Modelowanie rozwoju produkcji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
[[Proces]] rozwoju nowych produktów składa się z:
|list1=
* [[planowanie]] linii produktu: [[analiza portfela produktów|analiza dotychczasowego portfela produktów]],
<ul>
* formułowanie strategii rozwoju produktu: określanie [[ rynek docelowy|rynku docelowego]], [[identyfikacja]] potrzeb użytkowników oraz atrakcyjności rynku,
<li>[[Zarządzanie zleceniami wg PMBOK]]</li>
* kreowanie pomysłów - identyfikacja możliwości, generowanie rozwiązań,
<li>[[Techniki oceny eksperckiej]]</li>
* [[selekcja]] pomysłów- [[przegląd]] rozwiązań, eliminacja nieodpowiednich
<li>[[Proces zaopatrzenia]]</li>
* opracowanie koncepcji produktu- [[projektowanie]], testowanie.
<li>[[Badania rynku]]</li>
<li>[[Procedura rozwoju nowego produktu]]</li>
<li>[[Cykl życia projektu]]</li>
<li>[[SCOR]]</li>
<li>[[Perspektywa procesów wewnętrznych]]</li>
<li>[[Rachunek kosztów docelowych]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
Proces rozwoju nowych produktów składa się z:
Proces rozwoju nowych produktów składa się z planowania linii produktu, formułowania strategii rozwoju produktu, kreowania i selekcji pomysłów oraz opracowania koncepcji produktu. Proces projektowania składa się z etapów: koncepcji, akceptacji, wykonania, przetworzenia i czynności pilotowych. Przyczynami niepowodzeń nowych produktów są brak badań rynku, problemy techniczne, nieodpowiedni czas wprowadzenia na rynek, brak zaangażowania zarządu, błędna segmentacja rynku, niedocenianie konkurencji i zła kalkulacja kosztów. Czynniki sukcesu nowego produktu to identyfikowanie potrzeb nabywców, wartość użytkowa w stosunku do kosztu, wcześniejsze wprowadzenie na rynek, szacowany zysk, racjonalne wykorzystanie zasobów, umiejętność przeprowadzania badań marketingowych i technicznych, efektywna współpraca, przekazywanie informacji o produkcie i zgodna postawa pracowników i zarządu.
* planowanie linii produktu: [[analiza portfela produktów|analiza dotychczasowego portfela produktów]],
* formułowanie strategii rozwoju produktu: określanie [[ rynek docelowy|rynku docelowego]], identyfikacja potrzeb użytkowników oraz atrakcyjności rynku,
* kreowanie pomysłów- identyfikacja możliwości, generowanie rozwiązań,
* selekcja pomysłów- przegląd rozwiązań, eliminacja nieodpowiednich
* opracowanie koncepcji produktu- projektowanie, testowanie.


==Wykonywane działania==
==Wykonywane działania==
Przekształcenie potrzeb w projekty wymaga następujących działań:
Przekształcenie potrzeb w projekty wymaga następujących działań:
* Badania-znajdowanie nowych wyrobów, usług, technik informacji i systemów. Do tych badań należy badanie rynku.
* Badania-znajdowanie nowych wyrobów, usług, technik informacji i systemów. Do tych badań należy badanie rynku.
* Rozwój-ulepszanie istniejących wyrobów, [[usługa|usług]], technik i systemów. Występuje on od momentu pojawienia się pomysłu do jego realizacji.
* [[Rozwój]]-ulepszanie istniejących wyrobów, [[usługa|usług]], technik i systemów. Występuje on od momentu pojawienia się pomysłu do jego realizacji.
* Projektowanie- przełożenie wymagań, na język zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych w postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania. W tym procesie dokonuje się również poprawek i uzupełnień w celu ułatwienia dalszych działań związanych z projektem.
* Projektowanie - przełożenie wymagań, na język zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych w postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania. W tym procesie dokonuje się również poprawek i uzupełnień w celu ułatwienia dalszych działań związanych z projektem.
* Funkcja projektowania znajduje się między funkcjami marketingowymi a produkcyjnymi. Jej zadaniem jest przetworzenie potrzeb i wymagań rynku zebranych przez dział marketingu w postaci klarownej dla działów produkcyjnych.
* [[Funkcja]] projektowania znajduje się między funkcjami marketingowymi a produkcyjnymi. Jej zadaniem jest przetworzenie potrzeb i wymagań rynku zebranych przez dział marketingu w postaci klarownej dla działów produkcyjnych.
<google>ban728t</google>
 
<google>n</google>


==Etapy procesu projektowania==
==Etapy procesu projektowania==
Proces projektowania składa się z następujących etapów:
[[Proces projektowania]] składa się z następujących etapów:
# Koncepcja-wyszczególnione są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub usługi, określające wymagania przyszłego użytkownika. Decyzje dotyczące parametrów posejmowe są przez zespoły składające się z [[konsument]]ów i projektantów. Zespoły projektujące powinny uzyskać następujące minimum informacji:
# Koncepcja-wyszczególnione są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub [[usługi]], określające wymagania przyszłego użytkownika. Decyzje dotyczące parametrów posejmowe są przez zespoły składające się z [[konsument]]ów i projektantów. Zespoły projektujące powinny uzyskać następujące minimum informacji:
#* wymagania techniczne i użytkowe zawierające szczegółowe określenie poziomu jakości i niezawodności,
#* wymagania techniczne i użytkowe zawierające szczegółowe określenie poziomu jakości i niezawodności,
#* wymagania dotyczące wyglądu zewnętrznego i obowiązującej mody,
#* wymagania dotyczące wyglądu zewnętrznego i obowiązującej mody,
#* cena sprzedaży lub [[koszt wytworzenia produktu|koszt wytworzenia]]
#* [[cena]] sprzedaży lub [[koszt wytworzenia produktu|koszt wytworzenia]]
#* termin, w jakim [[produkt]] powinien znaleźć się na rynku
#* termin, w jakim [[produkt]] powinien znaleźć się na rynku
#* przewidywany [[popyt]] i poniesione koszty,
#* przewidywany [[popyt]] i poniesione [[koszty]],
#* koszt wykonania projektu,
#* [[koszt]] wykonania projektu,
#* określenie aktualnej sytuacji prawnej.
#* określenie aktualnej sytuacji prawnej.
# Akceptacja- ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do realizacji, zatwierdzenie parametrów będących kompromisem między wymaganiami a możliwościami. Na tym etapie omawiane są koszty związane z projektem oraz określane możliwości wytwórcze organizacji.
# [[Akceptacja]] - ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do realizacji, zatwierdzenie parametrów będących kompromisem między wymaganiami a możliwościami. Na tym etapie omawiane są koszty związane z projektem oraz określane możliwości wytwórcze organizacji.
# Wykonanie- przygotowanie modeli produktów do testowania, powinny one zawierać wszystkie wymagania, zarówno praktyczne jak i teoretyczne dotyczące wcześniej przyjętych parametrów. Wykonanie prób powinno udzielić odpowiedzi na pytanie czy możliwe jest wytworzenie produktu zaspakajającego przyjęte wymagania.
# Wykonanie - przygotowanie modeli produktów do testowania, powinny one zawierać wszystkie wymagania, zarówno praktyczne jak i teoretyczne dotyczące wcześniej przyjętych parametrów. Wykonanie prób powinno udzielić odpowiedzi na pytanie czy możliwe jest wytworzenie produktu zaspakajającego przyjęte wymagania.
# Przetworzenie- tu odbywa się przekazanie projektu wykonawcom, którzy współpracują z jego twórcami. Pod koniec tego etapu należy przygotować raport podsumowujący dotychczasowe działania.
# Przetworzenie - tu odbywa się przekazanie projektu wykonawcom, którzy współpracują z jego twórcami. Pod koniec tego etapu należy przygotować raport podsumowujący dotychczasowe działania.
# Czynności pilotowe- wytworzona zostaje określona liczba wyrobów, potrzebnych do sprawdzenia poprawności projektu i przyjętych parametrów. Ponadto należy przeprowadzić badanie wymagań i oczekiwań klienta. Badanie to powinno objąć:
# Czynności pilotowe - wytworzona zostaje określona liczba wyrobów, potrzebnych do sprawdzenia poprawności projektu i przyjętych parametrów. Ponadto należy przeprowadzić badanie wymagań i oczekiwań klienta. Badanie to powinno objąć:
#* informacje operacyjne,
#* [[informacje]] operacyjne,
#* środki operacyjne,
#* środki operacyjne,
#* techniki działania i przybliżone wyniki,
#* techniki działania i przybliżone wyniki,
Linia 53: Linia 41:
* brak badań rynku,
* brak badań rynku,
* problemy techniczne,
* problemy techniczne,
* nieodpowiedni czas wprowadzenia nowego produktu na rynek,
* nieodpowiedni czas wprowadzenia nowego produktu na [[rynek]],
* nieodpowiednie zaangażowanie się zarządu firmy,
* nieodpowiednie zaangażowanie się zarządu firmy,
* błędne dokonanie segmentacji rynku,
* błędne dokonanie segmentacji rynku,
* niedocenianie reakcji konkurencji,
* niedocenianie reakcji konkurencji,
* zbyt dalekie odejście od technicznych i marketingowych ekspertyz,
* [[zbyt]] dalekie odejście od technicznych i marketingowych ekspertyz,
* zła kalkulacja kosztów.
* zła [[kalkulacja kosztów]].


==Czynniki sukcesu nowego produktu==
==Czynniki sukcesu nowego produktu==
Sukces nowego produktu jest definiowany jako osiągniecie lub przekroczenie progu rentowności i jest większy, gdy:
[[Sukces]] nowego produktu jest definiowany jako osiągniecie lub przekroczenie progu rentowności i jest większy, gdy:
* większa jest zdolność firmy do identyfikowania potrzeb nabywców,
* większa jest [[zdolność]] firmy do identyfikowania potrzeb nabywców,
* wyższy jest stosunek wartości użytkowej do kosztu,
* wyższy jest stosunek wartości użytkowej do kosztu,
* produkt zostanie wprowadzony wcześniej w stosunku do konkurencji,
* produkt zostanie wprowadzony wcześniej w stosunku do konkurencji,
* wyższy jest szacowany zysk przy sprzedaży produktu,
* wyższy jest szacowany [[zysk]] przy sprzedaży produktu,
* zasoby firmy i know-how są racjonalne wykorzystywane,
* [[zasoby]] firmy i [[know-how]] są racjonalne wykorzystywane,
* firma ma odpowiednie umiejętności przeprowadzania badań marketingowych i technicznych produktu,
* [[firma]] ma odpowiednie [[umiejętności]] przeprowadzania badań marketingowych i technicznych produktu,
* efektywna współpraca działów i pracowników,
* efektywna współ[[praca]] działów i pracowników,
* zostaną przeprowadzone odpowiednie środki na przekazywanie informacji o produkcie
* zostaną przeprowadzone odpowiednie środki na przekazywanie informacji o produkcie
* postawa pracowników i zarządu jest zgodna.
* postawa pracowników i zarządu jest zgodna.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie zleceniami wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Techniki oceny eksperckiej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces zaopatrzenia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura rozwoju nowego produktu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cykl życia projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[SCOR]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Perspektywa procesów wewnętrznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunek kosztów docelowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Oscylator stochastyczny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Munhlemann A. P., J.S. Oakland, K. G. Lockyer, ''Zarządzanie produkcją i usługi'', PWN Warszawa 2001, str. 43 oraz str. 85-89.
<noautolinks>
* Pisarczyk B., Mruk H., ''Kompendium wiedzy o marketingu'', PWN Warszawa 2006, str. 140-153.
* Munhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (2001), ''Zarządzanie produkcją i usługami'', PWN, Warszawa
* Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), ''Kompendium wiedzy o marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Ewelina Bełzowska}}
{{a|Ewelina Bełzowska}}
[[Kategoria:Zarządzanie produkcją]]
[[Kategoria:Zarządzanie produkcją]]
[[en:Modeling of production development]]
[[en:Modeling of production development]]
{{#metamaster:description|Modelowanie rozwoju produkcji to proces planowania linii produktu, formułowania strategii, kreowania i selekcji pomysłów oraz opracowywania koncepcji produktu. Dowiedz się więcej o tym procesie i jego wpływie na rozwój nowych produktów.}}

Aktualna wersja na dzień 23:20, 24 lis 2023

Proces rozwoju nowych produktów składa się z:

TL;DR

Proces rozwoju nowych produktów składa się z planowania linii produktu, formułowania strategii rozwoju produktu, kreowania i selekcji pomysłów oraz opracowania koncepcji produktu. Proces projektowania składa się z etapów: koncepcji, akceptacji, wykonania, przetworzenia i czynności pilotowych. Przyczynami niepowodzeń nowych produktów są brak badań rynku, problemy techniczne, nieodpowiedni czas wprowadzenia na rynek, brak zaangażowania zarządu, błędna segmentacja rynku, niedocenianie konkurencji i zła kalkulacja kosztów. Czynniki sukcesu nowego produktu to identyfikowanie potrzeb nabywców, wartość użytkowa w stosunku do kosztu, wcześniejsze wprowadzenie na rynek, szacowany zysk, racjonalne wykorzystanie zasobów, umiejętność przeprowadzania badań marketingowych i technicznych, efektywna współpraca, przekazywanie informacji o produkcie i zgodna postawa pracowników i zarządu.

Wykonywane działania

Przekształcenie potrzeb w projekty wymaga następujących działań:

  • Badania-znajdowanie nowych wyrobów, usług, technik informacji i systemów. Do tych badań należy badanie rynku.
  • Rozwój-ulepszanie istniejących wyrobów, usług, technik i systemów. Występuje on od momentu pojawienia się pomysłu do jego realizacji.
  • Projektowanie - przełożenie wymagań, na język zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych w postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania. W tym procesie dokonuje się również poprawek i uzupełnień w celu ułatwienia dalszych działań związanych z projektem.
  • Funkcja projektowania znajduje się między funkcjami marketingowymi a produkcyjnymi. Jej zadaniem jest przetworzenie potrzeb i wymagań rynku zebranych przez dział marketingu w postaci klarownej dla działów produkcyjnych.

Etapy procesu projektowania

Proces projektowania składa się z następujących etapów:

  1. Koncepcja-wyszczególnione są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub usługi, określające wymagania przyszłego użytkownika. Decyzje dotyczące parametrów posejmowe są przez zespoły składające się z konsumentów i projektantów. Zespoły projektujące powinny uzyskać następujące minimum informacji:
    • wymagania techniczne i użytkowe zawierające szczegółowe określenie poziomu jakości i niezawodności,
    • wymagania dotyczące wyglądu zewnętrznego i obowiązującej mody,
    • cena sprzedaży lub koszt wytworzenia
    • termin, w jakim produkt powinien znaleźć się na rynku
    • przewidywany popyt i poniesione koszty,
    • koszt wykonania projektu,
    • określenie aktualnej sytuacji prawnej.
  2. Akceptacja - ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do realizacji, zatwierdzenie parametrów będących kompromisem między wymaganiami a możliwościami. Na tym etapie omawiane są koszty związane z projektem oraz określane możliwości wytwórcze organizacji.
  3. Wykonanie - przygotowanie modeli produktów do testowania, powinny one zawierać wszystkie wymagania, zarówno praktyczne jak i teoretyczne dotyczące wcześniej przyjętych parametrów. Wykonanie prób powinno udzielić odpowiedzi na pytanie czy możliwe jest wytworzenie produktu zaspakajającego przyjęte wymagania.
  4. Przetworzenie - tu odbywa się przekazanie projektu wykonawcom, którzy współpracują z jego twórcami. Pod koniec tego etapu należy przygotować raport podsumowujący dotychczasowe działania.
  5. Czynności pilotowe - wytworzona zostaje określona liczba wyrobów, potrzebnych do sprawdzenia poprawności projektu i przyjętych parametrów. Ponadto należy przeprowadzić badanie wymagań i oczekiwań klienta. Badanie to powinno objąć:
    • informacje operacyjne,
    • środki operacyjne,
    • techniki działania i przybliżone wyniki,
    • wymagania i oczekiwania.
  6. Zatwierdzenie projektu

Przyczyny niepowodzeń nowych produktów

  • brak badań rynku,
  • problemy techniczne,
  • nieodpowiedni czas wprowadzenia nowego produktu na rynek,
  • nieodpowiednie zaangażowanie się zarządu firmy,
  • błędne dokonanie segmentacji rynku,
  • niedocenianie reakcji konkurencji,
  • zbyt dalekie odejście od technicznych i marketingowych ekspertyz,
  • zła kalkulacja kosztów.

Czynniki sukcesu nowego produktu

Sukces nowego produktu jest definiowany jako osiągniecie lub przekroczenie progu rentowności i jest większy, gdy:

  • większa jest zdolność firmy do identyfikowania potrzeb nabywców,
  • wyższy jest stosunek wartości użytkowej do kosztu,
  • produkt zostanie wprowadzony wcześniej w stosunku do konkurencji,
  • wyższy jest szacowany zysk przy sprzedaży produktu,
  • zasoby firmy i know-how są racjonalne wykorzystywane,
  • firma ma odpowiednie umiejętności przeprowadzania badań marketingowych i technicznych produktu,
  • efektywna współpraca działów i pracowników,
  • zostaną przeprowadzone odpowiednie środki na przekazywanie informacji o produkcie
  • postawa pracowników i zarządu jest zgodna.


Modelowanie rozwoju produkcjiartykuły polecane
Zarządzanie zleceniami wg PMBOKTechniki oceny eksperckiejProces zaopatrzeniaBadania rynkuProcedura rozwoju nowego produktuCykl życia projektuSCORPerspektywa procesów wewnętrznychRachunek kosztów docelowychOscylator stochastyczny

Bibliografia

  • Munhlemann A., Oakland J., Lockyer K. (2001), Zarządzanie produkcją i usługami, PWN, Warszawa
  • Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), Kompendium wiedzy o marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa


Autor: Ewelina Bełzowska