z naukowego zarządzania jest budowana na wzajemnym zaufaniu harmonia pomiędzy przełożonym (kierownikiem), a podwładnym (pracownikiem). | ||
Linia 58: | Linia 41: | ||
==Zasady zarządzania według Adamieckiego== | ==Zasady zarządzania według Adamieckiego== | ||
Polski wkład w [[rozwój]] dziedziny naukowego zarządzania miały również prace [[Karol Adamiecki|Karola Adamieckiego]]. Zajmował się on podobnymi zagadnieniami co Taylor. Zależało mu bowiem również na usprawnieniu procesów zarządzania [K. Klincewicz, 2016, s. 61] | |||
Polski wkład w [[rozwój]] dziedziny naukowego zarządzania miały również prace [[Karol Adamiecki|Karola Adamieckiego]]. Zajmował się on podobnymi zagadnieniami co Taylor. Zależało mu bowiem również na usprawnieniu procesów zarządzania | |||
Adamiecki sformułował trzy zasady zarządzania, które nazwał prawami: | Adamiecki sformułował trzy zasady zarządzania, które nazwał prawami: | ||
Linia 65: | Linia 47: | ||
# [[prawo koncentracji]] lub integracji - każda komórka zajmuje się jedynie fragmentem pracy, które dopiero zbiorowo tworzą organizację, | # [[prawo koncentracji]] lub integracji - każda komórka zajmuje się jedynie fragmentem pracy, które dopiero zbiorowo tworzą organizację, | ||
# [[prawo harmonii]] (współpracujące ze sobą komórki organizacji powinny być do siebie dopasowane pod względem ilości pracy i jej jakości wykonania). | # [[prawo harmonii]] (współpracujące ze sobą komórki organizacji powinny być do siebie dopasowane pod względem ilości pracy i jej jakości wykonania). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Klasyczna szkoła zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Kierowanie]]}} — {{i5link|a=[[Delegowanie uprawnień]]}} — {{i5link|a=[[Lyndall Fownes Urwick]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój zarządzania personelem]]}} — {{i5link|a=[[Henri Fayol]]}} — {{i5link|a=[[Teoria zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Harrington Emerson]]}} — {{i5link|a=[[Tomasz Bata]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Griffin | * Griffin R. (2017), ''Podstawy zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Jemielniak D., Latusek D. | * Jemielniak D., Latusek D. (2005), ''Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw'', Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa | ||
* Klincewicz K. | * Klincewicz K. (red.) (2016), ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | ||
* Mioduszewski J. | * Mioduszewski J. (red.) (2013), ''Metody organizacji i zarządzania'', Expol, Olsztyn | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Anna Czarnecka}} | {{a|Anna Czarnecka}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Podstawy zarządzania]] | ||
{{#metamaster:description|Zasady zarządzania i osiąganie celów organizacji przez wykorzystanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych.}} | {{#metamaster:description|Zasady zarządzania i osiąganie celów organizacji przez wykorzystanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych.}} |
Aktualna wersja na dzień 11:44, 21 sty 2024
Zarządzanie to "zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny". [R.W. Griffin, 2012, s. 31]
TL;DR
Artykuł omawia zasady zarządzania według trzech znanych teoretyków - Fayola, Taylora i Adamieckiego. Zasady Fayola obejmują podział pracy, autorytet, dyscyplinę, jedność rozkazodawstwa, jedność kierownictwa, podporządkowanie interesu ogółu, wynagrodzenie, centralizację, hierarchię, ład, sprawiedliwość, stabilność personelu, inicjatywę i harmonię personelu. Zasady Taylora skupiają się na naukowym zarządzaniu, zwiększaniu efektywności pracy poprzez podział zadań i akordowe wynagrodzenia. Zasady Adamieckiego dotyczą podziału pracy, koncentracji i harmonii w organizacji.
Zasady zarządzania według Fayola
Henri Fayol był "najwybitniejszym rzecznikiem kierunku administracyjnego w zarządzaniu". Zarządzanie administracyjne to podejście do zarządzania, koncentrujące się na zarządzaniu całą organizacją. [R.W. Griffin, 2012, s. 31]
To on jako pierwszy skonkretyzował funkcje kierownicze (planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie), które w sposób racjonalny opisują treść procesu zarządzania.
Na podstawie obserwacji dokonanych w czasie kierowania przedsiębiorstwem, ustanowił czternaście zasad, które w większości związane są bezpośrednio z człowiekiem i stanowią podłoże sukcesu organizacji. Należy również pamiętać, jak sam autor podkreśla, że każda firma i każdy menedżer jest inny, dlatego każdy powinien ustalać zasady na swój własny sposób [D. Jemielniak, 2005, s. 34-36]
Sugerowane przez Fayola zasady są jednymi z najbardziej znanych i uznawanych po dzień dzisiejszy zasad sprawnego zarządzania. Zasady te to:
- Podział pracy - umożliwia uzyskiwanie korzystniejszych efektów przy tym samym nakładzie pracy. Specjalizacja zadań powinna spowodować wzrost efektywności. Podlega jej zarówno praca techniczna jak i praca kierownicza.
- Autorytet - jest niezbędny do prawidłowego wykonywania obowiązków kierowniczych. Dzielimy go na 2 kategorie: autorytet formalny (urzędowy) - wynikający z zajmowanego stanowiska, daje prawo do wydawania rozkazów oraz poleceń oraz autorytet osobisty - związany z indywidualnymi cechami i charakterem menadżera z jego pracownikami, wynika z wiedzy, doświadczenia, posłuszeństwa, umiejętności kierowania itd.
- Dyscyplina - pojmowana jako podporządkowanie się regułom oraz normom ustalonym przez pracodawcę. Objawia się przez posłuszeństwo i pracowitość w relacjach między kierownikami, a podwładnymi. Aby zasady panujące w organizacji były należycie respektowane, muszą istnieć sprawiedliwe układy, np. reguły wynagrodzenia bądź stosowna kara.
- Jedność rozkazodawstwa - zasada ta polega na tym, że każdy podwładny powinien otrzymywać polecenia wydawane tylko przez jedną osobę - przełożonego, kierownika. Wykluczone jest wykonywanie poleceń od dwóch przełożonych, ponieważ zaburza to organizację pracy, a tym samym funkcjonowanie organizacji.
- Jedność kierownictwa - w każdym zespole powinien być jeden kierownik i jeden cel działania, realizowany przez wszystkich. Nie powinno się łączyć zasady jedności rozkazodawstwa (podwładnym zawsze kieruje jeden przełożony) z zasadą jedności kierownictwa (jeden kierownik, jeden plan). Różnica bowiem polega na tym, iż jednolitość kierownictwa zapewnia sprawną organizację zespołu, a jednolitość rozkazodawstwa rzutuje na jego prawidłowe funkcjonowanie.
- Podporządkowanie interesu osobistego (jednostki) interesowi ogółu - interesy pracowników bądź grupy nie mogą dominować nad interesami organizacji jako całości.
- Wynagrodzenie - powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników (nagradzanie i motywowanie do dalszej pracy) jak i pracodawców. Uzależnione jest od efektów pracy oraz jest do nich proporcjonalne.
- Centralizacja - znalezienie "złotego środka" pomiędzy centralizacją (ograniczeniem roli podwładnych w podejmowaniu decyzji) i decentralizacją (zwiększeniem ich roli), aby przyniosło to jak największą efektywność, przy jak najlepszym wykorzystaniu zdolności personelu.
- Hierarchia - liniowe uszeregowanie stanowisk kierowniczych na zasadzie podporządkowania (od najwyższego do najniższego szczebla), które należy przestrzegać. Hierarchia ustala procedury wydawania poleceń i informacji tzw. drogą służbową, która powinna być jak najkrótsza.
- Ład - zasoby ludzkie (pracownicy) i zasoby rzeczowe powinny być na właściwym miejscu we właściwym czasie. Istotne jest, aby ludzie byli na najodpowiedniejszych dla nich stanowiskach w celu zapewnienia stabilności działania.
- Sprawiedliwość (w stosunku do personelu) - od kierowników wymaga się uprzejmości i "ludzkiego" traktowania w stosunku do podwładnych.
- Stabilność personelu - unikanie dużej fluktuacji pracowników, która niekorzystnie wpływa na sprawność funkcjonowania organizacji.
- Inicjatywa - podwładny powinien mieć możliwość udziału w tworzeniu swoich koncepcji i realizacji planów działania organizacji, nawet jeśli wypływałyby z tego błędy i pomyłki. Taka swoboda zwiększa zaangażowanie na wszystkich szczeblach zarządzania.
- Harmonia personelu (fr. esprit de corps) - poczucie wspólnoty personelu. Praca zespołowa, poczucie jedności i przynależności do jednej grupy powinno być akceptowane i podtrzymywane dla efektywności pracy. Zgranie personelu powinno się opierać na podstawie zasady jedności rozkazodawstwa. Należy natomiast unikać wszelkich konfliktów i sporów między podwładnymi.
Zasady zarządzania według Taylora
Frederick Winslow Taylor uważa się za prekursora naukowego zarządzania, czyli takiego podejścia, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności siły roboczej [R.W. Griffin, 2012, s. 29] Najlepszym na to sposobem może być udoskonalenie podziału pracy, tak aby pracownik wykonywał tylko jedną czynność. Taylor wprowadził również akordowy system wynagrodzeń.
Największą zaletą, wynikającą z naukowego zarządzania jest budowana na wzajemnym zaufaniu harmonia pomiędzy przełożonym (kierownikiem), a podwładnym (pracownikiem).
Kroki w naukowym zarządzaniu sugerowane przez Taylora to: [R.W. Griffin, 2012, s. 30]
- Naukowe opracowanie każdego elementu pracy na danym stanowisku.
- Naukowe dobranie pracowników, a następnie wyszkolenie ich do wykonywania pracy zgodnie z krokiem pierwszym.
- Nadzorowanie pracowników, w taki sposób, aby mieć pewność, że będą się stosować do przypisanych im metod wykonywania pracy.
- Dalsze planowanie pracy, ale wykorzystywać robotników do faktycznego wykonywania pracy.
Zasady zarządzania według Adamieckiego
Polski wkład w rozwój dziedziny naukowego zarządzania miały również prace Karola Adamieckiego. Zajmował się on podobnymi zagadnieniami co Taylor. Zależało mu bowiem również na usprawnieniu procesów zarządzania [K. Klincewicz, 2016, s. 61]
Adamiecki sformułował trzy zasady zarządzania, które nazwał prawami:
- prawo podziału pracy - na wykonawczą i kierowniczą,
- prawo koncentracji lub integracji - każda komórka zajmuje się jedynie fragmentem pracy, które dopiero zbiorowo tworzą organizację,
- prawo harmonii (współpracujące ze sobą komórki organizacji powinny być do siebie dopasowane pod względem ilości pracy i jej jakości wykonania).
Zasady zarządzania — artykuły polecane |
Klasyczna szkoła zarządzania — Kierowanie — Delegowanie uprawnień — Lyndall Fownes Urwick — Rozwój zarządzania personelem — Henri Fayol — Teoria zarządzania — Harrington Emerson — Tomasz Bata |
Bibliografia
- Griffin R. (2017), Podstawy zarządzania organizacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Jemielniak D., Latusek D. (2005), Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa
- Klincewicz K. (red.) (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Mioduszewski J. (red.) (2013), Metody organizacji i zarządzania, Expol, Olsztyn
Autor: Anna Czarnecka