Sprzedaż osobista: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Dystrybucja usług turystycznych]]</li>
<li>[[Targi]]</li>
<li>[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]</li>
<li>[[Cross-selling]]</li>
<li>[[Dystrybucja]]</li>
<li>[[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]</li>
<li>[[Rodzaje akwizycji]]</li>
<li>[[Konkurencja doskonała]]</li>
<li>[[Nisza rynkowa]]</li>
</ul>
}}
"'''[[Sprzedaż]] osobista''' to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której [[sprzedawca]] demonstruje [[produkt]] i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu". (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku - co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów (M. J. Thomas 1999, s. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz" (E. F. Cyrson 1994, s. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, s. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. [[Elastyczność]] z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, s. 12).
"'''[[Sprzedaż]] osobista''' to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której [[sprzedawca]] demonstruje [[produkt]] i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu". (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku - co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów (M. J. Thomas 1999, s. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz" (E. F. Cyrson 1994, s. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, s. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. [[Elastyczność]] z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, s. 12).


Linia 25: Linia 10:
* przekonywanie klientów i wspieranie sprzedaży poprzez udzielanie pomocy, porad itp.
* przekonywanie klientów i wspieranie sprzedaży poprzez udzielanie pomocy, porad itp.
* kształtowanie wizerunku firmy i pozytywnego nastawienia konsumentów.
* kształtowanie wizerunku firmy i pozytywnego nastawienia konsumentów.
<google>t</google>


Szczególną rolą sprzedaży osobistej jest minimalizowanie ryzyka związanego z zakupami. "[[Ryzyko]] to jest pochodną rodzaju produktu, ceny, warunków zakupu, osobowości kupującego, subiektywnej oceny znaczenia zakupu, dotychczasowych doświadczeń, ilości i jakości posiadanych informacji związanych z produktem itp. Im większe występuje ryzyko, tym większa jest rola sprzedaży osobistej".(J. Altkorn 2000, s. 330) Za przykład może posłużyć kupno takiego produktu jak [[pieczywo]], jest to artykuł bezproblemowego zakupu, w związku z czym rola sprzedającego może być ograniczona do minimum, a za [[proces]] komunikacji odpowiada przede wszystkim [[promocja]] sprzedaży oraz [[reklama]]. Odwrotnym przypadkiem jest zakup artykułów problemowego zakupu, na przykład komputera. [[Udział]] wykwalifikowanego sprzedawcy, który doradzi i rozwieje wątpliwości jest niezbędny - jego zadaniem jest wypełnić funkcje informacyjne i zwiększyć skłonność nabywcy do kupna. Niezawodna jest jeśli oferowany produkt jest niejasny merytorycznie lub technicznie (np. [[kredyt]] w banku) (D. Szwajca 2013, s. 83).
Szczególną rolą sprzedaży osobistej jest minimalizowanie ryzyka związanego z zakupami. "[[Ryzyko]] to jest pochodną rodzaju produktu, ceny, warunków zakupu, osobowości kupującego, subiektywnej oceny znaczenia zakupu, dotychczasowych doświadczeń, ilości i jakości posiadanych informacji związanych z produktem itp. Im większe występuje ryzyko, tym większa jest rola sprzedaży osobistej".(J. Altkorn 2000, s. 330) Za przykład może posłużyć kupno takiego produktu jak [[pieczywo]], jest to artykuł bezproblemowego zakupu, w związku z czym rola sprzedającego może być ograniczona do minimum, a za [[proces]] komunikacji odpowiada przede wszystkim [[promocja]] sprzedaży oraz [[reklama]]. Odwrotnym przypadkiem jest zakup artykułów problemowego zakupu, na przykład komputera. [[Udział]] wykwalifikowanego sprzedawcy, który doradzi i rozwieje wątpliwości jest niezbędny - jego zadaniem jest wypełnić funkcje informacyjne i zwiększyć skłonność nabywcy do kupna. Niezawodna jest jeśli oferowany produkt jest niejasny merytorycznie lub technicznie (np. [[kredyt]] w banku) (D. Szwajca 2013, s. 83).
<google>n</google>


==Marketingowe pojęcie sprzedawcy==
==Marketingowe pojęcie sprzedawcy==
Linia 41: Linia 27:


Obecnie [[marketing]] dąży do wyedukowania sprzedawcy, który posiadać będzie wiedzę, aktywnie będzie brał udział w procesie sprzedaży-kupna i będzie mógł sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom ze strony konsumentów. Duże przedsiębiorstwa organizują programy edukacji swoich sprzedawców by jak najlepiej przygotować ich na kontakt klienta z firmą.
Obecnie [[marketing]] dąży do wyedukowania sprzedawcy, który posiadać będzie wiedzę, aktywnie będzie brał udział w procesie sprzedaży-kupna i będzie mógł sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom ze strony konsumentów. Duże przedsiębiorstwa organizują programy edukacji swoich sprzedawców by jak najlepiej przygotować ich na kontakt klienta z firmą.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dystrybucja usług turystycznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Targi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cross-selling]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dystrybucja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje akwizycji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konkurencja doskonała]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nisza rynkowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Altkorn J., (2000). ''Podstawy marketingu'', Instytut marketingu, Kraków
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* Cyrson E. F., (1994). [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/15829/1/004%20PROMOCJA%20A%20MARKETING-MIX.pdf ''Promocja a marketing mix''], "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", nr 2
* Cyrson E. (1994), ''Promocja a marketing mix'', Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, nr 2
* Kochaniec A., (2005). [https://www.wsp.pl/file/737_626236129.pdf ''Instrumenty wprowadzania marki na rynek''], "Instrumenty kształtowania marki", Warszawa, nr 1
* Kochaniec A. (2005), ''[https://www.wsp.pl/file/737_626236129.pdf Instrumenty wprowadzania marki na rynek]'', Instrumenty kształtowania marki, Warszawa, nr 1
* Szwajca D., (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-ef72701a-14bc-4bbe-b082-3f2ea10be3f1/content/partDownload/55462c13-b657-30d5-bab1-5e51fdb0adf5 ''Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", nr 66
* Szwajca D. (2013), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-ef72701a-14bc-4bbe-b082-3f2ea10be3f1/content/partDownload/55462c13-b657-30d5-bab1-5e51fdb0adf5 Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie nr 66
* Taranko T, (2015). ''Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty'', Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Taranko T. (2015), ''Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Thomas M. J., (1999). ''Podręcznik marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Thomas M. (1999), ''Podręcznik marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Krystyna Błaszkiewicz}}.
{{a|Krystyna Błaszkiewicz}}.
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
[[Kategoria:Formy sprzedaży]]


{{#metamaster:description|Bezpośrednia forma komunikacji z klientem, która angażuje zmysły i generuje reakcje. Elastyczna i skuteczna metoda sprzedaży, idealna dla biznesu i produktów dla wąskiego grona.}}
{{#metamaster:description|Bezpośrednia forma komunikacji z klientem, która angażuje zmysły i generuje reakcje. Elastyczna i skuteczna metoda sprzedaży, idealna dla biznesu i produktów dla wąskiego grona.}}

Aktualna wersja na dzień 23:32, 4 sty 2024

"Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której sprzedawca demonstruje produkt i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu". (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku - co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów (M. J. Thomas 1999, s. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz" (E. F. Cyrson 1994, s. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, s. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. Elastyczność z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, s. 12).

TL;DR

Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikacji, w której sprzedawca prezentuje produkt i zachęca klientów do zakupu. Ma ona charakter bezpośredni i elastyczny, umożliwiając szybką reakcję i dostosowanie się do zmian na rynku. Sprzedaż osobista ma wiele funkcji, m.in. informowanie o produkcie, zbieranie informacji o potrzebach klientów, zacieśnianie więzi z nabywcami, przekonywanie klientów i kształtowanie wizerunku firmy. Rola sprzedaży osobistej jest szczególnie ważna w minimalizowaniu ryzyka związanego z zakupami. Sprzedawca w marketingu obejmuje szeroki zakres form bezpośrednich kontaktów, a personel handlowy może być specjalizowany według kryterium produktu, terytorium lub cech segmentu rynku. Obecnie marketing stawia na edukację sprzedawców, aby sprostać oczekiwaniom i potrzebom klientów.

Funkcje sprzedaży osobistej

  • informowanie o produkcie, jego zastosowaniach, właściwościach itp.
  • zbieranie informacji o potrzebach na rynku
  • zacieśnianie więzi z konsumentami
  • przekonywanie klientów i wspieranie sprzedaży poprzez udzielanie pomocy, porad itp.
  • kształtowanie wizerunku firmy i pozytywnego nastawienia konsumentów.

Szczególną rolą sprzedaży osobistej jest minimalizowanie ryzyka związanego z zakupami. "Ryzyko to jest pochodną rodzaju produktu, ceny, warunków zakupu, osobowości kupującego, subiektywnej oceny znaczenia zakupu, dotychczasowych doświadczeń, ilości i jakości posiadanych informacji związanych z produktem itp. Im większe występuje ryzyko, tym większa jest rola sprzedaży osobistej".(J. Altkorn 2000, s. 330) Za przykład może posłużyć kupno takiego produktu jak pieczywo, jest to artykuł bezproblemowego zakupu, w związku z czym rola sprzedającego może być ograniczona do minimum, a za proces komunikacji odpowiada przede wszystkim promocja sprzedaży oraz reklama. Odwrotnym przypadkiem jest zakup artykułów problemowego zakupu, na przykład komputera. Udział wykwalifikowanego sprzedawcy, który doradzi i rozwieje wątpliwości jest niezbędny - jego zadaniem jest wypełnić funkcje informacyjne i zwiększyć skłonność nabywcy do kupna. Niezawodna jest jeśli oferowany produkt jest niejasny merytorycznie lub technicznie (np. kredyt w banku) (D. Szwajca 2013, s. 83).

Marketingowe pojęcie sprzedawcy

Sprzedawca w marketingu jest pojęciem znacznie szerszym niż tradycyjnie się przyjmuje (J. Altkorn 2000, s. 330). Nie myślimy tu jedynie o osobie sprzedającej towary ostatecznym nabywcom w sieciach detalicznych, ale o wszystkich formach bezpośrednich kontaktów, które mają za zadanie zawarcie transakcji, niezależenie od tego, na którym szczeblu obrotu się ona odbywa - detalu, hurtu, zbytu. Grupa sprzedawców nie jest jednorodna - sprzedawcami się zarówno osoby pracujące przy bezpośredniej obsłudze klienta w sklepach, ale także agenci przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Rozróżnić możemy natomiast sprzedawców wewnętrznych i zewnętrznych - przykładem wewnętrznego sprzedawcy jest makler giełdowy, a zewnętrznego - komiwojażer.

Specjalizacje personelu handlowego

  • Kryterium produktu (J. Altkorn, 2000, s. 331) - przedsiębiorstwo wykorzystuje je, kiedy do zaoferowania ma szeroki wachlarz asortymentu. Poszczególni sprzedawcy specjalizują się w wąskim zakresie określonych produktów i grup towarowych.
  • Kryterium terytorium, - aby uniknąć sytuacji, w której obszary działania akwizytorów nałożą się na siebie, wyznaczane są granice aktywności każdego ze sprzedawców. Wytyczenie terenów jest w szczególności ważne w momencie, kiedy firma oferuje wąski asortyment towarów dla rozproszonych konsumentów.
  • Kryterium określonych cech wybranego segmentu rynku - sprzedawca musi posiadać odpowiednią wiedzę i kwalifikacje w zakresie swojego działania. Podstawowa wiedza sprzedawcy dotyczy:
  1. przedsiębiorstwa, dla którego pracuje sprzedawca (cele, strategie, pozycja na rynku, misja itp.)
  2. produkt, który oferuje (wady i zalety, sposób użytkowania, gwarancja itp.)
  3. techniki procesu sprzedaży.

Obecnie marketing dąży do wyedukowania sprzedawcy, który posiadać będzie wiedzę, aktywnie będzie brał udział w procesie sprzedaży-kupna i będzie mógł sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom ze strony konsumentów. Duże przedsiębiorstwa organizują programy edukacji swoich sprzedawców by jak najlepiej przygotować ich na kontakt klienta z firmą.


Sprzedaż osobistaartykuły polecane
Dystrybucja usług turystycznychTargiMarketing mix w zakresie usług non-profitCross-sellingDystrybucjaZasady projektowania kanałów dystrybucjiRodzaje akwizycjiKonkurencja doskonałaNisza rynkowa

Bibliografia

  • Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
  • Cyrson E. (1994), Promocja a marketing mix, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, nr 2
  • Kochaniec A. (2005), Instrumenty wprowadzania marki na rynek, Instrumenty kształtowania marki, Warszawa, nr 1
  • Szwajca D. (2013), Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie nr 66
  • Taranko T. (2015), Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Thomas M. (1999), Podręcznik marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa


Autor: Krystyna Błaszkiewicz

.