Zarządzanie przedsiębiorstwem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
'''[[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem''' - jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z [[kierowanie|kierowaniem]] w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem”, np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13)
'''[[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem''' - jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z [[kierowanie|kierowaniem]] w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem", np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13)


Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]] lub w przedsiębiorstwie”, "zarządzanie szkołą lub w szkole” lub inną organizacją (instytucją), ale [[proces|proces]] zależny jest zawsze poprzez [[działanie]] ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego.
Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]] lub w przedsiębiorstwie", "zarządzanie szkołą lub w szkole" lub inną organizacją (instytucją), ale [[proces|proces]] zależny jest zawsze poprzez [[działanie]] ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego.
(S. Sudoł s. 15)
(S. Sudoł s. 15)


Linia 37: Linia 37:
Koncepcje zorientowane na [[proces]] zarządzania przedsiębiorstwem:
Koncepcje zorientowane na [[proces]] zarządzania przedsiębiorstwem:
* [[marketing]] - orientacja na [[rynek]] i klienta
* [[marketing]] - orientacja na [[rynek]] i klienta
* [[logistyka]] - zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management - kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas”
* [[logistyka]] - zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management - kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas"
* human resources management - humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
* human resources management - humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
* TQM (total quality management) - kompleksowa [[kontrola]] jakości
* TQM (total quality management) - kompleksowa [[kontrola]] jakości
Linia 45: Linia 45:
* [[outsourcing]] - orientacja na [[zaopatrzenie]]
* [[outsourcing]] - orientacja na [[zaopatrzenie]]
Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami:
Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami:
* [[lean management]] - "odchudzone” zarządzanie
* [[lean management]] - "odchudzone" zarządzanie
* business process [[reengineering]] (reengineering) - radykalne przeprojektowanie procesów
* business process [[reengineering]] (reengineering) - radykalne przeprojektowanie procesów
Zorientowane na formy organizacji - [[organizacja]] ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista (A. I. Szymańska s. 365)
Zorientowane na formy organizacji - [[organizacja]] ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista (A. I. Szymańska s. 365)

Wersja z 17:20, 2 lis 2023

Zarządzanie przedsiębiorstwem
Polecane artykuły

Zarządzanie przedsiębiorstwem - jest jednym z wariantów obszernie rozumianego kierowania, obok administrowania, dowodzenia, rządzenia oraz kierowania zespołem (do tego ostatniego związanego z kierowaniem w węższym znaczeniu, z "mikrokierowaniem", np. z kierowaniem przez brygadzistę grupą roboczą). (S Sudoł s. 13)

Zarządzanie jest tokiem postępowania konkretnej osoby nakierowanym do różnych ludzi, choć ogólnie mówi się: "zarządzanie przedsiębiorstwem lub w przedsiębiorstwie", "zarządzanie szkołą lub w szkole" lub inną organizacją (instytucją), ale proces zależny jest zawsze poprzez działanie ludzi w tych instytucjach na decyzje zarządzającego. (S. Sudoł s. 15)

Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku zakłada zrozumienie i zaakceptowanie zmienności, wielokierunkowości oraz wieloaspektowości, gdzie kompetentność i jednostajność są standardowe, a nawet przyjmowane jako bezsprzeczność. (H. Dźwigoł s. 94)

Warunki zarządzania przedsiębiorstwem

  1. Nie jest związane z działalnością osobniczą, lecz dotyczy grupowej zawodowej działalności ludzi
  2. Jest procesem który jest dokonywany w organizacji, niezależnie od jej formy prawnej, wielkości, rodzaju działalności, który ma wspólny cel oraz potrzebne zasoby
  3. Organ władzy poprzez wykonanie funkcji kierowniczych, ma wpływ na przebieg i rozwój organizacji

(S. Sudoł s. 14-15)

Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem

Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem zależy m.in. od zarządzania wiedzą, jaką posiada firma o swoich klientach, kontrahentach, produktach, procedurach operacyjnych, a także od gatunkowości i osiągalności informacji w systemach informatycznych. Dominującą rolę będą mogły osiągnąć te przedsiębiorstwa, które nie tylko posiadają wiedzę, ale i są w stanie tą wiedzą kompetentnie zarządzać. Można stwierdzić więc, że sukces przedsiębiorstwa będzie zależeć od poziomu rozwoju technik i metod przekazywania informacji i wiedzy (J. Patalas-Maliszewska s. 15)

Współczesne koncepcje i metody zarządzania przedsiębiorstwem

Dostrzegane aktualnie przemiany gospodarcze i społeczne, postępująca globalizacja i unifikacja rynku egzekwują innowacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wprowadzanie współczesnych koncepcji zarządzania udostępnia przeciwdziałanie zagrożeniom albo także wykorzystanie nieoczekiwanie pojawiających się możliwości. W działalności gospodarczej można zauważyć bardzo dużo zróżnicowanych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Do najczęściej stosowanych obecnie koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem to:

Koncepcje zorientowane na proces zarządzania przedsiębiorstwem:

  • marketing - orientacja na rynek i klienta
  • logistyka - zarządzanie całym łańcuchem dostaw materiałowych, a w jej ramach just-in-time production i just-in-time management - kształtowanie i rozplanowanie wszelkiej działalności "akurat na czas"
  • human resources management - humanizacji pracy i orientacja na pracę zespołową
  • TQM (total quality management) - kompleksowa kontrola jakości
  • controlling - integracja łańcucha tworzenia wartości
  • time based management (TBM) - zarządzanie czynnikiem czasu
  • benchmarking - analiza porównawcza
  • outsourcing - orientacja na zaopatrzenie

Zorientowane przede wszystkim na zarządzanie zmianami:

Zorientowane na formy organizacji - organizacja ucząca się, inteligentna, sieciowa, nierzeczywista (A. I. Szymańska s. 365)

  • zarządzanie procesowe - metoda ta stanowi odpowiedź na wzrastającą turbulencję środowiska oraz wnętrza instytucji, wyodrębnianie potrzeb konsumentów oraz krótkie cykle życia produktów
  • zarządzanie przez kompetencje - polega na użyciu pojęcia kompetencji i wyników analizy kompetencji w celach informacyjnych
  • zarządzanie wiedzą - to proces, dający możliwość organizacji wytwarzanie wartości z aktywów intelektualnych lub innych zasób które opierają się na wiedzy

(M Hopej i in. s 159-193)

Bibliografia


Autor: Brygida Opyrchał

.