Model łańcucha wartości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Model]] łańcucha wartości''' opracowany przez M.E. Portera przedstawia działalność organizacji jako usystematyzowany ciąg działań zmierzających do dostarczenia użytkownikowi finalnemu produktu, którego oczekuje oraz towarzyszących im działań zarządczych i doradczych. Podział ten ma na celu umożliwienie analizy, która pozwala zidentyfikować źródła kosztów, zysków oraz potencjalnych [[Przewaga konkurencyjna|przewag konkurencyjnych]].
'''[[Model]] łańcucha wartości''' opracowany przez M.E. Portera przedstawia działalność organizacji jako usystematyzowany ciąg działań zmierzających do dostarczenia użytkownikowi finalnemu produktu, którego oczekuje oraz towarzyszących im działań zarządczych i doradczych. Podział ten ma na celu umożliwienie analizy, która pozwala zidentyfikować źródła kosztów, zysków oraz potencjalnych [[Przewaga konkurencyjna|przewag konkurencyjnych]].
Linia 25: Linia 23:
M.E. Porter wyodrębnił z działalności organizacji '''funkcje podstawowe, funkcje pomocnicze''' oraz wynikający z ich zintegrowania osiągnięty '''[[zysk]] ([[marża]])'''.
M.E. Porter wyodrębnił z działalności organizacji '''funkcje podstawowe, funkcje pomocnicze''' oraz wynikający z ich zintegrowania osiągnięty '''[[zysk]] ([[marża]])'''.


'''Działalność podstawowa''' składa się z funkcji '''przedprodukcyjnej''', '''produkcyjnej''' oraz '''sprzedaży'''. Każda z nich dzieli się z kolei na podfunkcje.  
'''Działalność podstawowa''' składa się z funkcji '''przedprodukcyjnej''', '''produkcyjnej''' oraz '''sprzedaży'''. Każda z nich dzieli się z kolei na podfunkcje.
* [[Funkcja]] przedprodukcyjna to badania i [[rozwój]], [[projektowanie]] wyrobów, zakupy surowców, materiałów, podzespołów, energii i ciepła oraz urządzeń i technologii, [[transport]], [[magazynowanie]], [[kontrola]] zapasów oraz [[planowanie]] dostaw.
* [[Funkcja]] przedprodukcyjna to badania i [[rozwój]], [[projektowanie]] wyrobów, zakupy surowców, materiałów, podzespołów, energii i ciepła oraz urządzeń i technologii, [[transport]], [[magazynowanie]], [[kontrola]] zapasów oraz [[planowanie]] dostaw.
* Funkcja produkcyjna to [[produkcja]] wyrobów, ich magazynowanie, montaż, [[transport wewnętrzny]], obróbka wykończeniowa, [[pakowanie]], testowanie i utrzymanie sprawności urządzeń oraz maszyn.
* Funkcja produkcyjna to [[produkcja]] wyrobów, ich magazynowanie, montaż, [[transport wewnętrzny]], obróbka wykończeniowa, [[pakowanie]], testowanie i utrzymanie sprawności urządzeń oraz maszyn.
Linia 39: Linia 37:


Według Portera źródłem przewagi firmy na rynku jest [[sprawność]] działań, które podejmuje [[przedsiębiorstwo]]. Ponieważ każde z działań oddziałuje na pozycje firmy istotna jest [[efektywność]] zarówno poszczególnych funkcji, jak i łańcucha wartości jako całości. Poniżej przedstawione zostały przykładowe metody usprawnienia łańcucha.
Według Portera źródłem przewagi firmy na rynku jest [[sprawność]] działań, które podejmuje [[przedsiębiorstwo]]. Ponieważ każde z działań oddziałuje na pozycje firmy istotna jest [[efektywność]] zarówno poszczególnych funkcji, jak i łańcucha wartości jako całości. Poniżej przedstawione zostały przykładowe metody usprawnienia łańcucha.
*'''[[Optymalizacja]] poszczególnych podstawowych i pomocniczych funkcji przedsiębiorstwa.'''  
*'''[[Optymalizacja]] poszczególnych podstawowych i pomocniczych funkcji przedsiębiorstwa.'''
[[Organizacja]] może stwierdzić, że największą efektywność zyska inwestując i skupiając się na podfunkcji marketingowej, a zmiany w funkcji sprzedaży są niepotrzebne.
[[Organizacja]] może stwierdzić, że największą efektywność zyska inwestując i skupiając się na podfunkcji marketingowej, a zmiany w funkcji sprzedaży są niepotrzebne.
*'''Usprawnienie koordynacji funkcji podstawowych, jak i pomocniczych.'''
*'''Usprawnienie koordynacji funkcji podstawowych, jak i pomocniczych.'''
Linia 56: Linia 54:
==Łańcuch wartości w aspekcie kosztowym==
==Łańcuch wartości w aspekcie kosztowym==


W przypadku przyjęcia strategii przywództwa kosztowego łańcuch wartości przedsiębiorstwa analizuje się z perspektywy ponoszonych kosztów. M.E. Porter sporządził zbiór czynników, które determinują koszty przedsiębiorstwa. Są to:  
W przypadku przyjęcia strategii przywództwa kosztowego łańcuch wartości przedsiębiorstwa analizuje się z perspektywy ponoszonych kosztów. M.E. Porter sporządził zbiór czynników, które determinują koszty przedsiębiorstwa. Są to:
* '''[[Efekt skali|efekty skali]] i [[niekorzyści skali]]''' – koszty zmieniają się w zależności od wielkości produkcji,
* '''[[Efekt skali|efekty skali]] i [[niekorzyści skali]]''' – koszty zmieniają się w zależności od wielkości produkcji,
* '''efekty uczenia się i upowszechniania jego wyników''' – zdobywanie wiedzy i [[umiejętności]] wiąże się ze spadkiem wynikających z tego kosztów wraz z upływem czasu,
* '''efekty uczenia się i upowszechniania jego wyników''' – zdobywanie wiedzy i [[umiejętności]] wiąże się ze spadkiem wynikających z tego kosztów wraz z upływem czasu,
Linia 62: Linia 60:
* '''zależności pomiędzy podmiotami''' występujące w ramach łańcucha wartości,
* '''zależności pomiędzy podmiotami''' występujące w ramach łańcucha wartości,
* '''wewnętrzne związki''' dotyczące różnych części [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] – optymalizacja kosztów poprzez współ[[działanie]],
* '''wewnętrzne związki''' dotyczące różnych części [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] – optymalizacja kosztów poprzez współ[[działanie]],
* '''[[integracja pionowa]]''' (przejmowanie dostawców/dystrybutorów),  
* '''[[integracja pionowa]]''' (przejmowanie dostawców/dystrybutorów),
* '''wybór momentu podejmowania działań''', który może być uzależniony m.in. od [[Cykl życia produktu|cyklu życia produktu]],
* '''wybór momentu podejmowania działań''', który może być uzależniony m.in. od [[Cykl życia produktu|cyklu życia produktu]],
* '''decyzje firmy niezależne od innych czynników kosztotwórczych''' (podejmowane przez zarządzających przedsiębiorstwem) dotyczące asortymentu produktów, wyboru [[Kanał dystrybucji|kanałów dystrybucji]], stosowanych technologii, [[jakość]] surowców, czy też poziom usług serwisowych lub wydatków na [[badania i rozwój]],
* '''decyzje firmy niezależne od innych czynników kosztotwórczych''' (podejmowane przez zarządzających przedsiębiorstwem) dotyczące asortymentu produktów, wyboru [[Kanał dystrybucji|kanałów dystrybucji]], stosowanych technologii, [[jakość]] surowców, czy też poziom usług serwisowych lub wydatków na [[badania i rozwój]],
Linia 69: Linia 67:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Borowski J. (2013)[http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/637/1/02_Jerzy%20BOROWSKI.pdf''Łańcuch wartości jako nowa teoria zarządzania strategicznego''] Optimum. Studia Ekonomiczne nr 2 (62)
<noautolinks>
* Gierszewska G., Romanowska M. (2017) ''[[Analiza strategiczna]] przedsiębiorstwa'', Warszawa, s. 134, 137, 139
* Borowski J. (2013)[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/637/1/02_Jerzy%20BOROWSKI.pdf''Łańcuch wartości jako nowa teoria zarządzania strategicznego''] Optimum. Studia Ekonomiczne nr 2 (62)
* Kardas M., Klincewicz K. (red.) (2016) ''[[Zarządzanie]], organizacje i [[organizowanie]] [[przegląd]] perspektyw teoretycznych'', Warszawa, str. 277
* Gierszewska G., Romanowska M. (2017) ''Analiza strategiczna przedsiębiorstwa'', Warszawa, s. 134, 137, 139
* Kardas M., Klincewicz K. (red.) (2016) ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych'', Warszawa, str. 277
* Leszczyński Z. (2014) [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/79-2016/FRFU-79-937.pdf''Analiza procesowa i analiza wartości procesów jako narzędzia projektowania łańcucha wartości obszaru produkcji w przedsiębiorstwie''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 1 (79)
* Leszczyński Z. (2014) [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/79-2016/FRFU-79-937.pdf''Analiza procesowa i analiza wartości procesów jako narzędzia projektowania łańcucha wartości obszaru produkcji w przedsiębiorstwie''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 1 (79)
* Penc-Pietrzak I. (2010) ''[[Planowanie strategiczne]] w nowoczesnej firmie'', Warszawa, str. 172-173, 222-223
* Penc-Pietrzak I. (2010) ''Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie'', Warszawa, str. 172-173, 222-223
* Rojek T. (2014) [https://fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1395173612.pdf'' Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 66
* Rojek T. (2014) [https://fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1395173612.pdf'' Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem''] Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 66
</noautolinks>


{{a|Patrycja Piwowarczyk}}
{{a|Patrycja Piwowarczyk}}

Wersja z 09:43, 29 paź 2023

Model łańcucha wartości
Polecane artykuły

Model łańcucha wartości opracowany przez M.E. Portera przedstawia działalność organizacji jako usystematyzowany ciąg działań zmierzających do dostarczenia użytkownikowi finalnemu produktu, którego oczekuje oraz towarzyszących im działań zarządczych i doradczych. Podział ten ma na celu umożliwienie analizy, która pozwala zidentyfikować źródła kosztów, zysków oraz potencjalnych przewag konkurencyjnych.

TL;DR

Model łańcucha wartości opracowany przez M.E. Portera analizuje działalność organizacji i skupia się na funkcjach podstawowych i pomocniczych, oraz zysku. Efektywność łańcucha dostaw jest kluczowa dla przewagi konkurencyjnej. Model ten może być wykorzystany do lepszego zrozumienia struktury organizacji, identyfikacji ogniw łańcucha wartości, poprawy koordynacji i zlokalizowania konfliktów. Może również pomóc w określeniu miejsca firmy w łańcuchu wartości klienta, dostawców i dystrybutorów. W aspekcie kosztowym, analizuje się czynniki determinujące koszty firmy, takie jak efekt skali, uczenia się, zdolności produkcyjne, zależności między podmiotami i wiele innych.

Podział łańcucha wartości według M.E. Portera

M.E. Porter wyodrębnił z działalności organizacji funkcje podstawowe, funkcje pomocnicze oraz wynikający z ich zintegrowania osiągnięty zysk (marża).

Działalność podstawowa składa się z funkcji przedprodukcyjnej, produkcyjnej oraz sprzedaży. Każda z nich dzieli się z kolei na podfunkcje.

  • Funkcja przedprodukcyjna to badania i rozwój, projektowanie wyrobów, zakupy surowców, materiałów, podzespołów, energii i ciepła oraz urządzeń i technologii, transport, magazynowanie, kontrola zapasów oraz planowanie dostaw.
  • Funkcja produkcyjna to produkcja wyrobów, ich magazynowanie, montaż, transport wewnętrzny, obróbka wykończeniowa, pakowanie, testowanie i utrzymanie sprawności urządzeń oraz maszyn.
  • Funkcja sprzedaży to dystrybucja i transport do odbiorców, działania promocyjne, naprawy, pomoc techniczna, konserwacja oraz podtrzymywanie kontaktów z klientem.

Działalność pomocnicza składa się z procesów zarządzania przedsiębiorstwem. Ze względu na różnorodne branże działalności, działalność pomocnicza w każdym przedsiębiorstwie będzie się skupiała na innych elementach. Można podzielić ją na dwa obszary:

  • Obszar zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem (formułowanie misji, wizji oraz strategii rozwoju, czy też konkurencji)
  • Obszar strategii funkcjonalnych, który wspiera realizację strategii sformułowanych w ramach zarządzania strategicznego oraz umożliwia efektywne pełnienie funkcji podstawowych.

Efektywność łańcucha dostaw

Według Portera źródłem przewagi firmy na rynku jest sprawność działań, które podejmuje przedsiębiorstwo. Ponieważ każde z działań oddziałuje na pozycje firmy istotna jest efektywność zarówno poszczególnych funkcji, jak i łańcucha wartości jako całości. Poniżej przedstawione zostały przykładowe metody usprawnienia łańcucha.

  • Optymalizacja poszczególnych podstawowych i pomocniczych funkcji przedsiębiorstwa.

Organizacja może stwierdzić, że największą efektywność zyska inwestując i skupiając się na podfunkcji marketingowej, a zmiany w funkcji sprzedaży są niepotrzebne.

  • Usprawnienie koordynacji funkcji podstawowych, jak i pomocniczych.

Częstym problemem w przedsiębiorstwach jest brak współpracy między poszczególnymi funkcjami. Przykładowo brak koordynacji między funkcją sprzedaży, a funkcją zakupu materiałów, czego efektem mogą być wysokie koszty oraz niedostosowanie do rynku.

Zastosowanie łańcucha wartości

Model łańcucha wartości przedsiębiorstwo może wykorzystać do:

  • Poznania i lepszego zrozumienia źródeł łańcucha wartości własnej organizacji
  • Zidentyfikowania ogniw łańcucha, których wpływ na powstanie wartości dodanej jest największy oraz tych, które powodują straty (generują ujemną wartość dodaną)
  • Zlokalizowania ogniw, między którymi występują konflikty oraz takich, które źle oddziałują na inne ogniwa
  • Zbadania, czy przedsiębiorstwo mieści się w łańcuchu wartości klienta, a jeśli tak to w jaki sposób
  • Zdefiniowania miejsca przedsiębiorstwa w łańcuchu wartości dostawców oraz dystrybutorów firmy (I. Penc-Pietrzak 2010 str. 222-223)

Łańcuch wartości w aspekcie kosztowym

W przypadku przyjęcia strategii przywództwa kosztowego łańcuch wartości przedsiębiorstwa analizuje się z perspektywy ponoszonych kosztów. M.E. Porter sporządził zbiór czynników, które determinują koszty przedsiębiorstwa. Są to:

  • efekty skali i niekorzyści skali – koszty zmieniają się w zależności od wielkości produkcji,
  • efekty uczenia się i upowszechniania jego wyników – zdobywanie wiedzy i umiejętności wiąże się ze spadkiem wynikających z tego kosztów wraz z upływem czasu,
  • wykorzystanie zdolności produkcyjnych, które mogą być zdominowane przez wahania sezonowe lub inne ograniczenia,
  • zależności pomiędzy podmiotami występujące w ramach łańcucha wartości,
  • wewnętrzne związki dotyczące różnych części przedsiębiorstwa – optymalizacja kosztów poprzez współdziałanie,
  • integracja pionowa (przejmowanie dostawców/dystrybutorów),
  • wybór momentu podejmowania działań, który może być uzależniony m.in. od cyklu życia produktu,
  • decyzje firmy niezależne od innych czynników kosztotwórczych (podejmowane przez zarządzających przedsiębiorstwem) dotyczące asortymentu produktów, wyboru kanałów dystrybucji, stosowanych technologii, jakość surowców, czy też poziom usług serwisowych lub wydatków na badania i rozwój,
  • lokalizacja geograficzna i sposobność wykorzystania różnic w dostępie do zasobów,
  • czynniki instytucjonalne (regulacje rządowe, system podatkowy, zachęty finansowe, czy też standardy prawa pracy) (M. Kardas 2016 str. 277)

Bibliografia


Autor: Patrycja Piwowarczyk