Zespół: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Zespół''' to zbiór osób, które posiadają wspólny, konkretny cel działania i wzajemnie uzupełniające się [[umiejętności]] (K. Kmiotek 2012, s. 162). Zespół jest traktowany jako specyficzna, spójna [[grupa]] osób, mająca jasno sprecyzowane role, [[normy]] i obowiązki grupowe (R. Rutka 2012, s. 75). W zespole istnieje poczucie wzajemnej odpowiedzialności, chęci wspólnego podejmowania działań i przynależności. Zespół jako element organizacji, posiada zarówno formalne i nieformalne powiązania, dąży do wykonywania określonych zadań, w celu osiągnięcia materialnej i niematerialnej gratyfikacji (B. Kożusznik 2002, s. 104). Uznaje się, iż zespół osiąga lepsze wyniki, niż ta sama liczba pracowników działająca indywidualnie, ze względu na [[efekt synergii]], której źródłem jest przede wszystkim współ[[praca]] i wzajemne dzielenie się wiedzą podczas realizacji określonego, wspólnego celu. | |||
'''Zespół''' to zbiór osób, które posiadają wspólny, konkretny cel działania i wzajemnie uzupełniające się [[umiejętności]] (K. Kmiotek 2012, s. 162). Zespół jest traktowany jako specyficzna, spójna [[grupa]] osób, mająca jasno sprecyzowane role, [[normy]] i obowiązki grupowe (R. Rutka 2012, s. 75). W zespole istnieje poczucie wzajemnej odpowiedzialności, chęci wspólnego podejmowania działań i przynależności. Zespół jako element organizacji, posiada zarówno formalne i nieformalne powiązania, dąży do wykonywania określonych zadań, w celu osiągnięcia materialnej i niematerialnej gratyfikacji (B. Kożusznik 2002, s. 104). Uznaje się, iż zespół osiąga lepsze wyniki, niż ta sama liczba pracowników działająca indywidualnie, ze względu na [[efekt synergii]], której źródłem jest przede wszystkim współ[[praca]] i wzajemne dzielenie się wiedzą podczas realizacji określonego, wspólnego celu. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Zespół to grupa osób, które mają wspólny cel i uzupełniające się umiejętności. Zespoły są ważne w organizacjach ze względu na elastyczność, motywację i uczenie się. Zespoły różnią się od grup poprzez większe zaangażowanie i odpowiedzialność za wyniki. Efektywność zespołu zależy od wielu czynników, takich jak wspólny cel, dobra komunikacja i poczucie przynależności. W organizacjach występuje wiele rodzajów zespołów, takich jak zespół deweloperski, zespół doskonalenia jakości i zespół projektowy. | Zespół to grupa osób, które mają wspólny cel i uzupełniające się umiejętności. Zespoły są ważne w organizacjach ze względu na elastyczność, motywację i uczenie się. Zespoły różnią się od grup poprzez większe zaangażowanie i odpowiedzialność za wyniki. Efektywność zespołu zależy od wielu czynników, takich jak wspólny cel, dobra komunikacja i poczucie przynależności. W organizacjach występuje wiele rodzajów zespołów, takich jak zespół deweloperski, zespół doskonalenia jakości i zespół projektowy. | ||
== Cechy zespołu == | ==Cechy zespołu== | ||
Zespół jako specyficzna [[grupa społeczna]], posiada następujące, typowe cechy dla zespołu: | Zespół jako specyficzna [[grupa społeczna]], posiada następujące, typowe cechy dla zespołu: | ||
* normy grupowe, standardy zachowań, | * normy grupowe, standardy zachowań, | ||
Linia 27: | Linia 10: | ||
* zróżnicowany skład grupy ze względu na posiadaną wiedzę, umiejętności, [[cechy osobowości]], talenty, płeć, normy kulturowe i poglądy ([[różnorodność]] może prowadzić do konfliktów, ale i również do twórczego myślenia i rozwoju grupy), | * zróżnicowany skład grupy ze względu na posiadaną wiedzę, umiejętności, [[cechy osobowości]], talenty, płeć, normy kulturowe i poglądy ([[różnorodność]] może prowadzić do konfliktów, ale i również do twórczego myślenia i rozwoju grupy), | ||
* niewielki rozmiar grupy przyczyniający się do szybszego wykonania zadań (R. Rutka 2012, s. 75). | * niewielki rozmiar grupy przyczyniający się do szybszego wykonania zadań (R. Rutka 2012, s. 75). | ||
== Znaczenie zespołów w organizacjach == | ==Znaczenie zespołów w organizacjach== | ||
Zespołowe formy pracy są intensywnie wykorzystywane we współczesnych organizacjach, które podkreślają ogromne znaczenie współpracy i kooperacji. Zespoły w organizacjach są potrzebne ze względu na: | Zespołowe formy pracy są intensywnie wykorzystywane we współczesnych organizacjach, które podkreślają ogromne znaczenie współpracy i kooperacji. Zespoły w organizacjach są potrzebne ze względu na: | ||
# Zespoły | # Zespoły zwiększają [[elastyczność]] funkcjonowania organizacji. Skuteczne konkurowanie na rynku jest zależne od tego jak szybko [[organizacja]] potrafi się zmieniać. | ||
# Zespoły zwiększają motywację. Upełnomocnienie zespołów do rozwiązywania problemów, poprzez innowacyjne rozwiązania powoduje aktywne partycypowanie członków w pracy zespołowej i wykazywanie większego zaangażowania. Praca w zespole z powodzeniem generuje i reguluje motywację oraz [[zadowolenie pracowników]]. | # Zespoły zwiększają motywację. Upełnomocnienie zespołów do rozwiązywania problemów, poprzez innowacyjne rozwiązania powoduje aktywne partycypowanie członków w pracy zespołowej i wykazywanie większego zaangażowania. Praca w zespole z powodzeniem generuje i reguluje motywację oraz [[zadowolenie pracowników]]. | ||
# Zespoły sprzyjają uczeniu się. [[Wiedza]] jest znaczącym źródłem przewagi konkurencyjnej. Zespoły stają się źródłem transferu oraz tworzenia niezbędnej wiedzy (R. Rutka 2012, s. 81). | # Zespoły sprzyjają uczeniu się. [[Wiedza]] jest znaczącym źródłem przewagi konkurencyjnej. Zespoły stają się źródłem transferu oraz tworzenia niezbędnej wiedzy (R. Rutka 2012, s. 81). | ||
== Grupa a zespół == | <google>n</google> | ||
==Grupa a zespół== | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
Linia 54: | Linia 37: | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
== Efektywność zespołu == | ==Efektywność zespołu== | ||
[[Efektywność]] zespołu jest zależna od środków pracy, cech członków zespołu oraz współzależności tych czynników w przestrzeni i czasie. W obszarze tzw. tradycyjnych koncepcji | [[Efektywność]] zespołu jest zależna od środków pracy, cech członków zespołu oraz współzależności tych czynników w przestrzeni i czasie. W obszarze tzw. tradycyjnych koncepcji dotyczących efektywności zespołu skupiono się na procesach działania zespołowego oraz na określonych warunkach, które powinny zostać spełnione: | ||
* wielkość zespołu dostosowana do wykonywanych zadań, | * wielkość zespołu dostosowana do wykonywanych zadań, | ||
* stanowiska rozmieszczone w sposób umożliwiający pracownikom prawidłową komunikację, | * stanowiska rozmieszczone w sposób umożliwiający pracownikom prawidłową komunikację, | ||
Linia 61: | Linia 44: | ||
* wpływanie na zrozumienie sensu pracy przez pracowników, | * wpływanie na zrozumienie sensu pracy przez pracowników, | ||
* jasno sformułowane [[cele]], | * jasno sformułowane [[cele]], | ||
* | * ścisły związek pomiędzy liczbą popełnianych błędów, braków, absencji a wynagrodzeniem (B. Kożusznik 2002, s. 104). | ||
Efektywna realizacja zadań przez zespół wymaga następujących czynników: | Efektywna realizacja zadań przez zespół wymaga następujących czynników: | ||
* wspólny cel, wskaźniki realizacji celu, | * wspólny cel, wskaźniki realizacji celu, | ||
* atmosfera otwartości i zaufania, | * atmosfera otwartości i zaufania, | ||
* szczera i otwarta [[komunikacja]], [[wymiana]] informacji, | * szczera i otwarta [[komunikacja]], [[wymiana]] informacji, | ||
* poczucie | * poczucie przynależności do zespołu (K. Ćwik 2013, s. 5). | ||
Efektywny zespół powinien posiadać: | Efektywny zespół powinien posiadać: | ||
* trudny do osiągnięcia cel, | * trudny do osiągnięcia cel, | ||
Linia 76: | Linia 59: | ||
* zaangażowanie silnie związane z poczuciem odpowiedzialności (B. Kożusznik 2002, s. 119). | * zaangażowanie silnie związane z poczuciem odpowiedzialności (B. Kożusznik 2002, s. 119). | ||
== Rodzaje zespołów == | ==Rodzaje zespołów== | ||
W organizacjach występuje wiele rodzajów zespołów, należą do nich: | W organizacjach występuje wiele rodzajów zespołów, należą do nich: | ||
* [[Zespół deweloperski]] (występujący w [[metodyka SCRUM|metodyce Scrum]]), | * [[Zespół deweloperski]] (występujący w [[metodyka SCRUM|metodyce Scrum]]), | ||
Linia 83: | Linia 66: | ||
* [[Zespół negocjacyjny]] (odpowiedzialny za [[planowanie]] oraz prowadzenie negocjacji), | * [[Zespół negocjacyjny]] (odpowiedzialny za [[planowanie]] oraz prowadzenie negocjacji), | ||
* [[Zespół projektowy]] (powoływany w celu realizacji określonego projektu). | * [[Zespół projektowy]] (powoływany w celu realizacji określonego projektu). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Styl demokratyczny]]}} — {{i5link|a=[[Otwartość w projekcie]]}} — {{i5link|a=[[Metody integracji pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Motywacja pracowników w zespole projektowym]]}} — {{i5link|a=[[Praca zespołowa]]}} — {{i5link|a=[[Zalety pracy zespołowej]]}} — {{i5link|a=[[Grupa robocza]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje zespołów]]}} — {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Ćwik K. (2013) | * Ćwik K. (2013), ''[http://www.hs.dobrekadry.pl/docs/Praca_zespolowa-Cwik.pdf Praca zespołowa]'', Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS, Wrocław | ||
* Kmiotek K., | * Kmiotek K., Piecuch T. (2012), ''Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady'', Difin, Warszawa | ||
* Kożusznik B. ( | * Kożusznik B. (2007), ''Zachowania człowieka w organizacji'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kromer B., Jackiewicz M. ''[ | * Kromer B., Jackiewicz M. (2015), ''[https://ezeszyty.wne.tu.koszalin.pl/index.php/zeszyty/article/download/20/20 Role pracowników w tworzeniu efektywnego zespołu]'', Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 19 | ||
* Rutka R., Wróbel P. (2012) | * PARP (2014), ''Zarządzanie zespołem'', Wschód Biznesu 2, PARP Publications | ||
* Rutka R., Wróbel P. (2012), ''Organizacja zachowań zespołowych'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Dominika Dudziak}} | {{a|Dominika Dudziak}} |
Aktualna wersja na dzień 23:06, 19 gru 2023
Zespół to zbiór osób, które posiadają wspólny, konkretny cel działania i wzajemnie uzupełniające się umiejętności (K. Kmiotek 2012, s. 162). Zespół jest traktowany jako specyficzna, spójna grupa osób, mająca jasno sprecyzowane role, normy i obowiązki grupowe (R. Rutka 2012, s. 75). W zespole istnieje poczucie wzajemnej odpowiedzialności, chęci wspólnego podejmowania działań i przynależności. Zespół jako element organizacji, posiada zarówno formalne i nieformalne powiązania, dąży do wykonywania określonych zadań, w celu osiągnięcia materialnej i niematerialnej gratyfikacji (B. Kożusznik 2002, s. 104). Uznaje się, iż zespół osiąga lepsze wyniki, niż ta sama liczba pracowników działająca indywidualnie, ze względu na efekt synergii, której źródłem jest przede wszystkim współpraca i wzajemne dzielenie się wiedzą podczas realizacji określonego, wspólnego celu.
TL;DR
Zespół to grupa osób, które mają wspólny cel i uzupełniające się umiejętności. Zespoły są ważne w organizacjach ze względu na elastyczność, motywację i uczenie się. Zespoły różnią się od grup poprzez większe zaangażowanie i odpowiedzialność za wyniki. Efektywność zespołu zależy od wielu czynników, takich jak wspólny cel, dobra komunikacja i poczucie przynależności. W organizacjach występuje wiele rodzajów zespołów, takich jak zespół deweloperski, zespół doskonalenia jakości i zespół projektowy.
Cechy zespołu
Zespół jako specyficzna grupa społeczna, posiada następujące, typowe cechy dla zespołu:
- normy grupowe, standardy zachowań,
- spójność grupy, lojalność, poszanowanie wobec siebie,
- zróżnicowany skład grupy ze względu na posiadaną wiedzę, umiejętności, cechy osobowości, talenty, płeć, normy kulturowe i poglądy (różnorodność może prowadzić do konfliktów, ale i również do twórczego myślenia i rozwoju grupy),
- niewielki rozmiar grupy przyczyniający się do szybszego wykonania zadań (R. Rutka 2012, s. 75).
Znaczenie zespołów w organizacjach
Zespołowe formy pracy są intensywnie wykorzystywane we współczesnych organizacjach, które podkreślają ogromne znaczenie współpracy i kooperacji. Zespoły w organizacjach są potrzebne ze względu na:
- Zespoły zwiększają elastyczność funkcjonowania organizacji. Skuteczne konkurowanie na rynku jest zależne od tego jak szybko organizacja potrafi się zmieniać.
- Zespoły zwiększają motywację. Upełnomocnienie zespołów do rozwiązywania problemów, poprzez innowacyjne rozwiązania powoduje aktywne partycypowanie członków w pracy zespołowej i wykazywanie większego zaangażowania. Praca w zespole z powodzeniem generuje i reguluje motywację oraz zadowolenie pracowników.
- Zespoły sprzyjają uczeniu się. Wiedza jest znaczącym źródłem przewagi konkurencyjnej. Zespoły stają się źródłem transferu oraz tworzenia niezbędnej wiedzy (R. Rutka 2012, s. 81).
Grupa a zespół
Grupa | Zespół |
---|---|
Realizacja pracy zależy od indywidualnego wkładu | Realizacja pracy zależy od indywidualnego i zespołowego wkładu |
Odpowiedzialność za wyniki jest zależna od indywidualnych rezultatów | Odpowiedzialność za wyniki jest zależna od wzajemnych rezultatów |
Członkowie grupy są skoncentrowani na wspólnych celach | Członkowie zespołu są skoncentrowani na wspólnych celach i zaangażowaniu w ich realizację |
Grupa zależy od określonych wymagań zarządzających | Zespół zależy od wymagań samoustanowionych |
Motywowanie poprzez więzi interpersonalne | Motywowanie poprzez gratyfikacje materialne |
Brak zróżnicowania funkcjonalnego i efektów podziału pracy | Zróżnicowanie funkcjonalne i efekty podziału pracy |
Efektywność zespołu
Efektywność zespołu jest zależna od środków pracy, cech członków zespołu oraz współzależności tych czynników w przestrzeni i czasie. W obszarze tzw. tradycyjnych koncepcji dotyczących efektywności zespołu skupiono się na procesach działania zespołowego oraz na określonych warunkach, które powinny zostać spełnione:
- wielkość zespołu dostosowana do wykonywanych zadań,
- stanowiska rozmieszczone w sposób umożliwiający pracownikom prawidłową komunikację,
- jednorodny skład zespołu,
- wpływanie na zrozumienie sensu pracy przez pracowników,
- jasno sformułowane cele,
- ścisły związek pomiędzy liczbą popełnianych błędów, braków, absencji a wynagrodzeniem (B. Kożusznik 2002, s. 104).
Efektywna realizacja zadań przez zespół wymaga następujących czynników:
- wspólny cel, wskaźniki realizacji celu,
- atmosfera otwartości i zaufania,
- szczera i otwarta komunikacja, wymiana informacji,
- poczucie przynależności do zespołu (K. Ćwik 2013, s. 5).
Efektywny zespół powinien posiadać:
- trudny do osiągnięcia cel,
- akceptowany przez wszystkich sposób pracy,
- uzupełniające się interpersonalne i specjalistyczne umiejętności,
- zobowiązanie do określonej pracy w zespole,
- zaangażowanie silnie związane z poczuciem odpowiedzialności (B. Kożusznik 2002, s. 119).
Rodzaje zespołów
W organizacjach występuje wiele rodzajów zespołów, należą do nich:
- Zespół deweloperski (występujący w metodyce Scrum),
- Zespół doskonalenia jakości (powoływany w celu rozwiązywania problemów związanych z działalnością projakościową),
- Zespół wirtualny (komunikujący się drogą elektroniczną),
- Zespół negocjacyjny (odpowiedzialny za planowanie oraz prowadzenie negocjacji),
- Zespół projektowy (powoływany w celu realizacji określonego projektu).
Zespół — artykuły polecane |
Styl demokratyczny — Otwartość w projekcie — Metody integracji pracowników — Motywacja pracowników w zespole projektowym — Praca zespołowa — Zalety pracy zespołowej — Grupa robocza — Rodzaje zespołów — Kultura organizacyjna |
Bibliografia
- Ćwik K. (2013), Praca zespołowa, Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS, Wrocław
- Kmiotek K., Piecuch T. (2012), Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady, Difin, Warszawa
- Kożusznik B. (2007), Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kromer B., Jackiewicz M. (2015), Role pracowników w tworzeniu efektywnego zespołu, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 19
- PARP (2014), Zarządzanie zespołem, Wschód Biznesu 2, PARP Publications
- Rutka R., Wróbel P. (2012), Organizacja zachowań zespołowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Dominika Dudziak