Sprzedaż osobista: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
"'''[[Sprzedaż]] osobista''' to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której [[sprzedawca]] demonstruje [[produkt]] i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu". (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku - co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów (M. J. Thomas 1999, s. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz" (E. F. Cyrson 1994, s. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, s. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. [[Elastyczność]] z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, s. 12).
|list1=
<ul>
<li>[[Dystrybucja usług turystycznych]]</li>
<li>[[Targi]]</li>
<li>[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]</li>
<li>[[Cross-selling]]</li>
<li>[[Dystrybucja]]</li>
<li>[[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]</li>
<li>[[Rodzaje akwizycji]]</li>
<li>[[Konkurencja doskonała]]</li>
<li>[[Nisza rynkowa]]</li>
</ul>
}}


==TL;DR==
Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikacji, w której sprzedawca prezentuje produkt i zachęca klientów do zakupu. Ma ona charakter bezpośredni i elastyczny, umożliwiając szybką reakcję i dostosowanie się do zmian na rynku. Sprzedaż osobista ma wiele funkcji, m.in. informowanie o produkcie, zbieranie informacji o potrzebach klientów, zacieśnianie więzi z nabywcami, przekonywanie klientów i kształtowanie wizerunku firmy. Rola sprzedaży osobistej jest szczególnie ważna w minimalizowaniu ryzyka związanego z zakupami. Sprzedawca w marketingu obejmuje szeroki zakres form bezpośrednich kontaktów, a personel handlowy może być specjalizowany według kryterium produktu, terytorium lub cech segmentu rynku. Obecnie marketing stawia na edukację sprzedawców, aby sprostać oczekiwaniom i potrzebom klientów.


 
==Funkcje sprzedaży osobistej==
"'''Sprzedaż osobista''' to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której sprzedawca demonstruje produkt i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu.” (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku – co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów. (M. J. Thomas 1999, str. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz” (E. F. Cyrson 1994, str. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, str. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. Elastyczność z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, str. 12).
 
==Funkcje sprzedaży osobistej:==
* informowanie o produkcie, jego zastosowaniach, właściwościach itp.
* informowanie o produkcie, jego zastosowaniach, właściwościach itp.
* zbieranie informacji o potrzebach na rynku
* zbieranie informacji o potrzebach na rynku
Linia 24: Linia 10:
* przekonywanie klientów i wspieranie sprzedaży poprzez udzielanie pomocy, porad itp.
* przekonywanie klientów i wspieranie sprzedaży poprzez udzielanie pomocy, porad itp.
* kształtowanie wizerunku firmy i pozytywnego nastawienia konsumentów.
* kształtowanie wizerunku firmy i pozytywnego nastawienia konsumentów.
<google>t</google>


Szczególną rolą sprzedaży osobistej jest minimalizowanie ryzyka związanego z zakupami. "Ryzyko to jest pochodną rodzaju produktu, ceny, warunków zakupu, osobowości kupującego, subiektywnej oceny znaczenia zakupu, dotychczasowych doświadczeń, ilości i jakości posiadanych informacji związanych z produktem itp. Im większe występuje ryzyko, tym większa jest rola sprzedaży osobistej.(J. Altkorn 2000, str. 330) Za przykład może posłużyć kupno takiego produktu jak pieczywo, jest to artykuł bezproblemowego zakupu, w związku z czym rola sprzedającego może być ograniczona do minimum, a za proces komunikacji odpowiada przede wszystkim promocja sprzedaży oraz reklama. Odwrotnym przypadkiem jest zakup artykułów problemowego zakupu, na przykład komputera. Udział wykwalifikowanego sprzedawcy, który doradzi i rozwieje wątpliwości jest niezbędny jego zadaniem jest wypełnić funkcje informacyjne i zwiększyć skłonność nabywcy do kupna. Niezawodna jest jeśli oferowany produkt jest niejasny merytorycznie lub technicznie (np. kredyt w banku) (D. Szwajca 2013, str. 83).
Szczególną rolą sprzedaży osobistej jest minimalizowanie ryzyka związanego z zakupami. "[[Ryzyko]] to jest pochodną rodzaju produktu, ceny, warunków zakupu, osobowości kupującego, subiektywnej oceny znaczenia zakupu, dotychczasowych doświadczeń, ilości i jakości posiadanych informacji związanych z produktem itp. Im większe występuje ryzyko, tym większa jest rola sprzedaży osobistej".(J. Altkorn 2000, s. 330) Za przykład może posłużyć kupno takiego produktu jak [[pieczywo]], jest to artykuł bezproblemowego zakupu, w związku z czym rola sprzedającego może być ograniczona do minimum, a za [[proces]] komunikacji odpowiada przede wszystkim [[promocja]] sprzedaży oraz [[reklama]]. Odwrotnym przypadkiem jest zakup artykułów problemowego zakupu, na przykład komputera. [[Udział]] wykwalifikowanego sprzedawcy, który doradzi i rozwieje wątpliwości jest niezbędny - jego zadaniem jest wypełnić funkcje informacyjne i zwiększyć skłonność nabywcy do kupna. Niezawodna jest jeśli oferowany produkt jest niejasny merytorycznie lub technicznie (np. [[kredyt]] w banku) (D. Szwajca 2013, s. 83).
 
<google>n</google>


== Marketingowe pojęcie sprzedawcy==
==Marketingowe pojęcie sprzedawcy==
Sprzedawca w marketingu jest pojęciem znacznie szerszym niż tradycyjnie się przyjmuje (J. Altkorn 2000, str. 330). Nie myślimy tu jedynie o osobie sprzedającej towary ostatecznym nabywcom w sieciach detalicznych, ale o wszystkich formach bezpośrednich kontaktów, które mają za zadanie zawarcie transakcji, niezależenie od tego, na którym szczeblu obrotu się ona odbywa detalu, hurtu, zbytu. Grupa sprzedawców nie jest jednorodna sprzedawcami się zarówno osoby pracujące przy bezpośredniej obsłudze klienta w sklepach, ale także agenci przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Rozróżnić możemy natomiast sprzedawców wewnętrznych i zewnętrznych przykładem wewnętrznego sprzedawcy jest makler giełdowy, a zewnętrznego komiwojażer.  
Sprzedawca w marketingu jest pojęciem znacznie szerszym niż tradycyjnie się przyjmuje (J. Altkorn 2000, s. 330). Nie myślimy tu jedynie o osobie sprzedającej [[towary]] ostatecznym nabywcom w sieciach detalicznych, ale o wszystkich formach bezpośrednich kontaktów, które mają za [[zadanie]] zawarcie transakcji, niezależenie od tego, na którym szczeblu obrotu się ona odbywa - detalu, hurtu, zbytu. [[Grupa]] sprzedawców nie jest jednorodna - sprzedawcami się zarówno osoby pracujące przy bezpośredniej obsłudze klienta w sklepach, ale także agenci przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Rozróżnić możemy natomiast sprzedawców wewnętrznych i zewnętrznych - przykładem wewnętrznego sprzedawcy jest [[makler]] giełdowy, a zewnętrznego - komiwojażer.


==Specjalizacje personelu handlowego==
==Specjalizacje personelu handlowego==
* Kryterium produktu (J. Altkorn, 2000, str. 331) przedsiębiorstwo wykorzystuje je, kiedy do zaoferowania ma szeroki wachlarz asortymentu. Poszczególni sprzedawcy specjalizują się w wąskim zakresie określonych produktów i grup towarowych.  
* Kryterium produktu (J. Altkorn, 2000, s. 331) - [[przedsiębiorstwo]] wykorzystuje je, kiedy do zaoferowania ma szeroki wachlarz asortymentu. Poszczególni sprzedawcy specjalizują się w wąskim zakresie określonych produktów i grup towarowych.
* Kryterium terytorium, aby uniknąć sytuacji, w której obszary działania akwizytorów nałożą się na siebie, wyznaczane są granice aktywności każdego ze sprzedawców. Wytyczenie terenów jest w szczególności ważne w momencie, kiedy firma oferuje wąski asortyment towarów dla rozproszonych konsumentów.  
* Kryterium terytorium, - aby uniknąć sytuacji, w której obszary działania akwizytorów nałożą się na siebie, wyznaczane są granice aktywności każdego ze sprzedawców. Wytyczenie terenów jest w szczególności ważne w momencie, kiedy [[firma]] oferuje wąski [[asortyment]] [[towarów]] dla rozproszonych konsumentów.
* Kryterium określonych cech wybranego segmentu rynku sprzedawca musi posiadać odpowiednią wiedzę i kwalifikacje w zakresie swojego działania. Podstawowa wiedza sprzedawcy dotyczy:
* Kryterium określonych cech wybranego segmentu rynku - sprzedawca musi posiadać odpowiednią wiedzę i [[kwalifikacje]] w zakresie swojego działania. Podstawowa [[wiedza]] sprzedawcy dotyczy:
# przedsiębiorstwa, dla którego pracuje sprzedawca (cele, strategie, pozycja na rynku, misja itp.)
# przedsiębiorstwa, dla którego pracuje sprzedawca ([[cele]], strategie, [[pozycja]] na rynku, [[misja]] itp.)
# produkt, który oferuje (wady i zalety, sposób użytkowania, gwarancja itp.)
# produkt, który oferuje (wady i zalety, sposób użytkowania, [[gwarancja]] itp.)
# techniki procesu sprzedaży.
# techniki procesu sprzedaży.


Obecnie marketing dąży do wyedukowania sprzedawcy, który posiadać będzie wiedzę, aktywnie będzie brał udział w procesie sprzedaży-kupna i będzie mógł sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom ze strony konsumentów. Duże przedsiębiorstwa organizują programy edukacji swoich sprzedawców by jak najlepiej przygotować ich na kontakt klienta z firmą.
Obecnie [[marketing]] dąży do wyedukowania sprzedawcy, który posiadać będzie wiedzę, aktywnie będzie brał udział w procesie sprzedaży-kupna i będzie mógł sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom ze strony konsumentów. Duże przedsiębiorstwa organizują programy edukacji swoich sprzedawców by jak najlepiej przygotować ich na kontakt klienta z firmą.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dystrybucja usług turystycznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Targi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cross-selling]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dystrybucja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady projektowania kanałów dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje akwizycji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konkurencja doskonała]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nisza rynkowa]]}} }}


== Bibliografia: ==
==Bibliografia==
* Altkorn J., (2000). ''Podstawy marketingu'', Instytut marketingu, Kraków
<noautolinks>
* Cyrson E. F., (1994). [http://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/15829/1/004%20PROMOCJA%20A%20MARKETING-MIX.pdf ''Promocja a marketing mix''], "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny”, nr 2
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* Kochaniec A., (2005). [http://www.wsp.pl/file/737_626236129.pdf ''Instrumenty wprowadzania marki na rynek''], "Instrumenty kształtowania marki”, Warszawa, nr 1
* Cyrson E. (1994), ''Promocja a marketing mix'', Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, nr 2
* Szwajca D., (2013). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-ef72701a-14bc-4bbe-b082-3f2ea10be3f1/content/partDownload/55462c13-b657-30d5-bab1-5e51fdb0adf5 ''Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, nr 66
* Kochaniec A. (2005), ''[https://www.wsp.pl/file/737_626236129.pdf Instrumenty wprowadzania marki na rynek]'', Instrumenty kształtowania marki, Warszawa, nr 1
* Taranko T, (2015). ''Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty'', Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Szwajca D. (2013), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-ef72701a-14bc-4bbe-b082-3f2ea10be3f1/content/partDownload/55462c13-b657-30d5-bab1-5e51fdb0adf5 Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie nr 66
* Thomas M. J., (1999). ''Podręcznik marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Taranko T. (2015), ''Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Thomas M. (1999), ''Podręcznik marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Krystyna Błaszkiewicz}}.  
{{a|Krystyna Błaszkiewicz}}.
[[Kategoria:Formy sprzedaży]]


[[Kategoria:Marketing]]
{{#metamaster:description|Bezpośrednia forma komunikacji z klientem, która angażuje zmysły i generuje reakcje. Elastyczna i skuteczna metoda sprzedaży, idealna dla biznesu i produktów dla wąskiego grona.}}

Aktualna wersja na dzień 23:32, 4 sty 2024

"Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której sprzedawca demonstruje produkt i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu". (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku - co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów (M. J. Thomas 1999, s. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz" (E. F. Cyrson 1994, s. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, s. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. Elastyczność z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, s. 12).

TL;DR

Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikacji, w której sprzedawca prezentuje produkt i zachęca klientów do zakupu. Ma ona charakter bezpośredni i elastyczny, umożliwiając szybką reakcję i dostosowanie się do zmian na rynku. Sprzedaż osobista ma wiele funkcji, m.in. informowanie o produkcie, zbieranie informacji o potrzebach klientów, zacieśnianie więzi z nabywcami, przekonywanie klientów i kształtowanie wizerunku firmy. Rola sprzedaży osobistej jest szczególnie ważna w minimalizowaniu ryzyka związanego z zakupami. Sprzedawca w marketingu obejmuje szeroki zakres form bezpośrednich kontaktów, a personel handlowy może być specjalizowany według kryterium produktu, terytorium lub cech segmentu rynku. Obecnie marketing stawia na edukację sprzedawców, aby sprostać oczekiwaniom i potrzebom klientów.

Funkcje sprzedaży osobistej

  • informowanie o produkcie, jego zastosowaniach, właściwościach itp.
  • zbieranie informacji o potrzebach na rynku
  • zacieśnianie więzi z konsumentami
  • przekonywanie klientów i wspieranie sprzedaży poprzez udzielanie pomocy, porad itp.
  • kształtowanie wizerunku firmy i pozytywnego nastawienia konsumentów.

Szczególną rolą sprzedaży osobistej jest minimalizowanie ryzyka związanego z zakupami. "Ryzyko to jest pochodną rodzaju produktu, ceny, warunków zakupu, osobowości kupującego, subiektywnej oceny znaczenia zakupu, dotychczasowych doświadczeń, ilości i jakości posiadanych informacji związanych z produktem itp. Im większe występuje ryzyko, tym większa jest rola sprzedaży osobistej".(J. Altkorn 2000, s. 330) Za przykład może posłużyć kupno takiego produktu jak pieczywo, jest to artykuł bezproblemowego zakupu, w związku z czym rola sprzedającego może być ograniczona do minimum, a za proces komunikacji odpowiada przede wszystkim promocja sprzedaży oraz reklama. Odwrotnym przypadkiem jest zakup artykułów problemowego zakupu, na przykład komputera. Udział wykwalifikowanego sprzedawcy, który doradzi i rozwieje wątpliwości jest niezbędny - jego zadaniem jest wypełnić funkcje informacyjne i zwiększyć skłonność nabywcy do kupna. Niezawodna jest jeśli oferowany produkt jest niejasny merytorycznie lub technicznie (np. kredyt w banku) (D. Szwajca 2013, s. 83).

Marketingowe pojęcie sprzedawcy

Sprzedawca w marketingu jest pojęciem znacznie szerszym niż tradycyjnie się przyjmuje (J. Altkorn 2000, s. 330). Nie myślimy tu jedynie o osobie sprzedającej towary ostatecznym nabywcom w sieciach detalicznych, ale o wszystkich formach bezpośrednich kontaktów, które mają za zadanie zawarcie transakcji, niezależenie od tego, na którym szczeblu obrotu się ona odbywa - detalu, hurtu, zbytu. Grupa sprzedawców nie jest jednorodna - sprzedawcami się zarówno osoby pracujące przy bezpośredniej obsłudze klienta w sklepach, ale także agenci przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Rozróżnić możemy natomiast sprzedawców wewnętrznych i zewnętrznych - przykładem wewnętrznego sprzedawcy jest makler giełdowy, a zewnętrznego - komiwojażer.

Specjalizacje personelu handlowego

  • Kryterium produktu (J. Altkorn, 2000, s. 331) - przedsiębiorstwo wykorzystuje je, kiedy do zaoferowania ma szeroki wachlarz asortymentu. Poszczególni sprzedawcy specjalizują się w wąskim zakresie określonych produktów i grup towarowych.
  • Kryterium terytorium, - aby uniknąć sytuacji, w której obszary działania akwizytorów nałożą się na siebie, wyznaczane są granice aktywności każdego ze sprzedawców. Wytyczenie terenów jest w szczególności ważne w momencie, kiedy firma oferuje wąski asortyment towarów dla rozproszonych konsumentów.
  • Kryterium określonych cech wybranego segmentu rynku - sprzedawca musi posiadać odpowiednią wiedzę i kwalifikacje w zakresie swojego działania. Podstawowa wiedza sprzedawcy dotyczy:
  1. przedsiębiorstwa, dla którego pracuje sprzedawca (cele, strategie, pozycja na rynku, misja itp.)
  2. produkt, który oferuje (wady i zalety, sposób użytkowania, gwarancja itp.)
  3. techniki procesu sprzedaży.

Obecnie marketing dąży do wyedukowania sprzedawcy, który posiadać będzie wiedzę, aktywnie będzie brał udział w procesie sprzedaży-kupna i będzie mógł sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom ze strony konsumentów. Duże przedsiębiorstwa organizują programy edukacji swoich sprzedawców by jak najlepiej przygotować ich na kontakt klienta z firmą.


Sprzedaż osobistaartykuły polecane
Dystrybucja usług turystycznychTargiMarketing mix w zakresie usług non-profitCross-sellingDystrybucjaZasady projektowania kanałów dystrybucjiRodzaje akwizycjiKonkurencja doskonałaNisza rynkowa

Bibliografia

  • Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
  • Cyrson E. (1994), Promocja a marketing mix, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, nr 2
  • Kochaniec A. (2005), Instrumenty wprowadzania marki na rynek, Instrumenty kształtowania marki, Warszawa, nr 1
  • Szwajca D. (2013), Działania marketingowe jako determinanty kosztów w cyklu życia produktu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie nr 66
  • Taranko T. (2015), Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Thomas M. (1999), Podręcznik marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa


Autor: Krystyna Błaszkiewicz

.