Zarządzanie przedsiębiorstwem: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]] | [[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]] | ||
'''[[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem''' - jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z [[kierowanie|kierowaniem]] w węższym znaczeniu, z " | '''[[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem''' - jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z [[kierowanie|kierowaniem]] w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem", np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13) | ||
Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]] lub w | Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]] lub w przedsiębiorstwie", "zarządzanie szkołą lub w szkole" lub inną organizacją (instytucją), ale [[proces|proces]] zależny jest zawsze poprzez [[działanie]] ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego. | ||
(S. Sudoł s. 15) | (S. Sudoł s. 15) | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
Koncepcje zorientowane na [[proces]] zarządzania przedsiębiorstwem: | Koncepcje zorientowane na [[proces]] zarządzania przedsiębiorstwem: | ||
* [[marketing]] - orientacja na [[rynek]] i klienta | * [[marketing]] - orientacja na [[rynek]] i klienta | ||
* [[logistyka]] - zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management - kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na | * [[logistyka]] - zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management - kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas" | ||
* human resources management - humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową | * human resources management - humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową | ||
* TQM (total quality management) - kompleksowa [[kontrola]] jakości | * TQM (total quality management) - kompleksowa [[kontrola]] jakości | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
* [[outsourcing]] - orientacja na [[zaopatrzenie]] | * [[outsourcing]] - orientacja na [[zaopatrzenie]] | ||
Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami: | Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami: | ||
* [[lean management]] - " | * [[lean management]] - "odchudzone" zarządzanie | ||
* business process [[reengineering]] (reengineering) - radykalne przeprojektowanie procesów | * business process [[reengineering]] (reengineering) - radykalne przeprojektowanie procesów | ||
Zorientowane na formy organizacji - [[organizacja]] ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista (A. I. Szymańska s. 365) | Zorientowane na formy organizacji - [[organizacja]] ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista (A. I. Szymańska s. 365) |
Wersja z 17:20, 2 lis 2023
Zarządzanie przedsiębiorstwem |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie przedsiębiorstwem - jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z kierowaniem w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem", np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13)
Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie przedsiębiorstwem lub w przedsiębiorstwie", "zarządzanie szkołą lub w szkole" lub inną organizacją (instytucją), ale proces zależny jest zawsze poprzez działanie ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego. (S. Sudoł s. 15)
Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku zakłada zrozumienie i zaakceptowanie zmienności, wielokierunkowości oraz wieloaspektowości, gdzie kompetentność i jednostajność są standardowe, a nawet przyjmowane jako bezsprzeczność. (H. Dźwigoł s. 94)
Warunki zarządzania przedsiębiorstwem
- Nie jest związane z działalnością osobniczą, lecz dotyczy grupowej zawodowej działalności ludzi
- Jest procesem który jest dokonywany w organizacji, niezależnie od jej formy prawnej, wielkości, rodzaju działalności, który ma wspólny cel oraz potrzebne zasoby
- Organ władzy poprzez wykonanie funkcji kierowniczych, ma wpływ na przebieg i rozwój organizacji
(S. Sudoł s. 14-15)
Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem
Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem zależy m.in. od zarządzania wiedzą, jaką posiada firma o swoich klientach, kontrahentach, produktach, procedurach operacyjnych, a także od gatunkowości i osiągalności informacji w systemach informatycznych. Dominującą rolę będą mogły osiągnąć te przedsiębiorstwa, które nie tylko posiadają wiedzę, ale i są w stanie tą wiedzą kompetentnie zarządzać. Można stwierdzić więc, że sukces przedsiębiorstwa będzie zależeć od poziomu rozwoju technik i metod przekazywania informacji i wiedzy (J. Patalas-Maliszewska s. 15)
Współczesne koncepcje i metody zarządzania przedsiębiorstwem
Dostrzegane aktualnie przemiany gospodarcze i społeczne, postępująca globalizacja i unifikacja rynku egzekwują innowacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wprowadzanie współczesnych koncepcji zarządzania udostępnia przeciwdziałanie zagrożeniom albo także wykorzystanie nieoczekiwanie pojawiających się możliwości. W działalności gospodarczej można zauważyć bardzo dużo zróżnicowanych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Do najczęściej stosowanych obecnie koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem to:
Koncepcje zorientowane na proces zarządzania przedsiębiorstwem:
- marketing - orientacja na rynek i klienta
- logistyka - zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management - kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas"
- human resources management - humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
- TQM (total quality management) - kompleksowa kontrola jakości
- controlling - integracja łańcucha tworzenia wartości
- time based management (TBM) - zarządzanie czynnikiem czasu
- benchmarking - analiza porównawcza
- outsourcing - orientacja na zaopatrzenie
Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami:
- lean management - "odchudzone" zarządzanie
- business process reengineering (reengineering) - radykalne przeprojektowanie procesów
Zorientowane na formy organizacji - organizacja ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista (A. I. Szymańska s. 365)
- zarządzanie procesowe - metoda ta stanowi odpowiedź na wzrastającą turbulencję środowiska oraz wnętrza instytucji, wyodrębnianie potrzeb konsumentów oraz krótkie cykle życia produktów
- zarządzanie przez kompetencje - polega na użyciu pojęcia kompetencji i wyników analizy kompetencji w celach informacyjnych
- zarządzanie wiedzą - to proces, dający możliwość organizacji wytwarzanie wartości z aktywów intelektualnych lub innych zasób które opierają się na wiedzy
(M Hopej i in. s 159-193)
Bibliografia
- Dźwigoł H. (2014), Menedżerowie przyszłości a zarządzanie strategiczne, Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej nr 19[09]
- Hopej M., Kral Z. (2011), Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
- Patalas-Maliszewska J. (2012), Strategiczne zarządzanie kapitałem intelektualnym w innowacyjnym przedsiębiorstwie sektora MSP, Zarządzanie przedsiębiorstwem nr 2
- Sudoł S. (2014), Podstawowe problemy metodoliczne nauk o zarządzaniu, Organization and management nr 1161
- Szymańska A. I. (2012), Globalizacja a nowe koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem, Przedsiębiorczość - Edukacja nr 8
Autor: Brygida Opyrchał
.